eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
819 ویدیو
197 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 کدام عبادت انسان را به خدا می‌رسانَد؟ 🎙مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ چگونه می‌توان به دیدار خدا رسید؟ 🎙مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
کعبه مستوره.mp3
8.08M
🕋 کعبهٔ مستوره 🕌 دور عـلـی بگرد... 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
🔰شرح حالات حضرت أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام در شب نوزدهم ابن اثیر جزرى گوید با سلسله اسناد خود از عثمان بن صهیب، از پدرش که: قال: قال على: قال لى رسول‌الله صلى الله علیه و آله و سلم: من اشقى الاولین؟ قلت: عاقر الناقة، قال: صدقت. قال: فمن اشقى الآخرین؟ قلت: لا علم لى یا رسول‌الله، قال: الذى یضربک على هذا - و اشار بیده الى یا فوخه - و کان یقول: وددت انه قد انبعث اشقاکم فخضب هذه من هذه، یعنى لحیته من دم راسه.(۲) صهیب از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت مى‏کند که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به من فرمود: «شقى‏ترین از پیشینیان کیست؟ گفتم: پى کنندهٔ شتر صالح. فرمود: راست گفتى، سپس فرمود: شقى‏ترین از پسینیان کیست؟ گفتم: نمى‏دانم اى رسول خدا، فرمود: آن کسى که بر اینجا شمشیر بزند و اشاره کردند به استخوان سر امیرالمؤمنین علیه‌السلام. و آن حضرت بعضى از اوقات مى‏فرمود: دوست دارم که شقى‏ترین شما برانگیخته گردد و این را از این خضاب کند یعنى ریش مبارکش را از خون سرش‏». و سپس ابن اثیر گوید: ان علیا جمع الناس للبیعة فجاء عبد الرحمن بن ملجم المرادى فرده مرتين، ثم قال: ما يحبس اشقاها؟! فوالله ليخضبن هذه من هذه، ثم تمثل: اشدد حيازيمك للمو ت فان الموت لاقيك و لا تجزع من القتـ ـل اذا حل بواديك[۳] گويد: «على عليه‌السلام تمام مردم را براى بيعت جمع نمود، عبدالرحمن بن ملجم مرادى آمد كه بيعت كند، دو مرتبه حضرت او را رد كرد و سپس فرمود: چه چيز جلوگير و مانع شقى‏ترين امت مى‏شود، سوگند به خدا كه ابن ملجم محاسن مرا از خون سرم خضاب مى‏كند. و بعداً تمثل جست به اين شعر: كمربند خود را براى مرگ محكم كن چون مرگ به تو خواهد رسيد، و از مرگ جزع و فزع نكن زمانى كه در آستان تو فرود آيد». و سپس گويد عثمان بن مغيره گفت كه: لما دخل شهر رمضان جعل على يتعشى ليلة عند الحسن، و ليلة عند الحسين، و ليلة عند عبدالله بن جعفر لا يزيد على ثلاث لقم، و يقول: ياتى امر الله و انا خميص، و انما هى ليلة او ليلتان[۴]. «چون ماه رمضان داخل شد اميرالمؤمنين يک شب در نزد امام حسن و يک شب در نزد امام حسين و يک شب در نزد عبدالله بن جعفر بود و زياده از سه لقمه ميل نمى‏فرمود و مى‏فرمود: امر خدا مى‏رسد و من بايد در آن حال گرسنه باشم، يكى دو شب بيشتر نمانده است‏». و سپس گويد: خرج على لصلاة الفجر فاستقبله الاوز يصحن فى وجهه، قال: فجعلنا نطردهن عنه، فقال: دعوهن فانهن نوائح، و خرج فاصيب. و هذا يدل على انه علم السنة و الشهر و الليلة التى يقتل فيها، و الله اعلم[۵]. «اميرالمؤمنين براى نماز صبح از منزل بيرون شد مرغابيان در مواجهه با على به صيحه درآمدند. كثير كه راوى اين حديث است مى‏گويد: ما شروع كرديم كه مرغابيان را از آن حضرت دور كنيم، فرمود: آنها را به حال خود گذاريد، آنها نوحه‏ مى‏كنند بر من. حضرت خارج شد و در همان وقت ضربت به او رسيد. و اين دلالت دارد بر آنكه آن حضرت سال و ماه و شبى را كه در آن شب شهيد شده همه را مى‏دانسته است، و خدا عالم‏تر است‏». و ابن حجر هيثمى گويد: فلما كانت الليلة التى قتل فى صبيحتها اكثر الخروج و النظر الى السماء، و جعل يقول: والله ما كذبت و لا كذبت و انها الليلة التى وعدت.[۶] «در آن شبى كه در صبحش حضرت ضربت خوردند بسيار از اطاق بيرون آمده و به آسمان نظر مى‏كردند و مى‏گفتند: سوگند به خدا كه نه دروغ مى‏گويم و نه دروغ به من گفته شده است، امشب همان شب ميعاد من است‏». 📚 امام‌شناسی، ج۳، ص۲۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- دربارهٔ علم غيب در «نهج‌البلاغه‏» سخنانى از اميرالمؤمنين عليه‌السلام وارد است از قبيل: انك ترى ما ارى و...و... لو شئت لاخبرت كل واحد منكم... و لكن اخاف ان تكفروا فى برسول الله. ۲- «اسدالغابة‏» ج۴، ص۳۵ ۳- «اسدالغابة‏» ج۴، ص۳۵ ۴- همان كتاب، ص۳۶، و نيز بعضى از جملات فوق در دو مقام در «الصواعق‌المحرقة‏» ص۸۰ ذكر شده است. ۵- همان. ۶- «الصواعق‌المحرقة‏» ص۸۰ 🆔 @allame_tehrani
🔸إخبار غیبی امیرالمؤمنین عليه‌السلام به شهادت خود ابن حجر هيتمى گويد: و سئل و هو على المنبر بالكوفة عن قوله تعالى: «رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضى نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا»[۱] فقال: اللهم غفرا، هذه الآيات نزلت فى و فى عمى حمزة و فى ابن عمى عبيدة بن الحارث بن عبدالمطلب، فاما عبيدة فقضى نحبه شهيدا يوم بدر، و حمزة قضى نحبه شهيدا يوم احد، و اما انا فانتظر اشقاها يخضب هذه من هذه و اشار بيده الى لحيته و راسه - عهد عهده الى حبيبى ابوالقاسم صلى الله عليه و آله و سلم[۲]. مى‏گويد: «حضرت اميرالمؤمنين عليه‌السلام بر فراز مسجد كوفه بودند كه كسی از تفسير آيهٔ شريفه «رجال صدقوا» و شأن نزول آن سؤال كرد. حضرت فرمود: خدايا آمرزش با توست، سپس فرمود: اين آيات دربارهٔ من و دربارهٔ عموى من حمزه و دربارهٔ فرزند عموى من عبيدة بن الحارث نازل شده است. اما عبيده در جنگ بدر به درجهٔ شهادت رسيد، و اما حمزه در جنگ احد شهيد گشت، و اما من منتظرم كه شقى‏ترين امت اين را از اين خضاب كند - و با دست‏خود اشاره به محاسن خود و به سر خود نمودند - و اين پيمانى است كه حبيب من محمد صلى الله عليه و آله و سلم با من بسته است‏». و روى ان عليا جاءه ابن ملجم يستحمله[۳] فحمله، ثم قال رضى الله عنه: اريد حياته و يريد قتلى عذيرى[۴] من خليلى من مراد ثم قال: هذا والله قاتلى، فقيل له: الا تقتله؟ فقال: فمن يقتلنى؟![۵] «و در روايت آمده كه ابن ملجم خدمت اميرالمؤمنين عليه‌السلام آمده و طلب حاجت و مركب سوارى كرد، حضرت به او اسبى داد و حاجت او را برآورد و سپس فرمود: من براى او زندگى و حيات مى‏خواهم و او ارادهٔ كشتن مرا دارد، بياور پذيرندهٔ عذر مرا در اين صورت از دوستان من از طائفه مراد. و سپس فرمود: سوگند به خدا كه اين مرد قاتل من است. به حضرت گفتند: آيا او را نمى‏كشى؟ حضرت فرمود: پس چه كسى مرا خواهد كشت؟». 📚 امام‌شناسی، ج۳، ص۳۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- سورهٔ احزاب (۳۳) - آيهٔ ۲۳. ۲- «الصواعق‌المحرقة‏» ص۸۰، و «نورالأبصار» شبلنجى ص۹۷. ۳- معناى «يستحمله‏» اين است كه از حضرت مركبى طلب مى‏نمود و شاهد بر اين معنى روايتى است از ابن سعد در «طبقات‏»، مرحوم مجلسى در ج۹ «بحارالأنوار» ص۶۴۷ گويد: و ذكر ابن سعد فى «الطبقات‏»: ان اميرالمؤمنين عليه‌السلام لما جاء ابن ملجم و طلب منه البيعة طلب منه فرسا اشقر فحمله عليه فركبه فانشد اميرالمؤمنين عليه‌السلام: اريد حياته - البيت. ۵- در «نهايه‏» ابن اثير عذيرك من خليلك من مراد ذكر كرده است و گفته است «عذير» به معنى اسم فاعل يعنى عاذر است و عاذر پذيرندهٔ عذر را گويند، و «عذيرك‏» منصوب است به فعل مقدر «اى هاك عذيرك. و بنابراين عذيرك و عذيرى فرق نمى‏كند و كاف خطاب مراد نفس خود متكلم است، و اين شعر را به خود اميرالمؤمنين عليه‌السلام نسبت داده است و تمثل نيست، و در بعضى از نسخ به جاى «حياته‏» «حباءه‏» آمده است. ۶- «الصواعق‌المحرقة‏» ص۸۰. 🆔 @allame_tehrani
audio-52-Eftetah-10.mp3
30.85M
❇️ امیرالمؤمنین علیه‌السلام، آینۀ تمام‌نمای حضرت حق 🎙مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1397/09/23 📝 متن مکتوب سخنرانی: eitaa.com/allame_tehrani/1484 🔰توضیحات: 🔹معنای لقب «امیرالمؤمنین» و «وصی». 🔹تقدّم مقام عبودیّت بر مقام ولایت. 🔹عهد اخوّت پیغمبر با امیرالمؤمنین علیهما‌السّلام در مکّه و در مدینه. 🔹حجّیت امیرالمؤمنین بر جمیع خلایق. 🔹امیرالمؤمنین آینۀ تمام‌نمای حضرت حق. 🔹ظهور نور وجود اجمالاً در پیغمبر و تفصیلاً در امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیهما. 🔹افاضۀ علوم جبرائیل از امیرالمؤمنین. 🔹پیغمبر عهده‌دار تنزیل قرآن و امیرالمؤمنین عهده‌دار تأویل قرآن. 🔹وصول امیرالمؤمنین به بالاترین درجات عالیه، با حفظ مقام عبودیّت و شاگردی پیغمبر صلوات‌الله‌علیهما. 🔹صفات و خصوصیّات امیرالمؤمنین در بیان حضرت خضر. 🔹سخط و غضب امیرالمؤمنین در عین مروّت و مهربانی. 🔹توصیف یاران حضرت أمیرمؤمنان علیه‌السّلام آن حضرت را (ت). 🔹معنی روایت: «علیٌّ قسیمُ الجَنَّةِ و النّار». 🔹صفات انسان کامل و فقیه حقیقی. 🔹پیشوایی ائمّۀ اطهار بر تمام مسلمانان مؤمن و منکر. 🔹علّت اهمیّت لقب مهدی نسبت به سایر القاب حضرت ولیّ‌عصر. 🔹حجّت و امین‌های خدا در شهرها و بلاد. 🔹معنای قیام حضرت مهدی در عصر غیبت. 🔹امداد نمودن حضرت مهدی به‌وسیلۀ ملائکۀ مقرّب و روح‌القُدُس. 🔹ترجمۀ فقراتی از دعای شریف افتتاح توسط معلّق. 🆔 @allame_tehrani
امیرالمومنین علیه‌السلام، آینۀ تمام‌نمای حضرت حق.pdf
5.9M
📝 متن مکتوب سخنرانی ❇️ امیرالمؤمنین علیه‌السلام، آینۀ تمام‌نمای حضرت حق ▪️مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1397/09/23 🔉 فایل صوتی سخنرانی: eitaa.com/allame_tehrani/1483 🔰توضیحات: 🔹معنای لقب «امیرالمؤمنین» و «وصی». 🔹تقدّم مقام عبودیّت بر مقام ولایت. 🔹عهد اخوّت پیغمبر با امیرالمؤمنین علیهما‌السّلام در مکّه و در مدینه. 🔹حجّیت امیرالمؤمنین بر جمیع خلایق. 🔹امیرالمؤمنین آینۀ تمام‌نمای حضرت حق. 🔹ظهور نور وجود اجمالاً در پیغمبر و تفصیلاً در امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیهما. 🔹افاضۀ علوم جبرائیل از امیرالمؤمنین. 🔹پیغمبر عهده‌دار تنزیل قرآن و امیرالمؤمنین عهده‌دار تأویل قرآن. 🔹وصول امیرالمؤمنین به بالاترین درجات عالیه، با حفظ مقام عبودیّت و شاگردی پیغمبر صلوات‌الله‌علیهما. 🔹صفات و خصوصیّات امیرالمؤمنین در بیان حضرت خضر. 🔹سخط و غضب امیرالمؤمنین در عین مروّت و مهربانی. 🔹توصیف یاران حضرت أمیرمؤمنان علیه‌السّلام آن حضرت را (ت). 🔹معنی روایت: «علیٌّ قسیمُ الجَنَّةِ و النّار». 🔹صفات انسان کامل و فقیه حقیقی. 🔹پیشوایی ائمّۀ اطهار بر تمام مسلمانان مؤمن و منکر. 🔹علّت اهمیّت لقب مهدی نسبت به سایر القاب حضرت ولیّ‌عصر. 🔹حجّت و امین‌های خدا در شهرها و بلاد. 🔹معنای قیام حضرت مهدی در عصر غیبت. 🔹امداد نمودن حضرت مهدی به‌وسیلۀ ملائکۀ مقرّب و روح‌القُدُس. 🔹ترجمۀ فقراتی از دعای شریف افتتاح توسط معلّق. 🆔 @allame_tehrani