eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
192 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
💫 زیّ طلبگی حضرت علّامه طهرانی رضوان‌اللـه‌تعالى‌عليه هم به آراستگى باطنى طلّاب و هم به آراستگى ظاهرى آنان بسيار اهتمام داشتند؛ يعنى طلبه علاوه بر داشتن باطنى مهذّب و قلبى مصفّى و آراسته به حليهٔ مكارم أخلاق، بايد آثار متانت و وقار در ظاهر او نيز هويدا و آشكار باشد، به گونه‌اى كه يادآور و مذكّر رسول خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله‌وسلّم باشد. فهرست ↓۱- زىّ طلبگى ↓۲- ازبين‌رفتن سنّت اسلامى در مورد لباس مسلمانان، در زمان پهلوى ↓۳- احياء سنّت رسول‌اكرم صلّى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم ↓۴- سنّت رسول‌اكرم صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله در لباس بلند و پوشش سر ↓۵- تأكيد بر حفظ زىّ طلبگى در تمام جهات و حالات ↓۶- اهتمام به حفظ سلامتى ↓۷- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 B2n.ir/ziyye_talabegi ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚منبع: نورمجرد، ج۱، ص ۱۵۷ تا ۱۶۵ 🆔 @allame_tehrani
🔰بانوان و تحصیل علم مرحوم علامه طهرانی بر أساس قرآن و سيرهٔ رسول أكرم و أئمّهٔ أطهار عليهم‌السّلام، كمال و راه رسيدن زن به حرم أمن حضرت پروردگار را اشتغال به تدبير امور منزل و تربيت اولاد صالح مى‌دانستند و اشتغال غيرضرورى زنان را در بيرون از منزل سبب ازدست‌رفتن صفاى خاطر و نورانيّت ضمير و ضايع‌شدن استعدادهاى فطرى و منافى با كمال آنان مى‌دانستند. ولى با اين حال، تحصيل علم را مختصّ به مردان نمى‌دانستند و تأكيد مى‌فرمودند كه مخدّرات نيز بايد از جهت علمى به رشد و تعالى برسند، و تحصيل علم و دانش براى مخدّرات اگر همراه با برنامهٔ صحيح باشد و از عمر و استعدادهايى كه خداوند به زن عطا نموده درست استفاده شود، هيچ منافاتى با حمل و رضاع و تدبير امور منزل ندارد. و سفارش مى‌فرمودند كه صبايا تا قبل از ازدواج قدر اوقات فراغت خود را بدانند و تا حدّ ممكن در جهات علمى رشد كنند و بر سرمايه‌هاى علمى خود بيفزايند. فهرست ↓۱- تحصيل علم براى نسوان ↓۲- فرمايشات علامه طباطبایی در باب وظائف زن مسلمان ↓۳- شرط اصلى رشد و تعالى زن مسلمان ↓۴- ترغيب مخدّرات به تحصيل علم ↓۵- شرائط تحصيل علم براى زنان ↓۶- لزوم تحصيل زنان در رشته‌هاى خاص ↓۷- لزوم ايجاد فضاى اسلامى براى تحصيل علم دختران ↓۸- نهى مرحوم علامه طهرانی از فرستادن صبايا به دبيرستان ↓۹- ابتكار مرحوم علّامه (قدّه) در تشكيل دورهٔ تحصيلى تكميلى براى صبايا ↓۱۰- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 B2n.ir/banuvan_va_tahsile_elm ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚منبع: نور مجرد، ج۱، ص ۱۲۰ تا ۱۲۹ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (16) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۷ 🔹کار شیطان جلوه دادن ب
۰۱۷ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
3.1M
🎧 ؟ (17) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۸ 🔹سالک راه خدا امور را به دست اهواء مردم نمی‌دهد و زمان خود را تلف نمی‌کند 🔹درد سالک درد خدا خداست و تا به او نرسد دلش آرامش نمی‌گیرد 🔹تعریف و انتقادها نباید در حرکت سالک خللی ایجاد نماید 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📜 #حدیث (1) ▪️رسول خدا صلَّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم فرمود: «مَن استَوَی یَوماه فَهو مَغبونٌ.»(۱)
📜 (2) ▪️امیرالمؤمنین (علیه‌السلام): «الیَوم عَمَلٌ و لا‌ حِساب و غَداً حِسابٌ و لا‌ عَمَل.»(۱) «امروز، روز عمل است، حسابی نیست؛ فردا روز امتحان و حساب است و عملی نیست.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰 (2) ✍ مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 🔹برای وصول به مقصود باید کار و تلاش نمود اگر انسان در دنیا بخوابد و بگوید من در آخرت به مقامات می‌رسم، اشتباه است. دنیا عالم کار است، مثلاً فرض کنید محصّل که دانشکدۀ پزشکی می‌رود، آنجا باید کار کند. اگر بگوید من دیپلمم را می‌گیرم آن‌وقت کار می‌کنم، این غلط است، اینجا باید کار کند. اگر کار کرد، دیپلم هم به او ندهند، او دارای علم و سرمایه است، هر کجای دنیا که برود دارای سرمایۀ علمی هست. ولی اگر کار نکرد هزار تا دیپلم هم کاغذ پاره است، باید برود در دکّان، پایش بستنی بزند و بفروشد! به درد نمی‌خورد. دنیا محلّ عمل است، خدا ما را آورده برای اینکه بیدار باشیم، بینا باشیم، به سوی پروردگار خوب حرکت کنیم. تمام آن مقاماتی که در قرآن مجید دستور داده، عنایت شده و بیان شده، از آنِ کسانی است که در دنیا کار کنند. هر عملی که ما انجام بدهیم، بهره و نتیجه‌اش داخل در خود عمل است؛ هر الله که از روی اخلاص بگوییم، لبّیک پروردگار درون این اللهِ ماست؛ هر قدمی که به سوی پروردگار برداریم، آن نتیجه در خود نفس همین عمل منطوی و نهفته است. خُب! حالا می‌خواهیم به سوی خدا حرکت کنیم، بعد از اینکه خدا به ما تنبّه داد، فکر داد، چشمانمان را باز کردیم، دیدیم ای عجیب! خورشید طلوع کرده و قافله هم رفته و ما مانده‌ایم؛ همۀ شب را تا صبح خوابیده‌ایم وای! قافله با ما بود! رفتند، و شاید هم الآن رسیده باشند؛ چرا خورشید طلوع کرده؟! حالا به خدا می‌گوید: خدایا! من اینجا چه کنم؟ خورشید طلوع کرده! در این بیابان من هم غریب و تک و تنها هستم، جایی را نمی‌شناسم، خدایا! بِرِس به درد من! خدایا! من به تو توکّل کردم، بارم را به سمت تو انداختم، تفویض به سوی تو کردم، من عقب مانده‌ام، دست من را بگیر! این عالمِ یقظه و تنبّه است. 📚 آیین رستگاری، ص۳۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. نهج‌البلاغة (عبده)، ج١، ص٩٣، خطبهٔ ٤٢. 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 کز آتش درونم دود از کفن برآید... 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
🔴 ضرورت عرفان عملی در حوزهٔ علمیه علّامه طهرانی رحمة‌اللـه‌عليه علاوه بر ترغيب و تشويق به تحصيل علم به وجه أحسن، همچنين تطهير سرّ و باطن و تهذيب‌نفس از رذائل اخلاقى و خصال مذمومه و تحليهٔ آن به زيور توحيد حضرت حقّ و مكارم اخلاق را براى طالب علم، امرى ضرورى و لازم مى‌دانستند. اكتفاءنمودن به علوم رسمى و ظاهرى و معاف‌كردن بدن از عبادت و تعطيل‌ساختن اين عالم جزئى از تجلّى أنوار إلهيّه و محروم‌ساختن جان و روح از شراب معرفت را، مذمّت مى‌كردند. فهرست ↓۱- تأسّف از نبودن حوزه‌هاى اخلاق و عرفان عملى ↓۲- نهى از فريفته‌شدن به علوم ظاهرى، در اشعار ابن فارض ↓۳- راه خدا را نمى‌توان صرفاً با چراغ عقل و علوم رسمى ظاهرى پيمود ↓۴- نامهٔ محيى‌الدّين به فخر رازى به نقل محدّث قمّى ↓۵- ترجمهٔ نامهٔ محيى‌الدّين به فخر رازى در دعوت به سلوک إلى اللـه ↓۶- هدف از تحصيل علم هدايت‌يافتن خود و دستگيرى از خلق است ↓۷- انتظار مردم از اهل علم ↓۸- اصلاح نيّت قبل از تحصيل علم ↓۹- اگر قصد داريد عالم شويد، عالم عارف شويد ↓۱۰- كيمياى عشق و محبّت الهى ↓۱۰.۱- سرى كه عشق ندارد كدوى بى‌بار است ↓۱۱- «تَأَدَّبوا بِآدابِ الرّوحانيّين» ↓۱۲- تقيّد به شرع انور ↓۱۳- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 B2n.ir/zarurate_erfane_amali_1 ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 نور مجرد، ج۱، ص ۱۴۱ تا ۱۵۷ 🆔 @allame_tehrani
🔴 ضرورت تشکیل مؤسسه‌های عرفان عملی در حوزه‌های علمیه امروزه در حوزه‌هاى علميّه دروس اخلاقى عملى، و سلوک و سير إلى الله، و عرفان شهودى و وجدانى بطور كلّى متروک شده است. در حوزهٔ مقدّسهٔ علميّهٔ قم هم كه تا اندازه‌اى دروس حكمت متعاليه نضج يافته است و دروس عرفان در سطح بسيار ضعيفى رواج يافته است، عرفان نظرى است نه عرفان عملى. و آن تنها، مُغنى و مستكفى نيست. دروس حكمت هم به تنهائى انسان را به مقصد نمی‌رساند. آنچه أهمّ از امور است، تدريس و تربيت طلّاب به دروس تزكيه و تهذيب اخلاق عملى و عرفان شهودى است كه ما را آشنا به حقيقت اسلام و نبوّت و معاد و ولايت و قرآن می‌كند، و بالأخره انسانيّت ما را به ما مى‌نماياند. فهرست ↓۱- در حوزه‌هاى علميّهٔ امروز ما أمثال علّامه و گلپايگانى مهجور و ناشناخته‌اند ↓۲- در حوزه‌ها بايد علاوه بر حكمت نظرى مؤسّسه‌هاى حكمت عملى دائر گردد ↓۳- معارف الهيّه مانند جواهر نفيسه، مصون و محفوظ از نظر اجانب مى‌باشد ↓۴- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 B2n.ir/zarurate_erfane_amali ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 روح مجرد، ص ۶۷۶ تا ۶۸۵ 🆔 @allame_tehrani
🔴 تأکید علامه طهرانی بر ضرورت همراهی عرفان الهی با علوم ظاهری اجتهادى كه فقط از روى قواعد صورت گيرد اجتهادى فرمولى می‌باشد. اين اجتهاد همچون ناودان است كه آب حيات نيست. اگر هم آبى فرضاً در وى جارى گردد و حكمْ مطابق با واقع درآيد، ظرف و وسيله براى گذر آن آب حيات بوده است. و خداى ناكرده اگر اين ناودان شكسته و پاره شود خرابى‌هاى آن بى‌شمار است. فهرست ↓۱- تأکید علامه طهرانی بر ضرورت همراهی عرفان الهی با علوم ظاهری ↓۲- روايتى عجيب از حضرت صادق عليه‌السّلام وارد است كه حقّاً موجب تنبّه و بيدارباش است: ↓۳- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 B2n.ir/takid_bar_erfane_elahi 📍مشاهده در کانال:👇 1⃣ عنوان اول 2⃣ عنوان دوم 📚 آیت نور، ص ۴۰۴ تا ۴۰۷ 🆔 @allame_tehrani
🔹دیدگاه علامه طهرانی دربارهٔ مقدّمه بودن تمامى علوم براى قرآن ‌ «وَ لَمْ‌يَتْرُكِ الْقُرْءَانَ رَغْبَةً عَنْهُ إلَى غَيْرِهِ»، يعنى فقيه نمى‌تواند قرآن را رها كرده، رجوع به سوى غير قرآن كند. تمام علوم براى قرآن است و مقدّمهٔ قرآن. علم تفسير براى قرآن است، علم حديث براى قرآن است، علم أخلاق براى قرآن است، تا برسيم به علم فقه مصطلح معمولى كه أدوَن العلوم است. اين تازه مقدّمه براى علم اخلاق است و علم اخلاق هم براى تزكيه و تحلّى، و آن هم مقدّمه براى عرفان الهى است. تمام اينها براى قرآن است. بنابراين، فقيه هميشه بايد با قرآن مأنوس باشد؛ از خواندن قرآن و ممارست و مزاولت با قرآن، و تلاوت قرآن فى ءَانآء الليلِ و النّهار، و بدست آوردن شأن نزول قرآن، و حالات پيغمبر در هنگام نزول قرآن، و از مفاد آيات قرآن و مصادرش، و تأويلات در آيات مؤوَّله و محكماتش و ناسخ و منسوخ و مطلق و مقيّدش مطّلع باشد؛ و خلاصه بايد شخصى باشد كه: عارف به قرآن مِن جميعِ الجهات باشد. مبدأ و اصل علوم اسلامى قرآن است. حال اگر انسان قرآن را رها كند و به سراغ علوم ديگر برود، مثلاً قرآن را كم بخواند و كتاب دعا بيشتر بخواند، ترک قرآن كرده است. يا قرآن را كم بخواند و كتاب حديث مطالعه كند، يا بعضى از علوم ديگر را بخواند به طورى كه قرآن مهجور شود، اين شخص، فقيه حقّ‌الفقيه نيست؛ به جان و روح فقه نرسيده و فقه را مسّ نكرده است. و حقّاً ما شيعيان بايد در اينجا اظهار شرمندگى و خجلت كنيم و اعتراف كنيم كه حقّ قرآن را ادا نكرده‌ايم. ما در مسألهٔ ولايت خوب جلو آمده‌ايم، ولى قرآن را ترک كرده‌ايم؛ و سنّى‌ها قرآن را گرفتند و ولايت را رها كرده‌اند. و لذا هر دو فرقه بالنّتيجه دستمان خالى است. زيرا كه پيغمبر فرمود: هُمَا مُقْتَرِنَانِ، يكى از ديگرى جدا نمى‌شود. پس اگر يكى را ترک كرديم و ديگرى را گرفتيم، بالملازمه «إنّاً» كشف مى‌كنيم كه: ديگرى هم از دستمان رفته است. چه عبارت بزرگى فرمود استاد ما، آيت عظماى الهى، علامه طباطبایی رضوان الله تعالى عليه، روزى فرمود: شما شيعيان، قرآن را رها كرديد و ولايت را گرفتيد، و عامّه به عكس، قرآن را گرفتند و ولايت را رها كردند؛ و بالنّتيجه هر دو از دستمان رفت.» 📚 «ولايت فقيه در حكومت اسلام» ج۲، ص ۲۴۸ و ۲۴۹ 🆔 @allame_tehrani
🔸بیان علامه طهرانی دربارهٔ مظلوميّت قرآن در حوزه‌ها قرآن‌مدارى و تفسير قرآن و فهم حقائق قرآنيّه آنهم نه در محدودهٔ كوچكى از آيات‌الأحكام بلكه در گسترهٔ عظيم معارف توحيدى و ولائى، و پى ريختن تربيت فرد و جامعه در ابعاد مختلف رشد و تعالى، و دقّت در پيام‌ها و دست‌آوردهاى عظيم قرآنى؛ بايد حرف اوّل حوزه‌ها باشد، و اين درد و دغدغهٔ اصلى دست‌اندركاران برنامه‌ريزى حوزه گردد. معظّمٌ‌له براى اين خلأ حاكم بر حوزه‌ها بسيار متأسّف بوده و در جاى جاى سخنانشان فريادى از سر درد بر مى‌آوردند كه به گوشه‌هائى از كلماتشان اشاره مى‌كنيم. در كتاب ارزشمند «ولايت فقيه در حكومت اسلام» جلد دوّم، درس بيست و چهارم، ميزان أعلميّت فقيه را أعلميّت او به «كتاب‌الله» می‌دانند و تحت همين عنوان بحث را پى‌ريزى كرده و با استفاده از احاديث صحيحه مطلب را گسترش داده و اثبات مى‌نمايند. در ادامهٔ اين مبحث خطبه‌اى از حضرت أميرالمؤمنين عليه‌أفضلُ‌صلواتِ‌المُصلّين نقل كرده و تفسير مى‌نمايند كه حاوى حقائق بسيارى است؛ و در شرح جملهٔ «وَ لَمْ‌يَتْرُكِ الْقُرْءَانَ رَغْبَةً عَنْهُ إلَى غَيْرِه»، مطالبى مى‌آورند كه شاهد سخن‌ ماست: ⬇️ ادامـــه در «پست بعدی» ⬇️ 🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» ⬇️ ... «من كه وارد نجف شدم، يكى از أعاظم در شبهاى پنجشنبه و جمعه تفسير قرآن مى‌گفت. ولى بيشتر از يک سال ادامه پيدا نكرد و تمام شد. و در بالاى منبر كه تفسير مى‌گفت بعضى از آيات قرآن را اشتباه أدا می‌كرد! يك روز يكى از أعاظم نجف -كه خدا رحمتش كند فوت كرد و در آن وقت از مراجع درجه دوّم بود كه اگر بود مسلّماً يكى از مراجع مى‌شد- به مناسبت ديدن يكى از آقايان كه در منزل ما وارد شده بود، به منزل ما آمد. در ميان مذاكرات، آن آقائى كه از طهران آمده بود و ميهمان ما بود به او گفت: خوب است در اين حوزه، روى قرآن بيشتر كار بشود. قرآن تفسير بشود، طلبه‌ها با قرآن بيشتر سر و كار داشته باشند. او گفت (عين عبارتش چنين است): «چرا ما طلبه‌ها را به اين حرف‌ها معطّل كنيم؟! قرآن عبارت از سه چيز است: مسائل توحيديّه، مسائل أخلاقيّه، مسائل عمليّه. امّا در مسائل توحيديّه: مثل: هُوَ اللَهُ الْوَاحِد، اللَهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُو، معلوم است كه خدا واحد است؛ هر عالم و جاهل و عامّى می‌داند كه خدا يكى است. امّا در مسائل اخلاقيّه، اينها امور خيلى مهمّى نيستند و نوعاً براى افراد بدست مى‌آيد. و امّا در مسائل فرعيّه مثل نماز و زكات و أمثال آن، قرآن فقط مجملاتى از اينها دارد: أَقِيمُوا الصَّلَوٰةَ، ءَاتُوا الزَّكَوٰةَ، أَحَلَّ اللَهُ الْبَيْعَ، غير از إجمال كه چيزى ندارد؛ آنچه مهمّ است تفصيلش در فقه است. ما، طلبه‌ها را نبايد براى مسائلى كه موجب معطّل ماندن آنهاست تشويق و ترغيب كنيم. وقتى ما به آنها فقه و يا اصول ياد می‌دهيم، اينها مُغنى از همه چيز است!» به اين منطق و مسأله خوب توجّه كنيد! اين منطق كمر پيغمبر را مى‌شكند. اين منطق موجب اين می‌شود كه حوزهٔ نجف از هم بپاشد و ديگر كسى در آن نماند؛ و خداوند اين ظالمين را بر آن مسلّط كند براى اينكه آن را تطهير كنند! تا إن‌شآءالله به خواست خدا، آن حوزه‌هاى جوانِ توأمِ با قرآن و توأم با تقوى و تطهير و ولايت، دومرتبه زنده بشوند و حوزهٔ نجف دومرتبه رونق پيدا كند، و همان طلبه‌ها و همان علوم و علمائى كه أميرالمؤمنين عليه‌السّلام آرزو می‌كند و مى‌گويد: «ءَاه ءَاه، شَوْقاً إلَى رُؤْيَتِهِمْ» در آنجا پيدا شود. بديهى است: وقتى كه حوزه و عالم آن، سطح فكرش تا بدين حدّ نزول كند كه بگويد: قرآن يک كتاب زائدى است و ما چرا طلبه‌ها را به قرآن مشغول كنيم؟! معلوم است كه اين فكر جز نابودى چيزى نيست. پس ما قرآن را از دست داده‌ايم و بر اين فقدان بايد تأسّف بخوريم، و جاى تأسّف هم هست! پس عالم به قرآن، آن عالمى است كه أمير المؤمنين عليه‌السّلام مى‌فرمايد: آن شخص حقّ فقيه است كه: لَمْ‌يَتْرُكِ الْقُرْءَانَ رَغْبَةً عَنْهُ إلَى غَيْرِهِ. مردم غالبا وقتى به حرم مى‌روند فقط كتاب دعا مى‌خوانند، قرآن هيچ خوانده نمى‌شود. فقط قرآن در حرم براى استخاره مورد استفاده واقع می‌شود. چرا ما بعد از نمازهايمان قرآن نمى‌خوانيم؟! چرا در حرم بعد از اينكه زيارت جامعه مى‌خوانيم قرآن نمى‌خوانيم؟ اصلاً چرا قرآن متروک شده است؟ چرا طلبه‌هاى ما به قرآن وارد نيستند؟! وقتى طلبه‌هاى ما به قرآن وارد نباشند، آنوقت ما توقّع داريم كه مردم عادى و عامّى به قرآن وارد باشند! روش بزرگان ما، مثل شيخ مفيد و سيّد مرتضى و شيخ طوسى و علّامه حلّى و سيّد ابن طاووس و بحرالعلوم و أمثالهم اينطور نبود. آنها پاسدار قرآن و حامى قرآن بودند، آنها حافظ قرآن بودند، جان آنها با قرآن معيّت داشت. و تمام اين زحمات ما به گردن آنهاست كه اين بار را تحمّل كردند و به ما نشان دادند، و الّا به ما نرسيده بود و ما از قرآن چيزى در دست نداشتيم. مسألهٔ قرآن خيلى حائز أهمّيّت است. و بايد به قرآن خيلى أهمّيّت داد!»[۱] در همين راستا حضرت آقا قضيّهٔ عجيبى را نقل مى‌كنند كه نشان‌دهندهٔ نحوهٔ برخى نگرش‌ها در حوزهٔ علميّه به علوم قرآنى است و بسيار مايهٔ تأسّف است: «مرحوم آيةالله شيخ مرتضى مطهّرى از قول حضرت آيةالله حاج سيّد رضى شيرازى دامت بركاته براى حقير نقل نمود كه: در يكى از سفرهاى اخير به عتبات عاليات به يكى از مراجع عظام مشهور و معروف گفتم: چرا شما درس تفسير را در حوزه شروع نمى‌كنيد؟! گفت: با موقعيّت و وضعيّت فعلى ما امكان ندارد. من گفتم: چرا براى علّامه طباطبائى امكان داشت كه در حوزهٔ علميّهٔ قم آن را رسمى نمود؟! گفت: او تَضحيه كرد! (خود را فدا نمود.)»[۲] 📚 آیت نور، ص ۵۲۸ تا ۵۳۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. ولايت فقيه در حكومت اسلام ج۲، ص۲۴۹ تا ص۲۵۱. ۲. روح مجرّد، تعليقهٔ ص۱۰۷. 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 حاملان نور 🔴 تأکید علامه طهرانی بر حفظ قرآن‌ و خواندن آن در نماز رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌
🔴 تأكيد علامه طهرانی بر حفظ قرآن‌ حفظ قرآن كه اينک بحمدالله با عنايات مقام معظّم رهبرى و برنامه‌ريزى‌ها و تشويق‌هاى رسمى و غيررسمى جايگاه خوبى را نسبت به گذشته دارد، از ديرباز مورد نظر مرحوم علامه طهرانی بوده و بر آن تأكيد داشتند: «ما شيعيان بايد اعتراف كنيم كه به قرآن وارد نيستيم، بچّه‌هاى ما قرآن نمى‌دانند، در حالى كه بچه زود قرآن را حفظ می‌كند. پسرهاى پانزده‌سالهٔ ما بايد قرآن را حفظ باشند.»[۱] «... و جامع بين حكمت نظرى و عرفان عملى، و در فقه خبير و بصير، و به سيرهٔ رسول‌الله و منهاج پيشوايان دينى داراى اطّلاع تامّ، و به قرآن مجيد كتاب الهى وارد، و از شأن نزول و تفسير آيات كاملاً باخبر بوده، و خودشان نيز قرآن و يا بيشترِ از آن را حفظ داشته باشند.»[۲] «انسان نبايد به يک سورهٔ خاص مثل سورهٔ توحيد و يا قدر و يا نصر در تمام نمازهاى خود اكتفا كند، اين موجب تضييع و مهجوريّت قرآن می‌شود. مقدارى را كه هر مسلمان از قرآن متحمّل است همان مقدارى است كه از بَر دارد و می‌تواند از حفظ بخواند، نه آن كه می‌تواند به مصحف مراجعه كند و از روى آن بخواند. مسلمينى كه فقط به سورهٔ قُل هو اللهُ أحد و سورهٔ إنّا أنزلنَاه فى ليلةِ القدر در نمازهاى خود اكتفا مى‌كنند، در صورتی كه همان مقدار را حفظ داشته باشند نه بيشتر از آن را، فقط به مقدار همان سوره از قرآن را تحمّل كرده‌اند؛ و از مابقى قرآن بهره ندارند.»[۳] 📚 آیت نور، ص ۵۳۲ تا ۵۳۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. ولايت فقيه در حكومت اسلام، ج۲، ص۲۴۹ ۲. نور ملكوت قرآن، ج۲، ص۳۱۳ ۳. نور ملكوت قرآن، ج۳، ص ۳۲۴ و ۳۲۵ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (17) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۸ 🔹سالک راه خدا امور را
۰۱۸ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
4.48M
🎧 ؟ (18) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۷۰ 🔹سالک نباید با مردم سر و کله بزند و مجادله کند. 🔹سالک راه خدا در صراط مستقیم باید کالجبل الراسخ باشد. 🔹سالک زمانی موفق است که از تخیلات و توهمات و اعتبارات دوری کند. 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 روح عبادات سلامٌ علیک السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ‌اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ‏ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللَّهِ‏ السَّلَامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ موُسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَكاتُهُ يا فاطِمَةُ اشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ 📜 زیارت‌نامهٔ حضرت فاطمهٔ معصومه سلام‌الله‌علیها (متن + صوت):👇 🌐 https://amfm.ir/ziaratnameh/ 🌐 https://erfan.ir/mafatih326/ 🆔 @allame_tehrani
🕌 برکات حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) ▪️آیت‌الحق حاج سید هاشم حداد (رضوان‌الله‌علیه) قبر مطهّر بی‌بی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، فضای‌ قم‌ و اطراف‌ قم‌ را باز و گسترده‌ و سبک‌ و نورانی‌ نموده‌ است‌، و بواسطۀ برکات‌ آن حضرت است‌ که‌ گویا خستگی‌ از زمین‌ قم‌ و از خاک‌ قم‌ برداشته‌ شده‌ است‌. 📚 روح مجرد، ص۲۸۵ 🆔 @allame_tehrani
🕌 حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) دربارۀ حضرت فاطمۀ معصومه سلام‌الله‌عليها بسيار به ما سفارش می‌كردند. در زمان تحصيل در قم می‌فرمودند: حتماً روزى يکبار به حرم آن حضرت مشرّف شده زيارت كنيد و دو ركعت نماز هديّه بخوانيد و برگرديد. 📚 «نورمجرد»، ج۲، ص۴۲۴ 🆔 @allame_tehrani
004_rahbar-salam-be-hazrat-masoomeh.mp3
332.8K
📜 سلام مقام معظم رهبری به حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰برخی از سخنان آیت‌الله بهجت دربارهٔ حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) 🔰برخی از سخنان آیت‌الله مصباح یزدی دربارهٔ حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) 📍مطالب و اطلاعات بیشتر:👇 eitaa.com/ezdevaje_elahi/2922 🆔 @allame_tehrani
💎 اربعین موسوی (اربعین کلیمی) اربعین موسوی یا اربعین کلیمی در اصطلاح به سی روز ماه ذی‌القعده به علاوهٔ ده روز اوّل ذی‌الحجه گفته می‌شود. چون این چهل روز در آیات قرآن و روایات دورهٔ عبادت حضرت موسی کلیم‌الله در خلوت خود با خداوند بوده و پس از این چهل روز بود که خداوند تورات را بر آن حضرت نازل نمود این ایام را اربعین موسوی یا اربعین کلیمی می‌نامند. فهرست ↓۱- اربعین موسوی (اربعین کلیمی) ↓۲- یک شبهه و جواب ↓۳- اربعین موسوی در بیان حضرت علامه حسینی طهرانی (قدس سره) ↓۴- اربعین موسوی در بیان حضرت علامه حسن‌زاده آملی (قدس سره) ↓۴.۱- بیان اول ↓۴.۲- بیان دوم ↓۴.۳- بیان سوم ↓۴.۴- بیان چهارم ↓۵- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 http://erfanvahekmat.com/e/pS 🆔 @allame_tehrani
💫 تجلیات ذاتی در اربعین موسوی، مقامات سید بحرالعلوم (سید بحرالعلوم و اربعین موسوی و رفع حجب) 📍تأکید علامه طهرانی بر مراقبه در اربعین حضرت موسی علیه‌السلام و این تجلّی، اسم جلال است که موجب اندکاک این حجب شده و سه مرتبه لا إلـٰه إلّا أنت به حسب مراتب مختلف تجلّیات است. یعنی وقتی خدا ظهور کند به تمام معنی الکلمه خدا می‌ماند و بس. معبود حقیقی می‌ماند و بس. راهی برای از بین بردن این کوهها وجود ندارد مگر اینکه آن کوهها در اثر تجلّی خُرد شود و دامن از دست برود و هیچ نماند جز پروردگار. قبل از تجلّی موسائی هست و خدائی هست حال یا در ذهن یا مثال یا نفس یا عقل، بالأخره چیزی جدای از خدا هست، ولی وقتی آن اسم اعظم تجلّی کند هیچ نمی‌ماند و حضرت موسی چنان خُرد شود و دامن از دست برود و رها شود و بیچارگی و عجزش روشن شود که نگو. فهرست ↓۱- تجلیات ذاتی در اربعین موسوی، مقامات سید بحرالعلوم ↓۲- سید بحرالعلوم ↓۳- اربعین موسوی ↓۴- پانویس ▪️سخنرانی مرحوم حضرت علامه آیةالله حسینی طهرانی (قدّس سرّه) 🗓 عصر جمعه ۲۹ شوّال ۱۴۰۷ هجری قمری 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 http://erfanvahekmat.com/a/4S 🆔 @allame_tehrani
🔹نماز توبه (نماز یکشنبهٔ ماه ذی‌القعده) 📖 مشاهده در مفاتیح:👇 https://erfan.ir/mafatih152/ 📝 عکس‌نوشته + مطالب مرتبط ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰اعمال ماه ذی‌القعده 🔹تـوبـه 🔹بیان حقیقت توبه 🔰برخی مطالب دربارهٔ «توبه» ▪️ماه ذی‌قعده (سایت رهبری) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📍فهرستی از برخی مطالب دربارهٔ «نـمـاز تـوبـه» و «اربـعـیـن موسوی»:👇 eitaa.com/ezdevaje_elahi/3032 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 شرح حال مطالعهٔ شرح حال اولیاء الهی و شاگردان راستین مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام اثر زیادی در شعله گرفتن آتش محبت در دل دارد... ▪️حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
📣 انتشارات علامه طباطبائی در سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب طهران میزبان علاقه‌مندان به «علوم و معارف اسلام» است. 🔰عرضهٔ آثارِ: 📚 سیّدالطائفتین حضرت علّامه آیةالله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی (قدّس‌الله‌نفسه‌الزکیّة) و 📚 حضرت آیةالله حاج سیّد محمّدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📍مصلّی، شبستان ناشران عمومی، راهرو ۱۹، غرفهٔ ۴۳۵ 🗓 درب‌های نمایشگاه تا شنبه ۹ ذی‌القعدةالحرام از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب به روی بازدیدکنندگان محترم باز است. 💻 نمایشگاه مجازی کتاب نیز به‌صورت ۲۴ساعته برای متقاضیان کتاب سراسر کشور با تخفیف نمایشگاهی و پست رایگان برگزار گردیده است. 📱برای مشاهدۀ نمایشگاه مجازی و کتاب‌های دورهٔ علوم و معارف اسلام در سایت نمایشگاه بین‌المللی طهران از طریق لینک‌های زیر اقدام فرمایید:👇 🌐 https://b2n.ir/j92826 🌐 https://b2n.ir/r84910 🌐 https://b2n.ir/r87714 🆔 @allame_tehrani
📿 استغفاری که مرحوم قاضی دستور می‌داده‌اند استغفاری را که مرحوم قاضی قدّس‌اللّٰه‌سرّه به شاگردان خود دستور می‌داده‌اند و میان آنها معروف و مشهور بوده است، این است: اَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذى لا اِلـٰهَ اِلّا هُوَ مِنْ جَميعِ ظُلْمى وَ جُرْمى وَ اِسْرافى عَلىٰ نَفْسى وَ اَتُوبُ اِلَيْه. 📚 مکتوبات خطی، جُنگ ۱۳، ص ۹۷ 🆔 @allame_tehrani