🔰شش توصیه از امام جواد (علیهالسلام)
▪️امام جواد (عليهالسلام):
«ثَلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّٰهِ تَعالی:
کَثْرَةُ الاسْتِغفارِ
وَ لِینُ الْجانِبِ
و کثْرةُ الصَّدَقَةِ
وَ ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ لَمْینْدَمْ:
تَرْکُ الْعَجَلةِ
وَ المْشَوَرَةُ
وَ التَّوَکُّلُ عَلی اللّٰهِ عِنْدَ الْعَزْمِ».
🔰سه چيز است كه اگر در كسى باشد سبب خوشنودى خداست:
1⃣ زياد استغفار كردن
2⃣ همنشينى خوب
3⃣ زياد صدقه دادن
🔰و سه چيز است كه هركس دارا باشد پشيمان نمىشود:
1⃣ پرهيز از عجله و شتاب
2⃣ مشورت در كارها
3⃣ توكل بر خدا وقتى تصميم به انجام كارى گرفت.
📚 کشفالغمة، ج2، ص343
🆔 @allame_tehrani
مداحی آنلاین - افتاده بود تشنه لب - میرداماد.mp3
6.81M
🏴 روضهٔ امام جواد (علیهالسلام)
▪️افتاده بود تشنهلب و آه میکشید
▪️فریاد بیکسیاش به جایی نمیرسید
🎙حاج سید مهدی میرداماد
🆔 @allame_tehrani
🏴 روضهٔ شهادت امام جواد (علیهالسلام)
🎙استاد میرزامحمدی
🆔 @allame_tehrani
🔰 #پخش_زنده_صوتی
🏴 مراسم عزاداری شهادت امام جواد (علیهالسلام)
📍از طریق:
صفحهٔ «نورمجرّد» در آپارات
https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live
⏰ زمان:
جمعه ۲۹ ذیالقعدة ۱۴۴۵، حدود ساعت ۴:۱۵ صبح
💠 مکان:
بیت حضرت آیتالله حسینی طهرانی (مدظلهالعالی)
🆔 @allame_tehrani
🔰 اعمال ذیالحجه
فهرست
↓۱- فضیلت این ماه
↓۲- اعمال دههٔ اول ذیالحجه
↓۳- اعمال شب عرفه
↓۴- اعمال روز عرفه
↓۵- اعمال شب عید قربان
↓۶- اعمال روز عید قربان
↓۷- مراقبات عید غدیر
↓۸- بیست و چهارم ذیالحجه
↓۹- نزول آیات مبارک سورهٔ «هل أتیٰ» در شأن امیرالمؤمنین علی علیهالسلام و اهلبیت سلاماللّٰهعلیهم
↓۱۰- اعمال آخر ذیالحجه
↓۱۱- مطالب مرتبط
↓۱۲- پانویس
🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/e/kG
🆔 @allame_tehrani
🕋 شرکت در ثواب حجّ
اگر کسی در این دهه، بین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد، سورۀ توحید را خوانده، سپس این آیۀ مبارکه را بخواند: «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»، در روایت است که: خداوند او را با ثواب حجّاجی که در بیتاللهالحرام بوده و أعمال حجّ را بجا میآورند شریک میکند.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 «گلشن أحباب»، ج۲، ص۱۸۵
🆔 @allame_tehrani
💍 ازدواج: مرحلهای ضروری
ازدواج یکی از مراحلی است که برای سالک ضروری است؛ یعنی اگر سالکی ازدواج نکند، این پله و این مرحله را طی نخواهد کرد و هرچه مقامش بالاتر برود به آن کمال مطلق نخواهد رسید.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 «گلشناحباب»، ج۱، ص۱۰۴
🗓 به مناسبت ۱ ذیالحجه سالروز ازدواج أمیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلاماللهعلیهما
🆔 @allame_tehrani
حج و عمره و زیارت مدینه.pdf
8.64M
🕋 پیرامون حج و زیارت مدینهٔ منوره
📚 نورمجرد، ج۲، ص۳۷۹-۴۱۷
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
🕋 مکه و توحید
و اعمال دههٔ ذیالحجه
🎙سخنرانی حضرت علامه طهرانی (قدّس سرّه)؛ عصر جمعه ۲۹ ذیالقعده سال ۱۴۰۸ هـ.ق
🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇
https://b2n.ir/makke_va_towhid
🆔 @allame_tehrani
📿 اذکار توحیدیهٔ ماه ذیالحجه
بَه بَه از آن تهلیلاتی که از أمیرالمؤمنین علیهالسّلام روایت شده است که در دهۀ اوّل ماه ذوالحجّة الحرام خوانده میشود:
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 معادشناسی، ج۶، ص۳۱
🆔 @allame_tehrani
شهادت امام جواد علیه السلام .Mp3
14.44M
🗓 شب اول ماه ذیالحجه
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(01:00) شبهای ماه ذیالحجه
(02:00) فلسفهٔ «نماز واعدنا»
(04:00) فلسفهٔ «تهلیلات عشره»
(07:00) ازدواج دو معصوم
▪️کلمات امام جواد (علیهالسلام)
(09:00) ادراک انتقال #امامت
(12:00) تعریف و نشانی امامت
(13:30) کیفیت حس امامت
(14:30) مثال ماهی پشت سد
(17:00) کلام #مرحوم_حداد
(18:15) زندگی پس از زندگی
(19:00) کلام آقای #عباس_موزون
(23:00) اهمیت نیّت #عشق_خدا
(24:00) وصال = کیفیت اعمال
(25:00) کی دنبال خدا میروی؟
(26:00) غنیسازی اعمال
🆔 @allame_tehrani
🌷مَهرُالسُّنَّة
این حقیر مهریهٔ تمام دختران خود را مهرالسّنّة نمودهام و مهریهٔ عروسان خود را نیز مهرالسّنّة کردهام. و تا بحال از دوستان و آشنایان و افرادى که بر این منهج اطّلاع یافته و مراجعه نمودهاند، صدها نفر مهریههایشان مهرالسّنّة بوده است، و للّه الحمد و له المنّة همه با خیر و برکت و عافیت و زندگىهاى توأم با مسرّت و شادکامى و مواهب الهیّه بوده است.
نمىخواهم عرض کنم که: حتماً و بطور وجوب و الزام باید مهریهها را به مهرالسّنّة ارجاع داد، بلکه مىخواهم بگویم: با پیشنهاد به دختران و خاندان عروس در موقع ازدواج، و با بیان این خصوصیّات و به جهت علوّ گفتار رسول خدا، و عظمت این سنّت سَنیّه و اُبّهت این رویّهٔ راستین، خود دختران در انتخاب مهرالسّنّه پیشقدم بودهاند و افتخار خود و اقوام خود را فراهم آوردهاند.
و هر کس از این طریق و روش مطّلع شده است آن را پسندیده و تقدیر نموده است، حتّى بعضى از مخدّراتى که با مهریّههاى سنگین ازدواج کردهاند، طالب شدهاند که شوهرانشان آنان را طلاق دهند و سپس به جهت مبارکى و میمینت این مهریه که مهریهٔ اوّل زن عالم امکان، سیّدة نساء أهلالجنّه است، دوباره به نکاح شوهران خود برگردند، ولى بنده به آنها گفتهام: طلاق امر محبوبى نیست و براى این منظور مطلوب نیست؛ شما اینک آن مهریه را با شوهرانتان به مهرالسّنّه مصالحه کنید، همان ثواب و اجر را خواهید داشت.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۳۰۸
📍مشاهدهٔ متن کامل:👇
eitaa.com/allame_tehrani/3640
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🌷مَهرُالسُّنَّة این حقیر مهریهٔ تمام دختران خود را مهرالسّنّة نمودهام و مهریهٔ عروسان خود را نیز م
🔴 ترغیب امّت مسلمان به «مهرالسُّنّة»
📍قانون مهرالسّنّه برای دختران
🔰دیدگاه علّامه طهرانی دربارهٔ مهریۀ دختران
- مضرات مهریههای سنگین
- مجلس معارفه و تعیین مهریه بایستی مایهٔ صمیمیت باشد، نه أنانیت و خودفروشی
- سنگر گرفتن مرد و زن در برابر هم به خاطر مهریهٔ سنگین
- مقدار مهرالسّنّه: مهریهٔ حضرت فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها
- خیر و برکت و شادکامی در پرتو انتخاب مهرالسّنّه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️هجدهم: ترغیب امّت مسلم به «مهرالسّنّه».
امروزه مهریّهٔ دختران بطور سرسامآور بالا رفته است و بدین جهت مانع عظیمى در سر راه ازدواج واقع شده است. در حقیقت ازدواج و نکاح را مبادلهٔ دختر با مهریه مىدانند، و هر کس مىخواهد شرف و عزّت خود را به ذىقیمت بودن دختر خود که مساوق با مهریّهٔ بیشتر است حفظ کند. و از این راه تنافس و خودفروشى و أنانیّت، بازارى گرم پیدا نموده است.
هر دخترى که شوهر مىکند، مىخواهد مهرش از اقران وى افزون باشد، و این چند پىآمد نکوهیده را در بر دارد:
اوّل: سدّ باب نکاح و سدّ تکثیر آن؛ در حالی که شارع اسلام امر به نکاح و تسریع و تکثیر آن نموده است.
دوّم: عدم تمکّن مردان از پرداختن مهریه که باید نقدینهاى باشد که به زنان تقدیم مىدارند؛ و بجاى آن مَهر بر ذمّه و دَین نشسته است. یعنى مهریه به ذمّهٔ زوج تعلّق مىگیرد تا بعداً بپردازد. و این خود چند عیب مهم دارد. زیرا؛
اولاً: مهریههاى سنگین براى مرد قابل پرداخت نیست، فلهذا متمکّن از اداء آن نمىشوند تا بمیرند و یا زن بمیرد. و در آن صورت هم چون سنگین است چه بسا ورثه قادر بر پرداخت آن نیستند. و تا آن زمان هم خود مالیّهٔ معتنابهى که بتواند ادا کند بدست نیاورده است. و چه بسا اینگونه مهریهها که عادةً زوج قادر بر اداء آن نیست موجب ابطال مهریه در عقد مىشود - اگر نگوئیم: موجب بطلان اصل عقد نکاح است - و این عقد از مهرالمسمّى به مهرالمثل تنزّل پیدا مىنماید.
و ثانیاً در شب مذاکره و معارفه فیما بین ارحام زوجین که به شب «بله بران» معروف است، بجاى صمیمیت و محبّت، تباغض و أنانیّت و خودفروشى در مذاکرات فیما بین صورت مىگیرد؛ زیرا خاندان عروس تا حد امکان سعى مىکنند خود را ذىارج قلمداد کنند و با شواهد و أمثال و کسب و شهرت و سائر امور اعتباریّه، دختر خود را گرانقدر و پُربهاء جلوه دهند، تا مهریهاى را که مىخواهند بر آنها قالب زنند، جاى خود را بگیرد. و خاندان داماد نیز براى آنکه زیاد نباخته باشند، تا سرحدّ قدرت براى شکستن دعاوى مقابل مىکوشند و با شواهد و أمثال و بیان نمونهها مىخواهند قدرِ واقعى دختر را بنمایانند، بلکه در برابر حریف، او را از اقران عادى خود پائینتر آورند تا کمتر بپردازند.
و در حقیقت مجلس معارفه که باید یک مجلس صفا و محبّت، و یک محفل انس و پیوند میان دو خاندان تازه بهم پیوسته باشد، به یک مجلس خودفروشى و شخصیّتطلبى و خودنمائى و ارائهٔ کالا در برابر گرانترین قیمت در بازار عرضه، و اگر اغراق نگوئیم، مثل بازار خرفروشان که آنها را به حراج مىگذارند، و با چوبهٔ حراج به بالاترین قیمت مىفروشند، خواهد شد؛ یعنى نکاح که یک امر عبادى و سنّت حسنه است تبدیل به یک دکّاندارى و بازار خرید و فروش امتعه مىگردد و دختر معصوم جوان نیز شهید افکار جاهلى اقوام خود شده، و مانند کالا باید به بازار عرضه تقدیم شود؛ کجا رفت شرف انسانیّت؟! کجا رفت روح پیوند و پیوستگى؟!
مجلس مذاکره و معارفه و تعیین مهریه که اولین محفل انس و جمعیّت میان این دو گروه است، باید از بالاترین ارزشهاى انسانیت و ایثار و گذشت و محبت و صمیمیت و پیوند دوستى و عقد مؤالفت و مؤانست برخوردار باشد؛ اینست روح اسلام، اینست آن آئین پاک سرورى، اینست سیرهٔ سروران و اولیاء گرامى!
و ثالثاً مهریهٔ سنگین پیوسته دختر را متجبّر و در برابر شوهر مستکبر مىدارد و روح تواضع و خشوع را از او مىگیرد و پیوسته دختر به اتّکاء مهریهٔ سنگین خود و عدم امکان پرداخت شوهر، او را در امر و نهى و جبروتیّت قرار مىدهد. و مرد نیز از اوّل عقد، خود را زیر بار سنگین مهریه مشاهده مىکند، و مهریهٔ سنگین عقدهاى بر دل او مىگردد.
سوّم: سنگر گرفتن مرد و زن در برابر هم؛ چون از وهلهٔ اول، زن خود را بارى و وزنهاى در مقابل مرد مىداند، مرد نیز زن را وجود تحمیلى بر خود نظر مىکند. این دو نگرش خداى ناکرده در اثر مختصر اختلافى شدید مىشود و روز به روز رو به تزاید مىگذارد. این عقدهٔ قلبى دیگر از تحمل بیرون مىرود و موجب بغض و بدبینى مىشود. مرد مىبیند که زن بر او تحمیل است و زن مىبیند که: با این همه مشکلات و مهریّه، مرد از او نفرت دارد. این زندگى رو به فرسایش مىرود؛ کم کم زن خسته و ملول مىشود و مرد هم از خدا مىخواهد این بار تحمیل را فروگذارد؛ زن مىگوید: مالم حلال، جانم آزاد.
⬇️ ادامـــه در «پست بعدی» ⬇️
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» ⬇️
در این صورت بدون پرداخت مهر، با هزار دغدغه و مشکل هر دو از هم جدا، و آن محبت منتظره تبدیل به عداوت، و زندگى مجتمع مبدّل به تفریق مىشود؛ اینست نتائج مهریهٔ سنگین!
تمام این مصائب و مشاکل از این رخ داده است که عنوان نکاح و ازدواج در میان مردم، عنوان مبادله و معاوضه را پیدا نموده است. اما اگر بدانند و بفهمند که این عنوان غلط است؛ نکاح یعنى عبادت الهى، و سیر در مدارج و معارج کمال انسانى، و ایجاد مثل و خلیفهٔ خداوندى در روى زمین، و زندگى مشترک بر اساس محبت و مودّت و ایثار و تحمّل مشاقّ در راه به ثمر رسانیدن و پرورش و تربیت اولاد که أعظم نتائج عالم خلقت است، دیگر صددرصد موضوع عوض مىشود، و به دنبال آن حکم عوض مىشود.
غایةالأمر چون در ظاهر بواسطهٔ عمل نکاح تصرّفى از مرد در زن صورت مىگیرد، مرد به عنوان هدیه چیزى نفیس و ارزشمند به او پیشکش و تقدیم مىدارد.
این هدیه همان عنوان مَهر است که بصورت طلا یا نقره و یا کتاب علم و یا تعلیم قرآن و امثالها مىباشد که باید نقداً داده شود، و همین مقدار اگر بر ذمّه در صورت عدم قدرت تعلّق گیرد نیز داراى اعتبار خواهد بود.
و از همه عالیتر و برتر «مهرالسّنّه» است که عبارت است از پانصد درهم شرعى، معادل با سیصد و پنجاه مثقال شرعى، و معادل با دویست و شصت و دو و نیم مثقال صیرفى از نقرهٔ مسکوک.(۱)
مهرى که معادل با قیمت زره مولى أمیرالمؤمنین علیهالسّلام بود. و با فروش آن توسط سلمان فارسى، رسول اکرم صلّىاللهعلیهوآلهوسلّم بدان، پیوند عقد زواج بضعهٔ مطهّرهٔ خود، شفیعهٔ روز جزا، سیّدةالنساء فاطمهٔزهرا سلاماللهعلیها را استوار نمود، و بر این منهج راستین، مهریهٔ بانوان امّت خود را سنّت فرمود.
در این صورت زنان امّت رسول خدا را به پیروى از دختر رسول خدا، و مردان امت به پیروى از أمیرالمؤمنین علیهالسّلام و از بنیادگزارندهٔ آئین پاک محمدى (از سنّت خود رسول اکرم صلّىاللهعلیهوآلهوسلّم) اگر مهریهٔ خود را مهرالسّنّة قرار دهند، تمام این اشکالات مرتفع خواهد شد.
این حقیر مهریهٔ تمام دختران خود را مهرالسّنّة نمودهام و مهریهٔ عروسان خود را نیز مهرالسّنّة کردهام. و تا بحال از دوستان و آشنایان و افرادى که بر این منهج اطّلاع یافته و مراجعه نمودهاند، صدها نفر مهریههایشان مهرالسّنّة بوده است، و للّه الحمد و له المنّة همه با خیر و برکت و عافیت و زندگىهاى توأم با مسرّت و شادکامى و مواهب الهیّه بوده است.
نمىخواهم عرض کنم که: حتماً و بطور وجوب و الزام باید مهریهها را به مهرالسّنّة ارجاع داد، بلکه مىخواهم بگویم: با پیشنهاد به دختران و خاندان عروس در موقع ازدواج، و با بیان این خصوصیّات و به جهت علوّ گفتار رسول خدا، و عظمت این سنّت سَنیّه و اُبّهت این رویّهٔ راستین، خود دختران در انتخاب مهرالسّنّه پیشقدم بودهاند و افتخار خود و اقوام خود را فراهم آوردهاند.
و هر کس از این طریق و روش مطّلع شده است آن را پسندیده و تقدیر نموده است، حتّى بعضى از مخدّراتى که با مهریّههاى سنگین ازدواج کردهاند، طالب شدهاند که شوهرانشان آنان را طلاق دهند و سپس به جهت مبارکى و میمینت این مهریه که مهریهٔ اوّل زن عالم امکان، سیّدة نساء أهلالجنّه است، دوباره به نکاح شوهران خود برگردند، ولى بنده به آنها گفتهام: طلاق امر محبوبى نیست، و براى این منظور مطلوب نیست؛ شما اینک آن مهریّه را با شوهرانتان به مهرالسّنّه مصالحه کنید، همان ثواب و اجر را خواهید داشت.
📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۳۰۴-۳۰۸
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- چون یک درهم شرعى 0/7 مثقال شرعى است، بنابراین پانصد درهم شرعى سیصد و پنجاه مثقال شرعى مىشود؛ 350=0/7×500
و چون هر مثقال شرعى 0/75 مثقال صیرفى است، بنابراین سیصد و پنجاه مثقال شرعى، دویست و شصت و دو و نیم مثقال صیرفى مىگردد؛ 262/5=0/75×350 (علامهٔ مؤلف قدسسره)
🆔 @allame_tehrani
🕋 حاجی و معتمر
▪️امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«حاجی و کسی که عمره انجام میدهد بر خداوند وارد میشوند؛ اگر از خدا چیزی بخواهند، به آنان عطا کند؛ اگر او را فراخوانند، آنها را اجابت کند؛ اگر از کسی شفاعت کنند، شفاعت آنها را میپذیرد؛ اگر ساکت بمانند، خداوند خود بدون درخواست به آنان عطا مینماید و در اِزای یک درهم، یک میلیون درهم به آنان میدهد.»
📚 الکافی، ج۴، ص۲۵۵
🆔 @allame_tehrani
🕋 فایدهٔ حج برای جوانان
🔴 اهمیت به حج بردن فرزندان در اوائل سن بلوغ، گرچه مستلزم زحمت و مخارجی باشد
اصولاً بنده معتقدم که: باید فرزندان را به هر طریق که امکان دارد در أوان سنّ بلوغ به حجّ برد تا روح پاک و نفس غیرآلودۀ ایشان آن حقائق را در خود بگیرد و چون مغناطیس جذب نماید، و از این سال تا آخر عمر پیوسته ذهنشان روی آن مطالب کار کند و رفته رفته آن مأخوذات را آفتابی کند و به فعلیّت برساند؛ گرچه مستلزم زحمتی باشد و یا مستلزم فروش بعضی از أثاثیه و متاعالبیت باشد. اینها ابداً اهمّیّتی ندارد؛ سپس بدست بیاید یا نیاید مهمّ نیست. مهمّ زیارت این نفوس قابله و مستعدّه و به گناه و کثرات آلوده نشده است که موجب تثبیت ایمان و طهارت و تقوی تا آخر عمرشان میگردد. و انسان نباید منتظر وجوب شرعی باشد که امروزه بعد اللتیّا و الّتی در اواسط عمر، و یا در قدیمالایّام غالباً در اواخر عمر صورت میگرفت؛ و در آن صورت استفادۀ نفس انسانی از حجّ و آثار پدید آمدۀ از آن، همان بقیّۀ عمر او میباشد که چه بسا بسیار اندک بوده است. امّا در سنّ بلوغ آثار حجّ از اوّلین منزل تکلیف و تشرّف به خطاب ربوبی تا آخر عمر خواهد بود. و لهذا دائماً و پیوسته و بطور مداوم روح را نشاط میبخشد و جان را به ایمان و ایقان زنده نگه میدارد.
📚 روح مجرد، ص۵۰۰
🆔 @allame_tehrani