فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شهید کربلا 😭
🏴 شیعتی مَهْما شَرِبْتُم ماءَ عَذْبٍ فاذکرونی...
🎙حاج محمود کریمی
🆔 @allame_tehrani
🚩 فدا کردن تمام هستی
حضرت سیّدالشّهداء علیهالسّلام هستی خود را برای خدا داد، حتّی طفل رضیع و شیرخوار خود را؛ در اینصورت اگر خداوند همه چیز خود را به او بدهد به مقتضای عدل رفتار کرده است.
📚 معادشناسی، ج۵، ص۱۷۷
🆔 @allame_tehrani
🚩 بیان زیبای مرحوم علامه طهرانی دربارهٔ آنچه بین آب و حضرت ابوالفضل العباس علیهالسلام گذشت
🆔 @allame_tehrani
💫 یاران حضرت سیدالشهدا علیهالسلام آسمان توحید را منور کردهاند
... باری این رادمردان که حضرت به آنها برادر خطاب میکند، کلمۀ طیّبه هستند که: تُؤْتِیٓ أُکُلَهَا کُلَّ حِینِ بِإِذْنِ رَبِّهَا. پیوسته با نظر رحمت و افاضۀ فیضی که خدا به آنها مینماید ـ و این همان اذن خداست ـ میوههای شیرین و پر آب حیات معنوی را در عالم وجود بر همۀ مستعدّان نثار میکنند.
برای ما کلمۀ طیّبه هستند، چون پس از گذشت چهارده قرن ذکرشان، فکرشان، تاریخشان، روش زندگی و زهد و عبادتشان، انقیاد و تسلیمشان نسبت به امامشان، محبّت و وِداد و ایثارشان، همه و همه جانبخش زندگی ما و الگوی حیات و آئین و نمونههای بارز و روشن رسم و روش و بالأخره هدایت کنندۀ وجود ما به وطن اصلی ایمان و مقرّ ایقان میباشد.
همین قطرات اشکی که الآن از سیمای شما جاری است، ربطی است که با برزخ آنها پیدا نمودهاید و سرّ خود را به آنها وابسته و متّصل میبینید، همان میوهای است که در آسمان ملکوتی آنها به اذن پروردگارشان داده شده و ما را متنعّم نموده است و ما در سر سفرۀ آنان نشسته و از این مائدۀ آسمانی بهرهمند میگردیم.
یاران حضرت سیّدالشّهداء علیهالسّلام هر یک کلمۀ طیّبهای هستند که به اندازۀ قدرت و سعۀ وجودی خود، آسمان توحید و ایثار را روشن نموده و از ثمرات پربرکت حیات، نور و گرمی بخشیدهاند.
📚 معادشناسی، ج۲، ص۳۱۸
🆔 @allame_tehrani
❤️ جان عالم 🖤
هنگام شهادت حضرت أباعبدالله علیهالسلام وضع عالم تغییر پیدا کرد و بادهای مخالف و شدید وزیدن گرفت؛ و فردای آن روز هیچ سنگی را از روی زمین برنمیداشتند إلّا اینکه خون تازهای در زیر آن بود.
حضرت سیّدالشهداء علیهالسلام روح عالم است، جانِ عالم وجود است؛ و لذا رفتن آن حضرت چنین تحوّلاتی را ایجاد مینماید.
📚 «گلشن احباب»، ج۲، ص۳۱۶
🆔 @allame_tehrani
🕌 راه نزدیک و مطمئن رسیدن به حقیقتِ توحید
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 بادهٔ توحید در کربلای عشق، ص۴۳
🆔 @allame_tehrani
49.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 داستان رسول ترک
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 السلام علیک یا اباعبدالله...
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
▪️اسیری آلالله
🏴 وضعیّت شب شام غریبان در بیت مرحوم علّامه آیةالله حسینی طهرانی رضواناللهعلیه
در شام غریبان حضرت سیّدالشّهداء علیهالسّلام مرحومه والده فقط غذاى مختصرى به بچّهها میدادند و ما را بدون بالش مىخواباندند و اگر فرزندان بالشى زیر سرشان گذاشته بودند بالش را از زیر سرشان برمىداشتند و مىگفتند: امشب شب اسیرى آلالله است، به یاد مصائب اهلبیت امام حسین در روز عاشورا و شام غریبان باشید.
📚 نورمجرد، ج۲، ص۴۷۰
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 زینب زینب زینب (سلاماللهعلیها)
🎙مرحوم مؤذنزاده اردبیلی
🆔 @allame_tehrani
خرامان میروی به سوی قتلگه....mp3
1.35M
😭 خرامان میروی به سوی قتلگه...
▪️در بارگاه قدس که جای ملال نیست
▪️سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 ریان بن شبیب...
😭 تا نانجیب خنجر کشید...
😭 از خیمهگاه زینب دوید...
🎙کربلایی سید رضا نریمانی
🆔 @allame_tehrani
▪️خیمۀ عزای سیّدالشهداء علیهالسلام
علاوه بر روزهاى شهادت که در منزل خودشان مجلس روضه برپا بود، دههٔ اوّل محرّم و کلّ ماه صفر نیز در منزل برخى از شاگردانشان روضهخوانى برقرار بود که ایشان هم شرکت میکردند. در اواخر به شاگردانشان سفارش فرمودند که براى برگزارى روضههاى دهگى در حیاط منزل، به یاد خیام سیّدالشّهداء علیهالسّلام، خیمه برپا کنند و عزادارى در تحت خیمه انجام شود و آنقدر براى این خیمه احترام قائل بودند که میفرمودند: رفقائى که براى برپا کردن یا جمع کردن خیمه مىروند بدون وضوء به آن دست نزنند.
📚 نورمجرد، ج۲، ص۴۷۲
🆔 @allame_tehrani
4_5933787916911249097.pdf
120.3K
📜 زیارت عاشورا
📝 نسخهٔ معروف آیتالله قاضی
🆔 @allame_tehrani
🔰سیرهٔ علامه طهرانی در زیارت عاشورا
🔹بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا
عارف کامل و عالم ربانی حضرت علّامه آیتالله حاج سید محمّدحسین حسینی طهرانی رضواناللهتعالیعلیه زیارت عاشورا را یکی از دستورات سلوکی برای سالکان راه خدا میدانستند و تحفّظ و مداومت بر قرائت آن را مخصوصاً در صبحهای جمعه در طول سال بود و این امر را در بینالطلوعین در دو ماه محرّم و صفر به جای دعای صباح توصیه میفرمودند و آن را بهترین روش برای توسّل به ساحت مقدس سیدالشهداء علیهالسلام میدانستند.
خواندن زیارت عاشورا اختصاص به روز ندارد و در شب هم میتوان این زیارت را خواند. کفعمی مینویسد: بهترین وقت خواندن زیارت عاشورا در روز و قبل از زوال شمس است که خواهد آمد که سیرهٔ علامه طهرانی هم همین بود.
گرچه از آن عبارت امام باقر علیهالسلام خطاب به علقمه که میفرمایند: إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَزُورَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ بِهَذِهِ الزِّيَارَةِ مِنْ دَهْرِكَ فَافْعَلْ (بحارالأنوار، ج101، ص293) یعنی ای علقمه اگر توانستی که امام حسین علیهالسلام را در تمامی روزهای سال به این زیارت (زیارت عاشورا) زیارت کنی این کار را انجام بده؛ استفادهٔ استحباب خواندن این زیارت در تمام روزها میشود، اما حضرت استاد این امر را برای سالکان راه خدا تجویز نمیکردند.
یکی از شاگردان حضرت علامه نقل میکرد: اولین بار که به خدمت ایشان رسیدم از کارهای عبادیام پرسیدند. گفتم: هر روز زیارت عاشورا میخوانم؛ فرمودند: برای شما فعلاً هفتهای یکبار خوب است.
💬 به نقل از یکی از شاگردان
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📜 کاملترین روش قرائت زیارت عاشورا در بیان عارف کامل حضرت علامه آیةالله حسینی طهرانی (قدس سره) 📚 مکت
✅ کاملترین روش قرائت زیارت عاشورا...
🔴 شاخص در زیارت عاشورا لعن در اوست
💬 تفسیر حاج سیّد هاشم حداد در حقیقت معنای لعن
یکی از شاخصههای اصلی در این زیارت مسألهٔ تبرّی است که همانطور که تولّی اصالت دارد و رکن است تبرّی هم اصل است.
علامه میفرمودند: شاخصهٔ اصلی تشیع تبرّی است نه تولّی؛ چرا که بسیاری از اهل تسنن و حتی سایر ادیان، اهلبیت علیهمالسلام را دوست دارند ولی شیعه نیستند.
💬 به نقل از یکی از شاگردان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علامه طهرانی رحمةاللهعلیه میفرمایند:
روز تاسوعا که در منزلشان زیارت عاشورا خوانده شد، و بعد از صد لعن و صد سلام و نماز زیارت، دعاى عَلْقَمَه قرائت شد، در پایان دعا یکى از حضّار پرسید که این لعنتهاى شدیده و نفرینهاى أکیده با این مضامین مختلفه چگونه با روح حضرت امام جعفر صادق علیهالسّلام که کانون رحمت و محبّت است سازش دارد؟!
جوابى که ایشان دادند این بود که: این دعا همهاش طلب خیر است و رحمت، گرچه بصورت عبارت و کلام، نفرین و لعنت مىنماید. و بطور کلّى تمام لعنتهائى که خداوند میکند یا در لسان پیامبر و ائمّهٔ طاهرین صلواتُ الله و سلامهُ علیهم أجمعین وارد است، همگى خیر است، خیر محض. و از خدا و أولیاء وى غیر از خیر تراوش نمىنماید.
این لعنتها و نفرینها براى شخص متجاوز است؛ نه مرد مؤمن متّقىِ به کار خود مشغول. و هر چه به آن مرد متعدّى و ستمگر عمر داده شود و صحّت و قدرت داده شود، همه را صرف در مضارّ خود و تعدّى به حریم مظلومان مىکند. بنابراین محدود کردن سلامتى و قدرت و حیات او، دفع ضرر است؛ و دفع ضرر در حقیقت نفع است.
ما با این دیدگان طبیعى و حسّى خود مىپنداریم خیر همیشه در سلامتى و قدرت و حیات است بدون ملاحظهٔ واقعیّت حیات، از نیّت خوب یا بد، و از ارادهٔ خوب یا بد، و از اعتقاد خوب یا بد؛ ولى اینطور نیست. زیرا ملاحظهٔ معنى را هم باید نمود. حیات براى انسان وقتى خیر است که وى براى نفس خود و براى دیگران منشأ خیر باشد؛ و امّا اگر منشأ شرّ شد و زیادى عمر و زیادى سلامتى و صحّت و زیادى قدرت موجب تعدّى و تجاوز به نفس خود و به حریم بشریّت شد، در اینجا دیگر خیر نیست، عنوان خیر بر آن صادق نیست. و در اینصورت و در این فرض، ضدّش خیر است. یعنى براى این مرد، مرگ و مرض و مسکنت خیر است؛ گرچه خودش یا دیگران ندانند.
چاقوى جرّاح که عضو فاسد را از بیخ و بن برمیدارد خیر است، گرچه مستلزم مرض و بیهوشى و ریختن خون مریض و دواهاى تلخ باشد، و گرچه خود آن عضو فاسدهٔ خود را خوب بداند؛ ولى حقیقت اینست که چنین نیست. رحمت پیوسته در فربه شدن و غذاى چرب و شیرین خوردن نیست. بعضى اوقات در لاغر شدن و گرسنگى کشیدن و به أطعمهٔ ساده قناعت ورزیدن است.
بچّه همیشه از پدر شکلات و حلوا میخواهد، ولى پدر مهربان به او نمیدهد؛ بعضى اوقات میدهد آن هم به مقدار معیّن. این خیر است براى بچّه و رحمت. و بعضى اوقات به او مُسْهل تلخ میدهد، و آمپول و سوزن به او میزند، و در تخت بیمارستان براى عمل جرّاحى بسترى میکند، و او را از بازى منع میکند؛ و ابداً طفل به این جریان رضا نمیدهد، پیوسته میخواهد بدود، شیرینى بخورد، بازى کند؛ و به پدرش در این حَصر و منع ایراد میکند، و چه بسا در دل خود، پدر را شخص مغرض و دشمن بپندارد؛ امّا واقع مطلب و حقیقت امر غیر از این است. تمام این کارهاى پدر براى طفل خیر است و رحمت. زیرا موجب حیات اوست گرچه طفل نداند و نخواهد.
لهذا پدر از این جریان و پیشامد براى بچّه، به شدّت ناراحت است. خواب نمىکند، در بیمارستان بالاى سر بچّه تا صبح نمىخوابد. و این عین رحمت است.
رحمت گاهى در مجال دادن و حلوا دادن ظهور دارد، و گاهى در منع نمودن و سِرُم زدن. هر دو رحمت است به دو صورت و دو شکل.
انبیاء و امامان براى حیات حقیقى و سعادت جاویدانى بشر آمدهاند و رسالتشان بر این مدار است. بنابراین هر جا حیات واقعى با حیات طبیعى، و صحّت حقیقى با صحّت مجازى، و قدرت اصیل با قدرت اعتبارى تصادم کند، براى حفظ آن از این صرف نظر مىنمایند؛ دستور جهاد میدهند، مشرکین و کافرین را مىکشند، منافقین را تأدیب مىنمایند، مجرمین را مجازات مىکنند؛ اینها همه خیر است.
براى ایصال مرد متعدّى و متجاوز به مقصد أعلاى انسانیّت، گوشمالى، زمینگیرى، فقر و فاقه، مرض و کسالت، خیر است. چون اینها وى را به خود مىآورد و از تورّم توخالى نفس امّاره مىکاهد و به وى أصالت مىبخشد. پس خیر است و رحمت. - انتهى مُفاد و مُحصَّل جواب ایشان.
📚 روح مجرد، ص110
🆔 @allame_tehrani
📜 قرائت زیارت عاشورا
حضرت علامه همان قرائت سادهٔ زیارت عاشورا را (یک لعن و یک سلام با نیت صد لعن و صد سلام) کافی میدانستند ولی بر نماز زیارت عاشورا بسیار تأکید داشتند.
ایشان دو روز از سال به صورت دستهجمعی به قرائت زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام میپرداختند؛ یکی روز عاشورا و یکی هم روز اربعین؛ این عمل را پس از بالاآمدن آفتاب آغاز میکردند و پیش از اذان ظهر خاتمه مییافت.
💬 به نقل از یکی از شاگردان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حضرت علامه میفرمودند: استاد ما علامه طباطبایی رضواناللهعلیه میفرمود: نسخۀ زیارت عاشوراى مرحوم قاضى، بدین صورت بوده که: در جملات «فَأَسْئَلُ الله الَّذى أکْرَمَ مقامَکَ و أکْرمَنى بِکَ أنْ یَرْزُقَنى طَلَب ثارک»، «بک» را خط زده بودند و «أکرمنى» را متصل کرده بودند به «أن یرزقنى» و نیز در جملهٔ «أن یرزُقنى طَلَب ثارى مع إمام هدىً»، نسخۀ «مع امام مهدى» را برگزیده بودند».
📚 مکتوبات خطی، جُنگ 23
🆔 @allame_tehrani
🏴 بُعد ظاهری و باطنی جریان عاشوراء 🏴
✍ آیةالله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (قدساللهنفسهالزکیه)
▪️لازم است که دوست آل محمّد علیهمالسلام در دهۀ اوّل محرّم قسمتی از روز را در مجالس عزای سیّدالشهداء علیهالسلام شرکت کند.
▪️و در حزن و گریه قصدش همراهی با أهلبیت علیهمالسلام باشد و نظرش به مصائب ظاهری باشد که از ناحیۀ دشمنان به امام حسین علیهالسلام وارد شد.
▪️ولی از این مطلب غافل نباشد که گرچه در ظاهر صدماتی به سیّدالشهداء علیهالسلام وارد شد که مانند آن برای هیچ یک از انبیاء و اوصیاء بلکه هیچ یک از انسانها شنیده نشده است...، ولی با این حال، آنقدر از شادمانیهای ناشی از تجلّیات أنوار جمال و جلال، و اشتیاق به دیدار و وصال به روح شریف آن حضرت میرسید که آن سختیها را آسان میکرد، بلکه سختی آنها را به لذّت تبدیل مینمود؛ همانطور که بعضی از أصحاب آن حضرت از حال ایشان خبر دادهاند که هرچه امر بر آن حضرت سخت تر میشد، رنگ صورتشان سرخ و حالشان مبتهج میشد.
▪️ولی مصیباتی که بر بدن مبارک آن حضرت و بر دلهای أهلبیت عظیمالشأن آن حضرت وارد شد و حرمتی که در ظاهر از آن حضرت هتک شد، جانها را میگیرد و غم و غصّهها را برمیانگیزد.
📚 «المراقبات»، ص ۲۶ و ۲۷
🆔 @allame_tehrani
🚩 صحنۀ عاشورا عالیترین مناظر عشقبازی است
صحنۀ عاشورا عالیترین مناظر عشقبازی است؛ و زیباترین مواطن جمال و جلال إلهی، و نیکوترین مظاهر أسماء رحمت و غضب؛ و برای اهلبیت علیهمالسّلام جز عبور از درجات و مراتب، و وصول به أعلی ذِروۀ حیات جاویدان، و منسلخ شدن از مظاهر، و تحقّق به اصل ظاهر، و فنای مطلق در ذات أحدیّت چیزی نبوده است.
متن کامل...
📚 روح مجرد، ص۷۸
🆔 @allame_tehrani
❤️🔥 تشريح وقايع عاشورا كه عشق محض بوده است
در تمام دهۀ عزاداری، حال حضرت حدّاد بسيار منقلب بود. چهره سرخ میشد و چشمان درخشان و نورانی؛ ولی حال حزن و اندوه در ايشان ديده نمیشد؛ سراسر ابتهاج و مسرّت بود. میفرمود: چقدر مردم غافلند كه برای اين شهيد جانباخته غصّه میخورند و ماتم و اندوه بپا میدارند! صحنۀ عاشورا عالیترين مناظر عشقبازی است؛ و زيباترين مواطن جمال و جلال إلهی، و نيكوترين مظاهر أسماء رحمت و غضب؛ و برای اهلبيت عليهمالسّلام جز عبور از درجات و مراتب، و وصول به أعلی ذِروۀ حيات جاويدان، و منسلخ شدن از مظاهر، و تحقّق به اصل ظاهر، و فنای مطلق در ذات أحديّت چيزی نبوده است.
تحقيقاً روز شادی و مسرّت اهلبيت است. زيرا روز كاميابی و ظفر و قبولی ورود در حريم خدا و حرم امن و امان اوست. روز عبور از جزئيّت و دخول در عالم كلّيّت است. روز پيروزی و نجاح است. روز وصول به مطلوب غائی و هدف اصلی است. روزی است كه گوشهای از آن را اگر به سالكان و عاشقان و شوريدگان راه خدا نشان دهند، در تمام عمر از فرط شادی مدهوش میگردند و يكسره تا قيامت برپا شود به سجدۀ شكر به رو درمیافتند.
حضرت آقای حدّاد میفرمود: مردم خبر ندارند، و چنان محبّت دنيا چشم و گوششان را بسته كه بر آن روز تأسّف میخورند و همچون زن فرزند مرده مینالند. مردم نمیدانند كه همۀ آنها فوز و نجاح و معاملۀ پر بها و ابتياع اشياءِ نفيسه و جواهر قيمتی در برابر خَزَف بوده است. آن كشتن مرگ نبود؛ عين حيات بود. انقطاع و بريدگی عمر نبود؛ حيات سرمدی بود.
میفرمودند: شاعری وارد بر مردم حَلَب گفت:
گفت: آری، ليک كو دور يزيد
كِيْ بُد است آن غم، چه دير اينجا رسيد
چشم كوران آن خسارت را بديد
گوش كرّان اين حكايت را شنيد
در دهۀ عاشورا حضرت آقای حدّاد بسيار گريه میكردند، ولی همهاش گريۀ شوق بود. و بعضی اوقات از شدّت وَجد و سرور، چنان اشکهايشان متوالی و متواتر میآمد كه گوئی ناودانی است كه آب رحمت باران عشق را بر روی محاسن شريفشان میريزد.
🔴 مطالب حضرت حدّاد دربارۀ عاشورا مختصّ به حالات فناء ايشان در آن هنگام است
✍ پاسخ به برخی شبهات و سؤالات
📚 روح مجرد، ص78
🆔 @allame_tehrani
💬 تشريح حضرت حدّاد وقايع عاشورا را همچون امام حسين (عليهالسّلام)
...آری، مرگ برای سيّدالشّهداء سيّد مظلومان عليهالسّلام عين درجه و ارتقاء و فوز و نجاح است. لهذا در روايت وارده در مبحث «معادشناسی» آمد كه در روز عاشورا هرچه آتش جنگ افروختهتر میشد و مصائب آنحضرت افزونتر، چهرۀ منوّرش بر افروختهتر و شادابتر میشد...
وَ كَانَ الْحُسَيْنُ عَلَيْهِالسَّلَامُ وَ بَعْضُ مَنْ مَعَهُ مِنْ خَصَآئِصِهِ تُشْرِقُ أَلْوَانُهُمْ وَ تَهْدَأُ جَوَارِحُهُمْ وَ تَسْكُنُ نُفُوسُهُمْ. فَقَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ:
انْظُرُوا لَايُبَالِي بِالْمَوْتِ!
فَقَالَ لَهُمُ الْحُسَيْنُ عَلَيْهِالسَّلَامُ: صَبْراً بَنِيالْكِرَامِ! فَمَا الْمَوْتُ إلَّا قَنْطَرَةٌ يَعْبُرُ بِكُمْ عَنِ الْبُؤْسِ وَ الضَّرَّآءِ إلَي الْجِنَانِ الْوَاسِعَةِ وَ النَّعِيمِ الدَّآئِمَةِ. فَأَيُّكُمْ يَكْرَهُ أَنْ يَنْتَقِلَ مِن سِجْنٍ إلَي قَصْرٍ؟!...
إنَّ أَبِي حَدَّثَنِي عَنْ رَسُولِاللَهِ صَلَّي اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ: إنَّ الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْكَافِرِ؛ وَ الْمَوْتُ جِسْرُ هَٓؤُلَآءِ إلَی جَنَّاتِهِمْ، وَ جِسْرُ هَٓؤُلَآءِ إلَی جَحِيمِهِمْ. مَا كَذَبْتُ وَ لَا كُذِبْتُ![1]
«وليكن حال حسين بن علیّ سيّدالشّهداء عليهالصّلوةوالسّلام و بعضی از يارانش كه با وی بودند چنين بود كه رنگ صورتهايشان میدرخشيد و اعضاء و جوارحشان آرام میگرفت، و نفَسهايشان بدون اضطراب و آرام بود. در اينحال بعضی از آنها به بعض ديگر گفتند:
ببينيد! اين مرد ابداً از مرگ ترسی ندارد؛ و آن را ساده و بدون اهمّيّت میشمرد!
حضرت سيّدالشّهداء صلواتاللهعليه به آنها گفت: ای فرزندان بزرگزادگان، و ای عزيزان بلندپايه و ارجمند! صبر و تحمّل و شكيبائی پيشه گيريد! چرا كه مرگ چيزی نيست مگر به مثابۀ پلی كه شما را از روی خود عبور میدهد از گرفتاری و شدّت و مضرّت، به سوی بهشتهای وسيعه و نعمتهای جاويدان إلهيّه! پس كداميک از شما خوشش نمیآيد كه از زندانی به سوی قصری انتقال يابد؟!...
بدرستيكه پدرم برای من روايت كرد از رسول خدا صلّیاللهعليهوآله كه: دنيا زندان مؤمن است و بهشت كافر. و مرگ پل عبور است برای اينان به سوی بهشتهايشان، و پل عبور است برای آنان به سوی دوزخ گداختهشان. نه من دروغ میگويم، و نه به من دروغ گفته شده است.»
📚 روح مجرد، ص84
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- «معانیالأخبار» باب مَعنی المَوت، حديث 3، ص 288 و 289؛ و «معادشناسی» از دورۀ علوم و معارف اسلام، ج 1، مجلس سوّم، آخر مجلس.
🆔 @allame_tehrani
🔴 مطالب حضرت حدّاد دربارۀ عاشورا مختصّ به حالات فناء ايشان در آن هنگام است
بايد دانست كه: آنچه را كه مرحوم حدّاد فرمودهاند، حالات شخصی خود ايشان در آن أوان بوده است كه از عوالم كثرات عبور نموده و به فنای مطلق فی الله رسيده بودند، و به عبارت دگر: سفر إلی الله به پايان رسيده، اشتغال به سفر دوّم كه فی الله است داشتهاند. همانطور كه در احوال ملاّی رومی در وقت سرودن اين اشعار، و احوال آن مرد شاعر شيعی وارد در شهر حلب نيز بدينگونه بوده است كه جنبۀ وجهالخَلقی آنها تبديل به جنبۀ وجهالحقّی و وجهالرَّبّی گرديده است؛ و از درجات نفس عبور كرده، در حرم عزّ توحيد و حريم وصال حقّ متمكّن گرديدهاند.
امّا سائر افراد مردم كه در عالم كثرات گرفتارند و از نفس برون نيامدهاند، حتماً بايد گريه و عزاداری و سينهزنی و نوحهخوانی كنند تا بدين طريق بتوانند راه را طیّ كنند و بدان مقصد عالی نائل آيند. اين مجاز قنطرهای است برای آن حقيقت. همچنانكه در روايات كثيرۀ مستفيضه ما را امر به عزاداری نمودهاند تا بدينوسيله جان خود را پاک كنيم و با آن سروران در طیّ اين سبيل همآهنگ گرديم.
و تازه وقتيكه أسفار أربعه طیّ شد، از لوازم بقاء بالله بعد از مقام فناء فی الله، متشكّل شدن به عوالم كثرت، و حقّ هر عالم را كما هو حقّه رعايت نمودن است كه با خداوند در عالم خلق بودن و متّصف به صفات خلقی در عين وحدت ربوبی گرديدن میباشد كه هم عشق است و هم عزا، هم توحيد است و هم كثرت؛ چنانكه عين خود اين حالات در حضرت آقای حدّاد در اواخر عمر مشاهده میشد كه پس از مقام فناءِ صرف و تمكّن در تجرّد، دارای مقام بقاء بودهاند. توأم با همان عشق شديد، در مجالس سوگواری، گريه و عزاداری ناشی از سوز دل و حرقت قلب از ايشان مشهود بود. خود حضرت سيّدالشّهداء عليهالسّلام هم به حضرت سكينه دختر عزيزشان فرمودند:
لا تُحْرِقي قَلْبي بِدَمْعِكِ حَسْرَةً
مادامَ مِنّي الرّوحُ في جُثْماني
«قلب مرا با سرشكت آتش مزن، اين سرشكی كه از روی حسرت میريزد؛ تا وقتی كه جان در بدن دارم!»
و به عبارت مختصر و كوتاه: داستان كربلا داستان بسيار غامض و پيچيدهای است. عيناً مانند سكّۀ دو رو میباشد: يک روی آن عشق و شور و نيل و فوز حضرت سيّدالشّهداء عليهالسّلام میباشد به آن عوالم، و روی ديگر آن غصّه و اندوه و عذاب و شكنجه و گريه میباشد. امّا كسی میتواند آن روی سكّه را تماشا كند كه اين رو را ديده و تماشا كرده و از آن عبور نموده باشد؛ بِمِثْل هذا فلْيَعملِ العامِلون.
✍ پاسخ به برخی شبهات و سؤالات
📚 روح مجرد، ص85
🆔 @allame_tehrani
🏴 عاشورا و عزاداری عارفان
✍ پاسخ به برخی شبهات و سؤالات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🏴 بُعد ظاهری و باطنی جریان عاشوراء 🏴
eitaa.com/allame_tehrani/2147
▪️سیرهٔ حضرت علامه طهرانی در عزاداری، روضه و ذکر توسل
http://erfanvahekmat.com/a/55
▪️فنای اصحاب حضرت سیدالشهداء علیهالسلام
http://erfanvahekmat.com/a/w
▪️سخنان حجةالاسلاموالمسلمین وکیلی دربارهٔ عزاداری برای امام حسین علیهالسلام و نسبتهای خلاف واقع برخی اشخاص به بزرگان عرفان در این باره
http://erfanvahekmat.com/a/1L
▪️سیرهٔ مرحوم حداد در روز عاشورا چگونه بوده است؟
http://erfanvahekmat.com/y/sJU
▪️عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهداء علیهالسلام
http://erfanvahekmat.com/a/56
▪️جلوههای عشق و توحید در عاشورا
http://erfanvahekmat.com/a/x
🔹قضیهٔ عاشورا در بیان مقام معظم رهبری
eitaa.com/allame_tehrani/2153
🆔 @allame_tehrani