ملاک ارزش عمل (1).pdf
5.49M
💎 ملاک ارزش عمل (1)
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1396/02/21
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹میزان ارزش انسان بر اساس تقوا.
🔹معیار ارزش عمل انسان بر اساس نیّت او.
🔹نقد شبههای پیرامون ارزش اختراعات مهم در خدمت به بشریّت و کارهای خیر غیر مسلمانان.
🔹بررسی مضرّات ضدّ بشریّت برخی اختراعات و اکتشافات بزرگ بهواسطۀ سوءاستفاده از آنها.
🔹تحلیل نیّات و أغراض مخترعین و مکتشفین غیر مسلمان.
🔹اجر دانشمندان بر طبق منظور و غرضشان از اختراعات و اکتشافات.
🔹اجر و پاداش اعمال بر اساس نیّت و مقصود افراد.
🔹حیات جاهلی بهواسطۀ حرکت در مسیر اهواء نفسانی و حیات طیّبه بهواسطۀ حرکت بهسوی حق.
🔹علّت خلود در جهنّم یا بهشت.
🔹ملاک الهی بودن نیّت و مقصود علما و دانشمندان.
🔹تفاوت میزان ارزش عمل در عالم اعتبار و در عالم حقیقت.
🔹جاودانگی در بهشت یا جهنّم بهسبب نیّت بر تداوم عمل ثواب یا ارتکاب معصیت در دنیا.
🔹کیفیّت عدل خداوند در محاسبۀ اعمال انسان.
🔹روایت جابر از پیغمبر اکرم دربارۀ معیّت با یک قوم و عملشان بهواسطۀ محبّت به آنها.
🔹شرح حال و علوّ مقام جابر بن عبداللّٰه انصاری و عطیّۀ کوفی.
🔹اسرار غسل و إحرامبستن جابر قبل از زیارت حضرت سیّدالشّهدا در روز اربعین.
🔹مناجات جابر با حضرت اباعبداللّٰه الحسین.
🔹علّت معیّت جابر با اصحاب امام حسین در فداکاریها و جانفشانیهای روز عاشورا.
🆔 @allame_tehrani
audio-74-Mabani-Akhlagh-15.mp3
21.56M
💎 ملاک ارزش عمل (2)
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1397/10/01
📝 متن مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹خطبۀ اوّل عید سعید فطر.
🔹خطبۀ دوّم عید سعید فطر.
🔹ملاک ارزش عمل نزد اهل دنیا و نزد خداوند.
🔹معنای قلب سلیم.
🔹معنای ریای در عبادت.
🔹ارزش عمل انسان بر اساس نیّت او.
🔹لزوم تواضع بهخاطر خدا.
🔹پاداش اعمال بر اساس هدف و مقصود انسان.
🔹ضرورت شکر نعمت هدایت و توفیقات الهی.
🔹وجوب وصول به أعلیٰ درجات قرب الهی بهسبب وجود قابلیّت آن در همۀ مکلّفین.
🔹رابطۀ حقیقت ولایت و عید فطر.
🔹سعادت ابدی در تبعیّت از محمّد و آلمحمّد.
🆔 @allame_tehrani
ملاک ارزش عمل (2).pdf
2.41M
💎 ملاک ارزش عمل (2)
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1397/10/01
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹خطبۀ اوّل عید سعید فطر.
🔹خطبۀ دوّم عید سعید فطر.
🔹ملاک ارزش عمل نزد اهل دنیا و نزد خداوند.
🔹معنای قلب سلیم.
🔹معنای ریای در عبادت.
🔹ارزش عمل انسان بر اساس نیّت او.
🔹لزوم تواضع بهخاطر خدا.
🔹پاداش اعمال بر اساس هدف و مقصود انسان.
🔹ضرورت شکر نعمت هدایت و توفیقات الهی.
🔹وجوب وصول به أعلیٰ درجات قرب الهی بهسبب وجود قابلیّت آن در همۀ مکلّفین.
🔹رابطۀ حقیقت ولایت و عید فطر.
🔹سعادت ابدی در تبعیّت از محمّد و آلمحمّد.
🆔 @allame_tehrani
42.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸چگونه همنشین خود در روز قیامت را انتخاب کنیم؟!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
🌕 قدرِ همّت باشد آن جَهْد و دعا...
💬 خیال نکنید به همین آسانیها میدهد...
درست است که خدا أرحَمُالرّاحِمین و أکرَمُالأکرَمین و مُفیضُالوُجود است امّا اینطور نیست که آن چیزهای مخفی و خفیای که دارد، خیلی هم در دسترس همه باشد؛ بلکه هرچه مطلب دقیقتر باشد، بهدستآوردن آن مشکلتر، و پروردگار در اعطاء آن سختگیرتر است! خیال نکنید این چیزهایی که به انبیا و اولیا و ائمّه میدهد، به همین آسانیها میدهد؛ بلکه خون دلها میخورند، گریههاست، داد و بیدادهاست، مناجاتهاست، فریادها و غوغاهاست.
چل سال رنج و غصّه کشیدیم و عاقبت
تقدیر ما به دست شراب دو ساله بود (۱)
میگوید: من چهل سال در سلوک، در جدّ بودم و چهل سال دنبال تو میگشتم! این نالهها و این سوز دلهایی که بلند میشود، شوخی نیست! اگر بنا بود که این درها هم مثل سایر درها باز بود و هر کسی که ادعائی میکرد، دیگر خدا او را پیغمبرش میکرد و از آن حالهایی که به انبیا و مرسلین میداد، به او هم میداد، دیگر همۀ مردم جزء انبیا و اولیا بودند و دیگر در عالم غیر از اینها نبود! و هیچ لطفی هم نداشت.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج2، ص40
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- دیوان حافظ، غزل ۲۴۹.
🆔 @allame_tehrani
11.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عبادت آزادگان!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
💥برنامهریزی برای براندازی نظام طاغوت
مـرحـوم عـلامـه طـهـرانـی از زمـان تحصیل در نجف به دنبال برنامهریزی برای براندازی نظام طاغوت و تشکیل حکومت اسلام بودند و تفکر ضرورت تشکیل حکومت اسلام را ترویج مینمودند.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۴۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌روایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی از تشکیلات مخفی علامه طهرانی:👇
http://irdc.ir/fa/news/5230
📌نقش علامه طهرانی در پایهگذاری نـهـضـت انـقـلاب؛ در بـیـان مرحوم آیةالله حاج شیخ صدرالدین حائری شیرازی:👇
http://erfanvahekmat.com/a/M
#براندازی
#نظام_طاغوت
#انقلاب_اسلامی
#تشکیل_حکومت_اسلام
🆔 @allame_tehrani
💠 از اندیشهٔ تشکیل حکومت اسلامی تا تحقق آن
مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) از معدود عالمان دینی بودند که از دیرباز به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی اعتقاد داشته و در مسیر تحقق این امر گامهایی مؤثر برداشته بودند به گونهای که از نظر تاریخی، ایشان یکی از مهمترین ارکان انقلاب اسلامی محسوب شده و سهم عظیمی در نهضت بر ضد حکومت منحوس شاهنشاهی داشتهاند.
با این وصف، غلبهٔ چهرهٔ عرفانی و مقامات سلوکی ایشان که بر سایر ابعاد وجودیشان نیز سایه افکنده است و همچنین کتمان شدید و شهرت گریزی ایشان سبب شده که این جنبهٔ ایشان نیز مخفی بماند و آنطور که باید شناخته نشود به گونهای که جز همرزمان ایشان در آن دوران کسی از این فعالیتهای تشکیلاتی وسیع و پنهان ایشان مطلع نمیباشد.
در این قسمت بر اندیشههای ایشان و سپس گوشهای از فعالیتهای سیاسیشان مروری گذرا شده است که میتواند راهی برای تحقیق بیشتر در این زمینه باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دیدگاههای سیاسی و اجتماعی مرحوم علامه بسیار وسیع و ظریف است و بررسی اندیشهٔ سیاسی ایشان محتاج تألیف کتابی مستقل است و در اینجا مروری گذرا شده است بر اصول و پایههای اندیشهٔ سیاسی این رجل الهی که در آن میتوان همراهی عمق و دقت و جامعیت و توحید و فقاهت و صدق و اخلاص را با هم مشاهده نمود.
💬 اندیشهٔ تشکیل حکومت اسلامی
حضرت علّامه طهرانی رحمةاللهعلیه در زمانى که در نجف بودند فکر تشکیل حکومت اسلامى و رهائى از حکومت طاغوت را نه بعنوان یک کار سیاسى بلکه بعنوان یک وظیفهٔ الهى شناخته و تعقیب نموده و مبانى علمىاش را تقریر میکردند. خودشان در این باره مىنویسند:
«در نجف اشرف هم مجموع ماندنمان هفت سال شد که در این مدّت بحثهاى ولایت فقیه و بحثهاى اجتهادى و مسائل گوناگون پیش آمد و من رسالهاى دربارهٔ وجوب عینى تعیینى نماز جمعه در نجف نوشتم که الآن موجود است. و بحثهاى ولائى ولایت فقیه و أمثال آن یک بحثهائى است مخصوص طلبهها؛ تا اینکه بالأخره براى ما خوب ملموس و مشهود شد که: خداوند براى عالَم ولىّ و صاحب اختیارى معیّن نموده است، و این دستگاههاى ظلم و جور به هیچ وجه من الوجوه داراى اعتبار نیست و سندیّت ندارد، و خداوند براى ما راهى تعیین نموده و منهاجى معیّن کرده است که ما باید خودمان را به آنها برسانیم.
از اینکه در روایات عدیده داریم که اسلام بر پنج پایه است: نماز و روزه و زکات و حجّ و ولایت؛ و مَا نُودِىَ بِشَىْءٍ مِثْلَ مَا نُودِىَ بِالْوِلَایَةِ «هیچ چیز اهمّیّتش مثل اهمّیّت ولایت نیست» بر ما روشن شد که: بر طبق آیات قرآنى و روایات، امرى که از همه واجبتر است همین تشکیل حکومت اسلامى است.
ما مسلمانیم، نماز میخوانیم، روزه مىگیریم، زکات میدهیم، خمس میدهیم، حج مىرویم؛ ولى همهاش بىرمق و بىمایه و بىرنگ، زیرا که بالاى سر ما پرچم کفر است».
* جایگاه حکومت اسلامى
در زمانى که مبارزه با حکومت طاغوت و تلاش براى تحقّق حکومت اسلام نزد بسیارى از افراد و حتّى برخى عالمان امرى نامطلوب و سیاسى کارى تلقّى مىشد، و برخى که بیشتر و روشنتر فکر میکردند آن را امرى خوب مىپنداشتند نه ضرورى، و گروه سوّم آن را وظیفهاى لازم در ردیف سایر وظایف دینى میدانستند؛ معظّمٌله آن را از اهمّ واجبات و زیربناى تمامى أعمال مىشمردند که به برکت آن، اینها نیز قابل قبول میباشند و لذا آغاز به طراحی حکومت اسلام نمودند.
از نگاه مرحوم علامه تشکیل حکومت اسلام واجبی است شرعی که شرط احیاء دیگر واجبات نیز میباشد. خودشان در این رابطه میفرمایند:
«خلاصه با آن ترتیب که طاغوت پیش مىرفت ما دیدیم هیچ چارهاى نیست مگر اینکه انسان شروع کند به مبارزه با حکومت جور، تا حکومت عدل را تشکیل دهد. چون تشکیل حکومت اسلامى از أوجب واجبات و از اهمّ فرائض است. براى مثال اگر نماز شما روى جهتى ترک شد آن مقدارى که چوب مىخورید کمتر است از اینکه در صدد و اهتمام تشکیل حکومت اسلامى نباشید؛ او مقدّم است.
نماز ظهر وقتى قبول است که انسان در سایهٔ حکومت اسلام باشد، روزه وقتى قبول است که انسان در سایهٔ اسلام باشد، حج وقتى مقبول است که انسان در سایهٔ اسلام باشد، و همهٔ چیزها. وقتى انسان در زیر پرچم پیغمبر صلّىاللهعلیهوآلهوسلّم است همهٔ أعمال او قبول است. وقتى انسان پیغمبر صلّىاللهعلیهوآلهوسلّم را رها کرد و رفت زیر پرچم معاویه و أبوسفیان، حالا هر چه نماز بخواند، هر چه روزه بگیرد، خیلى روشن است که آن نماز، نماز نیست. آن نمازى که أبوسفیان و معاویه بپسندد و امضاء کند نماز نیست، چون او اصلاً وضعش و مکتبش ضدّ نماز است. او عامل نماز برانداز است، نه ایجاد کنندهٔ نماز».
📚 پرتویی از نورمجرد، ص ۱۱۷ و ۱۱۸
📌 برای اطلاع از تفصیل این مباحث، به کتاب «آیتِنور» و «نورمجرد» مراجعه کنید.
🆔 @allame_tehrani
فعالیتهای سیاسی مرحوم علامه طهرانی - نورمجرد۳.pdf
18.02M
🔰فـعّـالـیّـتهـای سـیـاسـی مرحوم علّامه طهرانی (قدّس سرّه)
یکی از ابعاد مهمّ و گسترده و امتیازات خاصّ حيات مرحوم علّامه طهرانی فعّالیّتهای سیاسیاجتماعی ایشان بود. توجّه به مشکلات جوامع اسلامی و غیرت دینی و حسّاسیّت نسبت به تسلّط کفّار بر مسلمانان و برنامهریزی و تلاش عملی برای مقابله با این امور و تشکیل حکومت اسلام از مهمترین دغدغههای ایشان در طول عمر شریفشان بود.
📚 نورمجرّد، ج۳، از ص۱۴۱ تا ص۲۴۲
(به همراه فهرست تفصیلی مباحث)
🆔 @allame_tehrani
✉️ نامهٔ انقلابی علامه طهرانی به آیتالله میلانی در بحبوحهٔ انقلاب
🔴 شما را به خدا قسم در این موقع حساس، وظیفهی زُعمای شریعت چیست؟
... و به طور خاصه دستگاه [شاهنشاهی] اراده دارد بهکلی ریشهٔ اسلام را از ایران قلع و قمع کند، مرام و مشی، مسلک و خوی غربیها را جایگزین احکام قرآنیه و سنن اسلامیه بنماید، به طوری که ابداً از اسلام اسم و رسمی باقی نماند. بهائیت را به رسمیت بشناسد و از نظر قوانین لازمالإتباع، دولت را عاری از لون مذهب معرفی کند. این یک زنگ خطر، بلکه وقوع در عین خطر است.
... شما را به خدا قسم در این وهلهٔ خطرناک و این موقع حساس، وظیفهٔ زُعما و حامیان شریعت و حافظان قرآن چیست؟ آیا سزاوار است این صحنهٔ ننگین که روزنهٔ زندان ذلت است در مرأیٰ و منظر به چشم خورد و مسلمان غیوری را که سالیان دراز در مکتب توحید درس مجاهده و عزت آموخته است به خود متوجه ننموده و آماده برای دفاع از حریم ناموس اسلام ننماید؟ قل إنما أعظکم بواحدة أن تقوموا لله مثنیٰ و فرادیٰ.
📝 بخشی از نامهٔ مرحوم علامه طهرانی به آیةالله میلانی دربارهٔ اوضاع سیاسی کشور قبل از انقلاب
📌[این نامه حاوی تحلیلی از اوضاع سیاسی آن روزگار و استنصار از آن مرحوم برای تشکیل مجمعی از علماء به جهت مقابله با نقشههای استعمار است.]
📄 مشاهدهٔ متن کامل نامه
📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در إحیای حکومت اسلام، ص۲۰۶ / پرتویی از نورمجرد، ص۱۳۴
🆔 @allame_tehrani
نامه به مرحوم آیتالله میلانی (رحمةاللهعلیه).pdf
997.7K
📝 نامهٔ انقلابی علامه طهرانی به آیتالله میلانی در بحبوحهٔ انقلاب
مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) از هنگام بازگشت از نجف و چندین سال قبل از رحلت مرحوم آیتالله بروجردی و سپس وقائع محرم ۱۳۸۳ (۱۴ خرداد ۱۳۴۲) فعالیتهای سیاسی خود را به شکل تشکیلاتی آغاز نموده بودند و در این میان در حد توان از بزرگان و مراجع برای اقامهٔ حکومت اسلام و قیام در برابر ظلم کمک میخواستند. نامهٔ ذیل یکی از نامههای آن مرحوم به مرحوم آیتالله میلانی است که حاوی تحلیلی از اوضاع سیاسی آن روزگار و استنصار از مرحوم آیتالله میلانی برای مقابله با استعمار است که در جلد دوم کتاب «علم و جهاد» به طبع رسیده است. علامه در آن سالها تلاش زیادی نمودند که مرحوم آیتالله میلانی جلوداری نهضت را قبول نمایند ولی به جهاتی در این امر موفق نشدند.
تا اینکه پس از رحلت مرحوم آیتالله بروجردی، رهبر فقید انقلاب (قدس سره) آغاز به فعالیتهای سیاسی نمودند و مرحوم علامه نیز با ایشان همسنگر شده و از ایشان برای جلوداری نهضت دعوت نموده و خود نیز تشکیلات خود را برای همکاری و پشتیبانی از ایشان بسیج مینمایند.
📚 پرتویی از نورمجرد، ص۱۳۴ تا ص۱۳۷
🆔 @allame_tehrani
بازگشت به طهران و تجلی شخصیت علمی و عملی و سیاسی.pdf
14.05M
🔰بازگشت به طهران و تجلی شخصیت علمی و عملی و سیاسی
خطّ سیر زندگى مرحوم علامه در طهران که حدود ۲۴ سال از عمر شریفشان را از سالهاى ۱۳۷۷ تا ۱۴۰۰ هجرى قمرى شامل مىشود، در چند محور قابل دقّت است که حتّىالإمکان از کلمات خودشان به گوشههائى از آن اشاره مىشود.
📚 آیتِنور، ج1، از ص267 تا ص350
(به همراه فهرست کامل مطالب)
🆔 @allame_tehrani