eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
807 ویدیو
196 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 مـعـرفـت نـفـس 🔆 مسألهٔ توجّه به نفس و تفكّر در آن در طريقهٔ مرحوم حاج ملّا حسينقلى همدانى و شاگردان بزرگوار ايشان أهمّيّت خاصّى داشته است، به طوری كه شاهراه رسيدن به معرفت ربّ را معرفت نفس مى‌دانسته‌اند. و اين ملازمه يا اتّحاد بين معرفت ربّ و معرفت نفس از معارف بسيار عالى مكتب أهل‌بيت عليهم‌السّلام است. فهرست ↓۱- معرفت نفس ↓۲- شمس‌الدّين‌محمّدلاهيجى و بیان حقيقت انسان ↓۳- بيان مراد از سيمرغ و كوه قاف در شرح گلشن راز ↓۴- سير آفاقى مقدّمهٔ سير أنفسى است ↓۵- «دواؤُكَ فيكَ و ما تشعُرُ» ↓۶- معناى: اللهمّ اجْعَلْ غناىَ فى نفسى ↓۷- «ز فكر تفرقه باز آى تا شوى مجموع» ↓۸- دستور به توجّه نفس پس از طىّ مقدّمات و استعداد لازم ↓۹- پانویس ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚منبع: نور مجرد، ص ۴۷۸ تا ۴۸۹ 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 B2n.ir/maerefate_nafs 🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۲۲.Mp3
18.15M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی» 🎙استاد واسطی (حفظه‌الله) 📼 جلسهٔ بیست و دوم (۲۲) 📝 متن مکتوب جلسه (PDF) 🔉 صوت جلسهٔ بیست و یکم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰اهم موضوعات مطرح شده: 🔸استعمالات «نور» در ادعیه (01:30) معنی «یا نور النور» (07:00) معنی «یا مُنَوّرَ النُّور» (08:30) خلاقیت چیست؟ (09:30) معنی «یا خالق النور» (10:30) «یا نوراً قبل کل نور» (12:30) عزت کی بدست می‌آید؟ (15:00) نور بی‌نهایت یعنی... (16:30) «هب لی کمال الانقطاع...» (21:15) راز کلمهٔ «تصل» (26:00) معنی مقدس و تقدس (27:00) عالم ملکوت یعنی چه؟ (27:30) پیشنهاد به آقای (29:00) پاسخ شبهٔ نقد مقدسات (35:00) «الهی و ألحقنی بنور عزک...» (36:30) عرفان یعنی... 🆔 @allame_tehrani
📜 متن حدیث عنوان بصری ✍🏼 دستخط مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 🆔 @allame_tehrani
حدیث عنوان بصری.pdf
263.5K
📜«حدیث عنوان بصری» با ترجمهٔ مرحوم علامه طهرانی ــــــــــــــــــــــــــــــ حدیث شریف عنوان بصرى تحقيقاً حاوى مضامین عالیه و مبانی راقیه و مستحکم سیر و سلوک إلی الله می‌باشد. بسیاری از بزرگان طریق و مربیان نفوس، مطالعه و تدقیق و عمل به آن را به شاگردان خود توصیه می‌نمودند؛ از جمله حضرت سيّد الفقهاء و المجتهدين و سند الأولياء الربّانيين، عارف نامی و فقیه صمدانی، آیةالله‌العظمى مرحوم حاج سید علی قاضی طباطبایی (رضوان‌الله‌تعالى‌عليه) بر مداومت مطالعه و عمل به مفاد آن اصراری بلیغ می‌فرمود. در اوقاتی که خدای متعال توفیق عتبه‌بوسی حضرت مولى‌الموالى أميرالمؤمنين عليه‌السلام را نصیب بنده نموده بود، در تمام مدت هفت سال اقامت و تحصیل در نجف اشرف، هفته‌ای دوبار این حدیث شریف را مطالعه می‌نمودم و کاملاً مضامین آن را در حافظهٔ خود نگه داشته، مستمر آن را مرور می‌کردم. اینجانب به همهٔ پویندگان راه کمال و سالکان سبیل هدایت و جویندگان حریم قدس الهی توصیه می‌کنم که آنان نیز بر همین روش مداومت داشته و برکات عمل به این حدیث شریف را ره‌توشهٔ این راه قرار دهند. ▪️از بیانات حضرت علّامه آیةالله حاج سيّد محمّدحسین حسینی طهرانی (قدّس‌الله‌نفسه‌الزكيّة) 🆔 @allame_tehrani
📖 توصیه به حدیث عنوان بصری 🔰یک‌ دستور اساسی‌ مرحوم‌ قاضی‌، عمل‌ کردن‌ به‌ روایت‌ عُنوان‌ بصری‌ بوده‌ است‌. مرحوم‌ استاد بزرگ‌، عارف‌ بی‌بدیل‌ قرن‌، بلکه‌ به‌ قول‌ استاد ما: حضرت‌ آقای‌ حاج‌ سیّد هاشم‌ که‌ می‌فرمود: «از صدر اسلام‌ تا به‌ حال‌، عارفی‌ به‌ جامعیّت‌ مرحوم‌ قاضی‌ نیامده‌ است‌.» برای‌ گذشتن‌ از نفس‌ امّاره‌، و خواهش‌های مادّی‌ و طبعی‌ و شهوی‌ و غضبی‌ که‌ غالباً از کینه‌ و حرص‌ و شهوت‌ و غضب‌ و زیاده‌‌روی‌ در تلذّذات‌ برمی‌خیزد، روایت‌ عنوان‌ بصری‌ را دستور می‌دادند به‌ شاگردان‌ و تلامذه‌ و مریدان‌ سیر و سلوک‌ إلَی‌ الله‌ تا آن را بنویسند و بدان‌ عمل‌ کنند. یعنی‌ یک‌ دستور اساسی‌ و مهمّ، عمل‌ طبق‌ مضمون‌ این‌ روایت‌ بود. و علاوه‌ بر این‌ می‌فرموده‌اند باید آن را در جیب‌ خود داشته‌ باشند و هفته‌ای‌ یکی‌ دو بار آن را مطالعه‌ نمایند. این‌ روایت‌، بسیار مهمّ است‌ و حاوی‌ مطالب‌ جامعی‌ در بیان‌ کیفیّت‌ معاشرت‌ و خلوت‌، و کیفیّت‌ و مقدار غذا، و کیفیّت‌ تحصیل‌ علم‌، و کیفیّت‌ حِلم‌ و مقدار شکیبائی‌ و بردباری‌ و تحمّل‌ شدائد در برابر گفتار هرزه‌گویان‌، و بالأخره‌ مقام‌ عبودیّت‌، و تسلیم‌، و رضا، و وصول‌ به‌ أعلی‌ ذِروۀ عرفان‌ و قلّۀ توحید است‌. فلهذا شاگردان‌ خود را بدون‌ التزام‌ به‌ مضمون‌ این‌ روایت‌ نمی‌پذیرفته‌اند. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 روح مجرد، ص۱۷۶ 🆔 @allame_tehrani
✨«حدیث عنوان بصری» و اوج بلندی تعلیمات مرحوم قاضی✨ با توجّه‌ دقیق‌ به‌ مطالبی‌ که‌ در این‌ حدیث‌ مبارکُ المراد و عظیم‌ المُفاد وارد است‌، معلوم‌ می‌شود که‌: در چه‌ اوج‌ بلندی‌ تعلیمات‌ آیةُ الحقّ و العِرفان‌ و سندُ التَّحقیق‌ و الإیقان‌ و عِمادُ البَصیرة‌ و البُرهان‌: حاج‌ سیّد علی‌ قاضی‌ قَدّس‌ اللّٰه‌ تربتَه‌ الزّکیّة استوار بوده‌ است‌. درست‌ در راه‌ إعراض‌ از غَرَض‌ورزی‌، و حسّ انتقام‌جوئی‌، و کسر صولت‌ نفس‌ امّاره‌، و پیدا شدن‌ دریچه‌ و روزنه‌ به‌ عالم‌ معنی‌ و تجرّد و ملکوت‌، و بالأخره‌ برای‌ عرفان‌ ذات‌ حقّ تعالی‌، و اندکاک‌ هستی‌ مجازی‌ عاریتی‌ در هستی‌ مطلق‌ و وجود بَحت‌ و صِرف‌ سرمدی‌ و أزلی‌ و أبدی‌ و لایتناهی‌ ذات‌ اقدسش‌، این‌ دستورات‌ را می‌داده‌ است‌. چرا که‌ روایت‌ عنوان‌ بصری‌ حقّاً باید در شرح‌ و تفصیل‌ آن‌ کتابها نوشته‌ شود، گرچه‌ نوشته‌ هم‌ شده‌ است‌ امّا با عنوان‌ شرح‌ و به‌ نام‌ شرح‌ روایت‌ عنوان‌ بصری‌ نیامده‌ است‌. مگر کتاب‌ ارزشمند و عالیقدر «إحیآءُ الإحیآءِ» فیض‌ کاشانی‌ که‌ به‌ نام‌ «المَحَجّةُ البَیضآء» است‌، و یا «جامعُ السّعادات‌» حاج‌ ملّا مهدی‌ نراقی‌ جدّ بزرگوار ما، و یا کتاب‌ «عُدّة‌ الدّاعی‌» و غیرها، بالحمل‌ الشّایع‌ الصّناعی‌ غیر از شرح‌ و تفصیل‌ این‌ مطالب‌ ارزشمند است‌؟! حضرت‌ صادق‌ در این‌ روایت‌ استشهاد به‌ آیۀ مبارکه‌ می‌فرمایند که‌: تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَایُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی‌ الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَـٰقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ. یعنی‌: ... اگر تو طالب‌ عالَم‌ نور و تجرّد و سرای‌ باقی‌ و جاویدان‌ لقاءِ الهی‌، و ورود در حرم‌ امن‌ و امان‌ او هستی‌، اگر دنبال رضای‌ محبوب‌ می‌گردی و عرفان‌ ذات‌ اقدس‌ او را سرلوحۀ برنامه‌ات‌ قرار داده‌ای‌، اگر جدّاً عاشق‌ او می‌باشی‌ و می‌خواهی‌ به‌ معشوقت‌ واصل‌ گردی‌ و کامیاب‌ شوی‌، راهی‌ جز عدم‌ بزرگ‌پروازی‌ و دست‌شستن‌ از فساد در روی‌ زمین‌ نیست. اگر می‌خواهی‌ جدّاً به‌ آن‌ مقام‌ منیع‌ راه‌ یابی‌، باید... این‌ شرع‌ أعلی‌، این‌ جهاد أکبر، و این‌ هجرت‌ کبری‌ است‌؛ و درست‌ باید طبق‌ این‌ دستورات‌ عمل‌ کرد تا بدان‌ واصل‌ شد. 📚 روح مجرد، ۱۸۶-۱۸۷ 🆔 @allame_tehrani
📔 تعالیم‌ امام صادق‌ علیه‌‌السّلام‌ در روایت عنوان بصری، متَّخَذ از آیات‌ معجزه‌آسای‌ قرآن‌ جاویدان‌ است‌ دستورات‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه‌السّلام‌ در این‌ روایت‌ نیز متَّخذ از آیات‌ معجزه‌آسای‌ قرآن‌ کریم‌ است‌، آنجا که‌ می‌فرماید: خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجَـٰهِلِینَ. «عفو و اغماض‌ را پیشۀ خود کن‌؛ و به‌ کار ستودۀ شناخته‌ شده‌ مردم‌ را امر کن‌؛ و از مردمان‌ جاهل‌ روی‌ گردان‌!» یا آنجا که‌ می‌فرماید: وَ عِبَادُ الرَّحْمَـٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی‌ الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَـٰهِلُونَ قَالُوا سَلَـٰماً. «و بندگانی‌ که‌ به‌ خداوند رحمن‌ نسبت‌ دارند، کسانی‌ می‌باشند که‌ در روی‌ زمین‌ به‌ نرمی‌ و آرامی‌ و سبکی‌ راه‌ می‌روند، و در وقتی که مردمان‌ جاهل‌ با ایشان‌ مخاطبه‌ و مواجهه‌ داشته‌ باشند، با مسالمت‌ و سلامتی‌ درمی‌گذرند.» تا می‌رسد به‌ اینجا که‌ می‌فرماید: وَ الَّذِینَ لَایَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَاماً. «و کسانی‌ می‌باشند که‌ در محلّهای‌ باطل‌ و ناحقّ حضور بهم‌ نمی‌رسانند. و چون‌ عبور و مرورشان‌ به‌ امر لغو و بیهوده‌ و غلط‌ بیفتد، بزرگوارانه‌ و کریمانه‌ عبور و مرور می‌کنند.» ما در قرآن‌ مجید داریم‌ که‌: لَن‌تَنَالُوا الْبرَّ حَتَّیٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ. «شما هیچگاه‌ به‌ نیکی‌ و خوبی‌ نخواهید رسید مگر آن‌ وقتی که‌ از آنچه‌ را که‌ دوست‌ می‌دارید، در سبیل‌ وصول‌ بدان‌ نیکی‌ انفاق‌ کنید!» رسیدن‌ به‌ لقای‌ أحدیّت و مشاهدۀ جمال‌ و جلال‌ أزلی که‌ بهترین‌ اقسام‌ برّ و نیکوئی‌ است‌، البتّه‌ و البتّه‌ میسور نخواهد شد مگر آنکه‌ در راه‌ وصول‌ بدین‌ هدف‌ أعلی‌ و مقصد أسنی‌، سالک‌ راه‌ خدا از آنچه‌ را که‌ دوست‌ دارد صرف‌نظر کند و انفاق‌ نماید. دعوا کردن‌ و شتم‌ و ناسزا دادنِ ناسزاگو و شَتّام‌ و سَبّاب‌، از غرائز طبیعی‌ انسان‌ است‌. طبعاً هر کس‌ می‌خواهد حقّ خود را اثبات‌ کند، و در مقام‌ سزا و پاداش‌ دشنام‌‌دهنده‌ برآید؛ ولیکن‌ این‌ خواستها همه‌ ناشی‌ از میول‌ نفسانیّه‌ است‌، و تا انسان‌ از میل‌ نفس‌ و آثار نفس‌ نگذرد به‌ ماوراء نفس‌ نخواهد رسید. تجرّد از هوی‌ و هوس‌، تجرّد از میول‌ نفسانیّه‌ است‌؛ و با اصرار و ابرام‌ در مشتهیات‌ نفسانیّه‌ و لذائذ طبیعیّه‌ و انغمار در شهوات‌ حیوانیّه‌ و أوهام‌ شیطانیّه‌ و غضب‌های‌ سَبُعیّه‌، محال‌ است‌ انسان‌ به‌ مقام‌ تجرّد برسد. این‌، جمع‌ میان‌ متناقضین‌ است‌. تجرّد یعنی‌ تجرّد از نفس‌ و آثار نفسانیّه‌؛ و اصرار بر مشتهیات‌ آن‌ یعنی‌ اصرار بر ابقاء نفس‌ و آثار نفسانیّه‌. و این‌ دو کاملاً در دو جهت‌ متعاکس‌ واقع‌اند. باید از خواهشهای نفسانی‌ رفع‌ ید کرد تا جمال‌ عالم‌‌آرای‌ ماوراء نفس‌ متجلّی‌ گردد. 📚 روح مجرد، ص۱۸۷-۱۸۸ 🆔 @allame_tehrani
🗂 شرح حدیث عنوان بصری 🎙حجةالاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی 🔹جلسهٔ۱ 🔹جلسهٔ۲ 🔹جلسهٔ۳ 🔹جلسهٔ۴ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (12) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۹ 🔹در عالم عرفان باید عم
۰۱۳ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
4.99M
🎧 ؟ (13) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۱ 🔹سالک از اول تا آخر سلوک، غیر خدا را نباید در نظر داشته باشد! 🔹علامت قرب و صحت طریق توجه انسان به پروردگار و عالم بالاتر است. 🔹کیفیت تعامل سالک با عالم کثرت. 🆔 @allame_tehrani
49.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کِی بوده‌ای نهفته که پیدا کنم تو را؟! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج۱، ص۶۷ 🆔 @allame_tehrani
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 6 💫 لقای خداوند آرزوی عظیم سالکان و علت تطهیر گناه 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/08 🔉 فایل صوتی سخنرانی 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹لقاء ذات حق، آرزوی عظیم و گران‌قدر سالکین. 🔹آرزوی لقاءالله از جانب خداست و اعمال زشت از جانب ما. 🔹استجلاب همۀ گناهان توسّط سوءظنّ به خدا و از بین رفتن همۀ گناهان توسّط حسن ظنّ به پروردگار. 🔹تطهیر گناه در هر مرتبه و کیفیّت به سبب رسیدن به توحید. 🔹برتری کرم الهی از گناهان، و عظمت حلم خداوند. 🔹معنای تقصیر در گناهان. 🔹خداوند، تنها پناهگاه گناهکاران از گناه. 🔹فرار از گناه، فرار از خدا به خدا! 🔹امید به وعدۀ خداوند در باب عفو امیدواران، برترین سرمایۀ انسان. 🔹شهادت اعضاء و جوارح انسان در روز قیامت. 🔹علّت اساسی تنازل انسان به درکات جهنّم و دوری از خداوند. 🔹گناهان عامل اصلی سوءظنّ بالله. 🔹پستی بندگان و گذشت خداوند به فضل خویش. 🔹پردۀ خداوند، پوشانندۀ گناهان انسان. 🔹ستّاریت عجیب خداوند و پرده‌دری مردم نسبت به همدیگر. 🔹جهنّم و غضب الهی، عقوبت افشاکنندگان گناه مردم. 🔹عدل، تقوا و مردانگی امیرالمؤمنین عامل سوء استفادۀ دشمنان حضرت. 🔹عدم تعجیل خداوند به عقوبت گناهکاران. 🔹فضیلت همراهی حلم با علم در خداوند و در متّقین. 🔹معنای لطیف و زیبای امتزاج حلم با علم. 🔹اطّلاع خداوند از دل‌ها و چشمان خائن! 🔹عفو از روی قدرت، بهترین مصادیق عفو. 🔹عفو زیبای الهی، عامل ستایش بندگان. 🔹حلم پروردگار، عامل تجرّی بندگان بر معصیت. 🔹ستّاریت پروردگار، عامل کمیِ حیاء نسبت به او. 🔹رحمت واسعه و عظمت عفو پروردگار، علّت شتاب بندگان بر گناه. 🔹درخواست‌های بنده از پروردگار بعد از تعریف و تمجید او. 🔹تمثیلی لطیف برای ستر جمیل پروردگار. 🔹تعریف بنده از پروردگار به طمع قبولی تقاضا. 🔹تبیین معنای ستر جمیل پروردگار. 🔹وجود تقاضای مطلبی در انسان، دالّ بر موجود بودن آن مطلب. 🔹خدایا مرا نجات بده به کرمت! 🔹خدایا مرا خلاص کن به رحمتت! 🆔 @allame_tehrani
28_AbuHamzeh_Allameh_06.mp3
28.59M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 6 💫 لقای خداوند آرزوی عظیم سالکان و علت تطهیر گناه 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/08 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3437 🆔 @allame_tehrani