🔰معرفی اجمالی
«دورهٔ علوم و معارف اسلام»
💠 مجموعه آثار «حضرت علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدسسره)»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹دورهٔ معارف:
1. اللّٰه شناسی (۳جلد)
2. امام شناسی (۱۸جلد)
3. معاد شناسی (۱۰جلد)
🔹دورهٔ علوم:
الف) اخلاق و حكمت و عرفان
4. رسالهٔ سيروسلوک منسوب به بحرالعلوم
5. رسالهٔ لباللباب در سير و سلوک أولیالألباب
6. توحيد علمی و عينی
7. مهر تابان
8. روح مجرد
ب) مباحث تفسيری
9. رسالهٔ بديعه
10. رسالهٔ نوين
11. رسالهٔ مودت
ج) مباحث علمی و فقهی
12. رسالهٔ رؤیت هلال
13. وظيفهٔ فرد مسلمان در احيای حكومت اسلام
+ نامهٔ نقد و اصلاح پيشنويس قانون اساسی
14. ولايت فقيه در حكومت اسلام (۴جلد)
15. نور ملكوت قرآن (۴جلد)
16. نگرشی بر مقالهٔ قبض و بسط تئوريک شريعت
17. رسالهٔ نكاحيه: كاهش جمعيت ضربهای سهمگين بر پيكر مسلمين
د) مباحث تاريخی
18. لمعات الحسين
19. هديهٔ غديريه: دو نامهٔ سياه و سپيد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📔 آیین رستگاری
📘 مبانی تشیّع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📔 آیتِ نور
📔 «نور مجرّد» (۳جلد)
📘 «کلمهٔ نور» (۲جلد)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍ در حال تکمیل...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❤️💎عرفان با طعم زندگی💎❤️
🆔 @allame_tehrani
1⃣ کتاب: اللّٰه شناسی (۳جلد)
🔆 خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببين!
♻️ دورهٔ سه جلدی «الله شناسی»، به بيان توحید ذات پروردگار و أركان شناخت خداوند و اينكه چگونه میتوان به لقاءِ خداوند دست يافت، پرداخته است.
اين دوره در سه مجلّد است و اصل این مباحث یکدوره تفسیر آیهٔ مبارکهٔ «اللّٰهُ نُورُ السَّمَـاواتِ وَ الْأَرض» است كه تا «وَ اللّٰهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» در ضمن ابحاثی مذاکره و تحریر شده است.
در این مباحث از مسألهٔ «توحید ذاتی و اسمائی و افعالی ذات مقدس حضرت حق، عشق و محبت الهی، کیفیت پیدایش عالم آفرینش و چگونگیِ ربط خلق با حق، ربط حادث به قدیم، نزول نور وجود در مظاهر امکان، حقیقت ولایت و ربط موجودات به ذات باری تعالی، وحدت شخصیۀ وجود و هستیِ حقیقیِ پروردگار و هستی مجازیِ خلائق، معنای حقیقیِ لقاءالله و مشاهدۀ پروردگار با چشم قلب و وصول به ذات مقدس او به فناء و اندکاک هستی مجازی عاریهای در وجود مطلق و هستی اصیل و حقیقی» و همچنین «نقد و بررسیِ آراء برخی فِرَق و مذاهب، خصوصاً شیخیه» بحث میگردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰منتخبی از مطالب و عناین دوره + ذکر برخی مباحث تحلیلی + فایل pdf کتب:👇
https://eitaa.com/allame_tehrani/381
⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
1⃣ کتاب: اللّٰه شناسی (۳جلد) 🔆 خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببين! ♻️ دورهٔ سه جلدی «الله شناسی»،
↩️ ادامهٔ توضیحات
دربارهٔ کتب دورهٔ «الله شناسی»:
🔰مطالبی از كتاب:
• خداوند خود را در درون و برون انسانها نشان داده است ولی آنها توجه ندارند.
• معرفت خداوند جز با شهود درونی بدست نمیآيد و درس و بحث به تنهائی كافی نيست.
• راه ديدار خدا عبور از نفس و نفسانيات است.
• جز با سلوک و عرفان نمیتوان به بارگاه الهی راه يافت.
• انسانی كه به دنبال خودشناسی نرود محرومترين خلايق است.
• اكتفاء به شناخت اجمالی خداوند فرار از سعادت است.
• معرفت عميق لازم است تا انسان را از شرک بيرون بياورد.
• تنها نيروی عشق به خداست كه انسان را از محدوديتهای نفس عبور میدهد و راه وصول به خدا را باز میكند.
• كسانی كه با خدا سروكار ندارند در تاريكی توهّمات فرو رفته اند.
• انسان بايد فهم خود را از ماده و ماديات فراتر ببرد.
• پاسخ اميرالمؤمنين به سؤال "حقيقت چيست؟"
• زردشت نتوانست ثنويّت را براندازد، اسلام بود كه آن را برداشت.
• اسلام ايرانيانی پروريد كه مظهر توحيد بودند.
• وجود خير محض است و هر چه هست زيباست.
• فلاسفهٔ اروپا از حل مشكلات فكری مربوط به وجود شرّ و بدی در عالم عاجز مانده اند.
• رساله نويسان تا به مقام "لقاءالله" نرسيده باشند حق ندارند خود را واسطهٔ بين خدا و خلق قرار دهند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰بعضی از عناوین این مجموعه عبارتند از:
• تفسیر آیهٔ نور
• خدا را میتوان دید
• خداوند عاشق ماسِوی، و ماسِوی عاشق اوست
• امکان دیدار و لقاء خداوند برای مؤمنین خوشکردار
• خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببین!
• منکرین لقاء خدا زیانبارترین مردمند
• طرق مختلفهٔ «الله شناسی» غیر از طریق «لقاء الله» همگی کج و معوج و تاریک است
• منطق قرآن هر گونه وجود و آثار وجود را در خدا حصر میکند
• معنی تشخّص وجود: لا هُوَ إلّا هُو
• غیر از عارفان، جمیع مردمان خدا را با دیدهٔ دوبین مینگرند
• آنان که غیر از خدا اثری قائلند، مبتلا به شرک خفیّ هستند
• حَشویّه و شیخیّه و قِشریّه از خداوند نصیبی ندارند
• انحرافات شیخ أحمد أحسائی و پیروان مکتب او در توحید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰منتخبی از مطالب اين دوره :
ـ انسان كامل كسی است كه در او تمام خصوصيّات آيهٔ نور تجلّی دارد.
ـ خداوند در تمام عالم ظهور دارد وليكن مردم در لقاء او شک دارند.
ـ هر چه غير خداست حجاب است و تا حجاب هست معرفت تامّه حاصل نخواهد شد.
ـ مراد از «دينُ العَجآئِز» أمر به انقياد محض است نه نهی از تفكّر در معرفة الله.
ـ انسانی كه دنبال خودشناسی نرود، محرومترين خلائق است.
ـ تا هستی سالک باقی است تجلّی ذات حقّ، محال است.
ـ سلوک و رياضتهای شرعی به جهت استعداد يافتن برای جذبههای الهی است.
ـ معرفت واقعی خداوند راهی جز شهود ندارد و از طريق درس و بحثِ به تنهائی بدست نمیآيد.
ـ فقيه نمايان، «وحدت وجودی» را نجس دانستهاند تا خود را از مسؤوليّت تبيين معارف برهانند.
ـ تا فرصت باقی است بايد دست به سلوک و راه عرفان زد.
ـ شيخ أحمد أحسائی بدون استاد وارد مسائل فلسفی گرديد و گمراه شد.
ـ حقيقت تشيّع در كتب عرفاءِ بالله است.
ـ ادراک حقيقت وجود برای غير عارفان محال است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰در اين مجموعه، مباحث زير مورد بحث و بررسی تحليلی قرار گرفته است:
اوّلين مخلوق ـ قابليّت انسان در آفرينش ـ معراج ـ حقيقت عشق ـ عوالم لاهوت، جبروت، ملكوت، ناسوت ـ شرائط و آداب سلوک ـ تجلّيات بر سالک ـ حديث قُرب النّوافل ـ لاميّهٔ ابن فارض ـ ابطال تنزيه صرف ـ قسمتی از رسالهٔ لقاءالله مرحوم آيةالله ملكی تبريزی ـ نفی وحدت عددی ـ مكاتبهٔ عبدالرّزّاق كاشانی با علاءالدّولهٔ سمنانی ـ ردّ قسمتی از كتاب «الأخبار الدّخيلة» ـ روايت «ما الْحَقيقة؟» ـ تفسير آيهٔ «مَدَّ الظِّلَّ» ـ انحراف زرتشتيان ـ حلّ مسألهٔ شرور و بيان حقيقت و عملكرد إبليس ـ اشكالات ستّهٔ إبليسيّه ـ رسالهٔ كاشف الغطاء در وحدت وجود ـ اسم أعظم ـ علّت انحراف شيخ أحمد أحسائی.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📥 جلد 1 : «امکان لقاء پروردگار، و حضور حق در همۀ عالَم، و کیفیت عشق بین حق و خلق»
📥 جلد 2 : «تفسیر معنای لقاء خدا و نقد منکرین آن» و «معنای حقیقی وحدت شخصیهٔ وجود»
📥 جلد 3 : «انحصار توحید حقیقی به معرفت عرفانی، و بطلان توحیدِ غیر عارفان» به ضمیمۀ «مفاد وحدت وجود و برخی ادلهٔ آن»
📥 دورهٔ «الله شناسی» (نسخهٔ PDF)
📑 برخی از مقالات مربوطه
🆔 @allame_tehrani
🌷ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد.🌷
امام حسن عسکری علیه السلام:
خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْءٌ: الْإِيمانُ بِاللّٰهِ وَ نَفْعُ الْإِخْوانِ.
دو خصلت است که بالاتر از آنها چیزی نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران دینی.
📚 تحفالعقول، ص۳۶۳
🆔 @allame_tehrani
🍃رفتاری که از شیعۀ أمیرالمؤمنین علیهالسلام انتظار میرود🍃
مرحوم مجلسى در بحارالأنوار از احتجاج از حضرت امام عسكرى عليهالسّلام روايت نموده است كه:
🌷أعْرَفُ النّاسِ بِحُقوقِ إخْوانِهِ وَ أَشَدُّهُمْ قَضآءً لَها أَعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً وَ مَنْ تَوَاضَعَ فِي الدُّنْيَا لِإِخْوَانِهِ فَهُوَ عِنْدَ اللّٰهِ مِنَ الصِّدِّيقِينَ وَ مِنْ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِيطَالِبٍ عَلَيْهِالسَّلامُ حَقّاً...
🌷آگاهترين مردم به حقوق برادران و حسّاسترين آنها بر أداء حقوق، بالاترين درجه را نزد پروردگار دارد و هركس در دنيا با برادرانش به فروتنى و تواضع رفتار نمايد در نزد خدا جايگاه صدّيقين را داشته و حقّاً از شيعيان علىّ بن أبیطالب علیهالسلام محسوب میگردد.
🌷روزى دو تن از برادران ايمانى بر أميرالمؤمنين عليهالسّلام وارد شدند؛ يکى پدر بود و ديگرى فرزند. حضرت به استقبال آن دو آمد و آنها را إکرام نمود و در بالاى اطاق آنها را جاى داد و خود در برابرشان جلوس فرمود.
🌷سپس دستور داد تا غذا بياورند. غذا حاضر شد و آنها تناول کردند. آنگاه قنبر غلام حضرت طشتى به همراه آفتابهاى چوبى و دستمالى براى زدودن رطوبت آورد و خواست آب بر دستان ميهمان (پدر) بريزد؛
🌷أميرالمؤمنين عليهالسّلام از جا جسته و آفتابه را از قنبر گرفت تا خود بر دستان ميهمان (پدر) بريزد، مرد ميهمان از خجالت خود را به زمين انداخت و بر خاک ماليد و گفت: يا أميرالمؤمنين، خدا مرا ببيند در حالی که شما بر دست من آب میريزيد؟!
🌷حضرت فرمود: بنشين و دستانت را بشوى؛ چرا که خدا تو را مىبيند در حالی که برادرت که با تو تفاوتى ندارد و از تو جدا نيست به خدمتت مشغول است و اميد دارد در برابر اين عمل در خدمتگذارى خود، ده برابر عدد اهل دنيا به او خادم داده شود و به همين مقدار در بهشت به هر يک از خادمين او نيز داده شود.
🌷مرد برخاست و نشست. حضرت علىّ عليهالسّلام فرمود: به حق عظيمى که از من شناختهاى و در مورد من روا میدارى و به تواضعت براى خدا -که خداوند جزاى تو را بر آن، چنين قرار داد که من به تو نزديک شوم و خدمت تو را بجا آورم و تو به اين خدمت مشرّف گردى- تو را قسم مىدهم که دستت را آسوده بشويى همانگونه که اگر قنبر بر دستت آب مىريخت مىشستى؛
🌷پس مرد ميهمان همانگونه که حضرت فرموده بود دستش را شست. وقتى از شستشو فارغ شد حضرت آفتابه را به دست فرزندشان محمّدبنحنفيّه سپرد و فرمود: فرزندم! اگر اين فرزند بدون پدرش نزد ما آمده بود خودم بر دستش آب مىريختم، ليکن خداوند عزّوجلّ إبا دارد از اينکه پدر و فرزند در يک مکان باشند و بين آن دو فرقى گذارده نشود؛ حالا که پدر آب بر دست پدر ريخت سزاوار است که فرزند بر دست فرزند آب بريزد. پس محمّدبنحنفيّه بر دست فرزند آب ريخت.
🌷سپس امام عسکرى عليهالسّلام فرمودند: هرکس از اين ممشاى علىّ علیهالسلام تبعيّت نمايد حقّاً شيعه است.
📚 «نور مجرّد»، ج۲، ص۵۲۲
@nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
🏴 شهادت حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها تسلیت باد. 🏴
امام رضا (علیه السلام) فرمود:
کسى که حضرت فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) را زیارت کند پاداش او بهشت است.
📚 کاملالزیارات، ص536، ح826
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«صَلَّی اللّٰهُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةُ الْمَعصُومَة»
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَةَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَکَاتُهُ
یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ
فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ
🆔 @allame_tehrani