eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
192 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
29.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀هذا فراق بینی و بینک...😭 🎙حجةالاسلام میرزامحمدی 🆔 @allame_tehrani
4_5789728224107826527.mp3
5.64M
🥀روضهٔ حضرت زهرا🥀 (سلام‌الله‌علیها) 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
enc_16398350934329388838425.mp3
3.39M
🥀گل چادر گلدارت... 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📔 "رسالهٔ مودّت" 📖 تفسير آيهٔ «قُلْ لَاأَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُر
🏴 اشاره به برخى از مصائب حضرت زهرا (سلام‌الله‌عليها) فاطمه سلام‌الله‌عليها با مصائب زيادى مواجه شد؛ از يک طرف، غصب مقام ولايت و خلافت اسلام از محور اصلى خود، كه با نهايت رنج و الم از اين مقام دفاع مى‏نمود. و از طرف ديگر، جسارتها و اهانت‌هاى علنى و غصب فدک و سهميهٔ آن حضرت از خيبر و از حقوق ذوى‌القربى، و مخاصمات و مجادلاتى كه آن بضعهٔ رسول خدا با أبوبكر و عمر مى‏نمود، ديگر براى آن مطهّره با انضمام كسالتهاى جسمى و سقط جنين، نيرو و قوّه‏اى باقى نگذارده بود، بالأخص با فقدان پدرى مانند رسول خدا كه سزاوار بود اين امّت از او حمايت كنند و او را تنها نگذارند و به تعزيت و تسليت او برخيزند. ولى اين امّت أجر رسالت را خوب در دست پيغمبر گذاردند و زهراى صدّيقه را تنها و با دل شكسته، در بستر بيمارى انداختند... 📚 «رسالهٔ مودّت»، ص۱۸۷ 🆔 @allame_tehrani
مادر بمون....mp3
4.46M
😭 مـادر بـمـون... 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیانات آیت‌الله حسینی طهرانی (حفظه‌الله) در شب شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) 🆔 @allame_tehrani
الحجة الغراء علی مظلومیة الزهراء.pdf
2.94M
📜 الحجة الغراء علی مظلومیة الزهراء مقالهٔ پیش رو، گزیده‌ای است از فرمایشات حضرت علامه آیت‌اللَه حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره) در کتاب «رسالهٔ مودت» که در آن به تبیین وقایع بعد از رحلت پیامبر اکرم و مظلومیت حضرت فاطمهٔ زهرا سلام‌اللَه‌علیها پرداخته‌اند. 🔰عنوان مطالب: 🔸گریستن رسول خدا بر مصائب اهل‌البیت علیهم‌السلام 🔸جریان آتش زدن درب خانه فاطمهٔ زهرا سلام‌اللَه‌علیها 🔸علّت معاف شدن قنفذ از پرداخت جریمه در زمان خلافت عمر 🔸تازیانه زدن عمر زنان را در جریان مرگ زینب دختر رسول خدا صلّى‌اللَه‌علیه‌و‌آله 🔸سنگدلى خلیفه در مرگ رقیه دختر رسول خدا صلى‌اللَه ‌علیه‌‌و‌آله‌و‌سلم و جلوگیرى حضرت از رفتار او 🔸نهى خلیفه از گریه کردن بر سر جنازه 🔸پشیمانى ابوبکر در هنگام مرگ از تعرّض به خانهٔ فاطمهٔ زهرا علیهاالسّلام 🔸أشعار حضرت زهرا سلام‌اللَه‌علیها در رثاء پیامبر أکرم صلّى‌اللَه‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 حضرت فاطمهٔ زهرا؛ سِرّ پیامبر! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـف
🔹دلیل محبّت و علاقۀ فراوان پیامبر اکرم به حضرت فاطمۀ زهرا پیغمبر فاطمۀ زهرا را دوست داشتند و این دوستی به‌خاطر سرّ پیغمبر بودن بود؛ فاطمۀ زهرا دختر پیغمبر و سرّ پیغمبر بود! او را از زینب، دختر دیگرشان بیشتر دوست داشتند، از سایر اولادشان بیشتر دوست داشتند؛ از همۀ آنها بیشتر دوست داشتند! گذشته از اینکه از خدیجه بود و در زمان بعثت و بعد از اینکه خداوند علیّ أعلیٰ مسئلۀ نبوّت را به پیغمبر داده بودند، متولّد شده بودند.(۱) فاطمۀ زهرا یک نمونه‌ای بود! اگر اجمالاً می‌خواهید بدانید، ائمّه علیهم‌السّلام از نسل امیرالمؤمنین و فاطمۀ زهرا هستند؛ یعنی فاطمۀ زهرا آن‌قدر باید دارای طهارت و عصمت باشد که امام زمان، مظهر عدل و مظهر توحید، باید از رحِم فاطمۀ زهرا متولّد بشود، سیّدالشّهدا باید از شکم فاطمه بیرون بیاید؛ عالَم نمی‌تواند سیّدالشّهدا را از غیر این شکم ببیند! امام رضا باید از اینجا باشد، موسی بن جعفر باید از اینجا باشد، امام محمّدتقی باید از اینجا باشد؛ همۀ ائمّه باید از اینجا باشند! پدر ائمّه امیرالمؤمنین است که خودش ترجمۀ حال زندگی خودش را از زمان کودکی تا هنگام فوت برای ما بیان می‌کند،(۲) و مادرشان هم باید این باشد، که این هم سرّ پیغمبر است! «سِرّ پیغمبر است» یعنی پیغمبر است، منتها پیغمبر کوچک و پیغمبر هیجده ساله؛ معنایش این است که اصلاً تمام آن روحیّات و اخلاق و معنویّات و توحید در او پیاده شده است! نظر پیغمبر نظر ظاهری نیست، نظر واقعی او نظر ملکوتی است. پیغمبر هر وقت می‌خواهد سفر برود، از حجرۀ عیالات نمی‌رود، از حجرۀ دخترش می‌رود؛ وقتی هم که از سفر برمی‌گردد، اوّل به خانۀ فاطمه می‌آید و می‌ایستد و سلام می‌کند، بعداً به منزل خودش می‌رود.(۳) فاطمه را می‌بوسد، دست فاطمه را می‌بوسد، سینۀ فاطمه را می‌بوسد.(۴) هر وقت فاطمه پیش پدرش می‌آید، پدر از جای خود بلند می‌شود و فاطمه را سر جای خودش می‌نشاند.(۵) 📚 مبانی اخلاق، ج1، ص94 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- الکافی، ج١، ص۴۵۷؛ الهدایة الکبریٰ، ص۱۷۵. ۲- رجوع شود به نهج‌البلاغة (عبده)، ج٢، ص ۱۵۶ ـ ۱۶۰. ۳- مسند أحمد، ج۵، ص۲۷۵؛ مکارم الأخلاق، ص۹۴. ۴- تفسیر فرات الکوفی، ص۷۵؛ الأمالی، طوسی، ص۴۰۰؛ إعلام الوریٰ، ج١، ص۲۹۶. ۵- الأمالی، طوسی، ص٤٠٠؛ إعلام الوریٰ، ج١، ص۲۹۶. 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💎 حقیقت رسول‌الله و از جملۀ حالاتشان‌ در مدینۀ طیّبه‌ می‌فرمودند: بسیار عظمت‌ حضرت‌ زهراء سلام‌الله
✨ مقام‌ حضرت‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) در أعراف‌ ✨ ...ولی در اينجا يك‌ نكته‌ بايد ذكر شود، و آن‌ اينستكه‌: مقام‌ حضرت‌ صدّيقۀ كبری فاطمۀ زهرا سلام‌‌الله‌‌عليها كجاست‌؟ آيا آنهم‌ بر اعراف‌ است‌، و يا در مراتب‌ و درجات‌ پائين‌تر؟ هيچ‌ شكّی نيست‌ كه‌ آن‌ مقام‌ مقدّس‌ نيز در طراز مقام‌ فرزندانش‌ از پيشوايان‌ و ائمّۀ اهل‌ بيت‌ است‌، و علّت‌ آنكه‌ در اين‌ روايات‌ تصريح‌ به‌ وقوف‌ آنحضرت‌ بر اعراف‌ نشده‌ است‌، به‌ جهت‌ آنستكه‌ ضعفاء عقول‌ حقيقتاً اعراف‌ را كوهی مثلاً به‌ مثابۀ جبال‌ دنيا تخيّل‌ می‌كنند، و بنابراين‌ صعود آن‌ مخدّره‌ بر فراز كوه‌ و تلّ، منافی مقام‌ حيا و عصمت‌ است‌. كما اينكه‌ در بعضی از روايات‌ سابقاً داشتيم‌ كه‌ با آنكه‌ حال‌ آن‌ بی‌بی در محشر و سائر مشاهد با ائمّه‌ يكسان‌ است‌، و با آنكه‌ آن‌ مخدّره‌ نيز بر بالين‌ هر شخص‌ محتضر هنگام‌ مرگ‌ حاضر می‌شود، ولی در روايات‌ احتِراماً لِجَلالها نامشان‌ را نبرده‌اند، و مخصوصاً در روايات‌ ذكر شده‌ كه‌ برده‌ نشدن‌ نام‌ به‌ علّت‌ قصور ادراک و فهم‌ عامّه‌ است‌. زيرا آنان‌ نمی‌دانند كه‌ در مقام‌ عالی اعراف‌ كه‌ از بهشت‌ عالی‌تر است‌ و حجاب‌ اقرب‌ است‌، عنوان‌ اُنوثيّت‌ در مقابل‌ ذكوريّت‌ نيست‌؛ همۀ اين‌ عناوين‌ برداشته‌ می‌شود، اين‌ عناوين‌ متعلّق‌ به‌ پائين‌ اعراف‌ و متعلّق‌ به‌ بهشت‌ و دوزخ‌ است‌، و لذا نام‌ مقدّس‌ آن‌ بی‌بی منطوی در عنوان‌ رجال‌ آمده‌ است‌ در اين‌ آيۀ مباركه‌: وَ عَلَی الاعْرَافِ رِجَالٌ. همچنانكه‌ بدون‌ شبهه‌ نام‌ آن‌ بی‌بی منطوی در عنوان‌ رجال‌ است‌ در آيۀ مباركۀ نور: فِي‌ بُيُوتٍ أَذِنَ اللّٰهُ أَن‌ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ و يُسَبِّحُ لَهُ و فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ * رِجَالٌ لَاتُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَن‌ ذِكْرِ اللّٰهِ وَ إِقَامِ الصَّلَوٰةِ وَ إِيتَآءِ الزَّكَوٰةِ يَخَافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَارُ.[۱] «در خانه‌هائی كه‌ خدا رخصت‌ داده‌ است‌ كه‌ رفعت‌ يابد و نام‌ او در آنجاها برده‌ شود، تسبيح‌ خدا را می‌نمايند در صبحگاه‌ و شبانگاه مردانی كه‌ هيچ‌ كسب‌ و تجارتی آنان‌ را غافل‌ نمی‌دارد از ياد خدا، و نه‌ از إقامۀ نماز و نه‌ از دادن‌ زكوة‌. و از روزی كه‌ دل‌ها و چشم‌ها از آن‌ روز در وحشت‌ و اضطراب‌ است‌ در واهمه‌ و دهشت‌ هستند.» باری، مجال‌ ضيق‌ است‌ كه‌ در اين‌ باره‌ قدری بيان‌ و قلم‌ را گسترده‌ داريم‌، تا اخلّاء روحانی و برادران‌ ايمانی بدانند كه‌ مقام‌ و درجۀ اين‌ زن‌ كه‌ افتخار هزاران‌ پيغمبر و امام‌، و شفيعۀ صدّيقان‌ و شهيدان‌ و پيامبران‌ اولواالعزم‌ است‌، تا چه‌ حدّ و چه‌ غايت‌ است‌! او سرّ رسول‌الله‌ است‌، او جوهره‌ و سلالۀ نبوّت‌ است‌، كه‌ رسول‌ خدا دست‌ او را می‌بوسيد، و بر جای خودش‌ می‌نشاند، و پيوسته‌ در بيتش‌ می‌رفت‌، و هر وقت‌ از سفر و غزوه‌ مراجعت‌ می‌كرد، اوّل‌ به‌ ديدن‌ او در خانۀ او می‌رفت‌. 📚 معادشناسی، ج10، ص64 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- آيۀ 36 و 37 از سورۀ 24: النّور. 🆔 @allame_tehrani
نظرات علماء دربارهٔ محل دفن حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها).pdf
249.4K
🔰نظرات علماء دربارهٔ محل دفن حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) وصیت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مبنی بر خاکسپاری مخفیانه در شب، سندی بر مظلومیت آن بانوست؛ در این مورد گرچه روایاتی موجود است اما اشارات برخی از بزرگان و اولیای الهی در سال‌های اخیر نیز قابل ملاحظه است. 🔹نظر علامه طهرانی (قدس سره) 🆔 @allame_tehrani
🔹نظر علامه طهرانی دربارهٔ محل دفن حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به یاد دارم در جلسه‌ای که به خاطر شهادت حضرت صدیقهٔ کبریٰ فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها برپا بود و محضر سیدنا الاستاد علامه طهرانی رحمةالله‌علیه بودیم سخن از محل دفن آنحضرت به میان آمد که حقیر از دو لب علامه شنیدم که فرمودند: من قطع دارم که قبر فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها در خانهٔ آنحضرت است (همانجایی که امروزه به خانهٔ آنحضرت معروف است و مردم به این عنوان آن را زیارت می‌کنند)؛ آنگاه ایشان در مقام ظاهر حکایتی را از یکی از علما نقل کردند که در کتاب امام‌شناسی هم آن را اینچنین مرقوم فرموده‌اند: از جناب محترم ثقةالمحدّثین آقاى حاج شیخ فاضل تبریزى -أطال‌الله‌بقائه- که فعلاً بحمدالله‌تعالى در حال حیات و در ارض مقدّس رضوى علیه‌السلام اقامت دارند و بنده نیز از منبر نیکو و سخن ولائى جنابش بهره‏مند شده‏ام نقل شده که: در سفرى که در ماه جمادى‌الثّانیه 1395 یا 1396 هجریّهٔ قمریّه به مکّه و مدینه براى اداى عمره مشرّف شده بودم، روزى که براى زیارت مرقد مطهّر رسول‏أکرم صلى‌الله‌علیه‌و‌آله وارد حرم شدم دیدم عمله‏ها براى مرمّت اساس مرقد مطهّر داخل محوّطهٔ شبّاکِ قبر مى‏شوند؛ من هم مقدارى آجر برداشتم و به دنبال عمله‏ها به درون محوّطه وارد شدم، چشمم به شکل قبور افتاد، با دقّت مشاهده نمودم، در پشت سر قبور، قبرى دیدم که کنار محراب نمازگزاران بنا شده، و روى آن این عبارت نوشته شده است: قَالَ رَسُولُ‌اللهِ صلى‌الله‌علیه‌و‌آله: فاطِمَةُ مُهْجَةُ قَلْبِى، وَ ابْنَاهَا ثَمَرَةُ فُؤَادِى، وَ بَعْلُهَا نُورُ بَصَرِى، وَ الْأئِمّةُ مِنْ وُلْدِهَا امَنَاءُ رَبّى، حَبْلٌ مَمْدُودٌ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْخَلْقِ. مَنْ تَمَسّکَ بِهِمْ نَجَا، وَ مَنْ تَخَلّفَ عَنْهُمْ هَوَىٰ. «فاطمه جان و روح من است، و دو پسرانش میوهٔ دل منند، و شوهرش نور چشم من است، و امامان از فرزندانش امینان پروردگار منند، که ریسمانى کشیده شده میان او و خلائقش مى‏باشند. کسى که به آنان چنگ زند و تمسّک جوید نجات مى‏یابد، و کسى که از آنان تخلّف ورزد و اعراض کند در درّهٔ هلاک سقوط مى‏نماید»(1) یکی از رفقای ما و از شاگردان مرحوم علامه طهرانی رحمةالله‌علیه برای حقیر نقل می‌کرد: در سفری که همراه ایشان به مدینهٔ طیبه مشرف شده بودیم روبروی باب جبرائیل و در کنار خانهٔ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عصایشان را به زمین زدند و فرمودند: قبر مادر ما اینجاست و فرموده بودند: ما هرگاه مدینه مشرف می‌شویم مادرمان فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها را اینجا زیارت می‌کنیم. 💬 به نقل از یکی از شاگردان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- امام‌شناسى، ج13، ص449 🆔 @allame_tehrani
📜 مصحف فاطمه مُصْحَف فاطمه علیهاالسلام از کتب معتبره و مسلّمه‌ای است که به خط أمیرالمؤمنین نوشته شده است. در روایات تأکید شده که این کتاب، قرآن نیست و از حلال و حرام سخن نگفته است، بلکه در بخشی از آن حوادث آینده و اسامی کسانی که به سلطنت می‌رسند نوشته شده و در بخش دیگری از این مصحف وصیت‌نامهٔ فاطمه زهرا و همچنین برخی از کلمات رسول خدا نوشته شده است. بر اساس آنچه در روایات بیان شده، بعد از رحلت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله، فاطمهٔ زهرا در فراق پدر بسیار محزون بودند و جبرائیل برای آرام نمودن حضرت نزد او آمده و از پدر و محلّ پدرش به او خبر می‌داد و او را از آنچه پس از این بر ذُرّیّه‌اش وارد می‌شود با خبر می‌ساخت، و علی علیه‌السّلام آن را می‌نوشت. فهرست ↓۱- مصحف فاطمه قرآن نیست ↓۲- توسط أمیرالمؤمنین نوشته شده است ↓۳- بیان حوادث آینده و اسامی کسانی که به سلطنت می‌رسند ↓۴- علت تأکید بر قرآن نبودن مصحف فاطمه ↓۵- بیان وصیتنامهٔ حضرت فاطمه ↓۶- املاء رسول‌الله یا جبرائیل؟ ↓۷- نزول جبرائیل بر حضرت فاطمه ↓۸- روایتی از فرائدالسمطین دربارهٔ مصحف فاطمه ↓۹- گفتار مغنيه دربارهٔ مصحف فاطمه ↓۱۰- تفاوت مصحف فاطمه با لوح فاطمه ↓۱۱- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 http://erfanvahekmat.com/e/rH 🆔 @allame_tehrani
📜 لوح فاطمه لوح فاطمه لوحی سبز رنگ شبیه زمرّد بوده است که در آن با خط سفید متنی از زبان خداوند خطاب به رسول‌الله نوشته شده که اسماء جانشینان رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله را بیان فرمودند. خداوند متعال این لوح را به پیغمبر هدیه نمود و پیغمبر نیز آن را به حضرت فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها هدیه کرد. فهرست ↓۱- سند حدیث لوح فاطمه ↓۲- نقل اول حدیث ↓۳- نقل دوم حدیث ↓۴- نقل سوم حدیث ↓۵- نقل چهارم حدیث ↓۶- تفاوت لوح فاطمه با نامه‌های آسمانیِ مُهرشده ↓۷- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 http://erfanvahekmat.com/e/rG 🆔 @allame_tehrani
🔰معنی و علامت محبت خدا به بنده معنی محبّت‌ خداوند سبحانه‌ به‌ بنده‌اش‌ آن‌ است‌ كه‌ حجاب‌ را از روی پردهٔ دلش‌ برمی‌دارد و وی را متمكّن‌ می‌كند تا در بساط‌ قرب‌ او قدم‌ گذارد؛ زيرا آنچه‌ را كه‌ خداوند به‌ عنوان‌ وصف‌ برای خود اتّخاذ فرموده‌ است‌، بايد به‌ اعتبار غايات‌ اخذ گردد نه‌ به‌ اعتبار مبادی. و علامت‌ محبّت‌ خدای سبحانه‌ به‌ بنده‌اش‌ آن‌ می‌باشد كه‌ او را توفيق‌ می‌بخشد تا از عالم‌ غرور پهلو تهی كند، و به‌ سوی عالم‌ نور ارتقاء حاصل‌ نمايد. با خداوند انس‌ گيرد، و از ماسوای او در وحشت‌ باشد. و جميع‌ هموم‌ او در هم‌ پيچيده‌ و بصورت‌ هَمّ واحد درآيد. 📚 الله‌شناسی، ج1، ص286 🆔 @allame_tehrani
🔰مراقبه و مراتب و آثار آن يكی از اهمّ چيزهائى كه در راه سير و سلوک و در حكم ضروريّتى از ضروريّات آن است همانا امر مراقبه است. سالک بايد از اوّلين قدم كه در راه مى‏گذارد تا آخرين قدم، خود را از مراقبه خالى ندارد و اين از لوازم حتميّهٔ سالک است. بايد دانست كه مراقبه داراى درجات و مراتبى است، سالک در مراحل اوّليّه يک نوع مراقبه‏اى دارد و در مراحل ديگر انواع دگرى. هر چه رو به كمال رود و طىّ منازل و مراحل كند مراقبهٔ او دقيق‏تر و عميق‏تر خواهد شد، به طورى كه آن درجات از مراقبه را اگر بر سالک مبتدى تحميل كنند از عهدهٔ آن برنيامده و يكباره بار سلوک را به زمين مى‏گذارد يا سوخته و هلاک مى‏شود، ولى رفته رفته در اثر مراقبه در درجات اوّليّه و تقويت در سلوک مى‏تواند مراتب عاليه از مراقبه را در مراحل بعدى به جاى آرد، و در اين حالات بسيارى از مباحات در منازل اوّليّه بر او حرام و ممنوع مى‏گردد. در اثر مراقبهٔ شديد و اهتمام به آن، آثار حبّ و عشق در ضمير سالک هويدا مى‏شود، زيرا عشق به جمال و كمال على الإطلاق فطرى بشر بوده و با نهاد او خمير شده و در ذات او به وديعت گذارده شده است ليكن علاقه به كثرات و حبّ به مادّيّات، حجابهاى عشق فطرى مى‏گردند و نمى‏گذارند كه اين پرتو ازلى ظاهر گردد. به واسطهٔ مراقبه كم‏كم حجابها ضعيف شده تا بالأخره از ميان مى‏رود و آن عشق و حبّ فطرى ظهور نموده ضمير انسان را به آن مبدأ جمال و كمال رهبرى مى‏كند. 📚 رسالهٔ لب‌اللباب، ص30 🆔 @allame_tehrani
📔 قرآن كريم اصل استوار است ای مؤمنان‌، دست‌ از قرآن‌ كريم‌، اين‌ منشور آزادی‌بخش‌ و سعادت‌ بشری برنداريد و آن را به‌ آراء باطل‌ و افكار پوسيده‌ كه‌ تراوش‌ افكار محدود و ناقص‌ و هوس‌آلود بشری است‌ نفروشيد، و از آيات‌ محكم‌ قرآن‌ كمترين‌ مقدار تنازل‌ نكنيد، و يک قدم‌ واپس‌ ننهيد كه‌ نتيجه‌ٔ آن‌ سقوط‌ و تباهی و هلاكت‌ خواهد بود. ... اين‌ قرآن‌ كريم‌ شما است‌، آن را پناه‌ و نگهبان‌ خود بگيريد كه‌ شما را در شب‌های تاريک و گمراهی از شبهات‌ می‌رهاند، و به‌ فضای درخشان‌ و زندگی‌بخش‌ وارد می‌سازد. قرآنی كه‌ شفابخش‌ همه‌ٔ بيماری‌ها است‌. اين‌ قرآن‌ را به‌ دست‌ گيريد و بانگ‌ برآوريد و آگاهی دهيد ... و به‌ همه‌ٔ اهل‌ عالم‌ از دانشمندان‌، حكّام‌، زمامداران‌، متفكّرين‌، استادان‌ و روشنفكران‌ آنها اعلان‌ كنيد كه‌ اين‌ است‌ راه‌ روشن‌ كه‌ انسان‌ جز پيمودن‌ آن‌ چاره‌ای ندارد، و راه‌ خلاص‌ غير از آن‌ نخواهد يافت‌، و از آفت‌های هویٰ و هوس‌ جز در سايه‌ٔ اين‌ قرآن‌، راحت‌ و نجاتی نيست‌. و از تشنگی كه‌ همان‌ عطش‌ جاهليّت‌ است‌ خلاصی پيدا نمی‌شود مگر كه‌ از اين‌ آب‌ گوارا كام‌ها‌ تر و تازه‌ گردد. و بدانيد كه‌ جهانيان‌ به‌زودی به‌ اسلام‌ رو خواهند آورد و قرآن‌ را پناه‌ خود، و احكام‌ آن را چون‌ قلعه‌ و پناهگاه‌ برای خويش‌ قرار خواهند داد و دين‌ اسلام‌ جهانی خواهد شد... 📚 ترجمهٔ رسالهٔ بدیعه، ص۲۲۳ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📗 نگرشی بر مقالهٔ قبض و بسط تئوريک شريعت 🔸علوم بشری هر قدر كه بالا برود مقيد است و محدود، لذا نمی‌ت
🔸در مقالهٔ «بسط و قبض» به قرآن كريم و حجّيّت آن و ابدی بودن آن ايراد شده است اين حقير با وجود كسالت و مرض و نقاهت و پيری و كثرت شواغل و مشاغل علمی بر خود فريضه دانستم كه اين مطالب را به مناسبت ابحاث قرآنی كه در دست است بنويسم تا كسانی كه اين مقالات را مطالعه نموده‌اند، بيانات حقير را نيز مطالعه كنند و قرآن را از مظلوميّت بدرآورند. در اين مقاله به قرآن كريم و حجّيّت آن و ابدی بودن آن ايراد شده است؛ به تمام مقدّسات و حقائق عالم ايراد شده است. در اين مقاله روح و جان مكتب شكّاكيّون و سوفسطائيّون و هِگِل‌مشربان ارائه و تأييد شده است. در اين مقاله منظور به عزلت كشيدن شريعت و قرآن است. مسأله جدا كردن فهم شريعت از خود شريعت است كه خود شريعت امری دست‌نيافتنی و صامت است؛ و آنچه قابل وصول و دسترسی بشر است فهم ماست از شريعت، كه آنهم چون فهم ماست امری است نسبی و متغيّر و گذرا. و بدين ترتيب، تحوّل حاصله در علوم جديد، فهم ما را از شريعت متحوّل خواهد ساخت؛ و تحوّل فهم ما از شريعت منافاتی با ثبات خود شريعت كه چون عنقای مغرب در پس كوه قاف است و احدی را بدان دسترسی نيست و هر چه گفته‌اند و نوشته‌اند شرحی است از آن نه خود آن، ندارد. التزام بدين نظريّه، التزام به هَدم شريعت است و انكار اصل شريعت و انكار خدا، و انكار قرآن، و انكار سنّت محمّدی است. 📚 نگرشی بر مقالهٔ بسط و قبض تئوريک شريعت، ص394 🆔 @allame_tehrani
▪️از تحريف ظاهر قرآن بدتر، تحريف معنیٰ و مراد آن است احترام و اكرام قرآن، به بحث و تحقيق و تدقيق و قرائت و تدبّر و تفسير و حفظ آنست، كه در اينصورت قرآن زنده است. اگر بنا بشود طلّاب علوم با قرآن و حفظ و ممارست و مزاولت با آن سر و كاری نداشته باشند و تفسير و تدبّر در آن را از اهمّ امور نشمارند، رفته رفته كتاب خدا مهجور می‌شود؛ و هر كس آيه‌ای را عنوان نموده و به دلخواه خود معنیٰ می‌كند و آن را بر مراد و منظور خود منطبق می‌سازد. اينست خطر عظيم قرآن كه از خطر جنگ يمامه كه مسلمين برای رفع و دفع غائلهٔ مُسَيلمهٔ كذّاب چهارصد و يا هفتصد نفر از قاريان قرآن را از دست دادند، و نزديک بود كه با از دست رفتن حاملين قرآن، كتاب خدا بكلّی از صفحهٔ جهان رخت بربندد؛ عظيمتر و خطيرتر است. متجدّدين فرنگ‌رفته و دين و وجدان را به غارت داده، چون قدرت انكار قرآن را ندارند، زيرا كه بر مصلحتشان تمام نمی‌شود، لهذا در عين تعظيم و تكريم از قرآن، با ايجاد شبهه و تأويل نادرست و برگرداندن ظواهر آيات، بدون شاهد و دليل از معانی خود، و با ارائه دادن مكتبهای بسيار در مقابل قرآن، و آراء و انظار بی‌شمار در برابر قول و گفتار احمدی و سنّت محمّدی، تيشه بر ريشه می‌زنند؛ و حدّاقلّ اين تحفهٔ آسمانی و كتاب ربّانی را كه لَايَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيد[1]ٍ می‌باشد؛ در نزد شاگردان و محصّلين بدون سابقه و خالی‌الذّهن، مثل يک كتاب واهی و كم‌ارزش، و يا مانند تورات و انجيل محرّف و دست برده شده جلوه می‌دهند. در اينصورت عِرق اصلی حياتی انسان را زده‌اند و رگ وَتينِ قلب را بريده‌اند، و به مغز مفكّر مسلمان و انديشمند ضربه وارد نموده‌اند كه ديگر تا پايان تحصيل بلكه حقّاً تا آخر عمر اين نوباوگان تحصيل كرده با همين نظر به كتاب الهی می‌نگرند، و آن را هم در رديف أنْياب أغوال و أساطير الأوّلين نظر می‌نمايند. با توجّه به سرّ اين مطلب معلوم می‌شود كه: چرا معاندين قرآن در هر زمان به صورتی خاصّ و به شكلی مخصوص، مردم را از دقّت و بررسی در حقائق و تفسير و تأويل و رسيدگی به شأن نزول و سيره و سنّت و منهاج رسول خدا كه قرآن بر وی فرود آمده است، منع می‌كنند. و به هر صورتی كه هست مردم را در راهی قرار می‌دهند كه كمتر با اين موهبت عظمیٰ سر و كار داشته باشند؛ و كمتر به فكر أصالت و تفكّر و تعمّق و دورانديشی كه قرآن به آن دعوت می‌كند بوده باشند. قرآن انسان را از علوم جزئيّه به علوم كلّيّهٔ حقيقيّه می‌رساند؛ و در آنجا ديگر دستگاه مجاز را اعتباری نيست. 📚 نگرشی بر مقالهٔ بسط و قبض تئوريک شريعت، ص396 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- آيهٔ 42، از سورهٔ 41: فصّلت؛ «و حقّاً و تحقيقاً قرآن كتاب عزيزی است كه باطل به سراغ او نمی‌تواند بيايد، نه از برابرش و نه از پشت سرش. آن كتاب از جانب خداوند حكيم و حميد نازل شده است.» 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روضهٔ حضرت أم‌البنین (سلام‌الله‌علیها) 🎙استاد میرزامحمدی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 شنیدم دو دست تو از تن جدا شد... 🎙مداحی دلنشین بمناسبت وفات حضرت أم‌البنین (سلام‌الله‌علیها) 🔉 صوت مداحی کامل:👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/2097 🆔 @allame_tehrani
💫 هرکس به قدر تقوا و طهارتش از قرآن بهره می‌برد قرآن كتابى است عمیق، داراى درجات و مراتب. هركس بقدر فهم خود از آن توشه مى‌گیرد. و در عین آنكه ظاهرش قابل ادراک براى عموم است، باطنش داراى منازل و مراحلى است كه هركس تا منزلى و تا مرحله‌اى پیش مى‌رود؛ و از آنجا به بعد دیگر نمى‌تواند به منازل بالاتر قرآن دست یابد؛ و معانى عمیقه و بواطن آن را بفهمد. و علاوه فهم باطن و حقیقت قرآن احتیاج به تزكیه و طهارت دارد. آن طور نیست كه فقط با مطالعه بتوان به حقیقت و عمق قرآن رسید. ... كسى كه مى‌خواهد به حقیقت قرآن و معانى عمیقه و اسرار باطنیهٔ آن برسد، باید به حقیقت طهارت مطلق رسیده باشد. به تبعیت از قرآن، و پیروى از منهاج و ممشاى آن حركت كرده، از عالم نفس امّاره عبور نموده، دیدگانش به جمال حضرت ازلى افتاده، و به مقام توحید مطلق واصل شده باشد. یعنى خود قرآن و عمل به آن، رفته رفته و درجه به درجه او را بالا برده و به اعلى درجه فائز گردانیده است. علم به قرآن موجب عمل، و آن عمل موجب علم بیشتر، و آن علم بیشتر مورث عمل بالاتر، و آن عمل بالاتر مورث علم عالى‌تر؛ و هلمّ جرّا همین‌طور هریک از مراتب علم و عمل در مرتبهٔ دانى، مورث علم و عمل در مرتبهٔ عالى شده؛ تا وى را به علم مطلق و عمل مطلق برسانند. یعنى علمى كه لایتناهى باشد، و عملى كه طاهر محض بوده و خلوص مطلق داشته و شائبه‌اى از أنانیت و هوىٰ و گرایش به ماسوى الله در آن مشاهده نشود. اینجا مقام فناء فى الله است كه براى عامل به قرآن پیدا مى‌شود. در اینجا حقیقت كتاب‌الله، مشهود و ملموس و محسوس مى‌گردد. و با چشم خدائى نظر بر كتابش مى‌افتد. و با گوش خدائى سخنانش را مى‌شنود. و با زبان خدائى قرآنش را مى‌خواند. اینجا بنده دیگر ربّ نیست، و ادّعاى ربوبیت ندارد. اینجا بنده است. محو است. اطلاق است. در اینجا جز ذات اقدس حضرت احدیت چیزى نیست. قطره دریاست اگر با دریاست ورنه قطره قطره و دریا دریاست این مقام اختصاص به مقرّبان درگاه حقّ، و روندگان واصل، و سوختگان آشفته و شوریده دارد. وگرنه سائر مردم، هركس به اندازهٔ فهم و قدرت عقل، و همچنین به مقدار تقوىٰ و طهارتى را كه حاصل كرده است؛ به همان مقدار از علوم قرآن بهره‌بردارى دارد. هركس كسب تقوىٰ و طهارت كند، عقلش قوى‌تر و به درجهٔ بهترى از قرآن رهنمائى مى‌شود. 📚 نور ملکوت قرآن، ج2، ص45 🆔 @allame_tehrani