eitaa logo
شهید صدر و ایده علم دینی
177 دنبال‌کننده
51 عکس
1 ویدیو
6 فایل
این کانال بازتاب مطالعات ما در اثار شهید سیدمحمدباقر صدر، در عرصه تولید علم دینی است. ارتباط با ما @amfard
مشاهده در ایتا
دانلود
شهید صدر و ایده علم دینی
◀ علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر (ره): برخی کشورهای عرب، برای تأمین بومی بودن نظام اجتماعی، به جای تفکر
پیشتر دو کتاب در عرصه نقش حکمت عملی در علوم انسانی معرفی شد: «قانون اخلاق» و «جایگاه شناسی حکمت عملی». کتاب نخست برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی در سال گذشته بود و کتاب دوم، امسال برگزیده کتاب سال حوزه علمیه شد. این امر، اهمیت این دو کتاب را در این عرصه نشان می دهد. به این مناسبت، بار دیگر پژوهشگران علوم انسانی اسلامی را به مطالعه این دو کتاب دعوت میکنیم.
🔸«ارتباط دین و حکومت» از دیدگاه شهیدصدر🔸 💫 حکومتها به صورت غالبی، به سه دسته تقسیم می شوند: اول) اقلیمی (بازتاب وحدت اقلیمی در وحدت سیاسی)؛ دوم) قومی (بازتاب وحدت قومی در وحدت سیاسی)؛ سوم) فکری (بازتاب وحدت فکری در وحدت سیاسی). 💫 قسم اول و دوم، بر پایه وحدت عاطفی است و قسم سوم، بر پایه وحدت فکری است و تنها همین قسم است که به دلیل داشتن جهانبینی، صلاحیت دارد بر اساس آن حکومت شکل گیرد و وحدت سیاسی مردم حول آن تحقق یابد. 🔸 حکومت در نظام اسلامی، از قسم سوم است. اسلام یک دین عمومی و برای همه بشر است، و محدود به قوم، ملیت، نژاد و زبان خاص نیست. (برگرفته از: بارقه ها، ص 284-285) https://eitaa.com/allamehsadr
▫«علوم انسانی و طبیعی در قرآن»؛ در قرآن‌کریم گزارههایی درباره علوم طبیعی و علوم‌انسانی یافت می‎شود. با این وجود، آن هنگام که سخن از اکتشاف نظریه علمی قرآن می‎شود، این پرسش مطرح می‌شود که آیا سهم علوم‌انسانی و طبیعی در مراجعه به قرآن یکسان است؟ ▫ شهیدصدر با تبیین هدف قرآن که هدایت انسان است، و وظیفه قرآن در راستای این هدف، که عملیات تغییر انسان است، توضیح می‎دهد که موضوعات علوم‌انسانی چون «قوانین تاریخ»، هم‎راستا با هدف و وظیفه قرآن هستند؛ به خلاف علوم طبیعی، که به‌صورت جانبی و استطرادی در قرآن مطرح می‎شوند (السنن التأریخیة فی القرآن: 47-49). 🔻 در این‌صورت میتوان تضمین کرد که قرآن به‌دلیل اینکه هدفش هدایت، و وظیفه اش تحقق راهبری عملیات تغییر بشری است، حتما درباره هر موضوعی در اینباره سخن دارد؛ گرچه در سطح نظریه های پایه. البته، ایشان استخراج نظریه قرآنی درباره موضوعات علوم طبیعی را نفی نمیکند، ولی از دیدگاه ایشان برمی آید که به‌دلیل همراستا نبودن هدف علوم طبیعی با هدف قرآن، تضمینی در اینباره نیست که قرآن حتما درباره این قسم موضوعات، نظریه به ما ارائه دهد. https://eitaa.com/allamehsadr
🔸 «مسیر تحقق اقتصاد اسلامی»🔸 🔻 از دیدگاه شهیدصدر، تنها راه ممکن که می‌توان از آن طریق به اقتصاد اسلامی دست یافت عبارت است از «کشف رویکرد (مذهب) اقتصادی از راه عملیات اجتهاد در فهم متون، و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی میان مدلولات آن متون در فرایندی واحد». (اقتصادنا: 460) 🔻 با این وصف نکات اصلی شهید صدر در شکل گیری اقتصاد اسلامی این امور خواهند بود: - در اقتصاد اسلامی لازم است "مذهب (رویکرد) اقتصادی" اسلام کشف شود؛ - "اکتشاف" در رسیدن به این رویکرد، شرط است (نه تولید یا بازسازی و...)؛ - این اکتشاف از راه "عملیات اجتهادی" میسر است؛ - عملیات اجتهادی بر پایه "متون دینی" (قرآن و سنت معصومان علیهم السلام) باید باشد؛ - "نظامی بنیادین" لازم است که بتواند میان مدلولات برآمده از اجتهاد از متون ایجاد "هماهنگی و یکپارچگی" نماید؛ - کل این فرایند، "به هم پیوسته و واحد" باشد. https://eitaa.com/allamehsadr
🔘 برشی از کتاب «درآمدی به مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی (در جستجوی تفسیر موضوعی)» (محمدی فرد و موسوی؛ در آستانه نشر): 🔹 ... محقق قرآنی نباید تصور کند که ميتواند صرفاً با تکيه بر روشهاي تحقيق متني اجتهادي، نظريه علوم انساني قرآني را به چنگ آورد، همچنانکه او نمی‌تواند بدون ملاک از روش‌هاي تحلیل متن علوم انساني بهره برد و برداشتش دستخوش تحميل بر قرآن نگردد؛ زیرا روش با مسئله همراستا و هم‌سنخ است. بنابراين، روشي که از ابتدا براي فروگشايي متن حاصل آمده، تنها منتهي به کشف معناي الفاظ ميشود، و روشي که از ابتدا براي کشف قوانين اجتماعي و شناسايي واقعيات انساني ابداع شده، منتهي به استخراج نظريه هاي علوم انساني خواهد شد. از اينرو، صرف به‌کارگيري روش‌هاي متني که بخشی از روش اجتهادي هستند، و بدون داشتن يک روش شناسي اجتهادي از سنخ علوم انساني، محقق را به نظريه قرآني نخواهد رساند. 🔸 شهيد صدر به خوبي به اين مطلب اشاره دارد و تفسير کاملا متني قرآن را، منتهي به نظريههاي اساسی قرآن نميداند؛ بلکه دستيابي به نظريات قرآن را، نیازمند بهره گیری از يک سير فرايندي از واقع زندگي به‌سوي قرآن می داند، که روش خاص خود را نيز ميطلبد (السنن التأریخیة فی القرآن:‌ 24-25). https://eitaa.com/allamehsadr
♦ «دیدگاه قرآن درباره جبهه مقابل انبیاء، در حرکت اجتماعی بشری» ◾ از دیدگاه قرآن، به لحاظ تاریخی، یک ارتباط سلبی میان جایگاه اجتماعی «نبوت» در زندگی بشری و جایگاه اجتماعی «مترفین و مسرفین» وجود دارد؛ این ارتباط سلبی، حاکی از نقیض طبیعی بودن این دو جایگاه در اجتماع است. این ارتباط، به نقش نبی در جامعه و نقش مترفین و مسرفین در جامعه باز میگردد (السنن التأریخیة فی القرآن: 63-64) ◾ از اینرو، یکی از سنن تاریخ که قرآن مطرح کرده، مقابله دائمی انبیا با مترفین است. زیرا قطب مقابل انبیا در جامعه، مترفین هستند ... (همان: 148-149). https://eitaa.com/allamehsadr
◾ در سالگرد شهادت اندیشمند بزرگ اسلامی، علامه شهید سیدمحمدباقر صدر، برشی از کتاب در دست چاپ با عنوان «درآمدی بر مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی» به فرهیختگان تقدیم می‌شود. در فصلی از این کتاب، دیدگاه تفسیری شهیدصدر تبیین روش‌شناختی می‌شود.👇
🔸 «تفسیر موضوعی، نظریه قرآنی، رویکرد علم دینی» (1)🔸 این مسئله که داور نهایی در تعیین و ارزیابی نظریه علمی کدام منبع معرفتی است، از مسائل مهم فلسفه علم است. در هر رویکرد علمی، تعیین می‎شود که اگر قرار است یک نظریه علمی داشته باشیم، ملاک و منبع معرفتی مرجع در این امر کدام است. 🔹 در همین راستا، شهیدصدر باوجود تأکید بر استفاده تفسیرموضوعی از تجربیات بشری، و به‌رغم پررنگ بودن نقش تجربه در شناسایی موضوع، ملاک سنجش اعتبار علمی بودن نظریه را تجربه نمی‎داند، بلکه قرآن را بهعنوان منبع معرفتی مرجع تعیین می‎کند و نقش مفسر موضوعی را، کشف‎کننده این نظریه قرآنی می‎داند (المدرسة القرآنیة: 35-36). از دیدگاه وی، قرآن تنها کتاب جامع است که تمام پدیدهها را که با واقعیت اجتماعی یا تاریخی بشر مرتبط هستند، از بدو وجود و خلقت تا پایان جهان، تفسیر میکند (بارقه‌‌‌‌ها: 235-236). https://eitaa.com/allamehsadr