هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست اول «تاریخچه تفسیر موضوعی شهید صدر»
✅ حجتالاسلام و المسلمین سید امید مؤذنی، معاون پژوهشی پژوهشگاه شهیدصدر
🔺 زمان: سهشنبه، ۴ بهمن، ساعت ۱۶
🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی
📌 حضور مجازی از طریق:
https://vc.nlai.ir/andishgah/
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
📎حجتالاسلام والمسلمین مؤذنی در اولین نشست از سلسله درسگفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر:
🔺تفسیر موضوعی شهید صدر پشتیبان نظری انقلاب اسلامی در حوزه روش و مبنا است
✅ شهید صدر در حوزه تفسیر نوآوری بسیار مهم داشت که سبک و مکتب جدیدی را در این زمینه ایجاد کرد؛ با این نوآوری میتوان شهید صدر را پایهگذار یک مکتب جدید در تفسیر عنوان کرد که مرحله و نقطه عطفی در تفسیر است.
✅ شهید صدر تلاش کرده است مسئله اختلال سیستم آموزش حوزه در توجه به قرآن را حل کند؛ دستگاه فقاهت سنتی آیات مورد استفاده در استدلالهای فقهی را در کتابهای فقهی درج و ناخواسته بین فقیه و قرآن نوعی فاصله ایجاد کرده است؛ شهید صدر سعی کرده است قرآن را به مثابه یک ضرورت علمی در دل پژوهشهای رایج حوزوی قرار دهد.
✅ شهید صدر برای ساخت مکتب اقتصادی اسلام دو بخش گزارههای جزئی (با نام روبناها)، و مفاهیم (که زیربنا خوانده میشود) را لازم میداند که این مفاهیم همان چیزی است که شهید صدر بعدها روش دستیابی به آن را از طریق تفسیر موضوعی تبیین میکند.
✅ تفسیر موضوعی که آخرین فرآورده نظری شهید صدر است، در یک بافت خاص از شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی شکل گرفته است که توجه به آن بسیار مهم است و میتواند ابعاد گوناگونی از دیدگاههای شهید صدر و کارکردهای تفسیر موضوعی وی را نشان دهد.
✅ محتوای تفسیر موضوعی شهید صدر مبنای انقلاب اسلامی را از حیث جامعهشناختی تأمین میکند و میگوید تحول اجتماعی از انسان آغاز میشود و انسان است که میتواند تحول تاریخی را در پی تحول اجتماعی رقم بزند؛ این را باید بهعنوان زیرساخت فکری مهمی بپذیرید تا نخست امکان نظری عمل انقلابی شکل بگیرد، دوم عمل انقلابی تحقق و ادامه پیدا کند و سوم عمل انقلابی ارتقا پیدا کند.
✅ شهید صدر در درس چهاردهم تفسیر خود اشاره میکند که در تقسیمبندی اجتماع و شکل جامعه، بین نظام تقنین در حکومت اسلامی و بافت اجتماعی که قرآن طراحی میکند ارتباطی وجود دارد و نظام تقنین ما باید بر همین پایه نظامهای اجتماعی که قرآن تعریف میکند استوار شود، وگرنه این تقنین با آن ساختارهای اجتماعی در تضاد خواهد بود و نظام قانونی نمیتواند تحول اجتماعی را پیش ببرد؛ یعنی شهید صدر دقیقاً گامهای تحول اجتماعی را مبتنی بر انقلاب پیشبینی میکند و درباره اینکه ما نظام تقنین را چگونه مبتنی بر نظام اجتماعی شکل دهیم بحث میکند.
✅ روش فقاهت فردگرا در سالهای متمادی تنها روش ارتباط با امت بود، آن هم با فتاوایی درباره مسائل خرد؛ شهید صدر ما را در فضای تولیدات خود به یک سطح جدید وارد کرده است که ارائه روش است؛ شهید صدر با روش استنطاق که در تفسیر موضوعی خود آن را ابداع کرده است، روش دستیابی به نظریه مبتنی بر دین را ارائه میکند.
🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید.
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از دوره تفسیر موضوعی شهید صدر
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست سوم «اصطلاحشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر»
✅ حجتالاسلام و المسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔺 زمان: چهارشنبه، ۱۹ بهمن، ساعت ۱۶
🔺 مکان: تهران، اتوبان حقانی (غرب به شرق)، خروجی كتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و كتابخانه ملی
📌 حضور مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
📎حجتالاسلام والمسلمین بهمنی در سومین نشست از سلسله درسگفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر:
🔺تفسیر موضوعی شهیدصدر، تمام روشهای معتبر را در خود دارد
✔️ آنچه شهید صدر میگوید یک رویکرد است؛ امروز هیچ رویکردی پیشرفتهتر، نیرومندتر و پرظرفیتتر از تفسیر موضوعی شهید صدر نمیشناسیم؛ تفسیر موضوعی ایشان، در عرض هیچ روش دیگری قرار نمیگیرد.
✔️ تفسیر موضوعی، تمام روشهای معتبر را در خود دارد و از اساس با روشها، اصول، ضوابط و قواعد که عناصر روش هستند، کاری ندارد؛ تفسیر موضوعی، پژوهش یا تفسیر مسأله محور، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است.
✔️اصطلاحات الاتجاه الموضوعی و المنهج الموضوعی به جای تفسیر موضوعی به کار برده شده است و چیزی که شهید صدر را از دیگران ممتاز میکند رویکرد مسأله محوری، جامعیت و انتاج نظریه است که از نقطهای در بیرون آغاز میشود.
✔️ برخی افراد روش را در قرآن منبع تفسیر میدانستند اما در تفسیر شهید صدر مجموعه مبانی، منبع، اصول، قواعد، عوامل فرآیندی، رویکردها، گرایشها و مهارتها، روش تفسیر موضوعی را شکل میدهد.
✔️ تفسیر موضوعی با عنوان پژوهش منتج به نظریه نامیده شود؛ چون دقیقاً همین است و لازم نیست آن را تفسیر موضوعی بنامیم و در ادامه ثابت کنیم این تفسیر همان پژوهشی است که به نظریه منتج میشود. هیچ یک از کسانی که به تفسیر موضوعی پرداختهاند و با الهام از ایشان در این مسیر قدم برداشتند، اصلاً به چیزی که شهید صدر میگوید نزدیک نشدهاند.
✔️ مراد شهید صدر از سنت تاریخی، سنت تمدنی است؛ یعنی آنها که دامنه تأثیرشان مانایی زمانی دارد؛ اما اگر مدت محدودی داشت سنت تاریخی نیست. شهید صدر وقتی از سنتهای تاریخی سخن میگوید، دستگاه کاملی از تمدن را برای ما بیان میکند.
🔍برای خواندن متن کامل اینجا را کلیک نمایید.
🆔 @shahidsadr
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
شهید صدر و ایده علم دینی
📎حجتالاسلام والمسلمین بهمنی در سومین نشست از سلسله درسگفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر: 🔺تفسیر موضو
🔹با وجود مباحث ارزشمند جناب استاد بهمنی، نکاتی درباره ارائه ایشان قابل بررسی و تدقیق است. ایشان تفسیر موضوعی را «رویکرد» معرفی کرده، منکر «روش» بودن آن هستند. و توجه می دهند که شهیدصدر چندین بار اصطلاح «الاتجاه الموضوعی» را در کتاب «السنن التاریخیه» به کار برده، و سهوا دو بار اصطلاح «المنهج الموضوعی» را که به معنای روش است، استفاده کرده است.
🔸در این باره ما با «رویکرد» بودن تفسیر موضوعی و کثرت کاربرد آن در کتاب شهیدصدر موافق هستیم، اما «رویکرد» بودن را با «روش» بودن در تعارض نمی بینیم. گرچه شهیدصدر تفسیر موضوعی را یک رویکرد مسئله محور و ناظر به واقع معرفی می کند، اما در مقام تحقق، هیچ رویکردی بی نیاز از روش نیست. حال اگر تفسیر موضوعی را صرفا یک رویکرد بدانیم، در هنگام تحقیق قرآنی، نام روشی که در تفسیر موضوعی شهیدصدر به کار بسته می شود چیست؟ در واقع، این رویکرد در مقام تحقق، دارای فرایند و مراحلی است و از عناصر روش شناختی ای شکل می گیرد؛ بنابراین یک روش است. این روش همان روش موضوعی است. بنابراین تفسیر موضوعی در یک لایه و از یک منظر، رویکرد است و در لایه ای دیگر، یک روش است. در مقابل تفسیر ترتیبی، یک رویکرد است؛ و در مقام تحقق، باید تبدیل به یک روش شود تا قابلیت انجام تحقیق قرآنی بر اساس آن باشد. بنابراین از آنجا که شهیدصدر نام دیگری برای تفسیر موضوعی در مقام روش ننهاده است، آن را نیز به نام موضوعی معرفی می کند.
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
«مرجعیت علمی قرآن»
🔸شهیدصدر بهرغم تأکید بر بهره بردن تفسیرموضوعی از تجربیات بشری، و باوجود مهم دانستن نقش تجربه در شناسایی موضوع، ملاک اعتبارسنجی نظریه اساسی را از جهت علمی بودن، تجربه نمیداند؛ بلکه قرآن را بهعنوان منبع معرفتی مرجع تعیین میکند و نقش مفسر موضوعی را کشف نظریههای قرآنی میداند (الحلقة الثانیه، ص 35-36). از دیدگاه وی، قرآن تنها کتاب جامع است که تمام پدیدهها را که با واقع اجتماعی یا تاریخی بشر مرتبط هستند، از بدو وجود و خلقت تا پایان جهان، تفسیر میکند (صدر، بارقه ها، ص 235-236). نیز، قرآن تمام مراحل اصلی حرکت تاریخی بشر را ذکر کرده (صدر، 1394، ص239-240) و شریعت اسلامی یگانه دینی است که قدرت پر کردن خلأهای زندگی انسان و حل تمام مشکلات او را در سراسر زمین و به بهترین شیوه ممکن، و تأمین سعادت وی را در زندگی شخصی و اجتماعی، در دنیا و آخرت، دارد (همان، ص 416 و 274).
🔹بنابراین، تأکید این اندیشمند بر استخراج نظریههای قرآنی و پاسخ گفتن به پرسشهای حاصل از زندگی بشری از قرآن، نشاندهنده مرجعیت منبع معرفتی قرآن در نظام فکری اوست.
#شهید_صدر
#علم_دینی
https://eitaa.com/allamehsadr
هدایت شده از هادی
ستاره های جهان اسلام
بی شک در کنار شهید صدر رضوان الله تعالی علیه بزرگان و علمائی بودند که نور ایشان را در جامعه پخش کردند اما خود ایشان کمتر برای ما شناخته شده اند. از آن جمله است مرحوم آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی رحمت الله علیه.
گزیده ای از مصاحبه ایشان در مجله اندیشه ماندگار که بخشی از اقتصادنا را به اجمال و به صورت علمی گزارش کرده اند تقدیم میشود.