eitaa logo
شهید صدر و ایده علم دینی
177 دنبال‌کننده
52 عکس
2 ویدیو
6 فایل
این کانال بازتاب مطالعات ما در اثار شهید سیدمحمدباقر صدر، در عرصه تولید علم دینی است. ارتباط با ما @amfard
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸الحقيقة الاولى‏: هي الاطّراد بمعنى‏ أنّ السنة التاريخية مطّردة ليست علاقة عشوائية، وليست رابطة قائمة على‏ أساس الصدفة والحظ والاتّفاق، وإنّما هي علاقة ذات طابع موضوعي لا تتخلّف في الحالات الاعتيادية التي تجري فيها الطبيعة والكون على‏ السنن العامة، وكان التأكيد على‏ طابع الاطّراد في السنة تأكيداً على‏ الطابع العلمي للقانون التاريخي؛ لأنّ القانون العلمي أهمّ مميز يميزه عن بقية المعادلات والفروض هو الاطّراد والتتابع وعدم التخلّف. ومن هنا استهدف القرآن الكريم من خلال التأكيد على‏ طابع الاطّراد في السنة التاريخية، استهدف أن يؤكد على‏ الطابع العلمي لهذه السنة... . (المدرسة القرآنیة، الدرس الخامس، ص 69) 🔺... قرآن کریم با تأکید بر عام بودن (تکرارپذیری و غیرقابل استثنا بودن) قانونهای تاریخی، در واقع بر علمی بودن آن تأکید دارد. بنابراین، ایده استخراج «نظریه قرآنی» امری روشمند و مبتنی بر مبانی علمی است؛ زیرا نظریه درباره گزاره های علمی به کار می رود، و گزاره های قرآنی نیز ویژگیهای علمی بودن را دارا هستند. 🔺نکته حائز اهمیت در این شیوه تولید علم، تکیه آن بر منبع معرفتی دینی است، که منجر به تولید علم دینی می شود. ✅https://eitaa.com/allamehsadr
🔸شهیدسیدمحمدباقر صدر: قرآن مانند دیگر کتاب‌ها نیست که برای آموزش و پژوهش علمی تألیف شده باشد. این کتاب، فرایند دگرگون‌سازی کامل و همه‌جانبه عقلی، روحی و ارادی انسان و فرایند پایه‌گذاری امت و پی‌ریزی تمدن است. ممکن نیست که این مهم به یک‌باره انجام ‌شود، بلکه ماهیت چنین کاری، نیازمند فعالیتی تدریجی است؛ از‌این‌رو باید قرآن کریم به‌تدریج نازل می‌شد تا کار سازندگی را استحکام بخشد و پایه‌های آن را یک‌به‌یک بنا کند و رسوب‌های جاهلیت را با حکمت و پایداری ریشه‌کن سازد. به‌دلیل همین بردباری و حکمت در فرایند دگرگون‌سازی و سازندگی، اسلام در حلّ مشکلات فردی و اجتماعی و درمان ریشه‌ای نابسامانی‌ها راه تدریج را در پیش گرفته و در برابر برخی از آنها در چندین مرحله مقاومت کرده تا بتواند آن را ریشه‌کن کند. داستان تحریم شراب‌خواری و اعلان تدریجی آن نمونه‌ای از این امر است. اگر قرآن به یک‌باره همه احکام و تعالیم جدیدش را نازل می‌کرد، مردم از آن می‌گریختند و این کتاب نمی‌توانست انقلاب عظیمی را که در تاریخ برپا کرد به ثمر رساند. (موسوعه شهیدصدر، ج‏19، ص: 225) ✅https://eitaa.com/allamehsadr
🔺«طرح هر روز، یک کتاب»🔺 نام کتاب: «السنن التأریخیة فی القرآن» (سنتهای تاریخی در قرآن) نویسنده: علامه شهید «سیدمحمدباقر صدر» 🔹معرفی کتاب: کتاب «السنن التأریخیة فی القرآن»، اثر متفکر بزرگ جهان اسلام، شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) است، که با عنوان «سنتهای تاریخی در قرآن» ترچمه و چاپ شده است. این کتاب، ایده «نظریه پردازی قرآنی» را وارد ادبیات علوم قرآنی کرد و توسط اندیشمندان جهان اسلام، مورد استقبال قرار گرفت. ایده این کتاب، از کلیدهای ورود به تولید «علوم انسانی دینی» است و شیفتگان قرآن و مباحث علم دینی، قطعا بی‌نیاز از آن نیستند. 🔸محور اصلی کتاب، بررسی «قوانین تاریخ» در قرآن کریم است. این کتاب به لحاظ روش شناختی، بیانگر روش «تفسیر موضوعی قرآن» برای اکتشاف نظریه های قرآنی است. بنابراین، شهیدصدر در واقع، ایده نظریه پردازی علوم انسانی قرآنی را با تطبیق بر یک نمونه قرآنی، یعنی قوانین تاریخی، عرضه کرده است. 🔹این کتاب در قالب 14 درس گفتار ارائه شده است. درسهای ابتدایی این کتاب، مباحثی درباره تفسیر موضوعی و اهمیت و ضرورت آن ارائه می‌کند. سپس، تا پایان کتاب، موضوع «سنن تاریخی» با استناد به آیات قرآن، بررسی شده، به روش «استنطاقی» نظریه قوانین تاریخی از دل آیات قرآنی، استخراج می‌شود. 🔸از دیدگاه نویسنده، قرآن کریم اولین کتابی است که به قوانین تاریخی اشاره کرده است. همچنین، تفسیر موضوعی، روشی است که با ارائه مسائل و واقعیات بشری به قرآن کریم، در پی اکتشاف نظریه‌های قرآنی برای حل این مسائل است. @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
📆 ١٧مهر١٣۵٢(١١رمضان) ◀️ اجتماع حمایت از فلسطین به دعوت حضرت‌ آیت‌الله خویی درصحن حرم امیرالمومنین علیه السلام 🔸از سمت چپ تصویر: سيد جمال الدين خوئي و آیات عظام سيد أبوالقاسم خوئی، سیدنصرالله مستنبط، شهیدصدر، سیدعلی سیستانی، محمد تقي جواهري 🆔 https://eitaa.com/allamehsadr به نقل از، کانال پژوهشگاه شهیدصدر(@shahidsadr)
🔸معرفی مقاله ناظر به نظریه پردازی دینی/قرآنی شهیدصدر 🔺مطالعاتی که تلاش دارند بر مبنای متون دینی وارد نظریهپردازی در حوزه علوم اجتماعی شوند، در ظاهر هویتی دوگانه دارند که حضور نظریه‌ها و مفاهیم علوم اجتماعی در آنها پررنگ است. مسئله اصلی این نوشتار، بررسی چگونگی تعامل مطالعات دینی، به محوریت قرآن، با نظریه‌ها و مفاهیم علوم اجتماعی است. برای دستیابی به این امر، دو نمونه از آثار تحقیقی (یک تحقیق در روانشناسی شخصیت و نظریه پردازی قرآنی شهیدصدر) به مثابه دو شیوه از کاربست نظریههای علوم اجتماعی در مطالعات قرآنی/ دینی بررسی و ارزیابی میشود. این امر، نیازمند یک روش تحلیلی قیاسی ـ استقرایی مقایسهای است که با تکیه بر الگوی نظریه‌سازی در علوم اجتماعی انجام میشود. نتیجه ارزیابی نمونه‌ها نشان می‌دهد مهمترین کاربست مثبت رجوع به نظریه‌های علوم اجتماعی در مطالعات قرآنی/ دینی، غنی‌سازی پرسشهای تحقیق و کمک به استنطاق از قرآن در راستای ارائه نظریههای بنیادین قرآنی است. همچنین مهمترین آسیب، تحمیل آرای بیرونی بر قرآن و متون دینی است. ادامه مطلب در👇 https://b2n.ir/340005 https://eitaa.com/allamehsadr
جلسه پایانی کتاب «المدرسة القرآنیة»👆
خلاصه ای از مقاله علمی در معرفی کتاب «المدرسة القرآنیة» و جایگاه آن در آثار شهیدصدر👇
هدایت شده از محمدی فرد
بسم الله الرحمن الرحیم پیش آغازه‌های تمدن اسلامی در المدرسة القرآنیه موسوی، هادی (هیئت علمی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) محمدی فرد، علیرضا (مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگر گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) گرچه ایده علم دینی از دوره‏های اولیه اسلام در قالب مذاهب کلامی، فلسفی و نوع پیشرفته‏تر آن در حکمت عملیِ زاده شده در دوره اسلامی تبلور پیدا کرده بود، اما از قرن 13 و 14 هجري، سرآغاز چالش‌هایی وسیع‌تر در رويکردهاي علم ديني بود. با ظهور تفسیرهای نادرست از علوم تجربي که پیشتر در دامان مسلمانان رشد کرده بود و تلاش‌ این جریان‌ها برای تغيير سبک زندگي مردم جهان، انديشمندان اسلامي احساس کردند که سخن گفتن از دين و کتاب آسماني در جهان جديد و براي انسان جديد نميتواند تنها به همان شيوه رایج کارآمد باشد؛ بلکه بايد در کنار حفظ واقـع‌نگري موجود و توجه‌ به ضرورت‌ها و نيازهاي زمانه، مفاهيم و آموزههاي قرآني را وارد زندگي مسلمانان کرد. با وجود پیشرفت‌های تمدنی که در دوره زایش حکمت عملی در دوره اسلامی اتفاق افتاده بود اما غفلت اجتماعی، نسبت به این ذخیرۀ دانشی، موجب شد در اين برهه، جريان‌های جدیدی از علم اسلامي و علم ديني پديد آید که فراز و فرودهاي فراواني را به خود ديد. فارغ از قضاوت در مورد چيستي و چگونگي رويکردهاي مختلف علم ديني در دوره اخیر، وجه مشترک آنها تمرکز بر نگاه اجتهادي نسبت به منابع و در عين حال توجه به تفسير خاصي بود که از علم داشتند. در اين ميانه شهيد سيدمحمدباقر صدر (ره) ظرفيتي از اجتهاد ديني را براي اهل علم آشکار ساخت که تداوم آن مي‌توانست پشتوانه‌هاي فکري علوم انساني غربي را، که تا اعماق مراکز علمي و حکومتي نفوذ کرده بود، دچار فروپاشي سازد. اين تلاش فکري، که هدف نهایی‌اش دستیابی به تمدن اسلامی است، در آثار مختلف ايشان، از جمله «اقتصادنا»، «فلسفتنا»، «البنک اللاربوي»، «المدرسة الاسلامية»، و برخی دیگر از آثار ایشان خط فکري منسجم و يکساني را پي ميگيرد، و در سلسله درسهاي تفسيري ايشان که تحت عنوان «المدرسة القرآنية» به چاپ رسيده است، به اوج ميرسد. آغاز ايده «توليد علم ديني» که برخي مراتب آن در آثار پيشين شهيدصدر تبيين شده بود، با «المدرسة القرآنية» تکميل شد. با نشر این کتاب، ایده «نظریهپردازی قرآنی» بر پایه تفسیر موضوعی، مورد استقبال اندیشمندان و قرآنپژوهان مسلمان قرار گرفت و تفسیر موضوعی، از حالت صرف معناشناسی متن قرآن، به روشی اجتهادی برای کشف نظریههای علمی قرآن تبدیل شد. اين کتاب را می‌توان یکی از آخرین قطعات نقشه جامع تولید علم دینی دانست که البته بدون در نظر داشتن قطعات دیگر نمی‌توان تبیین روشنی از جایگاه و کارکرد آن داشت. این اثر ارزشمند، بهرغم مختصر بودن اما، مشتمل بر مطالبي است که چند حلقه مهم از حلقههاي توليد علم ديني را تکميل ميکند: الف) شکلگيري هر علمي، وابسته به توليد «نظريه» است؛ و محور اصلي اين کتاب پيرامون نظريهپردازي از قرآن کريم است. ب) نظريهپردازي علمي، بايد روشمند باشد؛ و اين کتاب، «تفسير موضوعي» با تلقی مخصوص به خود را بهعنوان روشي اکتشافي براي نظريهپردازي معرفي ميکند. ج) از جمله تمايزهای اصلي رويکردهاي مختلف علمي، به منبع معرفتي آنهاست؛ و اين کتاب با محور قرار دادن «قرآن کريم» بهعنوان منبع معرفتي اصلي، راه را براي توليد نظريههاي علم ديني هموار ميکند. د) توليد علوم انساني، بدون توجه به شرائط و مسائل روز، بيمعناست؛ و اين کتاب، با شيوه کشف موضوع (و در واقع مسأله علمی) از تجربههاي بشري و زندگي واقعي بشر، علاوه بر ارائه تبييني جامع از جاودانگي و جهانشمولي قرآن، نشان ميدهد که چگونه ميتوان نظريهاي ارائه داد که هم ديني باشد و هم از سنخ علوم انساني و اجتماعي. ه) بنیان علوم انسانی بر ارائه یک انسانشناسی، مبتنی بر مبانی علمی هر رویکرد است؛ این کتاب، با انتخاب موضوع «قوانین تاریخ» بهعنوان اولین و پایه‌یترین مسئله تحقیق برای تفسیر موضوعی، در واقع، نظریه انسانشناسی اجتماعی قرآن را استخراج میکند. به نحوی که علاوهبر ارائه مباحث روشی، از جهت محتوایی نیز یک موضوع از موضوعات علوم انسانی را تحقیق، و نظریه قرآن درباره آن را ارائه میکند. ساختار این کتاب، که در قالب 14 درسگفتار ارائه شده است، بهصورت زیر قابل ترسیم است: ـ تعریف خاص این کتاب از تفسیر موضوعی، اهمیت و ضرورت آن؛ ـ تبیین چگونگی کشف موضوع از تجربههای بشری، برای دستیابی به نظریههای اساسی قرآن؛ ـ انتخاب موضوع «قوانین تاریخ» و تحقیق آن در قرآن کریم، برای دسترسی به نظریهقرآنی درباره آن؛ ـ طرح پرسشهای هشتگانه زیر، درباره موضوع «قوانین تاریخ»، که ادامه کتاب با پاسخ به این پرسشها، مسیر دستیابی به نظریه قرآنی را طی میکند: • آیا رویدادهای عرصه تاریخ، دارای قانون هستند؟ • آیا در قرآن‌کریم، تاریخ بشری دارای قوانین است؟ • آیا در مسیر رشد، https://eitaa.com/allamehsadr
هدایت شده از محمدی فرد
• حرکت و تکامل تاریخ بشری قوانینی حاکم است؟ این قوانین کدامند؟ • تاریخ بشر چگونه آغاز شد؛ چگونه رشد کرد؛ و چگونه تکامل یافت؟ • عوامل بنیادین در نظریه تاریخ چیست؟ • نقش انسان در ساخت تاریخ چیست؟ • نقش عالم بالا و نبوت در عرصه اجتماعی چیست؟ • اظهار نظر خاص قرآن درباره این قوانین، از جهت سلبی یا ایجابی، و از جهت اجمالی یا تفصیلی چیست؟(همان: 46ـ47) ـ محتوای کتاب، در پاسخ به پرسشهای فوق، در عناوین زیر خلاصه میشود: • اثبات مشتمل بودن قرآن بر موضوع «قوانین تاریخ»؛ • ـ تبیین ماهیت «قوانین تاریخ» و پیوند آن با حرکت‌های اجتماعی؛ • ـ تبیین تفاوت گزارههای دانش تاریخ با قوانین تاریخ؛ • ـ تفکیک کنش فردی از کنش اجتماعی؛ • ـ استخراج قالبهای تحقق قوانین تاریخ در قرآن؛ • ـ تبیین عناصر شکلدهنده جامعه بشری از دیدگاه قرآن کریم؛ • ـ تبیین نقش انسان، الله، پیامبر و امام، در حرکت تاریخی؛ • ـ تبیین نقش محتوای داخلی و روانشناختی انسان در حرکت تاریخی؛ • ـ توضیح تفاوت جوامع مادیگرا با جوامع الاهی، از حیث مؤلفههای شکلدهنده جامعه؛ • ـ توضیح تفاوت جوامع مادیگرا با جوامع الاهی، از حیث هدف و آرمان نهایی؛ • ـ تبیین فرایند رو به رشد و به‌روز بودن جوامع دینی، از طریق پیوند میان هدف نهایی و اهداف میانی در هر عصر؛ • ـ تبیین پیوندهای ارتباطی میان عناصر شکلدهنده جامعه بشری؛ • ـ تبیین چگونگی ارتباط انسان با طبیعت با ارتباط انسان با دیگر انسانها. جمع‌بندی آنچه این کتاب با عنوان تفسیر موضوعی ارائه می‌کند در واقع روشی چند بعدی است که از سویی با تجربه عام بشری ارتباط می‌گیرد، و از سوی دیگر با قرآن. همچنین نحوه به دست آوردن مسائل تجربه بشری و نحوه ارائه آن به قرآن و کشف پاسخ از قرآن را تبیین می‌کند. البته، تمام این تلاش‌ها، نخست در راستای تولید علم دینی، و در نهایت، برای رسیدن به تمدن اسلامی است. https://eitaa.com/allamehsadr
هدایت شده از محمدی فرد
🔸 «علم دینی، و تعیین معرفت مرجع»🔸 ◀ این مسئله که داور نهایی در تعیین و ارزیابی نظریه علمی کدام منبع معرفتی است، از مسائل مهم فلسفه علم است. در هر رویکرد علمی، تعیین می‎شود که اگر قرار است یک نظریه علمی داشته باشیم، ملاک و منبع معرفتی مرجع در این امر کدام است. ◀ در همین راستا، شهیدصدر به رغم تأکید بر استفاده تفسیرموضوعی از تجربیات بشری، و به رغم پررنگ بودن نقش تجربه در شناسایی موضوع، ملاک سنجش اعتبار علمی بودن نظریه را تجربه نمی‎داند، بلکه قرآن را بعنوان منبع معرفتی مرجع تعیین می‎کند و نقش مفسرموضوعی را، کشف‎کننده این نظریه قرآنی می‎داند.(‌صدر، 1421: 35-36) 🔺تعیین معرفت مرجع در این ایده، در مقابل معرفت مرجع در دیگر رویکردهای تولید علم، سرآغاز استقلال هویت علمی در رویکرد دینی است؛ اما، تولید علم مؤلفه های دیگری نیز دارد که در آثار علامه صدر ارائه و تبیین شده است. https://eitaa.com/allamehsadr
🔸 «تفاوت مکتب اقتصادی اسلام با سرمایه داری، در مبحث تولید»🔸 🔺 اقتصاد اسلامی در زمینه ضرورت اهتمام به تولید و به‌‌‌کار بردن تمامی شیوه‌‌‌های ممکن در راستای افزایش و به‌‌‌سازی آن و توانمند ساختن انسان، که جانشین خدا بر روی زمین است، بر تسخیر نعمت‌‌‌ها و بهره‌‌‌های زمینی بیشتر، با تمامی مکاتب اجتماعی دیگر هماهنگ است. با این تفاوت که اسلام افزایش تولید را به‌‌‌عنوان یکی از ضروریات اجتماعی، بر اساس چارچوب تمدن انسانی اسلام و مطابق اهداف عمومی خلافت انسان بر روی زمین، مطرح می‌‌‌کند. 🔺به همین جهت بین مکتب اسلام و مکاتب اجتماعی مادی، از نظر ارزیابی و روش، اختلاف شگرفی پیدا می‌‌‌شود؛ زیرا نظام سرمایه‌‌‌داری، به‌‌‌عنوان مثال، رشد و توسعه تولید را ذاتا هدف می‌‌‌داند. در حالی که اسلام انباشتن ثروت را ذاتا هدف نمی‌‌‌داند، بلکه آن را وسیله‌‌‌ای برای ایجاد آسایش و رفاه و برپایی کامل عدالت در زندگی اجتماعی مردم و شرطی از شروط برپایی خلافت صالحه انسان بر روی زمین و تحقق اهداف بلند آن در راستای برپایی جامعه توحیدی قلمداد می‌‌‌کند . 🔺... [بنابراین] تولید در جامعه اسلامی بر این اساس پایه ریزی می شود که لوازم و وسایلی که برای یک زندگی سالم و به دور از اسراف لازم است تأمین و از تولید وسایلی که نمودهای هوس رانی واسراف کاری در جامعه است جلوگیری شود. اما در جوامع سرمایه داری، تولید مطابق شرایط تقاضا و قدرت خرید متقاضیان حرکت می کند و این موجب می شود که تولید به سمت تهیه کالاهای تن آسایی و وسایل سرگرمی و تزیین و آرایش برود؛ زیرا پایه چنین تقاضاهایی، قدرت خرید اشراف و ثروتمندان و کنار کشیدن تولید از فراهم سازی کالاهای ضروری به اندازه کافی و لازم است (اسلام راهبر زندگی: ص 105-106). https://eitaa.com/allamehsadr
🔸آزادی حقیقی، در پرتو دین توحیدی🔸 ⭕ ایده آزادی در جامعه اسلامی، به پشتوانه «باور به توحید» و «تنها منشأ قدرت دانستن خداوند» است؛ زیرا از آنجا که تنها خدا حق سلطه بر انسان را دارد، هیچ انسانی حق بهره کشی و سلطه بر دیگر انسان ها را ندارد (علامه شهید سیدمحمدباقر صدر، اسلام راهبر زندگی: ص 30-31).⭕ https://eitaa.com/allamehsadr
هدایت شده از محمدی فرد
👆 تأییدیه اجتهاد علامه شهید سیدمحمد باقر صدر، از جانب آیت الله العظمی خویی ره. ◀ نکته قابل توجه در این تأییدیه، به کار برد وصف «علامه» و عبارت «فلکم أن تتحدثوا عن رأیه» است. https://eitaa.com/allamehsadr
گردی از غوغای ما بر خاطراو نگذرد! (2).pdf
218.5K
💠 آنچه ما انسان‌ها از نظریه‌ها و تفسیر تاریخ و معادلات میان خود می‌گوییم در بهترین حالت، تنها در قالب وضعیت‌های بشری جاری است، و نمی‌تواند این واقعیت‌های الهی را به زیر چتر نظری خود بکشد. دیدگاه‌هایی که تلاش دارند دنیا را با عینک لیبرالیست‌ها و مارکسیست‌ها ببینند و جهان را با آن تفسیر کنند، توان درک و تبیین امام و جایگاه او در نظام آفرینش را ندارند. ... 💠 مطلبی که در ادامه تقدیم می‌شود، تحلیلی است روش‌شناختی از دکتر هادی موسوی، بر تفاسیر مبتنی بر نظریه‌های اجتماعی از سیره اهل بیت ع؛ به‌ویژه نوشته‌ای که اخیرا توسط برخی پژوهشگران اجتماعی از قیام عاشورا ارائه شده است. 🔵 این تحلیل، مبتنی بر دیدگاه‌های علم‌شناختی شهیدصدر است. https://eitaa.com/allamehsadr
♦ جایگاه مباحث قرآنی در شکل گیری تمدن اسلامی از دیدگاه علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر👇 https://b2n.ir/682061 https://eitaa.com/allamehsadr
تقدیم به شهید فخری زاده..pdf
185.2K
🔴 تقدیم به شهید فخری زاده، که همچون شهیدصدر، مظلومانه قربانی دشمنان اسلام و علم شد. 🔴 پس از سال‌های آغازین انقلاب، نام شهدایی چون «صیاد شیرازی»، «علیمحمدی»، «شهریاری» و دیگر شهدای هسته‌ای، «سردار سلیمانی»، و امروز، «فخری زاده» در لیست ترور مشاهده می‌شود. تمام این شهدای گرانقدر، از سبقه نظامی، یا سبقه علمی مرتبط با امور استراتژیک (دانش‌های تجربی هسته‌ای) داشتند. 🔴 حال، پرسش این است که چرا نوک پیکان ترورها از افراد علمی، فرهنگی و سیاسی، به افراد نظامی و دانشمندان علوم تجربی مرتبط با این عرصه چرخید؟ https://eitaa.com/allamehsadr
1020632 (1).pdf
311.3K
💠 راه ورود علوم انسانی به مشکلات کشور، حکمت عملی است 🔵 گفت و گو با دکتر هادی موسوی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه https://eitaa.com/allamehsadr
◀ علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر (ره): برخی کشورهای عرب، برای تأمین بومی بودن نظام اجتماعی، به جای تفکر اسلامی به سراغ قبیلهگرایی و قومگرایی رفتند. اما باید توجه داشت که قوم و قبیله، مبتنی بر یک نظام فلسفی و فکری نیست، تا پشتوانه تشکیل نظام اجتماعی باشد. ... بنابراین، راه حل اصلی، همان روی آوردن به نظام اسلامی است (بارقه ها: 115). 🔶 ایده حکمت عملی در علوم انسانی، در پی تأمین نظام فلسفی و فکری دینی، برای ورود به تولید علوم انسانی است. 🔷 در این زمینه، می توان به آثار زیر مراجعه کرد: ـ قانون اخلاق، استاد علی عابدی شاهرودی؛ ـ جایگاه شناسی حکمت عملی، سیدحمیدرضا حسنی و هادی موسوی. https://eitaa.com/allamehsadr
💠 قواعد تنظیم حیات اجتماعی انسان، از دیدگاه شهیدصدر: 🔶 دین، میان «حب ذات» که یک امر فطری در انسان است، و تأمین «عدالت، رفاه و سعادت» که مصلحت زندگی اجتماعی او و واقع زندگی اوست، جمع می‌‌کند. از سویی، حب ذات را تعطیل نمی‌‌کند، و از سویی قائل به عدالت اجتماعی است؛ بنابراین میان ارزش‌‌های فردی و اجتماعی جمع می‌‌کند. 🔶 دین از دو طریق، این جمع را انجام می‌‌دهد: الف) باور به توحید، موجب می‌‌شود تا انسان در عین حب ذات، در جهت تأمین رضایت الاهی، به فکر مصالح اجتماعی هم باشد. در صورتی که فهم مادی از حیات، عنصر اجتماع را به مخاطره می‌‌اندازد و صرفا مصالح شخصی را پر رنگ می‌‌کند.‌‌ ب) باور به توحید، موجب می‌‌شود که اسلام از میان دو سنخ میل‌‌های طبیعی انسان (میل به مادیات و میل به معنویات، عواطف و احساسات) نگذارد انسان به خود واگذار شود تا میل به مادیات غلبه کند؛ بلکه او را تربیت می‌کند تا میل به معنویات در او رشد کند و بر میل به مادیات غلبه کند. این با حب ذات هم سازگار است؛ زیرا انسان با رشد معنویت در او، این میل را برای خودش دوست دارد و به جهت حب ذات، آن را پرورش می‌‌دهد و شخصا از آن لذت می‌‌برد. 🔶 طریق اول، «فهم معنوی از زندگی» و طریق دوم «حس اخلاقی به زندگی» نام می‌‌گیرند. که هردوی اینها با محوریت رضای الاهی است که جامعه بشری را در مسیر عدالت قرار می‌‌دهد. این باور، فرد و جامعه را با هم در نظر می‌‌گیرد و حیات فردی و اجتماعی را به‌‌صورت متوازن تأمین می‌‌کند. نه فرد محوریت در تشریع و حکم دارد و نه مصالح اجتماعی صرف (المدرسة الاسلامیة: ص 76-80). https://eitaa.com/allamehsadr
🌑 وفات عالم ربانی و نظریه پرداز علوم اسلامی، آیت الله مصباح یزدی را به جامعه علمی تسلیت میگوییم. روحش شاد و راهش پررهرو باد!