eitaa logo
شهید صدر و ایده علم دینی
180 دنبال‌کننده
51 عکس
1 ویدیو
6 فایل
این کانال بازتاب مطالعات ما در اثار شهید سیدمحمدباقر صدر، در عرصه تولید علم دینی است. ارتباط با ما @amfard
مشاهده در ایتا
دانلود
تقدیم به شهید فخری زاده..pdf
185.2K
🔴 تقدیم به شهید فخری زاده، که همچون شهیدصدر، مظلومانه قربانی دشمنان اسلام و علم شد. 🔴 پس از سال‌های آغازین انقلاب، نام شهدایی چون «صیاد شیرازی»، «علیمحمدی»، «شهریاری» و دیگر شهدای هسته‌ای، «سردار سلیمانی»، و امروز، «فخری زاده» در لیست ترور مشاهده می‌شود. تمام این شهدای گرانقدر، از سبقه نظامی، یا سبقه علمی مرتبط با امور استراتژیک (دانش‌های تجربی هسته‌ای) داشتند. 🔴 حال، پرسش این است که چرا نوک پیکان ترورها از افراد علمی، فرهنگی و سیاسی، به افراد نظامی و دانشمندان علوم تجربی مرتبط با این عرصه چرخید؟ https://eitaa.com/allamehsadr
1020632 (1).pdf
311.3K
💠 راه ورود علوم انسانی به مشکلات کشور، حکمت عملی است 🔵 گفت و گو با دکتر هادی موسوی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه https://eitaa.com/allamehsadr
◀ علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر (ره): برخی کشورهای عرب، برای تأمین بومی بودن نظام اجتماعی، به جای تفکر اسلامی به سراغ قبیلهگرایی و قومگرایی رفتند. اما باید توجه داشت که قوم و قبیله، مبتنی بر یک نظام فلسفی و فکری نیست، تا پشتوانه تشکیل نظام اجتماعی باشد. ... بنابراین، راه حل اصلی، همان روی آوردن به نظام اسلامی است (بارقه ها: 115). 🔶 ایده حکمت عملی در علوم انسانی، در پی تأمین نظام فلسفی و فکری دینی، برای ورود به تولید علوم انسانی است. 🔷 در این زمینه، می توان به آثار زیر مراجعه کرد: ـ قانون اخلاق، استاد علی عابدی شاهرودی؛ ـ جایگاه شناسی حکمت عملی، سیدحمیدرضا حسنی و هادی موسوی. https://eitaa.com/allamehsadr
💠 قواعد تنظیم حیات اجتماعی انسان، از دیدگاه شهیدصدر: 🔶 دین، میان «حب ذات» که یک امر فطری در انسان است، و تأمین «عدالت، رفاه و سعادت» که مصلحت زندگی اجتماعی او و واقع زندگی اوست، جمع می‌‌کند. از سویی، حب ذات را تعطیل نمی‌‌کند، و از سویی قائل به عدالت اجتماعی است؛ بنابراین میان ارزش‌‌های فردی و اجتماعی جمع می‌‌کند. 🔶 دین از دو طریق، این جمع را انجام می‌‌دهد: الف) باور به توحید، موجب می‌‌شود تا انسان در عین حب ذات، در جهت تأمین رضایت الاهی، به فکر مصالح اجتماعی هم باشد. در صورتی که فهم مادی از حیات، عنصر اجتماع را به مخاطره می‌‌اندازد و صرفا مصالح شخصی را پر رنگ می‌‌کند.‌‌ ب) باور به توحید، موجب می‌‌شود که اسلام از میان دو سنخ میل‌‌های طبیعی انسان (میل به مادیات و میل به معنویات، عواطف و احساسات) نگذارد انسان به خود واگذار شود تا میل به مادیات غلبه کند؛ بلکه او را تربیت می‌کند تا میل به معنویات در او رشد کند و بر میل به مادیات غلبه کند. این با حب ذات هم سازگار است؛ زیرا انسان با رشد معنویت در او، این میل را برای خودش دوست دارد و به جهت حب ذات، آن را پرورش می‌‌دهد و شخصا از آن لذت می‌‌برد. 🔶 طریق اول، «فهم معنوی از زندگی» و طریق دوم «حس اخلاقی به زندگی» نام می‌‌گیرند. که هردوی اینها با محوریت رضای الاهی است که جامعه بشری را در مسیر عدالت قرار می‌‌دهد. این باور، فرد و جامعه را با هم در نظر می‌‌گیرد و حیات فردی و اجتماعی را به‌‌صورت متوازن تأمین می‌‌کند. نه فرد محوریت در تشریع و حکم دارد و نه مصالح اجتماعی صرف (المدرسة الاسلامیة: ص 76-80). https://eitaa.com/allamehsadr
🌑 وفات عالم ربانی و نظریه پرداز علوم اسلامی، آیت الله مصباح یزدی را به جامعه علمی تسلیت میگوییم. روحش شاد و راهش پررهرو باد!
💠 تحلیل شهیدصدر درباره شیوه شکل گیری جامعه مدرن غربی: تجربه‌‌های علمی مانند، فیزیک، شیمی، روانشاسی و... که بر طبیعت انسان انجام می‌‌شود و بر پایه مشاهده و تجره عینی است، اساس شکل‌‌گیری نظام اجتماعی اروپای جدید نیست. بنابراین، اینکه برخی اساس شکل‌‌گیری نظام اجتماعی جدید اروپا را در سطح سیاست، اجتماع و اقتصاد، مطالعات علمی در علوم طبیعی می‌‌دانند درست نیست، بلکه مباحثی چون حق آزادی، عدالت اجتماعی و ...، همه اموری نظری هستند که مشاهده‌‌پذیر نبوده، حاصل تجربه اجتماعی بشر در طولانی مدت هستند. این تجربه‌‌ها، گرچه در حد فردی (مثلا پی بردن به نیازهای فرد و برطرف کردن آن با مطالعات علوم طبیعی) قابل مشاهده و تجربه هستند، اما در سطح اجتماعی، نیازمند تجربه‌‌های اجتماعی بلندمدت هستند و قابل مطالعه با علوم طبیعی نیستند. غرب نیز، با تکیه بر این تجربه‌‌های اجتماعی خود، نظام اجتماعی فعلی را نظام اصلح می‌‌داند، نه با تکیه بر مطالعه علوم طبیعی. این نظریات، همان مذاهب فکری مختلف هستند. (المدرسة الاسلامیة: 29-32) https://eitaa.com/allamehsadr
💠 نقص پیریزی نظام اجتماعی مدرن غرب از دیدگاه شهیدصدر: جامعه‌‌انسانی‌‌ای که با تجربه‌‌های بشری شکل می‌‌گیرد، بازتاب اراده و هوای نفس آن جامعه است؛ بنابراین: 👈 این جامعه نمی‌‌تواند انسانی را تربیت کند که اراده‌‌ای فراتر از اراده شکل‌‌دهنده آن جامعه داشته باشد؛ 👈 و نیز نمی‌‌تواند انسانی تربیت کند که بر هوای نفس خود در راستای تعالی انسانی غلبه کند. (المدرسة الاسلامیة: 27-28) https://eitaa.com/allamehsadr
🔵 عوامل پیروزی انقلاب ایران از دیدگاه شهیدصدر ره: «انقلاب ایران، به دلیل اینکه بیشترین پیوند را با مرجعیت و بنیانهای دینی و مذهبی داشت، و با توجه به رهبری حکیمانه یک مرجع و نیز، پایداری شجاعانه و رسیدن به اوج آگاهی دینی و بینش سیاسی، توانست بر استعمارگران غلبه کند» (اسلام، راهبر زندگی: 28). 🔴 در تحلیل این بیان علامه صدر می توان 5 عامل را موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست: 1ـ پیوند جامعه با دین و مذهب (که با مؤلفه «پیوند با مرجعیت و بنیان های دینی» به آن اشاره شده است)؛ 2ـ برخورداری از یک رهبر دینی حکیم (که در امام خمینی ره متجلی بود)؛ 3ـ مردمی بودن؛ 4ـ برخورداری مردم ایران از روحیه مقاومت و شجاعت؛ 5ـ برخورداری مردم ایران از بصیرت دینی و سیاسی (که به زمان شناسی ایشان بازمی گردد). https://eitaa.com/allamehsadr
شهید صدر و ایده علم دینی
◀ علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر (ره): برخی کشورهای عرب، برای تأمین بومی بودن نظام اجتماعی، به جای تفکر
پیشتر دو کتاب در عرصه نقش حکمت عملی در علوم انسانی معرفی شد: «قانون اخلاق» و «جایگاه شناسی حکمت عملی». کتاب نخست برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی در سال گذشته بود و کتاب دوم، امسال برگزیده کتاب سال حوزه علمیه شد. این امر، اهمیت این دو کتاب را در این عرصه نشان می دهد. به این مناسبت، بار دیگر پژوهشگران علوم انسانی اسلامی را به مطالعه این دو کتاب دعوت میکنیم.
🔸«ارتباط دین و حکومت» از دیدگاه شهیدصدر🔸 💫 حکومتها به صورت غالبی، به سه دسته تقسیم می شوند: اول) اقلیمی (بازتاب وحدت اقلیمی در وحدت سیاسی)؛ دوم) قومی (بازتاب وحدت قومی در وحدت سیاسی)؛ سوم) فکری (بازتاب وحدت فکری در وحدت سیاسی). 💫 قسم اول و دوم، بر پایه وحدت عاطفی است و قسم سوم، بر پایه وحدت فکری است و تنها همین قسم است که به دلیل داشتن جهانبینی، صلاحیت دارد بر اساس آن حکومت شکل گیرد و وحدت سیاسی مردم حول آن تحقق یابد. 🔸 حکومت در نظام اسلامی، از قسم سوم است. اسلام یک دین عمومی و برای همه بشر است، و محدود به قوم، ملیت، نژاد و زبان خاص نیست. (برگرفته از: بارقه ها، ص 284-285) https://eitaa.com/allamehsadr