eitaa logo
فرهنگ مسجد
740 دنبال‌کننده
199 عکس
35 ویدیو
11 فایل
مسجد شناسی آداب واحکام مسجد کارکردهای مسجد تبلیغ ومسجد امامت مسجد معماری مسجد اقتصادو مسجد اعتکاف #برگزاری_دوره_های_آموزشی_مدیریت_مسجد @almasjed_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 به مناسبت ۱۶ ربیع الاول آغاز هفته وقف ساخت : ✅ بهترین وقف ✅ و بهترین راه هدایت پولهای سرگردان ✅ و بهترین باقیات الصالحات است. 💠 پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم)می‌فرماید: «إن مما یلحق المؤمن من عمله و حسناته بعد موته: ... مسجداً بناه. 💠 از آن‌چه از نیکی‌ها و عمل مؤمن پس از مرگش به او می‌رسد، این است: ... که بنا کرده است. 🔱 پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم) می‌فرماید: « كل بناء وبال على صاحبه يوم القيامة إلا المسجد» هر بنائی در روز قیامت وبال صاحب خودش است مگر . 🆔 @almasjed
هدایت شده از فرهنگ مسجد
💠 خجسته میلاد رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله مبارک باد 🆔 @almasjed
در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله: 💠 قال النبی صلی الله علیه و آله: من کان جار بیت الله و لم یحضر الجماعة ثلاث ایام متوالیات، فعلیه لعنة الله و الملائکة و الناس اجمعین، فان خطب فلا تزوجوه، و ان مرض فلا‌ تعودوه، و ان رفع جنازته فلا تشیعوه، الا فلا صلاة له، الا فلا صوم له، الا فلازکاة له، الا فلا حج له، الا فلا جهاد له، و ان مات مات میتة الجاهلیة. جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ص79 ✅ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که همسایه مسجد باشد و سه روز پشت سر هم حاضر به جماعت نشود پس لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر او خواهد بود، اگر چنین شخصی خواستگاری نمود برای ازدواج، به او دختر مدهید، اگر مریض بود او را عیادت نکنید و اگر مُرد و جنازه او را برداشتند تشییع جنازه او نکنید.بدانید و توجّه داشته باشید نماز، روزه، زکات، حجّ و جهاد او (کسی که سه روز مسجد نرود) قبول نخواهد بود و اگر مُرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است (یعنی بدون دین از دنیا رفته) 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا اباذر: ان الله تعالی یعطیک ما دمت جالساً فی المسجد بکل نفس تنفست فیه درجة فی الجنة و تصلی علیک الملائکة و تکتب لک بکل نفس تنفست فیه عشر حسنات و تمحی عنک عشر سیئات. ✅ ای ابوذر: خدای تبارک و تعالی تا تو در مسجد هستی به تو به شماره نفس هایت درجه در بهشت عطا خواهد فرمود و فرشتگان بر تو صلوات می فرستند و به هر نفس تو در مسجد ده حسنه برایت نوشته می شود و ده سیئه از تو محو می کند. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج80، ص: 369 💠رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «أَلَا إِنَّ بُيُوتِي فِي الأرْضِ المساجد تُضِي ءُ لأهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِيءُ النُّجُومُ لأهْلِ الْأَرْضِ أَلا طُوبَى لِمَنْ كَانَتِ المساجد بُيُوتَهُ أَلا طُوبَى لِعَبْدٍ تَوَضَّأَ فِي بَيْتِهِ ثُمَّ زَارَنِي فِي بَيْتِي أَلا إِنَّ عَلَى الْمَزُورِ كَرَامَةَ الزَّائِرِ أَلا بَشِّرِ الْمَشَّائِينَ فِي الظُّلُمَاتِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ السَّاطِع ِيَوْمَ الْقِيَامَةِ» ✅ خدای متعال فرمود: آگاه باش که خانه هاى من در زمين مساجد هستند و براى اهل آسمان‌ها همچـون ستارگان براى اهل زمين مى درخشند؛ آگاه باش، خوشا به حال كسى كه مساجد خانه هاى اوست؛ آگاه باش، خوشا به حال بنده ای كه در خانه اش وضو بگيرد، سپس مرا در خانه ام زيارت كند؛ آگاه باش، بر زيارت شده واجب است كه زائرش را تكريم كند؛ آگاه باش، به كسانى كه در تاريكي ها به مساجد مى روند بشارت بده به نور ساطع در روز قيامت. (وسائل الشيعه، ج1، ص382) 💠 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : سَبْعَةٌ فِي ظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ ... رَجُلٌ خَرَجَ مِنَ المسجد وَ فِي نِيَّتِهِ أَنْ يَرْجِعَ إِلَيْهِ ✅ هفت گروه در روزی که هیچ سایه ای جز سایه خدا نیست ، زیر سایه اش جای خواهند گرفت... مردي كه از مسجد بيرون رود و تصميم بازگشت به مسجد داشته باشد بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج81، ص: 2 💠 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : ما مِن یَومٍ إلاّ و مَلَكٌ یُنادی فِی المَقابِرِ: مَن تَغبِطونَ؟ فَیَقولونَ : أهلَ المَساجِدِ؛ یُصَلّونَ ولا نَقدِرُ، و یَصومُونَ ولا نَقدِرُ ✅ هیچ روزى نیست، مگر آن كه فرشتهاى به مردگان در در قبرستان ندا مىدهد: «به حال چه كسى غبطه مىبرید؟» مىگویند: به حال مسجدیان؛ آنان نماز مى خوانند؛ ولى ما نمى توانیم، و روزه مى گیرند؛ ولى ما نمى توانیم . مستدرك الوسائل جلد 3 ص 362 - إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج1، ص: 53 🆔 @almasjed
در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله 💠 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : منْ أَحَبَّ اللَّهَ فَلْيُحِبَّنِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي فَلْيُحِبَّ عِتْرَتِي إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي وَ مَنْ أَحَبَّ عِتْرَتِي فَلْيُحِبَّ الْقُرْآنَ وَ مَنْ أَحَبَّ الْقُرْآنَ فَلْيُحِبَّ الْمَسَاجِدَ فَإِنَّهَا أَفْنِيَةُ ا للَّهِ وَ أَبْنِيَتُهُ أَذِنَ فِي رَفْعِهَا وَ بَارَكَ فِيهَا مَيْمُونَةٌ مَيْمُونٌ أَهْلُهَا مُزَيَّنَةٌ مُزَيَّنٌ أَهْلُهَا مَحْفُوظَةٌ مَحْفُوظٌ أَهْلُهَا هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ وَ اللَّهُ فِي حَوَائِجِهِمْ هُمْ فِي مَسَاجِدِهِمْ وَ اللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ. ✅ کسی که خدا را دوست دارد، قطعا مرا دوست خواهد داشت، و آن که مرا دوست بدارد باید خاندان و اهل بیت مرا نیز دوست داشته باشد. من در میان شما دو چیز گران سنگ باقی می گذارم: کتاب خدا و اهل بیتم؛ و هر که اهل بیت مرا دوست بدارد، حتما قرآن را نیز دوست می دارد؛ و هر که دوست دار قرآن باشد مساجد را نیز دوست می دارد; چرا که مساجد درگاه ها و خانه های خداست. در مرتفع ساختن آن ها اذن داده شده و خدا در آن ها برکت قرار داده است. اهل مسجد، مبارک و محترم و آراسته اند؛از خطرات در امانند. آن ها در نمازند و خداوند در حال رفع نیاز آن هاست، آنان در مسجدند و خدا، پشتیبان آنان است. مستدرک الوسائل/ج۳/ص۳۵۵ 💠 رَسُول اللّهِ صلی الله علیه و آله قالَ: لاصَلاةَ لِمَنْ لايُصَلّى فِى المسجد مَعَ الْمُسْلِمينَ اِلاّمِنْ عِلَّةٍ وَ لاغَيْبَةَ اِلاّ لِمَنْ صَلّى فى بَيْتِهِ وَ رَغِبَ عَنْ جَماعَتِنا وَ مَنْ رَغِبَ عَنْ جَماعَةِ الْمُسْلِمينَ سَقَطَتْ عِدالَتُهُ وَ وَجَبَ هِجْرنُهُ. ✅ كسى كه بدون هيچ عذرى نماز خود را همراه ديگر مسلمانان در مسجد نمى خواند نمازش مقبول نيست و غيبت احدى جايز نيست مگر كسى كه نمازش را در خانه مى خواند و در مسجد حاضر نمى شود و به حضور در اجتماع مسلمين بى رغبت است و هر آنكس كه چنين باشد از عدالت ساقط و دورى از او واجب مى باشد. وسائل الشيعه / ج 5 / ص 394 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: انّ الله اذا احبَّ عبداً جَعلَهُ قیّمَ مسجدا ✅ خداوند هر کس را دوست بدارد خدمتگذار مسجد قرار می دهد. ️کنز العمال ج7 ص653 💠 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من بنى مسجدا و لو مثل مفحص قطاة بنى اللَّه له بيتا في الجنّة ✅ هر كه مسجدى ، هر چند به اندازه لانه قطاۀ (مرغ سنگ‌خواره) بسازد ، خداوند در بهشت برايش خانه اى بنا كند. بحار الأنوار :77/121/20 💠 قال رسول الله‌ صلی الله علیه و آله: يَجِيءُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ثَلاَثَةٌ يَشْكُونَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلْمُصْحَفُ وَ اَلْمَسْجِدُ وَ اَلْعِتْرَةُ يَقُولُ اَلْمُصْحَفُ يَا رَبِّ حَرَّقُونِي وَ مَزَّقُونِي وَ يَقُولُ اَلْمَسْجِدُ يَا رَبِّ عَطَّلُونِي وَ ضَيَّعُونِي وَ تَقُولُ اَلْعِتْرَةُ يَا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا فَأُجْثُوا لِلرُّكْبَتَيْنِ لِلْخُصُومَةِ فَيَقُولُ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ لِي أَنَا أَوْلَى بِذَلِكَ. ✅ روز قيامت سه چيز به عرصه محشر مي آيند و شكايت مي كنند: قرآن و مسجد و خاندان پيغمبر. قرآن عرض حالش اين است كه: پروردگارا مرا بسوزاندند و پاره پاره كردند. و مسجد ميگويد: پروردگارا مرا تعطيل كردند و حقم را ضايع ساختند. عترت پيغمبر ميگويند: پروردگارا ما را كشتند و راندند و آواره كردند. اين هنگام من به دو زانو مي نشينم تا داد اين سه را از دشمنانشان بستانم، خداي جل جلاله مرا مي فرمايد: كه به دادستاني اين سه، من خود سزاوارترم. الخصال، ج 2، ص 174 💠 گردشگری امت اسلام حضور در مساجد است: قَالَ عُثْمَانُ بْنُ مَظْعُونٍ لِلنَّبِيِّ صلی الله علیه و آله إِنِّي هَمَمْتُ بِالسِّيَاحَةِ فَقَالَ مَهْلاً يَا عُثْمَانُ فَإِنَّ اَلسِّيَاحَةَ فِي أُمَّتِي لُزُومُ اَلْمَسَاجِدِ وَ اِنْتِظَارُ اَلصَّلاَةِ بَعْدَ اَلصَّلاَةِ ✅ عثمان بن مَظعون به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: من قصد سیاحت و گردشگری دارم! فرمود: ای عثمان، دست نگه‌دار، گردشگری در امّت من، ملازمت و پایبندی به مساجد و انتظار کشیدن نماز بعد از نماز است. بحار الأنوار , جلد۸۰ , صفحه۳۸۲ 🆔 @almasjed
💠 خجسته میلاد امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد 🆔 @almasjed
💠 از علامات شیعیان امام صادق علیه السلام ارتباط با مساجد و اهتمام نسبت به حضور در مساجد است: 💠 امام صادق علیه السلام : عَلَيكُم بِإتيانِ المساجد فَإنَّها بُيوتُ اللّه ِ فِي الأرضِ و مَن أتاها مُتَطَهِّرا طَهَّرَهُ اللّه ُ مِن ذُنوبِهِ و كُتِبَ مِن زُوّارِهِ فَأكثِرُوا فيها مِن الصَّلاةِ و الدُّعاءِ ✅ بر شما باد به رفتن به مساجد ، كه مساجد ، خانه هاى خدا در روى زمين اند هر كه پاك و پاكيزه وارد آنها شود خداوند او را از گناهانش پاك گرداند و در زمره زايران خود قلمدادش كند . پس ، در مساجد نماز و دعا بسيار بگزاريد . الأمالي للصدوق : 440/584 . 💠 امام صادق علیه‌السلام: عَلَيكُم بِالصَّلاةِ فِي المساجد ✅ بر شما باد به نماز گزاردن در مساجد. . الكافى ، ج 2 ، ص 635 . 💠 شعور مسجد: امام صادق عليه السلام می فرمايد : شَكَتِ المساجد إِلَى اللَّهِ تَعَالَى الَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَهَا مِنْ جِيرَانِهَا فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا قَبِلْتُ لَهُمْ صَلَاةً وَاحِدَةً وَ لَا أَظْهَرْتُ لَهُمْ فِي النَّاسِ عَدَالَةً وَ لَا نَالَتْهُمْ رَحْمَتِي وَ لَا جَاوَرُونِي فِي جَنَّتِي ✅ مساجد به خداى متعال از همسايگانى كه در آنها حاضر نمی شوند شكايت كردند ، خداى عزّوجلّ به مساجد وحى فرمود : به عزت و جلالم سوگند ! يك نماز آنان را نمی پذيرم و عدالتى را از آنان در ميان مردم آشكار نمى كنم و به مهر و رحمتم نمی رسند و در بهشتم مجاور من نمی شوند. بحارالأنوار ج80/ ص348 💠 مسجد مشکل گشا و محل استحابت دعا: حضرت صادق علیه السلام فرمود: کان ابی اذا طلب الحاجه طلبها عند زوال الشمس فاذا اراد ذلک قدم شیئا فتصدق به وشم شیئا من طیب وراح الی المسجد ودعا فی حاجته بما شاء الله ✅ پدرم گاهی که حاجتی داشت، آن را وقت زوال شمس طلب می کرد . پس وقتی که آن را اراده می کرد، چیزی را مقدم داشته و صدقه می داد و عطر می زد و به مسجد می رفت و حاجت خود را از خدا می خواست .بحار الأنوار، ج80، ص: 361 💠 امام صادق علیه‌السلام: مَا يَمْنَعُ أَحَدَكُمْ إِذَا دَخَلَ عَلَيْهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ اَلدُّنْيَا أَنْ يَتَوَضَّأَ ثُمَّ يَدْخُلَ اَلْمَسْجِدَ فَيَرْكَعَ رَكْعَتَيْنِ يَدْعُو اَللَّهَ فِيهِمَا أَ مَا سَمِعْتَ اَللَّهَ يَقُولُ وَ اِسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ اَلصَّلاٰةِ ✅ چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به مسجد برود و دو ركعت نماز گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنيده اى كه خداوند مى فرمايد: «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ » وسائل الشیعة , جلد۸ , صفحه۱۳۸ 🆔 @almasjed
💠 امام صادق علیه السلام: إِنَّ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ‌ علیه السلام اِسْتَقْبَلَهُ مَوْلًى لَهُ فِي لَيْلَةٍ بَارِدَةٍ وَ عَلَيْهِ جُبَّةُ خَزٍّ وَ مِطْرَفُ خَزٍّ وَ عِمَامَةُ خَزٍّ وَ هُوَ مُتَغَلِّفٌ بِالْغَالِيَةِ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فِي مِثْلِ هَذِهِ اَلسَّاعَةِ عَلَى هَذِهِ اَلْهَيْئَةِ إِلَى أَيْنَ قَالَ فَقَالَ إِلَى مَسْجِدِ جَدِّي رَسُولِ اَللَّهِ  أَخْطُبُ اَلْحُورَ اَلْعِينَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ✅ خدمتکار علی بن الحسین (زین‌العابدین) علیه السلام، ایشان را در شبی سرد، ملاقات کرد، در حالی که جامه و ردا و عمامه‌ای از خَز پوشیده و خود را با عطری، خوش‌بو کرده بود. گفت: فدایت شوم! در چنین ساعتی و با این وضع، رهسپار کجایی؟ امام علیه السلام فرمود: به مسجد جدّم پیامبر خدا می‌روم تا از خدای عز و جل حوریان را خواستگاری کنم. کافی , جلد۶ , صفحه۵۱۷ 💠 حرمت مسجد: امام صادق علیه‌السلام: مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ لَمْ يُوَقِّرِ المسجد ✅ ملعون است، ملعون است کسى که مسجد را تعظيم نکند. وسائل الشیعه، ج3، ص554 💠 سَأَلتُ أبا عَبدِاللّهِ علیه السلام عَنِ العِلَّةِ في تَعظيمِ المَساجِدِ، فَقالَ علیه السلام: إنَّما اُمِرَ بِتَعظيمِ المَساجِدِ لِأَنَّها بُيوتُ اللّهِ فِي الأَرضِ ✅ از حضرت امام صادق علیه‌السلام پرسيدند: علّت تعظيم و بزرگداشت مساجد چيست؟ حضرت علیه السلام فرمودند: خداوند امر فرموده به تعظيم مساجد به خاطر آنكه آنها خانه های خدا در زمين مى باشند. بحارالانوار، ج81، ص14. 💠 هر کسی توفیق رفتن به مسجد را ندارد: امام صادق علیه‌السلام: إذَا بَلَغْتَ بَابَ المسجد فَاعْلَمْ أَنَّكَ قَصَدْتَ بَابَ بَيْتِ مَلِكٍ عَظِيمٍ لَا يَطَأُ بِسَاطَهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ وَ لَا يُؤْذَنُ بِمُجَالَسَةِ مَجْلِسِهِ إِلَّا الصِّدِّيقُونَ ✅ هر گاه به درب مسجد رسیدی ، بدان که به آستان خانه سلطانی بزرگ و پر شکوه آمده ای , که جز پاکان بر بساط او قدم نگذارند و اجازه نشستن در مسجد وی جز صدّیقان داده نشود. مصباح الشريعة , جلد۱ , صفحه۱۳۰ 💠 قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ علیه السلام إِنِّي لَأَكْرَهُ اَلصَّلاَةَ فِي مَسَاجِدِهِمْ فَقَالَ لاَ تَكْرَهْ فَمَا مِنْ مَسْجِدٍ بُنِيَ إِلاَّ عَلَى قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ فَأَصَابَ تِلْكَ اَلْبُقْعَةَ رَشَّةٌ مِنْ دَمِهِ فَأَحَبَّ اَللَّهُ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا فَأَدِّ فِيهَا اَلْفَرِيضَةَ وَ اَلنَّوَافِلَ وَ اِقْضِ مَا فَاتَكَ ✅ ابن ابی عمیر از برخی از اصحاب نقل نموده که گفت: «به امام صادق علیه‌السلام گفتم : من اقامه ی نماز را در مساجد ایشان (دیگر مذاهب ) مکروه می دارم. فرمود : چنین مکن، زیرا هیچ مسجدی نیست مگر اینکه به روی قبر پبامبری یا وصی او که به قتل رسیده است ساخته شده باشد. و قطره ای از خون او بر آن نقطه از زمین ریخته شده باشد خداوند دوست دارد كه در آنجا ياد شود، پس نمازهاى فريضه و نافلۀ خود را در آنجا به جاى آور و آن‌چه از تو قضا شده در آنجا بخوان. وسائل الشیعة , جلد۵ , صفحه۲۲۵ 🆔 @almasjed
«فیه رجال یحبون ان یتطهروا» 💠 95% شهدای انقلاب، بودند. 💠 46 درصد اوقات فراغت شهدا در سپری شده است. 🆔 @almasjed
💠 ، نه فقط در زمان ما و نه فقط در كشور عزیز اسلامی ما، بلكه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضتها و حركتهای اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم كشورهای شمال آفریقا كه مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر كشورهایی كه سالها در زیر سلطه‌ی نظامی استعمار فرانسویها بودند - از شروع شد، كه به پیروزی هم رسید و كشورها استقلال پیدا كردند. انقلاب در این كشورها هم، آن روزی رو به شكست رفت و دوباره ملّتها استقلال خودشان را از دست دادند كه رابطه‌ی خود را با و با دین و ایمانِ مساجد قطع كردند. یكی از علل پیروزی انقلاب در ایران اسلامی نیز بودند. (مقام معظم رهبری؛ بیانات در دیدار مردم قم۱۳۷۵/۱۰/۱۹) ✅ انقلاب، فرزند و مولودِ است؛ پایگاه شکل گیری انقلاب در بوده لذا در ادامه راه و برای مصون ماندن از خطر و انحراف نیز باید تحت لوا و مدیریتِ باشد و به تعبیر دیگر: ، طراز و ملاک و میزان می باشد. 🆔 @almasjed
✅ نگاهی گذرا به دوران انقلاب اسلامی، نشان می دهد که مردم حقایق انقلاب اسلامی و حوادث جهانی را از طریق مساجد دنبال می کردند. مسؤولان و شخصیت های سیاسی و مذهبی انقلاب، از طریق مساجد با مردم ارتباط داشتند و مطالب گفتنی را به مردم منتقل می کردند. 💠 در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبهه ها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان، بیش تر از تریبون های مساجد برای مردم تبیین می شد؛ حتی فرماندهان مؤثر دفاع مقدس پس از انجام عملیات های مهم، در مساجد حضور پیدا می کردند، و درباره چگونگی عملیات ها و دستاوردهای آن به ویژه تأثیر آن در تحولات منطقه ای و جهانی سخن می گفتند و مردم هم سخنان پرشور آنان را به عنوان سفیران صادق دفاع مقدس، به جان و دل می سپردند و برای دیگران نقل می کردند. 💠 جمع آوری کمک های مردمی توسط مساجد ✅ مساجد در دوران دفاع مقدس از جمله مراکز مهم اعلام اقلام مورد نیاز جبهه ها و نیز محل جمع آوری کمک های مردمی بودند. صرف نظر از ارزش مادی کمک های مردمی که در خور توجه است، حضور معنوی آحاد مختلف مردم در امر کمک رسانی به جبهه ها شگفت آور بود. پیرمردی را می بینی که انگشتر یادگاری پدرش را به عنوان با ارزش ترین متاع زندگانی خود تقدیم رزمندگان می نماید و از این که به دلیل کهولت سن توان حضور در جبهه ها را ندارد، گریه می کند؛ یا پیرزنی را می بینی که با اهدای چند تخم مرغ محلی، خود را در دفاع مقدس سهیم می داند؛ یا کودکی خردسال که قلک خود را به همراه نامه ای برای رزمندگان به مسجد می آورد؛ یا مادرانی که هنر دستی و خیاطی خود را تقدیم می کنند؛ یا نوعروسانی که جهیزیه خود را در شب اول عروسی به ستاد کمک های مردمی تحویل می دهند؛ و ده ها مورد دیگر، که شگفت انگیزترین جلوه های ایثار و حماسه این ملت در تاریخ دفاع مقدس است. ✅ از آن مهم تر، هنگامی که دشمن بعثی از نبرد رو یا رو با رزمندگان اسلام در جبهه ها درمانده می شد و ددمنشانه مناطق مسکونی، آموزشی و مراکز درمانی را مورد حملات شدید هوایی و موشکی خود قرار می داد، مردم سراسیمه برای اهدای خون و.. . به بیمارستان ها مراجعه می کردند. ✅ این حرکت های خدا پسندانه و ایثارگرانه مردم، موجب دلگرمی رزمندگان و فرماندهان و مسؤولان کشور می شد. مساجد پس از دوران دفاع مقدس نقش مهمی در نشر ارزش های دفاع مقدس و انتقال پیام شهیدان پیدا کردند. برگزاری مراسم سالگرد شهدا، برپایی نمایشگاه ها، تهیه روزنامه های دیواری و تبلیغات عمومی، از جمله فعالیت های مساجد پس از دفاع مقدس محسوب می شود. 💠 شهیدان درباره مسجد سفارش های فراوان نموده اند؛ از آن جمله: راه ما را با حضور در مساجد ادامه دهید. شهیدان، شب وروز به روی گلدسته های مساجد نشسته و هنگام اذان به درب مسجد می نگرند که کدام یک از دوستانشان در نماز جماعت حاضر می شوند. شهیدان، نام بچه های مسجد را نوشته و نزد امام حسین(ع) می برند، تا آن ها را به عنوان شیعه واقعی خود انتخاب کند و اعمالشان را تأیید نماید. 💠 شهیدی دیگر در وصیت نامه ی خود می نویسد: نام و خاطره ی ما را در مساجد زنده نگه دارید، زیرا ما در مساجد با حقایق دین و عاشورا آشنا شدیم. در مسجد جز یاد خدا همه چیز فراموش می شود، و راز این آیه در مسجد می فهمیم: «وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلِّه فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ اَحَداً»؛ و همانا مساجد از آن خداست. پس هیچ کس را با خدا نخوانید. ✅ با توجه به سفارش های شهدا، متولیان امور باید مساجد را همان گونه که در دوران دفاع مقدس محور اصلی فعالیت های فرهنگی مربوط به جنگ بود، اینک نیز مرکز اصلی نشر ارزش های دفاع مقدس بدانند و با برنامه ریزی درست و بلند مدت، نقش مساجد را در تداوم راه شهیدان نهادینه کنند. 💠 همان گونه که مساجد و روحانیت در پیدایش ارزش های انقلاب و دفاع مقدس نقش قابل توجهی داشتند، اینک در حفظ و نشر ارزش ها و حماسه های دوران دفاع مقدس هم نقش کلیدی و حساسی به عهده دارند، از این رو برای آن که مساجد در این زمینه به کارآمدی خود برسند، توجه به موارد زیر ضروری است: 💠 مساجد، همان طور که خانه ی رزمندگان و شهیدان در دوران دفاع مقدس بودند، امروز بهترین کانون دینی و فرهنگی برای نشر ارزش ها و اهداف والای آنان به حساب می آیند. اگر مسۆولان دفاع مقدس، مساجد را به عنوان مجاری انتقال ارزش های دفاع مقدس مورد توجه قرار دهند و به جای ریختن بودجه های کلان در هاضمه هنر مدرنیته، استعدادهای هنری و ادبی بسیجیان عزیز در پایگاه های مساجد و نمازگزاران خلاق را شکوفا کنند، درحقیقت پیوندی جاودانه بین نسل امروز و فردا و ارزش های دفاع مقدس ایجاد خواهند کرد. در آن صورت، آحاد مردم همان طور که حادثه ی عاشورا را در گنجینه ی تاریخ خود حفظ کرده اند، به همان شکل وقایع هشت سال دفاع مقدس را بخشی از اعتقادات خود دانسته، آن را جاودانه در سینه تاریخ این ملت دارد. ✅ ادامه: 👇👇👇
✅ ادامه: الف. تحقق مردم سالاری دینی در مساجد ✅ یکی از بسترهای عینی پیوند دین با مردم، مسجد است. از این رو، زمانی مردم سالاری دینی در کشور تحقق عینی پیدا می کند که مسۆولان و کارگزاران کشور، مساجد را مظهر پیوند علایق و آموزه های دینی با مردم بدانند، و ائمه جماعات را به عنوان زبان گویای مطالبات مردم بشناسند، و ارتباط خود را با مردم از طریق مساجد نهادینه کنند و حضور در مساجد را به عنوان استماع مطالبات مردم و رفع نیازهای آنان مغتنم بشمارند. ب. مسجد؛ مرکز فعالیت های فرهنگی ✅ لازم است کارهای فرهنگی و تبلیغات دینی با محوریت مساجد انجام شود؛ بودجه و سرمایه های فرهنگی در اختیار مساجد قرار گیرد؛ و بر اساس روز شمار انقلاب و دفاع مقدس، مجالس تبلیغی و علمی، با شکوه هر چه تمام تر در مساجد برگزا شود. ج. مسجد؛ مرکز مطالبات مردم ✅ وقتی مسجد به عنوان بنیادی ترین نهاد دینی و مدنی تحکیم یابد، آحاد مردم به مساجد هجوم می آورند، زیرا در کنار نیازهای معنوی و عبادی، مطالبات مادی و روزمره خود را نیز از طریق مساجد تأمین شده می دانند. د. مسجد و پیوند دین با سیاست ✅ پیوند دین با سیاست با شعار تحقق پیدا نمی کند. مساجد در طول تاریخ فعالیت خود نشان داده اند که برای راهبردی کردن اتحاد دین و سیاست، نقش اول را به عهده دارند. بسیاری از شاهان برای مشروع جلوه دادن حکومت خود، در ظاهر به مساجد و روحانیت نزدیک می شدند؛ در حالی که انقلاب اسلامی ما ماهیتی دینی دارد و باید پیوند باطنی خود را با مساجد حفظ کند. اگر انقلاب اسلامی بخواهد هویت دینی خود را منهای مساجد دنبال کند، عملاً در چالش سکولاریسم گرفتار خواهد شد. ه. مسجد؛ محل پیوند نسل دیروز، امروز با فردا ✅ مساجد، همان طور که خانه رزمندگان و شهیدان در دوران دفاع مقدس بودند، امروز بهترین کانون دینی و فرهنگی برای نشر ارزش ها و اهداف والای آنان به حساب می آیند. اگر مسۆولان دفاع مقدس، مساجد را به عنوان مجاری انتقال ارزش های دفاع مقدس مورد توجه قرار دهند و به جای ریختن بودجه های کلان در هاضمه هنر مدرنیته، استعدادهای هنری و ادبی بسیجیان عزیز در پایگاه های مساجد و نمازگزاران خلاق را شکوفا کنند، درحقیقت پیوندی جاودانه بین نسل امروز و فردا و ارزش های دفاع مقدس ایجاد خواهند کرد. در آن صورت، آحاد مردم همان طور که حادثه ی عاشورا را در گنجینه تاریخ خود حفظ نموده اند، به همان شکل وقایع هشت سال دفاع مقدس را بخشی از اعتقادات خود دانسته، آن را جاودانه در سینه تاریخ این ملت دارند. 🌐 https://hawzah.net/fa/article/view/93824
✅ فلسفه جهاد و دفاع: حفظ مساجد و معابد 💠 يكي از علل و فلسفه‌هاي تشريع جهاد، دفاع از و معابد می باشد: «و لولا دفع الله الناس...» اگر خداوند از مؤمنان دفاع نكند و از طريق اذن جهاد (تشريع جهاد) بعضي را به وسيله بعضي ديگر دفع ننمايد ديرها و صومعه‌ها و معبدهاي يهود و نصارا و كه نام خدا در آن بسيار برده مي‌شود ويران مي‌گردد. المیزان - تفسیر آیه 40/حج 🔹🔹🔷🔹🔹 ✳️ ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع وبیع وصلوات ومساجد یذکر فیها اسم الله کثیرا ولینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز) ☑️ (همان کسانی که از دیارشان بدون سبب حقی بیرون شده اند، جز آنکه می گفتند: پروردگار ما خدای یکتاست . و اگرخدا بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نمی کرد، هر آینه صومعه ها و کلیساها وکنشتها و که نام خدا در آن فراوان ذکر می شود، ویران می شد، خداوند هرآینه کسانی را که او را یاری می کنند، یاری می نماید که همانا او توانا و قاهر است ) 🆔 @almasjed
💠 آغاز دوره تخصصی مسجدشناسی و مدیریت مساجد (سال بیست و پنجم) قلب تپنده جامعه و سنگر فرهنگ و دین است. ✅ اما برای اینکه بتوانیم از این ظرفیت عظیم به درستی استفاده کنیم، به شناخت آن نیاز داریم. با می‌توانیم: 🔷 را به درستی بشناسیم: تاریخچه، معماری، احکام، آداب، کارکردها و ... 🔷 خدمات شایسته‌ای به ارائه دهیم: برنامه‌ریزی فرهنگی، مدیریت منابع، ارتباط با مخاطبان و ... 🔷 چالش‌های پیش روی را حل کنیم: کمبود منابع، کاهش حضور مردم و ... 💠 با می‌توانیم پویا، فعال و اثرگذار داشته باشیم. 💠 آغاز دوره تخصصی مسجدشناسی و مدیریت مساجد 📝 با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین استاد تقی قرائتی برگزار می‌گردد. ✅ قم، مدرسه مبارکه دارالشفاء، روبروی امتحانات شفاهی، مؤسسه مسجد ◻️ شروع دوره از سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۷:۱۰ تا ۸ صبح. ادمین: @almasjed_admin 👇👇👇 💠 پایگاه اطلاع رسانی موسسه آموزشی و پژوهشی مسجد 🌐 khademmasjed.ir تبیین و ترویج فرهنگ مسجد، تطهیر مساجد از تحریف‌ها و بدعت‌ها، ارائه مشاوره‌های مرتبط با مساجد Institute for Education and Research Mosque
فرهنگ مسجد
💠 آغاز دوره تخصصی مسجدشناسی و مدیریت مساجد (سال بیست و پنجم) #مسجد قلب تپنده جامعه و سنگر فرهنگ و د
شرایط دوره تخصصی مسجدشناسی و مدیریت مساجد (سال بیست و پنجم): ✅ طلاب پایه۶ به بالا ✅ دارای سابقه تبلیغ 💠 جهت شرکت در دوره تخصصی مسجدشناسی و مدیریت مساجد : ✅ ارسال تصویر برگه ارزیابی تحصیلی و شماره موبایل در ایتا به آیدی: @pzireshemoassesehmasjed یا شماره 09124511161 🆔 @almasjed
فلسفه جهاد و دفاع: حفظ و معابد يكي از علل و فلسفه‌هاي تشريع جهاد، دفاع از و معابد می باشد: «و لولا دفع الله الناس…» اگر خداوند از مؤمنان دفاع نكند و از طريق اذن جهاد (تشريع جهاد) بعضي را به وسيله بعضي ديگر دفع ننمايد ديرها و صومعه‌ها و معبدهاي يهود و نصارا و كه نام خدا در آن بسيار برده مي‌شود ويران مي‌گردد. [1] [1] – المیزان – تفسیر آیه 40/حج 🆔 @almasjed
همواره قلب تپنده‌ی امت بوده است. مکانی مقدس که در آن انسان به خالق هستی نزدیک‌تر می‌شود و پیوند محکمی میان مؤمنان برقرار می‌شود. ، نخستین قبله‌ی مسلمانان و سومین مقدس اسلام، امروزه در بند اسارت است. این ظلم بزرگ، قلب هر مؤمنی را به درد می‌آورد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در طول حیات پربرکت خود، بارها بر اهمیت تأکید فرمودند. فتح مکه و ، بزرگترین پیروزی ایشان بود؛ اما آزادسازی ، آرزویی است که هنوز برآورده نشده است. آزادسازی این مقدس، نه تنها آرزوی مسلمانان، بلکه فریادی است برای عدالت و آزادی در جهان. 🆔 @almasjed
💠 نماد مقاومت و پایداری نماد مقاومت و پایداری مسلمانان در برابر ظلم و ستم است. 🆔 @almasjed
فرهنگ مسجد
فلسفه جهاد و دفاع: حفظ #مساجد و معابد يكي از علل و فلسفه‌هاي تشريع جهاد، دفاع از #مساجد و معابد می
💠 اداء دِین به لبنان مجروح و خونین، وظیفه‌ی ما و وظیفه‌ی همه‌ی مسلمانها است. حزب‌الله و سیّد شهید با دفاع از غزّه و و ضربه به رژیم غاصب و ظالم، در راه خدمتی حیاتی به همه‌ی منطقه و همه‌ی دنیای اسلام گام برداشتند. ✅ رهبر معظم انقلاب؛ نماز جمعه تهران. ۱۴۰۳/۷/۱۳ 🆔 @almasjed
🗓 24 مهر 1357 ✅ در مهرماه سال ۱۳۵۷ خورشیدی عوامل رژیم پهلوی در رابطه با فعالیت‌های انقلابی مردم شهر کرمان، را به آتش کشیدند و عده‌ای را به شهادت رساندند. این رخداد، پس از وقوعش تاثیر مستقیم و بارزی بر جریان مبارزات مردم کرمان و حتی استانهای دیگر کشور در جریان پیروزی انقلاب داشت. 🆔 @almasjed
💠 از سوره فیل و از عبارت (لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْي) در آیه تخریب: (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ وَ سَعى في خَرابِها أُولئِكَ ما كانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظيم - البقرة/ 114 ) و مفهوم آیه: (وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْم - الحج / 25) چنین بدست می آید که پیامد حمله و در دنیا هم گریبانگیر انسان می شود. ✅ اراده هر گناهی، گناه نیست مگر اراده (وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْم - الحج / 25). ✳️ لذا از عوامل سقوط پادشاهان و سلاطین و حمله به آن است؛ از ابرهه گرفته تا امروز، هر که به حمله کرده سرنگون شده است. ✅ از عوامل سقوط پهلوی اول حمله به گوهرشاد و پهلوی دوم حمله به مسجد هایی نظیر کرمان بود. 🆔 @almasjed
💠 قال رسول الله‌ صلی الله علیه و آله: يَجِيءُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ثَلاَثَةٌ يَشْكُونَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلْمُصْحَفُ وَ وَ اَلْعِتْرَةُ يَقُولُ اَلْمُصْحَفُ يَا رَبِّ حَرَّقُونِي وَ مَزَّقُونِي وَ يَقُولُ يَا رَبِّ عَطَّلُونِي وَ ضَيَّعُونِي وَ تَقُولُ اَلْعِتْرَةُ يَا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا فَأُجْثُوا لِلرُّكْبَتَيْنِ لِلْخُصُومَةِ فَيَقُولُ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ لِي أَنَا أَوْلَى بِذَلِكَ. ✅ روز قيامت سه چيز به عرصه محشر مي آيند و شكايت مي كنند: قرآن و و خاندان پيغمبر. قرآن عرض حالش اين است كه: پروردگارا مرا بسوزاندند و پاره پاره كردند. و ميگويد: پروردگارا مرا تعطيل كردند و حقم را ضايع ساختند. عترت پيغمبر ميگويند: پروردگارا ما را كشتند و راندند و آواره كردند. اين هنگام من به دو زانو مي نشينم تا داد اين سه را از دشمنانشان بستانم، خداي جل جلاله مرا مي فرمايد: كه به دادستاني اين سه، من خود سزاوارترم. الخصال، ج 2، ص 174 🆔 @almasjed
✅ آن کسانی که در دنیا حجّ کردنی نبودند، و لهذا لبّیک نگفته‌اند بر دو قسم می‌باشند: 1⃣ آن طایفه است که با وجود استطاعت و استجماع شرایط حجّ، ترک آن نموده، شقاوت ابدی را بر خود قبول می‌کند. 2⃣ آن طایفه‌اند که بجهت عدم امکان و استطاعت، مقتدر از حجّ کردن نمی‌باشند، در خصوص این جور اشخاص، خداوند کریم عوض قرار داده؛ چنانچه از این حدیث شریف معلوم می‌شود که حضرت صادق علیه السلام فرموده که: بدرستی که حضرت ابراهیم علیه السلام همینکه را بنا کرد و سنگهای آن را برای اصلاح تراشید، پس اخذ کرد جبرئیل علیه السلام تراشه و ریزه‌ سنگ های آن را و پراکنده ساخت در روی زمین، پس به هر موضعی که یکی از آن سنگها در آنجا افتاده، بنا شده است آنجا بجهت اینکه خداوند عالم می‌دانست که از بنده‌های خود چقدر ضعفا و مساکین هستند که قدرت حجّ نخواهند داشت، پس اراده فرمود که ایشان را از ثواب حجّ محروم نفرماید، پس در خصوص فقرا، به منزله کعبه است در حقّ اغنیا. 📚 مصباح الحرمین ص 131 *********** 🆔 @almasjed
🔰 دوره مسجدشناسی و مدیریت مسجد توسط حجت‌الاسلام والمسلمین استاد تقی قرائتی موضوعات دوره: مسجدشناسی، آسیب‌شناسی سایر مراکز فرهنگی، آداب و احکام مسجد، امامت جماعت، کارکردهای مسجد، اقتصاد، رسانه و مسجد، معماری مسجد، بانوان و مسجد، جوان و مسجد، اصول و احکام مسجدداری، منکرات مسجد، نسبت مسجد با فرهنگ، اقتصاد، سیاست و حکومت، جایگاه علما و حوزه های علمیه در مسجد. 💠 امتیاز: اعطای گواهی پایان دوره و معرفی به مراکز علمی و تبلیغی. 💠 مدت دوره: از ابتدا تا انتهای سال تحصیلی حوزه. 💠 شرایط: طلاب برادر حداقل پایه 6 حوزه که بطور دائم یا موقت افتخار امامت مسجد را داشته-اند. 💠 روش ثبت نام: فقط ارسال نام و نام خانوادگی از طریق پیامک به شماره 09124511161 💠 پاسخگویی تلفنی: ساعت 9 تا 11 صبح با شماره تلفن 02537737701-09124511161 🆔 @almasjed