eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
625 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
08 حدیث هشتم پاداش بندۀ واقعی خداوند.mp3
9.91M
🎙درس اخلاق با موضوع ده حدیث نورانی از امام حسین«سلام‌الله‌علیه» 🔹آیت‌الله العظمی مظاهری 🔸حدیث هشتم: پاداش بندۀ واقعی خداوند 🆔 @almazaheri
◾️درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ ده حدیث نورانی از امام حسین«سلام‌الله‌علیه» 🔸حدیث نهم: ثواب والای اجتناب از مال حرام 🔹مال حرام تأثیرهای عجیبی دارد: 🔸اثر اول: مال حرام گاهی دل را سیاه می‌کند. وقتی دل را سیاه کرد، مراتبی پیدا می‌کند. مرتبۀ اول: گاهی باعث می‌شود تا انسان حال عبادت نداشته باشد،‌ بلکه تمایل به معصیت داشته باشد. مرتبۀ دوم: حرف حق در او تأثیر ندارد. هرکه باشد و حتی نه تنها تأثیر نمی‌کند، بلکه مسخره هم می‌کند. مرتبۀ سوم آنست که آدم‌کشی می‌کند و حتی حاضر است امام حسین«ع» را بکشد. خدا نکند دل سیاه شود. قرآن کریم می‌فرماید: ‌وای به دلی که در اثر معصیت، سیاه شده است. 🔸اثر دوم: قرآن کریم می‌فرماید: کسانی که مال مردم را می‌خوردند، به صف محشر می‌آیند. اعمال خوبی دارند، اما اعمالش را می‌گیرند و به بستانکار می‌دهند. در آنجا بستانکار خیلی خوشحال می‌شود. اعمالش را هم ارزان می‌فروشد که خیلی حسرت و ندامت دارد. 🔹حرام‌خوری بسیار خطرناک است و اما حلال‌خوری و اجتناب از حرام، ثوابش خیلی بالاست. البته مشکل است اما لازم‌تر از همه چیز است. امام صادق«ع» می‌فرمایند: شمشیر زدن در خط مقدم جبهه، آسان‌تر از اینست که انسان بتواند حلال‌خور شود. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/650615 🆔 @almazaheri
09 حدیث نهم ثواب والای اجتناب از مال حرام.mp3
11.75M
🎙درس اخلاق با موضوع ده حدیث نورانی از امام حسین«سلام‌الله‌علیه» 🔹آیت‌الله العظمی مظاهری 🔸حدیث نهم: ثواب والای اجتناب از مال حرام 🆔 @almazaheri
◾️درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ ده حدیث نورانی از امام حسین«سلام‌الله‌علیه» 🔸حدیث دهم: جوانمردی، عامل کنترل انسان 🔹اگر کسی دین بر او حکمفرما باشد، گناه نمی‌کند. اگر کسی گناه می‌کند، اگر کسی گناه چشم و گوش و زبان دارد، در اثر بی‌دینی است و دینش ضعیف است و الاّ اگر دین قوی باشد، انسان را می‌رساند در سرحد عصمت و زبان، گوش و چشم را کنترل می‌کند. 🔹اگر کسی باور داشته باشد که همه جا محضر خداست، همه جا محضر رسول الله«ص» است معلوم است که گناه نمی‌کند. و اگر بخواهیم این باور دینی برای کسی پیدا شود، راهش فقط عبادت است. بخصوص اهمیت به همۀ واجبات و مخصوصاً نماز، اهمیت به مستحبات نظیر انس با قرآن، دعا، توسل، نماز شب و انس با خدمت به خلق خدا، و همچنین اجتناب از گناه. 🔹امری که بهتر از همه، انسان را کنترل می‌کند، توجه به معاد و ترس از معاد است؛ لذا به قول بزرگان در روز هفت هشت ده مرتبه و لاأقل لحظه‌ای به فکر قبر و قیامت باشید. باید به راستی معاد را باور کنیم، یعنی بگوییم ممکن است امشب شب اول قبر ما باشد و برای شب اول قبرمان چه کرده‌ایم؟! 🔹امام حسین«ع» می‌فرمایند: اگر انسان به فکر معاد باشد و اگر به معاد مظنّه داشته باشد چه رسد به اینکه در دل رسوخ کند و باور داشته باشد، آنگاه گناه نمی‌کند. 🔹اگر انسان به راستی جوانمرد باشد، گناه نمی‌کند؛ برای اینکه جوانمردی او نمی‌گذارد گناه کند. 🔹قرآن کریم می‌فرماید: هرکاری که می‌خواهید بکنید، اما بدانید که در محضر خدا هستید پس جوانمرد باشید. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/945741 🆔 @almazaheri
10 حدیث دهم جوانمردی، عامل کنترل انسان.mp3
14.34M
🎙درس اخلاق با موضوع ده حدیث نورانی از امام حسین«سلام‌الله‌علیه» 🔹آیت‌الله العظمی مظاهری 🔸حدیث دهم: جوانمردی، عامل کنترل انسان 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞دعای امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» برای کوتاهی عمر توأم با گناه و طول عمر بدون گناه 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn 🆔 @almazaheri
◾️بازنشر بیانات آیت‌الله العظمی مظاهری در آستانۀ سالروز شهادت امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹امام سجاد«ع» سی و چهار سال بعد از قضیۀ کربلا زنده بودند، یعنی دورۀ امامت آقا سی و چهار سال بوده است. دوران خیلی بدی بوده است، اما امام چهارم توانسته‌اند تشیّع را حفظ کنند. بلکه از تاریخ به خوبی استفاده می‌کنیم محبّت و مودّت مردم راجع به تشیع و راجع به اهل‌بیت«ع» در آن دوران بیشتر شده و این از زحمات آقا امام چهارم بوده است. 🔹یزید بیش از سه سال حکومت نکرد؛ سال اول امام حسین«ع» را شهید کرد و قضیۀ کربلا را جلو آورد؛ سال دوم قضیه حَرّه در مدینه جلو آمد. معنایش اینست که پنج هزار نفر از بنی امیّه و از آن جلادها را به مدینه فرستاد و مدینه را قتل عام کرد. در سال سوم، عبدالله بن‌زبیر در مکه علیه یزید قیام کرد. یزید هم لشکر مجهّزی را فرستاد و خانۀ خدا را خراب کرد. منجنیق به خانۀ خدا بست و خانۀ خدا را سنگباران کرد و بعد هم خانۀ خدا را آتش زد. 🔹در سال سوم یزید مُرد و نه تنها یزید مُرد، بلکه قضیۀ کربلا حکومت چهل سالۀ بنی امیه را نابود کرد. لذا تأثیر اولی که قضیۀ کربلا داشت، آن بود که امام حسین«ع» می‌خواست. امام حسین«ع» می‌خواست بنی امیه نابود شود و آن حکومت چهل سالۀ معاویه و به قول قرآن شجرۀ خبیثه، نابود شود و این درخت خبیث را امام حسین«ع» از ریشه کند. 🔹امام سجاد«ع» در همین کشت و کشتارها و در همین بحران‌ها توانستند نه تنها شیعه را حفظ کنند، بلکه توانستند محبت و مودت عجیبی در دل مردم ایجاد کنند؛ به طوری که همه اهل‌بیت«ع» را دوست داشته باشند. 🔹لذا باید بگوییم امام چهارم در میان ائمۀ طاهرین«ع» این خصوصیت را دارد که در زمان ایشان، محبت خاصی در دل مردم راجع به اهل‌بیت«ع» پیدا شد؛ اما برای امام سخت بود. سی و چهار سال مصیبت و سی و چهار سال زجر بود. 🔹کار دوّم امام سجاد«ع» که مهم‌تر از این کار هم هست، اینست که عزاداری را به مردم یاد دادند. اسلام عزیز در مخاطره بود و امام حسین«ع» قیام کردند و به واسطۀ قیام امام حسین«ع»، اسلام از مخاطره بیرون آمد و بعد اسارت جلو آمد و اسارت توانست آن موجی که در کربلا ایجاد شده بود، سرتاسری کند؛ اما باید ادامه پیدا کند و به دست ما برسد و ادامۀ آن عزاداری بود. 🔹امام چهارم«ع» همیشه به تناسبی با ذکر مصائب کربلا، یاد آن را در دل مردم زنده نگاه می‌داشتند. مثلاً وقتی می‌خواستند وضو بگیرند، نگاه به آب می‌کردند و گریه می‌کردند و می‌گفتند حسین را با لب تشنه کشتند. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/573149 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ #محرم 🆔 @almazaheri
#استفتائات #قیام 🆔 @almazaheri
🔵حدیث ۲۱: قرب نوافل #چهل_حدیث 🔴 خلاصه شرح‌حدیث در لینک زیر👇🏻👇🏻 🌐 https://www.instagram.com/p/B8Bt9xapf1V/?igshid=hqoumze0kfhb 🆔 @almazaheri
حدیث بیستم و یکم 1.mp3
7.37M
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛ 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹حدیث بیست و یکم: قرب نوافل(1) 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ #محرم 🆔 @almazaheri
🔺درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ عوامل سقوط انسان 🔸عامل چهاردهم: دنیاگرایی بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹زرق و برق دنیا، دلبستگی به دنیا و مشغول شدن به دنیا و بالاخره دنیای حرام، انسان را به سقوط می‌کشاند. اگر انسان مواظب نباشد، این عامل سقوط نمی‌گذارد او به جایی برسد، بلکه او را جهنّمی می‌کند. 🔹امام حسین«ع» می‌فرمایند: مردم بندۀ دنیا هستند؛ تا وقتی امتحان جلو نیامده ممکن است مردود نشوند، اما اگر امتحان جلو آمد، کم پیدا می‌شود کسی که بتواند نمره بیاورد. 🔹دنیا به معنای عام، پول، شهوت و ریاست است. هر یک از اینها جلو بیاید و انسان در آن امتحان نمره بیاورد، مشکل است. اگر انسان دلبستگی به دنیا پیدا کرد، معلوم نیست بتواند در امتحان‌ها قبول شود. 🔹قرآن کریم می‌فرماید: «كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى»، یعنی اگر مثلاً برای انسان پول جلو بیاید، سرکش می‌شود و در امتحان رفوزه می‌شود. خیلی مبارزه می‌خواهد که انسان بتواند در امتحان‌ها نمره بیاورد، ولو نمرۀ خوب هم نیاورد، ولی رفوزه نشود. انسان باید توجه داشته باشد که دنیا به معنای عام، ذاتش فریب است. قرآن کریم درمورد آن می‌فرماید: «یا أیها النّاس!فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللهِ الْغَرُورُ»؛ یعنی مواظب باشید که دنیا شما را گول نزند. 🔹روایتی از پیامبر اکرم«ص» است که روایت خیلی ارزنده است، برای کسانی که دنیا آنها را گول زده و دلبستگی به دنیا دارند و فریب دنیای حرام را خورده‌اند. می‌فرمایند: اگر کسی همّ و غمش دنیا باشد، اگر کسی دلبستگی به دنیا داشته باشد، اول مصیبتش اینست که دست عنایت خدا از روی سر او برداشته می‌شود. وای به کسی که دست عنایت خدا روی سر او نباشد و خدا او را به خودش واگذاشته باشد. 🔹علاوه بر این، در دل این شخص چهار خصلت پیدا می‌شود؛ 🔸اول: دلش پر از غم‌وغصه، دلهره و اضطراب خاطر و نگرانی است. شبانه روز غم‌وغصه، نگرانی و اضطراب خاطر دارد تا بالاخره با این مصیبت بمیرد. 🔸دوم: شخصی که دلبستگی به دنیا دارد، محتاج است. ولو پول، ثروت و امکانات دارد، اما محتاج صددرصد است. افراد زیادی را دیده‌ایم که از نظر امکانات خیلی بالا هستند، اما از نظر دل محتاجند. مثل آنکه در عمق ذات او فقر خوابیده و ذات او فقیر است. 🔸سوم: چنین شخصی دلش مشغول است و دنیا دل او را برده است. به جای اینکه مشغول معنویات و رابطه با خدا باشد، بلکه در نمازش هم به فکر دنیاست. شبانه روز دنیا، خواب دنیا می‌بیند و در بیداری به فکر دنیاست. 🔸چهارم: انسان در اثر دلبستگی به دنیا، اهل آمال و آرزو می‌شود. مثل اینکه می‌خواهد هزار سال در این دنیا بماند، فکر هزار سال دیگر را هم می‌کند. ممکن است فردا بمیرد اما چه افکار و چه آمال و آرزوهایی دارد. 🔹پیغمبر اکرم«ص» در روایتی خبر دادند: اگر محبت دنیا بیاید و اگر همّ و غم انسان دنیا بشود و اگر جامعه همّ و غمش دنیا باشد، استثمارگرها او و جامعه را می‌برند و دیگر نمی‌تواند مستقل باشد. 🔹باید همُ و غم انسان دنیا نباشد. انسان باید مواظب باشد که قناعت به معنای دنیای حلال و زهدِ به معنای عدم دلبستگی به دنیا، داشته باشد. 🔹اسلام نمی‌گوید دل به دنیا نداشته باشید، بلکه می‌فرماید: دنیای حلال خوب است. همان‌طور که به فکر آخرت هستید، باید به فکر دنیا هم باشید. باید از نظر خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج در رفاه باشید و باید جامعۀ اسلامی تلاش کند و محتاج نباشد. پس چه دنیایی بد است؟ دنیای حرام. چه چیزی بد است؟ دلبستگی به دنیا و اینکه دنیا انسان را رو به جهنّم بکشاند. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/965150 🆔 @almazaheri
📝پيام به مناسبت رحلت حضرت آيت‌الله آقاى حاج شيخ يوسف صانعى«رضوان‌الله علیه» بسم الله الرحمن الرحیم حضور مبارک آیت‌الله آقای حاج شیخ حسن صانعی «دامت برکاته» با سلام و تحیّت و ابراز تأثر؛ رحلت عالم جلیل و اخوی معظّم، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی«رضوان‌الله ‌تعالی علیه» را به بیت مکرّم و فرزندان محترم و شاگردان گرامی و مقلّدان و ارادتمندان ایشان و خصوصاً به آن‌جناب صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند تعالی برای آن فقیه بزرگوار که از یاران وفادار و شاگردان دیرین امام راحل عظیم‌الشّأن«قدّس‌سرّه‌الشّریف» بودند، رضوان و غفران الهی و حشر با حضرات معصومین«علیهم‌السّلام» و برای خاندان مصاب و بالأخص جنابعالی سلامت و سعادت و صبر و اجر و توفیق مسألت می‌کنم. والسّلام علیه و علیکم و رحمة الله و برکاته. حسین المظاهری 23/محرّم‌الحرام/1442 ۲۲/شهریور/۱۳۹۹ 🆔 @almazaheri