#تفییر_سوره_بقره
#رمضان_الکریم
🌱● روزه در اديان و اقوام ديگر، در بيان فلسفه و حكمت عمده روزه در اسلام
🔹و مراد از جمله : (الذين من قبلكم ) الخ امتهاى گذشته داراى ملت و دين است البته همانطور كه گفتيم نه همه آنها.
و قرآن كريم معين نكرده كه اين امتها كدامند، چيزى كه هست از ظاهر جمله : (كما كتب ) الخ بر مى آيد كه امتهاى نامبرده اهل ملت و دين بوده اند كه روزه داشته اند، و از تورات و انجيل موجود در دست يهود و نصارا هيچ دليلى كه دلالت كند بر وجوب روزه بر اين دو ملت ديده نمى شود، تنها در اين دو كتاب فرازهائى است كه روزه را مدح مى كند، و آن را عظيم مى شمارد.
و اما خود يهود و نصارا را مى بينيم كه تا عصر حاضر در سال چند روز به اشكالى مختلف روزه مى گيرند، يا از خوردن گوشت و يا از شير و يا از مطلق خوردن و نوشيدن خود دارى مى كنند.
و نيز در قرآن كريم داست ان روزه زكريا و قصه روزه مريم از سخن گفتن آمده است .
و در غير قرآن مسأله روزه از اقوام بى دين نيز نقل شده ، همچنان كه از مصريان قديم و يونانيان و روميان قديم و حتى وثنى هاى هندى تا به امروز نقل شده ، كه هر يك براى خود روزه اى داشته و دارند، بلكه مى توان گفت عبادت و وسيله تقرب بودن روزه از امورى است كه فطرت آدمى به آن حكم مى كند، كه بحثش خواهد آمد ان شاء الله .
🔹و بعضى گفته اند كه مراد از جمله (الذين من قبلكم ) يهود و نصارا و يا انبياى سابق است ، كه بر طبق هر يك از اين دو قول رواياتى هم آمده ، ولى رواياتى است كه خالى از ضعف نيست .
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 8
#روزه_در_اديان_و_اقوام_ديگر
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
20.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
«کسی که علاقهمند به طهارت است، نه تنها گناه نمی کند، فکر گناه هم نیست.»
٩۵/۶/٢٢
#صوتی
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_بقره
#رمضان_الکریم
🌱● استحباب روزه در روز عاشورا از بدعت هاى ابداعى بنى اميه است
علاوه بر اينكه ملحق شدن عاشورا به سه روز در هر ماه و وجوب يا است حباب روزه آن بعنوان يك عيد از اعياد اسلامى از بدعت هائى است كه بنى اميه (لعنهم الله ) آن را ابداع كردند،
🔹بدين جهت ابداع كردند كه در آن روز در واقعه كربلا ذريه رسول خدا (ص ) و اهل بيت او را از بين بردند، مردانشان را كشتند و زنان و ذرارى ايشان را به اسارت برده اموالشان را غارت كردند، و از خوشحالى و مسرت آن روز را مبارك شمرده ، براى خود عيد گرفتند، و روزه آن را تشريع كردند تا از روزه گرفتن آن روز بركت بگيرند.
🔹و باز بهمين منظور براى روزه آن روز فضائلى جعل كردند، و بركاتى تراشيدند،
و احاديثى (به اين مضمون كه عاشورا يكى از اعياد اسلامى است ، و بلكه از اعياد عامة اى است كه حتى مشركين جاهليت و يهود و نصارا هم از زمان بعثت موسى و عيسى آن را پاس مى دارند) جعل كردند، در حاليكه هيچ يك از اين مضامين درست نيست ، نه يهود عاشورا را عيد مى دانسته و نه نصارا، و نه مردم جاهليت و نه اسلام ، چون عاشورا نه يك روز ملى بوده تا نظير نوروز و مهرگان عيد ملى و قومى بشود، و نيز در آن روز هيچ واقعه اى از قبيل فتح و پيروزى براى ملت اسلام اتفاق نيفتاده ، تا نظير مبعث و ميلاد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) روزى تاريخى براى اسلام باشد،و هيچ جهت دينى هم ندارد تا نظير فطر و قربان عيدى دينى باشد، پس عزت و احترامى كه بنى اميه براى عاشورا درست كرده اند عزتى است بدون جهت .
#استحباب_روزه_در_روز_عاشورا_از_بدعتهاى_ابداعى_بنى_اميه
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 11
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_بقره
#رمضان_الکریم
🌱● روزه بر مريض و مسافر واجب نيست
فَمَن كانَ مِنكُم مَّرِيضاً أَوْ عَلى سفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ
حرف فاء در ابتداء آيه مى فهماند كه مطلب آيه نتيجه و فرع آيه قبل است ، كه مى فرمود:
(كتب عليكم ) الخ ، و نيز (اياما معدودات ) الخ ، و معناى مجموع آن چنين مى شود: روزه بر شما واجب شده ، و نيز عدد معينى در آن رعايت شده ، و همانطور كه از اصل روزه رفع يد نمى شود، از عدد آن نيز صرف نظر نمى شود، پس اگر در ايام رمضان عارضه اى چون مرض و سفر پيش آيد كه حكم وجوب روزه را در آن ايام معدوده يعنى ايام رمضان بردارد از اين ايام معدوده صرف نظر نمى شود، و بايد به همان عدد در ساير روزها روزه گرفت ، و اين همان حقيقتى است كه آيه سوم (و لتكملوا العده ) الخ متعرض است ، پس جمله : (اياما معدودات ) الخ همانطور كه به بيان گذشته معناى تحقير و ناچيز بودن ايام را افاده مى كند، اين معنا را هم افاده مى كند، كه همين عدد ناچيز ركنى است كه در غرض و حكم روزه مأخوذ شده است .
كلمه (مرض ) به معناى خلاف صحت و سلامتى است و كلمه (سفر) از ماده (س - ف - ر) گرفته شده ، كه به معناى كشف است و گويا سفر را از اين جهت سفر مى خوانند كه مسافر براى بيرون شدن از وطن از خانه اش منكشف و ظاهر مى شود، و گويا اينكه فرمود: (او على سفر) و مانند كلمه (مريضا) نفرمود (مسافرا)، براى اشاره به اين معنا بوده كه آن مسافرى روزه اش شكسته مى شود كه در حال حاضر مسافر باشد، نه در گذشته ، (مثل كسى كه در سفر ده روز در محلى اقامت كرده است ، كه چنين كسى قبلا مسافر بوده ، و فعلا مقيم است ، و روزه اش صحيح است ) و نه در آينده (مثل كسى كه مى خواهد بعد از ظهر حركت كند كه چنين كسى روزه آن روزش صحيح است ).
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 12
#روزه_بر_مريض_و_مسافر_واجب_نيست
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
33.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رمضان_الکریم
آیت الله العظمی جوادی آملی
«توبه، یک نعمت است! درباره این نعمت می فرماید اوّل فیض خداست که خوابیده را بیدار می کند؛ امکاناتش را فراهم می کند، به او می گوید به فلان مجلس برو، او حرف واعظ را می شنود، بیدار می شود، تصمیم می گیرد که برگردد (این فیض الهی است)؛ بعد به این تصمیمش عمل می کند، #توبه می کند...»
درس تفسیر ٩٧/٨/٢
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_دخان
#رمضان_الکریم
🌱● مقصود از نزول كتاب در شبى مبارك
🌱حم (۱)وَ الْكتَبِ الْمُبِينِ(۲)إِنَّا أَنزَلْنَهُ فى لَيْلَةٍ مُّبَرَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ(۳)
(واو) در اين جمله براى سوگند است . و مراد از (كتاب مبين ) قرآن است .
🌱إِنَّا أَنزَلْنَهُ فى لَيْلَةٍ مُّبَرَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ
مراد از (ليله مباركه اى كه قرآن در آن نازل شده ) شب قدر است ، چون از آيه شريفه (انا انزلناه فى ليله القدر)اين طور استفاده مى شود.
و منظور ((از مبارك بودن آن شب ))اين است كه ظرفيت خير كثيرى را داشت ، چون بركت به معناى ((خير كثير است ))، و قرآن خير كثيرى است كه در آن شب نازل گشت ، و رحمت واسعه اى است كه دامنه اش همه خلق را گرفت ، همچنان كه خودش فرموده :
((و ما ادراك ما ليله القدر ليله القدر خير من الف شهر)).
از ظاهر لفظ آيه چنين برمى آيد كه شب مزبور يكى از شب هايى است كه در روى زمين دور مى زند، و از ظاهر جمله ((فيها يفرق كل امر حكيم )) با در نظر داشتن اينكه صيغه مضارع (يفرق ) استمرار را مى رساند، فهميده مى شود كه شب مزبور همواره در روى كره زمين تكرار مى شود. و از ظاهر جمله ((شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن )) چنين برمى آيد كه مادامى كه ماه رمضان در كره زمين تكرار مى شود، آن شب نيز تكرار مى شود، پس نتيجه مى گيريم كه شب مزبور همه ساله تكرار مى شود، و در هر سال قمرى در ماه رمضان همان سال يك بار تكرار مى گردد.
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 18 صفحه 197
#مقصود_از_نزول_كتاب_در_شبى_مبارك
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
Al-Kowther01.mp3
5.82M
#تفسیر_سوره_کوثر
#تفسیر_صوتی_سوره_کوثر
#صوتی
🌱تفسیر صوتی سوره کوثر در یک جلسه بیان شده است.
آیت الله جوادی آملی حفظه الله
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#مقام_لیله_القدری_حضرت_فاطمه_س
#رمضان_الکریم
🌱حضرت امام صادق(ع) فرمودند:
«انّا انزلناه فی لیله القدر. لیله: فاطمه والقدر: الله، فمن عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیلهالقدر، وانها سمیت فاطمه لانّ الخلق فطموا عن معرفتها»
📘بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۶۵، روایت ۵۸
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#آیت_الله_کشمیری
#رمضان_الکریم
🌱حجتالاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ جعفر ناصری :
🔹علي رغم كارهائي كه آیت الله کشمیری ره داشتند مي گفتند:
هر روز ده جزء قرآن مي خوانم و اين يكي از كارهايشان بود كه در حدود هفتاد سالگي اين كار را انجام مي دادند.
🔸اين توفيق مي خواهد.
ما هر چه قدر بي كار باشيم مگر در روز چه قدر مي توانيم قرآن بخوانيم؟!
انس با قرآن و لذت از قرآن زياد داشتند و سفارش مي كردند...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
📘 منبع: کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصری در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#رمضان_الکریم
🌱مرحوم آیت الحق میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
✅ دعا برای امام زمان در ماه رمضان
از مهمترین دعاها ، دعا برای امام زمان(عج) است . در شب و روز ماه رمضان این دعا را بخوانید:
اللّهُمَّ اَرِنا فیهِ وَ فی بَیتِهِ و شیعَتِهِ وَ رَعیَّتِهِ وَ عامَتِهِ وَ خاصَتِهِ ما یَاْمَلُ وَ فِی اَعْداءِهِ ما یَحْذرونَ وَ مُنَّ عَلَینا بِطاعَتِهِ وَ رِضاهُ وَالْحِقْنا بِشیعَتِهِ المُقَرِبینَ وَ اَوْلیاءِهِ السابِقینَ وَ صَلِّ عَلَیهِ وَ عَلیٰ آباءِهِ الطاهِرینَ بِجَمیعِ صَلواتُکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
🔹و برای پدر و مادرش دعا و طلب آمرزش نماید و برای معلمین و برادران دینی و خویشاوندان و همسایگان و هر که بر او حقی دارد و برای مؤمنان دعا و استغفار کند و آنها را در دعای خود شریک سازد.
📘منبع: کتاب المراقبات ، تالیف عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ، صفحه ۲۵۲
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_دخان
#رمضان_الکریم
🌱● بيان عدم منافات بين انزال (نزول دفعى ) قرآن و تنزيل (نزول تدريجى ) آن
و مراد از نازل شدن كتاب در شبى مبارك به طورى كه از ظاهر آيه (انا انزلناه فى ليله مباركه ) و از آيه (انا انزلناه فى ليله القدر)و از آيه (شهر رمضان الذى انزل فيه القران هدى للناس و بينات من الهدى و الفرقان )استفاده مى شود نزول تمامى قرآن كريم است ، (چون در همه اين آيات تعبير به ((انزال ))شده كه به معناى نازل شدن يك باره است ).
🔺پس ديگر نبايد اشكال شود به اينكه آيه شريفه (و قرانا فرقناه لتقراه على الناس على مكث و نزلناه تنزيلا) مى رساند كه قرآن به تدريج نازل شده . و همچنين آيه (و قال الذين كفروا لو لا نزل عليه القران جمله واحده كذلك لنثبت به فوآدك و رتلناه ترتيلا) كه از ظاهر آن دو برمى آيد قرآن به تدريج نازل شده ، و آياتى ديگر مؤيد آن است ، مانند آيه (فاذا انزلت سوره محكمه ) و آيه (و اذا ما انزلت سوره نظر بعضهم الى بعض ) و نيز آياتى ديگر و همچنين روايات بسيارى كه متضمن شأن نزول آيات است.
🔹براى اينكه ممكن است بگوييم كه قرآن كريم دو نوبت نازل شده :
🔹 بار اول تمامى آن در يك نوبت ، و اين در ماه رمضان و در شب قدر كه يكى از شبهاى رمضان است .
🔹و بار دوم ، به تدريج و قسمت قسمت در طول بيست و سه سال نبوت ودعوت رسول خدا(ص).
🔹و ليكن مطلبى كه سزاوار نيست در آن ترديد شود اين است كه قرآن كريم كه مركب از سوره ها و آياتى است ، با اختلافى كه بر حسب موارد شخصى و جزئى نزولش در سياق آن هست ، با اين احتمال كه يك دفعه نازل شده باشد سازگار نيست ، براى اينكه آياتى كه در باره وقايع شخصى و حوادث جزئى نازل شده ، ارتباط كامل با زمان و مكان و اشخاص و احوال خاصه اى دارد كه در باره آن اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مكان نازل شده ، و معلوم است كه چنين آياتى صادق و درست درنمى آيد، مگر آنكه زمان و مكانش برسد، و واقعه اى كه در باره اش نازل شده رخ بدهد، به طورى كه اگر از آن زمانها و مكانها و وقايع خاصه صرف نظر شود، و فرض شود كه قرآن يك باره نازل شده ، آن وقت قهرا موارد آن آيات حذف مى شود، و ديگر بر آنها تطبيق نمى كند،
🔹 پس ممكن نيست احتمال بدهيم كه قرآن كريم به همين هيئت كه هست دو بار نازل شده يك بار دفعه و يكجا، و بار ديگر به تدريج .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 18 صفحه 198
#بيان_عدم_منافات_بين_نزول_دفعی_و_نزول_تدريجى_قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t