اولین سخنرانی عمومی سید مصطفی خامنه ای فرزند رهبری + ویدئو
https://tejaratnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-16/958924-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88
⭕️ فقه برای این صورت و این فرض نوشته شده که یک حکومت ظلمی جوری بر سر کار باشد که بر خلاف «ما أنزلالله» دارد حکم میکند و اجرا میکند، یک عده شیعهٔ مستضعف مظلوم هم یک گوشهای زندگی میکنند. این فقه، دستورالعمل آن عده شیعهی مستضعف مظلوم است. فقه حکومتی نیست.
🔰حضرت آیتالله خامنهای دامَ ظِلُّه
♦️ما به بازنگری در تمام ابواب و کتب فقهیه احتیاج داریم. فقه غنی و سرشار و ارزشمند ما - که خیلی انصافاً فقه قوی و استدلالی و عمیقی است - یک عیب دارد، آن عیب را شماها باید برطرف کنید. آن عیب، عبارت است از اینکه این فقه برای این صورت و این فرض نوشته شده که یک حکومت ظلمی جوری بر سر کار باشد که بر خلاف «ما أنزلالله» دارد حکم میکند و اجرا میکند، یک عده شیعهٔ مستضعف مظلوم هم یک گوشهای زندگی میکنند. این فقه، دستورالعمل آن عده شیعهی مستضعف مظلوم است. فقه حکومتی نیست؛ در تنقیح و تحقیق فقه کنونی ما، روزگاری که این فقه بخواهد نظام جامعه را اداره بکند پیشبینی نشده؛ با آن دید، تحقیق شده و تحقیق هم بسیار عالی است، بسیار دقیق است؛ واقعاً تحقیقات اصولیای که محققین اصولی ما دارند و فقهی (که البته سابقهٔ فقه، خب از اصول، خیلی بیشتر است و تحقیقات فقهی هم سابقهدارتر وریشهدارتر است) کمنظیر است انصافاً، خیلی عالی است، اما این عیب را دارد. این عیب را شما باید برطرف کنید. شما باید یکبار دیگر، از طهارت تا دیات، نگاه کنید و فقهی استنباط کنید برای حکومتکردن.
♦️ما میخواهیم الآن حکومت کنیم، بر مبنای فقه اسلام. اسلام، اقتصاد دارد، روابط اجتماعی دارد، سیاست مالی دارد، سیاست پولی دارد، روابط خارجی دارد، جنگ دارد، صلح و مذاکره دارد، آتشبس موقت دارد، نظام کارگری وکارخانه دارد، مسائل حکومتی دارد، قانونگذاران دارد، مدیران دارد، بیعت دارد، اولوالامر دارد، اطاعت از اولوالامر دارد، ارتش دارد، سلسله مراکز دارد؛ اینها در اسلام هست، مگر میشود بگویید نیست؟ خیلی خب پیدا کنید ببینیم. باید کاری کنید که وقتی کسی رسالهٔ عملیه را باز کرد، بداند چرا مالیات دارند میگیرند و چهجوری باید بگیرند و اگر نگیرند چگونه میشود و بقیهٔ چیزهای دیگر. از اسلام باید اینها استقصاء بشود. این کار را شما باید بکنید.
♦️پنجاه سال وقت داریم ما برای این کار؛ بنده نمیگویم اینها را شما سهچهارساله درست کنید، پنجاه سال وقت دارید؛ پنجاهسال، زمان زیادی است، اما این کار هم بسیار کار عظیمی است. اگر شما قدم اول را برنداشتید قدم پنجاهم برداشته نخواهد شد، این را بدانید. امروز ما داریم حکومت میکنیم، اداره میکنیم کشور را، اما این ادارهٔ امروز ما، با ناشیگری، با بیاطلاعی، با عدم تجربه، با ندانستن نظر اسلام در بسیاری از موارد همراه است. همین مقدارش است که در دنیا این غوغا را به پا کرده، همین مقدارش است که قدرتها را از ما میترساند، اگر آنجور کامل و صحیحش بود ببینید چه میشد.
📕بیانات در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ۱۳۶۴/۰۶/۱۱
پینوشت: در اثر تصرف در محیط و تغییر دادنِ شرایط، واحد مطالعه از فرد به جامعه باید ارتقاء پیدا کند؛ به عبارت دیگر، فقه ادراهٔ فرد باید به فقه ادارهٔ جامعه (با آن گستردگی و پیچیدگی و تنوع) با نگرشی حکومتی و جهانی تبدیل شود.
⭕️شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود فقه او در پاسخ اینکه « جامعه چگونه باید زندگی کند؟» نیست؛ در پاسخ اینکه « فرد چگونه باید زندگی کند؟» است و این یک نقص بزرگ و یک عیب بزرگ است.
📖صفحهٔ ۱
🔰حضرت آیتالله خامنهای دام ظلُّه
♦️امروز، آقایان محترم! سؤالات زیادی مطرح است از اسلام که جواب اینها را آگاهان و عالمان به دین باید بدهند، اگر آنها ندادند غیرعالمان و ناآگاهان خواهند داد، بعد شما مجبور میشوید بروید حرف آنها را رد کنید! بسیاری از مسائل را ما از دین احتیاج داریم که بدانیم و نمیدانیم.
♦️در طول این هزارسالی که فقه استدلالی ما داشتیم و علمای بزرگ و استخوانهای علمی بینظیر یا کمنظیری در طول این هزارسال ما داشتیم؛ شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود فقه او در پاسخ اینکه « جامعه چگونه باید زندگی کند؟» نیست؛ در پاسخ اینکه « فرد چگونه باید زندگی کند؟» است. و این یک نقص بزرگ و یک عیب بزرگ است.
♦️اگر بگویند «یک فرد چگونه زندگی کند که مسلمان باشد؟» جوابش در فقه شیعه تا حدود زیادی روشن است؛ احکام نماز مشخص است، احکام روزه مشخص است، احکام زکات مشخص است، خمس مشخص است، حج مشخص است، احکام معاملات مشخص است. یک فرد اینجوری که عمل بکند مسلمان است، اما یک جامعه چطور؟ سیستم اقتصادی جامعه چی؟ آیا دولت در فعالیتهای اقتصادی جامعه نقشی دارد یا نه؟ آیا بخش خصوصی و مردم در سرمایهگذاریهای جامعه نقش دارند یا نه؟ آیا دولت حق نظارت بر فعالیت اقتصادِ بخش خصوصی دارد یا نه؟ اگر دارد تا کجا و تا چه حد؟ اگر دولت، حق تلاش و فعالیت اقتصادی دارد آن جایی که تعارض و تضادی بهوجود بیاید، تکلیف چیست؟ آیا اگر مردم خودشان سود بردند، زحمت کشیدند، تلاش کردند، سود بردند، آیا دولت از این سود حقی دارد یا نه؟ آیا خدمات عمرانی عظیمی که در یک کشور لازم است و دولتها متعهد هستند که آنهارا انجام بدهند از کجا باید تأمین بشود؟ آیا منابع عمومیای که در یک جامعه وجود دارد مال مردم آن جامعه است که در آن عصر زندگی میکنند یا نسلهای آینده هم در آن سهمی دارند؟ اگر مال مردم آن زمان هست آیا دولت چگونه بایستی از آنها استفاده کند و چگونه باید آن را صرف و خرج کند که به همه مردم برسد؟
♦️ببینید در مباحث اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمیشود استفتاء کنیم، فقیه بنشیند آنجا یک قلم جواب اینها را بنویسد. لازم است مسائل دنیا را بداند آن فقیهی که میخواهد جواب بدهد به اینها. نظرات مکاتب دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیرفاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعيت، هیچ خبر نداشته باشد.
♦️این فقط در زمینهٔ مسائل اقتصادی است، که یک فقیه اگر بخواهد واقعبینانه صحیح، منطبق با کتاب و سنّت، در این باب نظر بدهد بایستی این همه اطلاعات را داشته باشد. این، تازه یک قلم است، اقلام دیگر هم همه از همین قبیل است. مگر فقیه میتواند بیتفاوت بماند در اینکه آیا ما با کشورهای جهان رابطه داشته باشیم یا نه؟ این رابطه بین کشورهای گوناگون جهان یکسان است یا کشور اسلامی و غیر اسلامی فرق دارد؟ خب شما ممکن است همینجوری بگویید که خب معلوم است که کشورهای اسلامی مقدم است. حالا اگر یک کشور اسلامی منش و روشی داشت که برای جامعهٔ اسلامی مضرتر هست تا آن کشور غیر اسلامی، حالا چی؟ اینجور نیست که بشود همینطور یک قلم برداشت و جواب این استفتاء را نوشت؛ مطالعات زیادی لازم است، آگاهیهای زیادی لازم است. اصلاً کشورها و ملّتها چنددستهاند در رابطه با نظام اسلامی و کشور اسلامی؟ و با هرکدام چگونه باید رفتار کرد؟ آیا در مبادلات اقتصادی ما و کشورها، ما حق داریم بهعنوان دولت اسلامی آن کشورهای دیگر را استعمار کنیم یا نه؟ یک سؤال است. اگر سرمایهگذاری ما برای ما یک سودی از آن کشور عاید کرد آیا این سود حلال است یا نه؟ اگر چنانچه ما سرمایهگذاری نکردیم یک قدرت ظالمی رفت آنجا سرمایهگذاری کرد که سرمایهگذاری ما میتوانست جلوی آن را بگیرد چطور؟ آیا جایز است ما موارد و درآمدهای کشورمان را ببریم یک کشور دیگر خرج کنیم یا نه؟ اگر جایز است تا چه حد و در چه جور کشوری؟ اسلامی یا غیراسلامی، یا فقط اسلامی؟ اگر تمسک ما به احکام اسلامی و اصول اسلامی موجب بشود که ما یک جا ارتباطمان با یک کشوری بههم بخورد آیا آن احکام را باید رعایت بکنیم یا نه؟ اینها آنقدر سؤال و استفهام هست که اصلاً وقتی انسان نگاه کند میبیند که ما خیلی باید کار کنیم در زمینه پاسخگرفتن اینها از اسلام.
📖 صفحهٔ ۲ (صفحهٔ آخِر)
♦️خب حالا البته بعضیها ممکن است بگویند:«آقا! این چه سؤالهایی است که شما میکنید؟ خب معلوم است اینها جوابش معلوم است. میشود همهٔ اینها را توی مجلس جواب داد.» بله میشود به استحسان [لکن] «لیس من مذهبنا قیاس»؛ اسلام چی میگوید؟ آیات قرآن چی میگوید؟ احادیث چی میگوید؟ کی دستهبندی شده اینها؟ کی استنباط شده؟ باید بشود.
♦️در زمینهٔ تعلیم و تعلم چطور؟ ادارهٔ دانشگاهها چطور؟ آموزش علوم گوناگون چطور؟ این فنون گوناگون را چقدر درس بدهیم؟ چون ما از بیتالمال داریم خرج میکنیم که این دانشگاه را اداره میکنیم. آیا جایز است ما این را صرف و خرج کنیم به علومی که مثلاً شبهه است؟ احتمال هست که اینها مفید نباشد یا استفادهٔ حرام از آنها مثلاً بشود. در دانشگاهها روش ادارهٔ دانشگاهها و حکومت اخلاقیات و رسوم و عادات در دانشگاهها به چه شکل باید باشد؟ اسلام حکمی ندارد در این باب؟ در باب جنگ با کی جنگ را شروع کنیم؟ با کی شروع نکنیم؟ اگر شروع کردند تا چه حد باید جواب بدهیم؟
♦️خب شما ملاحظه کنید ما در فقه خودمان علمای بزرگ ما که واقعاً بعضی از آنها از لحاظ فکری نابغهاند، آدم وقتی نگاه میکند آن دقتهای فکریای را که مثلاً «شیخ انصاری» یا «محقق قمی» یا «صاحب ریاض» و دیگران توی کتابهایشان دارند آدم حیرت میکند. این چه مغزی بوده، این مغز و این فکر در مسائلی که وارد شده تا گاو و ماهی پیش رفته؛ تمام جزئیات را توی مسأله ببینید این عالم پیدا کرده. خب شما همین فروع علم اجمالی را نگاه کنید، اگر علم اجمالی دارد که یک خلل در این نماز به وجود آمده نمیداند که در فلان رکعت است یا فلان رکعت، در رکن است یا در غیر رکن است، در این نماز است یا در نماز قبلی است و همینطور و همینطور، صد فرع فروع علم اجمالی است. هی نشسته این عالم فکر کرده، یک فرضی را تصور کرده و فرموله کرده، حکمش را طبق فرمولهای مشخص فقهی پیدا کرده است. اگر ما بخواهیم مسائل مربوط به سیاست خارجی، به سیاست زراعی، به سیاست صنعتی، به سیاست اقتصادی در داخل کشور، در خارج از کشور، سیاست نظامی، سیاست اداری، سیاست فرهنگی و تعلیم و تربیت و غیره و غیره، اگر بخواهیم دربارهٔ همهٔ اینها اینجور دقت بکنیم که باید هم بکنیم شما ببینید چقدر کار لازم است.
📕بیانات در دیدار طلاب و روحانیون مشهد در دانشگاه رضوی،۱۳۶۵/۰۱/۰۴
هدایت شده از به دنبال نور
🔰یکی از آشناهام دیشب حدود ساعت ۱۲ شب به وقت سال نو میلادی
رفته کلیسای سرکیس مقدس تهران یه سر بزنه
میگفت که نکته جالبش این بود که تعداد مسلمونا بیشتر از خود مسیحیا بود و نکته افتضاح این بود که خانومای مسیحی با حجاب و پوشیده حاضر شده بودن ولی زنای مسلمون ما کشف حجاب کرده بودن
هدایت شده از کانال سید حسین کشفی
⚡️ چیزی را که سند داشت نوشتهام
🔻 آیة الله العظمی شبیری زنجانی
🔹مرحوم والد میفرمود: آقای خمینی از حاج شیخ عباس قمی پرسیده بود که شما مفاتيح الجنان را بر اساس روایات و مدارک صحیح نوشته اید یا اعم از صحیح؟ حاج شیخ عباس گفته بود: من چیزی را که سند داشت نوشته ام.
🔸 وی در مقدمه هم نوشته که برخی از اخوان مؤمنین از من در خواست کردند تا کتاب مفتاح را مطالعه و آنچه سند آن به نظرم رسیده ذکـر کنـم و آنچه را کـه سـنـد ندارد حذف نمایم و مطالبی را هم اضافه کنم و من در اجابت این خواسته ایـــن
کتاب را نوشته ام.
📆 ۱۳ دی ۱۴۰۳ ، از افادات امشب معظم له در جلسه علمی. نیز رک: جرعه ای از دریا، ج۴، ص۵۱۰.
@seyyed_hossein_kashfi
هدایت شده از محسن قنبریان
📋 برشی از سخنرانی حجت الاسلام و الملسمین #قنبریان در هیئات دانشجویی تهران/ دانشگاه امیرکبیر ۱۱دی۱۴۰۳
ما کجای طرح مقاومت رهبری هستیم؟!
🔅 راه حل فلسطین در دیدگاه رهبرانقلاب، یک راه حل مردم سالار است: رفراندوم بین همه فلسطینیان (حاضر و آواره، مسلمان و یهودی) ؛ هسته های مقاومت(یمن، لبنان، عراق و ایران)، به الگوی داعش نیستند بلکه کارشان وادار کردن رژیم به این راه حل است.
🔸 مظلومیت و صبر عجیب مردم غزه در بیش از یکسال، جنایت کاری اسرائیل را برملا و به خیابانهای دنیا کشید. این یک نقطه عطف و استثنایی در سابقه مواجهه با رژیم است؛ لکن آن اعتراضات عمومی دنیا، راه حل پیشنهادی اش نوعاً دو دولتی است و پیشنهاد ما نیست!
⬅️ وظیفه اول دانشجویی:
"مساله غزه نباید از اولویت #افکار_عمومی_دنیا کنار برود"(۱۴۰۳/۱/۱۵).
خودشان هم ۱۴۰۳/۳/۱۰ به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه های آمریکا نامه می نویسند.
🔸 پیشنهاد ما جزء گزینه های اول جهان عرب و اسلام هم نیست.
در جهان اسلام گزینه دودولتی در ۲۰۲۲، ۵۰٪ و در ۲۰۲۴، ۵۴٪ بوده است !
یک دولتی(رژیم + خودگردان) و تشکیل کنفدراسیون هم گزینه های بعدی بوده است.
حتی خود فلسطینی ها تا۲۰۱۲، ۶۰٪ راه حل را دو دولتی می دانستند اما جنایات اخیر رژیم باعث شده بیش از ۷۰٪ مخالف دو دولتی شوند!
⬅️ وظیفه دوم:
قبولاندن راه حل مردمسالار ایران به معترضین جهانی و استفاده از فضای موجود برای گزینه اصلی کردن آن در جهان اسلام از طریق #دیپلماسی_عمومی (نخبگان و نویسندگان و...) .
🔅 آنچه از طرح خاورمیانه جدید با آی مک و استراتژی گالیوریسم و... شنیده می شود؛ نتیجه اش این است که رژیم "دروازه واردات و صادرات منطقه شده" و سیادت او به همراه تجزیه کشورهای بزرگ منطقه خواهد بود.
مقاومت رهبری از اساس ملی-امتی است.
در خطبه بعد از شهادت حاج قاسم و هم خطبه جمعه نصر از امت سازی، هم سرنوشتی، ائتلاف سازی و کمربند امنیتی و سیاسی... علیه اسراییل گفتند. غیر از دستگاه های رسمی ،نهادهای عمومی ای را هم موظف کردند:
• "علمای دین" و حوزه ها را برای وحدت و راه حل های اسلامی سبک زندگی،
• "همکاری دانشگاه های جهان اسلام" برای ارتقای علم و فن آوری(جبران عقب ماندگی)
• "همکاری رسانه ها" برای اصلاح فرهنگ عمومی
• "ارتباط بازارها" برای بیرون کشیدن کشورها از سلطه کمپانی های غارتگر
• "ارتباط نیروی های مسلح" برای دور کردن جنگ و تجاوز از منطقه!(۹۸/۱۰/۲۷)
⬅️ وظیفه سوم:
#خوانش_ملی_امتی از مقاومت و هم سرنوشتی منطقه اسلامی و پیدا کردن جای خود در لیست بالا!
🔅 مقاومت در اندیشه رهبری مردم پایه است.
جنگ و رقابت پیمایش ها در ایران و اراضی اشغالی نباید از نظرها دور بماند...
❗️اگر جایی مقاومت نیابتی باشد، درون خود ایران است؛که حاکمیت به نیابت از مردم مقابل اسرائیل مقاومت می کند!!! در خوب و بدش نیابت است؛ خوبش، یعنی تحمیل نیست؛ بدش، یعنی مقاومت مثل غزه و لبنان اجتماعی نیست !
#اجتماعی_تر_کردن_مقاومت به راهپیمایی های بعد نماز جمعه نیست ؛ به این است مقاومت در متن زندگی مردم لحاظ شود. یعنی اقتصاد مردم هم مقابل تحریم و تجاوز بیرونی مقاوم شود!
⬅️ وظیفه چهارم:
مطالبه تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بخصوص بند ۱و ۴ و ۵ آن توسط جنبش دانشجویی و فعالان سیاسی...
❗️در شرایط جنگی دادگاه صحرایی برای خائنین معین می کنند نه مصونیت قضایی و سیاسی؛ برخی رفتارهای اقتصادی مثل شکستن دیوار صوتی رژیم بالای سر مردم است!
🔸 انتقام حاج قاسم را اخراج آمریکا از منطقه قرار دادیم (که راهبرد کلان و جوهره مقاومت اسلامی است).
اردیبهشت۹۸ ، ۸ماه قبل از شهادت حاج قاسم در مواجهه با قرار گرفتن سپاه در لیست تروریست ، قانون اقدام متقابل علیه آمریکا تصویب شد. (دی ماه ۹۸ بعد از شهادت سردار در یک سه فوریتی آنرا تکمیل کردیم)
طبق ماده ۲ و ۶ این قانون دولت و وزارت خارجه باید از همه ظرفیت ها برای تعطیلی پایگاه های آمریکایی و خاتمه دادن به بهرمندی آن ها از تاسیسات و منابع مالی کشورهای منطقه استفاده کند.
طبق ماده۱۱ هر ۴ماه باید همه دستگاه های مسئول گزارش عملکرد خود را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کنند؛یعنی تا الان باید ۱۷ گزارش ارائه شده باشد!
⬅️ وظیفه پنجم:
در کنار مطالبه وعده صادق، جریان های انقلابی و دانشجویی سراغی از این قانون هم بگیرند!
متاسفانه همه جا با #تقلیل و تنزیل مواجه ایم ؛از کل فرآیند تحقق حجاب و وظایف دستگاه و نهادهای مختلف ، فقط به انتظامی و قضایی اش می چسبیم؛ از حکمرانی فضای مجازی ، فقط فیلترینگش را می چسبیم؛ از طرح جامع مقاومت هم فقط وعده صادق را می فهمیم!
🔈 صوت کامل جلسه را اینجا بشنوید!
📎 مطلب مرتبط: مقاومت مردم پایه، راه حل مردمسالار
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از خبر فوری سراسری
9.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️پزشکی که هم رییس بیمارستان بود
هم نماز میت می خواند
هم پسرش را در حیاط بیمارستان دفن کرد
هم مجروح شد
و آخرین نفری بود که به زور گلوله از بیمارستان خود بیرون رفت.
قدم های آخرش در صحنه پایانی گزارش، آخرین گام هایی است که بر ویرانه مدعیان حقوق بشر بر می دارد....
📌 #فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
هدایت شده از شارح | حمید عظیمی
جنگ یا انقلاب؟
از سال گذشته که در مرز طریبیل، خشت اول حرکت انسجام گذاشته شد، گام به گام ایمان ما به ضرورت دعوتی فرامرزی به سیاسی کردن مقاومت بیشتر شده است. سازمان رزم مقاومت که آن زمان به کفایت سازوبرگ خود اعتماد داشت مانعی برای مداخلهٔ نیروهای مدنی در فیزیک قدرت بود. اما اکنون این سازمان مجبور به چندین مرحله عقبنشینی شده و مسیر منطقه چندان در جهت رویای سنوار پیش نرفته است.
نخستین عقبنشینی از همان جغرافیایی شروع شد که نظامیان تصمیم گرفتند مدنیها را از صحنه بیرون کنند. کتائب حزب الله اولین سازمان نظامی بود که پس از ماجرای واکنش امریکا به عملیات رکبان در بهمن ماه، مجبور به آتشبس شد. پس از آن سقوط رازآلود سیدابراهیم رئیسی، راستگرایان از پاستور اخراج و در کاخ سفید باز گردیده اند. حالا در آذرماه تلخ دیگری همزمان باید خبر بازگشت صهیونیست ها به شمال و سقوط حلب را هضم کنیم.
همانطور که باقری بزرگ تسلیم شیوهٔ جنگ صیاد نشد، ما نیز دیگر نباید بیش از این معطل تغییر عقیدهٔ باقری کوچک بمانیم. هرچند نشانههایی از انعطاف دیده میشود اما صرف پافشاری گره را باز نمیکند. حل دو مشکل بزرگ در گرو ارادهٔ جمعی و خطرکردن ماست:
نخست اینکه کسی ما را مسلح نخواهد کرد. سازمان رزم مقاومت دیگر علاقهای به استراتژی موج انسانی ندارد و در یک توافق نانوشته با طرفهای دیگر درگیر تلاش دارد سلاح از قبضه نظامیان حرفهای بیرون نشت نکند. اگر کسی فکر میکند ماجراهای سوریه این وضع را تغییر میدهد میتوانند باز هم منتظر کمانه کردن خشونت به «عقر دار» خود باشد.
دوم اینکه نباید اجازه دهیم دامنهٔ جنگ گسترده شود. مشکلات ما با ارتشهای کلاسیک منطقه، نباید منجر به رویارویی ما با آنها شود. قاعدهٔ ما در برخورد با این ساختارهای وارداتی، همانی است که روی ارتش پهلوی پیاده کردیم، نه آنچه بر سر ارتش عفلقی آوردیم. به یاد بیاوریم که اولی را با 2000 شهید تسلیم کردیم و دومی را با صد برابر آن.
یکبار دیگر به رویکرد انقلابی فرصت بدهیم. مقاومتی که از دل یک موج انقلابی زاییده نشود راه دشواری در حفظ عمق اجتماعی خود خواهد داشت.
https://vrgl.ir/USLYD
هدایت شده از شارح | حمید عظیمی
پدرخواندگان پاسدار ما همان اشتباهاتی را تکرار میکنند که روزگاری بزرگان انقلاب و ارتش را دچار آن خطاها میدانستند. به قول صفوی «فرماندهان یگانهای ارتش عمدتا بالای 45سال سن داشتند، در حالی که فرماندهان سپاه 20 تا 25 ساله بودند. حدود 15 تا 20 سال اختلاف سنی بین ما بود. این اختلاف سن مهم است. خب آدم که سنش بالا میرود کمی احتیاط میکند و اصولا شجاعت و تحرک میدانی و حرکت و تلاش او کاهش پیدا مییابد.» تا اینجای قضیه البته کاملا طبیعی است و ما نباید توقع تفاهم با سردارهای 65 ساله را داشته باشیم!
اشکال کار از ماست. از اینجاست که آنها فقط به اندازه 4 عملیات شکست ارتش را تحمل کردند و ما همچنان بعد از 4سال شکست مداوم پس از شهادت حاج قاسم، هنوز امیدواریم سپاه سرپا شود. نه سبب ناکارآمدی جنگهای نامنظم شهادت چمران بود و نه شهادت سلیمانی علت اصلی درجا زدن سپاه. مشکل دقیقا عدم درک تغییر موقعیت و فقدان عقلانیت تاسیسی و تحولخواه در بدنهٔ نیروهای مقاومت است. همان جوهرهای که با سماجت و ابتکار، سد مخالفت چمران و رجائی و خامنهای و منتظری را میشکند و مسیر جنگ را تغییر میدهد.
من نمیدانم قرارگاه «گلف» زایش مقاومت مردمی از کدام گوشه سربرخواهد آورد، اما گمان میکنم یکی از اولین ماموریتهایش، بیرون کشیدن بسیج از قبضهٔ سپاه باشد.
تپههای اللهاکبر این نیروی جدید هم معلوم نیست کجا باشد، اما اگر به جای پیدا کردن آن سرهنگ نافرمان که نیروهای عزیز جعفری را مسلح کرد، منتظر دستور بنیصدر بمانیم، همان بلایی سرمان میآید که اسد بر سر سپاهیان قدس آورد.