eitaa logo
العالم بزمانه
120 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
37 فایل
«الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» @HaeriDarzi https://eitaa.com/almogaddemat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزنه
دیدگاه آیت‌الله العظمی سیستانی درباره‌ ورود کفار به حرم معصومین(علیهم السلام) به مناسبت ورود مکرون به حرم کاظمین(ع) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️سؤال: آیا پیروان ادیان و کتاب‌های آسمانی و یا دیگر کفار که اهل کتاب نیستند، می‌توانند وارد مساجد و دیگر اماکن عبادت و مشاهد مقدس ؟ 🔹پاسخ: بنابر احتیاط واجب، ورود آنان به مساجد و حرم های مطهر معصومین علیهم‌السلام اما دیگر اماکن مقدس، فی نفسه مانعی ندارد. ▪️مشاهده متن استفتا در سایت رسمی: 👇 https://www.sistani.org/persian/qa/01034/ @rozaneebefarda
✍️22 محرم 460رحلت شیخ طوسی ره وی در رمضان سال ۳۸۵ هجری قمری در طوس زاده شد، گرچه تاریخ دقیق تولد او در دست نیست. از کودکی آغاز به آموختن علوم اسلامی کرد. در سال ۴۰۸، در ۲۳ سالگی، خراسان را به قصد عراق ترک کرد و به بغداد رفت تا از محضر بزرگ‌ترین دانشمند شیعه آن دوران یعنی شیخ مفید درس آموزی کند در جوانی به درجه اجتهاد رسید و کتاب تهذیب الاحکام را در این دوره و با پیشنهاد استادش، شیخ مفید تألیف کرد.وی پنج سال از عمرش را به شاگردی شیخ مفید گذراند. پس از رحلت شیخ مفید، نزد شاگرد او سید مرتضی حاضر شد و ۲۳ سال تحصیل کرد. سید مرتضی علم الهدی به سال ۴۳۶ درگذشت و پس از وی شیخ طوسی، مرجع شیعه شناخته شد. ترکان سلجوقی در سال ۴۴۷ با استفاده از ضعف آل بویه - که شیعه مذهب بودند - به بغداد حمله کردند و با اشغال آن، حکومت آل بویه را برانداختند. طوسی تا سال ۴۴۸ در بغداد بود و مجلس درس خود را در همان شهر تشکیل داد. در سال ۴۴۸ به سبب حمله طغرل به بغداد و انقراض آل بویه بر آزار و اذیت شیعیان توسط اهل سنت و سلجوقیان افزوده شد. در این زمان عبد الملک وزیر طغرل بیک، به محله‌های شیعه‌نشین حمله کرد و به کشتار آنان پرداخت. حتی به خانه شیخ حمله کردند تا وی را به قتل برسانند، ولی او را نیافتند و وسایل منزل و کتاب‌های او را به آتش کشیدند و نابود ساختند. گفته‌اند طغرل بیک تا سال ۴۴۹، چندین بار کتاب‌های شیخ طوسی را در ملأ عام سوزاند. پس از این حادثه شیخ از بغداد خارج شد و به نجف رفت و حوزه علمیه نجف را تأسیس کرد. گفته شده که در آنجا ۳۰۰ مجتهد تربیت کرد و چندین کتاب نوشت. برخی گزارش‌ها نیز سال ۴۴۸ را سال تأسیس حوزه علمیه نجف می‌دانند. نفوذ علمی به گونه‌ای بود که تا ۸۰ سال فتوایی مخالف فتواهای وی صادر نشد. خاندان شیخ طوسی تا چند نسل همه از علما و فقها بوده‌اند. پسرش شیخ ابو علی ملقب به «مفید ثانی» کتابی به نام «أمالی» دارد و کتاب «النهایة» تألیف پدرش را نیز شرح کرده‌است. همچنین دختران شیخ طوسی نیز فقیهه و فاضله بوده‌اند. @Qavami
هدایت شده از اصالت اندیشه
اصل این متن ارزشمند، از شبکه‌های اجتماعی عراق که تحت سهمگین‌ترین فشارهای تغییرات اجباری اجتماعی زیر استبداد آمریکائی و یهودی است آمده که البته ایران هم تحت چنین فشارهائی هست اما به روش‌هائی دیگر. از نام نویسندۀ اصلی آن مطلع نیستم، اما مطالعۀ آن پرفایده است. از لحاظ دموکراسی: لوط علیه السلام، باید رذائل قومش را قبول می‌کرد، چون آن‌ها اکثریت جامعه بودند..! از لحاظ لیبرالیسم: لوط علیه‌السلام نباید قومش را از آن کارهای زشت نهی می‌کرد، آن‌ها در فعالیت‌های‌شان آزاد بودند، مخصوصا وقتی کسی را اذیت نمی‌کردند..! از لحاظ سکولاریزم: دین چه دخالتی در فعالیت‌های جنسی مورد رضایت طرفین می‌تواند داشته باشد؟!! از لحاظ عصر روشنگری: قوم لوط عاجز و معذور بودند، از اختلال ژنتیک رنج می‌بردند که طبعشان مجبورشان می‌کرد به اعمال قبیح روی آورند. از لحاظ دولت مدنی مدرن افراد شاذ، گروهی از ملت هستند، بر همه احترامشان واجب است و لازم است حقوقشان برای انجام عمل زشت پرداخت شود، بلکه لازم است در پارلمان نماینده داشته باشند...! از لحاظ دین فطرت، دین اسلام: لوط علیه السلام، نمی‌توانست از پس قومش برآید، پس به انکار اعمال زشتشان پرداخت و با زبان آن‌ها را نصیحت کرد و در قلب نسبت به افعال آن‌ها اکراه داشت! سپس به امر الهی آن‌ها را پس از نصیحت مکرر و دعوت بدون اثر ترک کرد...! تا پس از آن عذاب الهی نازل شود که در قرآن آمده است: (و هنگامی که فرمان ما فرا رسید، آن (شهر و دیار) را زیر و رو کردیم؛ و بارانی از سنگ [= گِلهای متحجر] متراکم بر روی هم، بر آنها نازل نمودیم...) حقیقت ... دموکراسی، و لیبرالیسم، و سکولاریسم و روشنگری و دولت مدنی ... همه در جدال با اصول و فروع و اخلاق در دین اسلامند، هیچ بندی آن‌ها را به هم پیوند نمی‌دهد، و تماما مثل کفر و ایمان در تناقضند..! همسر لوط علیه السلام، با آن‌ها در افعال قبیح مشارکت نداشت اما وی یک فرد روشنفکر بود: (Open minded). رفتارهایشان را پذیرفت و انکار نکرد، و به کاری که می‌کردند اقرار می‌کرد..! در قرآن جزای او چنین بود: ما او و خانواده‌اش را نجات دادیم، بجز همسرش که مقدّر کردیم جزء باقی‌ماندگان (در آن شهر) باشد! درسی برای هر کسی که مدعی همجنس‌گرائی و روشنفکری و گشایش در حدود الهی است. {فذكر بالقرآن من يخاف وعيد } پس بوسیله قرآن، کسانی را که از عذاب من می‌ترسند متذکّر ساز (وظیفه تو همین است)! ______________________________________________ اصل متن: ديموقراطياً : كان على لوط -عليه السلام- قبول رذيلة قومه ، كونهم يشكلون غالبية المجتمع..! ليبرالياً: لايحق للوط -عليه السلام- أن ينهاهم عن رذيلتهم ، فهم أحرار في تصرفاتهم، خاصة أنهم لم يؤذوا أحداً..! علمانياً : ما دخل الدين في ممارسات جنسية تتم برضى الطرفين؟!! تنويرياً: قوم لوط مساكين، معذورون، كونهم يعانون من خللٍ جيني أجبرهم [طبعياً] على ممارسة الفاحشه ..! الدولة المدنية الحديثة : الشواذ فئة من الشعب، يجب على الجميع احترامهم، وإعطاؤهم حقوقهم لممارسة الرذيلة ، بل ويحق لهم تمثيل أنفسهم في البرلمان ..! في دين الفطرة دين الإسلام: لوطا -عليه السلام- لم يكن قادراً على ردع قومه، فأنكر رذيلتهم، ونصحهم باللسان، وكره بقلبه أفعالهم! ثم غادرهم بأمر رباني بعد تكرار النصح والدعوة بلا جدوى..! ثم حلّت العقوبة الربانية في قوله تعالى: (فَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّنْ سِجِّيلٍ مَّنْضُودٍ). الحقيقة ... إن الديموقراطية، والليبرالية، والعلمانية، والتنويريه والدولة المدنية... كلها تنازع الإسلام في أصوله وفروعه وأخلاقه، وتعاملاته ، لايجمعهم به أي رباط، تماماً كالتناقض بين الكفر والإيمان..! زوجة لوط عليه السلام لم تشترك معهم في الفاحشة ولكنها كانت مُنفتحه : ( open minded ) تتقبّل افعالهم ولا تُنكرها عليهم وتُقرّهم فيما يفعلون .! فكان جزاؤها في قوله تعالى: ((فأنجيناه وأهله إلا امرأتهُ كانت من الغابرين)) درس لكل من ادّعى المثالية والانفتاح في حدود الله از کانال تلگرامی سید احمد خوئی @hadihoseiniasl
هدایت شده از طلاب و فضلاء امیرکلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرتضی رجائی
کسب آبرو از بی‌آبرو؟!!😯🤔 از عجایب روزگار اینکه اخیراً یکی از علمای بزرگوار حوزه علمیه تهران فرموده است: "در زمان شیوع کرونا دو اتفاق افتاد، یکی آبرومندی علمای شیعه و دیگری آبروریزی علم جدید. ✅ همه مراجع و رهبری خود را تابع قوانین پزشکی دانستند و رعایت کردند. ⛔️ آن وقت چهار تا طلبه می‌گویند ما واکسن نمی‌زنیم و اگر بزنیم احساسات جنسیتی انسان عوض می‌شود!؟ متاسفانه آبروی حوزه و علما از سوی برخی طلاب جوان با حرف‌های ناپخته آسیب می‌بیند". نکته شگفت‌آور این فرمایش آن است که مایه آبرومندی علمای شیعه در ماجرای کرونا، دقیقاً پایبندی به همان علم جدید و پزشکی مدرنی بوده که در جریان کرونا دچار آبروریزی شده است!!😯😯😯 🆔️ @m_rajaaei
👓 مرحوم آیت الله سید محمد سعید حکیم، در زمان صدام ملعون، ۸سال رو در زندان و عمدتاً گذروندند! تو همون زندان برای هم بندی ها درس تفسیر رو شروع کردند و بدون دسترسی به منبع خاصی ۴عنوان کتاب تالیف کردند!!: 1 ـ كتاب (تهذيب فى علم الاصول) در سه جلد. 2 ـ كتاب خمس كه بحث فقهى واستدلالى است. 3 ـ كتاب مباحثى در اصول عمليه ((برائت ـ تخيير واحتياط واستصحاب)). 4 ـ كتابى بنام سيرى در سيره وزندگينامه امامان معصوم (عليهم السلام) . 🔹 طلبگی یه همچین چیزیه که تو هیچ شرایطی بن بست نداره! 🔻 عکس مربوط به زندان ایشان می‌باشد @HozeTwit
هدایت شده از ⁦🇮🇷خبر طلاب
مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه به افتاد ◽️با توجه به ارتحال آیت‌الله العظمی سید محمدسعید حکیم از مراجع ، مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌ علمیه که قرار بود فردا برگزار شود به تعویق افتاد. ◽️این مراسم روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد. 🇮🇷 اخبار مهم،خاص،محرمانه: http://eitaa.com/joinchat/1026359310Cd87a388a56
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔺تمجید و پیام تسلیت آمریکا در رحلت مرحوم آیت‌الله حکیم 🔹 از وقتی پمپئو برای آیت‌الله سیستانی پیام سلامتی فرستاد و ایشان را به عنوان "منبع روشنگری و الهام برای خودش و ملیون‌ها عراقی" معرفی کرد، این پیام تسلیتِ تمجیدی آمریکا برای مرحوم آیت‌الله حکیم نیز تعجب برانگیز نیست! 👈 همانطور که در اینجا توضیح داده بودم، در بین علمای شیعه دو جریان عمده وجود داشته و دارد و آمریکا در مواجهه با عالم تشیع، با این دو خط فکری روبروست، طبعا برای تضعیف جریان اول که جریان مقاومت و مبارزه علیه استکبار است، جریان دوم که جریان تقیه‌وصلح‌وسازش است را تقویت می‌کند وگرنه آمریکا نه نسبتی با آیت‌الله سیستانی دارد و نه نسبتی با مرحوم آیت‌الله حکیم! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت آیةالله آقای حاج سید محمدسعید حکیم از مراجع تقلید در نجف اشرف را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم محقّق مرحوم آیةالله آقای حاج سید محمدسعید حکیم رحمةالله‌علیه را به حوزه‌ی عظیم‌الشأن نجف و مراجع تقلید و علمای بزرگوار آن، و به بیت رفیع طباطبائی حکیم مخصوصاً فرزندان و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان از مراجع تقلید و دارای آثار با ارزش در فقه و اصول بودند و فقدان ایشان ضایعه‌ی علمی برای آن حوزه مبارک محسوب میشود. رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه ای ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
هدایت شده از طلاب و فضلاء امیرکلا
🔻با صدور پیام‌های تسلیتی صورت گرفت: ◼️ تمجید مراجع تقلید از خدمات علمی و مبارزاتی مرحوم آیت الله العظمی حکیم ◻️ مراجع معظم تقلید در پیام های تسلیت و تماس های تلفنی خود به مناسبت ارتحال آیت الله سید محمد سعید حکیم از علمای عراق، از خدمات علمی و مبارزاتی این مرجع فقید، تمجید کردند.👇 https://hawzahnews.com/xbjFk
هدایت شده از محسن قنبریان
نگهبان غیررسمی(اجتماعی)؟! آنچه انقلاب اسلامی بیشتر از یک فقیه متبحر درون ساختار رسمی شورای نگهبان لازم دارد، حوزه علمیه ای قوی درون نهاد اجتماعی(نه سیاسی) است که بتواند نگهبان غیر رسمی نهاد قدرت در تحقق آرمانها و ارزشها باشد. به تعبیر رهبر انقلاب: حوزه علمیه ای "مستقل از حکومت" اما "همکار آن" باشد. "وابسته به دولت نباشد" اما "به دولت کمک کند". آنرا "نصیحت و راهنمایی کند و مقررات اسلامی را به آن بشناساند"(۷۴/۹/۱۶). متاسفانه برخی پیشبران علم در حوزه، "بی اعتناء و بی مبالات در قبال حکومت"؛ و برخی هم در نصیحت و راهنمایی دچار لکنت و تعارف اند؛ و قلیلی هم آنند که باید! برخی این روزها صرفاً از منفذ قدرت سیاسی، جدایی آیت الله آملی از یکی از ارکان رسمی حکومت را یک پله مانده به آخر و افول ستاره بخت می شمارند؛ اما این آقای آملی است که باید به اینها ثابت کند وفادار به انقلاب و نظام در نهاد اجتماعی حوزه می ماند. با استقلال فکری اش -که شاگردان در او سراغ دارند- با دلسوزی و اخلاص، ناصح و راهنما و نگهبان غیر رسمی(اجتماعی) می شود و مقررات اسلامی را به اجزای حکمرانی می شناساند. ان شاء الله. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian