eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📜شروع تدریس برهان شفا توسط علامه طباطبایی 🔅🔅🔅🔅🔅 📝 باسمه تعالی و تقدس ✏️ در تاریخ ماه شعبان ۸۶قمری برابر آذرماه ۴۵شمسی، حضرت استاد علامه آیت الله العظمی سید محمد حسین طباطبایی تبریزی مدظله تدریس این کتاب را شروع فرمودند. 🔰یحیی انصاری شیرازی @fater290
⁉️چرا و چگونه انتخاب کنیم؟؟؟ 🔰خلاصه بیانات دیروز رهبر انقلاب ۹۸/۱۱/۲۹ ♨️♨️♨️♨️♨️ ✅انتخابات جهاد عمومی و آبروی کشور 🔺مسئله‌ی انتخابات خیلی مهم است. انتخابات یک جهاد عمومی است؛ انتخابات مایه‌ی تقویت کشور است؛ انتخابات مایه‌ی آبروی نظام اسلامی است. می‌بینید تبلیغات آمریکایی‌ها را که چطور میخواهند بین نظام اسلامی و بین مردم فاصله بیندازند؟ ... هدف فعّالیّت این است که جوان ایرانی را از نظام اسلامی جدا کنند؛ امّا به نتیجه نمیرسند. ... در انتخابات، باید ببینند دشمنان که با وجود اصرار آنها برای اینکه مردم را از نظام جدا کنند، مردم به انتخابات اقبال میکنند؛ که این اقبال، آبروی نظام اسلامی است. 🔺چشم دوستان و دشمنان هم دوخته‌ی به اینجا است؛ به این هم توجّه داشته باشید. دشمنان میخواهند بدانند که حالا بعد از این همه تلاش و تبلیغات و مشکلات اقتصادی‌ای که در کشور وجود دارد و بدعهدی‌ای که غربی‌ها و اروپایی‌ها با ما کردند و فشارهایی که -به قول خودشان فشار حدّاکثری- آمریکایی‌ها دارند وارد میکنند، بالاخره نتیجه‌اش در مردم ‌چه شده؟ دشمن دارد نگاه میکند و میخواهد این را ببیند. دوستان ما هم در اطراف دنیا با نگرانی نگاه میکنند تا ببینند چه خواهد شد. البتّه هر وقت پیغامی به یک مجموعه‌ای از دوستانمان میدهیم، همیشه بنده میگویم هیچ نگران نباشید، از ملّت ایران نگران نباشید؛ ملّت ایران میداند چه‌ کار دارد میکند، بلد است چه‌ کار بکند و دارد میکند کار خودش را. ✅انتخابات خنثی کننده نیتهای شوم دشمن و تحول آفرین 🔺انتخابات، خنثی‌کننده‌ی بسیاری از نیّتهای شومی است که آمریکایی‌ها در ذهن دارند، صهیونیست‌ها در دل دارند علیه کشور؛ انتخابات این نیّتهای شوم را خنثی میکند. این انتخابات، بدل‌فنّ مکر و کید دشمنان ایران است؛ ... خدا به حضورِ به‌هنگام برکت میدهد؛ اینجا هم حضور در پای صندوق انتخابات، به توفیق الهی مایه‌ی برکت خواهد بود. اگر خوب انجام بدهیم کارمان را، ممکن است تأثیرِ تحوّل‌آفرین داشته باشد؛ با این کار یک تأثیرِ تحوّل‌آفرینی در کشور به وجود می‌آید. ✅انتخابات سبب تقویت کشور 🔺ما مکرّر عرض کرده‌ایم ایران باید قوی بشود؛ اگر قوی بشود، دشمن مأیوس میشود، توطئه‌های دشمن در نطفه خفه میشود و به نتیجه نمیرسد؛ این نتیجه‌ی قوی شدن است. یکی از مصادیق قوی شدن همین است که یک مجلس قوی داشته باشیم؛ مجلسی که در مقابل توطئه‌های دشمن، با وضع قوانین لازم، با هدایت دولتها به سمت مطلوب، بتواند کشور را مصونیّت ببخشد؛ یک مجلس قوی این جوری است. خب هرچه حضور مردم در پای صندوقها بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است. یک رکن قوّت مجلس همین است که کسان زیادی، جمع بیشتری به مجلس رأی بدهند. آن مجلسی که با آراء اکثریّت قاطع مردم به وجود آمده، مجلس قوی و معتبری خواهد بود. این تأثیری که انتخابات میگذارد، فقط این نیست که در دوره‌ی چهارساله‌ی این مجلس تأثیر میگذارد، بلکه تأثیرهای بلندمدّت میگذارد؛ برای خاطر اینکه این نمایندگانی که شما میفرستید مجلس، ممکن است یک تصمیم‌هایی بگیرند، قوانینی را تصویب کنند که تا سالها اثرش ادامه داشته باشد. بنابر‌این، تأثیر یک مجلس -چه مجلس قوی و خوب، چه مجلس ضعیف- طولانی‌مدّت خواهد بود. خدای نکرده مجلس ضعیفی هم باشد، مجلس خودباخته‌ای هم باشد در مقابل دشمن، آن هم تأثیرات منفی خواهد گذاشت برای بلندمدّت. ✅حضور در انتخابات یک حکم شرعی، جشن ملی و حق مدنی 🔺به نظر بنده، با ملاحظه‌ی همه‌ی جوانب، امروز حضور در انتخابات و شرکت در رأی دادن یک حکم شرعی است؛ صرفاً یک وظیفه‌ی ملّی و انقلابی نیست؛ وظیفه‌ی شرعی است؛ در عین حال یک جشن ملّی هم هست، در عین حال یک حقّ مدنی هم هست. مردم حق دارند در سرنوشت کشور دخالت کنند؛ این استنقاذِ حقّ خودِ آحادِ مردم است که شرکت کنند. بنابر‌این، هم از لحاظ شرعی، هم از لحاظ جنبه‌ی ملّی، هم از لحاظ احقاق حقّ مدنی، انتخابات یک برجستگی ویژه‌ای دارد. ✅ملاک های انتخاب 🔺چه جوری انتخاب کنیم، چه کسی را انتخاب کنیم؛ این خیلی مهم است. ... باایمان باشند، شجاع باشند، کارآمد باشند و افراد مؤمن، شجاع، وظیفه‌شناس، پُرانگیزه، وفادار به مردم، وفادار به انقلاب باشند. عزیزان من! ما در مجلس شورای اسلامی یک روزی نمایندگانی داشتیم -در همین مجلس شورای اسلامی خودمان- که امروز همانها نوکر و کُلفَت آمریکا و دشمنان ایرانند، دشمنان جمهوری اسلامی‌اند؛ [امّا] یک روزی اینجا نماینده بودند! اینها را باید خیلی مراقبت کرد. وفادار به اسلام، وفادار به مردم، وفادار به انقلاب، وفادار به کشور، سرسخت در مقابل دشمن [باشند]؛ در مقابل دشمن احساس ضعف و اظهار ضعف نداشته باشند؛ چشم و دلِ حریص به مال دنیا نداشته باشند؛ چشم و دلشان سیر باشد. بعضی ممکن است وارد میدان نمایندگی بشوند برای اینکه بتوانند به مال و منالی، به امکاناتی دست پیدا کنند؛ این آدم شایسته‌ی نمایندگی این ملّت نیست؛ [یعنی] آن کسانی که چشمشان به این است که بتوانند نماینده بشوند، بعد تأثیر بگذارند در وضع اداره‌ی بعضی از جاها -این را بردار، آن را بگذار- این را یک مطمعی قرار بدهند برای مسائل مالی! این جوری نباید باشد. 🔺سابقه‌ی دلبستگی و انفعال در مقابل دشمن هم بایستی یک نقطه‌ی منفی به شمار بیاید و مردود به حساب بیاید. کسانی که این سابقه را دارند که در مقابل دشمن منفعلند، در مقابل دشمن قدرت ایستادگی ندارند، اعتماد به نفْس ندارند، اینها انصافاً برای نمایندگی این ملّت مناسب نیستند. این ملّت اعتماد به نفْس ملّی دارد؛ ملّت ما اعتماد به نفْس ملّی دارد، که هر کسی نگاه کند به کشورِ ما همین را احساس میکند. ✅ترکیب مجلس از جوانان و باتجربه ها 🔺یک ترکیب متناسبی در مجلس باید وجود داشته باشد بین جوانان و بین افراد باتجربه؛ این لازم است. بنده همیشه روی جوانها تکیه میکنم، امّا معنایش این نیست که از آدمهای مجرّب و دانا و راه‌بلد، انسان چشم بپوشد. جوانها در واقع کنش‌گر اصلی، پیشران و حرکت‌دهنده‌ی به جلو هستند؛ وجودشان بنابر‌این لازم است؛ هم در دستگاه‌های دولتی لازم است، هم در دستگاه‌های قانون‌گذاری لازم است، [هم] در بخشهای مختلف لازم است. این جوانگرایی‌ای که ما گفتیم، یک ضرورت قطعی کشور است؛ امّا به معنای این نیست که آدمهای مجرّب، کارکشته، راه‌بلد، کاربلد از دُور خارج بشوند؛ نه، ترکیب این دو یک ترکیب مطلوبی است. ✅اهمیت انتخابات مجلس خبرگان 🔺ضمناً [اهمّیّت] انتخابات را که عرض کردیم، انتخابات مجلس بسیار مهم است، امّا انتخابات خبرگان هم بسیار مهم است که ما در کنار این، داریم و در تعدادی از شهرها انتخابات خبرگان هست؛ آن هم نباید به حاشیه برود. کاری که بر عهده‌ی خبرگان ملّت هست یک کار بسیار مهمّی است. ✅دو رکن انتخابات: اصل انتخابات و کیفیت انتخابات 🔺بنابراین دو رکن در باب انتخابات هست: یکی اصل انتخابات است و شرکت عمومی مردم که ما عرض کردیم هر کس اسلام را دوست دارد، انقلاب را دوست دارد، نظام را دوست دارد، ایران را دوست دارد باید در انتخابات شرکت کند؛ [ولی متأثّر از] تبلیغات گوناگون، نه. هر کسی که این خصوصیّات را دارد باید انتخابِ خوب بکند. این هم رکن دوّم. رکن اوّل، اصل انتخابات است و رکن دوّم، کیفیّت انتخابات و چگونگی انتخابات است. این عرض ما در باب انتخابات است. انتخابات همین چند روز دیگر است؛ نعمت الهی و امتحان الهی است، میدان حضور است و امیدواریم که ان‌شاءالله همه‌ی مردم عزیز کشورمان ... از این امتحان سربلند بیرون بیایند. @fater290
♨️ برگزار شد 💢 مبانی فقهی امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی 🔰سخنران: استاد علی فرحانی 🏢 خیابان سمیه، خیابان شهیدین، کوچه۶، پلاک ۵۰، موسسه فرهنگی حضرت معصومه (س) @fater290 🔉صوت جلسه را 👇
mabani-feghhi-emamm-khomeini-98.11.30.mp3
14.66M
🔊🔊 💢المبانی الفقهیه للامام الخمینی فی ثورته 🔰استاد علی فرحانی 🌿🌿🌿🌿🌿 🔸استاد در ابتدای این جلسه به عنوان مقدمه بیان کردند که متاسفانه در انقلاب اسلامی، ابعاد علمی و فقهی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، تحث تاثیر جهات سیاسی و حکومتی و رهبری ایشان قرار گرفته و ناشناخته مانده است. 🔸ایشان در ارتباط با موضوع بحث بیان داشتند اندیشه امام خمینی (ره)، 8شاخصه اصلی دارد که با توجه به این شاخصه ها، می توان بیان کرد که نظام فکری امام خمینی (ره) یک مکتب فکری مستقل است. 🔸اولین شاخصه ای که در این جلسه تبیین شد، نگاه حضرت امام (ره) به کلیت دین و شریعت بود. حضرت امام معتقدند که شریعت و طریقت و حقیقت، یک چیز هستند و از هم جدا نیستند. استاد، این دیدگاه و لوازم آن را به تفصیل در این جلسه تبیین کردند. 🔸امید است که سایر شاخصه ها در جلسات دیگری تبیین شود. 📌منتدی السیده المعصومه الثقافی، قم، 98.11.30 @fater290
🕌 خبرگان انقلاب اسلامی، حضرات آیات مصباح و یزدی ⭕️ دو بزرگی که در مسیر حق مسامحه نکردند ... ☀️ ان شاء الله اجتماع مصباح و جنتی و یزدی در مجلس خبرگان، که خناسان می خواستند محقق نشود این بار شکل می گیرد... #خبرگان_انقلابی #قم #مشهد @ofoqemobin
| درس خارج اصول/ 👈جلسه سوم: ۹۵/۲/۲۷ 🔰استاد آیت الله فرحانی ✍️ مقرر: محسن ابراهیمی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ♨️ادلّه حرمت ضد خاص: مسلک مقدّمیّت 🔹جناب آخوند در کفایه ص129 در توضیح این دلیل می فرمایند: از آنجایی که اجزاء علت تامه عبارتند از مقتضی و شرط و عدم مانع. و برای تحقق شئ لازم است که اجزای علت تامه محقق شوند. وقتی شئ بخواهد محقق شود، مانع نباید وجود داشته باشد. یکی از موانع، ضد خاص است. مثلا یکی از موانع تحقق بیاض، سواد است. پس عدم ضد خاص (عدم سواد) از باب عدم مانع، از مقدمات وجودی ضد دیگر (بیاض) است. 🔹پس عدم ضد خاص، مقدمه تحقق ضد دیگر است. و از آنجایی که بر اساس مبحث مقدمه واجب، مقدمه، واجب است، پس عدم ضد خاص واجب است. و از جایی که ضد عامِ واجب، حرام است، پس عدمِ عدمِ ضد خاص، حرام است. و چون عدمِ عدم مساوی با وجود است، در نتیجه وجود ضد خاص حرام است. در نتیجه وقتی که مثلا صلاه واجب است، ازاله که ضد خاص آن است، حرام است. ✅نقد اول آخوند به مسلک مقدمیت: حد وسط ملائمت 🔹جناب آخوند، پس از تقریر مسلک مقدمیت، با بیاناتی سعی دارد آن را نقد کند. در بین محشین و شارحین نظر آخوند، اختلاف نظر شده است که آیا آخوند با سه حد وسط (مثل محقق قوچانی)، مسلک مقدمیت را نقد می کند یا با دو حد وسط (مثل مرحوم مروج در منتهی الدرایه). 🔹نقد اول آخوند در کفایه ص130 به مسلک مقدمیت این است که: با توجه به قانون استحاله اجتماع ضدین و شرایطی که برای آن در مباحث منطق و فلسفه بیان شده است، وجود ضد با عدم ضد دیگر ملائم است. در اینصورت نمی توان گفت که عدم یکی، مقدمه وجود دیگری است. برای اینکه عدم ضد، مقدمه وجود ضد دیگر باشد، باید مقدمه که در رتبه علت است، تقدم رتبی بر ذی المقدمه (وجود ضد دیگر) داشته باشد. اما می بینیم که وجود یکی (بیاض) با عدم دیگر (عدم بیاض) ملائمت دارد. 🔹در ذیل این بیان مطلبی در مورد اجتماع نقیضین آمده است که برخی گفته اند که این بیان، نقد مستقلی است و برخی گفته اند که تتمه نقد اول است و بدون آن، نقد اول ناقص است. ✅اشکال به نقد اول آخوند 🔹به آخوند اشکال شده است که نقد اول ناتمام است. حد وسط اشکال به آخوند این است که ملائمت، منافاتی با اختلاف رتبه ندارد و حد وسط ملائمت را نقض کرده اند. در اشکال به آخوند و نقض حد وسط وی دو بیان وجود دارد. 🔸بیان مرحوم مروج در نقض حد وسط ملائمت 🔹ایشان می فرمایند (منتهی الدرایه ج2 ص429): در مورد وجود علت و وجود معلول، می توان گفت که وجود علت ملائم با وجود معلول است، و به همین خاطر است که وجود علت، وجود معلول را به دنبال می آورد. اما در عین اینکه ملائمت دارند، اختلاف رتبه دارند. لذا حرف آخوند کلیت ندارد و به رابطه وجود علت و وجود معلول نقض می شود. 🔸بیان آیت الله فاضل در نقض حدوسط ملائمت 🔹آقای فاضل در نقض حدوسط آخوند (اصول فقه شیعه ج‏۵، ص۳۳) ، روی عدم ها کار کرده است. ایشان می فرمایند که در نقض حرف آخوند می توان گفت که عدم علت با عدم معلول ملائم است. چون وقتی که علت معدوم است، معلول هم معدوم است. و اگر چه که در فلسفه گفته می شود که علیت حقیقی بین وجودات است و علیت بین اعدام تسامحی است، ولی عدم علت، علت برای عدم معلول است. و با توجه اینکه – همانطور که آخوند هم در ادامه بیان می دارند- نقیضین در یک رتبه هستند، وجود و عدم علت در یک رتبه هستند و وجود و عدم معلول هم در یک رتبه هستند، از آنجایی که وجود علت رتبتا مقدم بر وجود معلول است، عدم علت هم، مقدم بر عدم معلول است. پس عدم علت و عدم معلول در عین اینکه، با هم ملائم هستند، اما در یک رتبه نیستند. پس حدوسط آخوند کلیت ندارد. و ملائمت با اختلاف رتبه تنافی ندارد. 🔸مستقل بودن حد وسط اول از دوم 🔹با توجه به تقریر نقد آخوند و اشکال هایی که به آن وارد شده است، مشخص می شود که نقد اول آخوند، نقد مستقلی است. و بیان دوم، نیز نقد مستقل و دارای حدوسط مستقلی است. ✅نقد دوم آخوند به مسلک مقدمیت: حد وسط اجتماع نقیضین 🔸بیان مختصر از نقد دوم 🔹آخوند در کفایه ص130 در ذیل بیان اول می فرماید که اگر تمانع وجودی بین ضدان، دلیل اختلاف رتبه بین طرفین باشد، باید در نقیضین نیز که منافرت و معاندت بیشتر است، به طریق اولی اختلاف رتبه وجود داشته باشد. حال آنکه می دانیم یکی از وحدات ثمان در نقیضین،اتحاد رتبه است و طرفین نقیض دارای اتحاد رتبه هستند. پس وقتی که اختلاف رتبه و تقدم و تاخر در نقیضین درست نیست، در ضدان هم صحیح نیست و اتحاد رتبه دارند. 🔸بیان محقق قوچانی در تقریر نقد دوم آخوند 🔹محقق قوچانی گفته اند (تعلیقه قوچانی ج‏1، ص: 315) که ولو اینکه بیان اول آخوند، اشکال دارد، اما بیان دوم آخوند، استدلال محکمی است. در بحث استحاله اجتماع نقیضین در فلسفه ثابت شده است که باید وحدت های هشتگانه وجود داشته باشد. و یکی از آنها اتحاد در رتبه است. پس وجود و عدم در صورتی با هم تناقض دارند که وحدت رتبه داشته باشند. همینطور که باید وحدت در زمان و مکان و شرط و... رعایت شود. 🔹از آنجایی که بازگشت اجتماع ضدان به اجتماع نقیضین است، در اجتماع ضدان هم باید وحدت های هشتگانه و من جمله آنها، اتحاد در رتبه وجود داشته باشد. پس اگر بیاض و سواد به عنوان دو ضد، هم رتبه هستند، و سواد و عدم سواد هم هم رتبه هستند، پس بیاض و عدم سواد هم رتبه هستند و دیگر یکی نمی تواند در رتبه مقدم بر دیگری واقع شود. 🔹پس وقتی یک شئ و ضد، به دلیل اینکه ضدان هستند، در یک رتبه اند و ضد و عدم ضد هم به دلیل نقیضان بودن، در یک رتبه هستند، آنگاه نتیجه می شود که شئ و عدم ضد آن در یک رتبه هستند. لذا عدم ضد، نمی تواند تقدم رتبی بر شئ داشته باشد. و در این صورت عدم ضد نمی تواند به عنوان یکی از اجزای علت شئ، در رتبه مقدم واقع شود. 🔹البته نباید گفت که چون متناقضین، در یک رتبه اند، ضدین هم مثل متناقضین در یک رتبه اند. بلکه باید این توضیح را داد که ضدان بازگشت به تناقض دارد. لذا "کاف" تشبیه در عبارت لازم نیست. 🔸تایید نظر محقق قوچانی توسط استاد 🔹حق با محقق قوچانی است و این دو بیان، دو استدلال با دو حد وسط است و استدلال اول ناقص است. امام هم همین برداشت را از عبارت آخوند دارند. اما برای نقض استدلال اول نباید همانند آیت الله فاضل به سراغ اختلاف رتبه در عدم ها رفت. چون در اینصورت باید نقص بیان اول را با بیان دوم جبران کنیم و مجموعا یک استدلال می شود. اما حق عبارت کفایه این است که تا این قسمت از عبارت دو استدلال است و استدال اول منقوض به اختلاف رتبه وجود علت و وجود معلول در عین ملائمت آنهاست. ✅نقد امام به تقریر محقق قوچانی از عبارت آخوند 🔹حضرت امام (مناهج ج2 ص11) می فرمایند که مشکل تقریر محقق قوچانی این است که بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط کرده اند و لذا برای عدم، رتبه قائل شده اند. حضرت امام معتقدند که نمی شود برای عدم رتبه قائل شد. اگر کسی نقیض را درست تصور کند، می داند که نقیض به معنای رفع الشئ است و با رفع همه چیز از بین می رود و هیچ چیزی باقی نمی گذارد. لذا نمی توان برای عدم رتبه قائل شد. امام هم مشخص می کنند که عبارت «عدم مضاف له حظ من الوجود» تسامح دارد و صحیح نیست و هم اینکه «عدم و وجود در یک رتبه اند» غلط است. ✅نظر علامه طباطبای در مورد عدم 🔹علامه طباطبایی هم در نهایه، ذیل بحث اعاده معدوم (نهایه ص23) بیان می دارند که اینکه بگوییم عدم جای وجود را می گیرد و بدل از وجود می شود، غلط است. چون عدم بدلی، عدم مضاف است و مسامحه دارد. @fegh_alkhomeini
| درس خارج اصول/ 👈جلسه چهارم: ۹۵/۲/۲9 🔰استاد آیت الله فرحانی ✍ مقرر: محسن ابراهیمی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ✅خلاصه تقریر محقق قوچانی از نقد دوم آخوند به مسلک مقدمیت 🔸همانطور که در جلسه قبل بیان شد، تقریر محقق قوچانی سه پله دارد: 1⃣1- نقیضین در یک رتبه هستند. مانند سواد و لاسواد 2⃣2- ضدین در یک رتبه هستند. مانند سواد و بیاض 3⃣3- از دو مقدمه فوق نتیجه می شود که: چون سواد و بیاض در یک رتبه و سواد و لا سواد هم در یک رتبه اند. پس لاسواد و بیاض نیز در یک رتبه اند (شبیه به قیاس مساوات). 👈نتیجه: پس نمی توان گفت: عدم ضد (عدم سواد) مقدمه وجودی ضد دیگر (بیاض) است. چون تقدم رتبی ندارد. ✅اشکال امام به محقق قوچانی در هر سه مقدمه 🔸اشکال مقدمه اول (مناهج ج2 ص 8): این که گفته شود نقیضین (سواد و عدم سواد) در یک رتبه هستند، اشتباه است. چون عدم، در نقیضین به معنای رفع الشئ و سلب تحصیلی است و سلب تحصیلی هیچ قیدی ندارد و مقید نیست. اما لازمه حرف شما که می گویید: عدم الشئ در زمان و مکان و رتبه و ... باید با وجودالشئ، وحدت داشته باشد، این است که عدم الشئ و سلب الشئ مقید به زمان و مکان و رتبه و.... بشود. حال آنکه در نقیضین، سلب، هیچ قیدی ندارد. آنچه شما تصور کرده اید، ایجاب عدولی و عدم مضاف است. اما در نقیضین عدم مضاف وجود ندارد. آنکه مناطقه و فلاسفه می گویند که در تناقض هشت وحدت شرط دان، به معنای مقید کردن سلب نیست. 🔸اشکال مقدمه دوم: باید توجه داشت که در استحاله اجتماع ضدان، آن مقدار که عقلی است این است که گفته می شود که ضدان دو امر وجودی هستند که در غایت تباعد از یکدیگر هستند. اما این که کدام دو امر هستند که ضدان می باشند، به تجربه و شناخت خارجی بر می گردد و حیثیت عقلی ندارد. لذا صحیح این است که استحاله اجتماع ضدین ارتباطی به رتبه های عقلی ندارد. که آنگاه بگوییم هم رتبه هستند یا نیستند. سلمنا که کسی بخواهد تلاش کند و آنها را به رتبه های عقلی و خصوصا امتناع اجتماع نقیضین برگرداند، همان جواب و اشکال قبل را در اینجا بیان می کنیم که عدم حقیقی و سلب تحصیلی رتبه ندارد. 🔸اشکال مقدمه سوم: (سلمنا که اشکالات فوق وجود نداشته باشد و بتوان برای عدم رتبه قائل شد) این است که شما امری شبیه به قیاس مساوات را بین هم رتبه ها پیاده کرده اید و بیان کرده اید که هم رتبه هم رتبه، هم رتبه است. در صورتی که نمی توان از هم رتبه بودن سواد و بیاض نتیجه گرفته که لاسواد (که هم رتبه سواد است) و بیاض هم رتبه اند. چون احکام عقلی تابع مناط و ملاک و حیثیت خود هستند و در جایی که ملاک و مناط جاری نمی شود، آن حکم جاری نیست. یکی از آن احکام هم رتبه بودن است. بین نقیضین به ملاک نقیض بودن، اتحاد رتبه وجود دارد و بین ضدان هم به خاطر ملاک ضد بودن، اتحاد رتبه وجود دارد. اما ملاکی وجود ندارد که یکی از ضدان با یکی از نقیضین اتحاد رتبه داشته باشند. 🔸به عنوان مثال می دانیم که علت، تقدم رتبی بر معلول دارد. و اگر همراه با علت، چیزی وجود داشته باشد، بدون وجود داشتن ملاک نمی توان گفت به صرف همراهی با علت، تقدم رتبی بر معلول دارد. 🔸لذا همان طور که قبلا به آخوند گفته شد که از ملائمت بیاض و عدم سواد، اتحاد یا اختلاف رتبه بدست نمی آید، در اینجا هم می گوییم که نمی توان به صرف هم رتبه بودنِ هم رتبه، حکم به اتحاد و یا اختلاف رتبه کرد. چون در آنجا مناطی وجود نداشت و در اینجا هم ندارد. ✅نقد سوم آخوند به مسلک مقدمیت 🔸آخوند نقد دیگری را به مسلک مقدمیت وارد می کند. این نقد را صاحب هدایه المسترشدین نیز بیان کرده است. آخوند بیان می دارد (کفایه ص130) که لازمه حرف مسلک مقدمیت، دور است. چون بین ضدان تمانع وجود دارد. و همینطورکه تحقق بیاض متوقف بر عدم سواد است، عدم سواد هم متوقف بر تحقق بیاض است. و بیاض هم مقدمه عدم سواد است. لذا دور ایجاد می شود. ✅اشکال امام به نقد سوم آخوند حضرت امام می فرمایند (مناهج ج2 ص10) که اولا اگر حد وسط شما تمانع است، تمانع یعنی اینکه وجود هر کدام متوقف بر عدم دیگری است، اما به این معنا نیست که عدم یکی هم متوقف بر وجود دیگری باشد. تمانع به این معناست که اگر بیاض متوقف بر عدم سواد است، سواد هم متوقف بر عدم بیاض است. اما به این معنا نیست که اگر بیاض متوقف بر عدم سواد است، عدم سواد هم متوقف بر بیاض باشد. لذا دور ایجاد نمی شود. 🔸ثانیا: (سلمنا که تمانع را همانگونه که شما گفتید تصور شود) اشکال اصلی شما این است که برای عدم، شیئیت قائل شده اید لذا گفته اید که عدم سواد، متوقف بر بیاض است. حال آنکه، عدم، چون سلب تحصیلی است، توقف بر هیچ چیزی ندارد. ✅اشکال اصلی امام به مسلک مقدمیت 🔸از همین توضیحات اشکال به مسلک مقدمیت هم واضح می شود. اشکال اصلی این است که ایشان، برای عدم، شئیت و شان قائل شده اند و آن را در عداد مقدمات بوجود آورنده، محسوب کرده اند. حال آنکه عدم که سلب تحصیلی است و هیچ شأنیتی ندارد، لذا نمی توان آن را مقدمه تحقق چیزی قرار داد. ✅اشکال به بیانی از محقق اصفهانی 🔸محقق اصفهانی در همین بحث، می فرمایند (نهایه الدرایه ج1 ص220) که عدم المانع، گاهی متمم قابلیت قابل است و گاهی متمم فاعلیت فاعل است. و در رابطه با ضدان تصور کرده اند، که عدم ضد (عدم سواد) متمم قابلیت قابل است و محل را برای تحقق ضد آخر (بیاض) آماده می کند. 🔸حضرت امام می فرمایند (مناهج ج2 ص14): در این بیان هم برای عدم، شأنیت قائل شده اند و آن را وجودی و موثر دیده اند. حال آنکه عدم هیچ گونه تاثیر و شأنیتی ندارد. آنچه که هست تمانع بین دو امر وجودی است و بقیه را ذهن انتزاع و مفهوم سازی می کند که عدم یکی، مقدمه برای دیگری است و اما در واقع، عدم، واقعیتی ندارد. ✅تعریض به محقق خوئی 🔸محقق خوئی هم در همین بحث، در بیان و بررسی کلام محقق نائینی چه آنجا که نقد کرده اند و چه آنجا که اثبات و تایید کرده اند، تمام فرمایش ایشان مبتنی بر همین خلط است که فرموده اند، عدم المانع در قابلیت قابل، دخالت دارد. لذا برای عدم، شأنیت و تأثیر قائل شده اند. @fater290
💠تبیین نظریه خطابات قانونیه 💢نظریه خطابات قانونیه یکی از شاهکارهای حضرت امام خمینی (ره) است که تاثیر شگرفی بر مباحث علم اصول و دستگاه استنباط دارد. 💢حضرت امام ره این نظریه را در کتاب مناهج خود، در بحث ضد و ترتب مطرح کرده اند. 💢از بهترین کسانی که این نظریه را به خوبی تبیین و اشکالات وارده به آن را دفع کرده اند، استاد بزرگوار ما، آیت الله فرحانی است. 💢ایشان در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ و ۹۶-۹۷در درس خارج اصول، به بحث ضد رسیدند و در ضمن آن، بر اساس کتاب مناهج این نظریه را تبیین فرمودند. 💢در راستای تبیین نظرات حضرت امام، انشالله تقریرات خودم از بحث ایشان را به صورت جلسه ای در این کانال قرار خواهم داد. تا کنون چهار جلسه از این تقریرات را در کانال گذاشته ام. 👇👇👇👇👇 1⃣ eitaa.com/fater290/91 2⃣ eitaa.com/fater290/103 3⃣ eitaa.com/fater290/150 4⃣ eitaa.com/fater290/151 5⃣ eitaa.com/fater290/173 @fater290
💠چرا انسان؟! 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار ✅ نوشته زیر تلاشی است برای پاسخ به چرایی رویکرد انسان شناسانه استاد مطهری (رحمه الله علیه) در آخرین مجموعه مصنفات خود @taef110 @fater290 📖 👇👇
♨️ چرا انسان؟ 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار ✨ استاد شهید مرتضی مطهری در مجموعه «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» در صدد ارائه عقائد اسلامی به صورت منسجم هستند؛ اما آن چه در این مجموعه آثار جلوه خاصی دارد تاکید ایشان بر مساله است. ✨ ما از دوران کودکی عقائد دینی خود بر مبنای و دین یاد گرفته ایم و در ارتکاز ما اصول دین و مذهب عبارتند از: توحید، معاد، نبوت، امامت، عدل؛ این در حالی است که استاد مطهری در این اثر خود، همه عناوین فوق را با پدیده ای به نام انسان گره زده است. پس این سوال به صورت کاملا طبیعی به ذهن انسان خطور می کند که چرا انسان؟! ✨برای پاسخ به این سوال باید به دنبال این سبک بحث از عقائد دینی رفت و مزیت آن را بر شیوه سنتی بر شمرد؛ ما در این جا به چهار عنوان از این مزایا به ترتیب اهمیت اشاره می کنیم اما پیش از آن متذکر می شویم که ماجرا و آن، ریشه در نگاه دیگری دارد که در جای خود باید تشریح شود؛ ✅ پس در این فرصت تنها به بیان چند نمونه از مزایای این رویکرد می پردازیم. 1️⃣ حل ریشه ای اختلاف درون دینی: اختلاف بین تشیع و تسنن در زمینه امامت و خلافت، کهن ترین اختلاف موجود میان مسلمانان است و دانشمندان این دو مذهب در دوره های مختلف تاریخی در این زمینه با یکدیگر گفت و گو استدلال کرده اند؛ ضمن اقرار به ارجمندی زحمات این دانشمندان باید گفت که دو مشخصه اصلی در مباحثات آن ها بوده است که می توان آن دو را دو نقطه ضعف بر شمرد؛ نخست آن که اختلاف نظر را ولایت امام علی(علیه السلام) فرض گرفته و سپس در صدد اثبات آن بر آمده اند و دیگر آن که شیوه استدلال آن ها در غالب موارد نقلی و حول ریزمسائل و روبناها بوده است. یکی از آثار و فوائد بحث از حقیقت انسان، شئون و کمالات او این است که نشان می دهد محل بحث میان این دو مذهب در اصل نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) به عنوان است و خلافت امام علی(علیه السلام) پرده ی دیگری از شناخت حقیقت رسول ختمی(صلی الله علیه و آله) است. اساسا اشکال عمده و زیربنایی مباحث اهل سنت، ضعف آن ها در شناخت جایگاه انسان کامل است و تفسیر بسیاری از ادله ی نقلی و غرر روایات شیعی منوط به داشتن چنین نگاه عمیق است. 2️⃣مواجهه با جهان غرب: امروزه تردیدی وجود ندارد که جهان نسبت به جهان شرق و به خصوص مسلمین وجهه ای دارد و این در حالی است که در روزگار نه چندان دور، دوران طلایی تمدن مسلمین مقارن با عصر تاریک زندگی انسان غربی بود. این خاصیت است که انسان را قدرتمند می سازد و او را بر سایر ملل سیطره می بخشد و اگر انسان دانشمند عاری از باشد معادلاتی نظیر آن چه امروز بر بشریت حاکم است را به وجود خواهد آورد. آن چه روشن است این است که تسلط غرب بر شرق نه تنها حاصل مجهز بودن آن بر نیست بلکه آن چه راه را برای حرکت در مسیر تکنولوژی به شیوه غیر انسانی برای آن ها باز کرده است تجدید نظر آن ها در نوع به و بوده است و همین مساله منجر به تولد و رشد غیر دینی در جهان غرب شده است. اکنون آن چه به عنوان دست برتر غرب در مواجهه با ما قرار دارد گستره وسیع مسائل مربوط به انسان در قالب علوم انسانی است که حکومت بی رقیب آن ها بر مناسبات مدنی مسلمین، ما را به نوعی دچار فلج و زمین گیری کرده است. علوم انسانی غربی در سه کلان "مبادی تصدیقی و تصوری مسائل مربوط به انسان"، "متد و روش بررسی مسائل علوم انسانی" و "غایت و هدف حاکم بر حقیقت انسان و افعال او" دچار نقص و کجروی هستند و تنها راه برای مقابله و اتخاذ موضع در این زمینه انسان شناسی اسلامی است. 3️⃣تبیین رابطه انسان با خود: انسان در درون خود با و ابهاماتی مواجه است که باید برای آن ها راه حلی بیابد. این پرسش حاصل زندگی اجتماعی او و تعامل او با سایرین نیست بلکه اگر محیطی ایزوله برای زندگانی او در نظر گرفته شود باز این گونه سوالات از درون او برخواهد ساخت و او را دچار خواهد کرد. مسائلی از قبیل اینکه من به وجود آمده ام؟! کسی مرا به وجود آورده است؟! پایان دشواری ها یا خوشی های زندگی خواهد بود؟! نوع انسان محکوم به فنا است ؟! و... تنها که انسان ها در مواجهه با این پرسش ها دارند مقدار آن ها از این پرسش ها است. برخی در طول مدت ها اندکی به این مسائل می اندیشند و برخی شبانه روز خود را با اندیشه پیرامون این پرسش ها می گذرانند و در این میان هستند کسانی که به پاسخ دست نمی یابند و در نهایت به زندگی خود خاتمه می دهند حال یا به صورت فیزیکی و یا به صورت عاطفی-فکری! تامل پیرامون انسان و حقیقت او تنها راه برای پاسخ به این پرسش ها است و در حقیقت می توان چنین گفت که هدف تمام پیامبران و اولیاء الهی توجه دادن انسان به پاسخ این پرسش ها است. 4️⃣ وصول به حقیقت معرفت: یکی از اساسی که بر قوانین و احکام اسلامی حاکم است قشر بودن آن ها برای حقیقت است. روح عبادات و دستورات شرعی بر اساس ادبیات حاکم بر آن ها و ادله فراوان و خارج از شمارشی که بر این احکام احاطه دارند این مطلب را می رسانند که هدف دین اسلام از عمل به دستورات شرعی، صرف عمل جوارحی یا جوانحی نیست بلکه همه این امور مقدمه ای برای وصول به کمالی از جنس معرفت است. این حقیقت که در لسان ادله دینی در قالب "من عرف نفسه عرف ربه" بیان شده است تنها از مسیر حاصل می شود. البته که این مطلب از مقامی عالی برخوردار است که تشریح آن تنها از عهده حکما و اولیاء بر می آید و قلم فرسایی در این عرصه بر جماعت خُرد جایز نیست اما به این مقدار می توان نوشت که رهگذر وصول به حقایق، همان علم حصولی و خرق حجاب آن است. ✅موارد فوق اجمالی بود از آن چه در ذهن من میگذرد برای تبیین حکمت عملکرد استاد شهید مطهری که از کلمات اساتید خود استفاده کرده ام؛ طبیعی است که موارد فوق، انحصاری نیستند و می توان موارد دیگری را نیز افزود. 🔰بسیار مشتاقم در این رابطه نظرات شما خوبان را بدانم؛ آماده دریافت آراء شما هستم؛👈@entezarsajjad👉 📚منبع: کانال طائف| سجاد انتظار ( @taef110 ) @taef110 @fater290
💢ماه رجب مقدمه ای برای ماه شعبان و رمضان 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۱/۱۰/۲۳ 🔅خوب است از فرصت اين ايام متبرك ماه رجب براى توجه به لزوم تلاش در هر مرحله اى كه هستيم و به هر كارى كه مشغوليم، استفاده كنيم. 🔅به طورى كه از ادعيه ماه رجب به دست مى آيد، بنده گمانم اين است كه اين ماه، مقدمه اى براى ماه شعبان و بعد ماه رمضان است، اينكه اين سه ماه، فرصتى براى خودسازى در طول سال و تأمين ذخيره و نيروى لازم براى حركت عظيم زندگى و سرنوشت است. «اللهم اهدنى هدى المهتدين، و ارزقنى اجتهاد المجتهدين.» چنانكه در اين ماه مى خوانيم، دعاكننده از خداى متعال به وسيله اين دعاها درخواست مى كند كه به او نور هدايت بتاباند؛ او را تلاش و اجتهاد و كوشش بياموزد و توفيق آن را به او بدهد «و لا تجعل لي من الغافلين المبعدين» و او را از غفلت برحذر دارد. يا در دعاى ديگر اين ماه مى خوانيم: «اللهم انى أسألك صبر الشاكرين لك و عمل الخائفين منك و يقين العابدين لك» اينها بالهايى است كه يك انسان با آنها مى تواند پرواز كند. صبر شكرگزاران، تلاش و عمل خائفان و يقين عبادتگران، ويژگيهايى است كه هم در اين ماه از خدا آنها را مى طلبيم و درخواست مى كنيم و هم از اين ادعيه درس مى گيريم كه در اين ماه بايد اينها را در خودمان فراهم كنيم. 🔅شايد در ماه شعبان، بتوانيم با ذخيره اى كه از اين ماه گرفته ايم، آن مناجات پرسوز و گداز و پرمضمون را با نفس حقيقى بخوانيم نه فقط الفاظ آن را مرور كنيم و حقيقتاً از دل، با زبان آن مناجات با خدا حرف بزنيم، و اگر إن شاء اللّه اين همه فراهم شد، در ماه رمضان، آماده ورود بر سر سفره ضيافت الهى شويم و در اوج قله آن ماه، شايسته ورود به ليلة القدر گرديم. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠اعلام اربعه 💢یکی از دغدغه های بنده در این کانال، نشر و تبیین آثار و دیدگاه های ( امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب (مدظله)، علامه طباطبایی (ره) و شهید مطهری) است. به عقیده بنده، قرائت این اعلام از اسلام، نابترین قرائت و منجی بشریت در عصر حاضر است. 💢در همین راستا سعی میکنم انشالله آثار و سخنان این بزرگان را در قالب ، ، و در اختیار شما قرار دهم. 💢آثار هر یک از این اعلام را میتوانید با هشتگ های ، ، و پیگیری کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️♨️نمازهای هر شب ماه رجب بر اساس کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
♨️♨️نمازهای هر شب ماه رجب بر اساس کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس @fater290 👇👇👇👇
♨️♨️نمازهای هر شب ماه رجب از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره) 💠نمازمشترک هرشب ماه رجب 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(3)+توحید(1) 👈 بعد از نماز دست ها را بلند می کند و میگوید: لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر والیه المصیر و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم اللهم صل علی محمد و آل محمد النبی الامی و آله. ودستها را به صورت می کشد. 💠شب1 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1)+توحید(3) 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(100) 👈بعدازنماز:دعای مذکور در اقبال(70) 🔅20رکعت بعدازمغرب 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1) 🔅2رکعت بعدازعشاء 🔺رکعت اول:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(3) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(1)+فلق(1) +ناس(1) 💠شب2 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1) 💠شب3 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(5) 💠شب4 🔅100رکعت 🔺رکعت اول:حمد(ا)+فلق(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس(1) 💠شب5 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25) 💠شب6 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(7) 💠شب7 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+فلق(1)+ناس(1) 👈بعدازنماز:صلوات(10)+تسبیحات اربعه(10) 💠شب8 🔅20رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3)+فلق(3)+ناس(3) 💠شب9 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ تکاثر(5) 💠شب10 🔅12رکعت بعدازمغرب 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3) 💠شب11 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(12) 💠شب12 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول...علی القوم الکافرین(آیات آخر سوره بقره)(10) 💠شب13 🔅10رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+العادیات(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+تکاثر(1) 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 💠شب14 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+قل إنّما أنا بشر(آیه آخر کهف)(1) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 💠شب15 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4) 👈بعدازنماز: الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً و لا أتّخذ من دونه ولیّاً+دعا به هرچه دوست دارد 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+هرسوره ای که خواست(1) 👈بعدازنماز:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+تسبیحات اربعه(4)+ الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً ما شاء الله لا حوال و لا قوّه الّا بالله العلیّ العظیم 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10) 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب16 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10) 💠شب17 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب18 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)+فلق(10)+ناس(10) 💠شب19 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(15)+توحید(15) 💠شب20 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+قدر(15) 💠شب21 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کوثر(10)+توحید(10) 💠شب22 🔅8رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(7) 👈بعدازنماز:صلوات(10)+استغفار(10) 💠شب23 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ضحی(5) 💠شب24 🔅40رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1) 💠شب25 🔅20رکعت بین مغرب و عشاء 🔺هر رکعت: حمد(1)+ آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1) 💠شب26 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(40 و در روایتی4) 💠شب27 🔅12رکعت 🔺در توضیح آن به اقبال مراجعه شود. 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+فلق(4)+ناس(4)+توحید(4) 👈بعد از نماز:لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم(4)+دعا به هرچه بخواهد 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+اعلی(10)+قدر(10) 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4) 👈بعد از نماز:حمد(4)+فلق(4)+ توحید(4)+ اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا اشْرِكُ بِهِ شَيْئاً(4)+دعا به هرچه بخواهد 💠شب28 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10) 👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100) 💠شب29 🔅12رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10) 👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100) 💠شب30 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب آخر 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3) 👈بعد از نماز: دست ها را به سمت آسمان بلند می کند: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. سپس دست ها را به صورت می کشد و حاجتش را می خواهد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ ان الارض یرثها عبادی الصالحون 💠انتخاب مسرت بخش حضرات آیات مصباح و یزدی (حفظهما الله) را به عنوان نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، به مقام معظم رهبری و همه ملت ایران تبریک عرض میکنم. ✅انشالله که خدای متعال سایه این دو فقیه عالیقدر و اسطوره های در مسیر انقلاب و ولایتمداری را بر سر انقلاب مستدام بدارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اعمال و مراقبات ماه رجب@almorsalat.mp3
2.36M
🔊🔊 🌙اعمال و مراقبات ماه رجب 🔰 استاد علی فرحانی ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️در انجام اعمال، هر چند مستحب باشد، باید تعداد دعا و ذکر یا عدد ایام آنها رعایت شود و در آن سهل انگاری نشود. 🔰علامه حسن زاده آملی 🔅در بعضى از ادعيه و اذكار بيان عدد دعا و ذكر و يا عدد ايّام آنها از معصوم صادر شده است. در حفظ عدد سهل انگارى نشود با اينكه اعمال مستحبّه اند. و بايد به دستور اهتمام داشت چه در حفظ و مراعات صورت آن و چه در عدد آن، يعنى هرچه دستور العمل است به هر صورت و عدد بايد به همان منوال عمل شود و هيچ نحوه تخطّى و مداخله در آن روا نبود چه عمل به دستور عددى خود يك نحو تأديب و تعويد نفس است. 🔅علاوه اينكه عالم جليل محمود بن محمّد دهدار متخلّص به عيانى و صاحب «مفاتيح المغاليق» در اول رساله «خلاصة جواهر الاسرار» گويد: «حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمّد الصّادق عليه السّلام فرموده است كه: بدانيد اسماء اللّه به منزله دفائن اند و عدد به منزله ذراع آن مساحت، اگر ذراع كمتر فرا نهى به دفين نرسى و اگر زياده بگيرى نيز نرسى بلكه در گذرى». 🔅فاضل شوشترى فتح اللّه بن محمّد رضا حسينى مرعشى در اوائل كتاب شريف «وفق المراد في علم الاوفاق و الاعداد» گويد: «اكابر اهل تحقيق گفته اند كه عدد به منزله حوض آبى است كه در آن غسل ارتماسى كنند اگر عمق آب زياده از حدّ باشد موجب غرق مى شود و اگر كم، غوطه خوردن ميسّر نيست. و گفته اند كه عدد حكم دندانه كليد دارد كه به زياد يا كم نمودن آن در وا نمى شود كما قيل: «الاعداد أرواح و الحروف أشباح، و العدد كأسنان المفتاح اذا نقصت أو زادت لا يفتح الباب. و الزيادة على العدد المطلوب اسراف، و النّقص منه اخلال». يكى از مشايخ روايت مى كرد كه در سوره مباركه يس اسمى هست كه بر طرف مى شود به بركت آن كورى مادر زاد و پيسى. او را گفتند كه آيا اگر كسى تمام سوره را بخواند نفعى از اين مقوله كه مى گويى به او خواهد رسيد؟ جواب داد: هرگاه حكيم يك دوا را براى مرضى مقرّر كرده باشد و آن دوا در دكّان عطّارى باشد و مريض برود و تمام ادويه دكّان او را بخورد آيا نفعى به او خواهد رسيد؟ همچنين است اين اعمال». اين بود آنچه را شوشترى نقل كرده است. 🔅و ما به ذكر دو حديث شريف در اين موضوع تبرّك مى جوييم و بدان اكتفا مى كنيم: 💠حديث اول: ثقة الاسلام كلينى در كتاب دعاء «اصول کافى» (حديث 17 باب القول عند الاصباح و الامساء ج 2 ص 383 معرب)، روايت فرموده است به اسنادش عن العلاء بن كامل قال: سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول: «و اذْكر ربّك في نفسك تضرّعا و خيفة و دون الجهر من القول» عند المساء: لا اله الاّ اللّه وحده لا شريك له، له الملك و له الحمد يحيى و يميت و يميت و يحيى و هو على كلّ شيء قدير. قال: قلت: بيده الخير. قال: انَّ بيده الخير و لكن قل كما اقول لك عشر مرّات، و اعوذ باللّه السّميع العليم حين تطلع الشّمس و حين تغرب عشر مرّات. 🔸در اين حديث ملاحظه مى فرماييد كه علاء خواست بيده الخير را زياده گراند و يا از روى استفهام گفت بيده الخير اضافه شود، امام فرمود كه البتّه خير در دست اوست، و لكن همانطور كه من به تو گفته ام بگو. 💠حديث دوم: دعاى غريق است كه شيخ اجل صدوق در «اكمال الدين» به اسنادش روايت فرمود: عن عبد اللّه بن سنان قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام ستصيبكم شبهة فتبقون بلا علم يرى و لا امام هدى، لا ينجو منها إلاّ من دعا بدعاء الغريق. قلت: و كيف دعاء الغريق؟ قال: تقول: يا اللّه يا رحمن يا رحيم يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك. فقلت: يا مقلّب القلوب و الابصار ثبّت قلبى على دينك. فقال: انَّ اللّه عزّ و جلّ مقلّب القلوب و الأبصار و لكن قل كما أقول: يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك (بحار ط 1 جزء دوم ج 19 ص 276). 🔸«عبد اللّه سنان گفت: امام صادق عليه السّلام فرمود: بزودى شبهه اى به شما مى رسد پس بدون علمى يعنى پرچم و نشانهاى راهنمايى كند و بدون پيشوايى هدايت نمايد مى مانيد، از آن شبهه رهايى نمى يابد مگر كسى كه دعاى غريق بخواند. گفتم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى گويى: يا اللّه يا رحمن يا رحيم يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك. من گفتم: يا مقلّب القلوب و الابصار. امام فرمود: البتّه خداى عزّ و جلّ مقلّب القلوب و الابصار است و لكن چنانكه مى گويم بگو: يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك». در اين حديث مى بينيد كه عبد اللّه سنان خواست و الابصار را اضافه نمايد امام اجازه نفرمود، فتبصّر. 📚 رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور، ص: 54 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
asib-shenasi-adame-tahavvol-dar-maaref-v-osul@almorsalat.mp3
4.46M
🔉🔉 ♨️ آسیب های عدم تحول در شناخت دین و علم اصول و عدم اجتهاد در مباحث اخلاق و عرفان 🔰استاد علی فرحانی 💠💠💠💠💠 💢 نگاه به منابع دین و مباحث معرفتی و همچنین منطق زبانشناسی دین (علم اصول) هم در محدوده "هست" ها و هم "باید"ها، باید متحول شود. ✅ مباحث اخلاقی و عرفانی و سیر و سلوک نیاز به اجتهاد دارد. ✅ نشناختن صحیح دین توسط برخی اندیشمندان سبب کوچک شدن محدوده دین شده است. 💠💠💠💠💠 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢حلول ماه مبارک رجب و میلاد آقا امام باقر (ع) مبارکباد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢من مهمات المراقبات فیه من اوله الی آخره تذکر حدیث الملک الداعی علی ما روی عن النبی (ص): «ان الله تعالی نصب فی السماء السابعه ملكاً یقال له الداعی فاذا دخل شهر ینادی ذلك الملك كل لیله منه الی الصباح، طوبی للذاكرین، طوبی للطائعین و یقول الله تعالی: 🔅 انا جلیس من جالسنی و مطیع من اطاعنی و غافر من استغفرنی، 🔅الشهر شهری و العبد عبدی و الرحمه رحمتی 🔅فمن دعانی فی هذا الشهر اجبته و من سالنی اعطیته و من استهدانی هدیته 🔅و جعلت هذا الشهر حبلاً بینی و بین عبادی فمن اعتصم به وصل الی» 📚المراقبات، مراقبات ماه رجب ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
tazkie-harkate-bar-madare-fetrat-ayatollah-pahlavani.mp3
466.6K
🔉🔉 💢 ، حرکت بر مدار است / کتاب های آیت الله پهلوانی (ره) را بخوانید 🔰استاد علی فرحانی 📌 بریده ای از مجموعه جلسات علم قبل از تزکیه ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مبارزه فرهنگی 🌐مبارزه فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض كنند، تا راه را براى حكومت الهى هموار كنند و راه را بر حكومت طاغوتى و شيطانى ببندد و امام باقر اين كار را شروع كرد. 🔰رهبر معظم انقلاب 📚 انسان۲۵۰ ساله ص۲۳۴ @fater290 📌متن کامل را 👇👇👇
المرسلات
💢مبارزه فرهنگی 🌐مبارزه فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض
💢 دو نکته از دوران زندگی امام باقر (ع): 1⃣ مبارزه با تحریف در معارف و احکام اسلامی 2⃣ ایجاد تشکل 🔰رهبر معظم انقلاب ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔺دوران زندگي امام پنجم، امام باقر علیه السلام، به طور كامل ادامه منطقي دوران زندگي امام سجاد است. اكنون ديگر، جمعي گرد آمده اند و شيعه دوباره احساس وجود و شخصيت مي كند. دعوت شيعي كه چند سالي بر اثر حادثه كربلا و حوادث خونين پس از آن مانند حادثه حرّه و حادثة توّابين و سختگيريهاي خلفا، متوقف مانده بود و جز در پوششهاي بسيار ضخيم ارائه نميشد، اكنون در بسياري از اقطار كشورهاي اسلامي، مخصوصاً در عراق و حجاز و خراسان، ريشه دوانيده و قشر وسيعي را به خود متوجه ساخته و حتي در دايره اي محدودتر به صورت یک پيوند فكري و عملي كه مي توان از آن به یک «تشکیلات حزبي» تعبير كرد، در آمده است. 🔺در مورد امام باقر عليه الصلاة و السلام حرفهای زيادى هست، منتها به دو نكته از زندگى آن حضرت اشاره میکنم: 1⃣یكي عبارت است از مبارزه آن حضرت با تحريف در معارف اسلامى و احكام اسلامى؛ اين چيزى بود كه در دوران امام باقر از هميشه پيش از زمان آن حضرت، مشروحتر و مبسوطتر و گسترده تر انجام شد. 🔅مبارزه فرهنگى فقط نشستن و از احكام اسلام چيزهایی را بيان كردن بدون یک جهتگيرى، بدون یک سَمتگيرىِ انقلابى و مبارزى نيست، اين مبارزه نيست. بلكه مبارزه فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض كنند، تا راه را براى حكومت الهى هموار كنند و راه را بر حكومت طاغوتى و شيطانى ببندد و امام باقر اين كار را شروع كرد. 2⃣كار ديگرى در زندگى آن حضرت هست كه آن عبارت است از تشكل. يعنى چه؟ یکی از كارهاى امام باقر همين بود، كه كسانى را از شاگردان خود و از دوستان خود تربيت كند، بالا بياورد، به صورت اختصاصى آنها را مورد توجه قرار بدهد- شاگردان ويژه آن حضرت - بعد آنها را به همديگر وصل كند و در سرتاسر دنياى اسلام آنها را به عنوان یک قطبى، یک ركنى، به عنوان وکیل خود، نايب خود بگذارد كه آنها كار آن حضرت را دنبال كنند و ادامه تبليغات و تعليمات آن حضرت را به گردن بگيرند و به عهده بگيرند. 🔅اين سازماندهى پنهانى امام باقر بود، كه از زمان قبل از امام باقر شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یک هيجان بيشترى پيدا كرد و البته در زمان امام صادق و امام موسی بن جعفر به اوج خودش رسيد؛ اين هم كار ديگر بود، كه كارى بود بسيار خطرناك. 📚 انسان۲۵۰ ساله ص۲۳۴ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱۲/۱۳ ⚡️یک طرف قضیّه‌ یک نظام اسلامی است که اقتصاد هست، حکومت هست، فرهنگ هست، دانش روز هست، فنّاوری‌های جدید عالَم هست، ارتباطات گوناگون اجتماعی هست، سبک زندگی هست؛ دائم تفکّرات و نظرهای جدیدی که در زندگی اثر میگذارند، دارد در دنیا به وجود می‌آید و صادر میشود؛ اینها هست. ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ ⚡️این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ ... فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
vazife-ma-tablighe-din.mp3
2.49M
🔉🔉 ♨️وظیفه ما تبلیغ دین است یا خودسازی؟ 🔰 استاد علی فرحانی 🌀🌀🌀🌀 🔸وظیفه ما در حوزه از آن جهت که طلبه هستیم، تبلیغ دین است نه خودسازی، هر چند که خودسازی از مقدمات تبلیغ است. 🔸خودسازی وظیفه هر انسانی است، هر چند که در حوزه هم نباشد. 🔸اگر در حوزه به وظیفه خودمان عمل کنیم، راه شهادت و رسیدن به بالاترین کمال انسانی برای ما هم باز میشود. راه شهادت، منحصر در سوریه نیست. 📌بخشی از بیانات استاد در جلسه با طلاب مدرسه امیرالمومنین، آران و بیدگل، ۹۸/۱۱/۲۶ @fater290