eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
متاسفانه باخبر شدیم که استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین فقیهی (زیدعزه) که از شاگردان آیت الله مصباح نیز می باشند دچار تصادف شده اند و تشخیص اولیه خونریزی مغزی است. انشاءلله برای شفای عاجل ایشان دعا می کنیم و به حضرت معصومه سلام الله علیها متوسل می شویم. لطفا ای نیز برای شفای ایشان قرائت کنیم. @almorsalaat
khodsazi-dar-hoze-moghadame-anjame-vazaef.mp3
1.27M
🔉🔉 ♨️خودسازی، مقدمه انجام وظیفه طلبگی 🔰استاد علی فرحانی 🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🔸استاد در این صوت، مسئله مهمی را تذکر میدهند. ایشان میفرمایند که هدف ما در حوزه علمیه، اجتهاد، اسلام شناسی و تبلیغ است و خودسازی، مقدمه انجام تکلیف در حوزه است. 🔸خودسازی، وظیفه هر انسان بما هو انسان است و اختصاصی به طلبگی ندارد. 🔸همچنین می فرمایند که اگر کسی فقط به تهذیب، خودسازی و انجام امور معنوی وارد در حوزه شود، به احتمال زیاد موفق نخواهد بود و در برخی موارد به خروج از حوزه منجر می شود. ✅حتما این صوت را @almorsalaat
♨️ تو خود حجاب خودی 🔰علامه طباطبایی 🔹اما حجابه تعالى أي احتجابه عن خلقه فقد قال تعالى:{فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ} و حياة كل أحد في الدنيا وجوده الدنيوي بلواحقها و غرورها بجعلها الإنسان مشغولا بنفسها و قد قال تعالى:{وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ‌} و قال سبحانه:{وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ} الآيات، و اللعب هو الاشتغال بفعل لغاية خيالية لا حقيقية له في الخارج، و اللهو ما يصرف عن غيره و يشغل اللاهي بنفسه، فدل على أن الحياة الدنيوية و هو الوجود الدنيوي إنما هو خيال يصرف الإنسان عن غيره و هو الحقيقة التي هي الحياة الأخروية و قد بين ذلك و أشير إليه في آيات كثيرة. 🔹و أكثر المؤمنين و إن كانوا يشاركون كون هؤلاء في المحجوبية عنه تعالى إلّا أنّه تعالى وعدهم وعدا حسنا بكشف الحجاب بالستر على ذنوبهم فقال تعالى:{إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَرِيمٍ إِنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتى‌} الآية. فهذا هو الحجاب عن الله سبحانه و هو نفس وجود الإنسان. 🔹فقد تبين من جميع ذلك أن نفس وجود الخلق حجاب لهم عن الحق سبحانه فلا حجاب بينه و بينهم إلّا أنفسهم و هذا هو المتحصل عن الأخبار. 📚الرسائل التوحيدية، ص: 113 (با تلخیص) @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ فلسفه اسلامی 🔰استاد علی فرحانی 🔸بدایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1007 🔸نهایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1182 🔸مبانی حکمت متعالیه eitaa.com/almorsalaat/1026 🔸الشواهد الربوبیه/ ملاصدرا eitaa.com/almorsalaat/1346 🔸اشارات/ بوعلی سینا eitaa.com/almorsalaat/1347 @almorsalaat
💢فلسفه‌ی اسلامی باید گسترش و استحکام پیدا کند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۲/۱۰/۲۹ 💠فلسفه‌ی اسلامی است؛ پایه‌ی دین است؛ مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد. @almorsalaat
هدایت شده از محفل علوم انسانی المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ما نمی‌توانیم امروز همان طور که انبار می‌کردند از برای ما سوغات می‌آوردند و در دانشگاههای ما بچه‌های ما را فاسد می‌کردند، امروز هم بنشینیم که مغزهایی که تربیت غربی دارند برای ما تربیت کنند بچه‌های ما را 💠اسلام عمیقتر از همه جا و از همه مکتبها راجع به امور انسانی و راجع به امور تربیتی [نظر] دارد که در راس مسائل اسلام است/ غنی ترین کتابهای عالم است در تربیت، در تعلیم و تربیت، منتها متخصص لازم دارد 💠کسانی که اطلاع از احکام اسلام ندارند، از ندارند، از ندارند، از علوم عقلی اسلام اطلاع ندارند، اینها می‌گویند که در اسلام نیست. خوب، تو که اطلاع نداری، به چه مناسبت یک همچو حرفی می‌زنی؟ 🔍محفل علوم انسانی المرسلات @ensani_almorsalaat
💠بدون درست و عقیدتی و عملی به ، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد. 🔰رهبر معظم انقلاب 69/3/10 ♨️اسلام، دین توحید است و توحید یعنی رهایی انسان از عبودیت و اطاعت و تسلیم در برابر هر چیز و هرکس به جز خدا؛ یعنی گسستن بندهای سلطه‌ی نظامهای بشری؛ یعنی شکستن طلسم ترس از قدرتهای شیطانی و مادّی؛ یعنی تکیه بر اقتدارات بی‌نهایتی که خداوند در نهاد انسان قرارداده و از او بکارگیری آنها را همچون فریضه‌یی تخلف‌ناپذیر، طلب کرده است؛ یعنی اعتماد به وعده‌ی الهی در پیروزی مستضعفین بر ستمگران و مستکبرین به شرط قیام و مبارزه و استقامت؛ یعنی دل‌بستن به رحمت خدا و نهراسیدن از احتمال شکست؛ یعنی استقبال از زحمات و خطراتی که در راه تحقق وعده‌ی الهی، آدمی را تهدید میکند؛ یعنی مشکلات راه را به حساب خدا گذاشتن و خود را به پیروزی حتمی و نهایی امیدوار داشتن؛ یعنی در مبارزه، چشم به هدف عالی -که نجات جامعه از هرگونه ستم و تبعیض و جهل و شرک است- دوختن و عوض ناکامیهای شخصی و میان راهی را نزد خدا جستن؛ و خلاصه یعنی خود را مرتبط و متصل به اقیانوس لایزال قدرت و حکمت الهی دیدن و به سمت هدف اعلی، با امید و بی تشویش شتافتن. همه‌ی عزت و اعتلایی که به مسلمین وعده داده شده، در سایه‌ی چنین ایمان و درک روشن و عمیقی از توحید است. بدون فهم درست و پایبندی عقیدتی و عملی به توحید، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد. @almorsalaat
♨️راه اسلامی سازی علوم از کف فیضیه می گذرد. 🔰حجت الاسلام علی امیری 🔸جهان اسلام در عصر کنونی با دو مساله و چالش بسیار تعیین کننده روبه‌روست که اگر حل شود تمدن نوین اسلامی پایه ریزی می شود: 1⃣مواجهه و زورآزمایی میدانی با رقیب است که نقطه ثقل این برخورد "قدس شریف" می باشد که اگر آزاد شود، کمر تمدن آلوده‌شان شکسته خواهد شد. 2⃣مواجهه علمی_نرم افزاری‌ ست که عبارت است از "اسلامی سازی علوم انسانی". ✅راه حل چالش اول گفتمان است که با انقلاب اسلامی از کف فیضیه متولد شد. با این شعار که راه قدس نه از انکارا، نه از قراردادهای ننگین کمپ دیوید و نه از اتحادیه بی خاصیت عرب بلکه ^راه قدس از کربلا می گذرد^ ✅راه حل چالش دوم هم نه از فلان موسسه با سیستم ترمی واحدی! و نه از بهمان موسسه با علوم صرفا معقول. بلکه راه اسلامی سازی علوم انسانی هم از کف فیضیه می گذرد؛ یعنی با همان متد . ‼️با اطلاع عرض می کنم؛ در رویاروی تمدن اسلامی با مکاتب ناصالح کنونی آنچه ورق را به نفع اسلام برمی گرداند فقه بالمعنی الاعم است و بلاشک تمدن نوین اسلامی تمدنی ذاتا ًفقهی خواهد بود. 📌در یادداشت بعد استدلال های این مدعا را تبیین خواهم کرد ان شاءالله .... @almorsalaat
💢 نکات مهم و کلیدی در تعلیم و تعلّمِ علم فلسفه 🔰 مشاور: عباس افروزی 🆔:@A_Afrouzi133 ♻️ پست حاضر، مشاورۀ مدیرمسئول یکی از مؤْسسات فلسفی است با مشاور محترم کانال حجت الإِسلام عباس افروزی درمورد نکات کلیدی و کاربردیِ مهم در سیر تدریس فلسفه 🔷 : با عرض سلام و تشکر و قدردانی از زحمات مخلصانۀ و بدون چشمداشت گروه تان در واحد مشاوران، بنده مدیر مسئول یکی از مؤْسسات فلسفی هستم. (البته بیرون از قم وگرنه حضوری خدمتتان می رسیدم) 🔹 می خواستم نظرتان درمورد چگونگی تدریس بهتر و عمیق تر علم فلسفه را بدانم. یک مدرّس فلسفه چه مسائل و نکات کلیدی ای را باید مدّ نظر داشته باشد تا فلسفه را به بهترین صورت ممکن تدریس کند و به جان شاگردان برساند؟ 🔶 : علیکم السلام. با سپاس از نظر لطفی که به کانال و گروه مشاوران المرسلات دارید، باید عرض کنم سوال شما حقیقتا سوال مهم و سنگینی است و مثل منی توانایی پاسخگویی به آن را ندارد. اما چند نکته اساسی که از دروس فلسفه در ذهن دارم را خدمتتان عرض می کنم. 🌀 : مهمترین و حساسترین مسالۀ درمورد علم فلسفه این است که مدرّس فلسفه باید تمام مفاهیم و گزاره های این علم را زنجیره وار و سازمان یافته در یک سیستم فکری منجسم تصور کرده باشد و بالتبع سیر تدریسی اش را متناسب با آن سیستم فکری نظم و نسق خاص ببخشد. تا در نهایت بتواند چارچوب و نظام فکری منسجمی را در ذهن متعلّم به وجود آورد. 🔸 نکات دیگری که در ادامه اشاره می شود مسائل عمده در به دست آوردن این سیستم فکری است👇 🌀 : نکته ای که لازم است در ابتدا عرض شود این است که مدرّس باید کلاس خود به شکل قضیۀ خارجیه مدیریت کند نه قضیۀ حقیقه. به این معنا که مدرّس در تدریس فلسفه باید شناخت خوب و دقیقی از تک تک متعلّمین داشته باشد و متناسب با آن شناخت تدریس خود را مدیریت کند. باید ببیند مطالبی که درس داده است را هر کدام از شاگردان به چه اندازه صحیح تصور کرده اند. اینطور نباشد که بدون در نظر گرفتن وضعیت و شرائط مخاطب، همه را به یک چوب رانده و به صورت قضیۀ حقیقه تدریسش را به پایان برساند. 👌 این مسالۀ مهم را با گذاشتن کلاس های مشاوره ای مدیریت می کردند. به این صورت که متعلّمین در آن کلاس ها خود را جای استاد گذاشته و تقریرِ عصارۀ فهم خود را برای استاد و دیگر شاگردان بازخوانی می کند. تا مدرّس با بحث و به چالش انداختن آن شاگرد، به عمق ذهن او پی برده و نقصان ها و نارسایی های ذهنی اش را به دست آورد. 🌀 : مدرّس باید از اولین گام تدریسی خود توجه به سیر از بدیهی به نظری در مباحث خود داشته باشد. یعنی تنها ادراکاتی را می تواند برای ورود در فلسفه استفاده کند که یقینی و بدیهی باشند. و باید سلسله گزاره های بعدی را بر آن سوار کند بدون وساطت هیچ گزارۀ غیر یقینی. لزوم رعایت این نکته را چند مساله اثبات می کند: 🔻 متعلّم فلسفه می خواهد علمی متقن و یقینی را فرا بگیرد. لذا باید پایه های ادراکی اش سفت و محکم بوده و در آن هیچ شک و تزلزلی وجود نداشته باشد. تا در قدم بعد، گذاره های جدید را به صورت پله ای و زنجیره وار بر آن ها سوار کند. پس باید سیر از بدیهی به نظری رعایت شود. 🔻 جدا از رعایت حال متعلّم، اساسا اقتضاء منطق و رسیدن به نتیجۀ یقینی سیر از بدیهی به نظری است. در منطق خواندیم که نتیجه تابع اخسّ مقدمات است. اخسّ یعنی پایین ترین، پست ترین. اگر گزاره و مقدمه ای غیر یقینی -که در اعتبار و حجیّت اخسّ از گزاره یقینی است- را در استدلالهای خود اخذ کنیم، نتیجه قطعا یقینی نخواهد بود. صد البته چنین نتیجه ای ارزش و مقامی در حیطۀ علم فلسفه نخواهد داشت. 🔻 از آنجا که فلسفه علم أَعلی و أَعمّ العلوم است، گزاره های ابتدایی اش -که می خواهد بیس و پلۀ گزاره های بعدی قرار بگیرند- باید یقینی و بدیهی باشند. چراکه أَعم و أَعلی بودن علم فلسفه نسبت به سائر علوم به این معناست که هیچ علمی ما فوق علم فلسفه وجود ندارد تا آن گزاره های ابتدایی را اثبات و بدیهی کند. 🔻 دلیل آخری که بر لزوم رعایت سیر از بدیهیات به نظریات به ذهنم آمد عرض کنم -که شاید بهتر بود به عنوان اولین دلیل بیان می شد- مرز و حریم علم فلسفه است. علم فلسفه دائرمدار یقین بالمعنی الأَخص منطقی است. یعنی تا هر جا که عقل بشری توانایی به دست آوردن یقین بالمعنی الأَخص -با رعایت تمام شروط مقدمات برهان- را داشت، فلسفه امتداد دارد. اما اگر گزاره ای محلّی به این لباس زینت بخش نبود، اساسا وارد در فلسفه نخواهد شد، نه اینکه گزاره ای فلسفی باشد بعد عدم مطابقتش آشکار گردد. فتأَمّل 🌀 : مدرّس باید توجه داشته باشد که ذهن متعلّم - حتی اگر هیچ یک از کتب فلاسفۀ شرق و غرب و دیگر علوم حوزوی را نخوانده و رنگ و دیدگاه های خاص به خودش نگرفته باشد باز - نسبت به گزاره ها و قضایای فلسفی بی طرف نیست. بلکه به خاطر انس و اخت و تعامل روزانه اش با ماهیات و حدود، به صورت پیشفرض ماهیت بین است و ناخواسته معانی و مفاهیم فلسفی را ماهوی می بینید؛ « در مباحث فلسفی به دلیل اینکه ذهن مباحث مفهومی و ماهوی را بهتر می شناسد، ذهن ابتدا با ماهیت انس می گیرد. و این امر توهم اصالت ماهیت را تقویت می کند...» رحیق مختوم، ج۹، ص:۴۵۱ 🔻 بنابراین نباید بدون توجّه به این نکتۀ مهم، شروع به تدریس مطالب و مفاهیم عمیق فلسفی کرد. بلکه باید به تدریج متعلّم را با همان دیدگاه ماهوی به جلو بکشاند و ذهنش را گام به گام قوی و قوی تر کرد. در قدم بعد کم کم توضیحات را وجودی کرده و سعی در انتقال مفاهیم با بیان خاص وجودی داشت. الحذر الحذر که از همان ابتداء بخواهید مفاهم سنگین و عمیق وجودی را به متعلّم بفهمانید. علامۀ طباطبایی «ره» در خاتمۀ باب وجوب و امکان این نکتۀ اساسی را صریحا بیان کرده و اجرا می کنند «رک بدایة الحمکه، ص۵۴» 🌀 : مدرّس فلسفه قبل از ورود در علم و پرداختن به مسالۀ اصالت وجود و ماهیت، ابتدا باید شبهۀ معرفت شاسانۀ انطباق ادراکات با خارج را کاملا حل کرده و متعلّمین را تبدیل به یک رئالیست افراطی کند. به گونه ای که جای هیچ شک و شبهه ای در وصول به خارج و انطابق ادراکات با همان چیزی که در خارج وجود دارد «الماهیة کما فی کذلک فی الخارج» باقی نماند. 🔸 در تبیین این مساله لازم است دقت شود که تقسیم ادراکات به معقول اولی و معقول ثانی منطقی و معقول ثانی فلسفی، به حسب حکایتگری از خارج نیست. همه ادراکات بدون استثناء، در حکایتگری و انطباق قطعی با خارج مشترک اند. 🔹 وجه تقسیم در این تقسیم بندی چگونگی اتخاذ مفاهیم یعنی به ذهن آمدن مفاهیم از خارج است نه حکایتگری آن ها از خارج. کما اینکه تقسیم ادراک به حسی و خیالی و..... هم به حسب کیفیت اتخاذ آن ادراک است. که انسان یک بار ادراکی را در رتبۀ حواس خمسه اش اتحاذ میکند، یکبار در رتبۀ خیال، یکبار در رتبۀ عقل. عقل خود نیز دارای مراتبی است: ادراک عقلی یکبار در رتبۀ معقول اولی اخذ می شود، یکبار در رتبۀ معقول ثانی منطقی اخذ می شود، یکبار در رتبۀ معقول ثانی فلسفی اخذ می شود. این بحث سر دراز دارد. 🌀 : در طرح اولین مسالۀ فلسفی یعنی اصالت الوجود و اصالت الماهیت، مدرّس باید مسالۀ را به گونه ای تقریر کند که متعلّم کاملا حسّ کند فقط یکی از این دو فرض می تواند اصیل باشد و دیگری قطعا اعتباری و پوچ خواهد بود. به طوری که خود به خود فرض اصالت الوجود و الماهیة معا، از بین برود و اساسا در ذهن مخاطب چنین فرضی رخ ننماید. 🔅بنابراین اصالت الوجود باید به گونه ای طرح و بررسی و اثبات شود که ماهیت را پوچ و پوچ کرده و هیچ حظّی از وجود و هستی را به او ندهد. تا بالتبع مخاطب وجود را تنها عنصر توضیح دهنده هستی تلقی کرده و هر آنچه غیر از وجود است را هالک و باطل بداند. (اذ لو کانت خارجه کانت هالکه باطله) 🌀 : در یک نگاه کلی علم فلسفه شامل موضوع واحد و محمولات متعدد است. موضوع همان واقعیت و هستی و موجودیت، و محمولات احکام و آثار متعدده ای است که از آن موضوع بر می خیزد مانند:‌ ذهنی و خارجی، وجوب و امکان، علت و معلول، رابط و مستقل، مجرد و مادی و قوه و فعل و ... 🔸حال وقتی در اولین گام ورود در فلسفه می خواهید موضوع را تحلیل و بررسی کرده و پی به اصالت وجودی یا ماهوی اش ببرید، باید دقت داشته باشید که اگر موضوع را وجود دانستید باید تمام آثار و محمولاتش را هم وجودی تبیین و تشریح کنید (البته با تدریج و رفق و مدارا با ذهن های انیس با حدود و ماهیات) و اگر موضوع را ماهیت دانستید باید تمام محمولات را نگاهی اصالت الماهوی تشریح و تبیین کنید. 🔻 بدیهی است که محمولات فلسفی اگرچه نامشان در هر دو نگاهِ وجودی و ماهوی یکی است واحد اما روح و مغزایشان متفاوت بوده و اصطلاحا می باشند. 🌀 : فیلسوف چه اصالت الوجودی باشد چه اصالت الماهوی، به مباحث ماهیات و مقولات عشر نیاز مبرّم داشته و هیچ گاه نمی تواند از آنها دست کشیده و طرحشان در علم فلسفه را استدرادی بداند. 🔸 چراکه کار با مفاهیم ماهوی -که همان علم حصولی است- خصیصۀ ذاتی نفس انسان است. تا نفس، نفس است با چنین مفاهیمی سر و کار دارد. اگر چیزی را بخواهیم تجزیه و تحلیل کرده و محمولی را بر آن بار کنیم، به وسیله همین ادراکات مفاهیم حصولی است. لذا نمی توان به بهانۀ اصالت الوجودی بودن، مباحث ماهوی را از حریم فلسفه بیرون و استدرادی دانست. 🔸 به علاوه در تخصّص نوع ثالث اثبات می شود که ادراکات ماهوی اگرچه اصیل نبوده و بویی از رائحه هستی نبرده اند، اما با دقت در مکانیزم تولید علم حصولی و صدق ماهیت واحده بر وجود خاص دون وجود اخری و.... پی می بریم ادراکات ماهوی دروغ و گزاف نبوده و در حدّ حکایت گری خود، صادق اند. 🔻 بماند که بدون بحث از ماهیات و مقولات عشر، طرح مباحث نفس و انسان شناسی امکان نخواهد داشت 🌐@almorsalaat
💠نقش حضرت معصومه (س) در عظمت یافتن شهر قم 🔰رهبر معظم انقلاب ‌۱۳۸۹/۰۷/۲۹ 🔹بدون تردید نقش حضرت معصومه (س) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. 🔹این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (ع) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (ع) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. ♨️سالروز ورود حضرت به قم @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️یاد خدا در زندگی انسان 🔰حجت الاسلام والمسلمین استاد فقیهی 🙏برای شفای استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین فقیهی دعا کنیم و یک بخوانیم. @almorsalaat
💠حل شدن مسئله اتحاد عاقل و معقول با توسل به حضرت معصومه (س) ✅صدر المتالهین معتقد است که مسئله اتحاد عاقل و معقول از غامض ترین مسائل حکمی است که تا قبل از ایشان برای کسی روشن نشده بوده است و برای خود ایشان به وسیله تضرع و توجه به خدای متعال و توسل به حضرت معصومه (س) حل شده است. ♨️ایشان در بحث اتحاد عاقل و معقول از کتاب شریف اسفار در توضیح این مسئله می فرماید: 🔺إن مسألة كون النفس عاقلة لصور الأشياء المعقولة من أغمض المسائل الحكمية التي لم ينقح لأحد من علماء الإسلام إلى يومنا هذا و نحن لما رأينا صعوبة هذه المسألة و تأملنا في إشكال كون العلم بالجوهر جوهرا و عرضا و لم نر في كتب القوم سيما كتب رئيسهم أبي علي كالشفاء و النجاة و الإشارات و عيون الحكمة و غيرها ما يشفي العليل و يروي الغليل بل وجدناه و كل من في طبقته و أشباحه- و أتباعه كتلميذه بهمنيار و شيخ أتباع الرواقيين و المحقق الطوسي نصير الدين و غيرهم من المتأخرين لم يأتوا بعده بشيء يمكن التعويل عليه و إذا كان هذا حال هؤلاء المعتبرين من الفضلاء فما حال غير هؤلاء من أصحاب الأوهام و الخيالات و أولى وساوس المقالات و الجدالات 🔺فتوجهنا توجها جبليا إلى مسبب الأسباب و تضرعنا تضرعا غريزيا إلى مسهل الأمور الصعاب في فتح هذا الباب إذ كنا قد جربنا مرارا كثيرة سيما في باب إعلام الخيرات العلمية و إلهام الحقائق الإلهية لمستحقيه و محتاجيه إن عادته الإحسان و الإنعام و سجيته الكرم و الإعلام و شيمته رفع أعلام الهداية و بسط أنوار الإفاضة فأفاض علينا في ساعة تسويدي هذا الفصل من خزائن علمه علما جديدا و فتح على قلوبنا من أبواب رحمته فتحا مبينا. (ج۳ ص۳۱۳) ✅مرحوم شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان در حاشیه کتاب سفینه البحار در این باره مرقوم داشته اند که: 🔺أقول: رأيت على هامش الأسفار بخط شيخنا الأجل العالم المحدّث الحاجّ ميرزا محمّد القمّيّ صاحب كتاب الأربعين الحسينية في فصل إتّحاد العاقل و المعقول نقلا عن المصنّف رحمه اللّه قال: كنت حين تسويدي هذا المقام بكهك من قرى قم، فجئت الى قم زائرا لبنت موسى بن جعفر عليهم السّلام مستمدا منها،و كان يوم جمعة،فانكشف لي هذا الأمر بعون اللّه تعالى. (ج۵ ص۶۱) @almorsalaat
📌به مناسبت فرارسیدن ایام سالروز رحلت علامه طباطبایی مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی را از امروز تا پایان هفته آینده در کانال برگزار می کنیم. 🌐شما بزرگواران نیز با ارسال مطالب، یادداشت ها و پیشنهادات خود در برگزاری این مراسم سهیم باشید. @almorsalaat
♨️جایگاه علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی ✳️ جای آن است که یاد گرامی علامه طباطبایی در خاطره‌ی نسل کنونی انقلابی ما پایگاه شایسته‌ی خود را باز یابد. @almorsalaat 👇👇
♨️جایگاه علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی ✳️ جای آن است که یاد گرامی علامه طباطبایی در خاطره‌ی نسل کنونی انقلابی ما پایگاه شایسته‌ی خود را باز یابد 🔹پیام رهبر معظم انقلاب به سمینار بزرگداشت علامه‌ی فقید طباطبایی در نخستین سالگرد رحلت ایشان تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۶۱ 🔻🔻🔻🔻🔻 🔹بسم‌الله‌الرّحمن‌الرحیم 🔹اکنون که یک سال از ارتحال فقید بزرگ اسلام، حضرت استاد آیه‌الله علامه سید محمدحسین طباطبایی می‌گذرد، جای آن است که یاد گرامی این حکیم الهی و این فقیه پرهیزکار و این مفسّر قرآن و این اسلام‌شناس بزرگ در خاطره‌ی نسل کنونی انقلابی ما پایگاه شایسته‌ی خود را باز یابد 🔹 و در هنگامه‌ی شور و شوق عاشقان لقاءالله که ذخیره‌ی هستی را با اشتیاق تمام نثار اسلام و قرآن می‌کنند، مشعل اندیشه‌ی ژرف و راهنمای او، در آیینه‌بندان روزگارِ تجدید شکوه و عظمت اسلام، تابناک‌تر از همیشه جلوه‌گری کند. 🔹حقیقت آن است که انقلاب اسلامی کبیر ایرانیان در این روزگار، در مبنا و ریشه، یک انقلاب فرهنگی و مبتنی بر احیای ارزش‌های فرهنگی اسلام است. 🔹همه‌بُعدی بودن این انقلاب، ناشی از آن است که اندیشه‌ی اسلام، یعنی محور این فرهنگ آسمانی و الهی، اندیشه‌ای همه‌بُعدی است که به انسان از جوانب مختلف می‌نگرد و به جنبه‌های مادی زندگی وی نیز در کنار جنبه‌های معنوی آن بها می‌دهد. 🔹به سخنی کوتاه می‌باید گفت: انقلاب ما به معنای حاکمیت اسلام بر ذهن و بر عمل انسان‌هاست و اسلام که همان رهاورد پیامبران الهی برای بشر است، یک حقیقت فرهنگی است، یک ایمان است که از آن شیوه‌ی زندگی درست و بهنجار انسان می‌تراود و جوانه می‌زند. 🔹در این انقلاب، واقعیّت‌های زندگی، یعنی روش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی همه ساخته و پرداخته‌ی آن ایمانند، پس در چنین انقلابی مهم‌تر از همه، بازپس‌گرفتن ارزش‌های اصیل فرهنگی و معنوی از دست تطاول روزگاران گذشته و بازگرداندن ریشه‌های فکری و عقیدتی آن ایمان فعال و سازنده به فضای جامعه و به حریم دل‌های مردم است. 🔹در این انقلاب همه‌ی تلاش‌های اقتصادی و سیاسی و نظامی و غیر آن باید بر مبنای این تجدید بنای ایمانی و فرهنگی صورت گیرد و از آن جدا نماند که جدا ماندن از آن، انحراف و در نهایت مرگ این انقلاب را معنی می‌دهد. 🔹با چنین تلقی‌ای از انقلاب می‌توان شخصیت علامه‌ی فقید بزرگوار زمان ما را به درستی ارزیابی کرد و جایگاه حقیقی او را در مجموعه‌ی عظیم این انقلاب به درستی شناخت. 🔹او مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود، فقیه بود، حکیم بود، آگاه از اندوخته‌های فلسفی شرقی و غربی بود، مفسّر قرآن بود، از علوم اسلامی یعنی علومی که از اسلام نشأت گرفته یا از آن تغذیه کرده است مطلع بود، از اصول، از کلام، از ادبیات، از نجوم و هیأت و ریاضیات و از برخی علوم بی‌نام‌ونشان دیگر. 🔹شخصیت او در لابلای این دانستنی‌های بسیار به کمک ریاضتی مداوم و درازمدت، پرورده، صیقل یافته و پرداخته شده بود. 🔹از کسانی بود که تنها مکتب جامعی چون اسلام می‌تواند امثال او را در دامان پربرکت خویش پرورش دهد. 🔹 چهره‌ی معنوی او، سیمای پرصلابت مردی بود که ایمانی استوار و عرفانی راستین را با دانشی گسترده و عمیق توأم ساخته و با آمیزه‌ی شگرف وجود خویش ثابت کرده بود که اسلام می‌تواند سوز درون دل‌سوختگان شیفته را با عقل راسخ فرزانگان فرهیخته یک‌جا گرد آورد. 🔹او، تلاش و جهاد بی‌انتها و خاموش‌نشدنی خود را هم به این معجون الهی در آمیخته بود. 🔹در یکی از حسّاس‌ترین دوران‌های حیات اسلام و تشیع، جانانه به دفاع از حریم معنویت اسلامی و حکمت و معرفت الهی برخاسته و مفاهیم زیبای اجتماعی اسلام را از آیات کلام الهی استخراج کرده و به عرضه‌ی کامل و جامع اسلام پرداخته بود. 🔹او مدافعی استوار از ارزش‌های فرهنگ اسلام در برابر بساط نیرنگ مکاتبی بود که با بهره‌گیری از انواع شیوه‌ها و ترفندها بر این فرهنگ الهی تاختن آورده و به تدریج رابطه‌ی دل‌ها و مغزها را در بخش‌هایی از جامعه، از چشمه‌سار زلال آن گسسته بودند. 🔹او که در حوزه‌ی علمیه‌ی قم، در شمار درخشنده‌ترین گوهرها بود و به آن مدرسه‌ی اسلامی پربرکت، ارزش می‌بخشید، تنها به آن حوزه محدود نشده بود و به تدریج در همه‌ی حوزه‌های علمی و در همه‌ی محافل اسلامی و در سطح وسیع جامعه حضور خود را مجسم‌تر و برجسته‌تر می‌ساخت. 🔹معارفی که از زبان و قلم او بر صفحه‌ی دل‌ها و کاغذها نقش بسته بود از صدها و هزارها زبان و با صدها و هزارها بیان در همه‌جا منتشر می‌گشت و به همه‌کس علم و معرفت می‌آموخت. 🔹اکنون این چراغ برافروخته و روشنی‌بخش به خاموشی گراییده است؛ اما، خورشیدِ طلوع‌کرده و عالم‌افروز اسلام می‌رود که همه‌ی زوایا را در این کشور فرا گیرد. 🔹جامعه‌ی امروز به سمت همان سرمنزلی پیش می‌رود که او در اندیشه‌ی بلند خود آن را می‌دید و به سوی آن برمی‌انگیخت. در پیشاپیش این کاروان مردی از سلاله‌ی انبیاء و رهبری از زمره‌ی عاشقان و عارفان بالله، فقیهی بزرگ و اسلام‌شناس راه را می‌پیماید و هدف را می‌نمایاند؛ 🔹عطر دل‌آویز دنیای انبیاء و اولیاء به مشام می‌رسد؛ آخرت با دنیا در آمیخته و بهشت الهی دریچه‌ای به سوی زمین گشوده است. 🔹هنگامه، هنگامه‌ی اولیاء و فقها و عرفا است و جای آن فقیه و عارف و سالکی که اکنون به یاد یکمین سالگرد رحلتش گرد آمده‌ایم خالی است. 🔹استاد علامه‌ی بزرگوار ما باید با گسترش میراث فرهنگی گران‌بهایی که گرد آورده و اندوخته بود در جامعه حاضر و شاهد بماند و سرانگشت اشارت او راه درست را به همه‌ی راهروان بیاموزد، این مهم به عهده‌ی دانش‌پژوهان و معرفت‌پروران است. @almorsalaat
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی در کانال 🔰با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه 🔅مکتب عرفانی علامه بر اساس رساله الولایه 🔅روش علامه در تفسیر المیزان 🔅شهید مطهری، شاگرد نمونه علامه 🔅معرفی و روش تدریس کتاب بدایه الحکمه 🔅تکامل فلسفه از ملاصدرا تا علامه ✅پخش زنده در اینستاگرام المرسلات instagram.com/almorsalat @almorsalaat
▪️رحلت علامه، ضایعه ای برای حوزه های علمیه 🖊پیام تسلیت امام خمینی (ره) به مناسبت رحلت علامه طباطبایی/ 25 آبان 1360 ☑️من بايد از اين ضايعه‏ اى كه براى حوزه‏ هاى علميه و مسلمين حاصل شد- و آن رحلت مرحوم علامه طباطبايى است - اظهار تأسف كنم و به شما و ملت ايران و خصوص حوزه‏ هاى علميه، تسليت عرض كنم. خداوند ايشان را با خدمتگزاران به اسلام و اولياى اسلام محشور فرمايد و به بازماندگان ايشان و به متعلقين و شاگردان ايشان صبر عنايت فرمايد. @almorsalaat
🌐اسلام، مکتب همه جانبه 👈نگاهی متفاوت به سیره علمی و عملی علامه طباطبایی 🔰بیانات استاد علی فرحانی در بزرگداشت علامه طباطبایی در دانشگاه مجازی جامعه المصطفی ۹۷/۸/۳۰ 🗂فهرست مطالب👇👇 📌خدمات مرحوم علامه طباطبائی 🔸الف) نشان دادن اسلام با تمام وجوه و حیثیات آن 🔸ب) بهره بردای از آثار فِرق و مشرب های مختلف برای خدمت به تمدن نوین اسلامی 📌ویژگی های مکتب تربیتی علامه طباطبائی 🔸نقطه آغاز کجا است؟ 🔸تفاوت مکتب عرفانی علامه با سایر مکاتب عرفانی 📌نقش علامه طباطبائی در انقلاب اسلامی 📌راه شناخت بیشتر دربارۀ علامه طباطبائی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔉دانلود صوت بیانات👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/25 📖دانلود متن بیانات👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/25 @almorsalaat
💢عترت، تنها مسیر معنویت 👈نگاهی به گفتگوی علامه طباطبایی و پروفسور هانری کربن پیرامون معنویت (بر اساس کتاب رسالت تشیع در دنیای امروز) @almorsalaat 👇👇
💢عترت، تنها مسیر معنویت 👈نگاهی به گفتگوی علامه طباطبایی و پروفسور هانری کربن پیرامون معنویت (بر اساس کتاب رسالت تشیع در دنیای امروز) 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی 💠علامه طباطبایی، عالمِ آشنا به زمان 🔸علامه طباطبایی علاوه بر آنکه تفسیر و فلسفه را در زمانه خود به اوج رساند، درهای معنویت را نیز بر شیفتگان و جویندگان راه گشود. این حکیم الهی، در فلسفه افق های جدیدی را پیش روی بشر در دوران جدید قرار داد و در کنار نقد، راه حل فکر فلسفی را نیز ارائه نمود. اما تلاش و حرکت الهی ایشان متوقف به این نقطه نبود، علامه طباطبایی در دنیای رخوت زده ی مسخ شده و دور از معنویتِ مقهورِ غرب، روزنه های نورانی معنویت شیعی را به عنوان تنها راه نجات بشر ارائه کرد و حرکت در مسیر آن را نه تنها ممکن بلکه ضروری و واجب دانست. 💠هانری کربن و چاره جویی برای چالش معنوی غرب 🔸در این مسیر مباحثات علامه طباطبایی و هانری کربن ارزش زیادی دارد. در این گفتگوها، مرحوم علامه طباطبایی از موضع یک فیلسوف و عارف شیعی، رهیافت معنوی بشر را به فردی ارائه می کند که خود پرورش یافته برجسته ترین دپارتمان های فلسفی در اروپاست و در پی یافتن مسیری نجات بخش برای بشر به مرکز تشیع آمده است. کربن در نوشته خود خطاب به علامه، ذیل عنوان «بشارت مذهب تشيع ‏براى بشريت چيست؟» به بحران معنویت در غرب می پردازد و از مکتب تشیع این گونه چاره جویی می کند: «اين بحران عمومى در معنويت، نتيجه طريقى است كه غربی‏ها حقايق معنوى و روابط آن را با خود مجسم ساخته‏ اند. مقهور ساختن قواى طبيعت میتوانست به خوبى با افزايش قواى معنوى توأم باشد. استيلاى بشر بر طبيعت و موفقيت‏هاى آن بر ضد عالم روح كه حتى مفهوم آن را از بين برد. اين مسئله پيش مى ‏آيد كه آيا اين امر را بايد اجتناب ‏ناپذير دانست يا با استفاده از نيروهاى معنوى برترى با آن مواجه گرديد؟ اين سؤالى است كه من از معنويت اسلام خصوصاً معنويت تشيع می‏ نمايم.‏ ص32» 🔸سوالی که او در برابر علامه طباطبایی قرار داده است بسیار مهم و چالش بر انگیز است، به خوبی می توان درک کرد که این سوال از جانب او، صرفا جنبه ی علمی و پژوهشی ندارد، بلکه حقیقتاً روحی که سالها در غربِ مدرن زیسته، به سوالی بنیان افکن رسیده است؛ آن سوال این است که آیا انسان محکوم است که در وضعیت جدید عالم از مواهب معنوی محروم شود و محکوم به شقاوت ابدی گردد؟ 🔸هانری کربن در ادامه ی این بحث به راه های متصور برای تحقق تجربه ی روحانی و معنوی اشاره می کند و از اینجا در میان نظریه ی عموم مسلمین و نظریه ی حلول در ادبیات مسیحی به حقیقت امامت در مذهب تشیع اشاره کرده و در خواست جالبی نیز از طلاب جوان شیعه دارد: «امام‏ شناسى شيعه در اين‏جا مى‏تواند مورد تفكر و تعمق قرار گيرد، زيرا آيا اين نظر شيعه صراط مستقيم بين وحدت‏بينى انتزاعى اسلام سنن و حلوليت كليساهاى رسمى مسيحى نيست؟ به علماى روحانى جوان شيعه عهد معاصر مى‏توان زمينه پرثمرى را براى تحقيق پيشنهاد كرد: مطالعه نوشته‏ هاى غربى ‏ها درباره تاريخ عقايد كليساها و تأييد اين امر كه «امام‏ شناسى» با همان مسائلى مواجه شد كه مسيحيت در مقابل خود يافت، لكن اين مسائل را به نحوى حل نمود كه كاملًا با طريق رسمى كليساها مخالف و برعكس با طريق عرفايى كه با مسيحيت وابستگى دارند، مشابه است. ص33» 💠اشتراک بحران معنویت در شرق و غرب از نظر علامه طباطبایی 🔸علامه طباطبایی در مقام پاسخ به هانری کربن، مقاله ای تهیه و تنظیم کرده اند که در کتاب رسالت تشیع در دنیای امروز به چاپ رسیده است. گرچه محتوای این مقاله را می توان در کتب دیگر وی نیز جستجو کرد، اما آنچه در اینجا به عنوان تحلیلِ چگونگیِ ظهورِ جریان های معنوی در اسلام و سیر آن ها آمده است حقیقتا حتی در میان آثارِ خود علامه طباطبایی کم نظیر است. ایشان ابتدا دردِ دوری از معنویت و حرمان آسمانی انسان ها را بین غرب و شرق مشترک می داند و مرثیه ی معنویت شرق را نیز می سراید: «ما اكنون از حيث اختلال نظم زندگى معنوى و انحطاط اخلاقى و هرج و مرج روحيات انسانى با غربى‏ ها در وضع مشابهى قرار گرفته ‏ايم، اگر چه به قول مصاحب محترم آقاى پرفسور كربن، هنوز مانند غربى‏ ها، مزه «تجدد»! را نچشيده‏ ايم و هنوز هم رمقى داريم و اين سيل بنيان كن به‏ نحوى كه معنويات مغرب زمين را در زير گرفته، در معنويات ما خرابى به بار نياورده است. آرى ما با غربى ‏ها، در باختن زندگى معنوى و رسيدن به انحطاط اخلاقى، در وضع مشابهى قرار گرفته‏ ايم. ص65» 💠جریان شناسیِ نحله های در عالم اسلام توسط علامه 🔸علامه طباطبایی پس از این مقدمه به بیان نحوه شکل گیری جریان های عرفانی در عالم اسلام می پردازد، و حقیقت و دلیل ظهور این جریانات را حضور، کلمات و افعال اهل بیت پیامبر ع می داند. جریان شناسی ایشان در شکل گیری جریان عرفان در تاریخ اسلام یکی از درخشان ترین تحلیل ها در این باب است. ایشان در باب تاثیر امیر المومنین ع در شکل گیری جریان های معنوی و ظهور معنویت اسلامی می گوید: «امام اول شيعه، در بيست و پنج سال دوران گوشه ‏گيرى و پنج سال زمان خلافت پرمحنت خود، با لهجه جذاب و بلاغت خارق‏ العاده خود، كه به تصديق دوست و دشمن غيرقابل معارضه و بى ‏رقيب بود، به نشر معارف و احكام اسلام پرداخت و درهاى بهترين بحث‏هاى منطقى و آزاد را به روى مردم باز نمود و عده‏اى از مردان خدا را از صحابه و تابعين، مانند سلمان و كميل نخعى و اويس قرنى و رشيد هجرى و ميثم كوفى و غير آنها، پرورش داد و البته نمی‏شود گفت كه اينان با روش معنويت كه داشتند و ذخاير معارف و علومى كه حمل مى ‏كردند، در جامعه اسلامى هيچ گونه تأثيرى نداشتند. ص91» 🔸ایشان اساسا معنویت حقیقی اسلامی را از غیرِ مسیر اهل بیت محال می دانند و برای صدق این مدعا گواه تاریخی نیز نقل می کنند: «يكى از بهترين شواهدى كه دلالت دارد بر اين كه ظهور اين طايفه از تعليم و تربيت ائمه شيعه سرچشمه مى ‏گيرد، اين است كه همه اين طوايف (كه در حدود بيست و پنج سلسله كلى مى‏ باشد و هر سلسله منشعب به سلسله ‏هاى فرعى متعدد ديگرى است) به استثناى يك طايفه، سلسله طريقت و ارشاد خود را، به پيشواى اول شيعه، منتسب مى ‏سازند. ص96» 💠آسیب شناسی جریان های عرفانی غیر همراه با مکتب اهل بیت 🔸از همین رهگذر علامه طباطبایی، به آسیب شناسی جریانات عرفانی غیر شیعی می پردازد و حرکت معنوی با توشه ی معارف غیر شیعی را دچار خلل هایی می بیند. در اینجا منظور جریاناتی است که گرچه متاثر از کلام اهل بیت علیهم السلام مسیر معنویت را قصد کرده اند اما از جهت اعتقادی به طور کامل هم کلام و همراه و مطلع از بیان آن بزرگان نبوده اند. به عقیده ایشان نقاط تاریک و مبهم عقیدتی در این جریانات باعث دو اشکال عمده شد: الف) این سالکان از کشف برخی حقایق محروم شدند، و رهارورد آنها نیز خالی از تناقضات نیست. به عقیده ایشان این اشکالات در کتب این طایفه نیز مشهود است: «خواهد ديد كه روح تشيع به مطالب عرفانى كه در كتاب‏هاست، دميده شده است ولى مانند روحى كه در يك پيكر آفت ديده‏ اى جاى گزيند و نتواند برخى از كمالات درونى خود را به طورى كه شايد و بايد از آن ظهور بدهد، يا مانند آينه‏ اى كه به واسطه نقيصه صنعتى گره‏ ها و ناهموارى‏ ها در سطحش پيدا شود، چنين آينه‏ اى صورت مرئى را نشان مى‏ دهد، ولى مطابقت كامل را تأمين نمى ‏كند. ص95» ب) به علت نقصان توشه ی معارفی، برخی از رهروان این مسیر، کم کم دستوراتِ مسیر طریقت را از شریعت جدا دیدند و جریان تفکیکِ شریعت و حقیقت و طریقت از این جا متولد شد: «كم‏ كم اين عقيده مسلم گرديد كه طريقه «معرفت نفس» در عين اين كه راهى است براى معرفت حق- عزّ اسمه- و نيل به كمال معنوى و به خودى خود پسنديده خدا و رسول است، بيان اين راه از شرع مقدس اسلام نرسيده است. ص94» 🔸به نظر ایشان این اشکال بعدها در اثر ارتباطات اجتماعی به جریان عرفان شیعی نیز منتقل شد. 💠شریعت تنها راه حقیقت 🔸علامه طباطبایی پس از این به موافقت طریقت و شریعت و حقیقت اشاره می کند و راه حل نهایی حرکت معنوی و عرفانی را تعالیم حقه ی اسلام که از مکتب اهل بیت برآمده است می داند. این عینا همان مطلبی است که ایشان در رساله ی الولایه به تفصیل و به برهان و قرآن و حدیث به اثبات آن می پردازد. 🔸ره توشه نهایی سید محمدحسین طباطبایی برای دنیای جدید و عطش معنویت تنهای یک کلمه است و آن یک کلمه «اسلام» است. علامه طباطبایی با این بیان معنویت دین زدایی شده و معنویت عبور کرده ی از شریعت را تخطئه می کند و منتج نیز نمی داند. ایشان در صفحه ی صد و سه از همین کتاب، ذیل عنوان «به سوی حیات معنوی» جمع بندی خود را ارائه می کند و بنای حقیقی مسیر معنویت را تاسیس می نماید. در مورد چهارم از این جمع بندی، ایشان از امامت سخن می گوید و وظیفه پاسداری از حریم باطنی دین را بر عهده ی امامت می داند: «چنان كه ظاهر شريعت حامى و مبينى دارد، هم چنان باطن شريعت كه مرحله حيات معنوى انسان و مقامات قرب و ولايت است، حامل و حافظ و قافله‏ سالارى لازم دارد. ص104» 🔸ایشان در پایان با بیانی بسیار زیبا و در عین حال بسیار ساده و قابل فهم که تنها از خود او بر می آید، دستور العمل اسلام برای این حرکت معنوی را بیان می کند و نشان می دهد که این ظهور و سلطان این حقیقت بر قلب کسی نازل خواهد شد که بر مدار شریعت حرکت کند. و در نهایت بامداد روشن نهایی بشریت را با ظهور حقیقت عالم هستی وعده می دهد: «اين روز، روزى است كه از آن خداست، نه مانند روزهاى ديگر كه آن شيطان بودند. روزى است كه امام دوازدهم «مهدى موعود» با ظهور خود، ديده اهل زمين را روشن نموده دين توحيد را در جامعه بشرى رواج كامل داده حقيقت و معنويت دين را براى همه مردم آفتابى و روشن مى‏ سازد. ص111» @almorsalaat
🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)» برگزار می‌شود. 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرحانی 📆 زمان: پنج‌شنبه‌ها/ 🔹 ساعت ۸ الی ۹ (فقه نظام روابط اجتماعی) 🔹 ساعت ۹ الی ۱۰ (نظام اصولی امام خمینی(ره)) 🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 📱 لینک ثبت نام: 🌐 https://b2n.ir/100020 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🔰با حضور استاد علی فرحانی 📌 شنبه ۲۴آبان ساعت ۲۰:۳۰ ✅پخش زنده در اینستاگرام👇👇 instagram.com/anjomanhekmat 💠میزبان: انجمن حکمت دانشگاه علوم اسلامی رضوی @almorsalaat
✅ علامه تکلیف مدار انقلابی 💠در مورد انقلابی بودن یا نبودن شخصی، ابتدا باید ملاک انقلابی بودن را مشخص کنیم. و با آن ملاک، مصادیق را مشخص کنیم. 💠این نکته را باید توجه داشت که علامه طباطبایی تمام وجودش انجام وظیفه اهم اسلامی بود و به تعبیر شهید مطهری، یکی از ملاک های اهم و مهم، نبود من به الکفایه انجام آن تکلیف است. 💠به شهادت مقام معظم رهبری ایشان در عداد مراجع تقلید بود و به شهادت استاد سید جلال آشتیانی، ایشان درس خارج اصول هم داشته اند. 💠ولی ایشان تشخیص دادند که تکلیف چیست؟ و برای آن هم من به الکفایه وجود ندارد. ایشان تشخیص داد که ترویج فلسفه و تفسیر از نیازهای آن روز اسلام است و به ترویج آن پرداختند. مرحوم علامه می توانست فقه و اصول بگوید، اما چون تکلیف نبود نگفت. علامه در مقدمه المیزان می گوید که می توانم تفسیر روایی و فقهی و ادبی بگویم، اما آنچه نیاز است تفسیر قرآن به قرآن است. 💠علامه حتی در بیان مباحث از دیدگاه اسلام سعی کرد با زبانی که مشترک با جهان است، تبیین کند و آن شروع از بدیهیات و تحلیل بر اساس فطرت است. که نمونه آن را می توان در مباحثات با کربن و همچنین مقاله زعامت و ولایت دید. 💠چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید @almorsalaat 📌تفصیل این توضیحات را از بیان استاد علی فرحانی 👇👇