eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
taghsim-bar-asase-halate-salas-ya-hojjyat.mp3
3.74M
🔊| تقسیم مباحث بر اساس حالات مکلف و یا بر اساس حجیت؟ 🎙استاد علی فرحانی ⭕️شیخ اعظم کتاب رسائل را بر اساس حالات سه گانه قطع و ظن و شک (موضوع)، تبویب کرده است. در مقابل آخوند خراسانی اشکالاتی به ایشان گرفته اند و تقسیم دوگانه بر اساس حجیت (حکم) بیان کرده اند. استاد در این صوت توضیحات قابل توجهی را در مورد این دو نظام بیان می کنند. @almorsalaat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻رهبرمعظم‌انقلاب: 📜 «منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد». ◻️ بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ 🗓 سوم اسفند، سالروز صدور منشور روحانیت @HawzahNews
📌ویژگیهای مجتهد جامع الشرایط در عصر حاضر در مورد دروس تحصيل و تحقيق حوزه‏ها، اين جانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمى‏دانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيين‏كننده در اجتهادند. مسئله‏اى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مى‏طلبد. مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل قبول نيست كه مرجع و مجتهدش بگويد من در مسائل سياسى اظهار نظر نمى‏كنم. آشنايى به روش برخورد با حيله‏ها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصيرت و ديد اقتصادى، اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكته‏شده آنان و درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايه دارى و كمونيزم كه در حقيقت استراتژى حكومت بر جهان را ترسيم مى‏كنند، از ويژگيهاى يك مجتهد جامع است. يك مجتهد بايد زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد است واقعاً مدير و مدبر باشد. حكومت در نظر مجتهد واقعى فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است، حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است. 📚منشور روحانیت @almorsalaat
💠 🌹خاطره‌ی رهبرمعظم انقلاب از روایت مرحوم آیت‌الله خوشوقت درباره مکاشفه‌ی یکی از علما ♦️خدا رحمت کند، مرحوم آقای خوشوقت میگفت یک عارفی در دید که آنجا یک سکوی بلندی است، این جوانها همین طور می‌آیند و با یک جست میپرند روی آن سکو. این عارف مکرر پرید و هر کار کرد نتوانست و افتاد زمین. بعد ملتفت شد که آنها هستند و این پیر است. ♦️در عالم معنویت هم همین است، در سلوک هم همین است، در مشاهده‌ی رؤیت الهی و جمال الهی هم همین است؛ آنجا هم آمادگی جوان بیشتر است، بهتر میتواند پرواز کند و میتواند راههای بلند را بپرد. پیرها تا بیایند به خودشان بجنبند وقت گذشته و بعد هم توانشان اجازه نمیدهد. الحمدلله این مفاهیم در دل شما جوانها روییده. ۹۵/۸/۱۹ ▪️سالگرد رحلت سالک الی‌الله مرحوم آیت‌الله خوشوقت/شادی روحشان صلوات @manenqelabiam @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 اهمّیت از زبان رهبر معظّم انقلاب: ⭕️ به مناسبت سوّم اسفند، سالروز صدور منشور روحانیت از سوی حضرت امام خمینی (قدّس‌سرّه) ✔️ این پیام را مثل یک لوح آسمانی، مکرّر بخوانید. ✔️ انسان باید روی کلمه‌کلمه‌ی آن تأمّل کند و التذاذ روحی و معنوی ببرد. ✔️ اینها فیوضات معنویِ پروردگار است بر قلب امام‌مان و بر ما مردم... @qom_khamenei_ir
recording-20210221-083502.mp3
12.66M
استاد علی فرحانی جلسه۲۴۸ ۹۹/۱۲/۳ @majazi_almorsalaat
هدایت شده از صوت دروس حصون
210221_002.MP3
14.32M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1399/12/03 صوت دروس سال تحصیلی 1400-99 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
ghoran-dar-howze-mahjoor-ast.mp3
453.6K
🔊| قرآن در میان علوم حوزوی به معنای واقعی کلمه، مهجور است. زبان شناسی قرآن نیاز به مباحث الفاظ مختص به خود است. 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
المرسلات
🔊#اصول| تقسیم مباحث بر اساس حالات مکلف و یا بر اساس حجیت؟ 🎙استاد علی فرحانی ⭕️شیخ اعظم کتاب رسائل
🔰عبارت شیخ اعظم در تقسیم ابواب بر اساس حالات ثلاث: 🔸قد قسّمنا في صدر هذا الكتاب المكلّف الملتفت إلى الحكم الشرعي العملي في الواقعة على ثلاثة أقسام؛ لأنّه إمّا أن يحصل له القطع بحكمه الشرعي، و إمّا أن يحصل له الظنّ، و إمّا أن يحصل له الشكّ. 🔸و قد عرفت: أنّ القطع حجّة في نفسه لا بجعل جاعل، و الظنّ يمكن أن يعتبر في متعلّقه؛ لأنّه كاشف عنه ظنّا، لكنّ العمل به و الاعتماد عليه في الشرعيّات موقوف على وقوع التعبّد به شرعا، و هو غير واقع إلّا في الجملة، و قد ذكرنا موارد وقوعه في الأحكام الشرعيّة في الجزء الأوّل من هذا الكتاب‏. 📚رسائل ج2 ص9 🔰عبارت آخوند خراسانی در تقسیم ابواب و نقد به شیخ 🔘فاعلم أن البالغ الذي وضع عليه القلم إذا التفت إلى حكم فعلي واقعي أو ظاهري متعلق به أو بمقلديه فإما أن يحصل له القطع به أو لا و على الثاني لا بد من انتهائه إلى ما استقل به العقل من اتباع الظن لو حصل له و قد تمت مقدمات الانسداد على تقرير الحكومة و إلا فالرجوع إلى الأصول العقلية من البراءة و الاشتغال و التخيير على تفصيل يأتي في محله إن شاء الله تعالى. 🔘و إنما عممنا متعلق القطع لعدم اختصاص أحكامه بما إذا كان متعلقا بالأحكام الواقعية و خصصنا بالفعلي لاختصاصها بما إذا كان متعلقا به على ما ستطلع عليه و لذلك عدلنا عما في رسالة شيخنا العلامة أعلى الله مقامه من الأقسام. 🔘و إن أبيت إلا عن ذلك فالأولى أن يقال إن المكلف إما أن يحصل له‏ القطع أو لا و على الثاني إما أن يقوم عنده طريق معتبر أو لا لئلا تتداخل الأقسام فيما يذكر لها من الأحكام و مرجعه على الأخير إلى القواعد المقررة عقلا أو نقلا لغير القاطع و من يقوم عنده الطريق على تفصيل يأتي في محله إن شاء الله تعالى حسب ما يقتضي دليلها. 📚كفاية الأصول، ص: 258 @almorsalaat
🌀دیدگاه امام خمینی ره در ماجرای مخالفت آیت الله بروجری با تدریس فلسفه توسط علامه طباطبایی 📚آیین دانشوری در سیره امام خمینی ص ۵۰-۴۵ به نقل از مرحوم حجت الاسلام دوانی @almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔆 لوح | رهبرانقلاب: درس بزرگ امام جواد(ع) به ما این است که در مقابل قدرت‌های منافق و ریاکار، باید همت کنیم که هوشیاری ‌مردم را برای مقابله‌ی با این قدرت‌ها برانگیزیم. 🌹ولادت امام جواد (علیه‌السلام) 📥 نسخه قابل چاپ👇 https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=22603
📣 | فقه و زمانه در 💠تاملی در نسبت فقه و زمانه از منظر امام خمینی (ره) 🎙استاد علی فرحانی ⏰دوشنبه ۴اسفند۹۹، ساعت۱۵ 🌀برگزار کننده: خانه طلاب مدرسه علمیه جامعه المهدی اصفهان ◀️لینک شرکت در جلسه👇 http://www.skyroom.online/ch/khanehtollab/manshoor @almorsalaat
004-99.11.30.MP3
36.49M
🔉فقه نظام روابط اجتماعی 👈جلسه چهارم ۹۹/۱۱/30 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح @almorsalaat
249-99.12.04.mp3
45.53M
استاد علی فرحانی جلسه۲۴۹ ۹۹/۱۲/۴ @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۹ ۹۹/۱۲/۴ @majazi_almorsalaat
در این جلسه به مناسبت شروع «الامر الثانی فی ان المساله عقلیه» به عنوان مقدمه بحث مبسوطی در مشارب مختلف در ملاک لفطی بودن و یا عقلی بودن مسئله اصولی (با تطبیق بر «دلالت هیئت افعل بر وجوب»، «خاتمه باب مفاهیم»، «دلالت مطلق بر شیوع» بیان شد. دو قول عمده در این باب این است که ملاک لفظی و عقلی بودن «دال» است و قول دیگر این است که ملاک، نحوه دلالت است. در ضمن بحث به مناسبت قول آخوند در منشا ظهور صیغه افعل بر وجوب (بر فرض وضعی نبودن)، دیدگاه امام در رد نظر آخوند در تقسیمات واجب را بیان کردند و از جناب آخوند دفاع کردند. مرحوم آخوند معتقدند که بر اساس مقدمات حکمت، صیغه افعل بدون قرینه زائد ما را به وجوب میرساند و استحباب نیاز به بیان زائد دارد. «فيما كان الآمر بصدد البيان فقضية مقدمات الحكمة هو الحمل على الوجوب فإن الندب كأنه يحتاج إلى مئونة بيان التحديد و التقييد بعدم المنع من الترك بخلاف الوجوب فإنه لا تحديد فيه للطلب و لا تقييد فإطلاق اللفظ و عدم تقييده مع كون المطلق في مقام البيان كاف في بيانه» کفایه ص72 امام اشکال می کنند که اطلاق ما را به مقسم می رساند. چون هر قسم برای جدا شدن از مقسم، نیاز به قید زائد دارد. « أن مقدمات الحكمة في المطلق لو جرت فيما نحن فيه، فنتيجتها إثبات نفس الطلب الّذي هو القدر المشترك بين الوجوبيّ و الاستحبابي باعترافه، فإن المادة إذا وضعت للقدر الجامع لا يمكن أن تفيد مقدمات الحكمة دلالتها على غيره مما هو خارج عن الموضوع له. و دعوى عدم الفرق بين القدر الجامع و الطلب الوجوبيّ، واضحة الفساد، ضرورة لزوم افتراق الفرد عن الجامع بخصوصية زائدة. نعم هاهنا كلام، و هو أن نفس الطلب الجامع ليس له وجود إلا بوجود أفراده، فلا يمكن أن تنتج مقدمات الحكمة ظهور الأمر في نفس الجامع، للقطع بحصوله مع أحد الفردين، لكن هذا يهدم جريان المقدمات و لا يوجب إنتاجها ظهور الأمر في أحد القسمين مع كونه متساوي النسبة إليهما.» مناهج ج1 ص253 چنین می توان از آخوند دفاع کرد که مسئله اطلاق یک سبک بیانی است و اشکال ندارد که در مقام و تکلم، عقلا از نیاوردن قید، یکی از اقسام را بفهمند و از ذکر قید، قسم مقابل را متوجه شوند. در جلسه آینده بیان خواهد شد که این دفاع از آخوند در همان فضا و نظام فکری آخوند و نائینی و ... است و درست است. اما اگر با توجه به نظام فکری امام در باب الفاظ نگاه کنیم، اشکال به آخوند وارد است و حرف امام (ره) صحیح است. @almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۹ ۹۹/۱۲/۴ @majazi_almorsalaat
🔰دلالت صیغه افعل بر وجوب 📚کفایه: 💫صیفه افعل حقیقت در وجوب 📌المبحث الثاني في أن الصيغة حقيقة في الوجوب‏ أو في الندب أو فيهما أو في المشترك بينهما وجوه بل أقوال و لا يبعد تبادر الوجوب عند استعمالها بلا قرينة و يؤيده عدم صحة الاعتذار عن المخالفة باحتمال إرادة الندب مع الاعتراف بعدم دلالته عليه بحال أو مقال و كثرة الاستعمال فيه في الكتاب و السنة و غيرهما لا يوجب نقله إليه أو حمله عليه لكثرة استعماله في الوجوب أيضا مع أن الاستعمال و إن كثر فيه إلا أنه كان مع القرينة المصحوبة و كثرة الاستعمال كذلك في المعنى المجازي لا يوجب صيرورته مشهورا فيه ليرجح أو يتوقف على الخلاف في المجاز المشهور. 💫صیغه افعل ظاهر در وجوب به قرینه مقدمات حکمت 📌المبحث الرابع أنه إذا سلم أن الصيغة لا تكون حقيقة في الوجوب هل لا تكون ظاهرة فيه أيضا أو تكون؟ ... نعم فيما كان الآمر بصدد البيان فقضية مقدمات الحكمة هو الحمل على الوجوب فإن الندب كأنه يحتاج إلى مئونة بيان التحديد و التقييد بعدم المنع من الترك بخلاف الوجوب فإنه لا تحديد فيه للطلب و لا تقييد فإطلاق اللفظ و عدم تقييده مع كون المطلق في مقام البيان كاف في بيانه فافهم. 📚اصول الفقه مرحوم مظفر 💫ظهور افعل در وجوب به حکم عقل 📌 الحقّ أنّها ظاهرة في الوجوب، و لكن لا من جهة كونها موضوعة للوجوب، و لا من جهة كونها موضوعة لمطلق الطلب، و أنّ الوجوب أظهر أفراده. ... أنّ الوجوب يستفاد من حكم العقل بلزوم إطاعة أمر المولى و وجوب الانبعاث عن بعثه؛ قضاء لحقّ المولويّة و العبوديّة، ما لم يرخّص نفس المولى بالترك، و يأذن به. و بدون الترخيص فالأمر- لو خلّي و طبعه- شأنه أن يكون من مصاديق حكم العقل بوجوب الطاعة. فيكون الظهور هذا ليس من نحو الظهورات اللفظيّة، و لا الدلالة هذه على الوجوب من نوع الدلالات الكلاميّة؛ إذ صيغة الأمر- كمادّة الأمر- لا تستعمل في مفهوم الوجوب لا استعمالا حقيقيّا و لا مجازيّا؛ لأنّ الوجوب كالندب أمر خارج عن حقيقة مدلولها و لا من كيفيّاته و أحواله. @almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۹ ۹۹/۱۲/۴ @majazi_almorsalaat
🔰ملاک لفظی بودن: لازم بین بودن مدلول 🌀دلاله الاشاره و يشترط فيها- على عكس الدلالتين السابقتين- ألّا تكون الدلالة مقصودة بالقصد الاستعمالي بحسب العرف، و لكن مدلولها لازم لمدلول الكلام لزوما غير بيّن، أو لزوما بيّنا بالمعنى الأعمّ، سواء استنبط المدلول من كلام واحد أم من كلامين. مثال ذلك دلالة الآيتين على أقلّ الحمل، و هما آية وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً (1) و آية وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ (2)؛ فإنّه بطرح الحولين من ثلاثين شهرا يكون الباقي ستّة أشهر، فيعرف أنّه أقلّ الحمل. و من هذا الباب دلالة وجوب الشي‏ء على وجوب مقدّمته؛ لأنّه لازم لوجوب ذي المقدّمة باللزوم البيّن بالمعنى الأعمّ. و لذلك جعلوا وجوب المقدّمة وجوبا تبعيّا لا أصليّا؛ لأنّه ليس مدلولا للكلام بالقصد، و إنّما يفهم بالتبع، أي بدلالة الإشارة. 🌀الجهة الثانية: حجّيّة هذه الدلالات‏ أمّا دلالة الاقتضاء و التنبيه: فلا شكّ في حجيّتهما إذا كانت هناك دلالة و ظهور؛ لأنّه من باب حجيّة الظواهر، و لا كلام في ذلك. و أمّا دلالة «الإشارة»: فحجيّتها من باب حجّية الظواهر محلّ نظر و شكّ؛ لأنّ تسميتها بالدلالة من باب المسامحة؛ إذا المفروض أنّها غير مقصودة و الدلالة تابعة للإرادة، و حقّها أن تسمّى «إشارة» و «إشعارا» فقط بغير لفظ الدلالة، فليست هي من الظواهر في شي‏ء حتى تكون حجّة من هذه الجهة. نعم، هي حجّة من باب الملازمة العقليّة حيث تكون ملازمة، فيستكشف منها لازمها، سواء كان حكما أم غير حكم، كالأخذ بلوازم إقرار المقرّ و إن لم يكن‏ قاصدا لها، أو كان منكرا للملازمة. و سيأتي في محلّه في باب الملازمات العقليّة. 📚اصول الفقه، خاتمه باب مفاهیم. @almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۹ ۹۹/۱۲/۴ @majazi_almorsalaat
| سیستم تعلیم و تربیت اسلام ▫️يك مكتب كه داراى هدفهاى مشخص است و مقررات همه ‏جانبه‌‏اى دارد و به اصطلاح حقوقى و اقتصادى و سياسى دارد، نمى‏ تواند يك خاص آموزشى نداشته باشد؛ يعنى مكتبى كه مى‏ خواهد در مردم طرحهاى خاص اخلاقى، اقتصادى و سياسى را پياده كند بالاخره اينها را براى انسانها مى ‏خواهد، اعمّ از اينكه هدفْ فرد باشد يا جامعه، كه اين خود مسئله ‏اى است كه در همين جا بايد بحث بشود. ▫️اگر هدف جامعه باشد، بالاخره اين افراد هستند كه به وسيله آنها بايد اين طرحها پياده شود. افراد بايد آموزش ببينند و طورى پرورش پيدا كنند كه همين طرحها را در اجتماع پياده كنند. و اگر هدف فرد باشد نيز [بديهى است كه آموزش و پرورش افراد ضرورى است.] در اسلام، هم اصالت فرد محفوظ است و هم اصالت اجتماع، يعنى فرد خودش خالى از اصالت نيست. پس بالاخره طرحى و برنامه‌‏اى براى ساختن فرد وجود دارد، اعمّ از اينكه فرد را بايد ساخت براى طرحهايى كه براى اجتماع و جامعه است (و اين طرح و برنامه را به عنوان مقدمه ساختن اجتماع در نظر بگيريم) يا فرد را بايد ساخت از اين نظر كه هدف ساختن افراد است، و يا از يك نظر جمعى فرد بايد ساخته بشود، هم از آن‏ جهت كه بايد مقدمه ‏اى و ابزارى براى ساختن اجتماع باشد و هم از نظر اينكه خودش هدف است. ▫️اينجاست كه ما بايد با اصول تعليم و تربيت اسلامى آشنا بشويم. اولًا آيا اسلام براى مسئله تعليم به عنوان آموزش دادن و آگاهى دادن اهميتى قائل است يا نه؟ و به عبارت ديگر آيا اسلام عنايتى به پرورش عقل و فكر انسان دارد يا چنين عنايتى ندارد؟ اين همان مسئله علم است كه از قديم ميان علما مطرح بوده؛ هم اصل مطلب كه اسلام دينى است كه به علم دعوت كرده است، و هم خصوصيات آن كه آن علمى كه اسلام به آن دعوت كرده است چه علمى است، كه افرادى نظير غزالى، فيض و ديگران در اين زمينه بحث كرده‏‌اند. و از نظر تربيت و پرورش هم كه مقررات اخلاقى اسلام، همه مقررات پرورشى انسانهاست كه انسانى كه اسلام مى‏ خواهد پرورش بدهد، انسان نمونه اسلام چگونه انسانى است و مدل آن انسان چگونه مدلى است؟ البته مسائل ديگرى هم در اينجا هست كه مربوط به كيفيت اجراى مطلب است؛ يعنى هدفها مشخص، ولى براى تربيت انسان از چه متد و روشى بايد استفاده كرد؟ يعنى تا چه اندازه ملاحظات روانى در تعليمات اسلامى منظور شده است؟ مثلًا در تعليم و تربيت كودك چه دستورهايى رسيده و در آن دستورها چقدر واقع‏‌بينى و ملاحظات روانى رعايت گرديده و در گذشته، تعليم و تربيت‏هاى قديمى ما چقدر منطبق با تعليمات اسلامى بوده و چقدر نبوده، و تعليم و تربيت‏هاى امروز ما چقدر منطبق است؟ 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 688 @almorsalaat