eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️اهمیت آشنایی طلاب با مسائل و تحولات عالم و پیشرفت های علمی، در راستای در استنباط احکام 🔰 مقام معظم رهبری ✨قم و دیگر حوزه‌ها، از تحولات عالم نبایستی برکنار بمانند. کسانی که تدبیر امور حوزه را به دست دارند، باید فکری کنند و ترتیبی دهند که طلاب در جریان مسائل عالم قرار گیرند. چنین نباشد که از پیشرفتهای عالم، از حوادث عالم، از موضوعات علمی، از اکتشافات جدید در زمینه‌های مختلف - چه در زمینه‌های علوم طبیعی و چه بخصوص در زمینه‌های علوم انسانی - اینها برکنار و دور باشند. ✨چرا؟ برای این‌که یک رکن مهم برای فتوا، اطلاع از  است. اگر فقیه، موضوع را نشناسد، نخواهد توانست کما هو حقه، از دلیل شرعی، حکم الهی را استنباط کند. ✨فرض کنید کسی می‌خواهد مثلاً در باب کر حرف بزند؛ نباید بداند آب چیست!؟ فرض کنید در گوشه‌ای نشسته باشد و لیوان لیوان، یا قطره قطره، در حلق او آب ریخته باشند - البته فرض غیرممکن یا بسیار مستبعدی است؛ اما در عالم تصور - می‌شود چنین انسانی بفهمد که کر، میزان کر، تطهیر کر، یا آب جاری چیست؟ چگونه می‌خواهد اینها را استنباط کند؟ اصلاً می‌تواند استنباط کند؟ می‌تواند  موضوع و حکم را بفهمد؟ ✨اگر فقیه موضوع را نداند، بسیار مشکل است که بتواند حکم را درست بداند. بسیاری از جاها انسان فتاوی‌ای را ملاحظه می‌کند و می‌بیند که این فتاوی، رسا و کامل نیست. وقتی برمی‌گردد، می‌بیند موضوع برای فتوا دهنده، درست روشن نبوده است. در بسیاری از مباحث فقهی، ما به این برخورد می‌کنیم. می‌بینیم که در مسأله‌ای، اغلب فقها به یک امر فتوا داده‌اند. انسان تعجب می‌کند. واقعیات زندگی را که نگاه می‌کند، می‌بیند حکم شرعی در این قضیه، نمی‌تواند این باشد. بعد که تأمل می‌کند، سیر می‌کند؛ می‌بیند موضوع و شقوق موضوع، در زمان صدور آن فتوا، درست روشن نبوده است. یا شقوقی داشته، که آنها در حوزه‌ فقها نبوده است، یا بعداً شقوقی به وجود آمده است که آن زمان که راجع به این موضوع بحث می‌کردند، این شقوق وجود نداشته است. ✨پس، چنانچه طلبه و فاضل جوان، از مسائل عالم مطلع شد و در جریان امور قرار گرفت، این به او در فهم احکام الهی و شرعی و فتوای صحیح و نزدیک به واقع، کمک خواهد کرد. راهش هم این است که طلاب از این معلومات برکنار نمانند. ✨در حوزه‌ی قم، باید روشهایی را برای این قضایا انتخاب کنند. مثلاً با کمک کردن به گسترش معلومات، یا مطرح کردن بعضی از مسائل روز در مجلات اختصاصی حوزه‌ها، یا تخطئه نکردن کسی که مطالعات روز دارد، و از این قبیل روشها. 📚 بیانات ۷۱/۶/۲۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢با سلام 💢در این مدت تعداد زیادی از مخاطبین در مورد دروس امسال استاد، پیام داده و سوال کرده اند. 💢انشاءالله لیست تدریس های استاد را در کانال قرار خواهیم داد. 📌با تشکر از همراهی شما👇 @admin_morsalat @almorsalaat
اهمیت شناخت محیط خطابات شارع_02.mp3
2.72M
🎙| وظیفه علم اصول، تحلیل خطابات شارع است و مرز آن با ادبیات باید محفوظ بماند/ باید از ابتدای علم اصول محیط تشریع و نوع خطابات شارع شناخته شود/ همین مطلب را حضرت امام در ابتدای رساله تعادل و تراجیح اصرار میکنند/ غفلت از این نکته موجب شده تا در علم اصول، گاها خطابات شارع به نحو «خطابات بین الاثنینی» و گاهی به نحو «خطابات مجالس تقنین» بررسی شود/ عنوان «خطابات مجلس تقنین» غیر از «نظریه خطابات قانونی» حضرت امام است 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. قطع و ظن. مدرسه دارالهدی. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌لأنادینک أین کنت یا ولی المومنین، یا غایة آمال العارفین 🎙دعای کمیل 💢يَا رَبِّ وَأَنْتَ تَعْلَمُ ضَعْفِى عَنْ قَلِيلٍ مِنْ بَلاءِ الدُّنْيا وَعُقُوباتِها، وَمَا يَجْرِى فِيها مِنَ الْمَكَارِهِ عَلَىٰ أَهْلِها، عَلىٰ أَنَّ ذٰلِكَ بَلاءٌ وَمَكْرُوهٌ قَلِيلٌ مَكْثُهُ، يَسِيرٌ بَقاؤُهُ، قَصِيرٌ مُدَّتُهُ؛ فَكَيْفَ احْتِمالِى لِبَلاءِ الْآخِرَةِ وَجَلِيلِ وُقُوعِ الْمَكَارِهِ فِيها ؟ وَهُوَ بَلاءٌ تَطُولُ مُدَّتُهُ، وَيَدُومُ مَقامُهُ، وَلَا يُخَفَّفُ عَنْ أَهْلِهِ، لِأَنَّهُ لَايَكُونُ إِلّا عَنْ غَضَبِكَ وَانْتِقامِكَ وَسَخَطِكَ، وَهٰذا ما لَاتَقُومُ لَهُ السَّماواتُ وَالْأَرْضُ، يَا سَيِّدِى فَكَيْفَ لِى وَأَنَا عَبْدُكَ الضَّعِيفُ الذَّلِيلُ الْحَقِيرُ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ؛ 💢يا إِلٰهِى وَرَبِّى وَسَيِّدِى وَمَوْلاىَ، لِأَيِّ الْأُمُورِ إِلَيْكَ أَشْكُو، وَ لِمَا مِنْها أَضِجُّ وَأَبْكِى، لِأَلِيمِ الْعَذابِ وَشِدَّتِهِ، أَمْ لِطُولِ الْبَلَاءِ وَمُدَّتِهِ . فَلَئِنْ صَيَّرْتَنِى لِلْعُقُوبَاتِ مَعَ أَعْدائِكَ، وَجَمَعْتَ بَيْنِى وَبَيْنَ أَهْلِ بَلَائِكَ، وَفَرَّقْتَ بَيْنِى وَبَيْنَ أَحِبَّائِكَ وَأَوْلِيائِكَ، فَهَبْنِى يَا إِلٰهِى وَسَيِّدِى وَمَوْلاىَ وَرَبِّى، صَبَرْتُ عَلَىٰ عَذابِكَ، فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَىٰ فِراقِكَ، وَهَبْنِى صَبَرْتُ عَلىٰ حَرِّ نَارِكَ، فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَنِ النَّظَرِ إِلَىٰ كَرامَتِكَ ؟ أَمْ كَيْفَ أَسْكُنُ فِى النَّارِ وَرَجائِى عَفْوُكَ؟ 💢فَبِعِزَّتِكَ يَا سَيِّدِى وَمَوْلاىَ أُقْسِمُ صَادِقاً، لَئِنْ تَرَكْتَنِى نَاطِقاً لَأَضِجَّنَّ إِلَيْكَ بَيْنَ أَهْلِها ضَجِيجَ الْآمِلِينَ، وَلَأَصْرُخَنَّ إِلَيْكَ صُراخَ الْمُسْتَصْرِخِينَ، وَلَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بُكَاءَ الْفَاقِدِينَ، وَلَأُنادِيَنَّكَ أَيْنَ كُنْتَ يَا وَلِىَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا غَايَةَ آمالِ الْعارِفِينَ، يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ، يَا حَبِيبَ قُلُوبِ الصَّادِقِينَ، وَيَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ؛ ◽️ای بزرگوار، ای پروردگار و تو از ناتوانی‌ام در برابر اندکی از غم و اندوه دنیا و کیفرهای آن و آنچه از ناگواری‌ها بر اهلش می‌گذرد آگاهی، با آنکه این غم و اندوه و ناگواری درنگش کم، بقایش اندک و مدّتش کوتاه است؛ پس چگونه خواهد بود تاب و توانم در برابر بلای آخرت و فرود آمدن ناگواری‌ها در آن جهان بر جسم و جانم و حال آنکه زمانش طولانی و جایگاهش ابدی است و تخفیفی برای اهل آن بلا نخواهد بود، چراکه مایه آن بلا جز از خشم و انتقام و ناخشنودی تو نیست و این چیزی است که در برابرش آسمان‌ها و زمین تاب نیاورند، ای سرور من تا چه رسد به من؟ و حال آنکه من بنده ناتوان، خوار و کوچک، زمین‌گیر و درمانده توأم؛ ◽️ای خدای من و پروردگار و سرور و مولایم، برای کدامیک از دردهایم به حضرتت شکایت کنم و برای کدامین گرفتاریم به درگاهت بنالم و اشک بریزم. آیا برای دردناکی عذاب و سختی‌اش، یا برای طولانی شدن بلا و زمانش، پس اگر مرا در عقوبت و مجازات با دشمنانت قرار دهی و بین من و اهل عذابت جمع کنی و میان من و عاشقان و دوستانت جدایی اندازی، ای خدا و آقا و مولا و پروردگارم، بر فرض که بر عذابت شکیبایی ورزم، ولی بر فراقت چگونه صبر کنم و گیرم ای خدای من بر سوزندگی آتشت شکیبایی کنم، اما چگونه چشم‌ انداختن به بزرگ‌منشی و سخاوتت را تاب آورم یا چگونه در آتش، سکونت گزینم و حال آنکه امید من گذشت و چشم‌پوشی توست؟! ◽️پس به توانمندی‌ات ای آقا و مولایم سوگند صادقانه می‌خورم، اگر مرا در سخن گفتن آزاد بگذاری در میان اهل دوزخ به پیشگاهت سخت ناله سر دهم، همانند ناله‌ی آرزومندان و به درگاهت بانگ بردارم، همچون بانگ آنان‌که خواهان دادرسی هستند و هر آینه به آستانت گریه می‌کنم چو آنان‌که مبتلا به فقدان عزیزی می‌باشند و هر آینه صدایت می‌زنم: کجایی‌ ای سرپرست مؤمنان، آری کجایی‌ ای نهایت آرزوی عارفان، ای فریادرس خواهندگان فریادرس، ای محبوب دل‌های راستان و ای معبود جهانیان؛ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️لیست تدریس ها استاد علی فرحانی ❇️سال تحصیلی 1402_1403 💢دروس موسسات فقهی: 1️⃣مکاسب/ خیارات (از اول) / موسسه امام باقر علیه السلام/ ساعت 7.8 2️⃣ مکاسب/ شروط عوضین/ مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام/ ساعت 8.9 3⃣ مکاسب / شروط متعاقدین / موسسه ائمه اطهار/ ساعت 10_11 💢دروس خارج فقه و اصول: 4⃣ درس خارج اصول _از ابتدا_(با محوریت کتاب مناهج الوصول) / مدرسه فیضیه/ مدرس آیت الله حائری/ شنبه تا دوشنبه/ ساعت 11_12 5⃣ درس خارج فقه طهارت _از ابتدا_(با محوریت کتاب تحریر الوسیله حضرت امام)/ مدرسه فیضیه/ مدرس آیت الله حائری/ سه شنبه و چهارشنبه/ ساعت 11_12 📌جزئیات تدریس خارج فقه معاصر و فلسفه استاد نیز متعاقبا اعلام خواهد شد. 📌دروس خارج، دروس آزاد هستند و طلاب محترم میتوانند در سامانه نجاح، این دروس را انتخاب کنند 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنویسید_01.mp3
570.4K
🔊| اهمیت نوشتن در سیره علمی علماء 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس خیارات مکاسب/ موسسه امام باقر علیه السلام/ سال 1394 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢با توجه به درخواستهای مکرر مخاطبین، انشاءالله صوت دروس خارج استاد هم در کانال المرسلات و هم در کانال دروس اساتید المرسلات(@doroos_almorsalaat) بارگزاری میشود 📌با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat @almorsalaat
0001-KharejOsul-14020703~1_02.mp3
34.03M
🔊| جایگاه علم اصول و ثمره آن/ اشاره ای به منشأ پیدایش و علت تحول علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. دوشنبه. 3/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢توحید حقیقی 🔰شهید مطهری 🔹توحيدي که از نظر عارف قله منيع انسانيت به شمار مي‌‌‌‌‌رود و آخرين مقصد سير و سلوک عارف است، با توحيد مردم عامي و حتي با توحيد فيلسوف (يعني اينکه واجب الوجود يکي است نه بيشتر) از زمين تا آسمان متفاوت است. 🔹توحيد عارف يعني موجود حقيقي منحصر به خداست، جز خدا هرچه هست «نمود» است نه «بود»؛ توحيد عارف يعني «جز خدا هيچ نيست»؛ 🔹توحيد عارف يعني طي طريق کردن و رسيدن به مرحله جز خدا هيچ نديدن. 🔹اين مرحله از توحيد را مخالفان عرفا تأييد نمي‌‌‌‌‌کنند و احياناً آن را کفر و الحاد مي‌‌‌‌‌خوانند، ولي عرفا معتقدند که توحيد حقيقي همين است و ساير مراتب توحيد خالي از شرک نيست. 🔹از نظر عرفا رسيدن به اين مرحله کار عقل و انديشه نيست، کار دل و مجاهده و سير و سلوک و تصفيه و تهذيب نفس است. 📚خدمات متقابل اسلام و ایران ص 543 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0001-KharejFeq-14020704_01.MP3
27.71M
🔊| اشاره به سه مسئله مهم در ابتدای کتاب الطهاره/ توضیح دو منظر و منهج در مسائل فقهی/ محوریت کتاب تحریر الوسیله در این جلسات/ اشاره ای به مساله فقه نظامات و تاریخچه آن در فقه شیعه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه(طهارت). سه شنبه. 4/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢با توجه به سوالات مکرر مخاطبین، به اطلاع میرساند: 💢انشاءالله زمان شروع کلاس خارج فقه معاصر و کلاس فلسفه استاد، اعلام خواهد شد. 📌با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه.مدرس آیت الله حائری. 📚سه شنبه 1402/7/4 @almorsalaat
0002-KharejFeq-14020705.MP3
37.8M
🔊| اشاره به سه فرع در مسأله اول در عروه/ عدم ذکر فرع سوم در عبارت مرحوم امام/ فرع اول: تقسیم ماء به مضاف و مطلق/ این تقسیم در نگاه محقق خوئی و نگاه مشهور/ ثمره عملی این تقسیم از جهت فقهی/ سبک تفسیر عناوین مأخوذ در ادله/ تاریخچه عنوان «ماء المضاف و ماء المطلق» در لسان فقهاء/ بررسی نظرات برخی از معاصرین همچون آیت الله فاضل و آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی و آیت الله حکیم در مقابل نظر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی درباره این تقسیم 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه(طهارت). چهارشنبه. 5/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#درس_خارج_فقه| اشاره به سه فرع در مسأله اول در عروه/ عدم ذکر فرع سوم در عبارت مرحوم امام/ فرع اول:
. 💢متن جلسه دوم درس خارج طهارت 🎙استاد علی فرحانی ❇️كتاب الطهارة. فصل: في المياه ❇️الماء: إمّا مطلق، أو مضاف كالمعتصر من الأجسام، كماء الرقّي و الرمّان، والممتزج بغيره ممّا يخرجه عن صدق اسم الماء، كماء السكّر و الملح. والمطلق أقسام: الجاري، والنابع بغير جريان، والبئر، والمطر، والواقف، ويقال له: الراكد. 📚تحریر الوسیله (امام خمینی) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 دروس اساتید المرسلات ⭕️ فهرست دروسی که در مقدمات و سطح عالی توسط اساتید المرسلات تدریس می شود 🔵 صوت این تدریس ها در این کانال بارگذاری می شود: https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
. 📌سید ابراهیم کماری و تأثیر مجلس آیت الله قاضی ❇️آقاى سيّد ابراهيم كُمارى طلبه‌اى بود در نجف اشرف از اهل آذربايجان و بسيار اهل بحث و جدل بود، و تا حيات داشت فقط‍‌ به درس مرحوم استادنا العلاّمه آية‌الله العظمى آقا شيخ حسين حلّى -قدّس الله نفسه- مى‌آمد؛ هم به درس فقه و هم به درس اصول ايشان مى‌آمد و به درس شخص ديگرى أبداً نمى‌رفت. خدايش رحمت كند در همان دورانى كه حقير در نجف اشرف مشرّف بودم مريض شد و در منزل بسترى شد و حقير هم روى سوابق مودّت و آشنائى و هم‌درسى به ديدنش رفتم؛ ولى چند روزى بيشتر حيات نداشت و به رحمت حقّ‌ پيوست؛ رحمة الله عليه رحمةً‌ واسعة. بسيار مرد غيور و قدرى هم عصبانىُّ‌ المزاج بود؛ و غالباً در درس هم، داد و بيداد راه مى‌انداخت، امّا استادنا الأجلّ‌ الأكرم شيخ آقا حسين حلّى از ميدان بِدر نمى‌رفتند و پاسخش را كاملاً مى‌دادند، ولى او غالباً قبول نمى‌كرد و بر گفتار خود مُجدّ بود. ❇️ از وى نقل شد كه گفت: ❇️من شنيده بودم كه مرحوم قاضى مجالسى در منزل دارد و شاگردانى به خصوص دارد كه آنها را به عبادت و سجده‌هاى طويله و رفتن به مسجد كوفه و مسجد سهله و انعزال از عامّۀ مردم مى‌خواند. با خود گفتم: اين كارها خلاف شرع است و صوفى‌گرى است. من يك روز مى‌روم و با او مباحثه مى‌كنم و براى او اثبات مى‌كنم كه اين كارها باطل است. ❇️يك روز به منزل ايشان رفتم، ديدم شاگردان دور تا دور اطاق محقّر ايشان نشسته، و ايشان مشغول موعظه مى‌باشند؛ من درون اطاق دَم در نشستم. آن روز مرحوم قاضى از مرگ سخن مى‌گفت؛ سه ربع ساعت بيشتر كلامشان به طول نينجاميد كه چنان حالت دهشت و وحشتى مرا فرا گرفت كه فوراً به منزل بازگشتم و اين حالت يك هفته در من باقى بود و در آن هفته از منزل بيرون نرفتم، چرا كه چنين مى‌پنداشتم عزرائيل در كوچه مرا مى‌گيرد و قبض روح مى‌كند. 📚مطلع انوار (علامه طهرانی) ج 2 ص 39 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
. #شب_جمعه #اخلاق_و_عرفان 📌سید ابراهیم کماری و تأثیر مجلس آیت الله قاضی ❇️آقاى سيّد ابراهيم كُم
آیت الله قاضی و ذکر الموت_01.mp3
4.32M
🔊| آسید ابراهیم کماری و مجلس درس آیت الله قاضی/ نجم الدین کبری و فخر رازی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. شروط عوضین. سال 1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📸| از نشست «تفسیر المیزان و مبانی انقلاب اسلامی؛ تضاد یا سازگاری؟» تأملی بر مناسبات مبانی نظری علامه طباطبایی با انقلاب اسلامی 🎙استاد علی فرحانی 🕰چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه 🕌مکان: تهران. حوزه علمیه آیت الله ایروانی(ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b