eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
018-ahamiatebabealfazvebtekarateemam@almorsalat.mp3
4.12M
🔊| دستگاه استنباطی حضرت امام دستگاهی مبتکرانه است. 🎙استاد علی فرحانی ♨️ متن کامل بیان استاد را حتما بخوانید👇👇👇 https://s16.picofile.com/file/8423946042/13.pdf.html @almorsalaat
recording-20210206-083606.mp3
14.74M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
📌امکان تصحیح قول به اجزاء امر ظاهری از واقعی در امارات 🔸در جلسه گذشته، در بحث اجزاء امر واقعی از ظاهری در امارات، بیان شد که حضرت امام (ره) معتقدند که در امارات مطلقاً اجزاء وجود ندارد. ایشان سپس قول آیت الله بروجردی را مبنی بر اجزاء در امارات را نقل و سپس نقد میکنند. 🔸استاد در این جلسه تبیین کردند که در نزاع بین امام و آیت الله بروجردی، حق با امام است و از جهت تحلیلی که آیت الله بروجردی نسبت به امارات دارند، قول ایشان باطل است. 🔸اما شاید بتوان از طریق دیگری مدعای آیت الله بروجردی (اجزاء در امارات) را با حفظ صحت قول امام (ره) در مجزی نبودن امارات از نگاه عقل و تحلیل امارات، تصحیح کرد. 🔸با این توضیح که از نگاه عقلی و تحلیل جایگاه و مفاد امارات، قول امام (ره) صحیح است. اما می توان پس از پذیرش این نگاه، با استفاده از اجماع و شهرت محقّقه فقها به عنوان راهی برای کشف سنّت، اثبات کرد که اجزاء در امارات وجود دارد. 🔸از تتبّع در کلام فقها می توان بدست آورد که ایشان در موارد متعدّدی اعتقادی به این مضمون که «الامتثال یقتضی الاجزاء» را قائل هستند و اگر بتوان شرائط اعتبار اجماع و شهرت را در مورد آن تطبیقداد، می توان اجماع یا شهرت را به عنوان دلیل شرعی بر اجزاء در امارات پذیرفت. 🔸ان قلت که در چنین مواردی اجماع معتبر نیست. چون مسئله اجزاء مربوط به امتثال است و حاکم در وادی امتثال عقل است و شارع نمی تواند در آن دخالت کند 🔸برای رفع استبعاد بیان می کنیم که همه اصولیین در مسئله جهر و اخفات و اتمام و قصر، با دلیل شرعی ،اعفاء را پذیرفته اند و قائلند که هر چند حکم عقل بر عدم اجزاء است، اما از روایت بدست می آید که شارع در این موارد تخفیفاً للعباد، عمل را مجزی می داند. 🔸لذا پذیرش قول شارع در اجزاء، استبعادی ندارد و اگر اجماع یا شهرت معتبر حاصل شود، می توان قول به اجزاء در امارات را پذیرفت. ✍️محسن ابراهیمی 99/11/18 @almorsalaat
📣| معاونت فرهنگی سازمان بسیج اساتید استان خوزستان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار می کند: ✅موضوع: مواجهه تمدنی انقلاب اسلامی با تمدن غرب ♦️با سخنرانی: استاد علی فرحانی 🕞زمان: یکشنبه ۱۹ بهمن ۹۹ ساعت: ۱۵:۳۰ الی ۱۷ 🔘لینک شرکت در جلسه: 👇👇👇 lms.iaud.ac.ir/asatid @almorsalaat
240-99.11.19.mp3
27.17M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱9 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱9 @majazi_almorsalaat
باسلام در این جلسه بحث اجزای اصول عملیه از امر واقعی مطرح شد. مختار امام (ره) این است که مطلقا در اصول عملیه اجزا وجود دارد. دلیل امام این است که ادله اصول عملیه، حاکم بر ادله اجزاء و شرایط است و اجزاء و شرائط را توسعه می دهند. در این جلسه نگاه محقق نائینی نیز نقد شد. نکته مهم در نظریه امام و نقد محقق نائینی، تفاوت بین لسان ادله اماره و اصول عملیه است. لسان امارات، کشف واقع و طریق الی الواقع است و لسان اصول عملیه، رفع تحیر در مقام عمل. نگاه امام دارای ظرافت هایی است که نیاز به دقت کافی دارد. @almorsalaat
017-99.11.19.mp3
39.15M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱9 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱9 @majazi_almorsalaat
با سلام در این جلسه عمدتاً پیرامون روایت «و عن أبي عبد اللَّه عليه السّلام قال: قضى النبي صلى اللَّه عليه و آله في رجل باع نخلا و استثنى عليه نخلة فقضى له رسول اللَّه بالمدخل إليها و المخرج منها و مدى جرائدها و عن أبي عبد اللَّه عليه السّلام قال: سمعته يقول: قضى رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله في سيل وادي مهزور للزرع إلى الشراك و للنخل إلى الكعب ثم يرسل الماء إلى أسفل من ذلك‏» به مناسبت به کار رفتن لفظ «قضی» در آن بحث شد. در ضمن شرح این روایت، نکات مهمی از لوازم نظریه امام در تفاوت بین احکام ارشادی تبلیغی نبیّ(ص) و بین احکام قضائی و حکومتی و تاثیر آن در شناخت دین و نگاه به مسئله ولایت فقیه بیان شد. . @almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب درباره تحریم‌ها 👈 اگر تمامی تحریم‌ها را در عمل بردارند به تعهدات برجامی برمیگردیم 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: درباره قضیه‌ی تحریم‌ها اولا در جمهوری اسلامی کسی گوشش بدهکار مهمل‌گویان بدون استحقاق -چه در اروپا چه در آمریکا- نیست. 🔸️ ثانیا اگر بخواهیم منطقی صحبت کنیم آمریکا و سه‌کشور اروپایی که همه تعهدات برجام را زیرپا گذاشته‌اند حق ندارند شرط و شروط بگذارند. آنها به هیچکدام از تعهدات برجامی‌شان عمل نکرده‌اند. 🔸️ آن طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است. چون جمهوری اسلامی به همه تعهدات عمل کرد. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را گذاشتیم و گفتیم و هیچ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد. 🔸️ اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. 🔺️ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت. ۹۹/۱۱/۱۹
darbare-tamaddon-eslami.mp3
14.55M
🔉| مواجهه تمدنی انقلاب اسلامی با تمدن غرب 🎙استاد علی فرحانی 🕞 این جلسه امروز یکشنبه ۱۹ بهمن ۹۹ ساعت: ۱۵:۳۰ الی ۱۷ به صورت مجازی برگزار شد. 🔰برگزارکننده: معاونت فرهنگی سازمان بسیج اساتید خوزستان با همکاری دانشگاه آزاد دزفول @almorsalaat
241-99.11.20.mp3
4.89M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/20 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/20 @majazi_almorsalaat
در این جلسه ادامه بحث اجزای اصول عملیه، بحث شد. نکات مهمی در مورد اصالت الطهاره و اصاله الحلیه، بیان شد. نکته اصلی که سبب خلط محقق نائینی شده است و از همین جهت امام به ایشان اشکال می کند این است که: امام می فرماید، اصالت الطهاره و حلیه، حاکم بر ادله اجزاء و شرائط است و سبب توسعه در یکی از شروط صلاه می شود. نه اینکه طهارت و حلیت واقعی را توسعه می دهد. محقق نائینی گمان کرده اند که قائلین به اجزاء می گویند که اصلت الطهاره و الحلیه، حاکم بر ادله نجاسات و طهارات است. @almorsalaat
003-99.11.17.mp3
6.86M
🔉فقه نظام روابط اجتماعی 👈جلسه سوم ۹۹/۱۱/۱۶ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح @almorsalaat
026-taadol-99.11.16.mp3
5.84M
🔉تعادل و تراجیح امام خمینی 👈پنجشنبه ۹۹/۱۱/۱۶ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح @almorsalaat
المرسلات
🔉تعادل و تراجیح امام خمینی 👈پنجشنبه ۹۹/۱۱/۱۶ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح #پای_درس_استاد #اصول
در این جلسه، نکات مهمی در مورد مکتب شناسی فقهی و روش شناسی اجتهاد بیان شد. @almorsalaat
osule-tarbiate-eslami-99.11.16-1.mp3
15.58M
🔊|اصول تربیت اسلامی (جلسه اول) 🎙استاد علی فرحانی 📌برگزار شده در پنجشنبه 99/11/16 در دوره برهان، موسسه میقات @almorsalaat
osule-tarbiate-eslami-99.11.16-2.mp3
15.99M
🔊|اصول تربیت اسلامی (جلسه دوم) 🎙استاد علی فرحانی 📌برگزار شده در پنجشنبه 99/11/16 در دوره برهان، موسسه میقات @almorsalaat
recording-20210208-103200.mp3
13.81M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۰ @majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۰ @majazi_almorsalaat
💠مختار منحصر بفرد امام در تفسیر روایت 📌در جلسه درس امروز استاد فرحانی، متن مختار امام در تفسیر روایت لاضرر، شرح شد. 📌حضرت امام (ره) پس از بیان مقدمه بسیار مهم در تقسیم احکام به تبلیغی(ارشادی)، حکومتی و قضایی و سپس تبیین الفاظ دال و ظاهر در هر کدام از احکام، مختار خود را تفسیر روایت بیان می کنند. 📌ایشان معتقدند که روایت لاضرر، از دسته احکام حکومتی پیامبر است و حکم الهی نیست. در ادامه متن نظریه ایشان را میخوانیم. 👈قابل توجه است که لازم است قبل از خواندن نظر ایشان حتما مقدماتی را که بیان کردن، مطالعه شود و بدون آنها نظریه ایشان فهم نمی شود. 👇👇👇👇 ‏‏‏▫️فاعلم: أنّ حدیث نفی الضرر والضِّرار قد نُقل عن مسند‏‎ ‎‏أحمد بن حنبل بروایة عبادة بن الصامت فی ضمن قضایا رسول اللّٰه ص و لفظه: (وقضی أنْ لا ضرَرَ ولا ضِرار) وقد اتّضح أنّ لفظة‏‎ ‎‏«قضی» أو «حکم» أو «أمر» ظاهرة فیکون المقضیّ به من أحکام رسول اللّٰه بما‏‎ ‎‏أنّه سلطان أو قاض؛ ولیس من قبیل تبلیغ أحکام اللّٰه وکشف مراده تعالی ▫️و المقام‎‏ لیس من قبیل القضاء و فصل الخصومة، کما هو واضح، فیکون قولُه:‏‎ ‎‏(قضی أن لا ضرَرَ ولا ضِرار) ظاهراً فی أنّه من أحکامه بما أنّه سلطان، وأنه نهی‏‎ ‎‏عن الضرر والضِّرار بما أنّه سائس الأُمة و رئیس الملّة و سلطانهم و أمیرهم؛‏‎ ▫️فیکون مفاده أنّه حکم رسول اللّٰه و أمر بأن لایضرَّ أحد أحداً، و لا یجعله فی‏‎ ‎‏‏ضیق و حرج و مشقّة، فیجب علی الأُمّة طاعة هذا النهی المولوی السلطانی بما‏‎ ‎‏أنها طاعة السلطان المفترض الطاعة.‏ ▫️‏‏و بالجملة: کون النهی إلهیّاً خلاف ظاهر قوله: (قضی بذلک)، کما أنّ نفی‏‎ ‎‏الحکم الشرعی الضرری بقوله: (قضی أنّه لا ضرَرَ ولا ضِرار) خلاف الظاهر؛‏‎ ‎‏لعدم التناسب بین قضائه وبین نفی الحکم الضرری. هذا حال ما ورد من‏‎ ‎‏طرقهم.‏ ▫️‏‏و أما ما ثبت وروده من طُرقنا فهو قضیّة سَمُرة بن جُندَب، و ورود الحدیث‏‎ ‎‏‏فی ذیلها من غیر تصدیره بلفظ «قضی» أو «أمر» أو «حکم»، بل ورد بلفظ‏‎ ‎‏«قال»‏‎ لکن التامّل فی صدر القضیة وذیلها وشأن صدور الحدیث، ممّا یکاد أن‏‎ ‎‏یُشرف بالفقیه علی بان (لا ضرَرَ ولا ضِرار) حکم صادر منه ص بنحو الآمریة و الحاکمیّة بما أنّه سلطان و دافع للظلم عن الرعیّة، فإنّ‏‎ ‎‏الأنصاری لمّا ظلم و وَقع فی الحرج و الضِّیقة بورود سَمُرة بن جُندَب ـ هذا الفاسق‏‎ ‎‏الفاجر ـ علی أهله من غیر استئذان منه، و فی حالة یکره وروده علیه و هو فیها،‏‎ ‎‏شکا إلی رسول اللّٰه ص بما أنّه سلطان و رئیس علی الملّة؛‏‎ ‎‏حتی یدفع الظلم عنه، فأرسل رسول اللّٰه إلیه فأحضره، وکلّمه بما‏‎ ‎‏هو فی الأخبار، فلمّا تابّی حکم بالقلع ودفع الفساد، و حکم بأنه‏‎ ‎‏لایضر أحد أخاه فی حمی سلطانی و حوزة حکومتی، ▫️فلیس المقام‏‎ ‎‏بیان حکم اللّٰه، و أنّ الأحکام الواقعیّة ممّا لا ضرر فیها، و أنّه ـ تعالی ـ‏‎ ‎‏لم یشرّع حکماً ضرریّاً، أو أخبر أنّه ـ تعالی ـ نهی عن الضرر، فإنّ کلّ ذلک‏‎ ‎‏أجنبی عن المقام، فلیس فیهما شبهة حکمیّة و لاموضوعیّة، بل لم یکن شیء إلاّ‏‎ ‎‏تعدّی ظالم علی مظلوم وتخْلُف طاغٍ عن حکم السلطان بعد أمره بالاستئذان،‏‎ ‎‏فلمّا تخلّف حکَمَ بقلع الشجرة، و أمر بأ نّه لا ضرَرَ ولا ضِرار ـ أی الرعیّة ممنوعون‏‎ ‎‏عن الضرر و الضرار دفاعاً عن المظلوم و سیاسة لحوزة سلطانه وحمی‏‎ ‎‏حکومته.‏ @almorsalaat
🍀من خَسی بی سروپایم که به سیل‌ افتادم او که می‌رفت مرا هم به دلِ دریا بُرد🍀 ✔ کانالِ شخصی حجت الاسلام خلیل صادقی ▫️طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم 📚نکاتی از معارف قرآن و عترت علیهم السلام 🎤آثار صوتی و تصویری 📣اعلام مراسمات ✏دست نوشته ها 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7
المرسلات
🍀من خَسی بی سروپایم که به سیل‌ افتادم او که می‌رفت مرا هم به دلِ دریا بُرد🍀 ✔ کانالِ شخصی حجت الاس
👆👆👆 این کانال متعلق به برادر ارجمند و فاضل گرامی، حجت الاسلام صادقی است. پیشنهاد میکنم که در کانال ایشان عضو شوید و از محتوای آن خصوصا ایشان در مداحی و مراثی اهل بیت (ع) بهره مند شوید. https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7 @almorsalaat
242-99.11.21.mp3
32.94M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/21 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/21 @majazi_almorsalaat
🔰دلالت حدیث رفع (دلیل برائت شرعی) بر اجزاء در جلسه درس مناهج امروز بحث به بررسی دلالت حدیث رفع بر اجزاء رسید. گفته اند اشکالی که در این حدیث وجود دارد این است که لسان آن رفع نجاست است و با لسان اصالت الحل و الطهاره که اثبات است، تفاوت دارد. لذا در آصالت الحل و الطهاره، اجزاء قابل تصویر است، اما در این جا جعل جزئیت و شرطیت وجود ندارد که بخواهیم همانند آنجا حکومت و توسعه اجزاء و شرایط را ایجاد کنیم. استاد قبل از بیان پاسخ امام در این جلسه دو نکته را به عنوان مقدمه بیان کردند. 1- شاید کسانی که این اشکال را بیان کرده اند، نگاهشان این بوده است که چون جزئیت و شرطیت از احکام وضعی است و در احکام وضعی طبق مبنای شیخ جعل مستقیم نداریم، بلکه باید بتوانیم یک حکم تکلیفی داشته باشیم و سپس از حکم تکلیفی حکم وضعی را انتزاع کنیم، در اینجا چون لسان آن نفی است، نمی توانیم حکم تکلیفی و سپس حکم وضعی داشته باشیم. 2- در بحث اجزاء و شرایط (که در عین حال که درصد بالایی از مباحث فقه و اصول را شامل می شود، اما مظلوم است و بای مستقلی برای آن در اصول نداریم) همینطور که امام (ره) در کتاب الاستصحاب در بحث مقتضی و مانع و ... تبیین کرده اند، عقلا بین لسان نفی و اثبات تفاوتی قائل نمی شوند و این ها را به هم بر می گردانند. برای آنها جعل طهارت و نفی نجاست، یک معنا و مفهوم را دارد. با این مقدمه انشالله در جلسه آینده وارد در پاسخ به اشکال خواهیم شد. @almorsalaat
mazloomiate-adelle-ajza-v-sharayet-dar-osul.mp3
1.23M
🌀|مظلومیت بحث اجزاء و شرائط در علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 🔸متاسفانه با این وجود که بخش معظمی از مباحث فقهی و اصولی مربوط به ادله اجزاء و شرائط است، اما چون این مباحث باب مستقلی در علم اصوال ندارد و در مباحث مختلف مثل صحیح و اعم، مقدمه واجب، اقل و اکثر و ... پخش شده است، به خوبی به آن پرداخته نمی شود. 🔸برخی از نام گذاری های ابواب علم اصول (مانند عنوان مقدمه واجب، جامع و ...) که به اجزاء و شرائط می پردازند نیز رهزن شده اند و سبب شده است که برخی، بابی مثل مقدمه واجب را که به تفصیل به مسئله اجزاء و شرائط پرداخته است را زائد و ناکارآمد بدانند. @almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۰ @majazi_almorsalaat
به تعبیر استاد، اهمیت و جایگاه تفکیک شئون پیامبر و به تبع آن تفکیک احکام، همانند اصالت وجود در فلسفه است. صدرا با اثبات اصالت الوجود، تاریخ فلسفه را به قبل از اصالت وجود و بعد از آن تقسیم کرد و این مسئله بر همه مسائل فلسفی اثر گذار است. تفکیک شئون پیامبر به: مبلّغ، قاضی و سلطان و به تبع تقسیم احکام ایشان به تبلیغی (ارشادی)، قضائی و حکومتی، چنین جایگاهی در فقه دارد به گونه ای که قبل از بررسی هر حکم فقهی و اسلامی، ابتدا باید مشخص کنیم که این حکم از کدام دسته است. این نگاه، از مبانی مهم حضرت امام (ره) در نظریه ولایت فقیه است. استاد در انتهای این جلسه برخی ثمرات آن را مثل تأثیر بر مسئله بیان کردند. بشنوید. @almorsalaat