eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢ما را خدا برای غمت برگزیده است 💢بادست مادرت ز بقیه سوا شدیم 💢شبهای جمعه مادرتان روضه خوان ماست 💢باناله های دل شکنش هم نوا شدیم 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تمرین حضور قلب در بیان حضرت امام_01_01.mp3
2.12M
🎙| حضور قلب غیر از تمرکز بر معانی آیات است! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه. موسسه اسراء. سال 1397 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#شب_جمعه| حضور قلب غیر از تمرکز بر معانی آیات است! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه
. 📌حضور قلب و نماز واقعی غیر از تمرکز بر معانی الفاظ است! 🎙علامه طهرانی ❇️در سفرى هم كه مرحوم مطهّرى به أعتاب عاليات مشرّف شدند، نشانى منزل آقا حاج سيّد هاشم را بنده به ايشان دادم ، و در كربلا دو بار به محضرشان مشرّف شده‌اند، يكبار ساعتى خدمتشان ميرسند، و بار دوّم روز ديگر صبحانه را در آنجا صرف مى‌نمايند . ❇️مرحوم مطهّرى در مراجعت از اين ملاقاتها بسيار مشعوف بودند، و ميفرمودند: در يكبار كه خدمتشان بودم از من پرسيدند: نماز را چگونه ميخوانى ؟ ❇️عرض كردم : كاملاً توجّه به معانىِ‌ كلمات و جملات آن دارم ! ❇️فرمودند: پس كِىْ‌ نماز ميخوانى ؟! در نماز توجّه‌ات به خدا باشد و بس ! توجّه به معانى مكن ! ❇️انصافاً اين جملۀ ايشان حاوى أسرار و دقائقى است ، و حقّ‌ مطلب همينطور است كه افاده فرموده‌اند. ❇️چرا كه در نماز اگر انسان متوجّه معانى نماز شود كه مثلاً إِيّاكَ‌ نَعْبُدُ وَ إِيّاكَ‌ نَسْتَعِينُ‌ به معنى آنست كه : من فقط‍‌ ترا عبادت ميكنم و از تو استعانت مى‌طلبم ، ذهن و فكر نماز گزار بدين حقيقت متوجّه بوده و از توجّه كامل به خدا غافل است ؛ درحالى‌كه بايد توجّه صد در صد به سوى خدا باشد و مخاطب فقط‍‌ خدا باشد، و در اين صورت ديگر توجّه به معنى نيست مگر به نحوۀ آلى و مِرْآتى ، همچنان كه در نماز نبايد انسان توجّه به الفاظ‍‌ و عبارات آن داشته باشد مگر توجّه آلى و مِرْآتى . زيرا اگر توجّه به الفاظ‍‌ نماز از صحّت ادا كردن و تجويد آن و أداءِ از مخارج آن شود، ديگر آن نماز، نماز نيست ؛ نه توجّه به خداست و نه توجّه به معنى . ❇️ولى اگر توجّه به خدا شود و انسان در خطاب و مكالمه‌اش با خدا لحظه‌اى فرود نيايد، نه فكر الفاظ‍‌ نماز را بنمايد و نه فكر معانى آن را، در اين صورت تمام الفاظ‍‌ خود بخود به نحو آلى و مِرآتى يعنى با نظر غير استقلالى آمده و به دنبال ، جميع معانى نيز به طريق آلى و مِرآتى نه با نظر استقلالى آمده و همه به نحو صحيح و مطلوب ادا شده است بدون آنكه در توجّه تامّ‌ به خداوند و حضور قلب خللى وارد آيد. ❇️مثلاً در همين مكالمات و گفتگوهائى كه ما شبانه روز با هم داريم ، و در سخنرانيها و خطابه‌ها و مراجعات و فصل خصومتها و سائر امورى كه در آنها عنوان تخاطب و گفتگو است ، تمام توجّه ما به شخص مخاطب است نه به خطاب . آنچه در خطاب از مغز و انديشۀ انسان بر زبان جارى ميشود همه‌اش درست و صحيح است ، بدون اينكه ما توجّه به صحّت آنها داشته باشيم ؛ و اگر يك لحظه توجّهمان را به عبارات و مطالبى كه ردّ و بدل مى‌شود منعطف سازيم ، اصل توجّه به خطاب از ميان ميرود و در آن لحظه ديگر مخاطبى وجود ندارد. ❇️بزرگان فرموده‌اند: جمع ميان دو لحاظ‍‌ استقلالى و آلى نمى‌شود . اگر لحاظمان در نمازها مستقلاّ به خدا باشد حتماً به الفاظ‍‌ و معانى آنها بايد آلى و غير استقلالى و تَبَعى باشد؛ و اگر لحاظمان را به الفاظ‍‌ نماز و يا معانى آن مستقلاّ بدوزيم ، قهراً و اضطراراً بايد توجّهمان به خدا تبعى و ضمنى باشد نه استقلالى . ❇️من وقتى با شما سخن ميگويم و مثلاً ميگويم : آقا شما امروز مسافرت نكنيد، و در حرم امام رضا بمانيد! صد در صد توجّهم به شما و حقيقت شماست . اين را نظر استقلالى نامند. و البتّه اين معانى بدون غلط‍‌ در ذهن من مى‌آيد و ذهن من الفاظى را متناسب با آن معانى استخدام ميكند و بر زبان جارى مى‌سازد، و بدون هيچ خطائى مُسَلسَلاً اين معانى و الفاظ‍‌ استخدام شده و به شما براى إبراز و اظهار آن مقصود منتقل ميگردد. امّا اگر بخواهم معنى «امروز مسافرت نكنيد» را در ذهن بياورم و يا الفاظ‍‌ آن را بخصوصه تصوّر نمايم ، ديگر مخاطب بودن شما از ميان ميرود و استقلال خود را از دست ميدهد؛ مگر ضمنى و تبعى و آلى و مرآتى . ❇️در نماز كه أهمّ‌ امور است بايد انسان در حضور قلب به خدا منقطع باشد و هيچ خاطره‌اى و انديشه‌اى از ذهن عبور نكند، و اين فقط‍‌ در صورتى امكان پذير است كه جملات و عبارات نماز كه طبعاً حاوى معانى خود مى‌باشند بدون اندك توجّه به خود آنها در ذهن بيايد و بر زبان جارى شود. در اين صورت نماز، نماز است . يعنى مخاطب خداست ؛ حضور قلب با خداست . و گرنه حضور قلب با الفاظ‍‌ و يا با معانى است ؛ و خداوند علِىّ‌ أعْلى مهجور گرديده ، و فقط‍‌ به نظر ضمنى كه در حقيقت نظر نيست به او ملاحظه شده است . ❇️بارى ، مرحوم حاج سيّد هاشم هم به مرحوم مطهّرى علاقمند شده بودند؛ و در سفر اخير حقير به شام كه حضرت آقا هم بدانجا براى زيارت مشرّف بودند، و اين سفر پس از شهادت آن مرحوم بود، براى اين ضايعه متأسّف بودند. رَحِمَ‌ اللهُ‌ الْغابِرينَ‌، و ألحَقَ‌ الباقينَ‌ بِهِم إنْ‌ شاءَ اللهُ‌ تَعالَى . 📚روح مجرد. ص ۱۶۱ الی ۱۶۴ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0071-KharejOsul-14030802.mp3
17.06M
🔊| تذکرات و نکاتی جدی در مورد وظیفه امروز حوزه در حل نیازهای جامعه/ الگوی کار علمی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری/ جایگاه علم اصول از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 2/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 5/8/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 5/8/1403
0064-KharejFeq-14030802.mp3
33.63M
🔊| مروری بر فضای فروع پنجگانه محل بحث/ تفکیک بین نگاه استنباطی و نگاه علمی به عناوین/ عنوان مستنبط بودن ماء مضاف و عدم جریان استصحاب در آن/ ورود در فرع اول (شبهه موضوعیه)/ ورود در فرع دوم (شبهه حکمیه) و اشکالاتی در این وادی/ ورود در فرع سوم 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. چهارشنبه. 2/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢در پی پیشنهادات و درخواستهای مکرر مخاطبین عزیز در طول سالیان اخیر، بحمدالله با تلاشهایی که صورت گرفت تقریر کامل بخش اول اصول فقه از تدریس استاد معظم، به رشته تحریر در آمد 📌جزئیات بیشتر را در پیامهای آتی به اطلاع خواهیم رساند. حتما با ما در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 6/8/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 6/8/1403
0072-KharejOsul-14030805_01.MP3
26.77M
🔊| مروری بر تفکیک دلالت تصوری از تصدیقی و‌ تفکیک استعمال از وضع/ مروری بر اجتماعی بودن اعتبار و نکاتی در مورد عبارات علامه طباطبایی در مورد قیامت از این منظر/ توضیح استعمال بداعی الوضع و پاسخ به مقدمیت وضع برای استعمال/ بیان نظر مختار در تعریف وضع و‌ قبول تعریف وضع به اختصاص/ لزوم بررسی وضع از حیث خطابات محیط تشریع 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 5/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0065-KharejFeq-14030805.MP3
25.46M
🔊| طهارت ماء در فرع محل بحث/ مساله تفکیک استصحاب شک در رافع و شک در مقتضی/ مساله جریان استصحاب در شبهات حکمیه و توضیحاتی در این باره و تاثیر آن در محل بحث/ اشاره ای بالمناسبه به استصحاب کلی قسم ثانی و ثالث 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 5/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌برداشت جالب ملاصدرا از ایه 61 سوره انعام بر اساس نظریه حرکت جوهری 🎙شهید مطهری ◽️صدر المتألهين...در فصل بيست و يكم از مباحث «قوه و فعل» در بحث از «ربط متغير به ثابت» اول مى‌گويد... ◽️«و الذى من الموجودات ثباته عين التجدد هى الطبيعة، و الذى فعليته عين القوة هى الهيولى، و الذى وحدته عين الكثرة بالفعل هو العدد، و الذى وحدته عين قوة الكثرة هو الجسم و ما فيه.» ◽️آن چيزى كه بقا و دوامش عين نو به نو شدن است طبيعت است، و آن چيزى كهفعليتش عين استعداد محض و فقدان فعليت است ماده اولاى جهان است، و آن چيزى كه واحد بودن او عين كثير بودن بالفعل است عدد است، و آن چيزى كه وحدت بالفعلش عين كثرت بالقوه است جسم و هر حالت جسمانى است. ◽️صدر المتألهين در فصل ٢٨ از مباحث «قوه و فعل» اسفار استنباط لطيفى از يكى از آيات كريمه قرآن در همين زمينه دارد و آن آيه ٦١ از سوره انعام است. در آن آيه چنين آمده است: ◽️وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا يُفَرِّطُونَ. ◽️اوست كه بر بندگان خويش قاهر و مسلط و حاكم است و بر شما نگهبانانى مى‌فرستد؛ تا آن زمان كه مرگ يكى از شما فرا مى‌رسد، فرستادگان ما شما را قبض و دريافت مى‌كنند و آنها در كار خويش سهل‌انگارى روا نمى‌دارند. ◽️صدر المتألهين مى‌گويد: ◽️«چيزى كه وجودش با عدمش در آميخته است و بقائش فنايش را در بر دارد لاجرم اسباب و موجبات حفظ و بقايش عين اسباب و موجبات هلاك و فناى اوست، لهذا در آيه كريمه همان نگهبانانى را كه وظيفه نگهبانى دارند مأمورين قبض و دريافت و موت و فنا معرفى مى‌كند و مى‌گويد هنگام مرگ كه مى‌رسد همان فرستادگان ما كه مأمور نگهبانى و ابقاء و حفظ حيات او بودند تبديل مى‌شوند به مأموران قبض و دريافت و ميراندن و انتقال دادن.» 📚مقالات فلسفی. ص 148 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 7/8/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 7/8/1403
0073-KharejOsul-14030806.mp3
17.61M
🔊| بیانی دیگر از نظر مختار در تعریف وضع و علت قبول عنوان اختصاص در این تعریف/ اعمیت تعریف مختار از وضع نسبت به وضع تعینی و تعیینی/ اجتماعی دیدن اعتبار در این وادی و اشکالاتی به اصولیین بر این اساس/ تفکیک موطن دلالت تصوری از غیر آن و اشاره ای به علامات حقیقت و مجاز از این منظر/ تفکیک بین قوانین شکل دهنده اصل اعتبار و قوانین خصوص مجاز/ 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 6/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0066-KharejFeq-14030806.mp3
13.32M
🔊| مروری بر استصحاب در محل بحث/ سالبه به انتفاء موضوع بودن فروع محل بحث مبتنی بر نظر مختار در مورد عنوان ماء مضاف و ماء مطلق/ نکاتی در مورد عناوین منصوصه و عناوینی همچون قاعده مایضمن در فقه/ اشکالی در فرع سوم/ بیان فرع چهارم و ورود در فرع پنجم/ فتوای حضرت امام در فرع پنجم و پاسخ به اشکالات وارد شده به آن/ عبارت صاحب عروه در این وادی مبتنی بر اصاله الطهاره/ طهارت و مطهریت ماء در این فرع اخیر/ ورود در مساله چهارم و نکاتی در آن رابطه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. یکشنبه. 6/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج اصول 8/8/1403
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خارج فقه 8/8/1403
0074-KharejOsul-14030807.MP3
37.86M
🔊| ورود در مبحث اقسام اربع وضع به حسب المعنا/ نگاهی به نظر مرحوم آخوند در این وادی/ مقدمه میرزای نائینی در این بحث و پذیرش آن توسط متاخرین از ایشان/ بحث از کیفیت حصول معنا به ذهن در این وادی/ معنای بنفسه و بوجهه در این اقسام/ نکاتی مهم در مورد نگاه صحیح به مباحث الفاظ علم اصول/ شخصیت اعتباری معنا و عدم حصر آن در حقیقت شرعیه و حقیقت تکوینی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. دوشنبه. 7/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0067-KharejFeq-14030807.MP3
24.76M
🔊| سه فرع مساله چهارم در مورد کیفیت نجاست ماء مطلق/ عبارات حضرت امام در این سه فرع/ قرار گرفتن این فرع در کنار هم از منظر ملاقات/ تحقیق مساله تغیر اوصاف ثلاثه و ضرورت الفقه بودن اصل آن/ نظری بودن حدود این مطلب و لزوم بررسی ادله از این منظر/ ورود در بررسی روایات این مساله و نکاتی سندی و دلالی نسبت به روایت اول 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 7/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢جلد اول شرح اصول فقه استاد علی فرحانی که به قلم حجه الاسلام احسان چینی پرداز به رشته تحریر در آمده است، تقریر کامل و جامعی از تدریس استاد معظم از ابتدای کتاب تا انتهای مبحث مجمل و مبین است 💢در این تقریر، تلاش بر این بوده که در امتداد مباحثی که استاد در شرح الموجز بیان فرموده اند، اولا تمامی محتوای بیان استاد با تحفظ بر دقائق و نکات ظریف آن در شرح اصول فقه مرحوم مظفر به خوبی ارائه گردد ثانیا مبتنی بر بیانات استاد، در ضمن عبارات کتاب، روش صحیح سلوک فکری در علم اصول برای خواننده محترم روشن و آشکار گردد 💢ویژگی دیگر این شرح، روان بودن متن و خلاصه گویی و‌ پرهیز از اطاله است. علاوه بر این، دسته بندی کامل مطالب بر اساس تیتر کتاب اصول فقه انجام گرفته تا خواننده گرامی بتواند به راحتی مطلب مدنظر خود را یافته و شرح استاد در آن رابطه را مطالعه کند 💢تسلط متعلمین علم اصول بر دوره کامل شرح اصول فقه استاد، میتواند گامی بسیار مهم در طی کردن مقدمات فهم نظام اجتهادی نجف اشرف بوده و آنها را مهیای ورود در شرح استاد بر رسائل شیخ اعظم و کفایه الاصول آخوند خراسانی کند 💢باشد تا این اثر مورد پذیرش حضرت ولی عصر (عج) قرار گیرد. انشاءالله 📌جزئیات خرید کتاب را متعاقبا اطلاع رسانی خواهیم کرد. با ما در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0075-KharejOsul-14030808.mp3
45.36M
🔊| ادامه بحث از اقسام اربعه وضع به حسب المعنی/ معنای «بوجهه» و حکایت در این مبحث/ نگاه مشهور به معنای وضع در این اقسام اربعه/اشکالات جدی از جهت خلط حقیقت و اعتبار به کلمات برخی بزرگان در این مبحث/ مقدمه میرزای نائینی در ابتدای این مبحث و عدم ذکر آن توسط آخوند خراسانی/ عدم لزوم تفکیک تصور حین الوضع از موضوع در دو قسم اول/ موضوع له و تفاوت آن با تصور حین الوضع در دو قسم آخر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. سه شنبه. 8/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0068-KharejFeq-14030808.mp3
17.76M
🔊| مروری بر مطالب گفته شده در مورد سه فرع محل بحث/ نکاتی در مورد روایات ابن ابی جمهور احسائی/ بحث سندی از روایت قوی الدلاله ای که در این باب وجود دارد 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 8/8/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b