eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ تدریس کتاب شریف تعادل و تراجیح، اثر گرانقدر امام خمینی (ره) استاد علی فرحانی در راستای تبیین مکتب اجتهادی امام خمینی (ره) پس از تدریس کتاب در سالهای ۹۴ تا ۹۶ در مدرسه فیضیه، در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ به درخواست تدریس کتاب حضرت امام را آغاز کردند. این کتاب در بین آثار اصولی حضرت امام (ره) از جایگاه ویژه ای برخوردار است. استاد در جلسات ابتدایی، جایگاه این کتاب و نمایی از محتوای آن را تبیین کردند. 📌صوت این جلسات را از لینک زیر دانلود کنید. http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/taadol-v-tarajih-emam-khomeini/ @fater290
🌐گام دوم انقلاب و وظایف ما 👈نگاهی متفاوت به بیانیه گام دوم انقلاب 🎙استاد علی فرحانی ⚡️این سخنرانی در تاریخ ۹۹/۳/۱۶ در جمع تعدادی از دانشجویان و طلاب در شهر مقدس قم ایراد شده است. 📌لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/motafarreghe/game-dovvom-v-vazayefe-ma-99.03.16.mp3 @almorsalaat
♨️♨️حکایت توبه کردن جوان کفن دزد (بهلول نباش) 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3968401423Cebacbc02f0 👆👆👆
انا لله و انا الیه راجعون مطلع شدم که برادر گرامیمان حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده، به رحمت ایزدی پیوسته اند. انشالله خدای متعال ایشان را با اولیای خود محشور گرداند و به بازماندگان صبر و اجر عنایت فرماید. جهت شادی روح ایشان و همه مومنین و مومنات خصوصا اولیای الهی فاتحه ای قرائت می کنیم. 🔰ادمین @fater290
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ⏰جلسه اول: یکشنبه هشتم تیرماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۰صبح 🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم ✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت 📌حضور در جلسه برای همه طلاب و دانشجویان علاقه مند با رعایت موارد بلامانع است. @fater290
✅نقد و بررسی کتاب 🔰با حضور استاد امین اسدپور @fater290
المرسلات
#اطلاعیه ♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ار
با سلام استاد علی فرحانی و به طور کلی مجموعه فکری استاد آیت الله فرحانی، معتقدند که منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) به عنوان پایه گذاران طرح اسلام شناسی اجتماعی در دوران معاصر، بر هم منطبق است و در واقع یک منظومه فکری دارند. هر چند که ادبیات علمی و بروزهای علمی و عملی متفاوتی داشته باشند. اثبات این مدعا در ضمن دروس خارج استاد آیت الله فرحانی و همچنین دروس بدایه، نهایه و مناهج استاد علی فرحانی، به مناسبت مباحث مطروحه در کلاس محقق شده است. در این سلسله جلساتی که به میزبانی پژوهشکده شهیدصدر برگزار می شود، برای اولین بار، این دیدگاه به صورت مستقل تبیین خواهد شد. انشالله که و این فرصت را مغتنم بشمارند و با حضور خود به غنای این جلسات بیفزایند. 🔰ادمین @fater290
🌀شهید مطهری و شهید بهشتی، شاگردان درجه یک درس مرحوم محقق داماد بودند. 🔰آیت الله العظمی شبیری زنجانی 🔻🔻🔻🔻 ✅در درس مرحوم آقای داماد طلبه های ممتاز شرکت می کردند، علتش ویژگیهایی بود که در خود مرحوم آقای داماد و درسش بود: یکی اینکه رئیس نبود لذا مطامع غیر علمی در میان نبود تا شخص برای آنها در درس وی حاضر شود. افراد صرفا برای استفاده علمی در درس وی حاضر می شدند. از طرفی آقای داماد بیان خیلی روشنی نداشت و خیلی احتیاج به مقدمات مطويه داشت و لازم بود طلبه مقدمات دیگری برای فهم مطالب در ذهن داشته باشد. از طرف دیگر مطالب ایشان نوعا مشکل بود، چون دقيق النظر بود. این ویژگیها سبب شده بود که هر کسی صلاحیت شرکت در درس آقای داماد را نداشته باشد. درمیان شاگردان درس آقای داماد، آقای از شاگردان درجه يك وی بود. آقای که قبل از او در درس آقای داماد شرکت می کرد، او هم درجه يك بود. مشابه آنها خیلی کم بود. آسید موسی صدر هم درجه يك بود. 📚جرعه ای از دریا @fater290
♨️سید بن طاووس، سید اهل مراقبه ✅مرحوم استاد بدو نفر از علماء اسلام بسيار ارج مى‏ نهادند و مقام و منزلت آنان را بعظمت ياد مى‏ كردند: 1️⃣اوّل: سيّد أجلّ علىّ بن طاووس أعلى اللهُ تعالَى مقامَه الشّريف، و به كتاب «إقبال» او اهمّيّت مى ‏دادند و او را «سيّد أهل الْمُراقَبة» مى‏ خواندند. 2️⃣دوّم: سيّد مَهدى بَحرالعُلوم أعلى اللهُ تعالَى مقامَه، و از كيفيّت زندگى و سلوك علمى و عملى و مراقبات او بسيار تحسين مى‏نمودند. و تشرّف او و سيّد ابن طاووس را به خدمت حضرت امام زمان أرواحنا فداه كراراً و مراراً نقل مى‏نمودند. و نسبت به نداشتن هواى نفس، و مجاهدات آنان در راه وصول بمقصود، و كيفيّت زندگى و سعى و اهتمام در تحصيل مرضات خداى تعالى، مُعجِب بوده و با ديده ابّهت و تجليل و تكريم مى ‏نگريستند. 📚علامه طهرانی، مهرتابان ص 85 📷عکس: مزار سید بن طاووس در حله @fater290
✅اولین جلسه بررسی و تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) امروز یکشنبه ۸تیر۹۹ برگزار شد. @fater290
باسلام 🔺امشب شب اول قبر پاسدار مجاهدی است که ایام جوانی اش را تحت امر امام خمینی در میادین مبارزه و جهاد سپری کرد. مرحوم پاسدار رحمت الله کفشیری پس از عمری مجاهدت و بعد از تحمل دوره سخت بیماری امروز به خاک سپرده شدند. 🔺به پاس جهاد شجاعانه ی این سرباز فداکار اسلام همه کسانی که مایل هستند نماز شب اول قبر این مومن را اقامه کنند و ثواب آن را به رحمت الله کفشیری فرزند عبدالرضا هدیه کنند. @fater290
♨️ آخرین جلسه از مجموعه جلسات فردا دوشنبه ۹۹/۴/۹ ساعت۱۴ در محل موسسه مفتاح (خیابان سمیه بین کوچه ۲۶ و ۲۸) برگزار می شود. ✅موضوع: اتمام شرح عبارت رهبری در فقه هنر و جمع بندی مباحث @fater290
یکی از اعضای محترم کانال درباره فایل صوتی《تبلیغ دین، مبانی و شاخصه ها》از استاد علی فرحانی، مطلب زیر را در ارسال کردند. 📌 لینک دانلود صوت 👇👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/009-tabligh-mabanivshakheseha@almorsalat.mp3 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸سلام علیکم و رحمت الله به بزرگوارانی که این صوت رو گوش نکردند میکنم حتما گوش کنند. 🔸بنده از کلام بزرگان و اساتید آموخته ام مهمترین چیزی که طلبه ی امروز باید به آن اهتمام داشته باشد اجتهاد در دین و به دنبال آن تولید علوم انسانی است. فکر میکنم علت بسیاری از این عقب ماندگی ها عقب ماندگی در همین زمینه است. برای نمونه اگر ما تولیدات علمی بسیار در زمینه هنر و رسانه داشته باشیم رفته رفته افراد علاقه مند، جذب این تولیدات خواهند شد و خود به خود یک حرکت فکری و فرهنگی به وجود خواهد آمد. 🔸به گمان بنده راه حل این نیست که روحانیت در جاهایی ورود بکند که دخل آنچنانی به او ندارند. برای نمونه اقتصاد را در نظر بگیرید. امروزه بسیاری از طلبه ها با این هدف که نظام اقتصادی اصلاح بشود مستقیما وارد چرخه کارهای اقتصادی شده اند. یا برخی طلبه ها به هدف اصلاح هنر مستند ساز شده اند. اما واقعا راهکار این است؟ و قس علی هذا از این موارد بسیار است. 🔸همگی میدانیم که انقلاب در یک جامعه و تحول آن وابسته به یک سری مبانی فکری و تولیدات علمی است که در بستر جامعه حرکت می آفرینند. این مبانی و تفکرات را چه کسانی باید به دست بیاورند؟ 🔸به نظر میرسد که روحانیت باید جایگاه اصلی خود را بازیابد. همگی باید ارزش علوم حوزوی را بفهمیم و با اجتهاد در این علوم و به دنبال آن تولید علوم انسانی زیربنای تغییر و تحول و تشکیل تمدن نوین اسلامی را فراهم کنیم و گرنه با این رویه که طلبه از هویت اصلی خود خارج شود تا بخواهد تحولی را انجام دهد به گمان بنده یا تحول رخ نخواهد داد یا مدت بسیار زیادی به طول خواهد انجامید. 🔸با تشکر بسیار از توجه شما 🔰🔰🔰🔰🔰 🔘لینک عضویت . شما هم میتوانید در این گروه عضو شوید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @fater290
♦️معنای لقاء رب 🔰شهید مطهری 🔹آیاتی در قرآن داریم که اصلا کلمة لقاء پروردگار در آن گنجانده شده است گو اینکه مفسرینی شاید به واسطة قصور فهمشان اغلب «لقاء ربّ» را به «لقاء رحمت رب» تفسیر می‌کنند. بعد می‌گوییم مقصود از رحمت چیست؟ رحمت را هم به امور مادی تفسیر می‌کنند. 🔹زمانی که آقای در قم اخلاق می‌گفتند و ما می‌رفتیم، ایشان می‌گفتند خلاصة حرف اینها این است که معنی آیة «فَمَنْ کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ» یا آیاتی از این قبیل این است: «مَنْ کانَ یرْجو گلابی‌های پروردگارش را» در صورتی که چنین نیست. حتی کسی مثل مرحوم که مخالف عرفان و فلسفه به آن معنا بود ولی خودش نوعی را قبول داشت، همین لقاءالله را شدیداً قبول داشت و می‌گفت این خود یک حقیقتی است که برای سالک و عارف دست می‌دهد و واقعا هم حقیقت دارد. حالا این که منظور چه هست از حدود بحث ما خارج است. ولی به هرحال چنین چیزی که نوعی است حقیقت دارد. 📚انسان شناسی قرآن ص۱۳۳ @sm_javaheri @fater290
♨️ امروز در موسسه مفتاح برگزار شد. 💠جلسه : تحقیق در مسئله موضوع شناسی و بررسی انواع و حدود و ثغور آن 💠تدریس : المبحث الثانی، توضیحات استاد پیرامون نظرات مختلف در تفاوت عام و مطلق و بحث انواع قرینه 🔉انشالله صوت جلسه را به زودی در کانال خواهیم گذاشت. 🔰ادمین @fater290
♨️تخصصی شدن ابواب فقه و تبعیض در تقلید 🔰شهید مطهری/ آیت الله شیخ عبدالکریم حائری 🔺در اينجا من پيشنهادى دارم كه براى پيشرفت و ترقى فقه ما بسيار مفيد است. اين را قبلًا مرحوم آيت ‏اللَّه حاج شيخ عبد الكريم يزدى اعلى اللَّه مقامه فرموده ‏اند و من پيشنهاد ايشان را عرض مى ‏كنم. 🔺ايشان گفته بودند چه لزومى دارد كه مردم در همه مسائل از يك نفر تقليد كنند. بهتر اين است كه قسمتهاى تخصصى در فقه قرار دهند، يعنى هر دسته‏ اى بعد از آنكه يك دوره را ديدند و اطلاع پيدا كردند، تخصص خود را در يك قسمت معين قرار دهند و مردم هم در همان قسمت تخصصى از آنها تقليد كنند. مثلًا بعضى خود را عبادات قرار دهند و بعضى معاملات و بعضى سياسات و بعضى احكام (احكام به اصطلاح فقه)، همان طورى كه در طب اين كار شده و رشته‏ هاى تخصصى پيش آمده، هر دسته‏ اى متخصص يك رشته از رشته‏ هاى پزشكى هستند، بعضى متخصص قلب مى ‏باشند، بعضى متخصص چشم، بعضى متخصص گوش و حلق و بينى و بعضى متخصص چيز ديگر. 🔺اگر اين كار بشود هركسى بهتر مى ‏تواند تحقيق كند در قسمت خودش. گمان مى‏ كنم در كتاب تأليف آقاى سيد احمد زنجانى سلّمه اللَّه اين مطلب از قول ايشان چاپ شده. 🔺اين پيشنهاد بسيار پيشنهاد خوبى است، و من اضافه مى ‏كنم كه احتياج به تقسيم كار در فقه و به وجود آمدن رشته‏ هاى تخصصى در فقاهت، از صد سال پيش به اين طرف ضرورت پيدا كرده و در وضع موجود يا بايد فقهاى اين زمان جلوى رشد و تكامل فقه را بگيرند و متوقف سازند و يا به اين پيشنهاد تسليم شوند. 🔺زيرا تقسيم كار در علوم، هم معلول تكامل علوم است و هم علت آن؛ يعنى علوم تدريجاً رشد مى‏ كنند تا مى ‏رسند به حدى كه از عهده يك نفر تحقيق در همه مسائل آنها ممكن نيست، ناچار بايد تقسيم بشود و رشته‏ هاى تخصصى پيدا شود. پس تقسيم كار و پيدايش رشته‏ هاى تخصصى در يك علم، نتيجه و معلول تكامل و پيشرفت آن علم است. و از طرف ديگر با پيدايش رشته‏ هاى تخصصى و تقسيم كار و تمركز فكر در مسائل بخصوص آن رشته تخصصى پيشرفت بيشترى پيدا مى‏ كنند. در همه علوم دنيا از طب و رياضيات و حقوق و ادبيات و فلسفه، رشته‏ هاى تخصصى پيدا شده و همين جهت آن رشته‏ ها را ترقى داده است. 🔺زمانى بود كه فقه بسيار محدود بود. وقتى به كتب فقهيه قبل از شيخ طوسى مراجعه مى ‏كنيم مى‏ بينيم چقدر كوچك و محدود بوده است! شيخ طوسى با نوشتن كتابى به نام مبسوط فقه را وارد مرحله جديدى كرد و توسعه داد. و همچنين دوره به دوره در اثر مساعى علما و فقها و وارد شدن مسائل جديد و تحقيقات جديد، بر حجم فقه افزوده شد تا آنجا كه در حدود صد سال پيش كه صاحب جواهر موفق شد يك دوره فقه بنويسد، به زحمت توانست اين كار را انجام دهد. مى ‏گويند در حدود بيست سالگى اين كار را شروع كرد و با استعداد فوق‏ العاده و كار مداوم و عمر طويل، در آخر توانست دوره فقه را به آخر برساند. دوره جواهر در شش جلد بسيار ضخيم چاپ شده. تمام كتاب مبسوط شيخ طوسى كه در عصر خود نمونه فقه مشروح و مفصلى بوده شايد از نصف يك جلد از شش جلد جواهر كوچكتر باشد. 🔺بعد از صاحب جواهر مبانى فقهى جديدى به وسيله شيخ مرتضى انصارى اعلى اللَّه مقامه پى ‏ريزى شد كه نمونه ‏اش كتاب مكاسب و كتاب طهارت آن مرحوم است. بعد از ايشان در مخيّله كسى هم خطور نمى ‏كند كه يك دوره فقه با اين شرح و تحقيق تأليف يا تدريس كند. 🔺در اين وضع حاضر و بعد از اين پيشرفت و تكامل كه در فقه ما مانند ساير علوم دنيا پيدا شده و اين پيشرفت معلول مساعى علما و فقهاى گذشته بوده، يا بايد علما و فقهاى اين زمان جلوى رشد و تكامل فقه را بگيرند و مانع ترقى آن گردند و يا بايد آن پيشنهاد متين و مترقى را عملى كنند، رشته‏ هاى تخصصى به وجود بياورند و مردم هم در تقليد تبعيض كنند همان طورى كه در رجوع به طبيب تبعيض مى‏ كنند. 📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اصل اجتهاد در اسلام(ده گفتار))، ج‏20، ص: 183 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📌پ.ن: استاد علی فرحانی امروز در جلسه از جهت اهمیت و گستردگی در ابواب مختلف فقهی، این مسئله را نتیجه گرفتند و به این دیدگاه شهید اشاره کردند. @fater290