➖➖➖➖➖➖➖
🔲شناخت زمانه ی حسین(1)
✍️علی ثقفی
◻️چاره ای نیست جز اینکه بگوییم امروز معارف مکتب عاشورا به طور واقعی یعنی در بستر مسائل جدی آن عصر به مخاطب این دوران منتقل نمی شود.
در منابر و تریبونها و رسانه ها از مقامات معنوی اباعبدالله علیه السلام آنقدر که می فهمیم و یا شنیده ایم برای مخاطبان نقل می کنیم، از ظلم های آشکاری که بر اهل بیت روا داشتند ذکر می کنیم. بر مصیبتهای اباعبدالله و خاندان و یارانش مرثیه می گوییم؛ از ناامنی از تشنگی از غربت از قتل از اسارت از توهین و تحقیر و مانند آن و از شجاعت و از ایثار و مقاومت و استقامت در رکاب امام حسین، از روح حماسی یاران اندک حسین ع، از عدم بیعت و پایداری اباعبدالله در برابر یزید می گوییم اما از جامعه ای که بزرگان علمی و سیاسی که پرورده اسلام بودند و در جامعه آن روز مورد توجه بودند و از استدلال ها و توجیهات شان برای در نیفتادن با یزید چندان نمی گوییم.
◻️استدلال هایی که با عقل ظاهری و مردم پسند معقول می نمود. می گفتند مقاومت در برابر قدرت شام فایده ندارد، می گفتند جامعه مدینه و مکه و کوفه بر اثر رقابتهای سیاسی و جنگهای داخلی ۵۰ سال گذشته ونیز فریبکاری های و سرکوب های معاویه در ده سال اخیر دیگر آن انسجام دوران پیامبر را ندارد و دیگر نمی تواند در برابر یک اختلاف داخلی دیگر در میان مسلمانان تاب آورد، می گفتند مسلمانان بار دیگر نباید به جنگ داخلی و برادر کشی دچار شوند، می گفتند بسیاری از اصحاب پیامبرص آن شعار و شعور نبوی را کنار گذاشته و به زندگی عادی و پر تجمل خود مشغولند. می گفتند جبهه بندی قاسطین، ناکثین و مارقین را در برای امیر المومنین ع آن مصلح بزرگ ندیدید؟ آیا علی ع در برابر این جبهه موفق شد؟ آیا مردم او را یاری کردند؟ می گفتند خاندان پیغمبر حداقل یک حرمت ظاهری میان مسلمانان دارد، حداقل کاری نکنید این حرمت ریخته شود آن وقت دیگر در جامعه اسلامی هیچ مسلمانی امنیت نخواهد داشت. شما هم همان رویه حسن بن علی و مماشات با حکومت را دنبال کنید، قدرت شام را دست کم نگیرید مسلمانان در ضعف و تفرقه به سر می برند.
◻️این وضع کسانی بود که باید در میان مسلمانان روشنگری میکردند و آنها را به مقاومت در برابر انحراف بنی امیه از اسلام دعوت می کردند این گروه ها نه تنها چنین نمی کردند بلکه امام را نیز به تسلیم در برابر وضعیتی دعوت می کردند که نهایت آن بدبختی مسلمانان و نابودی اسلام بود
◻️اینجاست که باید برای مردم عاشق امام حسین ع در این عصر از مشکل بزرگ و اندوه شدید امام گفت و اینکه بدانند این غم را چه کسانی بر امام تحمیل کردند؛ دوستداران امام، موجهین، محترمین و شخصیتهای مورد اعتنای مردم نه یزید و ابن سعد عبیدالله بن زیاد.
◻️اینجاست که باید گفت امام«صبرش فقط این نبود که بر تشنگی صبر کند، بر کشته شدن یاران صبر کند؛ اینها صبرِ آسان است. صبرِ سختتر این است که دیگران، افراد صاحب نفوذ، افراد آگاه، افراد محترم هی بگویند آقا نکنید، این کار غلط است، این کار خطرناک است. هی ایجاد تردید کنند. چه کسانی؟ افرادی مثل عبدالله جعفر، عبدالله زبیر، عبدالله عباس؛ این شخصیتهای برجستهی بزرگ آن روز دنیا، آقازادههای مهم اسلام، اینها هی بگویند نکن این کار را. هر که باشد، اگر چنانچه آن عزم و آن اراده و آن ثبات در او نباشد، با خودش فکر میکند که من دیگر تکلیفی ندارم، اینها که دارند اینجوری میگویند، دنیا هم که دارد آنجوری حرکت میکند، بگوئیم و بگذریم.»(بیانات رهبر معظم انقلاب)
◻️امروز جامعه ما در برابر یک سپاه جهانی مرکب از کفر و شرک و نفاق قرار دارد و ۴۰ سال است با سران این اردوگاه به بیعتی ذلیلانه و خسارت بار تن نمی دهد، همچنین امروز جامعه ما در برابر موجهینی قرار دارد که می گویند بس کنید آقا! دیگر مردم تاب و تحمل ندارند، آن روحیات اول انقلاب از میان رفته، دیگر آستانه تحمل مردم در برابر سختی ها و فشارها پایین آمده، انواع فسادهای فرهنگی سیاسی اقتصادی و اجتماعی جامعه را فرا گرفته، مردم دیگر امیدی به تحقق آرمانهای صدر انقلاب ندارند. اینقدر شعار ندهید و مردم را به زحمت نیندازید
ادامه دارد...
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲شناخت زمانه ی حسین (2)
✍️علی ثقفی
◻️این گروه امروز با زبان تیز و دراز می گویند مردم روی زمین زندگی می کنند نه روی ابرها، کمی واقع بین باشید. رویاهای زیبایتان را کنار بگذارید. شما نمی توانید این ناهنجاری ها و مفاسد را که وعده داده بودید از میان ببرید. اگر این کار شدنی بود، چهل سال فرصت برای آن کافی بود. شما نمی توانید عدالت را محقق کنید، شما نمی توانید در زمانه ای که فرهنگ مسلط منافقانه ی امویِ استکبار حاکم است، فضایل و مکارم اخلاقی و رفتاری را در جامعه آنطور که در ابتدای انقلاب و عده دادید محقق کنید. شما نمی توانید یک دولت اسلامی مطلوب و یک جامعه نمونه اسلامی بسازید. نمیبینید مسلمانان در عالم در نهایت تفرقه، حاکمانشان غرق در فساد و تسلیم در برابر قدرت اموی استکبار هستند و یکی یکی امان نامه بنی امیه زمان را امضا میکنند و مردمانشان به سکوت و رضایت به دنبال زندگی خود رفته اند؟
◻️پس ما هم به فکر خود باشیم. ما نمی توانیم تنها باشیم. اگرکمی کوتاه بیاییم آنها هم نرم می شوند، آنگاه زندگی برای مردم ما آسان تر می شود و الا روز به روز فاصله مردم با حکومت بیشتر شده و مجبور می شویم از همین دستاوردها هم عقب بنشینیم و نهایتا هم چوب را بخوریم و هم پیاز را.
◻️به زندگی و وضع و حال مردم نگاه کنید. نمی بینید مردم به همین دینی که دارند راضی هستند؟ امام حسین را دوست دارند اما سبک زندگی غربی را هم دوست دارند، ظهور حضرت حجت را انتظار می کشند اما به همین تمدن غرب نیز راضی هستند و علی را دوست دارند اما گاه به معاویه صفتها ها امید می بندند؟ شما با این مردم به دنبال اهداف رویایی و شیرین نباشید. به همین وضع موجود بسنده کنید تا شاید فرجی پیش آید. لجاجت ما در برابر استکبار هم او را عصبانی تر و هم مردم را از ما دورتر می کند. به حکم عقل و دین تن دهید. دین نخواسته است آنجا که قدرت ندارید برای خود تکالیف مالایطاق بتراشید
◻️آیا نمی بینید بسیاری از یاران انقلابی امام به چرب و شیرین دنیا گرفتار شده و اهداف انقلاب را فراموش کرده و به دنبال یک زندگی آرام و مرفه و غرق در تعیش و خوشگذرانی و جمع ثروت و مال هستند؟ آیا اینها اجازه می دهند شما باز هم شعارهای عدالت و آزادی و آگاهی و مقاومت و ایثار را در جامعه رواج دهید؟
◻️آری امام حسین ع نیز آن روز در برابر همین نوع شبهات قرار داشت. جامعه اسلامی در آن روز نیازمند کسانی بود تا مجدداً مردم را به عهد شان در برابر جانشین رسول خدا ص متذکر شده تا مردم #متحول شوند و آن #حرکت_عمومی پشت سر امامشان به سمت اهداف و رفع موانع شکل بگیرد
◻️ اما جامعه ی ما باید بداند امروز نیز پرچم حسین بن علی بالاست. یاد حسین امروز باید مردم را به این پرچم هدایت کند. ما هم باید بدانیم امروز آن تحول عظیم مورد انتظار شدنی است چرا که «آن که در مقابل این اظهارات، در واقع وسوسهها، تردیدافکنیها، راه شرعی درستکردنها بایستد و دلش نلرزد و قدم در این راه بگذارد، او همان کسی است که میتواند این تحول عظیم را به وجود بیاورد. و امام بزرگوار ما در این جهت تشبّه کردند و اقتفاء کردند به سید و سالار شهیدان،» (بیانات رهبر معظم انقلاب) ما دیدیم یکبار امام راحل آن جامعه ی مرده ی خو کرده با نظام عفن شاهنشاهی را بیدار و متحول کرد. در آن زمان نیز امام راحل در مقابل اظهارات و وسوسه ها و تردید افکنیها و راه شرعی برای فرار از تکلیفها خون دل می خورد و ایستادگی می کرد تا آنکه نصر خدا رسید. امروز هم همان امام در جامعه ی ما حاضر است و پرچم ایستادگی و دعوت حسین را بر دوش دارد
◻️مردم امام حسین را دوست دارند. آنها در گذشته این عشق را در میدان جنگ نشان دادند. امروز منابر و صدا ها باید امام حسین را در میدان زندگی به مردم نشان دهند. اگر مردم یک دهه محرم به سر و سیه می زنند و سپس در دیگر ایام به دنبال عادات خود می روند چون کسی میدان مبارزه حسینی را به طور ملموس در زندگی به مردم نشان نمی دهد و نمی گوید امروز هم در زندگی ما آن وسوسه ها و تسلیم طلبی های معارض با سیره حسینی هم وجود دارد. حال کجا باید این واقعیات را به مردم نشان داد؟ با نشان دادن همین واقعیات در زمانه ی امام حسین ع و شباهتهای آن با این زمان. اگر بهره مندی مردم ما از معارف حسینی در انقلاب و در زندگیشان همین است که می بینیم چاره ای نیست جز اینکه بگوییم امروز معارف مکتب عاشورا به طور واقعی یعنی در بستر مسائل جدی آن عصر به مخاطبین این دوران منتقل نمی شود.
◻️اگر مردم جبهه ی وسیع دشمنان و مذبذبین راه حسین را در طول و عرض زندگی خود دیدند آنگاه به سراغ پرچم برافراشته ی حسین در این زمانه خواهند رفت. برای شناختن حسین ع باید زمانه ی حسین ع را شناخت
پایان
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 باد مهرگان
✍️علی ثقفی
◻️گاه ادعاها در میان خروارها تئوری به نحوی پنهان می شود که تشخیص صحیح از غلط برای غالب انسانها بسیار دشوار میشود.
◻️و از قضا همین مسئله رمز حیات جریان هایی است که معرکه می گیرند و مدتی مردم را می فریبند.اما در مسیر زندگی حوادثی است که به قول ناصر خسرو مانند باد مهرگان معلوم می کند که نامرد و مرد کیست
◻️امروز نیز مدعیان آزادی و عدالت و مردم نوازی در جامعه بسیارند. اما هنوز باد مهرگان بر آنها نورزیده است. آنها هم باید صبر کنند. نوبتشان خواهد شد
◻️تابلوی زیر یکی از آن صحنه هایی است که به جای خروارها اطلاعات و استدلالات انباشته میتواند برای ما بن مایه حقیقی مدعیان بی هنر را نشان دهد
◻️ سیدمحمدکاظم بجنوردی از مبارزان و زندانیان عصر پهلوی در کتاب خاطرات خود به نام «مسی به رنگ شفق» می گوید: روزی در همان بند چهار، روی یکی از نیمکتها در کریدور نشسته بودم که مسعود رجوی از بند ۶ آمد و گفت: میخواهم چیزی را به شما بگویم؛ قبل از اینکه از دیگران بشنوی. با لبخند گفتم:چیست؟ گفت:یک روز مرا با حاج مهدی عراقی و بیژن جزنی و دکتر عباس شیبانی به انفرادی بردند و شروع کردند به زدن و گفتند بگویید که غلط کردیم و دیگر کار خلاف نمیکنیم.
◻️بیژن جزنی قبل از کتک خوردن گفت:«من غلط کردم» و کتکش نزدند. من هم (رجوی) چند تا باتوم خوردم و گفتم غلط کردم! اما حاج مهدی عراقی زیر شکنجه غش کرد و نگفت غلط کردم. فقط در لحظات آخر گفت: «آخر چه کار کردم که بگویم غلط کردم؟»و بدین ترتیب وساطت کردند که حاجی بیشتر کتک نخورد
◻️به احتمال زیاد رجوی در مورد جزنی دروغ می گوید چون او در سال ۵۴ تیرباران شد. اما اقرارش در مورد خودش نافذ و قابل توجه است.
◻️آنها که سالهای اول پس از پیروزی انقلاب را بیاد دارند می دانند آن زمان کشور با چه مشکلاتی مواجه بود؛ نا امنی ها، عدم تجربه کشورداری، توطئه های رنگارنگ آمریکا وضع نابسامانی را پدید آورده بود. آن زمان منافقین و دیگر گروهکها که خود اغتشاش می آفریدند هر روز با بهانه گیری از مشکلات و کمبودها و بعدضا ندانم کاری های مجریان، جوانان را جذب شعارهای به ظاهر مترقی خود می کردند. همین رجوی هم کلاس تبیین جهان میگذاشت و فلسفه میبافت، هم تندترین شعارهای ضد آمریکایی را میداد، هم در کشور از ضرورت آزادی و دموکراسی و رای مردم سخن می گفت و هم مثل پهلوان پنبه ها خودرا آماده فدا شدن برای خلق اعلام میکرد. اما وقتی توانست از جوانان همین خلق برای خود پشتوانه بسازد آنها را فدای خود کرد برای فرار از خوردن یک باتوم به خارج از کشور گریخت.
◻️امروز نیز کشور دچار نابسامانی ها و فشارهایی با علل شناخته شده ای چون فرسودگی و عقب گرد برخی مسئولان، کوتاهی خواص و نخبگان در هدایت مردم و نیز فشارهای خارجی شده است
◻️از قضا همان ها که به خاطر خطاها یا کوتاهی ها و سکوت و کم کاریهایشان باید حساب پس بدهند مدعی و طلبکار شده و چون اسلاف خود نسل جوان را می فریبند. درست مانند آن تبلیغات چی ها همنوا با دشمن برای یأس آفرینی بین مردم و ایجاد فاصله با نظام دنبال جذب پیادهنظام و میلیشیا برای صف بندی های آینده هستند. آنها سرخوش و غافل نظام را بخیال خود گوشه رینگ یافته اند.
◻️اما فردا که جوانان این دوران، گام دوم انقلاب را برای اصلاح اخلاق و معنویت و اقتصاد و مبارزه با فساد و عدالت و ساختن جامعه برداشتند امیدواریم این تنگ نظران مدعی مرد باشند و مردانه این نهضت جامعه سازی جوانان را همراهی کنند. والا این جوانان همانطور که دستگاه دیوانسالار فرسوده را به کناری خواهند گذاشت از روی همین مدعیان بی هنر نیز عبور خواهند کرد . منتظر فردا که سختی های مبارزه برای پیش رفت سر می رسد باشید.
فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان
آنگه شود پدید که نامرد و مرد کیست»
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 در باره روح الله حسینیان
بعد از رحلت مرحوم حجت الاسلام روح الله حسینیان یک فایل صوتی کوتاه و تقطیع شده از آن مرحوم توسط کسانی که خواستهاند به خیال خود از گوشه و کنار صحبتهای آن مرحوم زاویه ای با رهبری پیدا کنند منتشر شده است
حجت الاسلام حمید رسایی پاسخی گویا به شبهه پراکنی این افراد داده است. کسانی که چون مگس بدنبال آلودگی می گردند
فقط این نکته در این دوران شایسته توجه است کسانی می توانند در ملازمت با رهبری این راه دشوار را به سلامتی تا آخر طی کنند که اهل صبر و بصیرت باشند خدا ما را از لغزش ها حفظ و عاقبتمان را به خیر ختم فرماید و در آخر گواهی نامه ای مانند مرحوم حسینیان از رهبری دریافت نماییم
👇👇👇
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
.
♻️ چند نکته درباره فایل صوتی مرحوم حسینیان
حجة الاسلام حمید رسایی
🔸️ بخش اول
🔰 حمید رسایی: در روزهای اخیر و پس از صدور پیام معنیدار امام خامنهای درباره مرحوم آقای حسینیان که ایشان را روحانی مجاهدی با ویژگی برجسته مقاومت، خستگیناپذیری و صراحت در مواضع بحق انقلابی توصیف کرده بودند، یکی از کانالهای دانشجویی در تلگرام در چند پست کوتاه، سخنان گزینش شدهای که عمدتا انتقاد از برخی چهرهها یا گلایههای مطرح شده آن مرحوم در ملاقاتهایش با رهبری انقلاب بود را منتشر کرد.
متاسفانه این مجموعه دانشجویی ابتدا بخش های تقطیع شده مطلوب خودش و سپس فایل دیگری به عنوان "فایل صوتی کامل سخنان مرحوم حسینیان" منتشر کرد و همین سبب شد تا بخشهای تقطیع شده بیشتر بازنشر شود.
برخی از عزیزان درباره سخنان منتسب به آقای حسینیان سئوالاتی داشتند که به نظرم به این نکات باید توجه کرد:
یکم - فایلی صوتی که ادعا میشود کامل است، در چند جا بریدگی دارد و از ابتدای سخنرانی نیست. کیفیت پایین فایل صوتی نشان میدهد که به صورت رسمی و با اطلاع آقای حسینیان ضبط نشده است.
دوم - منتشر کنندگان ادعا کردهاند که مطابق خواست ان مرحوم، قرار بوده این فایل صوتی تا زمان حیات ایشان منتشر نشود. این ادعا دروغ است چون در همان فایل صوتی، مرحوم حسینیان تاکید میکند: من هم انتقاداتی دارم ولی راضی نیستم این انتقادات علنی پخش شود. یکی از همراهان آقای حسینیان به بنده تاکید کردند که ایشان اجازه ضبط این جلسه را ندادند. این رفتار حکایت لز نیت سوء منتشر کنندگان فایل صوتی دارد.
سوم - بر اساس بررسی صورت گرفته، جمعی که ایشان در میان آنها حضور یافته و به سئوالاتشان پاسخ داده، دانشجویانی با سابقه دغدغهمندی نسبت به انقلاب اسلامی بودهاند که به دلیل عدم تحلیل درست از شرایط کشور و مواضع رهبری انقلاب، دچار شبهه شده و در مواردی اصل نظام اسلامی را هم زیر سئوال میبرند. در بخشهای مختلف فایل صوتی، مواضع تند جمع حاضر مشخص است حتی در جایی ایشان با خنده خطاب به برخی از افراد میگویند، شما دنبال این هستید تا من علیه رهبری حرف بزنم!
چهارم - طبعا حضور در میان چنین جمعی برای پاسخ به شبهات آنها از نظر روانشناختی نیاز به همراهی با آنها در مواردی و پایین کشیدن آنها از موضع مخالفت به موضع منتقد و در نهایت همراه کردن آنها دارد. هر چند بنده معتقدم که در برابر یکی دو مورد اعتراضات مطرح شده در آن جمع، بهتر میشد پاسخ داد و شخصا نگاهم متفاوت از آن مرحوم است (از جمله وقتی درباره تاثیر مشاوران بر رهبری سخن میگوید) اما انصافا در میان چنین جمع معترض جوانی که منتقد بلکه برخی از آنها مخالف رهبری هستد، مرحوم اقای حسینیان به خوبی موضوعات را جمع کردهاند.
🔸️ ادامه در پست بعدی
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
.
♻️ چند نکته درباره فایل صوتی مرحوم حسینیان
حجة الاسلام حمید رسایی
🔸️ بخش دوم
پنجم - بر خلاف آنچه منتشرکنندگان فایل صوتی منتسب به آقای حسینیان تلاش کردهاند تا با تقطیع سخنان آن مرحوم القا کنند و وی را منتقد رهبر انقلاب نشان دهند، ایشان اما در بخشهای مختلف همین فایل صوتی، حمایت قاطع و تبعیت خود از رهبر انقلاب را اعلام کردهاند. از جمله تاکید میکنند:
1️⃣ پس از استعفای از نمایندگی، وقتی خدمت ایشان رسیدم از برخی انتصابات و عملکرد اعضای دفتر رهبری انتقاد کردم. رهبر انقلاب فرمودند آقای حسینیان ما مشکلات و بحرانهای سختتری در پیش داریم. شما باید بایستید. بروید استعفا را پس بگیرید، من هم با اینکه برایم هزینه داشت اما گفتم چشم.
2️⃣ بعد از بیان انتقادات به آقا گفتم خیال نکنید من از شما برگشتهام، این انتقادات سئوالاتی است که در ذهن ما مطرح میشود اما من آرزویم شهادت در رکاب شماست.
3️⃣ مواضع رهبری باید با ما فرق داشته باشد اقا که نمیتواند کشور را بهم بریزد. من همیشه مطالبم را به رهبری منتقل کردهام ولی ما نباید این درخت را از ریشه قطع کنیم و همه علیه رهبری موضع بگیریم.
4️⃣ من هم مثل شما انتقاداتی دارم البته راضی نیستم کسی از من اینها را نقل کند. اگر رهبری بدتر از این هم عمل کند و بر خلاف نظرم باشد، من از آن حمایت علنی میکنم حتی اگر حکومت سقوط کند و من را دستگیر کنند و به پای چوبه دار ببرند، من همچنان از آقا حمایت میکنم.
5️⃣ یکی از اشکالات ما به آقا این است که چرا کاری نمیکنید. بعد همین ما یک زمان دیگر انتقاد میکنیم که چرا شما دخالت میکنید.
6️⃣ رهبری را معصوم نمیدانیم ولی حجت میدانیم. اگر تابع ولایت هستیم، رهبر انقلاب تعیین کننده نهایی مسائل است.
7️⃣ از سال ۹۰ به بیت دعوت نشدم که البته این امور به آقا برنمیگردد ولی با وجود این برخوردهایی که شده از انقلاب و آقا دفاع میکنیم و غیر از آقا کسی مایه امید مردم نیست الان هم بهتر از آقا نداریم.
این موارد جملگی در سخنان آقای حسینیان هست که حکایت از ولایتمداری آن سرباز صادق انقلاب میکند. نباید با شنیدن سه دقیقه تقطیع شده قضاوت کرد. بنده که حدود ۱۴ سال از نزدیک همکار و همنشین با ایشان بودهام، شهادت میدهم که با شنیدن این فایل صوتی، ذرهای نگاهم نسبت به ایشان تغییر نکرد. بلکه محتوای پیام رهبری در باره درگذشت ایشان را در آن ساری و جاری دیدم: روحانی مجاهدی با ویژگی برجسته مقاومت، خستگیناپذیری و صراحت در مواضع بحق انقلابی...
خدایش بیامرزد و این یار صادق امامین انقلاب اسلامی را با شهدای کربلا محشور کند.
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲چه چیز امام حسین را شهید کرد؟
✍شهیدمطهری؛حماسه حسینی ج۲
"امام حسین را طمع مُلک ری و طمع پول (که خولی گفت: «جِئْتُک بِغنَی الدَّهْرِ])
و رشوه رؤسا (أمّا رُؤَساؤُهُمْ فَقَدْ اعْظِمَتْ رِشْوَتُهُمْ وَ مُلِئَتْ غَرائِرُهُم)
و جبن و مرعوبیت عامّه
و میل به جبران محبت یزید (که ابن زیاد میخواست کدورت یزید را از پدرش که در ولایتعهد یزید تعلل کرد جبران کند)
و خبث ذاتی امثال شمر و مستی
و غرور و بدبختی و سبکسری شخص یزید
و از همه بالاتر فراموشکاری عامّه مردم که مسلمان بودند و معتقد و سیری به تاریخ شصت ساله خود نمیکردند و سابقه ها را فراموش کردند و گول ظاهر را میخوردند [شهید کرد[."
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲وزیرِ ای کاش
✍️علی ثقفی
◽️بی انصافی است اگر وزیر سخت کوش و دلسوز بهداشت را در این شرایط دشوار نکوهش کنیم. اما این نباید مانع از نقد درست یک مسئول باشد. چه آنکه نقد ضمن نشان دادن نقاط مثبت یک مسئول با برجسته کردن ضعف های وی ، او را در رفع آنها کمک می کند.
◽️وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرام خود گفته:" ای کاش توانی، اختیاری، ابزاری یا مددی فراتر از خواهش و التماس داشتم تا با این ترددهای بیرویه برای روزهای سخت خیز مجدد بیماری و زحمت و گرفتاری همکارانم مضطرب نمیشدم و ...ای کاش میتوانستم با تمسک به شیوههایی سختگیرانهتر و تأدیب اندکی که رعایت نمیکنند و با بیتوجهی، حقوق شهروندی را زیر پا میگذارند در مهار بیماری توفیقات بیشتری تقدیم مردم نازنین سرزمینم کنم."
◽️اینکه پس از حکم رهبری به ستاد کل برای تشکیل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی توسط نیروهای مسلح چه شد که این بازوی مهم اجرایی با وجود آمادگی برای ورود به صحنه، در عمل اثری محسوس و برجسته نداشت تا کار به جایی رسید که وزیر بهداشت تمسک به شیوه های سختگیرانه و تادیبی را فقط آرزو کند، باید فعلا از آن گذشت. فقط به این نکته اشاره می شود که ما با یک دوگانگی در پیام اصلی ارسالی از مرکز فرماندهی مقابله با کرونا مواجه ایم. معلوم نیست ما «باید کرونا را شکست بدهیم » یا «باید با کرونا زندگی کنیم». معلوم نیست همه ی مردم باید کرونا بگیرند یا نباید بگذاریم شیوع این ویروس دچار طغیانهای عظیم تر شود. و شاید برای همین است که رییس جمهور می گوید 25 میلیون نفر کرونا گرفته اند و باید 35 میلیون نفر دیگر مبتلا شوند تا این ویروس دست از سر ما بردارد
◽️اگر این مویه های یک وزیر برای آن است که می خواهد به مردم پیام دهد که به اندازه ی مسئولیتش اختیار و قدرت ندارد و می خواهد از مسئول بالادستی خود انتقاد کند و در عین حال نمی خواهد صحنه ی مسئولیت خود را ترک کند، این کاری معقول به نظر می رسد. کسی که در کشاکش روابط مدیریتی نمی تواند مشکلش را با رییس جمهور حل کند در شرایطی که گفته شد یک راه حل را همین کار رسانه ای می یابد بخصوص که اهل ادبیات و شعر و قلم هم باشد.
◽️مشاهده ی قطار ممتد و طولانی از خودروهایی که در ایام تعطیلی می خواهند خود را به کنار دریا برسانند در حالی که در گوشه ای دیگر از شهرهای ما عده ای عزادار کرونا هستند، گروهی در گیر بیماری عزیزشان، پزشکان و پرستارانی هستند که بدلیل شیوع بالای کرونا دائما قربانی می شوند، خانه نشین می شوند، در بیمارستان بستری می شوند و یا در قبرستان آرام می گیرند، چنین وضع درد آوری تاب و تحمل را از انسان می رباید
◽️چرا برخی از مردم اینقدر سهل گیر، بی مبالات و بی تفاوت به مصیبتهای مردم، به این عجز و لابه ها و این صحنه ها اعتنایی نمی کنند؟ چرا با اینکه صدا و سیما از صبح تا شب به طور پر حجم مردم را از کرونا می ترساند و توصیه های بهداشتی منتشر می کند اثر مطلوب و مورد انتظار ایجاد نمی کند؟
◽️جوابش یک چیز است . توصیه ی ما این است حالا که آقای وزیر بهداشت به مرحله ی یک خود زنی ارزشمند و صادقانه رسیده است پیشنهاد می شود این روش را هم امتحان کند.پیشنهاد می شود وزیر بیاید در یک گفتگوی چشم در چشم با مردم بگوید ای مردم ما به دلیل عدم انسجام مدیریتی نمی توانیم کار آمد تر از این عمل کنیم. ما به واسطه ی ناشناخته بودن این ویروس روزی گفتیم ماسک بزنید ، روز دیگر گفتیم ماسک لازم نیست، الان هم چاره را فقط در ماسک و فاصله گذاری و شستن دست می بینیم. بگویید ما دچار تغییر تصمیم های آنی هستیم. ابتدا می گوییم عزادارای در محلهای مسقف به ارتفاع شش متر اشکال ندارد اما ناگهان اعلام می کنیم عزاداری در محلهای بسته مطلقا ممنوع است. بگوییم آمار وزارت بهداشت می گوید بیش از سیصد هزار نفر کرونا گرفته اند و تریبون دیگر می گوید آمار مبتلایان ما تا کنون 25 میلیون نفر است. بگوید توان کارشناسی و مدیریتی کشور همین است که می بینید. دارای تناقض ها و دچار برخی نا کار آمدی ها . فعلا تنها کسی که می تواند در این صحنه اثر بگذارد و ما را از گرفتاریهای سخت تر آینده نجات دهد شما هستید.
◽️مردم اگر در یک مسئول صداقت ببینند با او همراهی می کنند بخصوص که در کلامش منطق صحیح ببینند. اما اگر همچنان بخواهید نسبت به این ضعفهای مدیریتی سکوت کنید و این تناقضها را در کلام خود و همکارانتان نادیده بگیرید آن وقت مردم در پاسخ به این التماسهای خود زیر لب می گویند: وزیرِ ای کاش ، وزیرِ انابه!
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲ما می توانیم اگر...
✍️علی ثقفی
◻️#جمشید_آرین یک نخبه ی صنعتی با سابقه سی و هفت سال کار علمی، طراح و مخترع یک خودروی هیبریدی بوده است. در زمان صدارت اول سرکار خانم ابتکار بر سازمان محیط زیست کشور نزد او رفت وطرحش را ارائه داد. خانم ابتکار مرقوم فرمودند :"خودروی الکتریکی آینده ای ندارد"! او به آلمان رفت و خودرواش را ساخت و اعلام کرد حاضرست این خودرو را در ایران تولید کند. او از آلمان تا لب مرز ایران با یک باک بنزین آمد. طبق نقل برخی نمایندگان مجلس بعد ها گفته شد همسر خانم ابتکار جزء وارد کنندگان بنزین بوده است. اگر این حرف درست باشد شاید منظور خانم ابتکار این است که ماشین هیبریدی برای خانواده ه ما آینده ای ندارد!
◻️او می گوید دو خود رو تولید کرده است ib1 , ib2)) و مدعی است با هر بار شارژ مسافت سیصد کلیومتر را با حد اکثر سرعت 200 کیلومتر طی می کند. او می گوید پیشنهادم را به سازمان حفظ محیط زیست، وزارت صنایع و وزارت نفت سازمانه بهینه سازی سوخت ارائه کردم و هر سه سازمان پروپوزال و بسته پیشنهادی من را رد کردند. اما پس از چهارده سال از این پیشنهاد خودروهای هیبریدی از فرانسه و ژاپن وارد کشور می شود. همان خودروی بی آینده در صنعت خود رو سازی که خانم ابتکار مرقوم فرموده بودند.
◻️نقل می شود جمشید آرین 15 سال برای تولید یک خودروی پیشرفته داخلی تلاش کرد، بیش از شانزده ایده و طرح را به محصول تبدیل کرد، پنج بار تهدید به مرگ و اخراج از کشور شد، چهار بار پیشنهاد رشوه به او شد، امروز دو کارخانه تولید خودرو اش تعطیل شده و اکنون خودروهای خود را با انداختن به ته دره و قعر دریاچه، یکی یکی نابود می کند تا بلکه صدایش شنیده شود.
◻️این یک گزارش است و خدا کند دروغ باشد. اما اگر راست باشد که قرائن و امثال زیادی در کشور از این دست وجود دارد معلوم می شود که ما می توانیم تولید کنیم و در تولید به جهش کمی و کیفی برسیم. آری ما می توانیم اگر بگذارند.
◻️ملت برای مطالبه ی منافع خود نسبت به این امور بی تفاوت نباشد و باور کند سرنوشت کشور به دست او و با رای او تعیین می شود و هشیار باشد که در ایام انتخابات باز هم آنها که سالهاست مانع پیش رفت کشور هستند مجددا با عوامفریبی روی صندلی های قدرت نخزند تا نخبگان در بند نشوند، راه پیشرفت کشور سد نگردد و ما گرفتار فشارهای اقتصادی غربیهای زیاده خواه و وقیح نباشیم .
◻️بله ما می توانیم اگر ملت بخواهد
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲انفاق یا سوداگری
✍️علی ثقفی
◽️جریان ضد انقلاب بدنبال برخورد با هر فرد موثری است که نسبت به نظام دغدغه دارد و از آن دفاع می کند. در این شکی نیست. رویه ی کسانی از آمانگرایان و عدالتخواهان و انقلابیون ناراضی که به غفلت عملا نقش دنباله های ضد انقلاب در داخل را ایفا می کنند نیز همین شده است.آنان از هر کس را که از نظام دفاع می کند کینه به دل می گیرند. در این شکی نیست
◽️کمک گرفتن از افراد متمکن برای پیشبرد اسلام امری جایز و سابقه دار است. پیامبر اکرم ص با دارایی حضرت خدیجه نیازهای ضروری نهضت راپیش می برد. در طول نهضت امامان شیعه و پس از آن این امر یک سنت بوده است. در طول نهضت امام هم همین امرجریان داشته است
◽️با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط متفاوت شد. پس از حاکمیت جمهوری اسلامی کسانی که در گذشته به نهضت کمک مالی کردند ارج و قرب یافتند. برخی از اینان بواسطه سابقه مبارزاتی و به انگیزه گسترش کارهای خیر از حکومت اسلامی منابعی دریافت کردند. در مواردی هم بخشی از همین کمک ها به زندگی برخی از این افراد سر ریز شد. برخورد با این افراد سخت بود. کسانی را که دیروز خود را به مخاطره انداخته و به پیشبرد نهضت کمک می کردند چگونه می شد از خود راند؟ اینجا بود که اقتضائات حکومت در دولت اسلامی سختی خود را نشان داد. باید مراقب بودیم که نبودیم. از همین نقطه هم بود که به تدریج کسانی پیدا شدند که با نزدیک کردن خود به افراد موجه و دارای نفوذ و کمک مالی به آنان رفته رفته به محافل قدرت نزدیک شده و دستشان به منابع ثروت نظام باز شده و به تدریج زمینه ی استفاده از رانتها و تسهیلات حکومت را برای خود فراهم نمودند. شهرام جزایری، حسین هدایتی، رسول دانیال زاده نسلی از این خیران ثروتمند هستند که هیچ سابقه ای در مبارزات نداشته و خیلی راحت بر سر سفره نعمت نظام نشستند. در حقیقت کمک های مالی اینگونه افراد به مسئولان و چهره های موجه نوعی سرمایه گذاری مالی برای رسیدن به سودهای بیشتر و کلان تر تبدیل گشت. نوعا کار اینها انفاق نبود سوداگری بود.
◽️با این حساب آیا روحانیون و دیگر افراد موجه برای دوری از اینگونه دامها باید راه دریافت هر گونه کمک از منابع مردمی را سد کنند؟ خیر. اساسا کارهای فرهنگی و اجتماعی و رسیدگی به امور مردم توسط افراد موجه بهتر است با منابع مردم پیش برود. مردم و متمکنان مومن هم همچنان باید کمک و انفاق برای پیش برد امر اسلام را اعم از رسیدگی به محرومین، هدایت مردم و امثال آن جزء سیره خود قرار دهند، اما باید بیاموزند و مقاصد خود را در این اقدامات اصلاح کنند. آنها که قبل از انقلاب به نهضت کمک مالی می کردند نه تنها سود مالی نصیبشان نمی شد بلکه در معرض تهدید هم بودند. امام خمینی هم می گفت اینها که می آیند و وجوهات می دهند ما بر سر آنها منت می گذاریم که مالتان پاک می شود. یعنی امام آنها را بدهکار می کرد نه اینکه به واسطه کمک مالی طلبکار شوند.
◽️دریافت کنندگان کمکها باید ملاحظه کنند چه کسانی با چه انگیزه هایی و چگونه به آنها نزدیک می شوند. شیوه ها ظریف، پیچیده و غیر محسوس است. کسی را از ابتدا در معرض انتخابهای سخت قرار نمی دهند. کار سخت تر بعد از دریافت کمک و مواجه شدن با انتظارات و توقعات کمک کنندگان است. آن کسی که از یک سرمایه دار متمول مثلا یک خانه مسکونی دریافت می کند دیگر سخت است در مواجهه با درخواستهای شبهه ناک او روی ترش کند. داستان گسترش فساد مالی در کشور چنین رخ داده است. برای مثل بنده که در معرض اینگونه امور قرار نگرفته است سخن گفتن و نکوهش یا نقد دیگران ساده است. اما این مانع از گفتن و تبیین حقیقت نیست.
◽️اینکه معاندین بیرونی و مجموعه های سیاسی ناسالم از این موضوعات با بزرگ نمایی و آمیختن راست و دروغ ، سوء استفاده می کنند امری روشن است. اما دفاع از ارتباطات مالی چهره های موجه با افراد ناسالم نه تنها برای آن چهره ها سودی ندارد بلکه موجب هزینه پردازی از طرف نظام خواهد بود. سرمایه این نظام یعنی اعتماد مردم. ما باید همه فدای این نظام شویم. اگر در گذشته تلاش کرده ایم و سختی کشیده ایم و آبرویی یافته ایم اکنون باید همان آبرو را هم خرج افزایش اعتماد مردم به نظام کنیم. نباید با این غفلتها هر روز از آبروی این نظام مظلوم خرج حفظ افراد کنیم. این وجهی ندارد که ما بگوییم فلانی را نمی شناختیم و از نیاتش با خبر نبودیم. این یک نقص است. و اگر چنین افرادی از قِبَل ما به بیت المال دست رسی های سهلی پیدا کرده اند نیز نقصی دیگر است. در کنار پاکدستی، هوشمندی هم لازم است. اینگونه است که حساب هر کس پاک خواهد بود.
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲بدترین سوژه ، بدترین انتخاب، بدترین روش
1️⃣قسمت اول
✍️علی ثقفی
1- سال 96 دشمن خودش را کشت تا زنان را بدون حجاب به خیابان بیاورد. زنان نیامدند و دشمن شکست خورد. همان زمان عده ای که گویا کارشان ترمیم زخم دشمن در داخل است شروع کردند به تکمیل پروژه دشمن در فضای عمومی کشور. رهبری گفتند اینها کارشان دنبال کردن خط دشمن در داخل است
2- امروز در سال 99 در حالیکه مشکلات مهمی چون کرونا، تحریم و معیشت سخت مردم و از همه وبا خیزتر یک دستگاه دیوانسالار فرسوده ی فساد پرور مردم را گرفتار کرده است، و هر روز یک سوژه مثل طبری، فتاح ، پناهیان افکار عمومی را دچار پریشانی می کند و در حالیکه در روند حجاب جامعه اتفاق خاصی نیافتاده ناگهان عواملی دست به دست هم می دهد و یک سوژه جدید دیگر در فضای مجازی و رسانه های دشمن داغ می شود: 70 درصد مردم ایران مخالف حجاب اجباری هستند!
3- این حرف از کجا درآمد؟ فردی که به دنبال تریبون و توجه برای مطرح کردن نظرات خود است، با ارتباطات قبلی روی آنتن می رود. برای کامل کردن آرایش صحنه یک فرد محترم هم جلوی او قرار داده شود تا نگویند تریبون یک طرفه به فرد جویای توجه داده شده است. ژست آزاد اندیشی و گفتگوی علمی در یک شبکه علمی هم به صحنه آرائی این کار کمک می کند تا آن فرد آمار مجعول و هدایت شده ای را روی میز بگذارد و اعلام کند 70 درصد مردم مخالف حجاب اجباری هستند.
4- از اینجا به بعد را به رسانه های وراج خارجی که توی جویهای تهران و دیگر شهرها دنبال گربه مرده می گردند تا سندی از جنایات رژیم را افشا کنند بسپرید. این جماعت حریص برای سیاه نمایی یک برنامه تلویزیونی را که می توانست یک گفتگوی معمولی علمی باشد از درون یک شبکه ی کم مخاطب بیرون آورده و در صدر برنامه های خود قرار می دهند. فضای بی در و دروازه ی مجازی هم که به مثابه سرپنجه های همان دشمن عمل می کند وارد گود شد که : رژیم بالاخره براثر مبارزه زنان قهرمان ایران مجبور به اعتراف شد، یکی از خودشان به نقل از یکی از دستگاههای حکومتی اعتراف کرد مردم ایران دیگر حجاب را نمی خواهند، ریزش درونی حکومت نمایان شد و اختلاف درونی رژیم آشکار شد و...
5- باید به طراحان و مسئولان این کار آفرین گفت. شما به موقع دشمن را در یک سوژه که از تاب و حرارت افتاده بود دوباره شارژ کردید. شما هر چه توجیه بیاورید که قصد ما تبیین حجاب بود، قصد ما پاسخ به شبهات بود، قصد ما نشان دادن آزاد اندیشی مان بود، هر چه بگویید نه از شادی و شعف دشمنان می کاهید و دل کسی از دلبستکان به انقلاب را راضی می کنید.
6- شما بدترین سوژه را انتخاب کردید. الان چه وقت مسئله ی حجاب بود. حجاب و مناسبات سیاست یعنی چه؟ بخواهید یا نخواهید فلسفه ی الزام حجاب قانونی، تداعی گر حجاب اختیاری در مقابل حجاب اختیاری است. فهرستی طولانی از مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی عاجل و اولویت دار برای پرداخت علمی پیش روی شما قرار داشت. اگر خودتان هم بیلانی از کارهای انجام شده دارید و می خواهید آن را جلوی ما بگذارید می گوییم خوب به همانها می پرداختید. هر چند در پرداخت شما در سایر امور هم اشکالات عدیده ای است و به همین دلیل یخ شما در میان جوانان نمی گیرد. اما هر چه هست شما حجاب اجباری را دوباره داغ کردید.
ادامه دارد...
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖