➖➖➖➖➖➖➖
🔲 چرا پرستار
✍️ علی ثقفی
◽️رهبر معظم انقلاب در یک حضور تلویزیونی کوتاه به مدت حدود 15 دقیقه به مناسبت روز پرستار بیاناتی در خصوص موضوع پرستار داشتند. با اینکه مسائل زیادی در کشور وجود دارد اما ایشان فقط در باره پرستاران مطالب خود را بیان کرده و خاتمه دادند. هر چند در سالهای گذشته نیز در روز پرستار ایشان بیاناتی داشته اند اما این نوع حضور خاص شاید پیامهای ویژه ای داشته باشد:
◽️1- ما هنوز از کرونا رها نشده ایم. توجه به کادر درمانی و در اینجا پرستاران و حمایت از این قشر فداکار در مقابل شبهاتی که گاه تا اعماق جمع های متدین و ولایی در تشکیک ها و نگاه انتقادی به نحوه ی مدیریت درمانی کرونا وجود دارد،تاکید دوباره ای است بر اینکه امروز نباید این رزمندگان دفاع از سلامت را تنها گذاشت.
◽️2- از کجا معلوم حتی اگر کرونا تمام شود ما با حمله ی ویروسی جدیدی مواجه نشویم. هجومی که ممکن است مرگبار تر و سهمگین تر از این یکی باشد. بخصوص هنوز نسبت به منشا پیدایش ویروس کرونا ابهاماتی همراه با سوء ظن نسبت به دشمنان بشریت وجود دارد.
شاید ما وارد عرصه ی جدیدی از جنگهای بشری شده باشیم. اگر این چنین باشد موج های مخرب تر در راه است و در این میان ملتهایی در آینده موفق خواهند بود که خود را آماده کرده باشند.رهبری در موج اول کرونا وقتی مدیریت اجرایی کشور ناتوانائی هایی نشان دادند با حکمی قرارگاه بهداشتی درمانی نیروهای مسلح را تشکیل داده و با توجه به قرائنی که احتمال «حملهی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده از رزمایش دفاع بیولوژیک نام بردند. لازمه استحکام آرایش دفاعی سلامت چنین دور اندیشی های است.
◽️3- دستگاه اجرایی کشور در عرصه های مختلف نشان داده از آن چالاکی و سرزندگی و روحیه جهادی برای مواجهه با مشکلات مردم برخوردار نیست و الا چه نیازی هست رهبری وارد موضوعی چون اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شده، پی گیری آن را توصیه کنند. اگر مطالبه رهبری در 3-4 سال گذشته در خصوص استخدام پرستاران توسط دولت اجرا شده بود و مجلس قبلی آن را از دولت مطالبه می کرد کشور پس از غافلگیری در برابر کرونا با چالشهای محیط پرستاری مثل فشار و صدمه خوردن پرستاران مظلوم، ترک خدمت عده ای از پرستاران و مهاجرت عده ای دیگر مواجه نمی شد. رهبری پرستاران را فرشته رحمت برای بیماران خواندند. این حضور رهبری و مطالبه حقوق این قشر زحمتکش، فداکار و مظلوم ایشان را فرشته ی رحمتی برای پرستاران ساخت. امید است بار دیگر این تجدید حمایت در لابلای چرخهای فرسوده دستگاهها فرموش نشود. دستگاهی که در تجلیل از پرستاران پیشنهاد می دهد بوق قطارها و سوت کشتی ها نواخته شود!
◽️4- شغل پرستاری در این سال کرونایی معنای دیگری پیدا کرد. پرستارانی در این میدان سخت خود بیمار شدند و عده ای از آنها هم به شهادت رسیدند. خانواده های آنان نیز ماههاست در حالت ناامنی روانی از سرایت این بیماری از بیمارستان به خانه هایشان به سر برده و برخی نیز دچار صدمه شده اند. رزمندگان عرصه نظامی وقتی از جبهه برای مرخصی به خانه می آمدند خستگی خود و اندوه خانواده را با درآغوش کشیدن فرزندان و پدران و مادران و خانواده از تن به در می کردند. ما دیدیم مادرانی را که پس از مدت طولانی دوری از فرزند مانند تشنه ای که در نزدیکی چشمه به آب نمی رسد پشت دیوار فاصله گذاری متوقف شدند. در این هرم گرمای احساس عطشناک مادر و فرزند تشنه به چشمه نرسید و چشمه هم از تشنه محروم ماند.
کسی چه می داند. فرشتگان در برابر این صحنه ها بارها گریستند و با گریه ی فرشتگان دریای رحمت الهی به جوش آمد و فیضان کرد و سرازیر شد. پرستاران این فرشتگان رحمت این تاسی کنندگان به الگوی خود حضرت زینب سلام الله علیها با این انگیزه هایی که ناب ترین آن در این مرز و بوم یافت می شود این چنین بهاری از رحمت الهی را در این آبادی موجب شدند و نشان دادن کرونا در محضر الهی می تواند برای ملت ما گشایشهای بزرگی در برداشته باشد.
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔶 اشاره:
استاد محمد حسین طاهری در آذر ماه سفری آموزشی و فرهنگی در خصوص معارف انقلاب به سیستان بلوچستان داشته است. یکی از رهاوردهای این سفر نوشته ی پر معنایی است که متاثر از مشاهدات و تجربیات خود به قلم در آورده است. ایشان این نوشته را با این عبارت آغاز می کند: "انسان، مسافر است و دنیا بخشی از سفر او. میگویند دوست را باید در سفر شناخت؛ چراکه سفر، کنه وجود انسان و خفایا و زوایای ناپیدای آدمی را بیرون میریزد. درست همانگونه که سفر انسان به عالم دنیا، اسباب اثارهی دفینههای عقل است. بگذریم..."
این نوشته در سه قسمت تقدیم می گردد:
🔲 دولتسازی، گردهافشانی سیاست و فرهنگ و اقتصاد
✍️ محمد حسین طاهری
◀️ قسمت اول: سیستان و بلوچستان، تصویری مینیاتوری از نادولتی
◽️چندی پیش، یک پا خواسته و یک پا نخواسته راهی سفر شدم. خطهی رستم ایران؛ سیستان و بلوچستان؛ دیار رنگ و هنر و محل سکنیگزیدن ارباب معرفت که حقا و انصافا مهماننوازی را تمام کردند و مرا شرمندهی پیشداوریام. گمانم آن بود و هست که وقتی از انقلابِ کاملِ ناتمام و مرحلهی پرتکاپو و پرماجرای «دولت مطلوب اسلامی» میخواهی صحبت کنی، روی سخن بیشتر با اصحاب قدرت و اندیشه است، تا مردمی که همیشه در تقلا برای رفع حداقلهای حوایج زیستن در دار دنیا هستند. بر این باور بودم و هستم که صحبت از عدم تشکیل دولت مطلوب اسلامی با مردمی که این روزها بیش از گذشته، شرمندهی زن و بچه شدهاند و تلخی عدم توزیع عادلانهی امکانات ایران پرگهر را بیش از پیش درک میکنند، بیشتر نمک به زخم پاشیدن است و حتی بیشتر... پایم طاقت رفتن نداشت و زبانم یارای گفتن از این نادولتی. چند روز با خود گلاویز شدم تا حداقل، باب امید به آینده را سرفصل سخن قرار دهم و گامی در نخستین جهاد گام دوم بردارم. این سخن را نیز بگذاریم و بگذریم...
◻️بههرحال، تا زاهدان دو ساعت در هوا بودیم؛ پایمان که به زمین رسید ماشینی تهیه کرده و تا رسیدن به مقصد قریب به شش ساعت راه طی کردیم. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. هرچقدر از مرکز کشور به پیرامون میروی، سیمای اسب فرسودهی باقیمانده از دوران پهلوی و گریزپایی آن در توزیع عادلانهی قدرت و آگاهی و ثروت را بیشتر لمس میکنی. و هر چقدر از مرکز استان به پیراموناش حرکت میکنی، شرمگینتر از دسترویدست گذاشتن خود میشوی که چرا در رامکردن این اسب نابهکار، حق مطلب را ادا نمیکنی. شش ساعت حرکت در این مسیر زمینی، نقاشیهایی از جنس ظلم و بیعدالتی اجازهی استراحت نمیداد؛ تا آنجا که حتی فراموش کردیم که از یک مسیر ناامن در حال حرکتیم. یک مسیر ناامن و حتی بیشتر...
👈 ادامه دارد...
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 دولتسازی، گردهافشانی سیاست و فرهنگ و اقتصاد
✍️ محمد حسین طاهری
◀️ قسمت دوم : نمکگیر سفرهی مستضعفان
◻️سخن را کوتاه کنم. به مقصد رسیدیم. خانهای آماده بود برای اندکی استراحت و آغاز جلساتی که با جمعی از فعالان جوان و جویای نام منطقه قرار بود داشته باشیم. سفرهی ناهار برایمان آماده بود و مرد خانه حاضر نشد سر سفره بنشیند؛ سفرهای که مثالاش را حتی در مهماننوازی پایتختنشینها هم نمیتوانم مثال بزنم. بهگمانم هرچه در چنته داشت، سر سفره آورده بود. چند لقمه که برداشتم، تازه یاد مهماننوازی آن پیرزنی افتادم که جز برهای در آستین نداشت و آن را نیز برای مهمانش سر برید. حدس زدم که عدم حضور مرد خانه نیز باید از قبیل این داستانها باشد. او ترجیح میداد کنار زن و بچهی خود به همان نان و خرمایش مشغول باشد و ما... بگذار تا بگذریم...
◻️اولین جلسهی ما آغاز شد. اشتیاق در چشمها موج میزد و من شرمندهتر از همیشه که به این مجاهدان پیرامون په بگویم! آنچه از صداقت یاد گرفته بودم پیشه کردم و سخن را در دایره ریختم و ایشان نیز مشتاقانه نیوشیدند. پنج جلسه به این منوال گذشت. از ابراز محبتشان آتش میگرفتم. سخنی که باید وزیر و وکیل و قاضی و مدیر کشورم باید بشنوند را به این دلهای مستضعف بیدار میگفتم و آنها مشتاقانه میچیدند. خوشحال بودند که چهرهی دیگری از انقلاب اسلامی را میشنوند؛ این چهرهی پیدای پنهان. خوشحال بودند که شعار نگفتم و هر آنچه گفتم، را از صمیم قلب باور کردند؛ اگرچه وسع وجودیشان دست همتشان را میبست و فقر و محرومیت بر ارادهی راسخشان بند میزد و حتی بیشتر....
◻️بگذار صادق باشم... از آن دورههایی بود که دوست داشتم سالها طول بکشد، اما دو روز بیشتر نبود. از آن دورههایی بود که میخواستم کاش زنجیرهایی که به دست و پای خودم بستهام نبودند و معلمی ساده در این روستای دورافتاده، در این تنگهی محروم بودم شبانهروز در کنارشان میماندم و در اثارهی دفینههای عقولشان نقشی ایفا میکردم. اما پایم در پایتخت در بند بود و دستم کوتاه و خرما بر نخیل...
◻️گفتم خرما... نخلهای این روستا نیز حکایتی داشتند؛ تصویری برای بازنمایی انقلابی پرعظمت که هنوز دولتسازی نکرده است را گویاتر از این نخلها سراغ ندارم. این نخلها با زبان بیزبانی، بهسان یک مینیاتور، هزاران سخن از نقش ایفانشدهی دولت را بر فراز این روستا فریاد میکردند. مرد نخلدار باید هنگامهاش که برسد، نخل نر و ماده را بشناسد و گردهی نر را بر نخل ماده بپراکند. مرد نخلدار وظیفه دارد که رهگذر ایام را بشناسد و در این وظیفه تاخیر نکند تا خرماها بهبار بنشینند و نسوزند. مرد نخلدار وظیفه دارد که همت کند و از درختها بالا برود و پایین بیاید و گردهها را به شکوفههای خرما برساند؛ که اگر نکند، استعداد خرماشدن خواهد سوخت و جز ظاهری شبیه خرما از آن ها نخواهد ماند. نخلی که گردهافشانی نشده باشد، باری نخواهد داد و جز سنگینی بر تنهی درخت، حاصلی نخواهد آفرید. و این مرد نخلستان چقدر شبیه «دولت» است. دولت اگر امکانات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را به جان تکتک مردم سرزمیناش نرساند، مردمان مستعد بهثمر نخواهند نشست و مثل نخلهای این خانهها، مثل مردمان این روستا خواهند سوخت و جز ظاهری از شهروندی نظام اسلامی از آنها نخواهد ماند و حتی بیشتر...
👈ادامه دارد...
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 دولتسازی، گردهافشانی سیاست و فرهنگ و اقتصاد
✍️ محمد حسین طاهری
◀️ قسمت سوم: شنیدن کی بود مانند دیدن
◻️بگذاریم و بگذریم... گفتم که یک پا خواسته و یک پا نخواسته راهی این سفر شدم و هنوز بر همین حالم، اما با کمی بیشتر. باید به سیستان و بلوچستان رفت... باید به هزار روستای دیگر مثل روستایی که در آن بودم سر کشید... اما نه برای گفتن که برای دیدن؛ که برای نیشتر خوردن؛ که برای طعنهزدن به خود خفتهای که اسیر بازی سیاست شده است و در این بازی، مستضعفانی را که بار انقلاب بر دوش آنهاست را به فراموشی سپرده است. باید به این روستاها رفت تا سنگینی بار مسئولیت را که اتاقهای کولردار و کتابخانههای رنگارنگ حسکردناش را از ما میگیرند، به جان لمس کرد. باید به این روستاها رفت و حتی بیشتر ماند و بیشتر دید و به این سوال پاسخ داد که چرا در نظام اسلامی، از سر مصلحت هم که شده، برای تزریق نئولیبرالیسم پرزرقوبرق «منطقههای آزاد تجاری» را میتوان راه انداخت و ساختارهای عادی و معمول حاکمیت را بهنفع تجارت آزاد میتوان کنار نهاد، اما برای رساندن عطیههای خدادادی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی نمیتوان از سد ساختارهای فشل و فرسودهی دولت آمرانهی باقیمانده از رژیم پیشین عبور کرد و حتی بیشتر...
◻️سفر بلوچستان در چهار روز به پایان رسید. دوباره شش ساعت از مسیری که میگفتند ناامن است به زاهدان برگشتم و دو ساعت بعد با هواپیما در تهران بودم. خسته بودم اما این سوال اجازه نمیداد پلک روی هم بگذارم... تحمل این دو ساعت سختتر و نفسگیرتر از آن شش ساعت بود. مثل مارگزیده به خودم میپیچیدم و به این فکر میکردم که با چند هزار سفر در قالب اردوی جهادی نیز نمیتوان این روستا را آباد کرد، حال آنکه با یک تغییر کوچک و با یک تصویب قانون در مجلس در کوتاهمدت نیز میتوان از شرمندگی حاکمیت در برابر این مناطق کم کرد. به این فکر میکردم که کاش دوستان و فعالان عرصهی دولتسازی و کسانی که به آیندهی ایران پرقدرت و پرشکوه میاندیشند، یک پا خواسته و یک پا نخواسته راهی این سفرها بشوند؛ ولی نه برای حرف زدن و سخنراندن؛ که برای تنبیه خاطر و تلقی سنگینی بار مسئولیت دولتسازی... این سفر به من آموخت که برای دولتسازی گاهی باید حرف نزد، باید حرف شنید؛ باید دید و حتی بیشتر.... دلی که بیدار نشده باشد، دولت نخواهد ساخت، حرف خواهد بافت.
👈 پایان
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 جامعه ای که نمی خواهد رشد کند!
✍️ محمد حسین پور
◻️اگر آمار اعضای انواع کانالها و صفحات فضای مجازی را دنبال کنیم، یک نکته ی آزاردهنده به چشم می خورد، آن هم استقبال بیش از 85 درصد ممبرها به بحث های غیرعلمی و غیرسیاسی شامل طنز و سرگرمی و ... است که اتفاقا در فضای حقیقی جامعه هم بالاتفاق می توانیم بر این موضوع اعتراف کنیم.
◻️یعنی جامعه، تمایلی به اندیشیدن و تحلیل کردن و یاد گرفتن و ... نشان نمی دهد. یعنی جامعه طوری اعتقاد پیدا کرده که نه سیاست برایش مهم است و نه علم و فکر و تحلیل داشتن.
◻️داریم آرام آرام به سمت ساخته شدن جامعه ای می رویم که نه میخواهد تحلیل سیاسی کند و نه آموزش خاصی ببیند و فقط دنبال زندگی ای هست که چند ویژگی دارد و به قولی بقیه چیزها در نظرش مهم نیست و صدالبته که قشر نخبگانی جامعه، مدنظر ما نیست.
◻️و اما تعدادی از ملاک های این زندگی:
🔹 از لحاظ مالی به حدی برسد که خورد و خوراک و مسکن را تامین کند، و یک وسیله نقلیه در خور شان داشته و مسافرتی هم برود.
🔹 می خواهد همیشه وضع ظاهری خوبی داشته و همیشه دیده شود.
🔹 می خواهد فقط زندگی کند و پشت جملاتی مثل #من_سیاسی_نیستم و #علم_به_درد_نمیخورد پنهان شود و ادای روشنفکری هم دربیاورد.
🔹 می خواهد بدون تخصص و مطالعه کافی در همه زمینه ها نظر بدهد.
🔹 اعتقاد دارد به نظراتش خیلی اهمیت نمی دهند.
🔹 یک مرض بدی به نام روزمرگی دارد.
اما مهمتر از همه این جامعه بر محور یک هدف میچرخد و آن هم تمرکز سعی و تلاشش بر سروسامان دادن زندگی مادی خودش در حد توانش است که عمده آن بر دوش به دنبال پول رفتن است.!!
و هزاران ویژگی دیگر که تقریبا همه نمونه اش را در اطراف خودمان سراغ داریم.
◻️جامعه ای که بخواهد به همین منوال پیش برود نه برنامه ای برای رشد بصیرتی و معنوی خود خواهد داشت و نه وظیفه خود را بخوبی در مسائل مهم تشخیص خواهد داد.
◻️در اینجا نمیخواهم به علل شکل گرفتن همچین جامعه ای مثل برخی تصمیمات نادرست اقتصادی و فرهنگی دولتها، اشاره کنم ولی برای ساختن امتی که قرار است اهداف والای جمهوری اسلامی را محقق کند خیلی باید تلاش کرد و زحمت کشید. نگذاریم این قشر از جامعه زیاد بشود.
◻️باید مسیر جذب افراد مختلف از اقشار جامعه را به مبانی فکری صحیح در زمینه های انسان شناسی و هستی شناسی و معرفت شناسی هموارتر و روشهای مطمئن تری در جذب این افراد بکار گیریم.
◻️این نوشته فقط هشداری بود از باب دغدغه مندی و احساس تکلیف نگارنده نسبت به جامعه و به همه نخبگان اعم از سیاسی، علمی و ...
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 منشأ حقوقی تصمیم اخیر رهبری در مورد واکسنهای خارجی
✍️علی ثقفی
◀️ آیا اعلام ممنوعیت خرید واکسن از آمریکا و انگلیس در حوزه اختیارات ولی فقیه بود؟
◻️برخی آن را انکار کرده اند اما نگاهی به اصل ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی نشان می دهد که این کار دقیقاً در حوزه اختیارات ولی فقیه بوده است.
◻️ اصل ۵۷ قانون اساسی میگوید قوای کشور زیر نظر ولایت مطلقه فقیه عمل می کنند
◻️این اصل نشان می دهد که سه قوه کشور مستقل از ولیفقیه نیستند، بنابراین تصمیمات آنها ذیل مقام ولایت فقیه قانونیست.
◻️ علاوه بر اینکه قید اطلاق در ولایت فقیه در اصل ۵۷ قانون اساسی دلالت بر اختیارات وسیع ولی فقیه در هدایت امور و اداره کشور براساس مصالح مردم دارد.
◻️از طرف دیگر در بند یکم و دوم اصل صد و ده قانون اساسی تعیین سیاستهای کلی کشور و نظارت بر آن جزء اختیارات ولی فقیه شمرده شده است. در سیاست های کلی سلامت کشور از جمله این سیاستها ارائه خدمات بهداشتی، درمانی مبتنی بر اصول و ارزشهای انسانی- اسلامی و کاهش مخاطرات و آلودگیهای تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی ذکر شده است.
◻️بنابر آنچه از مواد قانون اساسی و سیاستهای کلی سلامت گفته شد، در مسائل مهم از جمله سلامت جان میلیونها مسلمان وقتی برخی مسئولان اجرایی نسبت به این امر خطیر مسامحه می کنند، در چنین مواقعی از آنجا که سه قوه زیر نظر رهبری هستند و فرد بالاتر خود بخود اجازه ورود در زیر مجموعه خود را دارد، علاوه بر این همچنین از باب اطلاق ولایت فقیه بر حوزه اختیارات مسئولان کشور و نیز مستند به حق نظارت رهبری بر قوا، آنجا که این نظارت عملی ضرورت می یابد، ورود مصداقی در چنین مواردی از جمله اختیارات رهبری بلکه وظیفه ی اوست.
◻️طبیعی است مجلس خبرگان نیز که نماینده اقشار مردم است، می تواند علت تصمیم رهبری را در مواردی چون مورد اخیر سوال کند و مرجع حقوقی مردم در این سوالهایشان همین مجلس است.
◻️یک سوال عوامفریبانه هم در این مسئله مطرح شده است و گفته شده مگر رهبری تخصص پزشکی دارد که در این زمینه نظر داده است! سوال ما این است کدام رهبر عالی در کدام کشور است که در تمام زمینه ها دارای تخصصهای متعدد و متنوع است؟ و کدام رهبر عالی است که در همه ی موارد اینچنینی تصمیم نمی گیرد و نظر خود را اعلام نمی کند؟ مسئله روشن است...
براساس یک اصل عقلانی یک مدیر عالی در این زمینه ها از کارشناسان خبیر و امین بهره می برد.
این مطلب آنقدر روشن است که جا دارد انسان نسبت به کسی که این سوال را می پرسد تعجب کند.
◻️اما مسائل و شبهات این روزها نه حقوقی است و نه تخصصی بلکه داستان جنگ همه جانبه ی تبلیغات شیاطین عالم است که با همه ی رجل و خیل خارجی و داخلی خود بر ضد انقلاب اسلامی به میدان آمده و هر رطب و یابسی را بصورت پر حجم تکرار می کنند تا بلکه اثر کند و در مطالبشان چندان بدنبال منطق و حرف حساب نیستند.
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 راهِ روشن
✍️ علی ثقفی
◻️ومَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّى يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
خدا قومى را كه هدايت كرده است گمراه نمىخواهد، تا برايشان روشن كند كه از چه چيز بايد بپرهيزند، كه خدا بر هر چيزى داناست. سوره توبه 115
◻️تفسیر المیزان می گوید خداوند مؤمنين را تهديد مى كند به اينكه اگر از آن كارهائى كه خداوند بيان كرده پرهيز نكنند، بعد از هدايت گمراهشان خواهد كرد، و آن كارى كه خداوند از آنها نهى نموده همان استغفار كردن براى مشركين و محبت به ايشان است ، كه مؤ منين بايد از آن بپرهيزند، و الا بعد از هدايت دچار ضلالت مى شوند.
◻️سردرگمی امروز طوری که راه گشایش برای اکثریت نخبگان مشخص نیست ناشی از عدم مراقبت در آن چیزهایی است که خدای متعال به واسطه انقلاب اسلامی ما را به آنها هدایت کرد
◻️پیروی از امام جامعه, پرهیز از نزاع و اختلاف داخلی, هوشیاری نسبت به دشمن, رعایت امر محرومان, دوری از دنیا طلبی, اجتناب از محافظه کاری و امثال اینها همان هدایتهای الهی در انقلاب اسلامی بود.
◻️ در این میان سستی نسبت به دشمن، گرایش به دشمن، اعتماد به دشمن، خوش باوری نسبت به تضمین ها ، وعده ها و معاهده های دشمن و حتی برقراری رشته های محبت با دشمن از جمله گناهانی است که موجب گمراهی جامعه می شود. این انحراف بعد از جنگ شدت گرفت. بنابراین نباید جامعه را ملامت کرد چرا در دهه هفتاد آنچنان کردند و چرا در سال 92 به اعتدال نسبت به دشمن که بر خلاف صریح دستور قرآن کریم در شدت داشتن در مقابل اوست رای دادند و چرا در سال 96 باز هم براین رای تکیه زدند. لوموا انفسکم
◻️اگر امروز اکثریتی از نخبگان کاسه چه کنم به دست گرفتهاند برای همین غفلت است. راه رهایی روشن است: بیدار شدن، پشیمانی و بازگشتن از آن راهی که رفتیم و در این منجلاب سرگشتگی گرفتار شدیم و تصمیم بر مراقبت از این راه روشن
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 رازهای فاطمه و پنهان کاریهای ما (1)
✍️ علی ثقفی
◻️باور حضرت زهرا س این بود کنار رفتن علی ع از حکومت و عدم تشکیل دولت اسلامی یعنی نا تمام ماندن رسالت . و می دید بعدها چه مصیبتهایی بر سر بشر می آید. برای همین او خود را با هر آنچه داشت فدا کرد. مقام ملکوتی او هر چه بود و در هر مقام والایی که قرار داشت باز هم او یک زن بود و جسمش و روحیاتش زنانه بود و شاید بتوان تصور کرد ریحانه ی رسول در آن حجم هیجان قدرت و خشونت بازگشته ازمیراث عرب در مدینه چطور آسیب خواهدخورد. تاریخ بیاد دارد وقتی پیامبر ص خبر ولادت حضرت زهرا را به اصحاب داد از تولد یک دختر روی درهم کردند و پیامبر ص فرمود او ریحانه ای است که او را می بویم
◻️و رُوِيَ أَنَّهَا مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِيهَا مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ نَاحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ بَاكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ يُغْشَى عَلَيْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ وَ تَقُولُ لِوَلَدَيْهَا أَيْنَ أَبُوكُمَا الَّذِي كَانَ يُكْرِمُكُمَا وَ يَحْمِلُكُمَا مَرَّةً بَعْدَ مَرَّةٍ أَيْنَ أَبُوكُمَا الَّذِي كَانَ أَشَدَّ النَّاسِ شَفَقَةً عَلَيْكُمَا فَلَا يَدَعُكُمَا تَمْشِيَانِ عَلَى الْأَرْضِ
◻️ سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند. احوال حضرت زهرا س بعد از رحلت پیامبر ص را اینطور روایت کرده اند: "مصعّبة الرأس" دستمال را از سرش باز نکرد.درد زهرا چه بود؟ "ناحلة الجسم" ناحله به شتر لاغر و به شمشیر و خنجری می گویند که بر اثر کثرت ضربه تیغه اش نازک و تنک و باریک شده، پیکرحضرت در این مدت کوتاه چرا اینقدر نحیف شد؟ " مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ" منهده از ریشه هدد است. گفته اند الهَدُّ : الهَدْمُ الشديد والكسر كحائِط يُهَدُّ بمرَّة فَيَنْهَدِم. انهدام شدید و شکستن مانند دیواری که یکباره فرومی ریزد و منهدم می شود. پیامبر ص فرمود اللهم إني أَعوذ بك من الهَدِّ والهِدَّة. پروردگارا پناه بر تو از شکستن. چرا صدیقه ی طاهره س در خود فرو شکست و ناگهان فروریخت؟ " باکیة العین" چرا چشمان حضرت زهرا س دائما گریان بود؟ "محترقة القلب" چرا قلب حضرت پیوسته آتش گرفته بود؟ چرا مکررا بیهوش می شد و بهوش می آمد؟
◻️ چه رنج عظیمی بر جان این سرور بانوان بهشت افتاده بود؟ آیا بانویی که فانی در خداست خود را می بیند؟ مصیبتهای شوهر، پدر وفرزندانش پیش چشم او به چیزی می آید؟ حکومت کردن در عرف عالم برای خوردن است . کسی که سه روز غذای گلوی فرزندانش را لوجه الله به یتیم و مسکین و اسیر می دهد از به حکومت نرسیدن شوهر غصه ناک می شود؟ چرا مدت عمر حضرت معلوم نیست؟ چرا تاریخ شهادت او ابهام دارد؟ چرا قبر او پنهان است؟
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 رازهای فاطمه و پنهان کاریهای ما(2)
علی✍️ ثقفی
◻️فاطمه که از دنیا رفت مدينه یکپارچه شیون و عزا شد، زنان در خانه اش جمع شدند و او را صدا زندند اى بانوى ما، اى دختر رسول خدا و چنان گریستند گویی مدينه به لرزه درآمده بود. مردان هم به حضور على ع رسيدند كه نشسته بود و حسن و حسين هم جلو پدر نشسته بودند و مىگريستند و مردم هم از گريه آن دو مىگريستند. مردم مدینه هم پیغمبر و یادگاران او را دوست دارند و هم به زندگیشان، عاداتشان، بزرگانشان، رودربایستی هایشان وابسته اند.
◻️مردم بیرون خانه اجتماع کرد منتظر کامل کردن یک تشریفات با شکوه برای پاره تن رسول هستند . هم برای آرامش وجدان و هم برای رفتن بسراغ زندگیشان. بدون آنکه بپرسند فاطمه چرا می گریست؟ فاطمه چرا ناراضی بود؟ چرا به خانه اش حمله کردند؟ ماجراهای این حمله چه بود و فاطمه چه صدماتی دید؟
◻️ابوذر از درون خانه پیغامی برای اجتماع آورد. پیامی که در وصیت فاطمه به علی آمده بود. من این مردم را نمی خواهم. بروند سراغ زندگیشان. ابوذر گفت: برويد كه بيرون آوردن جنازه دختر رسول خدا (ص) به تأخير افتاد. مردم برخاستند و رفتند و چون شهر آرام گرفت و پاسى از شب گذشت، على و حسن و حسين عليهم السلام و عمار و مقداد و عقيل و زبير و ابوذر و سلمان و بريده و تنى چند از بنى هاشم و خواص دوستان على (ع) جنازه را بيرون آوردند و بر آن نماز گزاردند و در دل شب به خاك سپردند.مردم هم فردا و فردا ها تا امروز نپرسیدند چرا چنین شد. هیچ انقلابی در مدینه بر پا نشد. هیچ التهابی در جهان اسلام شکل نگرفت. جامعه اسلامی یادگاران پیامبر را که کنار گذاشت و خوش و خرم تا برپایی یک تمدن باشکوه به پیش رفت. آنها می خواستند برای آرامش وجدان تاریخ فدک را به خاندان پیامبر بازگردانند.
◻️می بینید که جامعه ی ظاهر گرا تا کجا می تواند حرمت آل الله را حفظ نموده، بساط عیش و عشرت و رفاه و پیشرفت را براه کند و یک حقیقت الهی را پنهان کند. جوامع دائما در یک توافق عمومی برای پنهان کاری هستند. امروز هم همین است. والا اگر بشریت بداند فاطمه چه رنجی کشید و چه صدماتی خورد و اینها برای چه بود باید همان انقلاب و التهاب و تحول و تغیر در جامعه پدید آید.
◻️حضرت ولی عصر عج فاطمه زهرا س را اسوه خود می داند. فاطمه کیست که آخرین ذخیره ی الهی، موعود همه ادیان آسمانی، تحقق بخش فلسفه خلقت بشر او را الگوی خود می داند؟ این همه عظمت در این بانو و این همه راز آلودگی؟ هرگاه جوامع اسلامی دست از این پنهان کاری برداشتند و به کوتاهی خود در برابر ولایت در هر زمان معترف شده و بسوی آن نشانه های هدایت در جامعه رفتند، آن وقت آن راز فاطمه با ظهور فرزندش آشکار خواهد شد و الا فاطمیه ها می آید و می رود و بساط روضه و گریه و تجلیل و آش و پلو همچنان بر قرار خواهد بود
◻️جامعه ی انقلابی ایران از آن انتهای غفلت و پنهان کاری در تاریخ فاصله گرفت و در مقابل آن قیام کرد و 42 سال است شایسته ترین های دین را در حاکمیت در راس جامعه مورد حمایت قرار داده است اما اتمام رسالت این جامعه، یکپارچه سازی علوی حکومت است. اگر یک بخش از حاکمیت ما علوی و یک بخش دیگر اموی و عباسی است و تعیین تکلیف این حکومت هم به دست مردم است، معلوم می شود هنوز تا رسیدن به سیره ی فاطمه زهرا س در تحقق دولت اسلامی فاصله داریم
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 معمای بودجه، معمای مدیریت و حقوق مردم
✍️علی ثقفی
◻️رئیس مجلس گفته است "از ۲.۴۶۰ هزار میلیارد تومان مجموع بودجه عمومی کشور ، ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت یکجا به عنوان بودجه شرکتهای دولتی کنار گذاشته شده است؛ خب بگویید این شرکتها چه کسانی هستند و جزئیات این بودجه چیست"
◻️یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم می گوید 85% از این 1500 هزار میلیارد تومان مزبوط به پنج شرکت دولتی است که در راس آن شرکت ملی نفت با بودجه 900هزار میلیارد تومان قرار دارد. او گفته ما عملا فقط بر یک سوم از درآمدهای ناشی از بودجه نظارت داریم و بر دو سوم از درآمدهای کشور نظارتی نیست! سپس اضافه کرده هیچکس در کشور نمی داند درآمد شرکت ملی نفت چقدر است. آنها می گویند این ارقام سری است و ما فقط برای سه نفر می فرستیم اما بنده می گویم همان سه نفر هم نمی دانند این درآمد چقدر است!
◻️اجازه دهید این بخش پنهان بودجه را به عدد بنویسم: 1500،000،000،000،000 تومان! می توانید آن را بخوانید؟ : یک بیلیاررد و 500 بیلیون تومان ! یا می توانید آن را تصور کنید؟ این پول ملت است که خادمان ملت حاضر نیستند به مالک این پول در باره نحوه هزینه کرد و درآمدهای حاصل از آن توضیحی بدهند.
◻️آیا این حرفها قابل باور است؟ اگر اینطور نیست مسئولان باید جواب بدهند. اما مسئولان جواب نمی دهند. مسئولان سابق قوه مجریه هم جواب نداده اند. مسئولان ابق هم همینطور
◻️چند نکته:
◻️اول اینکه آیا ضرورت شفاف سازی بودجه امری مبهم و محتاج دلیل است؟ اگر اینطور نیست چرا سالها دستگاههای مختلف چنین نکرده اند؟ چرا مجالس گذشته و قوه قضاییه به این مسئله ورود نکرده ا ست ؟ تذکر رهبری به مجلس قبل برای اصلاح ساختار بودجه به کجا رسید؟ وقتی دستگاهها نظارتی حساسیتی نسبت به این امور ندارند حد اقل چرا نخبگان و مردم نسبت به این امور حساس نبوده اند؟
◻️دوم: اصلاح دستگاههای دولتی و حکومتی امری دو لایه است. در یک لایه مسائلی بدیهی وجود دارد که تنها راه حل آنها وجود یک نیروی پیش ران از بیرون دستگاههاست. همچنین انتخاب درست مردم می تواند دستگاههای اجرایی و ناظر را دارای اراده اصلاح نماید. اما لایه دوم مسائل دولت و حکومت به زیرساختهایی نیاز دارد. این زیرساختها مبتنی بر مبانی فکری اسلام شامل الگوی های پیشرفت و نیز نظامات اداره کشور است. این لایه نیاز مند تامین منابع مادی لازم و وجود نیروی انسانی توانا و باور مند نسبت به قابلیتهای اسلام جهت اداره کشور است. اصلاح در لایه دوم امری تدریجی است اما کارگزاران صالح و پی گیر می توانند با اصلاح تدریجی در لایه دوم پیشرفت در کشور را تعمیق و تضمن کنند.
◻️فعلا حلقه های میانی و مجموعه ای از تشکلهای جوان و فعال در مسائل مختلف از جمله بودجه می توانند در این زمینه روشنگری و مطالبه گری نماید. این همان نیروی رانش گر و ایجاد کننده اراده تغییر در ساز و کارهای مدتی در کوتاه مدت است
◻️ضمنا ببینید وقتی عدم شفافیت در این امور موجب سوء مدیریت ها و سوء استفاده ها می شود امروز مباحث گروههای نخبگان چیست، حساسیتهایشان کجاها و درگیریها و صرف وقتهایشان در کدام مسائل است؟
◻️ باید ملت را نسبت به منافع و حقوقش آگاه کرد. انقلاب اسلامی این حق را به ملت داده است. کسی هم نمی تواند مردم را از آن محروم کند. آنچه این مردم را محروم کرده عدم آگاهی نسبت به حقوقشان است
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 مائده آسمانی
✍ علی ثقفی
◻️هرگاه عرصه بر کسی تنگ بیاید باید او را مراعات کرد کار دست کسی ندهد
◻️سوالهایی جدی وجود دارد که کسانی باید پاسخ دهند و کسانی هم باید نگذارند سوال شونده از زیر سوال شانه خالی کند
◻️ در بودجه کشور یک سیاه چاله و یک عدد نجومی با پانزده صفر وجود دارد که باید دولتی که هشت سال است بر این خوان نعمت هزار و پانصد هزار میلیاردی نشسته (مانند دولتهای قبلی) جواب دهد
◻️وقتی از عددی به اندازه ۵۸ میلیارد دلار ارز و مابه التفاوت آن در بازار یعنی پانصد هزار میلیارد تومان خبر داده می شود که در جیب یک طبقه ی نوپدید رفته است، باید منطق این مسئولان سخاوتمند فهمیده شود
◻️وقتی فقط در سه ماهه ی اول سال جاری مبلغ ۳/۸میلیارد دلار خروج ارز از کشور اتفاق افتاده باید معلوم شود از کدام مرز این فرار انجام شده
◻️وقتی هزارها هزار میلیارد تومان از پول این ملت گرفتار در بورس معلوم نمی شود در جیب کدام شرکت دولتی رفته و از آنجا بکجا خواهد رفت باید با آرامش و بدون کمک به خطاکار گذاشت تا عده ای منافع مردم را حراست کنند
◻️و وقتی از این نمونه ارقام کلان اقتصادی در کشور همچون سیل بنیانها را تخریب می کند باید جلوی سیل را گرفت.
◻️اینها غیر از اینستکه این موارد باید در زمان مناسب توسط مقام قضایی بمنظور بازدارندگی های آینده رسیدگی شود.
◻️ اکنون نیز که ملت به کسانی امید دارد که تکلیف نان یکساله شأن را معین کنند باید گذاشت فضا آرام باشد
◻️وقتی مجلس در حال جمع و تفریق کردن است و مشغول تصحیح برگه حساب دولت است کاش می گذاشتیم مجلسی ها حواسشان جمع بماند و برای دانش آموزی که می داند برگه اش را خراب کرده و حسابی کلافه و عصبانی شده، جایی برای بهانه گیری و انحراف حواس اولیا و مالکان دولت یعنی مردم نمی گذاشتیم
◻️وقتی زنگ حساب رسیده آنچه می تواند یک دانش آموز تنبل را نجات دهد تنها نگاه او به آسمان و دعای او برای رسیدن یک مائده آسمانی است
◻️که ناگهان این مائده رسید: «منقل»
◻️ حالا عده ای هم می گویند منقل جواب منقل! غافل از این مقابله به مثل را در زمین دشمن انجام می دهند نه روی سر مردم. یا برخی هم می گویند اول او گفت منقل. این دوستان هم کشور را با دبستان و دعوای سجاد رضایی آن کودک بامزه اصفهانی و دوستش پوریا جعفری اشتباه گرفته اند
◻️رهبری نسبت به قصد دشمن برای بی ثبات سازی کشور هشدار دادند. این منقل ها مثل آتش های کوچکی است که گاه بر اثر بی مبالاتی هایی یک جنگل را به آتش می کشد
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖
➖➖➖➖➖➖➖
🔲 میدان مبارزه جمهوری اسلامی کجاست؟
✍️ محمد حسین پور
◻️ جمهوری اسلامی از زمان استقرارش تا به الآن همواره در چند جبهه و با ابزارهای متناسب با آن جبهه درگیر بوده و قطعا این درگیری در آینده هم ادامه خواهد داشت.
◻️میدان اول، جبهه تمدنی و ایدوئولوژیست؛ جائی که جریان منقطع از معنویت و غرق در عالم ماده را جلوی خود می بیند و همواره با سلاح فطرت و تعالیم بزرگانی همچون علامه طباطبائی (ره) و شاگرد شهیدش مطهری با این جریان به مبارزه برخواسته و در سالیان اخیر نیز با پرچمداری رهبر معظم انقلاب اسلامی و شخصیت هایی مثل آیت الله مصباح (ره ) ادامه یافت... و قطعا شاگردان این بزرگان طلایه داران این بخش مبارزه در آینده خواهند بود.
◻️میدان دوم، جبهه غربزدگان داخلیست که تنها راه سعادت را در دنباله روی از سیاست های غرب می بینند و همه آمال و آرزوهایشان سیستم های برآمده از تفکر اومانیسم غربیست که حقا و انصافا هم این میدان بیشترین انرژی را از نظام و امت اسلامی چه در جمهوری اسلامی و چه در سایر بلاد اسلامی می گیرد. چون این قشر نه تنها بر قشر نخبگانی و خواص جامعه اثر می گذارند بلکه برای قشر خاکستری هم با شعارهای شبه روشنفکرانه نسخه تجویز می کنند.
◻️میدان سوم جبهه بریدگان از آرمانهای انقلاب می باشد که مهمترین علت شکل گیری این قشر، سست شدن اعتقاد اولیه به آرمانهای انقلاب و عدم استقامت کافی در مسیر نیل به این اهداف بوده بطوریکه نتیجه و اثرش را بصورت عمده در زاویه پیدا کردن با ولی جامعه نشان می دهد و مهم ترین وسیله شناخت این افراد هم عدم بصیرت کافی داشتن این افراد می باشد و این قشر از صدر اسلام (افرادی مثل طلحه و زبیر و کشته شدگان جنگ نهروان و...) تا به الآن وجود داشته است.
◻️میدان چهارم، جبهه تبیین می باشد؛ جائیکه جمهوری اسلامی باید تمام آرمانها و اهداف خود، به همراه مسیر رسیدن به این قله ها را به آحاد امت خود تفهیم کرده و مشکلات و آسیب های این راه را برای مردم قابل تحمل تر بکند که این کار را باید خواص جامعه از امام و ولی خود گرفته و در قالب یک جهاد تبیینی در اختیار عموم مردم قرار دهند.
➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/almottaqin
➖➖➖➖➖➖➖