eitaa logo
القاب آقا امیرالمؤمنین (حیدر علی مولا)
144 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۲. الْآخِرُ شخصی از امیرمؤمنان علیه السلام سؤال کرد: چگونه صبح کردید و در چه حالی هستید؟ حضرت فرمود: «أَصْبَحْتُ وَأَنَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ وَالْفارُوقُ الْأَعْظَمُ وَأَنَا وَصِی خَیرِ الْبَشَرِ وَأَنَا الْأَوَّلُ وَأَنَا الْآخِرُ وَأَنَا الْباطِنُ وَأَنَا الظّاهِرُ وَأَنَا بِکُلِ ّ شَی ءٍ عَلِیمٌ وَأَنَا عَینُ اللَّهِ وَأَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَأَنَا أَمِینُ اللَّهِ عَلَی الْمُرْسَلِینَ، بِنا عُبِدَ اللَّهُ وَنَحْنُ خُزّانُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَسَمائِهِ وَأَنَا أُحْیی وَأَنَا أُمِیتُ وَأَنَا حَی لا أَمُوتُ»؛ «صبح کردم در حالی که من صدّیق اکبر و فاروق اعظم هستم. من وصی بهترین بشر هستم. منم اول، منم آخر، منم باطن، منم ظاهر، من به هر چیزی عالم هستم. منم عین اللَّه، منم جنب اللَّه، من امین خدا بر پیامبران هستم. به واسطه ما خداوند عبادت می‌شود، ما خزینه‌های الهی در آسمان و زمین هستیم. من زنده می‌کنم، من می‌میرانم، و من زنده لایموت هستم». سؤال کننده از این جواب امیرمؤمنان علیه السلام درشگفت ماند، پس حضرت فرمود: «اوّل؛ یعنی اولین کسی هستم که به رسول خداصلی الله علیه وآله ایمان آوردم. آخر؛ یعنی آخرین کسی بودم که آن حضرت را زیارت کردم، آن گاه که ایشان را در قبر گذاشتم. ظاهر؛ یعنی من ظاهر اسلام هستم. باطن؛ یعنی من مملوّ از علم و دانش هستم. به همه چیز آگاهم؛ یعنی هرچه را که خدا به پیامبرش آموخت، آن حضرت نیز همه را به من خبر داد. من عین اللَّه هستم؛ یعنی چشم بینای خدا بر مؤمنان و کافران هستم. من جنب اللَّه هستم، اشاره به فرمایش خدای تعالی است که می‌فرماید: «یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ» 📚سوره زمر، آیه ۵۶. «افسوس برمن از کوتاهی‌هایی که در اطاعت فرمان خدا کردم». پس هرکه درمورد من کوتاهی کند، در مقابل خدا کوتاهی کرده است. من زنده کننده ام؛ یعنی سنّت رسول خداصلی الله علیه وآله را زنده می‌کنم. میراننده هستم؛ یعنی هرگونه بدعتی را نابود می‌کنم. من زنده ای هستم که مرگ ندارد، اشاره به فرمایش خدای تعالی است که فرمود: آنان که در راه خدا کشته شده اند را مرده نپندارید، بلکه ایشان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند». 📚 بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۳۴۸؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۳۸۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۳. آنَسَ بِالْمَوْتِ عاشق و دلباخته شهادت و مرگ در راه خدا. آن حضرت قسم یاد کرده است: «وَاللَّهِ لَابْنِ أَبِی طالِبٍ آنَسَ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْی أُمِّهِ»؛ «به خدا قسم که (علی) فرزند ابوطالب عاشق تر و مأنوس تر به مرگ و شهادت است تا علاقه طفل شیرخوار به پستان مادرش». 📚 بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۲۲۳؛ الاحتجاج، ج ۲، ص ۹۵؛ نهج البلاغه، خطبه ۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۴. أَعْلَمُ بِالقُرْآنِ از همه بیشتر به قرآن علم و آگاهی دارد. آن حضرت در بیانی فرمود: «واللَّهِ إِنِّی أَعْلَمُ بِالْقُرْآنِ وَتَأْوِیلِهِ مِنْ کُلِ ّ مُدَّعِ عِلْمِهِ، وَلَوْلا آیةٌ فِی کِتابِ اللَّهِ لَأَخْبَرْتُکُمْ بِما یکُونُ إِلی یوْمِ الْقِیامَةِ»؛ «به خدا سوگند! من از هر کسی بیشتر به قرآن و تأویل آن علم دارم، از هرکه ادّعا کند، اگر نبود آیه ای در قرآن، هرآینه به شما خبر می‌دادم آنچه را که قرار است تا روز قیامت اتفاق بیفتد». 📚الارشاد مفید، ج ۱، ص ۳۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۵. أَعْلَمُ بِطُرُقِ السَّمآءِ به راه‌های آسمان آگاهی دارد، حتی دانش او به آسمان‌ها بیشتر از زمین است. آن حضرت در بیانی فرمود: «فَوَاللَّهِ إِنِّی بِطُرُقِ السَّمآءِ أَعْلَمُ بِطُرُقِ الْأَرْضِ» «به خدا قسم! من به راه‌های آسمان آشناتر هستم تا راه‌های زمین». 📚مصباح البلاغة، ج ۲، ص ۳۴۶؛ مشابه آن در نهج البلاغه، خطبه ۱۸۹ آمده است. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۶ . اِکْتَفی بِطِمْرَیهِ به کمترین امکانات دنیوی اکتفا و قناعت نموده است. پس فرمود: «أَلا وَإِنَّ إِمامَکُمْ قَدْ اِکْتَفی مِنْ دُنْیاهُ بِطِمْرَیهِ وَمِنْ طَعامِهِ بِقُرْصَیهِ... »؛ «آگاه باش امام شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است». 📚نهج البلاغه، نامه ۴۵ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۷. الْأَمانُ حضرت فرموده است: «أَنَا وَأَهْلُ بَیتِی أَمانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ کَما أَنَّ النُّجُومَ أَمانٌ لِأَهْلِ السَّمآءِ»؛ 📚 غرر الحکم، حدیث ۳۷۶۴. «من و اهل بیت من موجب امان و امنیت مردم روی زمین هستیم؛ همان گونه که ستارگان امان اهل آسمان می‌باشند». حافظ رجب برسی از علمای قرن نهم نیز در توصیف خود از امیرالمؤمنین علیه السلام می‌گوید: «أَنْتَ الْأَمانُ مِنَ الرَّدی أَنْتَ النَّجاةُ مِنَ الْمَهالِکِ، أَنْتَ الصِّراطُ المْسُتَقِیمُ قَسِیمُ جَنّاتِ الْأَرائِکِ»؛ «تو موجب امان و امنیت از رذالت و نجات از هلاکت هستی، تو راه مستقیم خدا و تقسیم کننده بهشت‌های الهی هستی». 📚 مشارق انوار الیقین، ص ۳۷۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۸ . أَمِیرُ الْکَلامِ سخن و کلام او و سایر امامان علیهم السلام برترین و بالاترین کلام هاست. شاهد آن نیز، کتاب ارزشمند نهج البلاغه است چنان که فرموده: «وَإِنّا لَأُمَراءُ الْکَلامِ، وَفِینا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَعَلَینا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ»؛ «همانا ما امیران سخن هستیم، درخت سخن در ما ریشه دوانده، و شاخه‌های آن بر ما سایه افکنده است». 📚 بحارالانوار، ج ۳۱، ص ۲۴۵؛ اعلام الدین، ص ۳۳۱؛ نهج البلاغه، خطبه ۲۳۳؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۳، ص ۱۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۹ . أَمِینُ رَبِ ّ الْعالَمِینَ امین و امانت دار پروردگار جهانیان. خود حضرت فرموده: «أَنَا أَخُو سَیدُ الْمُرْسَلِینَ وَأَمِینُ رَبِ ّ الْعالَمِینَ»؛ «من برادر آقای پیامبران و امین پروردگار جهانیان هستم». 📚بحارالانوار، ج ۵۴، ص ۳۴۱ پس در لسان امامان علیهم السلام و دعاها نیز جاری شده و در یکی از زیارات آن حضرت آمده: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیدَ الْوَصِیینَ، وَأَمِینَ رَبِّ الْعالَمِینَ» «سلام بر تو ای آقای جانشینان و امین پروردگار جهانیان». 📚 بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۲۸۵؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۰ . أَوَّلُ مُؤْمِنٍ بِالرَّسُولِ اولین کسی که به پیامبرصلی الله علیه وآله ایمان آورد. علی علیه السلام می‌فرماید: در جریان آغاز دعوت پیامبرصلی الله علیه وآله و دشمنی قریش، آنان می‌گفتند: محمّد ساحر و کذّاب است؛ امّا من می‌گفتم: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ، إِنِّی أَوَّلُ مُؤْمِنٍ بِکَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَأَوَّل مَنْ أَقَرَّ بِأَنَّ الشَّجَرَ فَعَلَتْ ما فَعَلْتَ بِأَمْرِ اللَّهِ تَعالی تَصْدِیقاً بِنُبُوَّتِکَ وَإِجْلالاً لِکَلِمَتِکَ... »؛ «خدایی جز اللَّه نیست، همانا من اولین مؤمن به تو هستم ای رسول خدا، و نخستین کسی هستم که اقرار می‌کنم درخت با فرمان خدا برای تصدیق نبوت و بزرگ داشت دعوت رسالت، آنچه را خواستی (حرکت کردن درخت از جای خود) انجام داد». 📚 نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۱ . الزُّلْفَةُ ذا زلفة؛ کسی که رتبه و درجه ای دارد. «فَلَمّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ کَفَرُوا وَقِیلَ هذَا الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تَدَّعُونَ»؛ 📚سوره ملک، آیه ۲۷ «وقتی آن (وعده الهی) را از نزدیک می‌بینند، صورت کافران زشت و سیاه می‌گردد، و به آنها گفته شود: این همان چیزی است که می‌خواستید». امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از زلفه در این آیه، امیرالمؤمنین علیه السلام است. «إِذا رَأَوْا مَنْزِلَتَهُ وَمَکانَهُ مِنَ اللَّهِ أَکَلُوا أَکُفَّهُمْ عَلی ما فَرَّطُوا فِی وِلایتِهِ. وَإِذا رَأَوْا صُورَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ یوْمَ الْقِیامَةِ سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ کَفَرُوا»؛ «هرگاه مقام و منزلت آن حضرت را نزد خدای متعال ببینند، به خاطر کوتاهی که در ولایت آن حضرت داشتند دست‌های خود را می‌خورند و می‌گزند؛ هرگاه صورت امیرالمؤمنین را ببینند چهره کافران سیاه و غم آلود می‌شود. 📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۶۷. در یکی از زیارات مطلقه آن حضرت آمده: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ أَیهَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ... وَالزُّلْفَةُ وَالْکَوْثَرُ»؛ سلام بر تو ای صدیق اکبر... ای زلفه و کوثر». 📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۴۷. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۲ . الزَّیتُونُ زیتون هم از القاب قرآنی امیرمؤمنان علیه السلام گفته شده است؛ چنان که در تفسیر قمی ذیل آیه شریفه نقل شده است: «وَالتِّینِ وَالزَّیتُونِ» 📚سوره تین، آیه ۱. مراد از تین، رسول خداست و مقصود از زیتون، امیرالمؤمنین است. 📚 بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۱۰۵؛ تفسیرقمی، ج ۲، ص ۴۳۰. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۳. السّائِقُ یکی دیگر از القاب قرآنی امام علی علیه السلام سائق است، به معنای سوق دهنده و یا راننده است. «وَجآءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سآئِقٌ وَشَهِیدٌ»؛ 📚سوره ق، آیه ۲۱. «هر انسانی وارد محشر می‌گردد در حالی که همراه او حرکت دهنده و گواهی است». امام صادق علیه السلام در مورد این آیه شریفه فرمود: «اَلسّائِقُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَالشَّهِیدُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله»؛ «مراد از سائق امیرمؤمنان علیه السلام است و شهید (شاهد) نیز رسول خداصلی الله علیه وآله می‌باشد». 📚 تأویل الآیات، ص ۵۸۹؛ بحارالانوار، ۳۶/۷۲. @Heydar_ali_moola