eitaa logo
القاب آقا امیرالمؤمنین (حیدر علی مولا)
139 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۷. الْأَمانُ حضرت فرموده است: «أَنَا وَأَهْلُ بَیتِی أَمانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ کَما أَنَّ النُّجُومَ أَمانٌ لِأَهْلِ السَّمآءِ»؛ 📚 غرر الحکم، حدیث ۳۷۶۴. «من و اهل بیت من موجب امان و امنیت مردم روی زمین هستیم؛ همان گونه که ستارگان امان اهل آسمان می‌باشند». حافظ رجب برسی از علمای قرن نهم نیز در توصیف خود از امیرالمؤمنین علیه السلام می‌گوید: «أَنْتَ الْأَمانُ مِنَ الرَّدی أَنْتَ النَّجاةُ مِنَ الْمَهالِکِ، أَنْتَ الصِّراطُ المْسُتَقِیمُ قَسِیمُ جَنّاتِ الْأَرائِکِ»؛ «تو موجب امان و امنیت از رذالت و نجات از هلاکت هستی، تو راه مستقیم خدا و تقسیم کننده بهشت‌های الهی هستی». 📚 مشارق انوار الیقین، ص ۳۷۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۸ . أَمِیرُ الْکَلامِ سخن و کلام او و سایر امامان علیهم السلام برترین و بالاترین کلام هاست. شاهد آن نیز، کتاب ارزشمند نهج البلاغه است چنان که فرموده: «وَإِنّا لَأُمَراءُ الْکَلامِ، وَفِینا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَعَلَینا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ»؛ «همانا ما امیران سخن هستیم، درخت سخن در ما ریشه دوانده، و شاخه‌های آن بر ما سایه افکنده است». 📚 بحارالانوار، ج ۳۱، ص ۲۴۵؛ اعلام الدین، ص ۳۳۱؛ نهج البلاغه، خطبه ۲۳۳؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۳، ص ۱۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۹ . أَمِینُ رَبِ ّ الْعالَمِینَ امین و امانت دار پروردگار جهانیان. خود حضرت فرموده: «أَنَا أَخُو سَیدُ الْمُرْسَلِینَ وَأَمِینُ رَبِ ّ الْعالَمِینَ»؛ «من برادر آقای پیامبران و امین پروردگار جهانیان هستم». 📚بحارالانوار، ج ۵۴، ص ۳۴۱ پس در لسان امامان علیهم السلام و دعاها نیز جاری شده و در یکی از زیارات آن حضرت آمده: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیدَ الْوَصِیینَ، وَأَمِینَ رَبِّ الْعالَمِینَ» «سلام بر تو ای آقای جانشینان و امین پروردگار جهانیان». 📚 بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۲۸۵؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۰ . أَوَّلُ مُؤْمِنٍ بِالرَّسُولِ اولین کسی که به پیامبرصلی الله علیه وآله ایمان آورد. علی علیه السلام می‌فرماید: در جریان آغاز دعوت پیامبرصلی الله علیه وآله و دشمنی قریش، آنان می‌گفتند: محمّد ساحر و کذّاب است؛ امّا من می‌گفتم: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ، إِنِّی أَوَّلُ مُؤْمِنٍ بِکَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَأَوَّل مَنْ أَقَرَّ بِأَنَّ الشَّجَرَ فَعَلَتْ ما فَعَلْتَ بِأَمْرِ اللَّهِ تَعالی تَصْدِیقاً بِنُبُوَّتِکَ وَإِجْلالاً لِکَلِمَتِکَ... »؛ «خدایی جز اللَّه نیست، همانا من اولین مؤمن به تو هستم ای رسول خدا، و نخستین کسی هستم که اقرار می‌کنم درخت با فرمان خدا برای تصدیق نبوت و بزرگ داشت دعوت رسالت، آنچه را خواستی (حرکت کردن درخت از جای خود) انجام داد». 📚 نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۱ . الزُّلْفَةُ ذا زلفة؛ کسی که رتبه و درجه ای دارد. «فَلَمّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ کَفَرُوا وَقِیلَ هذَا الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تَدَّعُونَ»؛ 📚سوره ملک، آیه ۲۷ «وقتی آن (وعده الهی) را از نزدیک می‌بینند، صورت کافران زشت و سیاه می‌گردد، و به آنها گفته شود: این همان چیزی است که می‌خواستید». امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از زلفه در این آیه، امیرالمؤمنین علیه السلام است. «إِذا رَأَوْا مَنْزِلَتَهُ وَمَکانَهُ مِنَ اللَّهِ أَکَلُوا أَکُفَّهُمْ عَلی ما فَرَّطُوا فِی وِلایتِهِ. وَإِذا رَأَوْا صُورَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ یوْمَ الْقِیامَةِ سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ کَفَرُوا»؛ «هرگاه مقام و منزلت آن حضرت را نزد خدای متعال ببینند، به خاطر کوتاهی که در ولایت آن حضرت داشتند دست‌های خود را می‌خورند و می‌گزند؛ هرگاه صورت امیرالمؤمنین را ببینند چهره کافران سیاه و غم آلود می‌شود. 📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۶۷. در یکی از زیارات مطلقه آن حضرت آمده: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ أَیهَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ... وَالزُّلْفَةُ وَالْکَوْثَرُ»؛ سلام بر تو ای صدیق اکبر... ای زلفه و کوثر». 📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۴۷. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۲ . الزَّیتُونُ زیتون هم از القاب قرآنی امیرمؤمنان علیه السلام گفته شده است؛ چنان که در تفسیر قمی ذیل آیه شریفه نقل شده است: «وَالتِّینِ وَالزَّیتُونِ» 📚سوره تین، آیه ۱. مراد از تین، رسول خداست و مقصود از زیتون، امیرالمؤمنین است. 📚 بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۱۰۵؛ تفسیرقمی، ج ۲، ص ۴۳۰. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۳. السّائِقُ یکی دیگر از القاب قرآنی امام علی علیه السلام سائق است، به معنای سوق دهنده و یا راننده است. «وَجآءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سآئِقٌ وَشَهِیدٌ»؛ 📚سوره ق، آیه ۲۱. «هر انسانی وارد محشر می‌گردد در حالی که همراه او حرکت دهنده و گواهی است». امام صادق علیه السلام در مورد این آیه شریفه فرمود: «اَلسّائِقُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَالشَّهِیدُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله»؛ «مراد از سائق امیرمؤمنان علیه السلام است و شهید (شاهد) نیز رسول خداصلی الله علیه وآله می‌باشد». 📚 تأویل الآیات، ص ۵۸۹؛ بحارالانوار، ۳۶/۷۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۴ . السّاجِدُ کسی که برای خدا سجده می‌کند. «أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آنآءَ اللَّیلِ ساجِداً وَقآئِماً یحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ»؛ « (آیا چنین کسی باارزش است) یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت می‌ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! » 📚سوره زمر، آیه ۹. از القاب امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن کریم، بوده و این آیه درباره آن حضرت نازل شده. [۱] 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۷۵؛ تأویل الآیات، ص ۵۰۱؛ تفسیر القمی، ج ۲، ص ۲۴۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۵ . السَّبِیلُ راه. از القاب مولا علی علیه السلام در قرآن است. «یا لَیتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً»؛ 📚سوره فرقان، آیه ۲۷ «ای کاش با رسول خدا راهی برگزیده بودم». امام باقرعلیه السلام در مورد این آیه شریفه فرمود: «یا لَیتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ عَلِیاً»؛ «ای کاش همراه پیامبر، علی را قبول می‌کردم». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۶۳؛ تأویل الآیات، ص ۳۷۰؛ تفسیر القمی، ج ۲، ص ۱۱۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۶ . سَلَمُ رَسُولِ اللَّهِ امیرالمؤمنین علیه السلام به طور خالص و مخلص، تسلیم و در اختیار رسول خداصلی الله علیه وآله بود. «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلاً فِیهِ شُرَکَآءُ مُتَشاکِسُونَ وَرَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ یسْتَوِیانِ مَثَلاً»؛ 📚سوره زمر، آیه ۲۹. «خداوند مثالی زده است: مردی که مملوک شریکانی است و درباره اش مدام با هم مشاجره می‌کنند، و مردی که تنها تسلیم یک نفر است؛ آیا این دو یکسانند؟! ». امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد این آیه شریفه فرموده است: «وَأَنَا السَّلَمُ لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله یقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ «وَرَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ»؛ «من آن رجل سَلم برای رسول خداصلی الله علیه وآله هستم که خداوند متعال می‌فرماید رجلاً سلماً لرجل». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۶؛ بشارة المصطفی، ص ۱۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۱۰۴؛معانی الاخبار، ص ۵۸ ابو خالد کابلی نیز از امام باقرعلیه السلام همین آیه را سؤال کرده که امام فرمود: «الرَّجُلُ السَّلَمُ لِرَجُلٍ، عَلِی علیه السلام وَشِیعَتُهُ»؛ «همانا رجل سَلم، علی و شیعیان او هستند». 📚تأویل الآیات، ص ۵۰۴. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۱۷۶. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۷ . الشّاهِدُ شخصی به امام علی علیه السلام عرض کرد: بهترین منقبت شما چیست؟ فرمود: آنچه در مورد من در قرآن نازل شده است. گفت: چه چیزی نازل شده است؟ فرمود: «أَفَمَنْ کانَ عَلی بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَیتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ... » 📚سوره هود، آیه ۱۷ «أَنَا الشّاهِدُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله»؛ «من همان شاهد پیامبر خدایم». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۳۸۷ امام باقرعلیه السلام نیز فرموده است: «إِنَّما نُزِلَتْ «أَفَمَنْ کانَ عَلی بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ» یعْنِی رَسُولَ اللَّهِ. «وَیتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ» یعْنِی عَلِیاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ»؛ «مراد از آیه «آیا آن کس که دلیل آشکاری از پروردگار خویش دارد» رسول خداصلی الله علیه وآله و مراد از آیه «و به دنبال آن، شاهدی از سوی او می‌باشد» امیر مؤمنان علی علیه السلام می‌باشد». 📚 مدرک پیشین. تفسیر الخازن، ج ۳، ص ۴۴۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۳۸. الشَّجَرُ «وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یسْجُدانِ»؛ «و گیاه و درخت برای او سجده می‌کنند». 📚سوره الرحمن، آیه ۶. روایت شده که فرمود: مراد از نجم رسول خداصلی الله علیه وآله و مقصود از شجر، امیرمؤمنان علیه السلام است با سایر امامان علیهم السلام. [۲] 📚 بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۳۰۹؛ تأویل الآیات، ص ۶۱۲. @Heydar_ali_moola