eitaa logo
القطره 🔊
1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1هزار ویدیو
24 فایل
صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین مهدوی نژاد ارتباط با ادمین : 09136088001 @ansarevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
21.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اظهارات حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد پیرامون چالش‌های کرونایی و مراسمات مذهبی خطاب به هیأت‌ها و مسئولان ستاد کرونا ✅ اطاعت از امر ولی مثل اطاعت از امر امام معصوم، واجب است. ✅ هیئات و مذهبی‌ها بیش از همه مراعات کردند. ✅ در تصمیم گیری‌ها دقت بیشتری شود. ➖➖➖➖➖ 🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔 @darozzekr_com
🔴 قرار هفتگی 🏴شهادت حضرت موسی ابن جعفر (ع) 🔹 سخنرانی حجت‌الاسلام مهدوی نژاد 🔹 عزاداری و توسل : کربلایی محسن محمدی‌پناه ▪️مراسم بیاد سردار شهید مهدی مهدوی نژاد ▪️سالگرد مرحوم خادم الحسین احمد اسحاقی 🗓 شنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ 🕘 ساعت ۱۹:۳۰ ➖➖➖ 🏴 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔 @darozzekr_com
🔴 🔰 مراسم جشن عید مبعث 🎙 سخنرانی 🔹 شیخ یوسف الناصری 🔺 دبیرکل شورای علمای عراق 🎙 مداحی 🔹 سید حسن حسینی نسب 🔺 از مزار شریف افغانستان 🔹 کربلایی محسن محمدی پناه 🗓 سه شنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ 🕘 ساعت ۱۹:۳۰ 🔰 حسینیه حضرت صاحب الزمان عج محمودآباد 🔹مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار میشود. ➖➖➖ 🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔 @darozzekr_com
💢 یکی از لذت های امام حسین (علیه‌السلام) در دنیا انس با قرآن بود. ✅ بخش اول 🔹️مفسرین بین ۱۲۸ تا ۲۵۰ آیه از قرآن را مربوط به امام حسین (علیه‌السلام) ذکر کرده‌اند که به ۳ صورت به سیدالشهداء(علیه‌السلام) مربوط است: ۱ـ برخی مستقیم ۲ـ برخی مربوط به پنج تن، دوازده امام، حسنین... ۳ـ برخی هم تفسیر آیات مربوط به حضرت نیست اما تاویلش به ایشان نسبت داده شده. 🔴 رابطه امام حسین(علیه‌السلام) به عنوان قرآن ناطق با کلام الهی و و قرآن صامت جدا شدنی نیست و محال است رابطه محبان واقعی ایشان نیز با قرآن ضعیف یا قطع باشد مگر آنکه به معنای واقعی امامشان را نشناخته باشند. تفاوت تفسیر و تاویل 🔹️تفسیر بیانگر معنای ظاهری آیات قرآن کریم است اما تاویل به معنای باطنی آیه اشاره دارد که به واسطه عقل و با مراجعه به روایات، معنای دیگری غیر از معنای ظاهری از آن استنباط می‌شود. چرا اسم اهل بیت (علیهم‌السلام) به صورت مستقیم در قرآن نیامده؟ ۱ـ کتاب خداوند برای هدایت است، هدایت سلسله‌ای دارد و در این سلسله، انبیا و اولیا الهی قرار دارند. ۲ـ خداوند در قرآن کریم کلیات را بیان می‌کند و برای جزئیات، مؤمنین را به انبیا و اولیا ارجاع میدهد و اطاعت از ایشان را واجب کرده است. ۳ـ مومنین را در این مسیر امتحان می کند، زیرا کسانی که اهل اطاعت از پیامبر و اولیا خدا نیستند، همانند شیطان رجیم، اهل اطاعت از خدا نیز نخواهند بود.
✅ بخش دوم نمونه‌هایی از آیات قرآن که مربوط به امام حسین(علیه‌السلام) است: 🔸️سوره اسرا/ آیه ۳۳ تفسیر این آیه به محترم بودن جان آدمی اشاره دارد و اینکه اگر انسانی به ناحق و مظلوم کشته شود، حق قصاص او برای اولیا دم باقیست و مورد حمایت و رحمت خداوند هستند. در حدیثی از امام باقر(علیه‌السلام) تأویل این آیه منسوب به امام حسین(علیه‌السلام) است که مظلوم کشته شدند و امام زمان که ولی دم ایشان هستند به هنگام قیام انتقام خون جدشان را خواهند گرفت. تفسیر نجاشی / ج 2 🔸️سوره مریم/ آیه ۱ حروف مقطعه در آیه اول (کهیعص) رمزی است که در روایتی توسط اميرالمؤمنين(علیه‌السلام) رمزگشایی شده است؛ حرف «ک» به کربلا، حرف «ه» به هلاکت و کشته شدن اهل بیت، حرف «ی» به یزید قاتل، حرف «ع» به معنای عطش، و حرف «ص» به صبر اباعبدلله اشاره می‌کند. تفسیر نمونه/ ج 13 🔸️سوره فجر/ آیه ۲۷ در تفاسیر متعدد آمده است که این سوره متعلق به امام حسین(علیه‌السلام) است. بخصوص آیه ۲۷ که اشاره به نفس مطمئنه دارد و خداوند در قیامت خطاب می‌کند: ای نفس مطمئنه! به سمت خدای راضیه و مرضیه خود بیا و در جمع عباد من و به بهشت من وارد شو. امام صادق (علیه‌السلام) فرموده‌اند که منظور از نفس مطمئنه امام حسین(علیه‌السلام)، اصحاب و شیعیان ایشان هستند. 🔸️سوره زمر/ آیه ۷۱ و ۷۳ در تفسیر آیات آمده است که در قیامت اهل کفر را به سمت جهنم می‌کشند و اهل تقوا را به سمت بهشت می‌کشند. علت به کار بردن واژه کشیدن برای اهل تقوا، این است که سیق در لغت به معنای ابر بدون باران و سبکی است که باد آن را می راند و در اصطلاح به معنای سوق دادن چیزی است که برخی معنای کشیدن و با ملایمت راندن هم از آن استنباط کرده اند. آیت الله شیخ بشیر نجفی روایتی را درباره خدمتگزاران امام حسین(علیه‌السلام) در قیامت ذکر می کنند که مشابه آن روایت با اندکی تفاوت درباره گریه کنان بر سیدالشهداء(علیه السلام) در کامل الزیارات، با عنوان «حداث الحسین» آمده است. بنابراین حضرت خدمتگزاران، خادمان و گریه کنان خود را شفاعت ویژه می‌کنند، پس فرشتگان نزد آنها می‌روند و به آنها بشارت می‌دهند که با شفاعت امام حسین، تمام گناهان آنها آمرزیده شده است و اهل بهشتند. اما قبل از آن می‌پرسند که آیا مایلند ابتدا به دیدن ایشان بروند یا خیر؟ این گروه مشتاقانه به خدمت امام می‌روند و چنان غرق در صحبت با ایشان می‌شوند که بهشتیان و حوریان را نمی بینند و در این هنگام ملائکه خداوند ایشان را به سمت بهشت سوق می دهند (میکشند) چرا که از صحبت و هم نشینی با مولای خود سیر نمی‌شوند. حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد _ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ شب میلاد امام حسین عليه‌السلام ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢همان‌طور که ولایت مطلقه است، اطاعت هم مطلقه است. ✅ بخش اول مسئله ولایت و اطاعت از اولی‌الامر در قرآن 💠 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول را و صاحبان امر (اولی‌الامر) را. اولی‌الامر به معنای ائمه معصومین(علیهم‌السلام) بعد از رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستند. در ادامه می‌فرماید: «فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ»؛ اگر در امری از امور دین و دنیا اختلاف پیدا کردید، اختلاف و نزاعتان را به خدا و رسول ارجاع دهید. در اینجا منظور همان خدا و رسول و اولی‌الامر است یعنی تا وقتی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌‌و‌آله) در قید حیاتند به پیغمبر(صلی‌الله‌علیه‌‌و‌آله) و بعد از ایشان چون امر به اطاعت از اولی‌الامر فرموده؛ به اولی‌الامر مراجعه کنید. «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ» ؛ آیا ندیدی کسانی که به زعم و گمان خودشان به آنچه بر تو نازل شده و آنچه قبل از تو نازل شده ایمان دارند، می‌خواهند اختلافات‌شان را نزد طاغوت ببرند تا طاغوت بین آنها حکم کند؟! درحالی‌که به کفر به طاغوت امر شده‌اند. 🔹️هرقدر هم ظاهر انسان مؤمن باشد، اهل کار خیر و زیارت و عبادت باشد، ولی اگر در اختلافات به طاغوت مراجعه ‌کند، خدا ایمانش را قبول ندارد.
✅ بخش دوم معنای اولی‌الامر در بین مسلمانان/ خدشه در امر ولایت ۱- دسته عظیمی از مسلمانان در اطاعت از خدا و رسول و اولی‌الامر خدشه وارد کردند. آنها از ابتدا مسئله امامت و ولایت را طور دیگری تعبیر کرده و از مسیر خودش خارج کردند. اطاعت حقیقی از خدا و رسول(صلی‌الله‌علیه‌‌و‌آله) نکردند. به عقیده آنها هرکس قدرت را در جامعه اسلامی به دست گرفت، ولی‌امر می‌شود. ۲- شیعیان اعتقادشان به ولایت‌ درست است، ولی بعضاً به درستی به مسئله ولایت عمل نمی‌کنند. اطاعت از ولایت الله، ولایت رسول‌الله و ولایت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و نائبان امام معصوم(علیه‌السلام) در دوران غیبت، اطاعتی یکسان و واجب است. عدم ولایت‌مداری و شناخت ولایت و امامت و اطاعت باعث تفرق می‌شود. در زمان غیبت از چه کسی اطاعت کنیم؟// ویژگی‌های ولی فقیه 🔸️خدا می‌فرماید از خدا اطاعت کنید، بعد از رسول او اطاعت کنید، و بعد از رسول، از اولی‌ا‌لاَ‌مر اطاعت کنید. اولی‌الامر در زمان حضور امام معصوم، خود امام معصوم است و در دوران غیبت، ولی‌فقیه است و باید از او اطاعت کرد. ما باید بفهمیم و بشناسیم که اطاعت چیست، ولی‌فقیه کیست، حدّ و مرز اطاعت تا کجاست، مصادیق اطاعت کدام است و... 🔸️ما اکنون در دوران غیبت به سر می‌بریم. فرمودند: «و اما من کان من الفقهاء، صائنا ً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفا لهواه، مطیعا لامر مولاه» فقیهی که ۱- صیانت نفس دارد؛ یعنی دائماً در حال صیانت نفس است، ملکه صیانت نفس و کنترل و حفظ در اختیارش است‌، ۲- «مخالفاً لِهواء» با هوای نفسش، دائماً در مخالفت است. حرفی، کلامی و کاری که از هوای نفس باشد، انجام نمی‌دهد. ۳- «مطیعاً لِاَمْرِ مولاه»، مطیع محض امر مولاست. ۴- به مقام فهم دین و درک دین رسیده و دین‌شناس، به معنای واقعی است. معنای ولایت مطلقه فقیه 🔹️امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) در یک جمله می‌فرمایند: ولایت فقیه همان ولایت رسول اللّه است. همه اختیاراتی که رسول خدا و امام معصوم داشته، ولی فقیه هم، در امور اجتماعی دارد. ولایت فقیه، ولایت مطلقه است، یعنی اطلاقاً ولایتی که امام معصوم(علیهالسلام) در امور اجتماعی دارد ولی فقیه هم دارد. همانطور که بر ما اطاعت از امام معصوم(علیهالسلام) واجب است، اطاعت از ولی فقیه هم بر ما واجب است. اینها دستورات است. «اولی‌الأمر منکم» اگر می‌خواهید از اولی‌الامر اطاعت کنید، اولی‌الامر در دوران غیبت ولی فقیه است. وجوب اطاعت از ولی‌فقیه درکلام امام صادق(علیه‌السلام) 💠 امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند وقتی ما کسی را منصوب میکنیم، رد کردن امر او، مثل رد کردن امر ماست. «اَلرّادُ عَلَيْهِمْ کَالرّادِّ عَلَيْنا وَ الرّادُّ عَلَيْنا کَالرّادِّ عَلَي اللهِ» اگر شما حکم و حرف فقیهی که منصوب و حاکم است را رد کردی مثل این است که ما را رد کرده‌ای وکسی هم که ما را رد کند، مثل این است که حکم خدا را رد کرده است. 🔹️همانطور که یک مدیر کل وقتی بخواهد از اداره برود، جانشین تعیین می‌کند و بعد می‌رود، امام معصوم(علیه‌السلام) هم در دوران غیبت، امت اسلامی را به حال خودش رها نکرده است. همان‌طور که از امام معصوم اطاعت می‌کنیم از نایب او هم باید اطاعت کنیم! باید امر و جزئیاتش را بفهمیم و تحلیل درستی داشته باشیم. حجت‌الاسلام مهدوی‌‌نژاد - 15/12/1400 ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 مفاهیم مشترک مناجات شعبانیه و انتظار فرج ✅ بخش اول 🔸️در اسلام غیر از سبک زندگی، بندگی هم سبکی دارد. اینطور نیست که هرکس به ذوق و سلیقۀ خودش بتواند عبادتی خلق کند و به عنوان مناسک دینی از چیزی کم یا به چیزی اضافه کند، یا به هر شیوه ای که خواست عبادت کند. عبادت هم سبکی دارد. یکی از مصادیق سبک بندگی این است که کارهای دنیایی و عبادی‌ را با یاد خدا شروع و با یاد خدا تمام کنید. همانطور که هرکاری را باید با یاد خدا و با خیر شروع کرد همانطور هم فرمودند با یاد خدا و با خیر تمامش کنید. 🔻دو مفهوم کلیدی در مناجات شعبانیه ۱. اضطرار و تضرع ۲.انقطاع 🔸️تقریبا نیمی از مناجات شعبانیه مربوط به حالات بنده و اضطرارش هست و از اضطرار که مقدمه است به انقطاع می‌رسد و از خدا می‌خواهد که به او کمال انقطاع از ما سوی‌الله را بدهد. 👈 معنای اضطرار: عجز، درماندگی، ناچاری و ناگزیری است. گاهی انسان حرکت نمی‌کند چون گمان می‌کند، مسائل خود به خود درست می‌‌شود ولذا تلاشی نمی کند. ولی به محض اینکه مضطر و ناچار شد، حرکت می‌کند، به عبارتی عجز انسان را به حرکت وا می‌دارد. این یعنی حالت اضطرار پیدا کردن و حرکت کردن. 🔻کارکردهای اضطرار در بندگی ۱ـ اضطرار روح بندگی را در انسان ایجاد می‌کند. وقتی مضطر می شوید تا مدتی مراقبت از گناه دارید. ۲ـ اضطرار تواضع ایجاد می‌کند و تکبر را از بین می‌برد. ۳ـ اضطرار ایجاد رابطه قلبی و واقعی با خدا می‌کند. ۴ـ در اضطرار توبه‌ واقعی رخ میدهد. ۵ـ اضطرار باعث اقرار به گناه می‌شود و انسان دست از لجاجت با خود و خدا برمی‌دارد.
✅ بخش دوم چرا در نماز به خدا توجه نداریم؟ 🔹️گاهی در مجلس دعا نشسته‌ایم، یا به نماز ایستاده‌ایم، ولی در حین نماز هم توجه به خدا نداریم، چون مضطر نیستیم؛ لذا معصوم(ع) می‌فرماید: اگر می‌خواهی در نماز متوجه خدا باشی، فکر کن که آخرین نمازت را می‌خوانی، مضطر می‌شوی و وقتی مضطر شدی، به خدا توجه پیدا می‌کنی. نسبت اضطرار با انتظار 🔹️تا وقتی بشریت به اضطرار نرسد، حال انتظار و احساس نیاز به منجی پیدا نمی‌کند. بشریت تا وقتی از ظلم خسته نشود، به دنبال مصلح نمی‌گردد. 🔻از دو راه انسان به اضطرار می‌رسد: ۱ـ با مطالعه و علم حصولی ۲ـ با امتحان شدن و علم حضوری کارکرد انقطاع در بندگی 👈 معنای انقطاع: جدا شدن از هر چیزی غیر از خداست. تا وقتی انسان از همه عالم منقطع نشود، بندگی محقق نمی‌شود. اگر در زندگی از ماسوی‌الله انقطاع داشتیم و خدا برایمان اصل بود، اگر باور داشتیم رازق و قادر خداست، دروغ نمی‌گفتیم، ریا نمی‌کردیم و... تا از همه جا و همه کس ناامید نشویم، به خدا امیدوار نمی‌شویم. لذا اگر خدا خیلی دوستمان داشته باشد مرتب از همه نا امیدمان می‌کند تا به خودش امیدوار شویم. 🔹️خدا می‌خواهد ما را از امید بستن به غیر خودش نجات بدهد می‌خواهد ما را رشد بدهد. امتحانات الهی، معمولاً در راستای نا امید کردن مؤمنین است. امتحانات الهی درراستای نا امید کردن انسان از غیر خدا و امیدوار کردن به خودش است! از اینرو امتحان انقطاع از سخت ترین امتحانات الهی است. ثمره انقطاع چیست؟ 🔹️وقتی انسان کمال انقطاع پیدا کرد، حجاب های نورانی هم برطرف می شود. «إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ». انسانی که به انقطاع می رسد، دیگر نماز و روزه و نورانیت ها هم او را نمی‌گیرد. هرچه بیشتر عبادت می کند، خودش را نسبت به خدا بدهکارتر می‌داند. حتی شیطان هم دیگر نمی‌تواند به خاطر عباداتش او را فریب بدهد. انقطاع، این قدر ثمره دارد. نسبت مفهوم انقطاع با انتظار 🔹️تا وقتی مردم از طواغیت عالم منقطع نشوند، به معنای واقعی منتظر منجی نخواهند بود. در جامعه ما منافقین و نفوذی‌ها هستند. بدنه جامعه باید از منافقین ناامید و جدا شود. مردم ما باید نسبت به وعده ها و تفکر منافقین بی اعتماد شده و به انقطاع برسند. اطاعت کامل از ولایت و انقطاع کامل از همه طواغیت بیرون و درون زمینه انتظار واقعی را فراهم می‌کند. اضطرار، مقدمه انقطاع است. 👈 تا مضطر نشویم، منقطع نمی‌شویم و تا به طور کامل منقطع نشویم، منتظر نخواهیم بود. حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد- ۲۸/۱۲/۱۴۰۰ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 سبک مهمانی خدا ✅ بخش اول خداوند سبک متفاوتی در مهمانی دادن دارد 🔸️اسلام سفارشات زیادی در مورد مهمانی رفتن و مهمانی دادن، دارد که به مهمانی برویم، مهمانی بدهیم، مهمان را اکرام کنیم، بهترین شرایط را برای مهمان فراهم کنیم و... مدل مهمانی دادن ما طوری است که عمدتاً هم لذت‌های مادی دارد و هم لذت‌ روحی. لذت‌های روحی مهمانی همین است که به مهمان احترام می‌گذارند و برای او تدارک می‌بینند، محبت می‌کنند. ذات مهمانی دادن و مهمانی رفتن در نهایت برای لذت است، رزق و برکات دیگری هم دارد که در آن نهفته است. از آنجا که به این نوع مهمانی عادت کرده‌ایم، مدل دیگری از مهمانی‌ و بلکه حتی مدل متفاوت و متضاد با چنین مهمانی را نمی‌توانیم تصور کنیم. اما برخلاف مهمانی‌های ما که پایه‌اش لذت بردن و موافقت با هوی و میل ماست، خداوند سبک متفاوتی در مهمانی دادن دارد. تفاوت مهمانی‌های مادی و معنوی 🔸️اساس مهمانی‌های مادی "موافقت هوا" است که تعبیر غلطی هم نیست. چراکه پایه مهمانی‌های مادی، خوردن و آشامیدن و... است. ولی اساس مهمانی‌های معنوی گاهی"مخالفت با هوا" است. ماه رمضان که مهمانی خداوند است، بر پایه مخالفت با هوا است. این یک مدل مهمانی هست که لذت حلال و حرامش ممنوع است، اما خود همین لذت نبردن‌ها نیز لذتی دارد...
✅ بخش دوم 📌نخ تسبیح دینداری، مخالفت با هوای نفس است 🔹️ملاک و اساس دین "مخالفت با هوای نفس" است، مخالفت با هوس‌های حرام که واجب است و در رابطه با هوس‌های حلال هم قوانینی در اسلام هست. در روایات متعدد گفته شده که مخالفت با هوای نفس، آغاز دینداری است، یا قلّه دینداری است. دین را مهره‌های تسبیح فرض کنید؛ نماز، روزه، حج، زکات، امر به معروف، نهی از منکر و… اگر قصد داریم این اعمال را منظم، موثر و نتیجه بخش کنیم، مخالفت هوا اصل و نخ تسبیح است. مثلا وقت نماز است، نفس انسان می‌گوید الان نخوان، وقت زیاد است. شما با هوای نفس مخالفت کن و نماز اول وقت بخوان، چنین نمازی نتیجه می‌دهد. روحتان را جلا بدهید... 🔹️مهمانی معنوی که بر پایه مخالفت با هوای نفس باشد، روح انسان را جلا می‌دهد. در واقع هر چه در امور مادی بیشتر به خود برسید، روح ضعیف‌تر می‌شود. اما هر چه در امور مادی بیشتر مراعات کنید و برنامه داشته باشید تا لذت‌های مادی را ترک کنید، روح قوی‌تر می‌شود. تا وقتی بعضی از لذت‌ها را ترک نکنیم، به لذت‌های بالاتر نخواهیم رسید. طعم ترک لذت‌ها / اگر لذت ترک لذت بدانی... 🔹️بعضی گمان می‌کنند که حالِ ماه رمضان فقط در سحری و افطار است، ولی حالِ خوب ماه رمضان ربطی به افطاری و سحری خوردن ندارد. شما ممکن است یک روز اصلا روزه نباشی، نتوانی چیزی بخوری، غروب بیای غذا بخوری و لذت هم دارد، ولی ترک گناهان و خیلی از اعمال را تجربه کنی، وقتی شب می‌خواهی بخوابی، می‌بینی چه حال معنوی داری ماه رمضان. ما لذت هایمان را در انجام دادنی‌ها تجربه می‌کنیم. عادت کرده‌ایم در انجام‌دادنی‌ها لذت ببریم، بنابراین طعم‌ لذتهای ترک‌کردنی را خیلی نچشیدیم و از آن ترک کردن لذت نمی‌بریم. تحمل گرسنگی و تشنگی روی جسم و روح ما اثر می‌گذارد، هم برای سلامتی جسم خوب است و هم بر روح ما تأثیرات بسیار عمیقی دارد. تنها عبادتی که مال خداست! 💠 خداوند می‌فرماید: {هر کس از خدا بترسد، خدا را به بزرگی حساب کرد، و نفس خودش را از هوای نفسانی نهی کرد، ماوای او بهشت می‌شود.} بهشت را در ازای ترک کردن‌ها به ما می‌دهند، نه تنها در ازای کارهای خوب. ترک‌کردن یعنی بستن منافذ هدررفت عمل صالح، آن‌وقت اعمال انسان برای انسان می‌ماند. نه اینکه انسان عمل صالح انجام ندهد، بلکه وقتی انسان عمل صالح انجام می‌دهد، ضمانت بقای آن عمل صالح به ترک‌کردن ‌است. عبادت‌های بزرگی مثل جهاد فی سبیل‌الله که آخرش ختم به شهادت هست را خداوند نگفته برای من است.‌ فقط یک عبادت را خداوند فرموده مال من هست، آن هم "الصوم لی و انا اجزی به". روزه مال من است، جزایش را هم خود می‌دهم و جزایش خود هستم. نهی از منکر از ترک خودِ منکر سخت‌تر است 🔹️امر به معروف و نهی از منکر یکی از اموری است که بشدت انسان‌ها از آن فراری هستند. وقتی در جامعه گناه و منکری می‌بینی، نهی کن. مانع زیاد است، ولی جلو برو. ترس را کنار بگذار و امر به معروف و نهی از منکر کن. نهی کردن از گناهان از خود ترک کردن گناه مشکل‌تر است. به همین دلیل خداوند می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر عبادتی است که تمام عبادات، مثل نماز، روزه‌ و حج و جهاد در راه خدا در برابر او مثل قطره است در برابر دریا. چراکه در آن هم یک فعل و هم یک ترک وجود دارد. برای انجام امر به معروف و نهی از منکر، هم کار فعلی و امری و هم کار ترکی و نهیی لازم است. آموزش‌ مخالفت با هوای نفس/ ماه رمضان/ خطبه شعبانیه 🔹️در ماه رمضان نه تنها روزه، بلکه حتی خواب شما نیز عبادت است، نفس کشیدن شما عبادت است. پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: "بدبخت کسی است که در این ماه هیچ چیز گیر او نیاید" آموزش‌های پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای مخالفت با هوای نفس این است که صدقه بدهید، افطاری بدهید، به فقرا کمک کنید، به بزرگ‌ترها احترام بگذارید، به بچه‌ها محبت کنید، صله ارحام انجام دهید. به خصوص در ماه رمضان، زبان و چشم خود را حفظ کنید. گوش خود را از شنیدن صدای حرام و صدای نامحرم، فحش و غیبت حفظ کنید. وقت‌های نماز را دریابید، توبه و دعا کنید. 💠پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله)می‌فرمایند: هر کس که روزه‌داری را در این ماه افطار بدهد، برای او نزد خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده و آمرزش گناهان گذشته‌اش خواهد بود. شخصی پرسید: یا رسول‌الله، خیلی‌ها که توانش را ندارند چه کنند؟! حضرت فرمودند: "خودتان را از آتش جهنم دور کنید مگر به اندازه یک خرما، مگر به اندازه نصف خرما و یا به اندازه یک لیوان آب یا شربت که افطاری بدهید. حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد- ۱۴۰۱/۱/۶ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 جهانی شدن تمدن اسلامی، وعده تخلف ناپذیر خدا ✅ بخش اول 💠 «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»، سوره توبه / آیه 33 خدای متعال وعده کرده که دین وتمدنش را بر همه دنیا مسلط خواهد کرد، اگر چه همه مشرکین عالم پشت‌‌به‌پشت هم بگذارند و ائتلاف جهانی درست کنند برای اینکه دین خدا مسلط بر عالم نشود، خدا فرموده ‌است که من دینم را بر همه عالم مسلط خواهم کرد و این وعده تخلف‌ناپذیر خداست. 💠 در آیه دیگری می‌فرماید: «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» ما اراده کرد‌ه‌ایم که منت بگذاریم بر کسانی که در زمین ضعیف نگه‌داشته شده‌اند،که آنها را از ضعف خارج ‌کنیم و پیشوایان و سردمداران این عالم قرار ‌دهیم و آنها را وارثان زمین قرار دهیم. 🔻دو نکته در دو آیه: در آیه اول می‌فرماید: ما دین حق را غالب خواهیم کرد بر همه عالم، در آیه دوم می‌فرماید: مستضعفین را غالب و حاکم خواهیم کرد. برای آنکه این تمدن حاکم شود دو چیز لازم است: یک عنصر نرم‌افزاری و محتوایی و یکی هم کسانی که بتوانند محتوا و نرم‌افزار موجود را پیاده کنند. خدا هر دو را در دو آیه ذکر است: هم نرم‌افزار این تمدن را خدا در اختیار ما قرار داده و هم افسران این تمدن را که مستضعفین عالم هستند.