✅ بخش سوم
عدل چیست؟
🔹️واژه «عدل» در لغت به معنای تناسب و برابری است و در اصطلاح به معنای قرار دادن هر چیزی در جای اصلی خود، به طوری که سهم مناسب خودش را از هستی و کمالات آن، دریافت کند و به حق دیگران هم تجاوز نکند.
ابعاد عدالت الهی
🔹️یکی از ابعاد عدالت، عدالت در تشریع و قانونگذاری است. قوانینی که خداوند متعال وضع کرده بر اساس نیاز بشر بوده و طاقت انسان نیز در نظر گرفته شده است تا به او ظلم نشده باشد.
📌اگر خداوند متعال به یک نفر سلامتی داده و به دیگری نداده است، یا به یک نفر مقام اجتماعی داده و به دیگری نداده است و... همه اینها بر اساس حکمت الهی است.
🔹️یک سری از نواقصی که به انسان میرسد به دلیل این است که گاهی قوانین عالم تکوین را رعایت نمیکند، بنابراین دچار مشکلات میشود. این چنین گرفتاریها نیز بر اساس حکمت و برای تربیت انسان است.
🔹️گاهی هم انسان از قوانین تشریعی تخلف میکند، بنابراین گرفتار عقوبتهای معنوی میشود تا به رشد و تربیت معنوی برسد.
✅ بخش چهارم
جامعه پردازی بدون عدالت امکان ندارد
🔸️کار حکومت ولایی که مبتنی بر عقلانیت است، ایجاد عدالت و کار حکومت جاهلی و طاغوت، ایجاد جامعه طبقاتی، تفرّق و تحزّب است.
🔸️اگر عدالت به معنای واقعی محقق نشود، حتی جامعه اسلامی هم با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد، ولی اگر عدل در جامعه غیر دینی حاکم شد، آن جامعه پیشرفت میکند. گرچه جامعه ای با ایدئولوژی غیر توحیدی و غیر ولایی، هرگز به عدالت واقعی و کامل نخواهد رسید.
نمونههای عدل در منطق امیرالمؤمنین(علیهالسلام)👇
- مخالفت با قتل عثمان و دفاع از جایگاه خلافت
ـ أخذ حکومت به قوت و جاری کردن عدالت در جامعه
ـ عدالت در تقسیم بیتالمال حتی در مورد برادر خود
ـ عدالت در تقسیم مناصب حکومتی در مورد طلحه و زبیر
ـ رفتار عادلانه با خوارج؛ قبل از اقدام آنها به محاربه و بعد از اقدام به محاربه
ـ جاری کردن حد به نجاشی، حتی با احتمال اقدام علیه حکومت حضرت
_ و...
✅ بخش پنجم
اجرای عدالت و حرکت در مسیر درست و صراط مستقیم، همیشه مخالفانی دارد.
🔹️ما باید هم ولایت و هم عدالت را درست بشناسیم. اگر اینگونه مفاهیم را به حق متوجه نشویم، در شناخت مصادیق دچار مشکل خواهیم شد.
💠 مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) میفرمایند: «قطعاً عدل هدف است، اما هدف میانی است. هدف نهایی، رستگاری انسان هاست».
🔹️عدالت وسیلهای است برای رسیدن انسان به سعادت؛ و ولایت عدالت را محقق میکند تا زمینه سعادت انسان فراهم شود.
📌اگر تشخیص مصادیق عدالت و ظلم در نگاه مردم و ولیِ خدا متفاوت بود، اینجا ولایت ارجحیت دارد. لذا ما باید ابتدا در مورد عدالت پژوهی و شناخت ولی کار کنیم. ممکن است چیزی از منظر ما ظلم باشد، ولی از منظر ولی خدا عین عدالت باشد.
📎بنابراین حرف ولی خدا حجت است، چرا که ولایت، آن چیزی است که همه دین و حکومت، حتی عدالت و اجرای آن، بر او متوقف و متعین است.
حجتالاسلام مهدوینژاد - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
➖➖➖➖➖
🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💠 عظمت اسلام در وَلایت و وِلایت است
🎙حجتالاسلام مهدوینژاد: وقتی مردم نسبت به ولایت و نسبت به هم موالات پیدا کنند زمینه جاری شدن احکام الهی فراهم میشود/ بعد از رحلت رسول خدا مسئله ولایت به خلافت و جانشيني پيامبر(صلياللهعليهوآله) تنزل پیدا کرد / حیات حکومت شیطان و طاغوت بر مبنای تفرق، تحزّب و ایجاد جامعه طبقاتی است/ مرگ بر انسانی که در مَصاف با حق و باطل سکوت کند
✅ مشروح سخنرانی حجتالاسلام مهدوینژاد با موضوع حکم جاهلیت۳ را در لینک زیر👇 بخوانید.
https://b2n.ir/m24896
➖➖➖➖➖
🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢جامعهپردازی، بدون عدالت ممکن نیست.
🔸️حجتالاسلام مهدوینژاد: در حکومت الهی، بندگی خدا آسانتر است // عدالت هدف نهایی نیست، بلکه هدف نهایی سعادت بشر است// ولایت آن چیزی است که همه دین و حکومت به خاطر آن آمده و حفظ و قوام دین با همه ضوابطش با ولایت است.// ما باید هم عدالت و هم ولی را درست بشناسیم. اگر این مفاهیم را به معنای واقعی آن از شریعت دریافت نکنیم، در مصادیق دچار انحراف خواهیم شد.
✅ مشروح سخنرانی حجتالاسلام مهدوینژاد با موضوع «عدالت در حکومت اسلامی» را در لینک زیر👇بخوانید.
https://b2n.ir/p74742
➖➖➖➖➖
🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اظهارات حجتالاسلام مهدوینژاد پیرامون چالشهای کرونایی و مراسمات مذهبی
خطاب به هیأتها و مسئولان ستاد کرونا
✅ اطاعت از امر ولی مثل اطاعت از امر امام معصوم، واجب است.
✅ هیئات و مذهبیها بیش از همه مراعات کردند.
✅ در تصمیم گیریها دقت بیشتری شود.
➖➖➖➖➖
🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @darozzekr_com
🔴 #اطلاعیه
قرار هفتگی
🏴شهادت حضرت موسی ابن جعفر (ع)
🔹 سخنرانی حجتالاسلام مهدوی نژاد
🔹 عزاداری و توسل : کربلایی محسن محمدیپناه
▪️مراسم بیاد سردار شهید مهدی مهدوی نژاد
▪️سالگرد مرحوم خادم الحسین احمد اسحاقی
🗓 شنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰
🕘 ساعت ۱۹:۳۰
➖➖➖
🏴 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @darozzekr_com
🔴 #اطلاعیه
🔰 مراسم جشن عید مبعث
🎙 سخنرانی
🔹 شیخ یوسف الناصری
🔺 دبیرکل شورای علمای عراق
🎙 مداحی
🔹 سید حسن حسینی نسب
🔺 از مزار شریف افغانستان
🔹 کربلایی محسن محمدی پناه
🗓 سه شنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰
🕘 ساعت ۱۹:۳۰
🔰 حسینیه حضرت صاحب الزمان عج محمودآباد
🔹مراسم با رعایت دستورالعملهای بهداشتی برگزار میشود.
➖➖➖
🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @darozzekr_com
💢 یکی از لذت های امام حسین (علیهالسلام) در دنیا انس با قرآن بود.
✅ بخش اول
🔹️مفسرین بین ۱۲۸ تا ۲۵۰ آیه از قرآن را مربوط به امام حسین (علیهالسلام) ذکر کردهاند که به ۳ صورت به سیدالشهداء(علیهالسلام) مربوط است:
۱ـ برخی مستقیم
۲ـ برخی مربوط به پنج تن، دوازده امام، حسنین...
۳ـ برخی هم تفسیر آیات مربوط به حضرت نیست اما تاویلش به ایشان نسبت داده شده.
🔴 رابطه امام حسین(علیهالسلام) به عنوان قرآن ناطق با کلام الهی و و قرآن صامت جدا شدنی نیست و محال است رابطه محبان واقعی ایشان نیز با قرآن ضعیف یا قطع باشد مگر آنکه به معنای واقعی امامشان را نشناخته باشند.
تفاوت تفسیر و تاویل
🔹️تفسیر بیانگر معنای ظاهری آیات قرآن کریم است اما تاویل به معنای باطنی آیه اشاره دارد که به واسطه عقل و با مراجعه به روایات، معنای دیگری غیر از معنای ظاهری از آن استنباط میشود.
چرا اسم اهل بیت (علیهمالسلام) به صورت مستقیم در قرآن نیامده؟
۱ـ کتاب خداوند برای هدایت است، هدایت سلسلهای دارد و در این سلسله، انبیا و اولیا الهی قرار دارند.
۲ـ خداوند در قرآن کریم کلیات را بیان میکند و برای جزئیات، مؤمنین را به انبیا و اولیا ارجاع میدهد و اطاعت از ایشان را واجب کرده است.
۳ـ مومنین را در این مسیر امتحان می کند، زیرا کسانی که اهل اطاعت از پیامبر و اولیا خدا نیستند، همانند شیطان رجیم، اهل اطاعت از خدا نیز نخواهند بود.
✅ بخش دوم
نمونههایی از آیات قرآن که مربوط به امام حسین(علیهالسلام) است:
🔸️سوره اسرا/ آیه ۳۳
تفسیر این آیه به محترم بودن جان آدمی اشاره دارد و اینکه اگر انسانی به ناحق و مظلوم کشته شود، حق قصاص او برای اولیا دم باقیست و مورد حمایت و رحمت خداوند هستند.
در حدیثی از امام باقر(علیهالسلام) تأویل این آیه منسوب به امام حسین(علیهالسلام) است که مظلوم کشته شدند و امام زمان که ولی دم ایشان هستند به هنگام قیام انتقام خون جدشان را خواهند گرفت. تفسیر نجاشی / ج 2
🔸️سوره مریم/ آیه ۱
حروف مقطعه در آیه اول (کهیعص) رمزی است که در روایتی توسط اميرالمؤمنين(علیهالسلام) رمزگشایی شده است؛ حرف «ک» به کربلا، حرف «ه» به هلاکت و کشته شدن اهل بیت، حرف «ی» به یزید قاتل، حرف «ع» به معنای عطش، و حرف «ص» به صبر اباعبدلله اشاره میکند. تفسیر نمونه/ ج 13
🔸️سوره فجر/ آیه ۲۷
در تفاسیر متعدد آمده است که این سوره متعلق به امام حسین(علیهالسلام) است. بخصوص آیه ۲۷ که اشاره به نفس مطمئنه دارد و خداوند در قیامت خطاب میکند: ای نفس مطمئنه! به سمت خدای راضیه و مرضیه خود بیا و در جمع عباد من و به بهشت من وارد شو.
امام صادق (علیهالسلام) فرمودهاند که منظور از نفس مطمئنه امام حسین(علیهالسلام)، اصحاب و شیعیان ایشان هستند.
🔸️سوره زمر/ آیه ۷۱ و ۷۳
در تفسیر آیات آمده است که در قیامت اهل کفر را به سمت جهنم میکشند و اهل تقوا را به سمت بهشت میکشند. علت به کار بردن واژه کشیدن برای اهل تقوا، این است که سیق در لغت به معنای ابر بدون باران و سبکی است که باد آن را می راند و در اصطلاح به معنای سوق دادن چیزی است که برخی معنای کشیدن و با ملایمت راندن هم از آن استنباط کرده اند.
آیت الله شیخ بشیر نجفی روایتی را درباره خدمتگزاران امام حسین(علیهالسلام) در قیامت ذکر می کنند که مشابه آن روایت با اندکی تفاوت درباره گریه کنان بر سیدالشهداء(علیه السلام) در کامل الزیارات، با عنوان «حداث الحسین» آمده است.
بنابراین حضرت خدمتگزاران، خادمان و گریه کنان خود را شفاعت ویژه میکنند، پس فرشتگان نزد آنها میروند و به آنها بشارت میدهند که با شفاعت امام حسین، تمام گناهان آنها آمرزیده شده است و اهل بهشتند.
اما قبل از آن میپرسند که آیا مایلند ابتدا به دیدن ایشان بروند یا خیر؟ این گروه مشتاقانه به خدمت امام میروند و چنان غرق در صحبت با ایشان میشوند که بهشتیان و حوریان را نمی بینند و در این هنگام ملائکه خداوند ایشان را به سمت بهشت سوق می دهند (میکشند) چرا که از صحبت و هم نشینی با مولای خود سیر نمیشوند.
حجتالاسلام مهدوینژاد _ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
شب میلاد امام حسین عليهالسلام
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢همانطور که ولایت مطلقه است، اطاعت هم مطلقه است.
✅ بخش اول
مسئله ولایت و اطاعت از اولیالامر در قرآن
💠 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» ؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول را و صاحبان امر (اولیالامر) را. اولیالامر به معنای ائمه معصومین(علیهمالسلام) بعد از رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) هستند.
در ادامه میفرماید: «فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ»؛ اگر در امری از امور دین و دنیا اختلاف پیدا کردید، اختلاف و نزاعتان را به خدا و رسول ارجاع دهید. در اینجا منظور همان خدا و رسول و اولیالامر است یعنی تا وقتی پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) در قید حیاتند به پیغمبر(صلیاللهعلیهوآله) و بعد از ایشان چون امر به اطاعت از اولیالامر فرموده؛ به اولیالامر مراجعه کنید.
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ» ؛ آیا ندیدی کسانی که به زعم و گمان خودشان به آنچه بر تو نازل شده و آنچه قبل از تو نازل شده ایمان دارند، میخواهند اختلافاتشان را نزد طاغوت ببرند تا طاغوت بین آنها حکم کند؟! درحالیکه به کفر به طاغوت امر شدهاند.
🔹️هرقدر هم ظاهر انسان مؤمن باشد، اهل کار خیر و زیارت و عبادت باشد، ولی اگر در اختلافات به طاغوت مراجعه کند، خدا ایمانش را قبول ندارد.
✅ بخش دوم
معنای اولیالامر در بین مسلمانان/ خدشه در امر ولایت
۱- دسته عظیمی از مسلمانان در اطاعت از خدا و رسول و اولیالامر خدشه وارد کردند. آنها از ابتدا مسئله امامت و ولایت را طور دیگری تعبیر کرده و از مسیر خودش خارج کردند. اطاعت حقیقی از خدا و رسول(صلیاللهعلیهوآله) نکردند. به عقیده آنها هرکس قدرت را در جامعه اسلامی به دست گرفت، ولیامر میشود.
۲- شیعیان اعتقادشان به ولایت درست است، ولی بعضاً به درستی به مسئله ولایت عمل نمیکنند. اطاعت از ولایت الله، ولایت رسولالله و ولایت ائمه معصومین(علیهمالسلام) و نائبان امام معصوم(علیهالسلام) در دوران غیبت، اطاعتی یکسان و واجب است. عدم ولایتمداری و شناخت ولایت و امامت و اطاعت باعث تفرق میشود.
در زمان غیبت از چه کسی اطاعت کنیم؟// ویژگیهای ولی فقیه
🔸️خدا میفرماید از خدا اطاعت کنید، بعد از رسول او اطاعت کنید، و بعد از رسول، از اولیالاَمر اطاعت کنید. اولیالامر در زمان حضور امام معصوم، خود امام معصوم است و در دوران غیبت، ولیفقیه است و باید از او اطاعت کرد. ما باید بفهمیم و بشناسیم که اطاعت چیست، ولیفقیه کیست، حدّ و مرز اطاعت تا کجاست، مصادیق اطاعت کدام است و...
🔸️ما اکنون در دوران غیبت به سر میبریم. فرمودند: «و اما من کان من الفقهاء، صائنا ً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفا لهواه، مطیعا لامر مولاه» فقیهی که ۱- صیانت نفس دارد؛ یعنی دائماً در حال صیانت نفس است، ملکه صیانت نفس و کنترل و حفظ در اختیارش است، ۲- «مخالفاً لِهواء» با هوای نفسش، دائماً در مخالفت است. حرفی، کلامی و کاری که از هوای نفس باشد، انجام نمیدهد. ۳- «مطیعاً لِاَمْرِ مولاه»، مطیع محض امر مولاست. ۴- به مقام فهم دین و درک دین رسیده و دینشناس، به معنای واقعی است.
معنای ولایت مطلقه فقیه
🔹️امام خمینی(رحمةاللهعلیه) در یک جمله میفرمایند: ولایت فقیه همان ولایت رسول اللّه است. همه اختیاراتی که رسول خدا و امام معصوم داشته، ولی فقیه هم، در امور اجتماعی دارد. ولایت فقیه، ولایت مطلقه است، یعنی اطلاقاً ولایتی که امام معصوم(علیهالسلام) در امور اجتماعی دارد ولی فقیه هم دارد. همانطور که بر ما اطاعت از امام معصوم(علیهالسلام) واجب است، اطاعت از ولی فقیه هم بر ما واجب است. اینها دستورات است. «اولیالأمر منکم» اگر میخواهید از اولیالامر اطاعت کنید، اولیالامر در دوران غیبت ولی فقیه است.
وجوب اطاعت از ولیفقیه درکلام امام صادق(علیهالسلام)
💠 امام صادق(علیهالسلام) میفرمایند وقتی ما کسی را منصوب میکنیم، رد کردن امر او، مثل رد کردن امر ماست. «اَلرّادُ عَلَيْهِمْ کَالرّادِّ عَلَيْنا وَ الرّادُّ عَلَيْنا کَالرّادِّ عَلَي اللهِ» اگر شما حکم و حرف فقیهی که منصوب و حاکم است را رد کردی مثل این است که ما را رد کردهای وکسی هم که ما را رد کند، مثل این است که حکم خدا را رد کرده است.
🔹️همانطور که یک مدیر کل وقتی بخواهد از اداره برود، جانشین تعیین میکند و بعد میرود، امام معصوم(علیهالسلام) هم در دوران غیبت، امت اسلامی را به حال خودش رها نکرده است. همانطور که از امام معصوم اطاعت میکنیم از نایب او هم باید اطاعت کنیم! باید امر و جزئیاتش را بفهمیم و تحلیل درستی داشته باشیم.
حجتالاسلام مهدوینژاد - 15/12/1400
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢 مفاهیم مشترک مناجات شعبانیه و انتظار فرج
✅ بخش اول
🔸️در اسلام غیر از سبک زندگی، بندگی هم سبکی دارد. اینطور نیست که هرکس به ذوق و سلیقۀ خودش بتواند عبادتی خلق کند و به عنوان مناسک دینی از چیزی کم یا به چیزی اضافه کند، یا به هر شیوه ای که خواست عبادت کند. عبادت هم سبکی دارد.
یکی از مصادیق سبک بندگی این است که کارهای دنیایی و عبادی را با یاد خدا شروع و با یاد خدا تمام کنید. همانطور که هرکاری را باید با یاد خدا و با خیر شروع کرد همانطور هم فرمودند با یاد خدا و با خیر تمامش کنید.
🔻دو مفهوم کلیدی در مناجات شعبانیه
۱. اضطرار و تضرع
۲.انقطاع
🔸️تقریبا نیمی از مناجات شعبانیه مربوط به حالات بنده و اضطرارش هست و از اضطرار که مقدمه است به انقطاع میرسد و از خدا میخواهد که به او کمال انقطاع از ما سویالله را بدهد.
👈 معنای اضطرار: عجز، درماندگی، ناچاری و ناگزیری است. گاهی انسان حرکت نمیکند چون گمان میکند، مسائل خود به خود درست میشود ولذا تلاشی نمی کند. ولی به محض اینکه مضطر و ناچار شد، حرکت میکند، به عبارتی عجز انسان را به حرکت وا میدارد. این یعنی حالت اضطرار پیدا کردن و حرکت کردن.
🔻کارکردهای اضطرار در بندگی
۱ـ اضطرار روح بندگی را در انسان ایجاد میکند. وقتی مضطر می شوید تا مدتی مراقبت از گناه دارید.
۲ـ اضطرار تواضع ایجاد میکند و تکبر را از بین میبرد.
۳ـ اضطرار ایجاد رابطه قلبی و واقعی با خدا میکند.
۴ـ در اضطرار توبه واقعی رخ میدهد.
۵ـ اضطرار باعث اقرار به گناه میشود و انسان دست از لجاجت با خود و خدا برمیدارد.
✅ بخش دوم
چرا در نماز به خدا توجه نداریم؟
🔹️گاهی در مجلس دعا نشستهایم، یا به نماز ایستادهایم، ولی در حین نماز هم توجه به خدا نداریم، چون مضطر نیستیم؛ لذا معصوم(ع) میفرماید: اگر میخواهی در نماز متوجه خدا باشی، فکر کن که آخرین نمازت را میخوانی، مضطر میشوی و وقتی مضطر شدی، به خدا توجه پیدا میکنی.
نسبت اضطرار با انتظار
🔹️تا وقتی بشریت به اضطرار نرسد، حال انتظار و احساس نیاز به منجی پیدا نمیکند. بشریت تا وقتی از ظلم خسته نشود، به دنبال مصلح نمیگردد.
🔻از دو راه انسان به اضطرار میرسد:
۱ـ با مطالعه و علم حصولی
۲ـ با امتحان شدن و علم حضوری
کارکرد انقطاع در بندگی
👈 معنای انقطاع: جدا شدن از هر چیزی غیر از خداست.
تا وقتی انسان از همه عالم منقطع نشود، بندگی محقق نمیشود.
اگر در زندگی از ماسویالله انقطاع داشتیم و خدا برایمان اصل بود، اگر باور داشتیم رازق و قادر خداست، دروغ نمیگفتیم، ریا نمیکردیم و...
تا از همه جا و همه کس ناامید نشویم، به خدا امیدوار نمیشویم. لذا اگر خدا خیلی دوستمان داشته باشد مرتب از همه نا امیدمان میکند تا به خودش امیدوار شویم.
🔹️خدا میخواهد ما را از امید بستن به غیر خودش نجات بدهد میخواهد ما را رشد بدهد. امتحانات الهی، معمولاً در راستای نا امید کردن مؤمنین است. امتحانات الهی درراستای نا امید کردن انسان از غیر خدا و امیدوار کردن به خودش است! از اینرو امتحان انقطاع از سخت ترین امتحانات الهی است.
ثمره انقطاع چیست؟
🔹️وقتی انسان کمال انقطاع پیدا کرد، حجاب های نورانی هم برطرف می شود. «إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ». انسانی که به انقطاع می رسد، دیگر نماز و روزه و نورانیت ها هم او را نمیگیرد. هرچه بیشتر عبادت می کند، خودش را نسبت به خدا بدهکارتر میداند. حتی شیطان هم دیگر نمیتواند به خاطر عباداتش او را فریب بدهد. انقطاع، این قدر ثمره دارد.
نسبت مفهوم انقطاع با انتظار
🔹️تا وقتی مردم از طواغیت عالم منقطع نشوند، به معنای واقعی منتظر منجی نخواهند بود.
در جامعه ما منافقین و نفوذیها هستند. بدنه جامعه باید از منافقین ناامید و جدا شود. مردم ما باید نسبت به وعده ها و تفکر منافقین بی اعتماد شده و به انقطاع برسند. اطاعت کامل از ولایت و انقطاع کامل از همه طواغیت بیرون و درون زمینه انتظار واقعی را فراهم میکند.
اضطرار، مقدمه انقطاع است.
👈 تا مضطر نشویم، منقطع نمیشویم و تا به طور کامل منقطع نشویم، منتظر نخواهیم بود.
حجتالاسلام مهدوینژاد- ۲۸/۱۲/۱۴۰۰
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢 سبک مهمانی خدا
✅ بخش اول
خداوند سبک متفاوتی در مهمانی دادن دارد
🔸️اسلام سفارشات زیادی در مورد مهمانی رفتن و مهمانی دادن، دارد که به مهمانی برویم، مهمانی بدهیم، مهمان را اکرام کنیم، بهترین شرایط را برای مهمان فراهم کنیم و...
مدل مهمانی دادن ما طوری است که عمدتاً هم لذتهای مادی دارد و هم لذت روحی. لذتهای روحی مهمانی همین است که به مهمان احترام میگذارند و برای او تدارک میبینند، محبت میکنند.
ذات مهمانی دادن و مهمانی رفتن در نهایت برای لذت است، رزق و برکات دیگری هم دارد که در آن نهفته است. از آنجا که به این نوع مهمانی عادت کردهایم، مدل دیگری از مهمانی و بلکه حتی مدل متفاوت و متضاد با چنین مهمانی را نمیتوانیم تصور کنیم. اما برخلاف مهمانیهای ما که پایهاش لذت بردن و موافقت با هوی و میل ماست، خداوند سبک متفاوتی در مهمانی دادن دارد.
تفاوت مهمانیهای مادی و معنوی
🔸️اساس مهمانیهای مادی "موافقت هوا" است که تعبیر غلطی هم نیست. چراکه پایه مهمانیهای مادی، خوردن و آشامیدن و... است. ولی اساس مهمانیهای معنوی گاهی"مخالفت با هوا" است. ماه رمضان که مهمانی خداوند است، بر پایه مخالفت با هوا است. این یک مدل مهمانی هست که لذت حلال و حرامش ممنوع است، اما خود همین لذت نبردنها نیز لذتی دارد...
✅ بخش دوم
📌نخ تسبیح دینداری، مخالفت با هوای نفس است
🔹️ملاک و اساس دین "مخالفت با هوای نفس" است، مخالفت با هوسهای حرام که واجب است و در رابطه با هوسهای حلال هم قوانینی در اسلام هست. در روایات متعدد گفته شده که مخالفت با هوای نفس، آغاز دینداری است، یا قلّه دینداری است.
دین را مهرههای تسبیح فرض کنید؛ نماز، روزه، حج، زکات، امر به معروف، نهی از منکر و… اگر قصد داریم این اعمال را منظم، موثر و نتیجه بخش کنیم، مخالفت هوا اصل و نخ تسبیح است. مثلا وقت نماز است، نفس انسان میگوید الان نخوان، وقت زیاد است. شما با هوای نفس مخالفت کن و نماز اول وقت بخوان، چنین نمازی نتیجه میدهد.
روحتان را جلا بدهید...
🔹️مهمانی معنوی که بر پایه مخالفت با هوای نفس باشد، روح انسان را جلا میدهد. در واقع هر چه در امور مادی بیشتر به خود برسید، روح ضعیفتر میشود. اما هر چه در امور مادی بیشتر مراعات کنید و برنامه داشته باشید تا لذتهای مادی را ترک کنید، روح قویتر میشود. تا وقتی بعضی از لذتها را ترک نکنیم، به لذتهای بالاتر نخواهیم رسید.
طعم ترک لذتها / اگر لذت ترک لذت بدانی...
🔹️بعضی گمان میکنند که حالِ ماه رمضان فقط در سحری و افطار است، ولی حالِ خوب ماه رمضان ربطی به افطاری و سحری خوردن ندارد. شما ممکن است یک روز اصلا روزه نباشی، نتوانی چیزی بخوری، غروب بیای غذا بخوری و لذت هم دارد، ولی ترک گناهان و خیلی از اعمال را تجربه کنی، وقتی شب میخواهی بخوابی، میبینی چه حال معنوی داری ماه رمضان.
ما لذت هایمان را در انجام دادنیها تجربه میکنیم. عادت کردهایم در انجامدادنیها لذت ببریم، بنابراین طعم لذتهای ترککردنی را خیلی نچشیدیم و از آن ترک کردن لذت نمیبریم. تحمل گرسنگی و تشنگی روی جسم و روح ما اثر میگذارد، هم برای سلامتی جسم خوب است و هم بر روح ما تأثیرات بسیار عمیقی دارد.
تنها عبادتی که مال خداست!
💠 خداوند میفرماید: {هر کس از خدا بترسد، خدا را به بزرگی حساب کرد، و نفس خودش را از هوای نفسانی نهی کرد، ماوای او بهشت میشود.} بهشت را در ازای ترک کردنها به ما میدهند، نه تنها در ازای کارهای خوب. ترککردن یعنی بستن منافذ هدررفت عمل صالح، آنوقت اعمال انسان برای انسان میماند. نه اینکه انسان عمل صالح انجام ندهد، بلکه وقتی انسان عمل صالح انجام میدهد، ضمانت بقای آن عمل صالح به ترککردن است. عبادتهای بزرگی مثل جهاد فی سبیلالله که آخرش ختم به شهادت هست را خداوند نگفته برای من است. فقط یک عبادت را خداوند فرموده مال من هست، آن هم "الصوم لی و انا اجزی به". روزه مال من است، جزایش را هم خود میدهم و جزایش خود هستم.
نهی از منکر از ترک خودِ منکر سختتر است
🔹️امر به معروف و نهی از منکر یکی از اموری است که بشدت انسانها از آن فراری هستند. وقتی در جامعه گناه و منکری میبینی، نهی کن. مانع زیاد است، ولی جلو برو. ترس را کنار بگذار و امر به معروف و نهی از منکر کن.
نهی کردن از گناهان از خود ترک کردن گناه مشکلتر است. به همین دلیل خداوند میفرماید: امر به معروف و نهی از منکر عبادتی است که تمام عبادات، مثل نماز، روزه و حج و جهاد در راه خدا در برابر او مثل قطره است در برابر دریا. چراکه در آن هم یک فعل و هم یک ترک وجود دارد. برای انجام امر به معروف و نهی از منکر، هم کار فعلی و امری و هم کار ترکی و نهیی لازم است.
آموزش مخالفت با هوای نفس/ ماه رمضان/ خطبه شعبانیه
🔹️در ماه رمضان نه تنها روزه، بلکه حتی خواب شما نیز عبادت است، نفس کشیدن شما عبادت است. پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) میفرمایند: "بدبخت کسی است که در این ماه هیچ چیز گیر او نیاید"
آموزشهای پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) برای مخالفت با هوای نفس این است که صدقه بدهید، افطاری بدهید، به فقرا کمک کنید، به بزرگترها احترام بگذارید، به بچهها محبت کنید، صله ارحام انجام دهید. به خصوص در ماه رمضان، زبان و چشم خود را حفظ کنید. گوش خود را از شنیدن صدای حرام و صدای نامحرم، فحش و غیبت حفظ کنید. وقتهای نماز را دریابید، توبه و دعا کنید.
💠پیامبر(صلیاللهعلیهوآله)میفرمایند: هر کس که روزهداری را در این ماه افطار بدهد، برای او نزد خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده و آمرزش گناهان گذشتهاش خواهد بود.
شخصی پرسید: یا رسولالله، خیلیها که توانش را ندارند چه کنند؟!
حضرت فرمودند: "خودتان را از آتش جهنم دور کنید مگر به اندازه یک خرما، مگر به اندازه نصف خرما و یا به اندازه یک لیوان آب یا شربت که افطاری بدهید.
حجتالاسلام مهدوینژاد- ۱۴۰۱/۱/۶
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢 جهانی شدن تمدن اسلامی، وعده تخلف ناپذیر خدا
✅ بخش اول
💠 «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»، سوره توبه / آیه 33
خدای متعال وعده کرده که دین وتمدنش را بر همه دنیا مسلط خواهد کرد، اگر چه همه مشرکین عالم پشتبهپشت هم بگذارند و ائتلاف جهانی درست کنند برای اینکه دین خدا مسلط بر عالم نشود، خدا فرموده است که من دینم را بر همه عالم مسلط خواهم کرد و این وعده تخلفناپذیر خداست.
💠 در آیه دیگری میفرماید: «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» ما اراده کردهایم که منت بگذاریم بر کسانی که در زمین ضعیف نگهداشته شدهاند،که آنها را از ضعف خارج کنیم و پیشوایان و سردمداران این عالم قرار دهیم و آنها را وارثان زمین قرار دهیم.
🔻دو نکته در دو آیه:
در آیه اول میفرماید: ما دین حق را غالب خواهیم کرد بر همه عالم، در آیه دوم میفرماید: مستضعفین را غالب و حاکم خواهیم کرد.
برای آنکه این تمدن حاکم شود دو چیز لازم است: یک عنصر نرمافزاری و محتوایی و یکی هم کسانی که بتوانند محتوا و نرمافزار موجود را پیاده کنند. خدا هر دو را در دو آیه ذکر است: هم نرمافزار این تمدن را خدا در اختیار ما قرار داده و هم افسران این تمدن را که مستضعفین عالم هستند.
✅ بخش دوم
معنای تمدن
🔸️فرهنگ زندگی، اخلاق و منش اجتماعی متعالی انسان برای اینکه او را به سمت کمال سیر بدهد، را تمدن میگویند. تمدن اسلامی بدون حکومت، بدون جامعهپردازی و بدون خودسازی محقق نمیشود.
برای ایجاد یک تمدن بزرگ و باکیفیت، نیاز به جامعه باکیفیت است. برای رسیدن به یک جامعه باکیفیت، نیاز به خانوادههای باکیفیت است و برای تحقق خانوادههای باکیفیت، نیاز به افراد باکیفیت است.
👈 اگر ما، تمدن بزرگ اسلامی را محقق نکنیم، تمدن وحشی و ظلمانی غرب، ما را با خود خواهد برد. ما اگر فرهنگ سالم جهانی ایجاد نکنیم، فرهنگ فاسد جهانی بر ما غلبه میکند.
نسبت ما با تمدن چه نسبتی است؟
🔹️پایههای تمدن غرب بر فریب، ظلم و هوس نهاده شده است اما پایههای تمدن توحیدی بر فطرت توحیدی انسان نهاده شده است و فطرت نور را از ظلمت تشخیص میدهد. همه انسانها در هر کجای زمین باشند نور را از ظلمت تشخیص میدهند حتی اگر نتوانند آن را بپذیرند.
🔹️ما مسافران قطار تمدن غرب هستیم واین قطار دارد ماراباخود میبرد هرچند درداخل قطار تلاش کنیم تا خلاف جهت حرکت قطار راه برویم ولی باز محکوم به حرکت در آن مسیر هستیم. اگر میخواهیم خودو بشریت را نجات دهیم لازمهاش این است شورش کنیم، در منطقهای از قطار تمدن خود را برپاکنیم تا الگو شویم و قطار را تصاحب کنیم، راننده قطار را عوض کنیم و حرکت این مسیر را تغییر دهیم.
🔻گامهایی که تاکنون برای تصاحب قطار تمدن برداشته ایم؛
✅ اولین گام انقلاب اسلامی بود. انقلاب یعنی دگرگونی، یعنی جنبشی که نظام طاغوت را با آن تمدنی که در ایران پیاده کرده بود ساقط کرد.
✅ گام دوم نظام اسلامی بود. یعنی سبک، سیاق و مهندسی نظام، جمهوری اسلامی باشد. جمهوری یعنی مردم همه کارهاند و اسلامی یعنی اسلام را انتخاب کردند. مدل آن این است که مردم باید انتخاب کنند، از رهبر گرفته که با واسطه انتخاب میکنند تا مسئولین که بی واسطه انتخاب میکنند.
✅ گام سوم دولت اسلامی است. دولت اسلامی باید محقق شود. دولت اسلامی یعنی قوای سه گانه و همه نهادها و سازمانهای دولتی و حکومتی باید اسلامی شوند. در بحث دولت اسلامی خیلی کار کردیم ولی هنوز به معنای واقعی دولت اسلامی محقق نشده است.
✅ گام چهارم جامعه اسلامی است. جامعه اسلامی یعنی آحاد مردم متصف به فضائل اخلاقی شوند. در چنین جامعهای عدالت، آزادی سالم مشروع، ایثار و اخلاق وجود دارد.
💠 مقام معظم رهبری میفرمایند از کشور اسلامی میشود دنیای اسلامی درست کرد. اگر الگو درست شد نظائرش در دنیا درست میشود. وقتی کشور اسلامی پدید آمد، تمدن اسلامی به وجود خواهد آمد. ایشان الگوی جامعه اسلامی را دهۀ شصت انقلاب معرفی میکنند.
📌 مسیر حرکت تاریخ بشریت باید تغییر کند تا انسان به سعادت برسد وگرنه به سعادت نمیرسد. انقلاب اسلامی شورشی بود که در قطار تمدن به وجود آمد. واگنهای قطار تمدن غرب یکی پس از دیگری باید به تمدن اسلامی ایمان بیاورند و این تلاش یعنی مقدمه سازی برای ظهور حضرت حجت(أرواحنا فداه).
«حجتالاسلام مهدوینژاد/ شب اول رمضان/ ۱۴ فروردین ۱۴۰۱»
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢 ما اسباب برتری تمدن را در اختیار داریم
✅ بخش اول
فریب گلهای زیبای روئیده بر باتلاق تمدن غرب را نخورید!
💠 «فَلا تُطِعِ الکافرینَ و جاهِدهُم بِه جهاداً کبیراً»، سوره فرقان آیه ۵۲. مطیع کفار نشو و از آنان اطاعت نکن و جهاد بزرگی را با آنها آغاز کن.
ما به امر قرآن وارد درگیری با تمدن غرب شده ایم.
🔻جهاد در ادبیات دینی
۱- جهاد اصغر: جهاد کوچک یا کوچکتر که جهاد نظامی است.
۲- جهاد کبیر: جهاد فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی است. دشمن در این عرصهها وارد میشود تا مؤمنین را ضربه فنی کند. در این عرصهها جنگیدن، جهاد کبیر است و جنگ تمدنی هم مربوط به جهاد کبیر میباشد.
۳- جهاد اکبر: مبارزه با نفس است و از جهاد کبیر و جهاد اصغر بسیار سختتر است. انسان اگر بتواند به حکومت نفس اماره و شیاطین بر وجود خود پایان بدهد، بقیه جهادها راحت است.
برای پیروزی در جهاد کبیر چه باید کرد؟
👈 در این جنگ تنها راه پیروزی قویتر شدن است.
💠 {ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا} قانون خدا اصلاً اجازه نمیدهد که کافرین مسلط بر مؤمنین شوند، مؤمنین باید خودشان را از زیر سلطه کفار بیرون بکشند. چون اگر ما مسلط نشویم، آنها بر ما مسلط میشوند.
✅ بخش دوم
⁉️ آیا واقعاً ممکن است که ما در شرایط امروز و با تسلط و سیطره تمدنغرب بر افکار همه عالم، تمدنی اسلامی در عالم ایجاد کنیم؟
آری میشود👇
🔻وعدههای الهی در قرآن:
💠 «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» خدا دین حق را بر همه عالم مسلط خواهد کرد ولو همه مشرکین عالم دلشان نخواهد.
💠 «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» ما مستضعفین را وارثان زمین قرار خواهیم داد.
«إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» خدا عاقبت عالم را تقدیم بندگان متقی خودش میکند.
این آیات به معنای تمام و کمال در زمان ظهور محقق میشود، ولی اصلاً به این معنا نیست که ما نمیتوانیم مقدمات این تمدن را فراهم کنیم.
تمدن اسلامی یکبار بر روی زمین پیاده شده است.
👈 زمانی که وجود مبارک پیامبر(ص) مبعوث شدند در طول نزدیک به نیم قرن به صورت حیرتآوری اسلام توسعه پیدا کرد. سه تمدن بزرگ آن زمان (ایران باستان، روم باستان و مصر باستان)رادرنوردید. وقتی اسلام به قدرت رسید، هر سه تمدن مسلمان شدند.
درست در دورانی که اروپا و غرب در بیتمدنی و بیفرهنگی قرون وسطی غوطهور بودند، اسلام دوران شکوفایی تمدنش بود.
📌نبض دانش در دست تمدن اسلامی بوده است.
🔻از اتفاقاتی که در صده اول ظهور اسلام، برای تمدن اسلامی افتاد:
۱- مساجد، پایتخت علمی جهان اسلام شد.
۲- تأسیس مدارس علمی، کتابخانههای عظیم، رصدخانهها و بیمارستانهای مجهز
۳- کتاب قانون بوعلی، مهمترین کتاب علمی و طبی و پزشکی آن زمان، که تاکنون نیز در دانشگاه های غرب تدریس میشود.
۴- جابربنحیان پدر علم شیمی است. یک دانشمند مسلمان شیعه که شاگرد امام صادق(ع) بود.
۵- حدوداً در قرن چهارم، اوج شکوفایی اقتصاد بازرگانی جهان اسلام بوده است. مسلمانها به ملکه تجارت دنیا معروف بودند. در بعضی از عرصهها به اصطلاح امروز، نرخ ارزبازارتجارت جهانی را مسلمانان تعیین میکردند.
مقدمه سازی تمدن اسلامی برای ظهور
🔸️ ما اسباب برتری تمدن را در اختیار داریم؛ نرمافزار و محتوای این تمدن که دین مبین هست، کاملترین دستورالعمل را دارد. فقط ما باید این نرمافزار را به کار بگیریم و تلاش کنیم.
🔸️اوضاع دنیا به ما نشان میدهد که قدرتهای شیطانی دارند افول و یک به یک سقوط میکنند. دنیا در آستانه یک تحول بزرگ است.
عاشورا، اسباب تمدن سازی
🔹️یکی از ظرفیتهای جذاب تمدن سازی وجود مبارک حضرت سیدالشهدا و فرهنگ عاشورا است.
🔹️یکی از اسقفان اعظم مسیح به یکی از علمای ما گفت: "ما اگر امامحسین(ع) شما را داشتیم، تمام دنیا را گرفته بودیم." امام خمینی(ره) فقط با همین فرهنگ عاشورا، انقلاب کرد و طاغوت را بیرون کرد.
🔹️ما باید تمدنمان را بر پایه عاشورا بنا کنیم. چراکه غیراز مستکبرین، همه عالم امام حسین(علیهالسلام) را دوست دارند. برای همین است که وقتی حضرت حجت ظهور میکنند و به دیوار کعبه تکیه میدهند، اولین جملهای که میفرمایند این است:«الا یا اهل العالم انّ جدی الحسین قتلوه عطشانا». امام حسین(علیهالسلام) همه را پای امام زمان بسیج میکند.
«حجتالاسلام مهدوینژاد / شب دوم رمضان /
۱۵ فروردین ۱۴۰۱»
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
📃بیانیه گام دوم انقلاب، مهمترین منشور هدایتگر رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی است
✅ بخش اول
🔸️به فرموده مقام معظم رهبری نخگبان، صاحبان تریبون و صاحبان تأثیر و نفوذ باید بیانیه گام دوم انقلاب و ابعاد مختلف آن را تبیین کنند.
🔸️ما اسباب و ظرفیتهای تمدن ساز کم نداریم. به عنوان کشور جمهوری اسلامی، مسلمان و شیعه فرصتهایی در اختیار داریم که سایر مکاتب و تمدنها در اختیار ندارند و با استفاده از آن ظرفیتها خیلی زود میتوانیم عالم را فتح کنیم.
🔻فرصتها و ظرفیتهای تمدنساز:
۱- منابع طبیعی و مادی غنی
۲ـ زبان و ادبیات فارسی که یکی از عناصر تمدن ساز به شمار میرود. در کشورهای مختلفی در پهنه آسیا تا اروپا زبان فارسی به عنوان زبانی قوی و اثر گذار در طول تاریخ مطرح بوده و هنوز هم هست.
۳ـ فرهنگ و آداب و رسوم ملی، دینی و بومی جذاب
۴ـ دین اسلام و مکتب تشیع به عنوان نرمافزار اصلی و غنی تمدنی
۵ـ عقبه هویتی و سابقه مهم تاریخی در تمدن
۶ـ چهرهها و شخصیتهای برجسته در طول تاریخ
۷ـ مردم باهوش، بافرهنگ و با تمدن
۸ـ هنر و معماری
۹ـ غنای علمی و فکری
✅ بخش دوم
⁉️چرا با وجود داشتن ظرفیتها و فرصتهای تمدن ساز، امروز دست برتر را نداریم؟ زیرا 👇
۱ـ سرمایههای فراوان مادی و معنوی که در اختیار ما و سایر کشورهای اسلامی هست، قدرتآفرین است. از اینرو دشمن در طول تاریخ در این سرمایهها طمع و تهدید و غارت کردهاست.
۲ـ اسلام دین آزادیبخش است و به مسلمانان اجازه نمیدهد که زیر بار زور بروند. این هم عنصر قدرت آفرین دیگری است. بنابراین دشمنان زیادی دارد.
۳ـ ایمان و معنویت به معنای واقعی در ما شکل نگرفته است.
معنویت چیست؟ ایمان واقعی کدام است؟
🔹️ایمان یعنی باور و اعتقاد قلبی. معنویت نشأت گرفته از ایمان است. معنویتی که پشتوانه باور حقیقی نداشته باشد، معنویت نیست، بلکه تنها یک حسوحال و جو معنوی زودگذر است. همان حس و حالی که در روضه و زیارت و... برای انسان پیش میآید. معنویت اگر در وجود انسان مستقر شود، انسان را حفظ می کند ودائم الحضور میشود.
وقتی سوخت ایمان را دائماً در وجود خودمان تأمینکنیم، معنویت دائمی در وجود ما شکل میگیرد.
👈 حس و حالهای معنوی خوب است، ولی باید به دنبال استقرار معنویت و ایمان در وجودمان باشیم. لذا کسانی که در شرایط مختلف معنویت و تقوایشان را از دست میدهند، به خاطر این است که ایمان به معنای واقعی در وجودشان مستقر نشده است.
🔻به چه چیزهایی باید مؤمن باشیم؟
۱ـ به وجود خدا، قدرت، رازقیت و حکمت خدا و...
۲ـ به آخرت و حسابرسی قیامت
۳ـ به غیب و عالم ملکوت
۴ـ به همه انبیاء
۵ـ به کتاب و آنچه خدا در قرآن وعده داده است.
۶ـ به توانایی خود؛ اعتماد کنیم که این امت میتواند به توانایی برسد.
📌 مقام معظم رهبری در مورد مردم ایران میفرمایند:
من میدانم خداوند اراده کرده است این ملت را به عالیترین درجات برساند.
📛شیاطین به شدت تلاش میکنند برای اینکه ما ایمانمان را از دست بدهیم. از ضعف ایمان ما سوء استفاده میکنند و همین ضعف ایمان، ما را عقب نگه میدارد. ولی اگر مقاومت کنیم، به سعادت میرسیم و گرهها باز میشود. ولی همین که امتحان سخت میشود، شک میکنیم. این یعنی ایمانمان قوی نیست. در حالی که ما میتوانیم با ایمان، تمدن خود را بسازیم.
💠 ای کسانی که ایمان آوردهاید، ایمان بیاورید!
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا...»؛ سوره نساء / آیه۱۳۶
وجوهی برای دعوت دوباره به ایمان 👇
✅ ای کسانی که ایمان آوردهاید! ایمانتان را حفظ و تقویت کنید.
✅ای کسانی که به زبان ایمان آوردهاید، قلبی هم ایمان بیاورید و کیفیت و عمق ایمانتان را بالا ببرید.
✅ ای کسانی که با قلب وزبان ایمان آوردهاید، عملاً ایمان بیاورید.
📎هر چقدر ایمان انسان قویتر شود، اثرات آن بیشتر بروز و ظهور میکند.
👈 یکی از چیزهایی که به ما قدرت میدهد و ایمان ما را زیاد میکند توسل به مؤمنان درجه یک و کسانی است که مظهر کامل ایمان بودهاند.
«حجتالاسلام مهدوینژاد / شب سوم ماه رمضان ۱۴۰۰/۱/۱۶»
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢ایمان با چه شرایطی انسانساز، جامعه ساز و تمدن ساز است؟
✅ بخش اول
🔻از منظر مقام معظم رهبری(حفظهالله) در کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن، ایمان باید با سه شرط مهم همراه باشد:
_ آگاهانه و عالمانه باشد. ایمان مقلدانه، کورکورانه و متعصبانه قبول نیست.
_ همراه با تعهدات عملی باشد. اینکه زبانی چیزی بگوید ولی بعد عمل نکند، ایمان نیست.
_ ایمان همه جانبه و به همه شریعت باشد. (نؤمن ببعض و نکفر ببعض) نباشد.
ایمان آگاهانه و عالمانه
🔻ایمان در دو ساحت باید متصف به علم و آگاهی باشد:👇
۱_ ایمان به نظام تشریع. یعنی ایمان و آگاهی داشتن نسبت به همۀ مسائل دینی. ازراه تفکر در آن.
۲_ ایمان به نظام تکوین. ایمان به اینکه همه عالم آیات الهی هست وتفکر درباره آنها.
ایمان به نظام تشریع از منظر قرآن
💠 آیه ۲۵۸ سوره بقره
{آمن الرسول بما انزل اليه من ربه والمؤمنون کل آمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله} پیامبر(ص) ایمان آورده است به آنچه خدا به او نازل کرده، مؤمنین هم که به او و خدا ایمان دارند، کاملاً به خدا، ملائکهاش و کتب آسمانی و انبیا ایمان آوردند.
{لا نفرق بین احد من رسله} ما میان هیچ کدام از پیامبران و کتب آسمانی تفاوتی قائل نیستیم. همه انبیاء الهی دارای عصمت هستند. مراتب متفاوت است ولی همه انبیاء، فرستادگان الهی هستند و ما باید یکسان به نبوت همۀ انبیا و کتب آسمانی شان شهادت دهیم. قبول داشتن کافی نیست، باید ایمان بیاوریم به اینکه اینها همه انبیاء الهی بودند.
✅ بخش دوم
{و قالوا سمعنا و أطعنا غفرانک ربنا و الیک المصیر} گوش دادیم و اطاعت کردیم. یعنی ایمان ما از روی فهم است. گوش دادن واقعی که منجر به اطاعت شود.
✅ ایمان به نظام تکوین از منظر قرآن
💠 آیات۱۹۰-۱۹۲ آلعمران
{إن في خلق السماوات و الأرض} در خلقت آسمانها و زمین {واختلاف اللیل والنهار} و آمد و شد شب و روز {لآیات لاولی الالباب} نشانههایی است برای صاحبان خرد، برای آدمهایی که عقلشان را به کار میاندازند.
آدمی که اهل فکر است {یتفکرون فی خلق السماوات والأرض} به آسمان، زمین، انسانها، ساختمانها و هرچیزی میرسد به فکر فرو میرود، همه چیز به او پیام میدهد. در پدیدهها فکر میکنند، بعد می گویند {ربنا ماخلقت هذا باطلا} خدایا تو ما را باطل و بیهوده و عبث نیافریدی {سبحانک وقنا عذاب النار} تو پاک و منزهی ما را از عذاب حفظ کن.
📌چنین ایمانی باقی میماند، ایمانی است که با فشارها و تهدیدها و سختیها از بین نمیرود.
اهمیت تفکر
💠امام مجتبی(ع) در اهمیت تفکر میفرمایند«اوصیکم بتقوی الله وادامةالتفکر» شما را سفارش میکنم به تقوا و تفکر. (فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ و اُمُّهُ) چراکه تفکر، پدر و مادر هر خیریست.
💠 امیرالمؤمنین(ع) در مورد عبادت بدون آگاهی میفرمایند: (اَلمُتَعَبِّدُ بِغَيِر عِلمٍ كَحِمارِ الطّاحُونَه) عبادت کننده بدون علم، مثل الاغ آسیابان است که مدام میچرخد. چقدر راه میرود ولی به هیچ جا نمیرسد، چون آگاهی ندارد! نمیفهمد برای چه حرکت میکند.
ایمان ناآگاهانه
🔴اگر با انجام عبادات احساس رشد نمیکنیم، بلکه احیاناً احساس عقبگرد هم داریم، دلیلش این است که ایمانمان پشتوانه علمی ندارد، ازروی آگاهی و باورقلبی نیست .
توصیف ایمان ناآگاهانه از نگاه مقام معظم رهبری
🔹️[ایمان متعصبانه و مقلدانه قیمتی ندارد. وقتی از روی تقلید و تعصب بود، زایل شدنش هم به آسانی کسبش آسان است.
ایمانی که از روی علم و آگاهی نیست، ایمانی که از روی تعصب و تقلید و... به دست آمده است، عقبه و پشتوانه ندارد. ایمانی که فلان مسلمان برای نگه داشتنش باید روزنامه نخواند، فلان کتاب را نخواند، در کوچه و بازار راه نرود، با فلان کس حرف نزند، سرما و گرما نخورد تا بماند، این ایمان متأسفانه باقی نخواهد ماند!]
🔹️اینطور نیست که مؤمن برای در امان ماندن ایمانش برود در خانه بماند،بلکه باید به متن جامعه بیاید. البته لازم نیست انسان بیمحابا و بیجهت در محیطهای گناهآلوده قدم بزند، ولی نباید خودش راهم از حضور و فعالیت در جامعه محروم کند بلکه ایمان را باید تقویت کرد و بجای گریز، باید ستیز کرد.
🎙حجتالاسلام مهدوینژاد / شب چهارم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱/۱/۱۷
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢 تنها ایمان آگاهانه مورد قبول است
✅ بخش اول
ایمان آگاهانه هرگز سست نمیشود
💠 امامموسیبنجعفر(علیهالسلام) خطاب به هشام ـ یکی از صحابه و بزرگان اهل علم و ایمان ـ میفرمایند: اگر در دست تو گردویی باشد و مردم بگویند: در دست تو جواهر است برای تو فرقی نمیکند؛ چراکه خودت میدانی چه در دست داری و برعکس، اگر در دست تو جواهر باشد و مردم بگویند: گردو است، برای تو ضرری ندارد؛ چراکه خودت میدانی در دست تو یک گوهر است. به چنین باور و ایمان قلبی، ایمان آگاهانه میگویند.
👈 ایمان سازنده کدام ایمان است؟ ایمانی که همراه با اطمینان کامل و با باور قلبی باشد. یقین داشته باشد که آنچه خداوند حرام کرده، مضر و آنچه واجب کرده، مفید است.
⁉️چگونه در مقابل گناهان بیمه شویم؟
🔹️با تقویت ایمان؛ وقتی ایمانمان را تقویت کردیم، آنوقت اگر در معرض گناه هم قرار گرفتیم، یا سختیها و مشکلات به ما فشار آورد، کم نمیآوریم.
🔻اشکالاتی که مقلدین از تمدن غرب به متدینین میگیرند:
۱ـ میگویندمؤمنین عقب افتاده و کهنهپرست هستند. چراکه اسلام برای 1400 سال پیش است. در حالی که خودشان دور قبر کوروش میگردند و کورش برای 2500 سال پیش است.
۲ـ میگویند مؤمنین تقلیدی زندگی میکنند، هر چه آخوندها بگویند، تقلید میکنند. در حالی که معمولاً خودشان کورکورانه تابع مد هستند. حتی در علم و دانش نیز از کانت، دکارت، هگل و... تقلید میکنندواگر کسی غیر از حرف آن دانشمندان را بزند، میگویند بیسواداست.