eitaa logo
القطره 🔊
1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
24 فایل
صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین مهدوی نژاد ارتباط با ادمین : 09136088001 @ansarevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
(فصل سردمداران) ✅ بخش دوم سابقۀ تاریخی گزینش دین 🔹️ پايه گذاري اين مكتب فكري، به خلقت حضرت آدم(سلام الله عليه) برمی‌گردد كه خداوند به ملائکه امر کرد بر آدم سجده کنید. همه سجده کردند بجز ابلیس. گفت: به آدم سجده نمی‌کنم. چون آدم را از خاک آفریدی و من را از آتش. خداوند هزاران سال نماز و عبادتش را نادیده گرفت و فرمود «اُخْرُج إنَّکَ رَجیم» برو، تو رانده شده‌ای. 🔹️دليل اخراج شیطان اين بود كه یک مکتب فکری را پایه‌گذاری کرد؛ اینکه بعضی دستورات را اطاعت کن و بعضی ديگر را نه و این از کفر خيلي بدتر است. 📌 دین؛ یک مجموعۀ منظم به هم وابسته است. انکار یک قسمت از دین، مستلزم انکار بقیۀ آن و ناکارآمدی دین است. ⬇️نمونه‌هایی از ایمان گزینشی ۱ـ ایمان به پیامبر(ص) / عدم ایمان درست به انبیاء گذشته ۲ـ ایمان به پیامبر(ص) / عدم ایمان به جانشین پیامبر(ص) ۳ـ پذیرش بعضی از آیات مثل آیات نماز، حج و... / عدم پذیرش بعضی از آیات دیگر مثل آیات جهاد، ولایت و... رواج دین گزینشی؛ خیانت بنی امیه به اسلام 🔸️بنی امیه دستورات خدا را دست‌کاری کردند. امام صادق‌‌(علیه السلام) می‌فرمایند: «‌إنَّ بَني‌اُمَيَّةَ أطلَقُوا لِلنّاسِ تَعليمَ الإيمانِ و لَم يُطلِقُوا تَعليمَ الشِّركِ لِكَي إذا حَمَلُوهُم علَيهِ لَم يَعرِفُوهُ»؛ بنی امیه تعلیم ایمان را آزاد گذاشتند ولی اجازه ندادند کسی شرک را به مردم یاد بدهدچراکه می‌خواستند وقتی شرک را به مردم عرضه می‌کنند، مردم نشناسند! خوبی حج، نماز، روزه و.. را به مردم یاد دادند ولی بدی ظلم، شرک و دیگر گناهان را نگفتند. ازاینرو ارتکاب حرام در جامعه رواج یافت. مردم هم نماز می‌خواندند و هم شراب می‌خوردند! کفر را در لباس اسلام، در جامعه پیاده کردند و مردم هم متوجه نشدند. 📌 پذیرش و عمل به بخشی از دین و رد کردن بخش دیگری از دین، خطرناک‌ترین مدل دین‌داری است، مخصوصاً اگر عمدی و با برنامه باشد. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد/ شب هفتم ماه رمضان ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢ایمان گزینشی یا خودپرستی؟!! (فصل پیروان) ✅ بخش اول 🔹️دین گزینشی فریب شیطان است برای بی‌اثر کردن ایمان. انسان باید به همه فرامین خدا ایمان بیاورد و عمل کند. بعضی‌ به دنبال این هستند که چه چیز به نفعشان است و چه چیزی نیست. پس در حقیقت خودشان را می‌پرستند. 💠 قرآن کریم می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ»؛ عده‌ای از مردم در یک صورت ایمان می‌آورند، اگر خیری به آن‌ها برسد ایمان می‌آورند. اگر سختی و آزمون‌ها پیش بیاید رو‌ بر‌می‌گردانند. این‌ها دنیا و آخرتشان را باختند و این همان ضرر آشکار است! 🔹️چنین افرادی هدفشان از ایمان، تأمین نیاز‌های دنیایی‌شان است. به خدا و رسول ایمان می‌آورند، بعد می‌گویند اگر به ما چیزی رسید، مشکلاتمان حل شد، ما هستیم. اگر نرسید معلوم می‌شود دین فایده‌ای ندارد! چنین افرادی بعضی از بخش‌های دین را پررنگ می‌کنند و بعضی دیگر را کمرنگ. این تفکر بسیار خطرناک است. 🔶️ روحیه منفعت طلبانه مانع پذیرش همه دین 🔸️بعضی عمداً مسئله اعتقادی، اخلاقی، دینی را سوال نمی‌کنند که مبادا به ضررشان شود. از جاری شدن حکم خدا می‌ترسند. روحیه منفعت طلبانه، فرصت طلبانه و لذت جویانه اجازه نمی‌دهد انسان همه دین را قبول کند. این می‌شود دین و ایمان گزینشی. فقط احکام راحت و بی‌دردسر را عمل می‌کند.
(فصل پیروان) ✅ بخش دوم 🔷️ عملی سخت اما واجب! 💠 امام باقر(ع) در روایتی از کتاب وافی در باب امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: عده‌ای هستند که به نماز و روزه که کم دردسر و کم مایه تر است رو می‌آورند و به امر به معروف و نهی از منکر که پر مایه‌تر و پر دردسرتر و به ظاهر پر ضررتر است، اصلاً اقبالی ندارند. 🔹️تنها بدحجابی، منکر نیست، بدگویی از نظام جمهوری اسلامی هم که در بعضی جمع‌ها می‌شود، منکر است. غیبت از مؤمن هم منکر است. نباید به سادگی گذشت. این می‌شود همان «نؤمن ببعض و نکفر ببعض». 💠 پیامبر اکرم(ص) فرمودند تا مادامی‌ که امت من امر معروف و نهی از منکر می‌کنند و در تقوا همدیگر را یاری می‌کنند، در خیر و برکت هستند. اگر چنین نکردند، برکت از میان آن‌ها برداشته می شود و در آسمان و زمین یاری‌گری نخواهند یافت. ⛔️دین گزینشی کفر است 🔸️نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی واکنش داشته باشید. در جایی خلاف شرع می‌بینید به مسئولین تذکر بدهید. نسبت به مسائل بی‌بندوباری جامعه باید حساس بود. خدا به صراحت و بدون هیچ ملاحظه ‌ای فرمود دین گزینشی کفر است. چنین کسانی کفری در دلشان هست که روزی فاش می‌شود. مثل شیطان که بعد از شش هزار سال عبادت، رانده شد. 📌 پس سومین شرط سازنده بودن ایمان، ایمان همه جانبه‌ به حق است، نه ایمان گزینشی. ایمان کامل است که منجر به تربیت فرد، تربیت خانواده، تربیت جامعه و ایجاد تمدن بزرگ اسلامی می‌شود. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب هشتم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۱ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢علو و برتری مسلمانان، وعده حق الهی ✅ بخش اول 💠 «وَلاتَهِنوا وَ لاتَحزَنوا و اَنتُمُ الاَعلَون اِن کُنتُم مُومِنین» سست نشوید، غمگین نباشید شما علو و بلندمرتبگی دارید، اگر مؤمن باشید! این آیه را خدا زمانی که مؤمنین در جنگ احد شکست خورده بودند نازل کرد یعنی همه روحیه شان را از دست داده بودند. خدا این آیه را فرستاد که چرا شما ناراحت هستید؟! شما برترید، شما دنیا را فتح می‌کنید. این نه فقط یک روحیه بخشی معمولی بود، بلکه یک وعده حق بود که خدا بر مسلمانان نازل کرد. 💠 ادامه آیه میفرماید: «اِن یَمسَسکُم قَرحٌ فَقَد مَسَّ القَومَ قَرحٌ مِثلُه»، اگرچه در جنگ شکست خوردید و زخم خوردید، ولی شما هم به دشمن زخم زدید. بعد می‌فرماید: «وَتِلکَ الاَیامُ نُداوِلُها بَینَ الناس وَلِیَعلَمَ اللهُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَتَّخِذَ مِنکُم شُهَداءَ وَاللهُ لا یُحِبُّ الظالِمین». جریان پیروزی و شکست در طول تاریخ دائم بین اقوام مختلف تکرار می‌شود برای اینکه خودتان شاهد باشید، هرجا ایمان داشتید موفق شدید و هرجا که ایمانتان را از دست دادید شکست خوردید.
✅ بخش دوم 🔷سنت تمحیص 💠 قرآن کریم می‌فرماید: «وَلِیُمَحِّصَ اللّهُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَمحَقَ الکافِرینَ». تمحیص یعنی خالص‌سازی و زلال‌کردن. هم ایمان مؤمنین باید خالص، ناب و زلال شود و هم جامعه ایمانی باید از مؤمنان بدلی و دروغین پیراسته شود. لذا خداوند یک سنّتی به نام تمحیص دارد تا ایمان انسان‌ها و جامعه با کیفیت شوند. وقتی ایمانها با کیفیت شد، جامعه به علوّ می‌رسد. آیه بعد می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ»، آیا میخواهید به بهشت بروید در حالی که هنوز خداوند مجاهدین و صابرین را معلوم نکرده است و هنوز برملا نشدید؟! پس بین دستیابی به سه مرحله از ایمان و برتری نهایی مسیری هست که باید طی شود. 🔻ثمرات سنت تمحیص: ۱ـ خالص سازی ایمان‌ها: قرآن کریم می‌فرماید: «‌وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»، برای اینکه کسانی که در ایمان راستگو هستند و کسانی که دروغ می‌گویند، از یکدیگر مشخص شوند. ۲ـ خالص‌سازی جامعه از مؤمنین بدلی. آیه دیگری می‌فرماید: «وَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْمُنَافِقِينَ»، برای اینکه مؤمنین و منافقین از هم شناخته شوند. 📌خداوند با فتنه‌ها و آزمایشات، مؤمنین را خالص می‌کند 🔹️مؤمنین باید ایمانشان رشد کند. از اینرو خدا مؤمنین را امتحان می‌کند. 💠 قرآن کریم می‌فرماید: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ»؟ آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها می‌شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمی‌گيرند؟! خدا ما را در وسط معرک‌های که ادعای آن را داریم قرار می‌دهد . خیلی مواظب ادعاهای خود باشیم. اگر یک موقع ادعای ایمانی می‌کنیم و می‌گوییم دیگر مرتکب این گناه نمی‌شویم، خدا ما را امتحان می‌کند تا مشخص شود واقعاً مرتکب نمی‌شویم یا فقط ادعا کردیم. 🔻ثمرات امتحانات الهی ۱ـ تمحیص، در امتحاناتی که خدا می‌گیرد خالص سازی اتفاق میافتد و صف حق از باطل جدا می‌شود. ۲ـ امتحانها و فتنه‌ها سبب پویایی، ارتقا و استحکام ایمان می‌شود. انسان در سختی و شدت رشد می‌کند، نه در رخا و آسایش. «لیبلونکم ایکم احسن عملا» امتحان می‌گیریم تا ببینیم عمل چه کسی بهتر است. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب نهم ماه رمضان ۱۴۰۰/۱/۲۲ ➖➖➖➖➖ 🏴 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 هرچه ایمان بالاتر، امتحانات الهی سخت‌تر! ✅ بخش اول 🔹️در زمان امتحان، واکنش‌ها متفاوت است. کسی که مؤمن صادق باشد، در امتحانات رفتارهای خوبی از خود نشان می‌دهد: در هنگام بلا شکر می‌کند، از گناهانش استغفار می‌کند، عبرت می‌گیرد و راهش را اصلاح می‌کند. اما آدم‌هایی که مؤمن بدلی باشند، وقت بلا به جای شکر، کفر می‌گویند، به جای صبر، بی‌تابی و کفران نعمت می‌کنند، به جای عبرت گرفتن، غر می‌زنند. خاصیت امتحان الهی این است که مؤمنان ایمانشان قوی‌تر و آن‌هایی که ادعای ایمان داشتند، صف‌شان جدا می‌شود. 🔻چه زمانی امتحانات الهی سخت‌تر می‌شود؟ ۱. زمانی که وسع مؤمن بیشتر شده و سطح ایمانش بالاتر رفته است. ازاینرو امتحانات سخت‌تری از او گرفته می‌شود. ۲. زمانی که روزگار به پایان خود نزدیک شود. وقتی شیطان می‌داند که نفس‌های آخرش را می‌کشد و قرار است حضرت حجت ظهور کنند و گردن او را بزنند، همه قوای خودش را جمع می‌کند تا درگیری تام و تمام ایجاد کند. ازاینرو ظلم به اوج خود می‌رسد. 💠 مقام معظم رهبری فرمودند: ما الان درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم؛ جنگ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، قومیتی، مذهبی‌ و.. این جنگ ترکیبی که شیاطین برای جامعه مؤمنین طراحی کردند، به این معنا است که جامعه ما به سطح بالاتری از ایمان، معرفت و توانایی رسیده است، از اینرو درگیر یک امتحان جامع شده‌ایم. این درگیری بسیار سنگین ولی بسیار هم امیدبخش است. هدف از این درگیری‌ها تصفیه و تمحیص جامعۀ مومنین است. ۳. زمانی که امتحانات به خاطر اعطای درجه بالاتری از ایمان به مؤمنین باشد
✅ بخش دوم 🔻چه کنیم تا در امتحانات آخرالزمان سقوط نکنیم؟ ۱. قدرت کنترل‌گر درونی(تقوا): تقوا به انسان قدرت تشخیص می‌دهد. باید بتوانی چشمت را، زبانت را، وجودت را کنترل کنی. اگر قدرت درونیت را بالا نبری، نمی‌توانی از گردنه‌ها عبور کنی. گناهان تو را زمین می‌زند و اجازه نمی‌دهد حرکت کنی. ۲. قدرت کنترل‌گر بیرونی(ولایت): ـ «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ» ـ «اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» بر طبق تفاسیر: صادقین، اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و جانشینان آنها هستند. ۳. قدرت کنترل‌گر محیطی(جمع‌های ایمانی): امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمودند: با آن سیاهی بزرگ (یعنی جمعیت ایمانی) همراه شوید. از جمع‌های ایمانی جدا نشوید. همان‌طوری که کناره‌گیری از گله نصیب گرگ می‌شود، کناره‌گیر از جمع‌ها و محیط‌های ایمانی هم نصیب شیطان می‌شود. ۴. پناه بردن به دامان اهل‌بیت(علیهم السلام): توسل به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به این معنا که معارفشان را کسب کنیم. معرفت و محبت هر دو لازم است. 💠 پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: مَثَل اهل‌بیت من در بین شما مثَل کشتی نوح است. هرکس سوار شود، نجات پیدا می‌کند و هر کس تخلف کند، زمین می‌خورد. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب دهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۳ ➖➖➖➖➖ 🏴 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 ایمان سازنده، زیرساخت ایجاد تمدن بزرگ اسلامی ✅ بخش اول 🔹️برای آن که تمدن بزرگ اسلامی محقق شود باید جامعه، جامعه اسلامی شود و برای این‌که جامعه اسلامی باشد، مردم باید خود را بر اساس دستورالعمل‌های دین مبین اسلام تربیت کنند. انسان‌ها باید ساخته شوند تا بر اساس آن، جامعه اسلامی و بعد آن تمدن بزرگ اسلامی پایه‌ریزی شود. مهم‌ترین مسئله در جامعه پردازی، معنویت و اخلاق است؛ که حضرت امام‌خامنه‌ای(حفظه‌لله) فرمودند: « اگر جامعه‌ای معنویت و اخلاق نداشت، حتی اگر همه امکانات مادی را برخوردار بود؛ آن جامعه، جهنم است» معنویت چیست؟ معنویت، مجموعه فضائل و ارزش‌های اخلاقی، اسلامی و الهی است که از ایمان نشأت می‌گیرد. 🔻 ایمان با سه شرط وجه تمایز بین تمدن اسلام و تمدن غرب است: ۱ـ آگاهانه باشد. ۲ـ همراه با تعهدات عملی باشد. ۳ـ همه جانبه باشد. (نومن ببعض و نکفر ببعض) نباشد.
✅ بخش دوم 🔹️خدا از مؤمنان امتحان می‌گیرد تامعلوم شود ایمان آنها چقدر واقعی است. یعنی صف مؤمنین واقعی از آنهایی که ادعای ایمان دارند، جدا شود. برای ایجاد تمدن بزرگ، نیاز به یک جامعه ایمانی باکیفیت داریم؛ جامعه‌ای که مردم آن، مؤمن بوده و به‌ معنای حقیقی، به اسلام و ارزش‌های اخلاقی متعهد باشند. برای این‌که ما یک جامعه باکیفیت ایمانی داشته‌ باشیم؛ باید کوچک‌ترین واحد جامعه که خانواده است؛ باکیفیت و مؤمن شود و برای این‌که خانواده‌ای ایمانی داشته‌باشیم؛ باید هر فرد خانوداه، مؤمن به‌معنای واقعی بشود. اولین زیرساخت مهم تمدن اسلامی، زیر ساخت انسانی‌ است، انسان عنصر اصلی و مهم در تمدن است، چراکه هم عامل شکل‌دهی تمدن است و هم خودش هدف تمدن. 🔻انسان چهار ساحت ارتباطی در عالم دارد: ۱- رابطه با خالق، ۲- رابطه با خود، ۳- رابطه با سایر انسان‌ها، ۴- رابطه با سایر موجودات(حیوانات، گیاهان، جمادات) 🔹️خدا نسبت به این چهار ساحت وجودی برای انسان دستورالعمل فرستاده و چون دستورالعمل داده معلوم می‌شود از آن مطالبه خواهد کرد. 🔻انواع ارتباط با خدا ۱ـ رابطه تکوینی و اجباری ۲- رابطه تشریعی و اختیاری. 🔸️رابطه تکوینی و اجباری یعنی اینکه خدا مارا آفریده و ما هیچ اراده‌ای در خلقت خود نداشته ایم. 🔸️رابطه تشریعی و اختیاری یعنی کیفیت ارتباط باخدا، پرستش و بندگی کردن؛ که آن راهم خدا معین فرموده اما ما در این زمینه دارای اختیاریم که بپذیریم یاتخلف کنیم. 🔸️انسان می‌تواند خدا یا بت را بپرستد. در انتخاب آن آزاد است. خدا به انسان عقل داده است تا بفهمد و درک کند. لذا انسان مکلّف است. شریعت اسلام دستوراتی برای پرستش خداوند دارد که باید با آن دستورالعمل‌ها خدا را عبادت کنیم. مثلاً نماز یا روزه با همان شکل و کیفیتی که گفته‌اند، باید انجام شود. این به معنای شریعت است. اگر بخواهیم ارتباط ما با خدا به درستی برقرار شود باید از طریق شریعت برقرار شود. «انّ الدین عندالله الاسلام»؛ و در حال حاضر هیج دینی پذیرفته نیست جز اسلام که آخرین و کامل‌ترین دین است. باید مسلمان و مؤمن بود و همه دستورالعمل‌ها را انجام داد. تنها در این صورت، انسان مؤمن است. رابطه تشریعی ما با خدا، میزان ایمان ما به خدا را مشخص می‌کند. در مسیر بندگی خدا 🔹️بندگی فقط از راه شریعت اسلام، دستورات دین اسلام و به صورت کامل و صحیح در مذهب تشیع بروز و ظهور کرده است واسلام ناب و حقیقی مکتب تشیع است. 🔹️ما باید به این دستورات عمل کنیم تا رابطه‌مان با خدا درست شود. رابطه ‌ما با خدا فقط در قالب ایمان مابخدا درست می‌شود. کسی که به دستورات دین عمل نمی‌کند، نباید ادعای ایمان هم کند. ❓حقیقت عبودیت و بندگی چیست؟ 💠 فردی به نام عنوان بصری از محضر امام‌صادق(علیه‌السلام) سؤال می‌کند که حقیقت بندگی چیست؟ حضرت در جواب می‌فرمایند: حقیقت بندگی سه چیز است. یکی اینکه انسان در آن چه که خدا در اختیار او گذاشته است (نعمت‌های الهی، فرصت‌ها و ظریفت‌ها) احساس مالکیت نکند. چراکه کسی که خود را بنده متواضع خدا می‌داند برای خودش مالکیت قائل نیست، بلکه خود را مملوک خدا می‌داند. ثمرات احساس مملوکیت: ۱ـ انسان وقتی بداند مملوک خدا است طغیان نمی‌کند. ۲ـ وقتی مالش را مال خدا بداند، راحت انفاق می‌کند. ۳ـ وقتی بدنش را امانت خدا بداند، برهنگی و بی‌حجابی نمی‌کند. ۴ـ وقتی خانواده را امانت‌های خدا بداند، بدرفتاری نمی‌کند. ۵ـ نسبت به بیت‌المال و حق‌الناس حساسیت نشان می‌دهد. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد/ شب یازدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۴ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 چگونگی رابطه مؤمن با خدا...؟ ✅ بخش اول ارتباط انسان با خدا 🔻انسان دو نوع ارتباط با خداوند متعال دارد: رابطه تکوینی(اجباری) رابطه تشریعی(اختیاری) 🔸️در ارتباط تکوینی خدا خالق و انسان مخلوق است وبین انسان وخدا چه بخواهد و چه نخواهد ارتباط آفرینشی وجود دارد. ارتباط تکوینی،یک ارتباط حیوانی و نباتی است. مثلاً همه انسان‌ها از نعمت‌های خدا استفاده می‌کنند ولی بعضی از آنها او را نمی‌پرستند، ورابطه آنها با خداوند در حد ارتباط تکوینی است. 🔸️در حالی که انسان اشرف مخلوقات است و ارتباطش با خدا باید تشریعی هم باشد. انسان باید بندگی کند تا رابطه خاص عبودیت بین بنده و خدا شکل بگیرد. به چنین ارتباطی، رابطه عبد و مولا می‌گویند. اگر انسان بخواهد ارتباطش با خدا تنها دررزاقیت او و خالقیت او باشد ومنجر به اطاعت وتبعیت ازخدا نشود این رابطه فقط تکوینی است مثل رابطه گیاهان و حیوانات وطبیعت باخدا بلکه کمترازاین. پس اگر انسان بخواهد رابطه اش درست باشد و در بندگی انحراف نداشته باشد، رابطه‌اش باید رابطه عبد و مولا باشد. یعنی عبد باشد و فرمان مولای خود را بپذیرد. ✅اگر رابطه انسان با خدا، رابطه عبد و مولا باشد، به رضای خدا راضی میشود و گلایه‌ای ندارد. چراکه خداوند را حکیم و عادل می‌داند. ✅ثمره این مدل ارتباط این است که انسان، آرام، مطمئن ومطیع امر مولا می‌شود و رابطه‌اش با امام معصوم هم رابطه مأموم و امام میشود. یعنی امام را مفترض الاطاعه می‌داند و هیچگاه بخاطر برآورده نشدن خواسته هایش یااحیانا، ناملایمات دلسرد وناسپاس نمی‌شود.
✅ بخش دوم 💠حقیقت عبودیت در کلام امام صادق(علیه‌السلام) 🔹️عنوان بصری از امام جعفر صادق(علیه‌السلام) پرسید: «ما حَقِیقَةُ الْعُبُودِیةِ؟» حقیقت عبودیت چیست؟ حضرت فرمودند: سه چیز هست «قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْیاءَ: أَنْ لَا یرَی الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللهُ إِلَیهِ مِلْکاً»، ۱_ اول اینکه چیزهای که خدا روزی او کرده را مِلک خود نداند، بلکه خدا را مالک بداند. «لِأَنَّ الْعَبِیدَ لَا یکونُ لَهُمْ مِلْک یرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ یضَعُونَهُ حَیثُ أَمَرَهُمُ اللهُ تَعَالَی بِهِ»؛ چرا که هر کس بنده باشد، چیزی که در اختیارش هست را مال خودش نمی‌داند و مال خدا می‌داند و در جایی که خداوند امر کرده خرج می‌کند. بنابراین اسراف نمی‌کند، نسبت به بیت‌المال حساس است و... ۲ـ «ولا یدبر العبد لنفسه تدبیرا»؛ عبد برای خودش مصلحت‌اندیشی و تدبیر نمی‌کند. زندگی را براساس اوامر و نواهی الهی، و تقوا تنظیم می‌کند. از روی هوای‌نفس، خواسته دل و مستقل از اوامر و رضای خدا کاری را انجام نمی‌دهد. انسان تا وقتی هوس‌باز و زیاده‌خواه باشد حرام مرتکب شود. مثلاً به رزاقیت خدا اعتماد و ایمان ندارد، مرتکب ربا می‌شود. طبق روایت: یک درهم ربا برابر با هفتاد مرتبه زنا با یکی از محارم در کنار خانه خداست! 📌 بنده حقیقی نسبت به حق‌الله حساس است! 🔻یکی از بزرگان می‌گوید: من به سه دلیل خدا را اطاعت می‌کنم: یک؛ خدا بیشتر از بقیه من را دوست دارد. دو؛ خدا بیشتر از بقیه خیر من را می‌خواهد. سه؛ قدرت خدا بیشتر از بقیه هست. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی نژاد/شب دوازدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۵ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 دستورالعمل خودسازی در حدیث عنوان بصری ✅ بخش اول 🔻بر اساس حدیث شریف عنوان بصری‌، کسی به مقام عبودیت می‌رسد که👇 🔸️اول؛ حس مالکیت نداشته باشد. هرچه نعمت خدا به او داده را امانت خدا بداند و آن‌طور که خدا دستور داده، در هر موضعی که خدا امر یا نهی کرده، نسبت به همه دارایی‌هایش رفتار کند. 🔸️دوم؛ از خودش مصلحت‌اندیشی و تدبیر امور نکند. بلکه بر بستر تقوای الهی، آینده‌نگری و برنامه‌ریزی را انجام بدهد، نه بر بستر منفعت‌طلبی‌های نفسانی و یک‌طرفه به عالم نگاه کردن و فقط محاسبات مادی داشتن... 🔻در مسأله تدبیر امور، ۲ نکته مهم وجود دارد: ۱ـ این‌که تدبیری که می‌کند و مصلحت‌سنجی‌هایی که دارد، بر اساس تقوا و نگاه توحیدی‌ش باشد. ۲ـ این‌ که بعد از مرحله برنامه‌ریزی، نتیجه را به خدا واگذار کند. مؤمن حساب‌کتاب کارهایش را کاملاً بر اساس تقوا انجام می‌دهد و بعد به خدا واگذار می‌کند، می‌گوید: «وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»، و بعد هر نتیجه‌ای که به دست آورد، راضی به رضای خداست. چون می‌داند که خیر او در همین است. ⁉️ چه ‌کسی آرامش دارد؟ 🔹️کسی که به خدا مطمئن باشد. چراکه می‌داند روزی او، دست خداست. کسی به خدا اطمینان کند، خدا هم برای او خوب خدایی می‌کند... 🔸️سوم؛ سومین شأن از حقیقت بندگی این است که تمام وجود و مشغله‌اش صرف انجام اوامر و ترک نواهی خدا باشد.