1_10015586.mp3
9.73M
❤️شرح دعای روز دهم ماه مبارک
توسط استاد اخلاق ...آیت الله مجتهدی
هدایت شده از سایت دینی هدانا
هدانا.pdf
363.9K
✅ شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان(نکاتی زیبا در مورد توکل)
🔹آیت الله قرهی
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 www.hadana.ir
هدایت شده از طریق عرفان
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_11.mp3
9.05M
🎙شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان توسط آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه
🆔 @tareagheerfan
طلاب حقوقی
💢 طلاب و اقای رییسی !! امروز ۹ رمضان دیدار حجت الاسلام رییسی با دانشجویان و تشکل های دانشجویی بود
بعضی از دوستان خبر از تحقق این دیدار دادند الحمدلله
هدایت شده از طریق عرفان
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_12.mp3
9.29M
🎙شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان توسط آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه
🆔 @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
#غم_عشق
✅گفتار بزرگان درباره ملاقات با امام زمان علیه السلام
۱_از مرحوم علامه طباطبایی پرسیدم:آیا امکان ملاقات حضرت هست یا خیر?
فرمود :بلی,به سه شرط تقوای کامل عشق فراوان و مداومت به زیارت آل یس.البته آن نسخه طولانی که مستقلاً چاپ شده است.
۲_از مرحوم آقای معلم دامغانی که از دوستان قدیم حضرت امام بود همان سوال را پرسیدم,فرمود:بلی با سه شرط تقوا,عشق و مداومت به ختم آیه نور(نسخه خاص).
۳_در کتاب صحیفه الهادیه تالیف آیت الله ابراهیم بن ملا محسن فیض کاشانی (نوه ملا صدرا) یک اربعین خاص و دستور خاص برای تشرف محضر مقدس حضرت ذکر نموده است.
۴_آخر کتاب النجم الثاقب چند دستور برای ملاقات حضرت دارد که معتبر و صحیح است.
۵_دستوری از حضرت امام محمد باقر علیه السلام بدین ترتیب رسیده است که هر کس مسبحات ششگانه را(سوره های حدید_حشر_صف_تغابن_جمعه_اعلی)به دستور خاصی که دارد یک سال تمام بخواند حضرت مهدی علیه السلام را ملاقات خواهد کرد ان شاءالله.(تفسیر مجمع البیان ج۵ ص۲۲۹).
البته باید بگویم که اگر شرائط سه گانه را محقق ساختند,ولی موفق به ملاقات نشدید ناراحت نباشید. در عوض جایزه دیگری می دهند و هیچ کس را نا امید نمی کنند.
🔴شماری از بزرگان که تشرف داشتند
در اینجا از بعضی از علما و بزرگان که تشرفاتی خدمت حضرت داشته اند یاد میکنیم:
۱_علی بن مهزیار اهوازی.(منتهی الآمال)
۲_محمد بن عیسی بحرینی(منتهی الآمال)
۳_آیت الله شیخ احمد مقدس اردبیلی(منتهی الآمال)
۴_حاج علی بغدادی(مفاتیح الجنان)
۵_حاج سید احمد رشتی.(مفاتیح الجنان).البته تشرف ایشان مکاشفه بوده است نه معاینه.
۶_اسماعیل هِرقَلی(منتهی الآمال)
۷_ملا قلی جولا
۸_آیت الله العظمی امام خمینی(به نقل از آیت الله خزعلی).
۹_آیت الله العظمی نجفی مرعشی.(کتاب منتقم حقیقی).
۱۰_آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی(شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام)
۱۱_سید عبدالکریم پاره دوز تهرانی(کتاب آقا شیخ مرتضی زاهد)
۱۲_آیت الله العظمی سید مهدی بحرالعلوم.(کتاب شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام).
۱۳_حاج ابوالحسن ضراب اصفهانی(غیبت نعمانی).
۱۴_آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی
۱۵_سیدبن طاووس حلی(عبقری الحسان).
💠یاران حضرت مهدی علیه السلام در زمان غیبت
حتی در دوران غیبت کبری افرادی هستند که ارتباط دائم با حضرت دارند.
در کتاب سفینه البحار ذیل کلمه قطب نوشته شده است:
قطب,حضرت مهدی علیه السلام است و او یارانی دارد به نام اوتاد که آنها چهار نفرند و این ها بی واسطه با خود حضرت در ارتباط هستند و یاران طبقه دوم چهل نفرند که به وسیله اوتاد با حضرت در ارتباط هستند و جمع دیگری هستند به نام نجباء که با دو واسطه فوق الذکر با حضرت در ارتباط می باشند و آنها ۷۰ نفرند و جمع چهارمی هستند به نام صلحاء که با سه واسطه با حضرت مهدی علیه السلام ارتباط دارند.(سفینه البحار ج۷ ص۳۳۱).
این است خلاصه آنچه مرحوم شیخ عباس قمی به نقل از کتاب مصباح شیخ کفعمی در سفینه البحار نقل کرده است ولی چند نکته توضیحی عرض میکنم.
۱_این تعدادی که ذکر شد همیشه ثابت نیست و در زمان های مختلف متفاوت است.
۲_عمرشان طبیعی است.
۳_به هیچ وجه ادعای صریح یا غیر صریح ندارند. اگر کسی ادعا کند مطمئن باشید دروغ گفته است.
۴_کار عمده این افراد امداد مضطرّین در مسائل معنوی و حتی مادی است.
۵-صاحب قدرت های فوق العاده هستند ولی اظهار نمیکنند.
۶_در همه اصناف و بالاخص روحانیون حضور دارند. در جامعه ما زندگی می کنند و حتی زن و بچه هایشان هم نمی دانند. برای نمونه به چند نفر اشاره می کنم.
الف:هنگام تشریف فرمایی حضرت مهدی علیه السلام برای اولین بار به مسجد مقدس جمکران در سال ۳۵۹ه ق حدود چهل نفر از همین یاران و ملازمان در خدمت حضرت حضور داشتن.
ب:در قصه علی بن مهزیار نخستین بار جوانی از طرف حضرت آمد و علی بن مهزیار را به محضر حضرت راهنمایی کرد. ایشان یکی از ابدال بودند.
ج:در قصه اسماعیل هرقلی غیر از حضرت سه نفر ملازم رکاب حضرت بودند.
د:در قصه شیخ مفید,واسطه ای بود که توقیع حضرت را به شیخ مفید رسانید.
ه:در قصه مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی واسطه ای به نام شیخ محمد کوفی عمل کرد.
🔅ادامه دارد......
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_14.mp3
8.84M
🎙شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان توسط آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه
🆔 @tareagheerfan
✅ بزرگان مکتب سامرا
سـیدحسن صـدر،
سیداسماعیل صدر،
سیدمحمد کاظم یزدی،
سیدمحمد فشارکی اصفهانی،
ميرزا اسماعيل شيرازي پسرعموی میرزای شيرازي،
محقق خراساني،
حاج محمدحسن آل کُبّه
حاجآقا رضا همدانی.
سلام علیکم ..
بعد از یک دوره بیماری و کارهای فرهنگی ماه مبارک برگشتیم ...
ان شاء الله در ادامه با توفیق خدا بیشتر مطلب میگذارم
یا هادی
✅ نگاهی به رای جدید وحدت رویه دیوان عالی کشور ( برابری دیه زن و مرد از محل صندوق تامین خسارات بدنی) = رای ۷۷۷ وحدت رویه
شرح ما وقع حقوقی :
اصل ماجرا از تفسیر متفاوت قضات از تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی شروع شد :
ماده ۵۵۱ : دیه خنثای ملحق به مرد، دیه مرد و دیه خنثای ملحق به زن، دیه زن و دیه خنثای مشکل، نصف دیه مرد به علاوه نصف دیه زن است.
#تبصره : درکلیه #جنایاتی که مجنیٌ علیه مرد نیست، معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد از صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت می شود.
برخی قضات واژه جنایت در تبصره بالا را مطلق جنایت گرفتند و شامل هر نوع مجازاتی کردند که مفعول جنایت مرد نباشد اما صندوق تامین خسارت بدنی فقط در مورد دیه نفس و مابهالتفاوت دیه مجنیٌعلیها تا سقف دیه مرد اقدام مینماید اعتراض کرد و دایره وظایف ذاتی خویش را محدود به دو مورد بالا دانست و این در تضاد با نظر قضاتی بود که صندوق را در تمام جنایات علیه زنان مسئول می دانست .
در نهایت دیوان عالی کشور با تفسیر جنایت به ماده ۲۸۹ قانون مجازات اسلامی :
- جنایت بر نفس، عضو و منفعت بر سه قسم عمدی، شبه عمدی و خطای محض است.
رای بر شمولیت عام جنایت غیر از دو مورد عنوانی صندوق داد :
- لذا در کلیة جنایات علیه زنان، اعم از نفس یا اعضا، مابهالتفاوت دیه مربوط به آنان، باید از محل صندوق مذکور پرداخت شود .
و صندوق تامین بدنی در هر جنایتی که علیه زنان می رود مکلف به پرداخت مابه التفاوت دیه زن و مرد است .
بحث شرعی بودن برابری دیه :
حقوقدانان حامی برابری دیه زن و مرد به دو آیه شریفه استدلال می کنند :
۱. خداوند متعال در آیه شریفه 92 از سوره مبارکه نساء، به طور صریح در خصوص قتلهای غیرعمد اعم از شبه عمد و خطای محض، پرداخت دیه را تشریع و واجب کرده است و تفاوتی میان دیه زن و مرد قائل نشده است.
( - با توجه به شان نزول ایه می شود گفت هدف شارع بیان انواع قتل خطا و مجازات آن بوده و بحث مقدار دیه زن و مرد در منابع دیگر تخصیص خورده .
به کلام فقهی : در آيه شريفه اشارهاى به مقدار ديه نشده است و شرح آن به سنت موكول گرديده )
۲. همچنین در آیه شریفه 178 از سوره مبارکه بقره، وجوب دیه در قتل عمد بیان شده است و در هر دو آیه تفاوتی میان دیه زن و مرد وجود ندارد.
( - طبق تفسیر شیخ طوسی گویا ترین ایه در تفاوت دیه زن و مرد می تواند باشد چون در شان نزول طایفه ای قصد داشتند در مقابل کشته دادن زنی ، مردی از طایفه مقابل را بکشند که خداوند فرمود زن مقابل زن )
۳. با دقت در مبانی فقهی مربوط به این موضوع علاوه بر سکوت قرآن کریم در خصوص دیه زن و مرد، دلالت روایات مطروحه در این حوزه نیز با عنایت به تردید در سندیت برخی از ادله، مغایرت آنها با محتوای احکام مندرج در قرآن کریم و اختصاص برخی از روایات به امور خاص و در نتیجه عدم امکان تعمیم به موارد مشابه، لزوم نابرابری دیه زن و مرد را با چالش مواجه می سازد. فقدان اجماع در این حوزه و نیز تغییر در وجوه عقلی و استحسانی تفاوت دیه زن و مرد، نشانه ای از امکان تغییر در حکم عدم برابری دیه زن و مرد می باشد . ( نظر غالب مخالفین و طلاب پاسخ های مفصل را بدهند )
...
نکته مغفول رای ۷۷۷ :
خسارت های پرداخت شده توسط صندوق تامین خسارت های بدنی بصورت وام پرداخت میشود و مقصر حادثه موظف است پس از دادن تضامین و وثیقه معتبر کل مبلغ دریافتی را در اقساط بلند مدت تا 20 سال و بانرخ بهره صفر درصد به صندوق بازگرداند . در صورت عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر اداره وصول مطالبات صندوق با دادن دادخواست به دادگاه جهت وصول مطالبات اقدام قانونی خواهد کرد .
نکته مغفول اینکه : دادن وام برای پرداخت دیه و بازگشت آن به معنای برابری محسوب نمی شود چون وام گیرنده زن مکلف به پرداخت تمامی بدهی خود می باشد و اصل پول دولت نیز به محل اصلی بر می گردد .
@talabe_samerayi