eitaa logo
تفسیر قرآن
1.3هزار دنبال‌کننده
460 عکس
0 ویدیو
0 فایل
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای ما در تلگرام و ایتا شوید: تفسیر قرآن: @alquran_ir نهج البلاغه: @nahj_ir صحیفه سجادیه: @sahifeh_ir اخلاق، اوج نیاز @nyaz_ir عرفان، اوج ناز @nazz_ir خانواده امن در ایتا @amn_org بیداری در ایتا @bidary_ir مدیریت: @bidaryir
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسير سوره بقره از: تفسیر نور (۸) آیه ۵: أُولئِکَ عَلی هُدیً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ تنها آنان از جانب پروردگارشان بر هدایتند و آنان همان رستگاران هستند. نکته ها: * پاداش اهل تقوا که به غیب ایمان دارند و اهل نماز و انفاق و یقین به آخرت هستند، رستگاری و فلاح است. رستگاری،بلندترین قلّه سعادت است.زیرا خداوند: هستی را برای بشر آفریده و بشر را برای عبادت و عبادت را برای رسیدن به تقوا و تقوا را برای رسیدن به فلاح و رستگاری ___________ * در قرآن،رستگاران ویژگی های دارند؛ * از جمله: الف: در برابر مفاسد جامعه، به اصلاحگری می پردازند. ب:امر به معروف و نهی از منکر می کنند. ج:علاوه بر ایمان به رسول خدا صلی الله علیه و آله،او را حمایت می کنند. د:اهل ایثار هستند. ه:در قیامت از حسنات،میزانِ سنگین دارند. _____________ * رستگاری،بدون تلاش به دست نمی آید و شرایط و لوازمی دارد،از آن جمله در قرآن به موارد ذیل اشاره شده است: ·       برای فلاح و رستگاری،تزکیه لازم است. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّاها» ·       برای فلاح و رستگاری،جهاد لازم است. «جاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»  ·       برای فلاح و رستگاری،خشوع در نماز،اعراض از لغو،پرداخت زکات، پاکدامنی، عفت،  امانتداری،وفای به عهد و پایداری در نماز،لازم است. ______________ پیام ها: ۱-هدایتِ ویژه الهی،برای مؤمنان واقعی تضمین شده است. «هُدیً مِنْ رَبِّهِمْ» ۲-ایمان وتقوا،انسان را به فلاح ورستگاری می رساند. «لِلْمُتَّقِینَ، یُؤْمِنُونَ، اَلْمُفْلِحُونَ» ______________ با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید: https://eitaa.com/alquran_ir t.me/bidary_ir ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات: @bidaryir
تفسير سوره بقره از: تفسیر نور (۹) آیه ۶: إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ همانا کسانی که کفر ورزیده اند، برای آنها یکسان است که هشدارشان دهی یا هشدارشان ندهی.آنها ایمان نخواهند آورد. نکته ها: * «کفر»،به معنای پوشاندن و نادیده گرفتن است.به کشاورز و شب،کافر می گویند.چون کشاورز دانه و هسته را زیر خاک می پوشاند و شب فضا را در برمی گیرد. کفران نعمت نیز به معنی نادیده گرفتن آن است. شخص منکر دین، به سبب اینکه حقایق و آیات الهی را کتمان می کند و یا نادیده می گیرد، کافر خوانده شده است. _______________ * قرآن،بعد از متّقین،گروهی از کفّار را معرّفی می کند.آنها که در گمراهی و کتمانِ حقّ، چنان سرسختند که حاضر به پذیرش آیات الهی نیستند و در برابر دعوت پیامبران، زبان قال و حالشان این بود: «سَواءٌ عَلَیْنا أَوَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَکُنْ مِنَ الْواعِظِینَ» برای ما وعظ و نصیحت تو اثری ندارد، فرقی ندارد که پند دهی یا از نصیحت دهندگان نباشی. ________________ * اگر زمینه مساعد ومناسب نباشد، دعوت انبیا نیز مؤثّر واقع نمی شود. باران که در لطافت طبعش،خلاف نیست در باغ لاله روید و در شوره زار،خَس ________________ پیام ها: ۱-لجاجت و عناد و تعصّب جاهلانه،انسان را جمادگونه می کند. «سَواءٌ عَلَیْهِمْ» ۲-روش تبلیغ برای کفّار،انذار است.اگر انذار و هشدار در انسان اثر نکند، بشارت و وعده ها نیز اثر نخواهند کرد. «سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ» ۳-انتظار ایمان آوردنِ همه ی مردم را نداشته باشید. «...لا یُؤْمِنُونَ» ________________ با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید: https://eitaa.com/alquran_ir t.me/bidary_ir ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات: @bidaryir
تفسير سوره بقره از: تفسیر نور (۱۰) آیه ۷ : خَتَمَ اللّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ عَلی سَمْعِهِمْ وَ عَلی أَبْصارِهِمْ غِشاوَهٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده و بر چشمانشان پرده ای است و برای آنان عذابی بزرگ است. نکته ها: * مُهر بدبختی که خداوند بر دل کفّار می زند،کیفر لجاجت های آنان است.چنانکه می خوانیم: «یَطْبَعُ اللّهُ عَلی کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبّارٍ» خدا بر دل افراد متکبّر و ستم پیشه،مهر می زند. و در آیه ۲۳ سوره ی جاثیه نیز می خوانیم: خداوند بر دل کسانی که با علم و آگاهی به سراغ هواپرستی می روند مهر می زند. بنابراین مهر الهی نتیجه ی انتخاب بدِ خود انسان است،نه آنکه یک عمل قهری و جبری از طرف خدا باشد. ______________ * مراد از قلب در قرآن،روح و مرکز ادراکات است. سه نوع قلب را قرآن معرّفی می کند:   1.قلب سلیم، 2.قلب منیب، 3.قلب مریض. ویژگی های قلب سلیم: الف:قلبی که جز خدا در آن نیست.«لیس فیه احد سواه» ب:قلبی که پیرو راهنمایی حقّ، توبه کننده از گناه و تسلیم حقّ باشد. ج:قلبی که از حبّ دنیا،سالم باشد. د:قلبی که با یاد خدا،آرام گیرد. ه:قلبی که در برابر خداوند،خاشع است. _______________ البتّه قلب مؤمن،هم با یاد خداوند آرام می گیرد و هم از قهر او می ترسد. «إِذا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» همانند کودکی که هم به والدین آرام می گیرد و هم از آنان حساب می برد. _____________ ویژگی های قلب مریض: الف:قلبی که از خدا غافل است ولایق رهبری نیست. «لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ» ب:دلی که دنبال فتنه و دستاویز می گردد. «فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَهِ» ج:دلی که قساوت دارد. «جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِیَهً» د:دلی که زنگار گرفته است. «بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ» ه:دلی که مُهر خورده است. «طَبَعَ اللّهُ عَلَیْها بِکُفْرِهِمْ» ________________ ویژگی قلب منیب: قلب منیب،آن است که بعد از توجّه به انحراف وخلاف،توبه وانابه کرده و به سوی خدا باز گردد. ویژگی بارز آن تغییر حالات در رفتار وگفتار انسان است. * خداوند در آیات قرآنی،نه ویژگی برای قلب کفّار بیان کرده است: الف:انکار حقایق. «قُلُوبُهُمْ مُنْکِرَهٌ» ب:تعصّب. «فِی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّهَ» ج:انحراف و گمراهی. «صَرَفَ اللّهُ قُلُوبَهُمْ» د:قساوت و سنگدلی. «فَوَیْلٌ لِلْقاسِیَهِ قُلُوبُهُمْ» ه:موت. «لا تُسْمِعُ الْمَوْتی» و:آلودگی و زنگار. «بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ» ز:مرض. «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» ح:ضیق. «یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً» ط:طبع. «طَبَعَ اللّهُ عَلَیْها بِکُفْرِهِمْ» ____________ * قلب انسان،متغیّر و تأثیرپذیر است.لذا مؤمنان اینچنین دعا می کنند: «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا» خدایا! دلهای ما را بعد از آنکه هدایت نمودی،منحرف مساز. امام صادق علیه السلام فرمودند:این جمله(آیه: «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا»)را زیاد بگویید و خود را از انحراف ایمن و درامان ندانید. ______________ پیام ها: ۱ -درک نکردن حقیقت،شاید بالاترین کیفرهای الهی است. «خَتَمَ اللّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ» ۲ -کفر و الحاد،سبب مهر خوردن دلها و گوش هاست. «الَّذِینَ کَفَرُوا... خَتَمَ اللّهُ» ۳ -در اثر پافشاری بر کفر،امتیازات اساسی انسان(درک حقایق و واقعیّات) سلب می شود. «الَّذِینَ کَفَرُوا... خَتَمَ اللّهُ» ۴ -کیفر الهی،متناسب با عمل ماست. «الَّذِینَ کَفَرُوا... خَتَمَ اللّهُ» ___________ آری،جزای کسی که حقّ را فهمید وبر آن سرپوش گذاشت،آن است که خدا هم بر چشم،گوش،روح و فکرش سرپوش گذارد.در واقع انسان،خود عامل بدبختی خویش را فراهم می کند. چنانکه امام رضا علیه السلام فرمود:مُهر خوردن،عقوبت کفر آنهاست. با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید: https://eitaa.com/alquran_ir t.me/bidary_ir ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات: @bidaryir
در آزمون تفسیر قرآن شرکت کنید و جایزه بگیرید. سلام علیکم بمنظور تعمیق یادگیری شما عزیزان عضو کانال تفسیر قرآن، بر آن شدیم تا پس از پایان هر ده درس، آزمونی غیرحضوری بصورت چندجوابی برگزار کنیم. از آنجا که شرکت کردن در آزمون و امتحان، به یادگیری انسان کمک میکند، مدیریت مجموعه بیداری برای فراگیری هرچه بهتر شما عزیزان، مرحله به مرحله، از درسهای ارائه شده در آموزشها، امتحان به عمل می آورد. اکنون با پایان درس دهم از سوره بقره، از درس (۱ تا ۱۰) اولین آزمون را برگزار میکنیم. لطفا با مرور این ده درس، برای شرکنت در آزمون آماده شوید تا از جوائز ارزنده این مسابقه بهره مند گردید. کسانی که مایلند در اهداء جوائز به برگزیدگان، مشارکت کنند و پشتیبان مالی این جریان خیر در امر گسترش مفاهیم قرآنی باشند، به آی دی زیر مراجعه فرمایند. @bidaryir با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید و درسها را بخوانید و در آزمون شرکت کنید: https://eitaa.com/alquran_ir t.me/bidary_ir ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات: @bidaryir
 در آزمون تفسیر قرآن شرکت کنید و جایزه بگیرید. بسمه تعالی سوالات اولین آزمون سوره «بقره» بر اساس تفاسیر ارائه شده در «کانال تفسیر قرآن» از درس (۱ تا ۱۰) روش پاسخگوئی: صحیحترین پاسخ سوالات زیر را به صورت یک عدد ۲۰ رقمی از چپ به راست بنویسید. مثلا اگر در پرسش ۱ گزینه ۴ و در پرسش ۲ گزینه ۳ و در پرسش ۳ گزینه ۱ و در پرسش ۴ گزینه ۲ و در پرسش ۵ گزینه ۳ درست باشد پاسخ پنج سوال اول چنین خواهد بود: ۴۳۱۲۳ به همین ترتیب به سوالات پاسخ دهید تا عدد ۲۰ رقمی پاسخهای شما تکمیل گردد. بهتر است پس از هر پنج پاسخ، یک خط فاصله بگذارید. به این ترتیب پاسخنامه شما شبیه نمای زیر خواهد شد: ۳۳۳۲۱_۲۴۳۲۱_۴۱۳۲۲_ ۴۳۱۲۳ توجه: بهیچوجه نباید پاسخ یک یا چند سوال از دیگری گرفته و با به دیگری داده شود، بلکه هر فرد باید مستقلا با مراجعه به متن درسها به همه سوالات پاسخ دهد. این عدد را همراه با نام حقیقی یا مستعار خود به آی دی:  @bidaryir   بفرستید. خواهران و برادران ارجمند، برای پاسخ به سوالات، چهار روز، از هم اکنون تا تاریخ بیستم شهریورماه فرصت دارند. پس از تصحیح پاسخنامه ها، نمره شما اعلام خواهد شد. کسانی که تمامی سوالات را درست پاسخ دهند، بعنوان برگزیده در کانال تفسیر قرآن معرفی خواهند شد و هدایائی به آنان اهداء خواهد شد. از زحمات شما در پاسخگوئی دقیق به سوالات سپاسگزاریم.
یک - چرا عرب جاهلی و مشرکان هرگز حروف مقطعه قرآن را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم، خرده نگرفتند و آن را وسیله ای برای استهزاء و سخریه قرار ندادند؟ 1- زیرا آنها نیز از اسرار وجود حروف مقطعه کاملا بیخبر نبوده اند. 2- زیرا از این حروف بریده از هم که کلمه مفهومی را ظاهر نمی سازد، می ترسیدند. دو - یکی از تفاسیر در مورد حروف مقطعه قرآن کریم کدام است؟ 1- این حروف اشاره به این است که این کتاب آسمانی، از نمونه همین حروفی که در اختیار همگان قرار دارد، و کلمات معمولی ترکیب یافته، ولیکن جمله بندیهای مرتب و کلمات آن در بلندترین پایه قرار گرفته و معانی بلند را در قالب زیباترین الفاظ می ریزد که همانند و نظیر ندارد. 2- و با همین کلمات که در دسترس همه است، قران کریم آنچنان فصاحت و بلاغتی دارد، که عموم جهانیان نمیتوانند مانند آن را بیاورند و این عجز و ناتوانی، نشان می دهد که این کتاب مقدس مولود فکر آدمی نیست. 3 -هر دو مورد سه - در زمان جاهلیت، که یک عصر طلایی از نظر ادبیات بود، عربها در بازار بزرگ سال که به نام عکاظ بود، چه میکردند؟ 1- فقط فعالیتهای اقتصادی انجام میدادند. 2- علاوه بر فعالیتهای اقتصادی، عالیترین نمونه های نظم و نثر عربی از طرف شعرا و سخنسرایان توانا، عرضه میشد. 3 - یک مجمع مهم ادبی و کنگره سیاسی و قضایی، هم محسوب میشد. 4 - موارد 2 و 3 چهار- آیا ارتباطی میان حروف مقطعه قرآن و عظمت قرآن وجود دارد؟ 1- خیر ارتباطی به هم ندارند. 2- بله وجود دارد، و در سوره هایی که با این حروف شروع شده است، بلافاصله سخن از عظمت قران به میان آمده است. پنج- آیا اینکه خداوند میفرماید هیچگونه شک و تردید در قرآن وجود ندارد، یک ادعاست؟ 1- خیر یک ادعا نیست، بلکه محتوای قرآن آنچنان است که خود شهادت بر حقانیت خویش می دهد. 2- آنچنان آثار صدق و عظمت و انسجام و استحکام و عمق معانی و شیرینی و فصاحت لغات و تعبیرات در آن نمایان است که هر گونه وسوسه و شک را از خود دور می کند. 3- گذشت زمان نیز نه تنها طراوت قرآن را نمی کاهد، بلکه با پیشرفت علوم و برداشته شدن پرده از روی اسرار کائنات، حقائق قرآن روشنتر می گردد، و هر قدر علم به سوی تکامل پیش میرود درخشش آیات قرآن بیشتر می شود. 4- همه موارد شش- ریشه و اساس همه موارد استفاده کلمه هدایت، در قرآن به چه معنایی بر میگردد؟ 1- هدایت تکوینی 2- هدایت تشریعی 3- هر دو مورد هفت- کدام آیه، هدایت تکوینی را بیان میکند؟ 1- پروردگار ما همان کسی است که همه چیز را آفرید، و سپس آن را هدایت کرد. (طه 50) 2- آنها را راهنمایانی قرار دادیم که به فرمان ما مردم را هدایت می کنند. (انبیاء 73) هشت- چرا هدایت قرآن، ویژه پرهیزکاران است؟ 1-زیرا تا مرحله ایی از تقوا در وجود انسان نباشد، محال است انسان از هدایت کتابهای آسمانی و دعوت انبیاء بهره بگیرد. 2- انسان باید در مقابل حق و پذیرش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است، تسلیم باشد، وگرنه افراد لجوج، متعصب و هواپرست، در جستجوی حق نیستند، بلکه هر جا آن را بیابند برای خاموش کردنش تلاش میکنند. 3- موارد 1 و 2 نه - پرهیزکاران، دارای چه خصوصیاتی هستند؟ 1- به غیب ایمان دارند.نماز را بر پا میدارند.از نعمتها و مواهبی که روزیشان شده انفاق میکنند. 2- آنها دارای دو چهره اند، با مسلمانان ظاهراً مسلمان و با گروه مخالف، مخالف اسلامند. ولی تظاهرات اسلامی نیز دارند. 3- آنها به آنچه بر پیامبر اسلام و پیامبران پیشین نازل شده ایمان داشته و به آخرت یقین دارند. و آنان را خدا هدایت کرده، و آنها رستگارانند. 4- موارد 3 و 1 ده- قرآن در آغاز سوره بقره، مردم را در ارتباط با برنامه و آئین اسلام به چند گروه تقسیم میکند؟ 1- دو گروه، مسلمان و کافر 2- سه گروه، متقین، کافران، منافقان یازده- ایمان به غیب، یعنی چه؟ 1- جهان غیب، ماوراء حس انسان است.زیرا غیب در اصل به معنی چیزی است که پوشیده و پنهان است، و چون عالم ماوراء محسوسات از حس ما پوشیده است، به آن غیب گفته می شود، ایمان به خدا، وحی و قیامت، نمونه های ایمان به غیب هستند. 2- ایمان به غیب ، یعنی مرز جهان ماده را شکافته، و خویش را از چهار دیواری آن گذرانده، و با دید وسیع با جهان فوق العاده بزرگتری ارتباط داشته و بداند جهان هستی از آنچه ما با حس خود درک میکنیم، بسیار بزرگتر و وسیعتر است. 3- ایمان به غیب، یعنی سازنده عالم آفرینش، علم و قدرتی بی انتها، و عظمت و ادراکی بی نهایت دارد، او ازلی و ابدی است.و عالم را طبق یک نقشه بسیار حساب شده و دقیق پی ریزی کرده،. . . . 4- ایمان به غیب، یعنی مرگ به معنی فنا و نابودی نیست، بلکه یکی از مراحل تکاملی انسان و دریچه ای است به جهان وسیعتر و پهناورتر. 5- همه موارد
دوازده- آیا پرهیزکاران فقط از اموال خود انفاق میکنند؟ 1- بله آنان فقط از اموال خود در راه خدا خرج میکنند. 2- خیر آنان نه تنها از اموال خود، بلکه از علم، عقل، دانش و نیروهای جسمانی، مقام و موقعیت اجتماعی خود، و خلاصه از تمام سرمایه های خویش به آنها که نیاز دارند می بخشند، بی آنکه انتظار پاداشی داشته باشند. سیزده - آیا ابزار شناخت انسان، محدود به حس و عقل است؟ 1- خیر، وحی نیز یکی از راههای شناخت است، که متقین به آن ایمان دارند. 2- بله، متقین با کمک عقل و حسهای خود، دچار سرگردانی نشده و راه سعادت را میابند. چهارده - آیا تقوای الهی، بدون یقین به آخرت میتواند ظهور کند؟ 1- خیر نمی تواند. 2- بله می تواند. پانزده - در قرآن رستگاران، چه ویژگی هایی دارند؟ 1- در برابر مفاسد جامعه، به اصلاحگری می پردازند.و امر به معروف و نهی از منکر میکنند. 2- علاوه بر ایمان به رسول خدا، او را حمایت میکنند.اهل ایثار هستند.و در قیامت از حسنات، میزان سنگین دارند. 3- موارد 1 و 2 شانزده - برای رسیدن به فلاح و رستگاری، چه اعمالی لازم است؟ 1- تزکیه - جهاد - پاکدامنی - عفت - امانتداری - وفای به عهد - پرداخت زکات - اعراض از لغو. 2- خشوع در نماز و پایداری در نماز 3- مورد 1 4- موارد 1 و 2 هفده - "کفر" به چه معنایی است؟ و کافر کیست؟ 1- کفر به معنای پوشاندن و نادیده گرفتن است. و شخص منکر دین، به سبب اینکه حقایق و آیات الهی را کتمان میکند و یا نادیده می گیرد، کافر خوانده میشود. 2- کفر به معنای نفهمیدن و درک نکردن است.و شخصی که فهم و درک ندارد کافر است. هجده - روش تبلیغ برای کفار کدام است؟ 1- بشارت و وعده ها 2- انذار و هشدار نوزده - چرا امام صادق علیه السلام فرمودند زیاد بگویید "ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا"؟ 1- زیرا قلب انسان، متغیر و تاثیرپذیر است. و انسان نباید خود را از انحراف ایمن و در امان بداند. 2- چون باعث می شود قلب انسان در هدایت باقی بماند. 3- هر دو مورد بیست - مراد از "قلب" در قرآن، چیست؟ و انواع "قلب" در قرآن کدامند؟ 1- منظور از قلب در قرآن، روح و مرکز ادراکات انسان است. در قران، قلب سلیم، قلب منیب، و قلب مریض معرفی شده است. 2- منظور همین قلب گوشتی است. در قرآن قلب آرام، خاشع، و قلب غافل معرفی شده است.