🌴 حجت الاسلام محسن قرائتی
🌴موضوع تفسیر سوره فجر
آیه ۶ -۱۴
🌸أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ
🌸إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ
🌸الَّتِى لَمْ یُخْلَقْ مَثْلُهَا فِى الْبِلاَدِ
🌸وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ
🌸وَفِرْعَوْنَ ذِى الْأَوْتَادِ
🌸الَّذِینَ طَغَوْاْ فِى الْبِلاَدِ
🌸فَأَکْثَرُواْ فِیهَا الْفَسَادَ
🌸فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذَابٍ
🌸إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ
ترجمه
آیا ندیدى که پروردگارت با قوم عاد چه کرد؟
(همان قوم) ارم، (شهرى) که داراى بناهاى ستون دار بود.
(بناهایى) که مانندش در دیگر شهرها ساخته نشده بود.
و با قوم ثمود که در وادى خود تخته سنگها را (براى ساختن خانه) مى بریدند.
و با فرعون، صاحب قدرت و سپاه عظیم.
آنها که در شهرها طغیانگرى کردند.
و در آن، فساد و تباهى افزودند.
پس پروردگارت تازیانه عذاب بر آنان فرود آورد.
همانا پروردگارت در کمینگاه است.
🦋قوم عاد دو گروه بودند؛
عاد قدیم و جدید
به دلیل آیه؛ «عادٍ الاولى» که بعد از حضرت نوح در منطقه احقاف زندگى مى کردند و داراى هیکل هایى بزرگ و قدرتى عظیم و شهرهایى آباد بودند.
🌴«اِرَم» یا نام دیگر قبیله عاد است یا نام شاخه اى از قوم عاد و یا نام منطقه اى که قوم عاد در آن زندگى مى کردند که ساختمانهایشان داراى ستونهایى بزرگ و بلند بوده است.
بعضى ارم را ساختمان شدّاد و بعضى ساخته اسکندر در اسکندریه دانسته اند.
🌸«صَخر» جمع صخره به معناى سنگهاى بزرگ و سخت است .
🌸 «واد» به فاصله میان کوه و تپه گفته مىشود.
🌸«عماد» به معناى ستون یا ساختمان بلند است.
🌸«ثمود» به اعراب ما قبل تاریخ گویند که در شمال عربستان ساکن بودند قومى که پیامبر آنها حضرت صالح بود.
🌸«جابوا»، به معناى بریدن سنگ است و کلمه «جواب» که از این ریشه است، به معناى قطع سؤال با پاسخ صحیح است.
ظاهراً قوم ثمود بعد از قوم عاد بوده اند که نامشان بعد از آنها برده شده است.
🌴قهر بر عاد و ثمود نمونه اى از در کمین بودن خداوند نسبت به ستمکاران است.
🌸خداوند در کمین است یعنى؛
خلافکاران راه گریز ندارند و به طور ناگهانى گرفتار مى شوند.
استحکام ساختمانها مانع قلع و قمع الهى نیست❌ و به خاطر محکمى ساختمان نباید از قهر خداوند احساس امنیّت کرد.
🌸مقصود از «ذو الاوتاد» یا آن است که پایه هاى حکومت فرعون محکم بود یا آنکه مخالفان خود را میخکوب مى کرد و یا آنکه سپاه فراوان داشت.
🌸کلمه «صَبَّ» به معناى ریختن است،
تعبیر بارش عذاب، شاید کنایه از عذاب پى درپى و مداوم باشد.
🌴چگونه خداوند در کمین نباشد در حالى که او از رگ گردن به ما نزدیکتر است؟🤔
«و نحن اقرب الیه من حبل الورید»
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔰پایگاه مقاومت بسیج خواهران «معصومیه»
🆔http://eitaa.com/alzahra14
🦋پیام ها🦋
1⃣تاریخِ قلع و قمع متجاوزان را فراموش نکنید. «اَلم تَر»
2⃣ نابود کردن طغیانگران جلوه ربوبیّت خداوند است. «فعل ربّک بعاد»
به قول سعدى: ترحّم بر پلنگ تیزدندان ستمکارى بود بر گوسفندان
3⃣ نشانه خرد و عقل، عبرت گرفتن از تاریخ است. «لذى حجر الم تَر کیف فعل ربّک»
4⃣پیامبر اکرم توسط وحى از تاریخ قوم عاد و ثمود و فرعون آگاهى داشت. «الم تَر»
5⃣ابتکار در معمارى با استفاده از سنگ، در آن قوم عاد بوده است. «لم یخلق مثلها فى البلاد»
6⃣اختلاف و تضاد فکرى، مانع از بیان هنر و ابتکارات دیگران نشود. «لم یخلق مثلها فى البلاد»
7⃣قدرت بدون معنویّت، عاملى است براى بر هم زدن امنیّت. «جابوا الصخر...ذى الاوتاد....طغوا فى البلاد»
8⃣طغیانگر و طغیان مرز نمى شناسد. «طغوا فى البلاد»(مراد از بلاد، همه مناطقى است که به آن دسترسى داشتند)
9⃣ سرچشمه تباهى و فساد، طاغوتها هستند. «طغوا فى البلاد فاکثروا فیها الفساد»
0⃣1⃣ تمدن و پیشرفت، اگر همراه با تقوا و صلاح نباشد عامل سقوط و هلاکت است. «فصب علیهم ربّک سوط عذاب»
1⃣1⃣مربى، گاه براى تنبیه، نیاز به شلاق دارد. «ربُّک سوط»
2⃣1⃣ طغیان و فساد جز با قهر بر طرف نمى شود. «طغوا... سوط عذاب»
3⃣1⃣ مهلتها شما را مغرور نکند که خدا در کمین است. «ان ربّک لبالمرصاد»
4⃣1⃣ کیفر دنیوى نسبت به عذاب اخروى همچون تازیانه اى است که درد آن موقّت و آثارش سطحى است و تنها بر پوست مى ماند. «سوط عذاب»
📚(منبع: پایگاه درس هایی از قرآن)
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔰پایگاه مقاومت بسیج خواهران «معصومیه»
🆔http://eitaa.com/alzahra14
AUD-20200829-WA0006.mp3
3.74M
💚ای ساقی لب تشنگان
💚ای جان جانانم سقای طفلانم...
🍃🍃🍃🍃🍃
#پایگاه_معصومیه
🆔http://eitaa.com/alzahra14
*🏴علامه امينى شب تاسوعا و* *عاشورا براى امام زمان (عج) صدقه کنار ميگذاشتند و ميگفتند :*
*امشب قلب حضرت در فشار است..💔* .
*🖤اَللّٰهُمَ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج وَالعَافِیَةَ وَالنَّصْر وَاجْعَلْنَامِنْ خَیرِ اَنْصَارِهِ وَاَعْوَانِه🖤*
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
🍃🍃🍃🍃🍃
#پایگاه_معصومیه
🆔http://eitaa.com/alzahra14
مقتل و روضه جانسوز _ شب تاسوعا محرم 95 _ حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام _حجت الاسلام استاد سید حسین مومنی.mp3
3.56M
🕯🥀🕯🥀🕯🥀
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
🍃🍃🍃🍃🍃
#پایگاه_معصومیه
🆔http://eitaa.com/alzahra14
10.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ثامن
✅سخنان مهم حجت الاسلام پناهیان درباره عدالت خواهی و مواسات
#حتما_ببینید
❇️دوران عدالتخواهی گذشته، امتحان بزرگتری در پیش است👆
✅✅فرق #عدالت و #مواسات از نظر امام خامنه ای:
«البته علاج فقر به شکل اصولی در هر جامعهای، از راه استقرار #عدالت اجتماعی و نظام عادلانه در محیط جامعه است، تا کسانی که اهل دستاندازی به حقوق دیگرانند، نتوانند ثروتی را که حقّ همگان است، به سود خود مصادره کنند. این یک وظیفه دولتی و حکومتی است؛
اما مردم هم به نوبه خود وظیفه سنگینی بر دوش دارند.
اجرای برنامههای اجتماعی فقط در بلندمدّت و میانمدّت و بتدریج امکان پذیر است؛ اما نمیشود منتظر ماند تا برنامههای اجتماعی به ثمر برسد و شاهد محرومیت محرومان و فقر گرسنگان در جامعه بود. این وظیفه خودِ مردم و همه کسانی است که میتوانند در این راه تلاش کنند.
همه باید خود را موظّف به مواسات بدانند.
#مواسات یعنی هیچ خانوادهای از خانوادههای مسلمان و هممیهن و محروم را با دردها و محرومیتها و مشکلات خود تنها نگذاشتن؛
به سراغ آنها رفتن و دست کمکرسانی به سوی آنها دراز کردن.
امروز این یک #وظیفه جهانی برای همه انسانهایی است که دارای وجدان و اخلاق و عاطفه انسانی هستند؛
اما برای مسلمانان، علاوه بر اینکه یک وظیفه اخلاقی و عاطفی است، یک وظیفه دینی است.👌
⬅️بیانات رهبر فرزانه انقلاب
۸۱/۹/۱۵
♻️شبکه سایبری ثامن