30.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | چرا در زمان هجوم به خانه امیرالمؤمنین علیهالسلام، حضرت زهراء سلام الله علیها پشت درب آمدند؟
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
🔴 اگر پیامبر اسلام امروز زنده بود چه میکرد؟
🔹 والله و بالله قسم میخورم قضیهای که امروز دل پیغمبر را خون کرده قضیه فلسطین است و هر خطیب و واعظی که در مورد این قضیه چیزی نگوید مرتکب گناه شده است.
📌شهید آیتالله مرتضی مطهری
🔸 الجبهة العالمية لشباب المقاومة
https://eitaa.com/joinchat/3545694224Ccf85b685fb
❖ حضرت فاطمه سلام الله علیها: «أَرْضِي أَبَوَيْ دِينِكَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً بِسَخَطِ أَبَوَيْ نَسَبِكَ وَ لاَ تُرْضِي أَبَوَيْ نَسَبِكَ بِسَخَطِ أَبَوَيْ دِينِكَ» پدران دینیات، یعنی محمّد و علی علیهماالسّلام را راضی ساز، هر چند با ناراحتی پدر و مادر نسبیات باشد، و پدر و مادر نسبی خود را با خشم و نارضایتی پدران معنوی و دینیات راضی نساز. (بحارالأنوار، ج ۲۳ ص ۲۶۱)
🔻 شرح حدیث:
● حضرت محمد صلّی الله علیه و آله و حضرت علی علیهالسّلام پدر معنوی مایند. حق تربیت و هدایت و پیشوایی بر گردن ما دارند و ما اگر امت شایستهای باشیم، فرزندان روحی و معنوی آنان خواهیم بود.
● اطاعت پدر و مادر لازم است، اطاعت پیامبر و امام هم واجب.
● رنجاندن والدین گناه است، ناراضی ساختن امام و پیامبر هم حرام.
● اما...هنگام تعارض چه باید کرد؟
● یعنی اگر بخواهیم رضایت خدا و پیامبر و امام را جلب کنیم و به دستورهای دین عمل کنیم، پدر و مادر ناراحت میشوند. و اگر بخواهیم دل پدر و مادر را به دست آوریم و آنان از ما راضی باشند، گاهی این رضایت به قیمت گناه و ترک وظیفهی دینی به دست میآید.
● در اینگونه موارد، رضای پیامبر و امام مهمتر است.
● کاری کنیم که خدا و رسول از ما راضی باشند و کارمان بر طبق دین و قرآن و خواستهی امام باشد، هر چند پدر و مادر از دست ما ناراحت و ناراضی شوند.
● برای یک مسلمان مکتبی مهمتر از هر چیز اطاعت اولیای خدا و کسب رضای آنان به وسیلهی عمل به فرمان پروردگار است.
● هرگز مباد که به خاطر دلخوشی پدر و مادر و فامیل و دوستان کاری کنیم که خدا و رسول و امام نمیپسندند و از آن نهی کردهاند.
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
💠 #سخن_بزرگان
🔻 امام خمینی (قدس سره)
🔸حضرت فاطمه(س) موجود ملکوتی است که در عالم بهصورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است... تمام هویتهای کمالی که در انسان متصوّر است و در زن تصوّر دارد، تمام در این زن است...؛ زنی که تمام خاصههای انبیاء در اوست؛ زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسولاللّه...؛ انسانی است که به تمام معنا انسان؛ زنی است به تمام معنا زن.
📚صحیفه امام(قد)، ج۷، ص۳۲۷
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
❖ حضرت فاطمه سلام الله علیها: «فَبِعَینِ اللهِ ما تَفعَلونَ، و سَیَعلَمُ الذین ظَلَمُوا اَیَّ مُنقَلبٍ یَنقَلِبونَ، وَ أنا اِبنَةُ نَذیرٍ لَکُم بَینَ یَدَی عَذابٍ شَدیدٍ» آنچه انجام میدهید در برابر چشم خداست. ستمگران به زودی خواهند دانست که به سرانجامی میرسند، و من دختر کسیام که شما را از عذاب سخت خداوند بیم میداد. (الاحتجاج طبرسی ص ۱۴۱)
🔻 شرح حدیث:
● این کلمات تهدیدآمیز و انتقادی به زمانی برمیگردد که فاطمه زهرا (علیهاالسّلام) پس از وفات پیامبر و بدعهدی مردم و سستی آنان در حمایت از حق و پشتیبانی از اهل بیت عصمت علیهمالسّلام به مسجد مدینه رفت و آن خطبهی معروف را پس از غصب فدک و خانهنشین ساختن امیرالمؤمنین و جفا بر اهل بیت علیهمالسّلام ایراد کرد.
● انتظار آن بود که به وصایای پیامبر صلّی الله علیه و آله، چه دربارهی امامت حضرت علی علیهالسّلام چه نسبت به مودّت ذی القربی و حفظ حرمت آن حضرت و چه پیروی از عترت حضرت رسول توجه شود، ولی دنیاخواهی و جاهطلبی، چشمهای عدهای را بست و کارهایی کردند که مایهی رنجش دختر رسول الله صلّی الله علیه و آله شد.
● حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) هم خدا را به یاد آنان میآورد که بدانند کارهایشان زیر نظر خداوند است و روزی باید پاسخگو باشند، هم فرجام تاریک و سرنوشت دردناکی را که خدا برای ستمکاران مقدّر کرده، به یادشان میآورد و هم یادآوری میکند که وی دختر آن پیامبر بزرگ است که مردم را از عذاب خدا بیم میداد.
● همهی این تذکّرها و هشدارها برای بیدار کردن جامعه و متذکر ساختن آنان نسبت به مسؤولیتهای آنان است تا حجت بر آنان تمام شود و فردا نگویند که کاش کسی به ما میگفت و یادآوری میکرد.
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
❖ حضرت فاطمه سلام الله علیها: «فَبِعَینِ اللهِ ما تَفعَلونَ، و سَیَعلَمُ الذین ظَلَمُوا اَیَّ مُنقَلبٍ یَنقَلِبونَ، وَ أنا اِبنَةُ نَذیرٍ لَکُم بَینَ یَدَی عَذابٍ شَدیدٍ» آنچه انجام میدهید در برابر چشم خداست. ستمگران به زودی خواهند دانست که به سرانجامی میرسند، و من دختر کسیام که شما را از عذاب سخت خداوند بیم میداد. (الاحتجاج طبرسی ص ۱۴۱)
🔻 شرح حدیث:
● این کلمات تهدیدآمیز و انتقادی به زمانی برمیگردد که فاطمه زهرا (علیهاالسّلام) پس از وفات پیامبر و بدعهدی مردم و سستی آنان در حمایت از حق و پشتیبانی از اهل بیت عصمت علیهمالسّلام به مسجد مدینه رفت و آن خطبهی معروف را پس از غصب فدک و خانهنشین ساختن امیرالمؤمنین و جفا بر اهل بیت علیهمالسّلام ایراد کرد.
● انتظار آن بود که به وصایای پیامبر صلّی الله علیه و آله، چه دربارهی امامت حضرت علی علیهالسّلام چه نسبت به مودّت ذی القربی و حفظ حرمت آن حضرت و چه پیروی از عترت حضرت رسول توجه شود، ولی دنیاخواهی و جاهطلبی، چشمهای عدهای را بست و کارهایی کردند که مایهی رنجش دختر رسول الله صلّی الله علیه و آله شد.
● حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) هم خدا را به یاد آنان میآورد که بدانند کارهایشان زیر نظر خداوند است و روزی باید پاسخگو باشند، هم فرجام تاریک و سرنوشت دردناکی را که خدا برای ستمکاران مقدّر کرده، به یادشان میآورد و هم یادآوری میکند که وی دختر آن پیامبر بزرگ است که مردم را از عذاب خدا بیم میداد.
● همهی این تذکّرها و هشدارها برای بیدار کردن جامعه و متذکر ساختن آنان نسبت به مسؤولیتهای آنان است تا حجت بر آنان تمام شود و فردا نگویند که کاش کسی به ما میگفت و یادآوری میکرد.
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
﷽
حضرتزهرا(س)عصاره نیکویی!
✍صدیقه طهماسبی نژاد
◾️" لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كَانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً؛ براي شما در زندگي رسول خدا سرمشق نيكوئي است، براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى كند." سوره احزاب، آیه۲۱.
زندگی پیامبر اسلام(ص) این شخصیت یگانه و بی همتا برای همه مسلمین در طول تاریخ، الگو و سرمشق است. اسوه بودن به معنای اقتدا کردن، پیروی و تبعیت میباشد.
پیامبر در گفتار و رفتار، الگو برای همگان هستند. بر طبقه آیه " لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ" تاسی کردن به ایشان وطیفهای ثابت است. این تبعیت و پیروی استمرار دارد.
زندگی پیامبر اکرم (ص) مثل قرآن است. همان طور که قرآن حجت هست، گفتار و رفتار پیامبر نیز بر ماحجت میباشد. پس دستور پیروی از رسول اکرم (ص)در همه شئون زندگی ما جریان دارد.
◾️ از این رو گفتار و رفتار نبی اکرم (ص) دباره حضرت زهرا مرضیه (س) در تاریخ اسلام پیش روی ما مسلمانها قراردارد.
رسول گرامی اسلام (ص)درباره جایگاه و عظمت حضرت صديقه طاهره (س) فرمودند:
" أمّا ابنَتي فاطمةُ فإنّها سيّدةُ نِساءِ العالَمينَ مِن الأوّلِينَ و الآخِرِينَ؛ اما دخترم فاطمه، او سرور زنان عالم، از پيشينيان و پسينيان است."در توضیح این سخن پیامبر (ص) روایتی هست؛مفضل میگوید: به امام صادق (ع) عرض کردم که مرا از سخن پیغمبر خدا (ص) درباره حضرت فاطمه « او بزرگ زنان جهانیان است» آگاه فرما، آیا او بزرگ ترین بانوان زمان خویش است؟ فرمود: این مقام براى حضرت مریم (س) است که بزرگ زنان زمانه خویش بود، اما حضرت فاطمه (س) سرور و پیشواى بانوان سراسر جهان هستى از آغاز تا پایان است."
◾️در حدیث دیگری از رسول مکرم (س) آمده:"فاطمةُ بَضْعَةٌ مِنّي ؛ فاطمه پاره تن من است."آلوسی از علمای اهل سنت در کتاب تفسیری خود مینویسد:
"همانا فاطمه بتول، افضل زنان گذشته و آینده است، از این حیث که حضرت زهرا(س) پاره تن و پاره وجود رسول خداست، بلکه از حیث های دیگر هم افضل زنان است... حتی حضرت زهرا(س) چون بضعه پیغمبر است بر او [ حضرت مریم] افضلیت دارد، زیرا بضعیت از روح وجود است و من ندیدم سید یک وجودی با چیزی مقایسه بشود."
ایشان بضعه بودن حضرت زهرا مرضیه (س) نسبت به پیامبر را شاهد میگیرند، برای برتری دُخت پیامبر بر همه زنان حتی حضرت مریم (س).
معنای لفظی بضعه، پاره تن بودن ، درباره هر فرزندی گفته میشود. اما پیامبر این جا بالاتر از این معنای ظاهری را در نظر دارند.بعضعه بودن یعنی هر آنچه در یک شخص هست در بضعه او هم وجود دارد. بضعه بودن یعنی عصاره وجودی پیامبر.
حضرت آیتالله وحید خراسانی در تفسیر "بضعه منی" به نکته ظریفی اشاره کردند: "بضعه در این جا یعنی پاره ای از وجود عقل کل و کل عقل. یعنی پاره ای از علم او، پاره ای از نور و مقام او، پاره ای از عصمت و قدسیّت او و بالاخره پاره ای از عقل کل و کلّ عقل."
باتوجه به این احادیث، در رفیع بودن جایگاه حضرت فاطمه (س) هیچ شکی نیست.
صدیقه طاهرهای که عصاره وجود پیامبر و سرور زنان جهانیان است، همچون خود پیامبر الگو و اسوه میباشد.رفتار و کردار ایشان سرمشق زندگی ما میباشد.
◾️از جمله مواردی که شایسته است، بانوان جامعه اسلامی از ایشان الگو بگیرند، نحوه پوشش ایشان در اجتماع میباشد.
زمانی که سرورزنان جهان در جریان غصب فدک به مسجد رفتند و خطبه معروف فدکیه را بیان فرموند، خروج ایشان از منزل را اینگونه گزارش نموده اند که حضرت هنگام خروج « لاثَت خِمارِها عَلی رأسِها ». «لاثَ» به معنای پیچیدن است.
"خِمار"یک چیزی مثل روسری بوده، یعنی سر و گردن را می پوشانده، «وَاشتَمَلَت بِجِلبابِها»، جلباب یک پوشش سراسری که روی لباس بوده، مثل چادر. این را هم بر سرشان انداختند که تمام بدن پوشیده شد.
از این روایت به روشنی درمییابیم که ریحانه النبی (س) هنگام حضور در اجتماع و رو در رو شدن با نامحرم، دو نوع لباس میپوشیدند که به طور کامل همه بدن ایشان را مستور میگرداند.
#فاطمیه
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
﷽
حضرتزهرا(س)عصاره نیکویی!
✍صدیقه طهماسبی نژاد
◾️" لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كَانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً؛ براي شما در زندگي رسول خدا سرمشق نيكوئي است، براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى كند." سوره احزاب، آیه۲۱.
زندگی پیامبر اسلام(ص) این شخصیت یگانه و بی همتا برای همه مسلمین در طول تاریخ، الگو و سرمشق است. اسوه بودن به معنای اقتدا کردن، پیروی و تبعیت میباشد.
پیامبر در گفتار و رفتار، الگو برای همگان هستند. بر طبقه آیه " لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ" تاسی کردن به ایشان وطیفهای ثابت است. این تبعیت و پیروی استمرار دارد.
زندگی پیامبر اکرم (ص) مثل قرآن است. همان طور که قرآن حجت هست، گفتار و رفتار پیامبر نیز بر ماحجت میباشد. پس دستور پیروی از رسول اکرم (ص)در همه شئون زندگی ما جریان دارد.
◾️ از این رو گفتار و رفتار نبی اکرم (ص) دباره حضرت زهرا مرضیه (س) در تاریخ اسلام پیش روی ما مسلمانها قراردارد.
رسول گرامی اسلام (ص)درباره جایگاه و عظمت حضرت صديقه طاهره (س) فرمودند:
" أمّا ابنَتي فاطمةُ فإنّها سيّدةُ نِساءِ العالَمينَ مِن الأوّلِينَ و الآخِرِينَ؛ اما دخترم فاطمه، او سرور زنان عالم، از پيشينيان و پسينيان است."در توضیح این سخن پیامبر (ص) روایتی هست؛مفضل میگوید: به امام صادق (ع) عرض کردم که مرا از سخن پیغمبر خدا (ص) درباره حضرت فاطمه « او بزرگ زنان جهانیان است» آگاه فرما، آیا او بزرگ ترین بانوان زمان خویش است؟ فرمود: این مقام براى حضرت مریم (س) است که بزرگ زنان زمانه خویش بود، اما حضرت فاطمه (س) سرور و پیشواى بانوان سراسر جهان هستى از آغاز تا پایان است."
◾️در حدیث دیگری از رسول مکرم (س) آمده:"فاطمةُ بَضْعَةٌ مِنّي ؛ فاطمه پاره تن من است."آلوسی از علمای اهل سنت در کتاب تفسیری خود مینویسد:
"همانا فاطمه بتول، افضل زنان گذشته و آینده است، از این حیث که حضرت زهرا(س) پاره تن و پاره وجود رسول خداست، بلکه از حیث های دیگر هم افضل زنان است... حتی حضرت زهرا(س) چون بضعه پیغمبر است بر او [ حضرت مریم] افضلیت دارد، زیرا بضعیت از روح وجود است و من ندیدم سید یک وجودی با چیزی مقایسه بشود."
ایشان بضعه بودن حضرت زهرا مرضیه (س) نسبت به پیامبر را شاهد میگیرند، برای برتری دُخت پیامبر بر همه زنان حتی حضرت مریم (س).
معنای لفظی بضعه، پاره تن بودن ، درباره هر فرزندی گفته میشود. اما پیامبر این جا بالاتر از این معنای ظاهری را در نظر دارند.بعضعه بودن یعنی هر آنچه در یک شخص هست در بضعه او هم وجود دارد. بضعه بودن یعنی عصاره وجودی پیامبر.
حضرت آیتالله وحید خراسانی در تفسیر "بضعه منی" به نکته ظریفی اشاره کردند: "بضعه در این جا یعنی پاره ای از وجود عقل کل و کل عقل. یعنی پاره ای از علم او، پاره ای از نور و مقام او، پاره ای از عصمت و قدسیّت او و بالاخره پاره ای از عقل کل و کلّ عقل."
باتوجه به این احادیث، در رفیع بودن جایگاه حضرت فاطمه (س) هیچ شکی نیست.
صدیقه طاهرهای که عصاره وجود پیامبر و سرور زنان جهانیان است، همچون خود پیامبر الگو و اسوه میباشد.رفتار و کردار ایشان سرمشق زندگی ما میباشد.
◾️از جمله مواردی که شایسته است، بانوان جامعه اسلامی از ایشان الگو بگیرند، نحوه پوشش ایشان در اجتماع میباشد.
زمانی که سرورزنان جهان در جریان غصب فدک به مسجد رفتند و خطبه معروف فدکیه را بیان فرموند، خروج ایشان از منزل را اینگونه گزارش نموده اند که حضرت هنگام خروج « لاثَت خِمارِها عَلی رأسِها ». «لاثَ» به معنای پیچیدن است.
"خِمار"یک چیزی مثل روسری بوده، یعنی سر و گردن را می پوشانده، «وَاشتَمَلَت بِجِلبابِها»، جلباب یک پوشش سراسری که روی لباس بوده، مثل چادر. این را هم بر سرشان انداختند که تمام بدن پوشیده شد.
از این روایت به روشنی درمییابیم که ریحانه النبی (س) هنگام حضور در اجتماع و رو در رو شدن با نامحرم، دو نوع لباس میپوشیدند که به طور کامل همه بدن ایشان را مستور میگرداند.
#فاطمیه
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
دردانهای آفرینش..
موهای دخترانش را شانه میزند.
به کارهای خانه میرسد.
به بچهها و روزهای آینده شان میاندیشد.
همه چیز را مهیا میکند.
درد پهلو امانش را بریده ؛ دم بر نمیآورد تا دخترکان معصوم نگران نشوند.
اسماء درد را میداند. در عجب از بلندای گذشت و صبر،
بغضش را قورت میدهد و به بانویش کمک میرساند.
تازیانه حلقه شده بر بازوی مهر کار ساز میشود و درد بر شکیبایی غالب.
حسن و حسین در پی پدر دست در دست هم راه مسجد پیش میگیرند.
شیشهی عطر میشکند.
بوی یاس از خانه بیرون میزند تا شامهی حق.
علی زانوان سترگش میلرزد. از مسجد تا خانه بیقرار زهرا پاتند میکند.
دردانهی آفرینش در بستر آرمیده است.
پسرعمو صدایش میزند.
زهرای علی..
چشم باز میکند.
سر بر بالین همسر میگذارد.
از بی وفاییها بعداز پیامبر میگریدو علی را میگریاند.
بچهها هجران را در آینهی زلال آب میبینند و سر بر گریبان بی صدا مویه میکنند.
سنگینی غمی جانکاه در فضای خانه نفس را در سینهها حبس میکند.
آخرین وصیت این است.
شب غسلم کن. شب به خاکم بسپار و تابوتم را چنان قرار ده که حجم بدنم را کسی نبیند.
بی مهری ،عهدشكني و بی وفاییهای فراوان بعداز رحلت پدربود... که تاریکی و سکوت شب را انتخاب کرد.
بچهها دست بر دهان هقهق را زندانی میکنند تا در بی خبری اهل ریا پارهی تن پیامبر در خاک آرام گیرد.
هیبت علی در سایهی ماه قد میکشد کمر خم میکند، امانت را به پدر میسپارد.
خورشید بیمهر طلوع میکند.
تزویر عقیم از خواب بر میخیزد.
۱۴۰۳/۹/۱۵
مریم عباسیان.
به مناسبت شهادت بانوی آفتاب
امروز قدم شوم دشمن بر خانه ی فاطمه سایه افکنده است.
امروز خانه ی علی درآتش کینه ی دشمنان قسم خورده اش می سوزد...
درو دیوار خانه درد می کشد و شرمنده می شود.زبانه ی آتش در قلب علی، دل عرشیان را می لرزاند...
فرشته ها بال بال می زنند و درد می کشند.
آب هم شرمنده ی علی و فاطمه می شود...
قفل در خانه در خود می پوسد...
مادر حسن و حسین دیگر پای اجاق دوام نمی آورد... و دیگر زینب شکوفه ها ی لبخند مادر را نمی چیند...
امروز زنِ فقیر، که هر روز برای بردن غذا در خانه ی فاطمه می آمد دست خالی بر می گردد. امروز دنیا یتیم می شود.
امروز از دل علی که دیگر نگویم،کنار بستر فاطمه،در خود می شکند. می گرید ومی سوزد ...
-کاش درد هایت را من به جان می خریدم زهرا جان!
خانه بی تو برایم خرابه است بانوی خانه ام!
چگونه تنهایی بعد از تو را طاقت بیاورم،
دختر پیامبر؟
تو ادامه ی پیامبر خدایی!
رفتنت را کمی به تعویق بینداز!
چگونه زینب کوچکت را قانع کنم،که بهانه ی تو را از من نگیرد...چگونه حسن وحسینت را دلداری بدهم ...مادر فرزندانم !
چگونه دنیای بی فاطمه را تحمل کنم؟
چشمهایت را باز کن و بگو بی تو چگونه سر کنم؟ همه ی وجودم،همسرم،تنهایاورم،قامتم را خم نکن! فاطمه جان!
حضرت مادر 🖤
#دلنوشته🖋
🕊🖤
29.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 لحظاتی از روضهخوانی آقای سید مجید بنیفاطمه در مراسم عزاداری در شام شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۳/۹/۱۵
🖤 #سرمشق_فاطمی
🔍صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره)👇
💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini
#در_محضر_امام_حسین_علیهالسلام۳۰
💠 *«رمز شادمانی»*
🔆 *«وَ مَنْ نَفَّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»*
🔆 *«هر کس اندوهی از دل مؤمنی بزداید، خداوند اندوههای دنیا و آخرت را از او میزداید.»*
📗 بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۲۲
✍🏼 فعل «نفّس» از ماده نَفَس، بهمعنای گشایش و برطرف کردن اندوه است.
❇️ اگر مؤمنی اندوه و غصهای ولو اندک داشته باشد و شخصی در صدد رفع آن اندوه برآید و دل او را آرام کند؛ خداوند اندوه دنیا و آخرت را از او مرتفع و در امور مادی و معنوی او گشایش حاصل میکند.
🔷 زدودن غصه از دل دیگران، همیشه نیازمند ثروت و توانایی نیست؛ گاهی برطرف کردن اندوه، با بیان یک جملۀ امیدوارنه اتفاق میافتد، گرچه این رفع اندوه موقتی باشد، باز هم نتیجه و اثر خود را دارد.
❇️ همچنین «نفّس» از باب تفعیل است و معنای تدریج دارد؛ به این معنا که حلّ برخی مشکلات زمانبَر است و نباید تصور شود که باید بتوانیم یکباره از کسی رفع حاجت کنیم.
🔷 گاهی افراد، با انجام چلههای گوناگون و ختم اذکار، اقدام به حل مشکلات خود میکنند. این اعمال گرچه صحیح و مؤثر است، لکن بهتنهایی کافی نیست. برای حل مشکلات خود و رفع غصهها، باید درصدد رفع گرفتاری بود.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام