eitaa logo
این عماریون
376 دنبال‌کننده
237.7هزار عکس
64.4هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال تحلیلی درباب مسائل سیاسی واجتماعی https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مهم‌ترین نگرانی‌های جامعه آمریکا چیست؟ ------------------ 🔹کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکا با انتشار نموداری به معرفی مهم‌ترین نگرانی‌های جامعه آمریکا پرداخت و در توضیحات آن نوشت: موضوعات «بسیار نگران‌کننده» از نظر جامعه آمریکا در نظرسنجی موسسه گالوپ به شرح زیر است: 🔸تورم 🔸جرم‌وجنایت 🔸گرسنگی و بی‌خانمانی 🔸دسترس‌پذیری امکانات درمانی 🔸کسری بودجه 🔸مهاجرت غیرقانونی 🔸مواد مخدر 🔸سیستم تأمین اجتماعی 🔸حملات تروریستی به آمریکا 🔸قیمت حامل‌های انرژی 🔸محیط زیست 🔸نژادپرستی 🔸بیکاری @mensejjil
🔻مماشات با تهدیدات در حوزه امنیت و سیاست خارجی، نتیجه ای جز " بازتولید بحران " ندارد! 🔻سبحان محمدی/ کارشناس روابط بین الملل 🔻بخش اول: 🔹بازدارندگی ( Deterrence) از مهمترین مفاهیم امنیتی در حوزه روابط بین الملل است! به شکل ساده، با دستیابی به بازدارندگی، در صورت تهدید دشمن " هزینه های اقدام دشمن در برابر شما افزایش، و گزینه های در دسترس اش علیه شما کاهش می یابد". اما در صورت عدم دستیابی به بازدارندگی، این معادله برعکس خواهد شد. در بازدارندگی، حدودی از توان حداقلی و حداکثری وجود دارد‌ که در مقایسه با تهدیدات اندازه گیری و تعریف می‌شود. زمانیکه بازیگر A صرفا به تقویت توانایی های متعارف خود میکنند، تصور بازیگر B اینست که او مبادرت به افزایش امنیت خود و قابلیت ها و مولفه های دفاعی تمایل دارد و در واکنش به آن، بازیگر B هم تا اندازه ای و به صورت کنترل شده اقدام به افزایش توانایی های متعارف خود و به اصطلاح، به روزآوری آن می‌کند. در این سناریو، ما با یک بازدارندگی حداقلی و به اصطلاح رویکرد " Overlap" مواجه ایم که صرفا " موازنه امنیتی " هدف هر دو بازیگر است. 🔹اما زمانیکه بازیگر A تمایل به افزایش قدرت و توانایی های نامتعارف دارد و اقدام به افزایش توانایی ها و قابلیت های گسترده تخریب و آسیب در مقیاس جمعی می‌کند( مانند سلاح های اتمی یا Weapon Of Mass Destruction-WMD )، بازیگر B نه‌تنها امنیت، بلکه موجودیت خود را در خطر می‌بیند و راه منطقی پیش رو در مقابل آن، " افزایش قدرت یا دستیابی به بازدارندگی حداکثری " است. اما در صورتیکه بازیگر B اقدام به ایجاد موازنه قدرت در برابر افزایش قدرت بازیگر A نکند، دچار خلاء قدرت و نقص در توانایی پاسخگویی هم سطح در برابر بازیگر A میشود و به مرور، معادله بازدارندگی ذکر شده در پاراگراف قبلی معکوس میشود؛ یعنی هزینه های عملیات بازیگر A علیه بازیگر B کاهش می یابد و گزینه های آن برای ضربه علیه بازیگر B بیشتر و متنوع تر خواهد شد. اینجاست که بازیگر B دچار " مماشات " در برابر اقدامات بازیگر A می‌شود و امنیت آن کاهش می یابد. 🔻بخش دوم: 🔹برای مثال و در مبحث قدرت تهاجمی، رژیم صهیونیستی ویژگی های بارزی در منطقه دارد. تدوین و تاکید بر یک دکترین تهاجمی هسته ای با قابلیت دستیابی به ضربه اول (First Strike)، تبدیل شدن به ششمین قدرت هسته ای جهان، توسعه و افزایش بُرد موشک های بالستیک سری جریکو با قابلیت حمل کلاهک اتمی، به کارگیری ناوگان زیردریایی با امکان پرتاب موشکهای کروز اتمی، دارا بودن یکی از بزرگترین و پرهزینه ترین ناوگان جنگنده بمب افکن در منطقه و جهان که سابقه عملیات تهاجمی برد بلند قابل توجهی در کارنامه خود دارد و عدم عضویت در پیمان NPT و رژیم کنترل فناوری موشکی از ارتش اسرائیل، یک موجودیت تهاجمی تمام عیار ساخته است. نیات تهاجمی اسرائیل به وضوح در استراتژی نظامی امنیتی این رژیم قابل فهم و مشاهده است؛ چراکه به صراحت به لزوم دستیابی به قدرت و توانایی تهاجمی برای شکست دشمنان خود و کشاندن جنگ به قلمرو آنها تاکید شده است. 🔹حال با توجه و تأکید بر این توضیحات، بحران در روابط بین الملل چگونه به وجود می آید و ناشی از چیست؟! در پاسخ باید گفت که، بحران ناشی از برهم خوردن توازن قدرت در میان دو یا چند بازیگر یا یک سیستم مشخص است؛ و تا زمانیکه موازنه و کنترل مجدد ایجاد نشود بحران ادامه و روند تصاعدی پیدا خواهد کرد. پیرامون مبحث مماشات، برخلاف مفهوم صلح که دو طرف یا طرفین برای دستیابی به یک نقطه توافق مشترک، منافع خود را تعدیل و متعادل سازی میکنند( به عبارت دیگر، هر دو بازیگر تا حدودی از مواضع خود کوتاه می آیند)، نتیجه سازش و یا مماشات با بحران ( یا همان بر هم خوردن موازنه قدرت) نادیده گرفتن منافع یک بازیگر در مقابل تامین منافع بازیگر دیگر است و این به معنای عبور از منافع حیاتی یک کشور توسط دشمن یا دشمنانش تعبیر می‌شود. پیامد این وضعیت در ادامه، کاهش قدرت و تضعیف یک بازیگر است.
36.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تماشا کنید: روزی که اسرائیل به آمریکا حمله کرد 🔻قسمت اول
🍃🌹🍃 ✅ راهکارهای زندگی موفق قرآنی در جزء ۱. سوره ی یس، آیه ۵۴ در قیامت در برابر آنچه انجام داده اید، پاداش می گیرید. ۲. سوره ی صافات ، آیه ۱۳ وقتی پند داده می شوید، عبرت بگیرید. ۳. سوره ی صافات، آیه ۳۲ مراقب گمراهان باشید که گمراهتان می کنند. ۴. سوره ی صافات، آیه ۱۰۲ در برابر خواست خدا تسلیم باشید. ۵. سوره ی ص ، آیه ۱۷ بسیار توبه کننده باشید. ۶. سوره ی ص ، آیه ۲۲ در هنگام داوری، از حق دور نشوید. ۷. سوره ی ص ، آیه ۲۴ به شریکان خود ستم نکنید. ۸. سوره ی ص ، آیه ۲۶ از هوای نفس پیروی نکنید که شما را از راه خدا دور می کند. ۹. سوره ی زمر ، آیه ۳ خدا کسی را که دروغگو و ناشکر است را هدایت نمی‌کند. ۱۰. سوره ی ص، آیه ۷۵ و ۷۷-۷۸ تکبّر شیطان و نافرمانی اش از خدا، باعث ملعون و رانده شدنش شد. ۱۱. سوره ی ص ، آیه ۲۹ درباره ی آیات قرآن فکر کنید و پند بگیرید. ۱۲. سوره ی ص ، آیه ۲۶ علّت گمراهی مردم، فراموشی روز قیامت و حساب و کتاب است. منبع: الگو ایرانی @emtedade_enghelab
🇮🇷🇵🇸 📝 /چند اتفاق پی در پی که رژیم اسرائیل را بشدت آشفته کرد و در وضع بحرانی قرار داد ❌ قسمت اول 1⃣ ۷۰ حمله از سوی مقاومت و بخصوص حماس در شمال غزه در هفته گذشته. در حالی که رژیم چند ماه قبل ادعا کرده بود کار شمال را تمام کرده است. کشتار حدود ۴۰۰ نفر مردم عادی در بیمارستان شفا در شمال طی یک هفته، اوج عصبانیت ناشی از شکست رژیم را نشان داد. 2⃣ باز شدن قفل شورای امنیت سازمان ملل و صدور اولین قطعنامه پس از حدود شش ماه نشان داد مهمترین دستگاه پشتیبان رژیم در برابر مقاومت فلسطینی ها تسلیم شده است. و این آغاز مرحله ای جدید در جنگ غزه را کلید زد. 3⃣ استقبال رسمی دولت ایران از رهبران حماس و جهاد و ملاقات آنان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهور، مقامات ارشد نظامی ایران و وزیر امورخارجه نشان داد جنگ غزه عملا" به نفع مقاومت به پایان رسیده و ادامه جنگ معنای خود را از دست داده است. فرش قرمز ایران زیر پای رهبران مقاومت نشان داد صفحه آخر جنگ نه در شورای امنیت، نه در پاریس، نه در قاهره و نه در دوحه بلکه در تهران رقم می خورد و این وحشت زیادی برای اسراییل و حامیان آن در پی داشت. 4⃣ پافشاری مقاومت فلسطین بر شروط چهارگانه خود که باعث شکست و توقف مذاکرات توطئه آمیز پاریس شد نشان داد نه جنگ و نه مذاکرات چهار جانبه پاریس قادر به کنترل مقاومت نیستند. این موضوع امید اسرائیل به دستیابی به دستاورد سیاسی را هم از بین برد. ✍ دکتر سعدالله زارعی
🇮🇷🇵🇸 📝 /چند اتفاق پی در پی که رژیم اسرائیل را بشدت آشفته کرد و در وضع بحرانی قرار داد (قسمت دوم) 5⃣ تظاهرات ضد نتانیاهو در تل آویو و کارگردانی مخالفان نتانیاهو- شامل لاپید، بنت، بنی گانتز و ایزنکوت که دو نفر اخیر عضو کابینه نظامی اسرائیل هم هستند- نشان داد اوضاع داخلی اسرائیل در حال به هم ریختن است. این در حالی است که شکاف ارتش و دولت هم با محوریت وزیر جنگ- گالانت- به ضرر اسرائیل و شخص نتانیاهو به دردسر جدید تبدیل شده است . 🔸در این شرایط نتانیاهو و ارتش برای آنکه وانمود شود هنوز کارت هایی برای بازگرداندن اوضاع نظامی و سیاسی به نفع اسرائیل در اختیار دارند، حمله به حزب الله و ایران در سوریه را با وجود ریسک بالایی که برای رژیم غاصب داشت انجام دادند. آنها با این تحلیل که حمله شدید و عبور از خط قرمز ها ایران و حزب الله را به تجدید نظر در اهداف وادار می نمایند و از این طریق ایران، حماس را وادار به تعدیل خواسته های اعلامی خود می کند، به حماقت حمله به حلب و کنسولگری ایران در دمشق دست زدند. 🔹پاسخ ما و حزب الله به این حملات احمقانه تابع تحلیل ما از اهداف رژیم و واقعیت صحنه و هدف گذاری خاص خودمان در جنگ غزه است. البته قاعدتا" این واکنش با در نظر گرفتن دو موضوع تنظیم می شود: ✔️ سیاست متوقف کردن جنگ غزه که چندی است کلید زده ایم؛ ✔️ انتقام خون شهیدان خود از سید رضی تا سرداران زاهدی و حاجی رحیمی ✍ دکتر سعدالله زارعی
8.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️جراحت را جز به خون نمی‌توان شست... 🎙به روایت شهید آوینی
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 رهبر انقلاب، امروز عصر در دیدار رمضانی مسئولان نظام: به چالش تحمیلی حجاب باید از ابعاد فقهی و قانونی و ملاحظات جانبی آن نگریسته شود. ✏️ مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند. ۱۴۰۳/۱/۱۵
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 رهبر انقلاب، هم‌اکنون در دیدار رمضانی مسئولان نظام: انتظار بجای مردم این است که تصمیمات و اقدمات اقتصادی مسئولان در زندگی آنها اثر محسوس و ملموس داشته باشد؛ باید این انتظار برآورده شود. ۱۴۰۳/۱/۱۵
✅گفتمان هاشمی ، خلع سلاح ایران در این میانه ای که رژیم صهیونیستی کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داده است، برخی نظریه هاشمی را سر دست گرفته و تکرار میکنند، دوران موشک ها سپری شده است و نظام اسلامی اگر به جای موشک دیپلماسی داشت، مورد هدف قرار نمی گرفت!! ابتدا باید بدانیم، معنی خام این گزاره یعنی اینکه ایران نیز بجای اینکه محور مقاومت را مدیریت کند، بهتر بود به مانند کشورهای عربی با این رژیم از در مذاکره و از راه دیپلماسی وارد میشد!! اما بد نیست به وقایع اخیر و نقش هاشمی بازنگری داشته باشیم تا به پاسخی منطقی برای این شبهه دست پیدا کنیم. هاشمی راس یک گفتمان بود که متاسفانه هنوز بعنوان میراث هاشمی در دل این نظام جا خوش کرده و ان چیزی نیست جز گفتمان لیبرالیسم. هاشمی با روکشی از الفاظ دینی و اتکال به سابقه سیاسی خود، توانست مکتبی را در مقابل مکتب امام و مکتب رهبری که برگرفته از اسلام اصیل بود، تئوریزه کرده و کارگزاران این مکتب را آموزش داده و در دل نظام مستقر نماید. هاشمی درست زمانی جمله نهایی خود که می توانست تیر خلاص برای نظام اسلامی باشد را بیان کرد که تصور میکرد با رسانیدن حسن روحانی به ریاست جمهوری ماموریت نهایی اش در تثبیت هدف مورد نظر خود را به انجام رسانیده است. در نتیجه نسخه نهایی مقبول خود را رونمایی نمود که چیزی نبود جز خلع سلاح ایران در منطقه ای که گرگها با دندان های خون آلود منتظر تیکه پاره کردن ایران بودند. نظام اسلامی در منطقه ای واقع شده است که با کشورهایی مانند: ترکیه، عربستان، رژیم صهیونیستی و... بصورت مستقیم تضاد منافع دارد. آمریکا و دیگر دول استعماری سابق در این منطقه بدنبال تامین منافع خود هستند، امریکا برای تامین منافع خود، داعشی را بوجود اورد که بقول ترامپ ۷هزار میلیارد هزینه بر روی دستش گذاشته بود و تا چهل کیلومتری مرزهای ایران نیز آمدند. عربستانی که ادعا می شود سیاستش بر وجه نظامی اش پیشی گرفته در مبحث داعش ورود پیدا کرد و برای تامین منابع مالی داعش هزینه ها کرد، تنها در زمان ترامپ ۴۰۰ میلیارد دلار قرارداد خرید تجهیزات نظامی با آمریکا قرارداد بست. با قطر که هم پیمان سابقش بود بر سر ادامه حیات داعش به مشکل خورد و تمام راه ها را بروی قطر بست. نزدیک به ده سال است که همین کشور عربستان به یمن حمله کرده و در باتلاق یمن گیر کرده است. این جمهوری اسلامی بود که (بدون همراهی دو سال پایانی دولت احمدی نژاد و بدون اینکه هشت سال تمام همراهی دولت حسن روحانی را داشته باشد ) نگذاشت سوریه و عراق به نام داعش در هاضمه غرب و اسرائیل بلعیده شود، و ترکیه و عربستان و دیگران هرچه کردند تیرشان به سنگ خورد. الان که صدای شکسته شدن استخوانهای اسرائیل و به تبع آن صدای شکسته شدن استخوانهای امپریالیسم جهانی، دارد بگوش می رسد، معلوم است که به دست و پا می افتند و جیغ بنفش های داخلی آنها بلند شده است اذناب داخلی لیبرالیسم در این سالها در سایه تامین امنیت همین موشکها خوش خوابیده اند و هر بار جمهوری اسلامی را تحریک میکنند تا به یک سمت لشگر بکشد!! گاهی از کاه طالبان کوه می سازند گاهی آذربایجان را سر دست میگیرند. و جالب اینکه هر بار هم تقاضای ورود به جنگ دارند، خوب اگر ما به توصیه هاشمی و اراده اهالی برجام، موشکی را هم مانند هسته ای به فنا داده بودیم با کدام ابزار می توانستیم تامین منافع نماییم؟! اکنون نیز خیلی عجله نکنید، نبرد ما با امپریالیسم قطعی است و بفرمایش شهید چمران وقت آن خواهد رسید که مرد از نامرد بازشناسی شود، تنها لازمه اش این است از امام جامعه جلوتر نرویم، سیاست نهایی نظام هرچه بود از همان پیروی کنیم، این را بدانید چیدمان شورای عالی امنیت ملی بسیار از برخی در دفاع از کیان نظام راسخ تر هستند. تامین منافع هزینه دارد، معلوم است رژیم صهیونیستی نیز چاره ای ندارد جز اینکه جنگ را به بیرون از مرزهای خود بکشاند، به امید انکه بلکه با کشانیدن پای ایران به جنگ، امریکا و انگلیس و دیگران به این نبرد ورود پیدا بکنند تا بلکه آن رژیم نحس نجات پیدا بکند و حیات سیاسی اش برای سالها تامین شود. این را خوب میدانیم سیستم صهیونیسم و به تبع آن نظام سرمایه داری از دو لایه آشکار و پنهان تشکیل شده است . لایه آشکار صهیونیسم، همین رژیم اسرائیل است که در قلب جهان اسلام کاشته شد. اما نظام مبتنی بر سرمایه و بهره کشی که نمی آید همه هستی اش را بر روی این بخش هزینه کند و در نتیجه اگر قرار بر انتخاب یکی از دو راه، یعنی ادامه حیات خود و یا ادامه حیات اسرائیل باشد، اطمینان داشته باشید ادامه حیات خود را بر ادامه موجودیت اسرائیل ترجیح میدهد، برای همین رژیم صهیونیستی که متوجه این قضیه است، دست به قمار نهایی زده و به اعتبار فرضیه یا همه یا هیچ قصدش حفظ حیات خود است، هرچند پای همه دنیای سرمایه داری را به وسط بکشد.
❤️ رهبرمعظم انقلاب، عصر امروز در دیدار رمضانی مسئولان نظام: توضیحات خوبی را آقای رئیس‌ جمهور بیان کردند و بحمداللّه تلاش خیلی خوب و متراکم دارد انجام می‌گیرد حقّاً و انصافاً انسان این را می‌بیند و کار دارد میشود به معنای واقعی کلمه. خب در عین حال نیازها به کار بیش از اینهاست یعنی خیلی باید کار کنیم تا بتوانیم به سطح مطلوب یا لااقل نزدیک به مطلوب برسیم. واقعیت‌های اقتصاد در کشور همه یکسان نیستند. هم واقعیت‌های تلخ در اقتصاد کشور وجود دارد هم واقعیت‌های شیرین. بخش تلخ مربوط به اقتصاد، گرانی‌هاست بی‌ثباتی بازار است، تنزل ارزش پول ملی است، فاصله‌ی طبقاتی است. ✏️‌ بخش شیرین مربوط به اقتصاد فعالیت‌های وسیع زیرساختی است که دارد انجام میگیرد که اینها نتایجش در میان مدت و نه چندان درازمدت ظاهر خواهد شد. ✏️ البته انتظار بیش از اینهاست و ان‌شاءاللّه دولت کنونی میتواند بسیاری از این گره‌ها را باز کند با تلاشی که میکنند. یک نکته‌ای که همیشه باید مورد نظر مسئولین باشد در امر اقتصاد، این است که انتظار مردم این است که تصمیمها و اقدامهایی که مسئولین کشور در مسائل اقتصادی انجام میدهند، در زندگی آنها اثر محسوس و ملموس داشته باشد. این انتظار مردم است. کاری کنیم که این انتظار برآورده بشود، انتظار بجایی هم هست. ۱۴۰۳/۱/۱۵
💠سجده شکر، بُراقی بسوی وادی قرب الهی 🔶از امام باقر(ع) روایت شده است که آن حضرت فرمودند: «پدرم، علی بن الحسین(ع) هیچ گاه نعمتی را از خدا یاد نکرد، مگر آن که به شکرانه آن سجده کرد، و هیچ آیه ای را نخواند که در آن سجده باشد، مگر آن که سجده کرد و خداوند هیچ بلایی را که از آن می‌ترسید، از او دفع نکرد، مگر آن که به خاطر آن سجده کرد، و از هر نماز واجب که فارغ می‌شد، پس از آن سجده می‌کرد، هر وقت توفیق می‌یافت که میان دو نفر اصلاح کند، برای شکر آن، سجده می‌کرد» (علل الشرایع، ج 1، ص 232) 🌹سرور و مولایمان امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) نیز می فرمایند: 🔰سَجْدَةُ الشُّکْرِ مِنْ أَلْزَمِ السُّنَنِ وَأَوْجَبِها ... فَإِنَّ فَضْلَ الدُّعاءِ وَالتَّسْبیحِ بَعْدَ الْفَرائِضِ عَلَى الدُّعاءِ بِعَقیبِ النَّوافِلِ، کَفَضْلِ الْفَرائِضِ عَلَى النَّوافِلِ، وَالسَّجْدَةُ دُعاءٌ وَتَسْبیحٌ فَالْأَفْضَلُ أَنْ یَکُونَ بَعْدَ اَلْفَرْضِ سجده ى شکر، از لازم ترین و واجب ترین سنت هاست(مستحب بسیار مؤکد) ... همانا، فضیلت دعا و تسبیح پس از واجبات بر دعاى بعد از نوافل، همانند فضیلت واجبات بر نوافل است. و سجده، دعا و تسبیح است پس افضل آن است که بعد از واجب باشد. (احتجاج، ج2، ص308) 🔶از بررسى آیات و احادیث به دست مى آید که همه ى واجبات و یا همه ى مستحبات، در یک سطح و اندازه نیستند؛ مثلاً اهمیّت نماز، در میان واجبات، از همه بیش تر است؛ زیرا، قبولى اعمال، به قبول شدن نماز بستگى دارد. در میان مستحبات ـ برابر این حدیث ـ سجده ى شکر، از لازمترین مستحبات است. که سجده ى شکر، کلید افزایش و تداوم نعمت است؛ یعنى هر گاه انسان با دیدن و یا رسیدن به نعمتى، شکر گزارد، آن نعمت تداوم مى یابد و نعمت هاى دیگر نیز نازل مى گردند. این نکته در قرآن مجید به صراحت آمده است: ✳️لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ حتما اگر شکر نعمت به جاى آورید، قطعاً شما را با (سعه وجودی و فزونی نعمت) مى‌افزايم. ✅نکاتی در مورد این حدیث شریف 1. سجده ى شکر، زمان و مکان خاصّى ندارد، ولى با توجّه به این حدیث، بهترین زمان براى این کار بعد از فریضه است. 2. سجده کمال انسان و نهایت خضوع در برابر خداوند متعال است، در این هنگام است که انسان خود را نمى بیند و تمام عظمت و بزرگى را از آن خداوند مى داند؛ لذا این حالت، بهترین حالت براى بنده است، خصوصاً هنگامى که توأم با ذکر و شکرگزارى لفظى نیز باشد. 3. ثواب دعا و تسبیح بعد از نمازهاى واجب، از ثواب دعا و تسبیح پس از نمازهاى نافله خیلى بیش تر است، همان گونه که فضیلت فرایض از نوافل بیش تر است. 4. حضرت(علیه السلام) با بیان این که سجده، دعا و تسبیح است، مى فهماند که خود سجده هم یک نوع تسبیح و دعاست و همان گونه که ذکرِ پس از نماز، مطلوب است، سجده کردن هم کارى مستحب است؛ زیرا غایت و هدف از دعا و تسبیح، خضوع و خشوع و تذلّل براى خداوند متعال است، و شکّى نیست که این غایت، در سجده، به نحو اتمّ و اکمل است. ✅کیفیت سجده شکر 🔶طبق نظر امام و رهبری در این سجده، صرف قرار دادن پیشانی روی زمین‏‎ ‎‏همراه با نیّت، کافی است و احتیاط مستحب آن است که مواضع هفتگانه بر زمین قرار‏‎ ‎‏بگیرد، همچنین برای انجام سجده شکر، رو به قبله بودن و طهارت لازم نیست هر چند این دو مستحب است و افضل آن است که بر خلاف سجده نماز، آرنج را نیز بر زمین بگذارد و سنّت است که نخست پیشانى را بر زمین یا مهر گذارد، سپس طرف راست صورت را و آنگاه طرف چپ صورت را بر زمین گذاشته و در نهایت نیز پیشانى را دوباره بر زمین بگذارد که اصطلاحا به آن در فقه، تعفیر میگویند. ✅اذکار سجده شکر 🔶بدون گفتن ذکر هم، سجده شکر محقق میشود، هر چند مستحبّ است که در این سجده ذکر بگوید و در سجدهٔ شکر هرگونه ذکر و دعایی مستحب است، امّا در روایات دعاهای بسیاری برای سجدهٔ شکر ذکر شده است که برخی از آنها این چند مورد است: 1⃣به سند معتبر از امام رضا(ع) روایت شده: اگر می‌خواهی صد مرتبه «شُکراً شُکراً» بگو و اگر می‌خواهی صد مرتبه «عَفواً عَفواً». 2⃣امام صادق(ع) می‌فرماید: «نمازگزار بعد از نمازهای واجب به جهت شکر خداوند و سپاس‌گزاری از او برای توفیقی که در ادای واجباتش به او عنایت فرموده، سجده می‌کند و کم‌ترین چیزی که می‌گوید؛ سه بار ذکر "شُکراً لِله" است». 3⃣در بسیاری از روایات معتبر نیز نقل شده است که امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) در سجده شکر بسیار می‌گفتند: « اَسْألُک الرّاحَةَ عِنْدَ الْمَوتِ وَ الْعَفْوَ عِندَ الْحِسابِ.»