فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسه حمله اسراییل به ایران و چهارشنبه سوری کرج!
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓چرا امر به معروف و نهی از منکر برای جامعه لازم است ؟
🔹در جامعه اسلامی، برخی عقاید و رفتارها، معروف (خوب) به شمار می روند و برخی عقاید و رفتارها، منکر (بد) دانسته می شوند. از سوی دیگر، هر جامعه ای در پی رسیدن به آرمان ها و اهداف مطلوب خود است.
🔸در این راستا، جامعه ای می تواند به آرمان ها و اهداف مطلوبش برسد که عقاید و رفتارهای معروف (خوب) در آن حاکم باشد. اما هستند افرادی که اهل شرارت بوده و در این مسیر، سنگ اندازی می کنند.
🔹در این میان، اگر جامعه و مردمانش اهل امر به معروف و نهی از منکر نباشند، عقاید و رفتارهای منکر (بد) جامعه را فرا می گیرد و قطار حرکت آن جامعه در رسیدن به آرمان ها و اهداف مطلوب از حرکت خواهد ایستاد. ازاینرو، عقل جمعی به لزوم امر به معروف و نهی از منکر امر می کند.
🔸اسلام نیز بر آن تأکید فراوان کرده است. قرآن کریم، جامعه ای را که اهل امر به معروف و نهی از منکر و نیز مومن به خدا باشد، بهترین جامعه می داند. (آل عمران، 110)
🔹حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چونان قطره ای بر دریای موّاج و پهناور است» (نهج البلاغه، حکمت 374)
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
✍️ حقیقت مرگ...
🔹قرآن کریم از مرگ با عنوان «توفّى» یاد کرده است.
این واژه در لغت، به معناى «گرفتن چیزى به طور تمام و کمال» است؛
قرآن مى فرماید: «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَى عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمّىً» (زمر، آیه 42)
«خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مى ستاند، و ( نیز ) روحى را که در ( موقع ) خوابش نمرده است، مى گیرد . پس آن ( نفسى ) که مرگ را بر او واجب کرده، نگه مى دارد و آن دیگر ( نفس ها) را تا هنگامى معیّن ( به سوى زندگى دنیا )باز پس مى فرستد» .
🔸آنچه از این آیه و مشابه آن استفاده مىشود، آن است که مرگ،تحویل گرفتن است؛ یعنى آدمى هنگام مرگ با تمام شخصیتش که همان روح او است در اختیار مأموران الهى قرار مىگیرد و آنان انسان را دریافت مىکنند .
🔹همچنین از آنجایى که روح از عالم مجردات بوده و از موطن اصلى خود، به نظام مادى و دنیاى خاکى هبوط کرده است، با مرگ به سوى عالمى که از سنخ عالم روح و موطن اصلى اش است، قدم برمى دارد .
🔸انسان از ابتداى خلقتش، روى زمین به سوى خداوند در حرکت است «یا ایها الانسان انک کادح الى ربک کدحا فملاقیه» ، با «مرگ» سرفصل خاصى از این حرکت را در سیر به سوى خداوند شروع مى کند و براساس آن، میان روح مجرد و بدن خاکى جدایى مى افتد و با مرگ، روح به منزلى از منزل هایى که در مسیر حرکتش به سوى موطن اصلى اوست بر مى گردد.
🔹امام صادق علیه السلام این حقیقت را چنین توضیح مى دهد: «... و به این ترتیب انسان از دو شأن دنیا و آخرت خلق شده است . هنگامى که خداوند این دو شأن را باهم گرد آورد، حیات انسان در زمین مستقر مى شود ؛ زیرا حیات از شأن آسمان به شأن دنیا نزول کرده است و هنگامى که خداوند میان آن دو شأن مفارقت ایجاد کند، آن مفارقت، «مرگ» است و در آن حال، شأن آخرت به آسمان باز خواهد گشت . بنابراین حیات در زمین و مرگ در آسمان است و این بدین جهت است که در هنگام مرگ، میان روح و جسد ( مادى )، تفرقه ایجاد مى شود ؛ روح به قدس اولى بازگردانده مى شود و جسد در همان زمین باقى مى ماند ؛ زیرا که از شأن دنیا است»
⬅️ بنابراین، مرگ «بازگشت فرع به اصل و سرآغاز صعود و عروج روح است ؛ نه انهدام،نابودی و نیستی...
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
حضرت عبدالعظیم ع_۲۰۲۴_۰۴_۲۴_۱۳_۵۱_۵۵_۷۰۹.mp3
2.09M
🌱 یک درس زندگی ...
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی (ع)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 راز تازگى هميشگی قرآن...
🔸امام رضا عليه السلام:
🔹مردى از امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا قرآن با افزايش نشر و مطالعه چيزى جز طراوت و تازگی پيدا نمى كند؟! امام عليه السلام فرمود: زيرا خداوند متعال آن را براى زمان خاصی قرار نداده، و همین طور برای مردم زمان معینی نفرستاده است؛ لذا قرآن در هر زمانى جدید و تازه، و برای هر قومی تا قیامت نوآوری و تازگی و شادابی دارد».
📚 بحارالأنوار، ج92، ص15.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
طعم پیروزی در غزوه خندق، ریشهای جز «اتحاد ، همدلی و همکاری» مسلمین ندارد.
این خلاصه پیامی است که خندق از آن روایت میکند...
✍️ به مناسبت سالروز غزوه خندق
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ
و امروز روز جمعه است که آن روز توست و در آن توقع ظهور تو و فرج مؤمنان به دست تو هست...
📚 مفاتیحالجنان، زيارت روز جمعه
#امام_زمان
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
✍️ برای دانشجویان آمریکایی
🔹بزرگترین رکن معنوی یک اجتماع آن است که افرادش تحقیر نشوند و کوچک بهنظر نیایند و شخصیّت آنها بهحساب آید؛ در مسائل کلّی و عمومی وجود آنها بهکار گرفته شود و برای رأی و نظر آنها احترامی قائل شوند. این رکنِ بزرگِ پرورش و ترقّی در افراد جامعه است.
🔸میبینیم که همیشه در آن نظامهایی که ضدّ مردم بودند و درجهت مصالح و منافع مردم کار نمیکردند، از استماع سخنِ مردم هم خبری نبود؛ حرف مردم شنیده نمیشد و به رأی و نظر آنها احترامی گذاشته نمیشد؛ برای آنها شخصیّتی قائل نبودند و حرفهای مردم کوچک و سبُک انگاشته میشد.
📚تفسیر سوره برائت، حضرت آیتالله خامنهای، صفحه ۳۹۷ تا ۴۰۶(خلاصه)
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
آیت الله شیخ محمدعلی شاه آبادی:
🌱 بدان كه تو هستی و نمی ميری. بدن است كه می ميرد، تو هستی و زنده
☘ حساب كار خودت را بكن كه چه تهيه ديدهای برای زندگی آخرت. ببين برای اين دو روزه كه میدانی ثباتی در آن نيست، چه كوششها و تقلاها میكنی
🍃 برای آن جا كه به حكم فطرت هستی و زندگی ابدی است ، چه كوشش كرده و چه تهيه ديده ای ؟ در آن جا زندگی انفرادی است ، احتياجات را خودت منفردا بايد رفع كنی ؛ باب استقراض و استعداد مسدود است . اين جا آمده ای كه تهيه برای آن جا ببينی .
📚 چهلنامه عرفانی - رهنمودها و دستورالعملهای عرفانی علما
📚 تحف العقول عن آل الرالرسول۱۱۴
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❗تناقض در قرآن در مورد سوال کردن مردم از هم در روز قیامت:
❓قرآن در سوره مومنون میگوید که روز قیامت مردم از هم سوال نمیکنند، اما در سوره صافات آیه ٣٧ میگوید که از هم سوال می کنند!
راه حل این تناقض ظاهری چگونه است؟
✅️ خداوند در آیه 101 سوره مومنون می فرماید :
" هنگامى كه در" صور" دميده شود هيچگونه نسبى ميان آنها نخواهد بود، و از يكديگر سوال نمىكنند (چون كارى از كسى ساخته نيست). " " فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُون "
در تفسیر نمونه می خوانیم :
" مىدانيم طبق آيات قرآن دو بار" نفخ صور" مىشود: يك بار به هنگام پايان گرفتن اين جهان، و پس از نفخ صور تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند مىميرند و مرگ سراسر عالم را فرا خواهد گرفت، پس از نفخ دوم، رستاخيز مردگان آغاز مىگردد و انسانها به حيات نوين باز مىگردند، و آماده حساب و جزا مىشوند...
به هر حال در آيه فوق به دو قسمت از پديدههاى قيامت اشاره شده:
▫️يكى از كار افتادن نسبها است، زيرا رابطه خويشاوندى و قبيلهاى كه حاكم بر نظام زندگى مردم اين جهان است سبب مىشود كه افراد مجرم از بسيارى از مجازاتها فرار كنند، و يا در حل مشكلاتشان از خويشاوندان كمك گيرند، اما در قيامت انسان است و اعمالش، و هيچكس نمىتواند حتى از برادر و فرزند و پدرش دفاع كند و يا مجازات او را به جان بخرد.
▫️ديگر اينكه: آنها چنان در وحشت فرو مىروند كه از شدت ترس حساب و كيفر الهى از حال يكديگر به هيچوجه سؤال نمىكنند، آن روز روزى است كه مادر از كودك شيرخوارش غافل مىشود، و برادر، برادر خود را فراموش مىكند مردم همچون مستان به نظر مىرسند ولى مست نيستند، عذاب خدا شديد است! چنان كه در آغاز سوره حج آمده
اين احتمال در تفسير جمله" وَ لا يَتَساءَلُونَ" نيز وجود دارد كه منظور اين است كه از يكديگر تقاضاى كمك نمىكنند، زيرا مىدانند اين تقاضا به هيچ وجه مفيد و مؤثر نيست.
بعضى از مفسران نيز گفتهاند كه منظور از نفى سؤال آن است كه از نسب هم نمىپرسند، و تاكيدى است بر جمله" فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ".
البته تفسير اول از همه روشنتر به نظر مىرسد هر چند منافاتى در ميان آنها وجود ندارد و ممكن است جمله فوق اشاره به همه اين معانى باشد.
👈در اينجا سؤال معروفى در كلمات مفسران مطرح شده و آن اينكه از پارهاى از آيات قرآن بخوبى استفاده مىشود كه در روز قيامت مردم از يكديگر سؤال مىكنند، مانند آيه 27 سوره صافات كه در مورد مجرمان به هنگامى كه در آستانه دوزخ قرار مىگيرند مىگويد: وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ:" آنها رو به يكديگر نموده و سؤالهاى (سرزنش آميز) از يكديگر مىكنند.
و در همان سوره آيه 50 از بهشتيان سخن مىگويد كه به هنگام استقرار در بهشت رو به سوى يكديگر مىكنند و از هم (درباره يارانى كه در دنيا داشتند و بر اثر انحراف از جاده حق به دوزخ رفتند) سؤال مىكنند (فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ)
نظير اين معنى در آيه 25 سوره طور نيز آمده است.
كمى دقت در مضمون آيات فوق كه نقل كرديم پاسخ اين سؤال را روشن مىسازد، زيرا آيات مربوط به اثبات سؤال از يكديگر بعد از استقرار در بهشت يا در آستانه جهنم است، در حالى كه نفى سؤال از يكديگر مربوط به مراحل نخستين رستاخيز است كه هول و اضطراب و وحشت آن قدر آنها را پريشان مىكند كه يكديگر را به كلى فراموش مىكنند.
📚تفسير نمونه، ج14، ص: 326
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 راهکار رهایی از غفلت
🔸امام صادق (ع) :
«ذِكْرُ الْمَوْتِ يُمِيتُ الشَّهَوَاتِ فِي النَّفْسِ وَ يَقْطَعُ مَنَابِتَ الْغَفْلَةِ».
«ياد مرگ، خواهشهاى نفس را مىميراند و رويشگاههاى غفلت را ريشه كن مىكند»
📚 بحارالانوار،دارالاحیاء،ج6،ص133
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓چه نقدهایی به عقاید گروه یمانی وارد است؟
1⃣ ادعای گروه یمانی، مبنی براینکه پس از رحلت امام زمان (عج)، ۱۲ مهدی خواهند آمد، بر پایه روایتی است که معتبر نیست، زیرا برخی راویان آن، ناشناخته هستند.
2⃣ اینکه احمد الحسن نخستین جانشین امام زمان علیه السلام پس از رحلت ایشان بوده و یازده نفر دیگر پس از او حکومت میکنند، با آموزه رجعت ناسازگار است. بر اساس آموزه رجعت، پس از رحلت امام زمان (عج)، برخی امامان معصوم به این دنیا برگشته و حکومت میکنند.
3⃣ احمد الحسن از طرفی خود را همان سید یمانی میداند که قبل از ظهور حضرت قیام میکند و از طرفی خود را نخستین جانشین پس از رحلت امام زمان علیه السلام معرفی میکند، حال آنکه در روایات هیچ اشاره ای نسبت به اینکه سید یمانی، جانشین امام زمان علیه السلام پس از رحلت اوست، نشده.
4⃣گروه یمانی ادعا میکند که مخالفان خود را به مناظره فراخوانده، ولی آنها از ترس، حاضر به مناظره نشده اند. با جستجویی کوتاه در اینترنت فهرستی از کسانی که با آنها مناظره کردهاند، خواهد آمد و به این ترتیب نادرستی این ادعا نیز ثابت میشود.
5⃣حاصل اینکه، ادعاهای گروه یمانی بر پایه روایات نامعتبر است. بعلاوه اینکه، ادعاهای آنها با دیگر حقایق دینی که قبلاً گفتیم ناسازگار است. همچنین پرچمی که آنها افراشته اند، مصداق همان پرچمهای طاغوتی است که در روایات به آنها اشاره شده است.
#امام_زمان
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 حق معلّم
امام سجّاد علیه السلام:
🍃 حَقُّ سائسِكَ بِالعِلمِ... و لا تُحَدِّثَ في مَجلسِهِ أحَدا و لا تَغتابَ عِندَهُ أحَدا و أن تَدفَعَ عَنهُ إذا ذُكِرَ عِندَكَ بِسُوءٍ و أن تَستُرَ عُيوبَهُ و تُظهِرَ مَناقِبَهُ و لا تُجالِسَ لَهُ عَدُوّا و لا تُعادِيَ لَهُ وَلِيّا ، فإذا فَعَلتَ ذلكَ شَهِدَ لَكَ مَلائكَةُ اللّه ِ بِأنَّكَ قَصَدتَهُ و تَعَلَّمتَ عِلْمَهُ للّه ِجَلَّ اسمُهُ لا لِلنّاسِ .
🍃 حق استاد تو اين است كه در محضر او با كسى سخن نگويى، در حضور او از كسى غيبت نكنى، اگر پيش تو از او بدگويى شود، از وى دفاع كنى. عيب هايش را بپوشانى، خوبی ها و صفات نيكش را آشكار سازى، با دشمن او همنشينى نكنى و با دوستش دشمنى نورزى. هر گاه اين كارها را كردى فرشتگان خدا درباره ات گواهى دهند كه تو براى رضاى خداى بلندنام، نه براى مردم، نزد آن استاد رفته اى و دانش او را فرا گرفته اى.
📚 الخصال، ج۲، ص۵۶۴.
💠 سالروز شهادت علامه شهید مطهری
و #روز_معلم گرامی باد
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 برخی از سنتهای پیامبر اکرم(ص):
١. تبعیت از مؤذن و تکرار کلماتی که مؤذن می گفت
٢. خواندن نماز شب
٣. سه قسمت کردن آب در زمان نوشیدن
۴. با طهارت خوابیدن
۵. به دیدار یکدیگر رفتن به خاطر خدا
۶. تکاندن زیرانداز قبل از خواب
٧. همکاری کردن با اعضای خانواده در امور منزل
٨. تغییر دادن اثرات پیری (خضاب کردن)
٩. لباس سفید پوشیدن
١٠. دست دادن هنگام ملاقات
١١. خوابیدن روی قسمت راست بدن
١٢.عیادت کردن مریض
١٣.به کسی که عطسه کرد، زمانی که می گوید الحمدلله می فرمود یرحمک الله
١۴.برداشتن چیزهای مزاحم از مسیر
١۵.خوردن خرما و رطب
١۶.فوت نکردن در نوشیدنی
📚کتاب سنن النبی علامه طباطبایی
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
✨امام زمان عجلاللهفرجهالشریف:
فَإِنَّا یُحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکُمْ وَلا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ.
ما از اخبار شما اطلاع کاملی داریم و هیچ یک از اتفاقاتی که برای شما میافتد از ما مخفی نمیماند.
📚 الاحتجاج، ج٢، ص۴٩۵
#امام_زمان
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 چطور خودشان را شیعه میدانند؟
محمدبن عجلان گويد: خدمت امام صادق عليه السلام بودم كه يكى از شيعيان او وارد شد و سلام كرد. حضرت از او پرسيد: برادرانت كه از نزد آنها آمدى چگونه بودند؟
او در پاسخ آنها را ستود و پاك و نيكو معرفى كرد.
امام عليه السلام فرمود: عيادت ثروتمندان از فقرا چگونه بود؟
عرض كردم : بسيار ناچيز است .
امام عليه السلام فرمود: ديدار و احوالپرسى ثروتمندان از فقرا چگونه بود؟
عرض كردم : اندك است .
حضرت فرمود: دستگيرى ثروتمندان از فقرا چگونه بود؟
عرض كردم : شما از اخلاق و صفاتى سوال مىكنيد كه در بين مردم ما كمیاب است
حضرت فرمود: پس چگونه آنها خود را شيعه مىدانند.
💠 سیره حضرت:
امام صادق (ع) درباره باغشان میفرمودند: «وقتی خرماها میرسد، میگویم دیوارها را بشکافند تا مردم وارد شوند و بخورند. همچنین میگویم ده ظرف خرما که بر سر هر یک ده نفر بتوانند بنشینند، آماده سازند تا وقتی ده نفر خوردند، ده نفر دیگر بیایند و هریک، یک مد خرما بخورند. آن گاه میخواهم برای تمام همسایگان باغ (پیرمرد، پیرزن، مریض، کودک و هر کس دیگر که توان آمدن به باغ را نداشته) یک مد خرما ببرند. پس مرد باغبان و کارگران و … را میدهم و باقی مانده محصول را به مدینه آورده بین نیازمندان تقسیم میکنم و دست آخر از محصول چهار هزار دیناری، چهارصد درهم برایم میماند.»
#شهادت_امام_جعفر_صادق (ع)
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈