eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
2.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
354 ویدیو
21 فایل
مدیر کانال @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⚘کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
🤲 🤲 متن سوال: آیا می توان نماز مستحبّی را به نیابت از حيّ (زنده) خواند؟ 🌺 (رحمة الله علیه) جايز نيست، اما مي توان نماز مستحبي را خواند و ثواب آن را به زندگان هديه كرد. 🌺آیت الله (رحمة الله علیه) بسمه تعالي: بله، مي توان، و بهتر است ثواب آن را براي او هديه كند 🌺 امام (دام ظله العالی) بسمه تعالي. نيابت از حيّ در نماز مستحبي صحيح نيست، مگر آنكه زيارت يا طواف مستحبي را به نيابت از حيّ بجا آورد و در اين صورت بخواهد نماز زيارت يا نماز طواف مذكور را بخواند كه مانعي ندارد. 🌺آیت الله (دام ظله العالی) بسمه تعالي. جايز نيست مگر مثل نماز و طواف كه بعد از عمل نيابي آورده مي شود مي تواند نماز را براي خودش بخواند و ثوابش را هديه به شخص مورد نظرش نمايد.  ولی مي توان نماز مستحبي را رجاءاً براي حيّ خواند. 🌺آیت الله (دام ظله العالی) جايز نيست اما مي تواند نماز مستحبي بخواند و ثواب آن را به زندگان هديه نمايد. 🌺آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) جايز نيست ولي مي تواند به نيّت خودش خواند و ثوابش را به شخص مورد نظر هديه کرد 🔴مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا س 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
😳 انجام رکوع و سجود به صورت اشاره در نوافل😳 ✍متن سوال: آیا در نماز نافله در حال استقرار و اختیار می توان رکوع و سجده را با ایماء و اشاره انجام داد؟ 🔰امام (دام ظله العالی) بسمه تعالي. در حال استقرار در مكاني بايد هم قبله را مراعات كند و هم ركوع و سجود را به نحو صحيح انجام دهد ولي مانع ندارد نافله را در حال اختيار هم نشسته بخواند. 🔰آیت الله (رحمة الله علیه) خير، ركوع و سجده؛ با ايماء و اشاره، صحيح نيست و نماز باطل است. 🔰آیت الله (دام ظله العالی) خير، ركوع و سجده با ايماء و اشاره، صحيح نيست و نماز باطل است. 🔰آیت الله (دام ظله العالی) خير، ركوع و سجده با ايماء و اشاره، صحيح نيست و نماز باطل است. 🔰آیت الله (دام ظله العالی) خير، ركوع و سجده با ايماء واشاره، صحيح نيست 🔹مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیه 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔖 | پوشاندن چانه ❓ پرسش آیا پوشاندن کامل چانه در نماز واجب است یا این که فقط زیر آن باید پوشانده شود؟🧐 🧕 ویژه مقلدین : مقام معظم رهبری 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔖 | ازدواج در ماه محرم و صفر ❓سؤال: آیا خواستگاری و عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر جایز است؟ 🧕 ویژه مقلدین : رهبر معظم انقلاب 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔖 | اصلاح و آرایش بانوان در ایام ماه محرم ❓ پرسش آیا اصلاح و آرایش سر و صورت بانوان در ایام عزاداری ماه محرم و صفر اشکال دارد ؟؟ 🧕 ویژه مقلدین : مقام معظم رهبری 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔖 | لباس های تولید خارج ❓ پرسش امروزه وارد کردن لباسهای خارجی و خرید و فروش و استفاده از آنها در داخل شهرها متداول شده است .. 🧕 ویژه مقلدین : مقام معظم رهبری 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🤲خواندن نماز فرادی هنگام برپایی جماعت🤲حکم خواندن نماز فرادی هنگام برپایی نماز جماعت چیست؟ پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰 ✴️ (رحمة الله علیه)) چنانچه موجب هتک نماز جماعت یا امام جماعت باشد جایز نیست هر چند نماز صحیح است. استفتائات، ج1، ص 276، س 474 🅾آیت الله (رحمة الله علیه)) صحّت نماز فرادی (به قصد توهین به امام جماعت) محلّ اشکال است. استفتائات، ص 25 و 26، با استفاده از س 4 و 13  ✅آیت الله (رحمة الله علیه)) اگر اهانت به امام جماعت باشد بدون عذر شرعی حرام است گرچه در هر صورت اگر با قصد قربت باشد نمازش صحیح است. استفتائات، ج2، ص 320، س 2719 ✳️ امام (دام ظله العالی)) این عمل اگر تضعیف نماز جماعت و اهانت و بی احترامی به امام جماعتی که مردم اعتماد به عدالت او دارند، محسوب شود، جایز نیست (ولی) نمازش صحیح است. اجوبةالاستفتائات، ص 115، س 555 رساله آموزشی، ج1، ص 224 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🏴 🚩 ⁉️ مگر در روز عاشورا زعفر جنی به‌ همراه یارانش برای کمک به اباعبدالله‌الحسین‌ -علیه‌السلام- به کربلا نیامدند؟ ⁉️چرا حضرت اجازه‌ی جهاد به آنها ندادند؟! پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ⚛ جریان زعفر جنی یا جعفر جنی در منابع روایی و تاریخی و منابع دست اول ما بیان نشده‌است، لذا مستندِ محکمِ روایی و تاریخی‌ای که قابل اعتماد و اعتنا باشد در این رابطه نداریم. ⚛ کمک رسانی و اعلام آمادگی فرشتگان و جنیان در برخی از نقل‌ها مثل ارشاد مرحوم مفید -رحمةالله‌علیه- و به تَبَع ایشان مرحوم مجلسی در بحار نقل فرموده‌اند، اما در مورد اینکه مکان کجا بوده و چه افرادی از جنیان بوده‌اند هیچ اشاره‌ای نشده است. ⚛ بنای اباعبدالله‌الحسین‌ -علیه‌السلام- بر این نبوده که از معجزه یا خوارق‌ِ عادت استفاده کنند، اما اگر حضرت می‌خواستند بر طبق اسباب و مسببات عمل نکنند نیازی به زعفر جنی و فرشتگان نبود زیرا حضرت با اراده و نیم نگاهِ ولائی‌شان باذن الله می‌توانستند زمین و زمان را دگرگون کنند. اما ایشان بر اساس اینکه الگوی بشریت بودند، امور را طبق ظاهر و اسباب و علل طبیعی پیش بردند. ♻️ نتیجه اینکه: ❇️ اولاً جریان زعفر جنی پایه و مبنای تاریخی محکمی ندارد. ❇️ثانیاً بر فرض اینکه جریان زعفرجنی پایه و اساس محکمی داشته باشد، ولی امام‌حسین -علیه‌السلام- بنا نداشتند در مسیر هدایتگری از امور خارق‌العاده استفاده کنند، بلکه حضرت قصد داشتند بر دوست و دشمن اتمام حجت کنند تا مشخص شود چه کسانی تابع حق‌اند و چه کسانی بر علیه حق و حقانیت شمشیر می‌کشند. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: حکم گوش‌دادن به موسیقی حرام و نحوه‌ی تشخیص آن‌را بیان کنید؟ و حکم موسیقی‌هایی که از رسانه‌ها پخش می‌شود چیست؟ ✍️پاسخ: آنچه در اسلام حرام گردیده غنا است. و غنا به معنای «کشیدن صدا»، بلکه به معنای هرگونه صدا و آواز است.و به تعبیر شیخ انصاری «کاملا روشن و بدیهی است که هیچ‌یک از این مفاهیم حرام نیستند»،به همین جهت و ادله‌ای که در جای خود آمده است، همه‌ی فقها «لهوی بودن» را قید غنای حرام می‌دانند؛ یعنی، غنای لهوی حرام است. (واژه‌ی «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده و گفته‌اند غنا و آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوش‌گذرانی باشد). 🔹بعضی از فقها علاوه بر «لهوی بودن» قید «مطرب» را نیز بر آن افزوده‌اند. «طرب» به حالت سبک عقلی گفته می‌شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید می‌آید و او را از حد اعتدال خارج می‌کند. و در مورد موسیقی (آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام می‌دانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام می‌دانند. 🔸 در رابطه با ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، همه‌ی مراجع گفته‌اند: در تعیین و تشخیص موسیقی حرام و حلال، باید به عرف عام مراجعه کرد. 🔹همچنین مراجع معظم تقلید در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که گاهی از صدا و سیما و یا نوار ضبط صوت، آهنگ‌هایی پخش می‌شود که به نظر می‌رسد مناسب با مجالس لهو و خوش‌گذرانی است؛ در حالی که در نظر دیگران این چنین نیست! آیا می‌توانیم آنان را از گوش‌دادن به آن منع کنیم؟، فرموده‌اند: بر شما واجب است به آن گوش ندهید، ولی نهی دیگران؛ مبتنی بر این است که آنان هم آن موسیقی را حرام بدانند. 🔸 تبصره: یکی از شرایط وجوب فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر، آن است که حرام بودن منکر، درباره‌ی انجام دهنده‌ی آن ثابت باشد و یا او بر گناه اصرار ورزد. فرض بر این است که موسیقی یادشده، در نظر دیگران از نوع موسیقی حلال است؛ در نتیجه نهی از منکر در این‌جا ساقط می‌شود. 🔹 نتیجه آن‌که ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، عرف عام(طبق نظر فقیهان، کارشناسان موسیقی و نهادهای فرهنگی) و بسته به نظر مکلف است و صرف پخش از صدا و سیما و دارا بودن مجوز توزیع از مراکز مربوطه ... مجوزی برای گوش‌دادن به آن نمی‌شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚 خواندن نماز در وسائل نقلیه در حال حرکت 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 احکام تصویری غسل ترتیبی🚿 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹احکام تصویری شکیات غسل🚿 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 پرسش: آیا برای انجام کارها ،استخاره، مفید است؟ @javadheidari110 ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : استخاره به معنای طلب کردن خیر، از پروردگار عالم، برای انجام هر کاری، امری پسندیده و مورد سفارش اهل‌بیت علیهم‌السلام هست. مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در وسایل الشیعه، بابی با عنوان (بَابُ كَرَاهَةِ عَمَلِ الْأَعْمَالِ بِغَيْرِ اسْتِخَارَةٍ – مکروه بودن انجام عمل بدون استخاره- گشوده‌اند. (1) نکته دوم: نوع دوم استخاره، به معنای خاص و رایج بین مردم هست،که هنگام تردید و تحیر برای انجام کاری، متوسل به آن میشوند که در این مورد، نکاتی تقدیم میشود: الف): برای انجام هر کاری ، مخصوصا اگر دارای اهمیت باشد ،ابتدا باید از فکر و اندیشه بهره ببریم که امام علی علیه‌السلام فرمودند: الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَة *فکر مانند آیینه‌ای صاف ، زشتی و زیبایی امور را به انسان نشان میدهد. (2) ب): بعد از اندیشیدن و تفکر، مشورت کردن و بهره بردن از عقل جمعی، مورد سفارش ، آموزه‌های اسلام عزیز هست. امیرالمؤمنین علیه‌السلام میفرمایند: لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَة*هيچ پشتيبانى همچون مشاوره نيست. (3) ج ) اگر کسی ،بعد از تفکر و مشورت، نسبت به انجام عمل ،مردّد و متحیّر، باقیمانده باشد ، فقط و فقط برای رفع تحیر و نجات از حالت تردید ، میتواند اقدام به استخاره با آدابی که برای آن بیان‌شده است، نماید. نکته سوم: طبق نظر مراجع معظم تقلید، عمل به استخاره واجب نیست. (4) پینوشت : 1. وسائل الشيعة، ج8، ص: 79 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 470 3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 478 4. http://www.leader.ir/fa/book/11?sn=4568 @javadheidari110
🧐 (مالی که گم شده باشد) 🧐 ✍لقطه (مالی که گم شده و کسی بر آن تسلط ندارد) را در کجا باید معرفی کرد؟ (رحمة الله علیه) محل معرفی مجامع عمومی مردم است مثل بازار، زیارتگاه‌ها و اقامه جماعات و مجالس عزاداری و همچنین مساجد در وقتی که مردم در آن اجتماع دارند.   ✅آیت الله (رحمة الله علیه) در محل اجتماع مردم بگوید یا بنویسد و در محل مناسب نصب کند. ✅آیت الله (دام ظله العالی) تا یک سال در محل اجتماع مردم اعلان کند ✅آیت الله (دام ظله العالی) تا یک سال در محل اجتماع مردم اعلان کند. ✅آیت الله (دام ظله العالی) محلی که برای گمشده‌ها تعیین شده مثلاً حرم‌های مقدس یا مساجد که مردم برای پیدا کردن گمشده خود به آن محل مراجعه می‌کند و متصدیان هم مورد اعتماد باشد کافی است که گمشده را به محل تحویل دهد و آن‌ها تا یک سال باید آن را نگهداری کنند. ✅آیت الله نوری (دام ظله العالی) در مسجد یا محل اجتماع مردم تا یک سال کامل از روز پیدا شدن باید اعلان نماید. ✅آیت الله وحید (دام ظله العالی) در محل اجتماع مردم تا یک سال اعلان کند. 🌐مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😴حکم بیدار کردن برای نماز صبح 📺در کلام👈 استاد وحیدپور 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 خمس ارث ⁉️ سؤال: آیا اموال ـ از جمله سهام ـ به رسیده از پدرم در صورتی که ندانم با پول مشمول خریداری شده یا نه، خمس دارد؟ ✅ پاسخ رهبر معظم انقلاب: خمس ندارد. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🧐 (مالی که گم شده باشد) 🧐 ✍لقطه (مالی که گم شده و کسی بر آن تسلط ندارد) را در کجا باید معرفی کرد؟ (رحمة الله علیه) محل معرفی مجامع عمومی مردم است مثل بازار، زیارتگاه‌ها و اقامه جماعات و مجالس عزاداری و همچنین مساجد در وقتی که مردم در آن اجتماع دارند.   ✅آیت الله (رحمة الله علیه) در محل اجتماع مردم بگوید یا بنویسد و در محل مناسب نصب کند. ✅آیت الله (دام ظله العالی) تا یک سال در محل اجتماع مردم اعلان کند ✅آیت الله (دام ظله العالی) تا یک سال در محل اجتماع مردم اعلان کند. ✅آیت الله (دام ظله العالی) محلی که برای گمشده‌ها تعیین شده مثلاً حرم‌های مقدس یا مساجد که مردم برای پیدا کردن گمشده خود به آن محل مراجعه می‌کند و متصدیان هم مورد اعتماد باشد کافی است که گمشده را به محل تحویل دهد و آن‌ها تا یک سال باید آن را نگهداری کنند. ✅آیت الله نوری (دام ظله العالی) در مسجد یا محل اجتماع مردم تا یک سال کامل از روز پیدا شدن باید اعلان نماید. ✅آیت الله وحید (دام ظله العالی) در محل اجتماع مردم تا یک سال اعلان کند. 🌐مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔖 | حکم لاک در انگشتان برای وضو ❓پرسش :حکم استفاده از لاک در انگشتان برای وضو چیست؟ 🧕 ویژه مقلدین : آیت الله مکارم شیرازی مدظله العالی 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 احکام تصویری نجاسات 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
صدا ۰۷۷_sd.m4a
6.19M
⁉️شباهتهای امام حسین "علیه‌السلام" وامام‌زمان "عجل‌الله تعالی فرجه الشریف"چیست؟ 🔊پاسخ‌ِکارشناس‌برنامه:استادجوادحیدری 🔘 هرهفته جمعه‌ها⏰12:00 🔰برنامه‌ی چشم به راه 📻رادیو اصفهان کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️چرا شیعیان فقط گریه می‌کنند و به دنبال ناراحت کردن مردم هستند؟ ⁉️چرا دینِ شیعه فقط دین عزاداری و گریه است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣شیعه مکتب عزاداریِ صِرف‌نیست اینطور نیست که شیعه دینِ عزاداری و گریه باشد، بلکه شیعه مکتبی است که از عزاداری و گریه به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف بالا و والای خود بهره‌می‌برد و اینکه کسی بگوید شیعه مکتب گریه است و همیشه گریه می‌کند نخیر دیگران را ناراحت می‌کند صحبت صحیحی نیست 2⃣ تاکید اسلام بر شادی است در اسلام عزیز، تاکید و اصل بر نشاط و شادی است. در آیات قرآن و روایات آل‌الله مسئله‌ی فَرَح، شادی و نشاط مطرح شده است. از دیدگاه اسلامِ شادی واقعی آن است که انسان به خدا نزدیک شود لذا یک گام نزدیک شدن به خدا موجب نشاط است. در روایات، فراون بر مسئله‌ی شادی، نشاط و مسرور کردن دیگران تا‌کید شده است. ✨امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: انَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِنِین 📚کافی‌شریف،ج۲،ص۱۸۹ یکی از محبوب‌ترین اعمال نزد پروردگار ادخال سرور در قلب مؤمنین است. ✨در سیره‌ی پیامبر نور و رحمت حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در منابع شیعی و اهل سنت آمده که وقتی یکی از اصحاب ناراحت می‌شدند حضرت با مزاح آن صحابیِ ناراحت را خوشحال می‌کردند -البته در مزاح و شاد کردن دیگران خطوط قرمزی وجود دارد که باید رعایت شود- پیغمبر فرمودند: «اِنّی لَاَ مْزَحُ وَ لا اَقُولُ اِلاّ حَقّاً؛ من شوخی می‌کنم؛ ولی جز سخن حق نمی‌گویم» ✨امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه چنین فرمودند: نشاط و شادی مؤمن در چهره‌ی او نمایان و حزن و اندوهش در قلب اوست‌‌ 3⃣مستشکل پرسیده چرا شیعیان گریه می‌کنند؟ سوال مستشکل سوالی انحرافی است، زيرا گریه کردن مختص به شیعیان و دینداران نیست بلکه مردمِ سراسر دنیا در جریان‌ها و وقایع و حوادث حزن‌انگیر مختلف گریه می‌کنند با این حال مکتب‌شان را مکتب گریه نمی‌داند‌. 4⃣اظهار تاثّر، از آثار تعادلِ عاطفی‌ست از نشانه‌های طبیعی و تعادل عاطفی انسان‌ها اظهار تاثّر است، کسی که تعادل عاطفی داشته‌باشد از برخی صحنه‌ها اظهار تاثّر می‌کند و این اظهار تاثّر گاه به واسطه‌‌ی گریه است. روان‌شناسان به این مسئله اذعان کرده‌اند، زنان به واسطه‌ی اینکه نسبت به مردان اظهار تاثّر بیشتری دارند و آن را بواسطه‌ی گریه بروز می‌دهند نسبت به آقایان سالم‌ترند 5⃣ نقشه‌ی شوم دشمن دشمن می‌داند گریه‌ی بر اباعبدالله‌الحسین بسیار تاثیر‌گذار، احیاگر، استکبار ستیز، مکتب‌ساز و طاغوت‌سوز است لذا برای استخفاف آن به شیعیان اعتراض می‌کند. 6⃣ اقسام گریه: الف) گاهی گریه احساسی‌ و از روی عاطفه است و البته مانعی هم ندارد ب) گاهی گریه‌، عقلانی است، نظیرِ گریه‌‌ی بر سالار شهیدان که یک ابزار بُرّنده در مقابل ظالمین جهان است زیرا هدفمند، تحول‌آفرین است. 7⃣ آثار گریه‌ی بر سیدالشهداء: ۱) گریه‌ بر اباعبدالله‌الحسین موجب اظهار دوستی و محبت‌ به امام است. ۲) این گریه، گریه‌ی بر مظلوم است، مظلومی که با تمام قوا مقابل ظالم ایستادگی کرد. بنابراین گریه‌ی ما اعلام وفاداری با مظلوم و مخالفت با ظالم است. ۳) گریه بر اباعبدالله‌الحسین حافظِ مکتبِ آل‌الله و زنده‌نگهدارنده‌ی یاد و خاطره‌ی حضرت است. ۴) گریه‌ی بر امام حسین علیه‌السلام موجب انس توده‌های مردم و نسل‌های آینده با آن حضرت است. ۵) گریه‌ی بر اباعبدالله‌ پالایش‌گر روح است. ۶) گریه‌ی بر امام‌‌حسین -علیه‌السلام- موجب کسب معرفت و تبعیت از ایشان است. ♻️ نتیجه‌اینکه ❇️ گریه مختص به شیعیان نیست بلکه یک امر طبیعی و برآمده از فطرت است که موجب می‌شود فرد در وقایع مصیبت‌بار و ناراحت‌کننده گریه می‌کند. ❇ بر اباعبدالله‌الحسین گریه می‌کنیم زیرا دشمن ایشان را به طرز ظالمانه‌ای به شهادت رساند. مرحومِ صدوق نقل می‌کنند در روز اول محرم امام‌ رضا به ریان‌بن‌شبیب فرمودند:یَاابْنَ‌شَبِیبٍ‌إِنْ ‌کُنْتَ‌بَاکِیاًلِشَیْ‏ءٍ‌فَابْکِ‌لِلْحُسَیْنِ‌بْنِ‌عَلِیٍّ‌فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ گریه‌ی شیعه هدفمند است، هدف آن زنده نگه‌داشتن یادِ اباعبدالله‌الحسین -علیه‌السلام- و موحب شناخت ویژگی‌های ظالم و مظلوم، آشنائی با سبک زندگی آنان و پی‌بردن به هدفِ قيامِ حضرت است. ❇️ ما مکتب‌مان مکتب اباعبدالله‌الحسین و مذهب‌مان نیز مذهب صادق‌آل‌محمد است. ما شیعیان عزاداری می‌کنیم اما دین‌مان در عزاداری خلاصه‌نمی‌شود و به گریه که یکی از مصادیق عزاداری‌‌ست افتخار می‌کنیم‌‌. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
📚 نماز خواندن روی فرش نجس 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
کندن سر گنجشک برخی از مردم معتقدند برای اینکه گنجشک حرام نشود، تا زنده است سرش را بلافاصله باید کند ! در حالی که چنین کاری جایز نیست و برای حلال شدن گوشت، حتما باید آن را ذبح شرعی نمود. پرسش: آیا کندن سر پرنده ( گنجشک ) بوسیله دست اشکال دارد و گوشتش حرام می شود؟ پاسخ: در صورتی که گنجشک هنوز زنده باشد و سر او را بکند، حرام می شود. برای حلال شدن گوشت گنجشک باید او را رو به قبله ذبح شرعی نمود. رساله توضيح المسائل مکارم، م 2220 و2221 و 2 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 احکام تصویری مطهرات 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💇‍♀ 💇‍♀ ⁉️متن سوال: ❓حکم موی جداشده زن در موارد زیر چیست؟ ◀️الف) نگاه کردن مرد به موی جداشده زن نامحرم چه حکمی دارد؟ ◀️ب) آیا زن موهای چیده شده خود را از نامحرم باید بپوشاند؟ ✅پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰 ✍امام (رحمة الله علیه) الف) بنابر احتیاط واجب مرد نباید به موی جداشده از زن نگاه کند. ✍آیت الله (رحمة الله علیه) الف) نگاه کردن به موهای جداشده از زن نامحرم بنابر احتیاط واجب جایز نیست. ✍آیت الله (دام ظله العالی) الف) نگاه کردن به موی جداشده از زن حرام است. زمانی که نگاه به آن عضو جداشده عرفاً صدق نگاه به خود آن شخص را بکند اما با عدم صدق جایز است. سؤال: نگاه مرد به مویی که از زن نامحرم چیده و به موی محرمی چسبانده شده، چه حکمی دارد؟ حکم نگاه به موی محرم را دارد. ب) ظاهراً از مسأله بالا استفاده می‌شود. ✍آیت الله (دام ظله العالی) سؤال: لطفاً حکم موارد ذیل را مرقوم بفرمایید: الف) نگاه مرد به مویی که از زن نامحرم چیده و به موی محرمی چسبانده شده. ب) وظیفه زن در پوشاندن موهای چیده شده خود از نامحرم. پاسخ: الف) مانعی ندارد. ب) اگر مفسده بر آن مترتب نشود، وظیفه‌ای ندارد. ✍آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) الف) نگاه کردن به موی جداشده از سر زن نامحرم اشکال ندارد. ب) لازم نیست موهای جداشده سرش را از نامحرم بپوشاند مگر مفسده‌ای داشته باشد. ✍آیت الله همدانی (دام ظله العالی) الف) نگاه به موی جداشده از زن نامحرم اشکال ندارد. ب) لازم نیست موهای جداشده‌اش را از نامحرم بپوشاند مگر نامحرم بداند موی چه کسی است. ✍آیت الله (دام ظله العالی) سؤال: لطفاً حکم موارد ذیل را مرقوم بفرمایید: الف) نگاه مرد به موی جدا شده‌ی زن نامحرم. ب) نگاه مرد به مویی که از زن نامحرم چیده و به موی محرمی چسبانده شده. ج) وظیفه زن در پوشاندن موهای چیده شده خود از نامحرم. پاسخ: الف و ب) بدون تلذذ و بدون ترس از افتادن به گناه، اشکالی ندارد. ج) وظیفه‌ای ندارد. ✨منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110