eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
2.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
356 ویدیو
21 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃آقا سید ابوالحسن علی رضوی کشمیری گفت:"عموزاده‌ام آیت‌الله سید عبدالکریم کشمیری فرمود: یخچال نداشتم. به حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) رفتم و از آن حضرت یخچال خواستم. به منزل که برگشتم دیدم دربِ منزل، گاری ایستاده و یخچال آورده است. گفتم از کجا آورده‌ای؟ گفت: مأمور نیستم بگویم. 🍃آقا سید ابوالحسن علی رضوی کشمیری گفت: از ایشان ذکری برای رفع تنگدستی خواستم، فرمود: روزی 110 بار بگو: «اللّهُمَ  اَغنِنِی بِحلالِکَ عَن حَرامِک و بِفَضِلکَ عَمَّن سِواک»." 📚 منبع: کتاب «روزنه‌هایی از عالم غیب»، نوشتۀ آیت‌الله سید محسن خرازی، صفحۀ ۱۱۰ 👈 کانال خدا - حاج آقا حبیبی 👇👇👇 https://eitaa.com/noorekhoda 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
audio_2020-06-23_22-43-47.ogg
1.1M
❎ آیا در خصوص آفرینش جهان در قران تناقض وجود دارد؟ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
📚 وضو و غسل با وجود لاک ناخن 🆔 @leader_ahkam 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
⁉️اینکه میگن «بزنم به تخته» تا چشم نخوری، یعنی چه ؟ آیا این حرف ریشه دینی داره؟ توضیح بدید؟ 🔰 پاسخ: اصطلاح «بزنم به تخته» یا «بزن به تخته» اشاره به نوعی خرافه دارد که فردی برای دوری از بدشگونی قضا و قدر و یا دور شدن از چشم و نظر بد به تکه‌ای چوب یا تخته می‌زند. 🍃 این اتفاق به خصوص زمانی رخ می‌دهد که یک اتفاق خوب برای آن فرد بیفتد و به مراد دلش برسد و یا تعریف و تمجیدی از خود بکند یا بشنود. 👈 در گذشته در بسیاری از مناطق دنیا مردم بر این اعتقاد بودند که خداوند درون درخت زندگی می‌کند. با این وصف درخت برای آ‌ن‌ها از ارزش بالایی برخوردار بود. به همین خاطر بت‌های خود را چوبی می‌ساختند و وقتی که به مشکلی بر می‌خوردند، به آن درخت دست می‌زدند و یا به بت‌های چوبی‌شان ضربه می‌زدند تا به قول خودشان خدا را بیدار کنند و از او بخواهند تا ایشان را در برابر سختی‌ها و مشکلات و بلایا مراقبت نماید. ✍ از این رو امروز هم مردم به شکلی خرافی برای دورماندن از اتفاقات بد و چشم‌زخم، به چوب و تخته‌ای می‌زنند تا به این طریق آن بلا را از خود دور کنند. ✅ این اتفاق در برخی از کشورها هم رایج است، از جمله ؛ 🔷ایرلند عده ای بر این باورند که منشاء این عبارت از ایرلند میباشد. شاید دلیلش این است که ایرلندی ها برای آگاه ساختن و تشکر از «Leprechauns : فرشته های ایرلندی در شمایل مردی پیر با شنل های سبز و قرمز» به تنه درختان میکوبند تا بد اقبالی را از آنان دور نگه دارند. 🔶اسپانیا در برخی کشورها همچون اسپانیا، مرسوم است که پس از حادث شدن امری که ممکن است سبب بروز بدبیاری گردد، همچون برخورد با عدد ۱۳ یا یک گربه سیاه در خیابان، قطعه چوبی را لمس کرده یا بر روی آن می‌زنند. مردم اسپانیا بر این باور هستند که باید این کار را پس از آنکه متوجه نشانه های بدشانسی شدند، انجام دهند. 🔴انگلستان در فرهنگ انگلیسی باستان، «Knock on the wood» یا «touch wood» (بزن روی چوب) زمانی که افراد می‌خواستند در رابطه با یک راز یا یک مطلب محرمانه با یکدیگر صحبت کنند، به جنگل می‌رفتند و برای آنکه شیاطین صدای آن‌ها را نشنوند، با دست به درختان می‌زدند. افسانه‌ای دیگر در این رابطه این می‌باشد که این کار عملی بوده برای احضار روح تا کاری را که فرد احضار کننده می‌خواهد برایش انجام دهد. نسخه دیگر آن نیز از این قرار است که عده‌ای از راهبانی که صلیب چوبی به گردن می انداخته‌اند، بدان ضربه می‌زدند تا شر را از خود دور کنند. 🔵روم باستان در رومانی این خرافه وجود دارد که با لمس کردن یا ضربه زدن به چوب می‌توان از بروز اتفاقات بد جلوگیری کرد. یک دلیل دیگر نیز می‌تواند این باشد که راهبان صومعه با سیمانترون بازی می‌کردند یا بدان ضربه می‌زدند. 🔶بلغارستان در بلغارستان لمس کردن تخته فقط برای محافظت در برابر اخبار بد و ناگوار است و نه الزاماً افزایش شانس یا چیز دیگر. مردم زمانی این کار را می‌کنند که خبر بدی بشنوند یا اتفاق بدی برای کسی بیفتد. مرسوم این است که ابتدا بگویید «خدا رحم کنه» و بعد به نزدیک ترین چوب در دسترس (البته به غیر از میز چوبی) ضربه بزنید و آنگاه با همان دستی که ضربه زدید گوشتان را به پایین بکشید. اگر چوبی در دسترس نبود، مجاز هستید به سرتان ضربه بزنید. ضربه زدن به سر از این ضرب المثل نشئت گرفته که می‌گوید:«سر احمق، چوبی است.» 🔷صربستان در صربستان زمانی که به نکته مثبتی در رابطه با شخصی اشاره می‌شود، این کار را می‌کنند تا بلکه آن خصیصه مثبت و خوب از بین نرود. معمولاً در هنگام ضربه زدن به چوب می گویند: да куцнем у дрво یعنی «می‌زنم به تخته» 💢 و اما در ایران عقیده بر این است که هنگام تعریف از خوبی های کسی یا چیزی برای چشم نخوردن به تخته یا وسیله چوبی میزنند. در ایران همچنین از این عبارت به نوع دیگری نیز استفاده میشود. آنگاه که کسی خواب بدی دیده به او می گویند به زیر درختی به خصوص کنار تنه درخت برود و خوابش را آنجا بازگو کند و به تنه درخت ضربه بزند. @javadheidari110
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
💠 عن أَبي عَبْدِ اللَّهِ (ع): ثَلَاثٌ لَا يَضُرُّ مَعَهُنَّ شَيْ‏ءٌ الدُّعَاءُ عِنْدَ الْكَرْبِ وَالِاسْتِغْفَارُ عِنْدَ الذَّنْبِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعْمَةِ. ♥️امام صادق ع : سه چیزند که با وجود آنها ضرری به انسان نمی‌رسد: 1⃣🔹دعا هنگام اندوه، 2⃣🔹طلب آمرزش هنگام گناه، 3⃣🔹شکر هنگام برخورداری از نعمت. 📚 کافی، ج۲، ص۹۵ 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال: 💠 غیبت در اصطلاح فقهی به چه معناست؟  امام خمینی:اگر صفتى ناروا در شخص باشد یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بى‌اطلاع‌اند و دوست ندارد کسى آن را براى دیگران بازگو کند، بازگو‌کردن آن در غیاب او پیش دیگران، غیبت است. آیت الله خامنه ای: غیبت آن است که پشت‌سر مسلمان، عیبی گفته شود که عرفاً مستور است؛ مشروط به اینکه به‌قصد تنقیص باشد یا در نزد عرف، تنقیص به‌حساب آید. آیت الله سیستانی: مراد از غیبت این است که انسان عیب پنهانی (مستور) شیعۀ دوازده‌امامی را در غیاب و پشت‌سرش نزد دیگری یاد کند. آیت الله مکارم شیرازی:غیبت آن است که عیب پنهانى کسى را پشت‌سر او بگویند؛ ولى اگر مسئلۀ مهمى مطرح باشد، مانند مشورت و اصلاح ذات‌البین، این کار استثنا شده است و غیبت شمرده نمی‌شود. 📚 پی نوشت: سیدروح‌الله خمینی، استفتائات، ج‌۲، ص۶۱۸، س۹؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۱، م۲۲۶۴؛ ناصر مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج‌۱، س۵۵۲، ص۱۵۹؛ سیدعلی خامنه‌ای، سایت (www.leader.ir)، پرسش‌های متداول، مسائل فرهنگی و اجتماعی، س۴۲۹. 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
💠 پرسش: نظر شما در مورد چاه جمکران، چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : چاه جمکران، هیچ قداست و موضوعیت شرعی و هیچ‌گونه ارتباطی باوجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ندارد. نکته دوم : عریضه‌نویسی، در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام بیان‌شده است و جنبه شرعی دارد. در کتاب بحارالانوار، بابی است تحت عنوان «کتابه الرقاع للحوائج الى الائمه صلوات الله علیهم و التوسل و الاستشفاع بهم فی روضاتهم المقدسه و غیرها» ؛ «باب نوشتن عریضه برای برآورده شدن حوائج به ائمه علیهم‌السلام و توسل به آن‌ها و طلب شفاعت از آن‌ها در حرم آن‌ها و موضوعات دیگر». (1) نکته سوم : در روایات مربوط به عریضه‌نویسی بیان‌شده است که : عریضه در آب یا در چاهی انداخته شود. از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده است: «...ثُمَ‏ تَطْوِي‏ الرُّقْعَةَ وَ تَجْعَلُهَا فِي بُنْدُقَةِ طِينٍ ثُمَّ اطْرَحْهَا فِي مَاءٍ جَارٍ أَوْ فِي بِئْر...»؛ «نامه عریضه را می پیچی و در میان گل قرار می‌دهی و در آب جاری یا در چاهی می‌اندازی». (2) اما اینکه حتما در چاه موجود در جمکران انداخته شود هیچ دلیلی ندارد. پی‌نوشت ها: 1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏99، ص: 231 2. المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية)، ص: 403 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
🍀🍁 *ارزش خوشحال کردن مومن* 💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹مِن أَحَبِّ الاَعمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ إِدخَالُ السُّرُورِ عَلَى المُؤمِنِ 🔹إِشبَاعُ جَوعَتِهِ أَو تَنفِيسُ كُربَتِهِ أَو قَضَاءُ دَينِهِ 🔸 *محبوب ترين و دوست داشتنی ترين اعمال در پيشگاه خداوند تبارك و تعالى خوشحال كردن مؤمن است؛* 🔸 *به اين كه يا او را 👈از گرسنگى سيرش كند؛ يا 👈او را از گرفتارى نجات دهد؛ يا 👈قرض و دينش را اداء نمايد.* 📚 كافي ج ۲ ص ۱۹۲ 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
✍️با سلام ⁉️یکی از سوالات پرتکرار از طرف پرسشگران عزیز این هست: چرا باید فرزندان، جریمه ی خطاها و ظلم های پدر و مادر خود را پرداخت کنند؟ چرا وقتی پدر و مادر ظلم می کنند، اثر آن تا نسل ها بین فرزندان باید باقی باشد؟ خدا رحمت کند گذشتگان شما را، یاد دارم پدر عزیزم(رحمة الله علیه)، استناد می کردند به این ضرب المثل محلی: «پدران کنند، رود بی خبران کِشَند». (رود بی خبران: فرزندان و نسلی که خبر از ظلم پدران نداشتند) آیا این مساله با عدل خدا سازگار است؟ در پاسخ باید عرض کنم: دقیقا به خاطر عادل و حکیم بودن پروردگار عالم این صحبت ها هیچ مستند و مبنای دینی ندارد. خداوند هیچ فردی را به خاطر عمل و کارکرد دیگری «عذاب»، «تنبیه»، «گوشمالی» ووووو نمی کند... به عنوان یک قاعده ی کلی: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏» اما آنچه باید بدانیم: برخی آثار، آثار طبیعی است که قانون و نظم دنیا آن ها را اقتضا دارد و اتفاق می افتند. اگر پدر و مادری در تربیت کوتاهی کنند: اثر طبیعی آن این است که: فرزند در امر تربیت کمیتش می لنگد .. اگر پدر و مادری در امر تغذیه کوتاهی کنند: اثر طبیعی آن این است که : فرزند سوء تغذیه می گیرد.. اثرهای طبیعی مشروط به دانستن و ندانستن نیست.. آتش جایی بیافتد می سوزاند. شراب کسی بخورد، مست می شود. این ها مثال برای آثار طبیعی است و مشروط به علم نیست. اما عذاب از طرف خدا، مانعیت از قرب به سوی خدا، از این سنخ نیستند. موفق باشید. ♻️شبهات کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
📚 انجام معاملات بورس با قرار داد مضاربه 💠 سؤال: آیا در قرارداد ، عامل می تواند را در ، برای خرید و فروش به کار بگیرد؟ ✅ جواب: قرارداد مضاربه برای خريد و فروش سهام، اشکال ندارد و بايد سهم هر یک از دو طرف از سودهای به دست آمده از خريد و فروش، به صورت درصد، تعيين شود و تعيين مقدار معين از به صورت ماهانه برای ، صحيح نيست، اما برای پرداخت مبلغ معين در هر ماه، می توان پس از تعيين درصد سهم عامل و سرمایه گذار از سود، ماهانه مبلغی به عنوان علی الحساب به سرمايه گذار پرداخت شود و در پايان قرارداد بر اساس درصد تعيين شده در متن قرارداد، سهم هر يک از عامل و سرمایه گذار، محاسبه يا مصالحه شود. 🆔 @leader_ahkam 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از جواد حیدری
Peloralizm_21-3-93.mp3
15.81M
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🌺امام على عليه السلام : البَشاشةُ فَخُّ المَوَدّةِ . 🌸خوشرويى، دام محبّت است. 📚تحف العقول، ص 202 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
📚 مسح بر موهای بلند سر 💠 سؤال: اگر با شانه کردن موی سر، موها تا مثلاً مقابل چشم می رسد، آيا لازم است برای ، فرق باز کنيم؟ ✅ جواب: مسح بر روى مويى كه در قسمت جلوى سر روييده كفايت مى ‏كند، البته اگر مويى كه در قسمت جلوى سر روييده به اندازه‏ اى بلند باشد كه با شانه زدن از قسمت جلوى سر بگذرد، روى آن مقدار كه از جلوى سر مى ‏گذرد صحیح نيست؛ چه اين موها آويزان باشد و چه روى قسمت جمع شده باشد. 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آقا می فرمایند: من هم ماسک میزنم ...... 💠وظیفه شرعی 💠حجت شرعی 💠اطاعت عینی از ولی فقیه ❌ قطعا جامعه مذهبی با این تاکید ولی فقیه بار سنگینی بر دوش دارد ❌ وقتی ولی فقیه به این صراحت تاکید به استفاده از ماسک دارن حوزویان باید پیشتاز باشند حرف ولی روی زمین نماند... 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
مقام معظم رهبری: ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد. آیت الله مکارم شیرازی: آهنگهایى وجود دارد که در مجالس فساد نواخته مى شود، و در کنار آن غالباً هرزگى هاى دیگر وجود دارد. آهنگهایى که گاهى از آن به موسیقى مبتذل، و گاه فسادانگیز، و گاه مطرب، تعبیر مى شود. این آهنگها هر جا، و با هر محتوایى باشد، حرام است; ولى آهنگهاى دیگرى هست که چنین نیست. مانند آهنگهاى معروفى که اشعار مختلف مذهبى، مرثیه ها و موزیکهاى نظامى و ورزشى با آن نواخته مى شود، اینها حرام نیست; چرا که در تعریف قسم اوّل نمى گنجد. البتّه مصادیق مشکوکى هم وجود دارد که به درستى شناخته نمى شود، که آیا از قسم اوّل است، یا از قسم دوّم؟ و نظر به این که در شبهات تحریمیّه مصداقیّه اصل بر برائت مى باشد، در مصادیق مشکوک برائت جارى مى شود. آیت الله سیستانی: آوازهایی که مخصوص اهل لهو و لعب نیست اشکال ندارد و اما آنچه از الحان اهل لهو و لعب است اگر با کلام باطل باشد حرام است و اگر با نوحه و مداحی و امثال آن باشد به احتیاط واجب جایز نیست و موزیک اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است وگرنه حرام نیست. آیت الله صافی گلپایگانی: به نظر اينجانب تمام آهنگ‌هايي كه از آلات طرب مي‌باشد حرام است و هيچ نوعي جايز نيست.والله العالم پی نوشت: سایت هدانا 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
در دهه کرامت مهمان حدیثی از امام مهربانی ها باشیم 👇 🌸🌸🌸🌸🌸 امام رضا (ع) می‌فرماید: 🌸رحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … 🌸 یتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، 🌸 فاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا 🌺رحمت خدا بر بنده اى که امر ما را زنده کند، دانش هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. 🌹اگر مردم زیبایى هاى سخنان ما را مى دانستند از ما پیروى مى کردند. (معانى الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱) 🍁🍀🍁🍀🌸🌸🌸🌸 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
کسی که به غیبت گوش می‌دهد، در برابر غیبت چه وظایفی دارد؟ وظایف مستمع غیبت عبارت است از: ۱. نهی از منکر کردن غیبت‌کننده؛ ۲. دفاع از غیبت‌شونده (رد غیبت)؛ ۳. ترک مجلس غیبت؛ ۴. حلالیت‌طلبیدن مستمع غیبت 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
💢 بنده هم حتماً ماسک می‌زنم ✔️ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب: 🔹 اگر دو سه نفر دور من باشند، بنده هم حتماً ماسک می‌زنم، کما اینکه آدم می‌بیند این ماسک زده نمی‌شود؛ خب وقتی که شما که مسئول دولتی هستید، در یک اجتماع مردمی ماسک نمی‌زنید، این جوانی هم که در خیابان دارد راه می‌رود و حوصله‌ی ماسک ندارد، تشویق می‌شود که نزند. 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
جواد حیدری: 🔴پرسش: آیا پاداش زیارت امام رضا علیه السلام، از زیارت امام حسین علیه السلام هم بالاتر است؟ ✍پاسخ : نکته اول : فضیلت و ارزش زیارت امام رضا علیه‌السلام در روایات، باعظمت، بزرگ و دارای آثارمتعددی، بیان‌شده است که البته آثار و برکات به زیارت بامعرفت تعلق می‌گیرد. امام جواد علیه‌السلام فرمود: «ضَمِنْتُ لمن زَارَ أَبِي علیه السلام بِطُوسَ عَارِفاًبِحَقِّهِ‏ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى»؛ «هرکسی پدرم را در طوس بامعرفت زیارت کند، بهشت را برای او ضمانت می‌کنم». (1) نکته دوم: در روایتی از امام جواد علیه‌السلام، پاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام، برتر از زیارت امام حسین علیه‌السلام ، بیان‌شده است که برای فهم دقیق‌تر مطلب، متن روایت را تقدیم می‌کنیم: علی بن مهزیار از امام جوادعلیه‌السلام، نقل کرده که به امام عرض کردم: «جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ الرِّضَا علیه السلام أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟فَقَالَ زِيَارَةُأبی أَفْضَلُ‏ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَة»؛ «فدایتان شوم!زیارت امام رضا افضل است یا زیارت امام حسین علیه‌السلام؟حضرت جواب دادند:زیارت پدرم و این برتری به خاطر این است که امام حسین را همه مردم زیارت می‌کننددرحالی‌که پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمی‌کنند». (2) همان‌طور که از متن روایت استفاده می‌شود، امام علیه‌السلام علت برتری را بیان فرمودند و آن داشتن زائرین کمتر حضرت رضا علیه‌السلام به خاطر سخت‌گیری عباسیان است. لذا برای تشویق مردم به زیارت حضرتشان در یک مقطع زمانی خاص، و هم‌چنین به خاطر تحمل آزار و اذیت بیشتر زائرین در آن موقعیت زمانی، امام علیه السلام، زیارت حضرت رضا را افضل از زیارت امام حسین سلام الله علیه، بیان فرمودند. نتیجه اینکه: دلیل برتری ِپاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام، نسبت به امام حسین علیه‌السلام، نسبی و مربوط به یک‌زمان و موقعیت خاص بوده است.(3) پی نوشت ها : 1.  عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 256 2. الكافي (ط-الإسلامية)، ج‏4، ص: 584 3. بحار الأنوار (ط-بيروت)، ج‏99، ص: 39 کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: چرا به علی بن موسی، امام هشتم شیعیان، "رضا" می گویند؟ 🌺پاسخ: امام موسی بن جعفر(علیه السلام) فرزندش "علی" (علیه السلام) را "رضا" لقب داده بود و گاهی می ‏فرمود: "پسرم رضا را بگویید پیش من بیاید... به فرزندم رضا گفتم... فرزندم رضا گفت؛ امّا وقتی حضرت را مورد خطاب قرار می‏داد، می‏ فرمود: یا أباالحسن.[۱] 🌼از این روایت استفاده می‏شود كه امام كاظم(علیه السلام) عنایت خاصی به لقب "رضا" برای فرزندشان داشتند و به نحوی به دیگران گوشزد می‏كردند حضرت را "رضا" صدا بزنند. 🌸در وجه نام گذاری حضرت به "رضا" احادیثی وارد شده است، از جمله: احمد بن أبی نصر بزنطی به امام جواد(علیه السلام) عرض كرد: گروهی از مخالفان شما گمان می‏ كنند كه مأمون پدر بزرگوار شما را "رضا" لقب داده، آن هم بدین جهت كه امام(علیه السلام) را برای پذیرش ولایتعهدی راضی كرده است. 🍃امام جواد فرمود: "به خدا سوگند! اینان دروغ می‏ گویند، بلكه خدا پدرم را "رضا" نامیده، چون كه پسندیده خدا در آسمان بود و رسول خدا و أئمه هدی در زمین از او خوشنود بودند"، 🌱بزنطی به امام گفت: آیا همه پدران گذشته تو پسندیده خدا و رسول و ائمه نبودند، فرمود: چرا. بزنطی پرسید: پس چرا تنها آن حضرت "رضا" نامیده شد، فرمود: "زیرا همان گونه كه دوستان و موافقان وی از حضرت راضی بودند، دشمنان و مخالفان نیز از او راضی بودند. چنین ویژگی برای هیچ كدام از پدران حضرت وجود نداشت، و بدین سبب است كه میان آنان، حضرت "رضا" نامیده شده است".[۲] ☘️برخی از بزرگان در این باره نوشته ‏اند: خداوند در لوح محفوظ آن حضرت را "رضا" نامیده و با این نام گذاری اعلام فرموده است كه: ۱-📌 دوستان و دشمنان از حضرت راضی هستند. ۲-📌 فرشتگان از شمایل و اخلاق و اعمال امام رضایت دارند. ۳-📌 خدا از او راضی بوده و او را هم راضی كرده است.[۳] پی نوشت: [۱]. عیون اخبارالرّضا، صدوق، ج ۱، ص ۱۴ - ۱۳، ح ۲. [۲]. علل الشرایع، صدوق، ج۱، ص ۲۷۷، باب ۱۷۲، ح ۱. [۳]. القاب الرّسول و عترته (مجموعه نفیسه ص ۲۶۹)، ص ۶۷. 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110