eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
401 ویدیو
21 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عدم توانایی نسبت به روزه قضا 💬 سؤال: چند سال روزه قضا بر عهده دارم، که توان ادای قضای آنها را ندارم، تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: به هر حال قضای روزه‌ها ساقط نمی‌شود و با فرض عدم توانایی از انجام آن تا پایان عمر، باید وصیت کنید تا برای شما انجام دهند؛ مگر اینکه بدانید ولیّ شما (پسر بزرگتان) آنها را قضا می‌کند. علاوه بر آن، اگر تأخیر قضای روزه ماه رمضان تا اولین ماه رمضان بعدی بر اثر سهل‌ انگاری و بدون عذر شرعی باشد، کفاره تأخیر نیز واجب است و کفّاره تأخیر عبارت است از دادن یک مدّ طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان یا برنج و مانند آن) به فقیر. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 نیت نماز را اشتباهی به زبان آوردن 💬 سوال: به زبان آوردن نیت اشتباه، نماز صحیح است؟ ✅ پاسخ: هرگاه فردی به نماز ایستاده و نیت قلبی کرده اما در زبان و خیال خود غیر از نیت قلبی داشت، مثلاً هنگام ظهر قصد نماز ظهر را داشت، ولی اشتباها گفت؛ چهار رکعت نماز عشا می خوانم نمازش صحیح است. 🔷 برداشت غلط: بسیاری بر این باورند که نیت باید به زبان آورده شود، در حالی که لازم نیست نیت را به زبان بیاورد، بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار، نماز خواندن برای خدا باشد کافی است. 📚 پی‌نوشت: العروه الوثقی، فصل فی النیه، مسئله 17 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 وظیفه کسی که در اصل یا مقدار روزه قضای خود شک دارد 💬 کسی که نمی‌داند روزة قضا بر عهده دارد یا نه، اگر به نیت ‌آنچه که وظیفة اوست (اعم از روزة قضا و مستحبی)، روزه بگیرد و در واقع روزة قضا بر عهده‌اش باشد، به عنوان روزة قضا حساب می‌شود. 🔹 کسی که روزۀ قضا به ذمه دارد و نمی داند با وجود داشتن روزة قضا، روزة مستحبی صحیح نیست، اگر به نیت استحباب، روزه بگیرد، روزه اش باطل است و به جای روزة قضا هم حساب نمی‌شود. 📚آیت الله خامنه ای کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
زمان پرداخت کفاره تاخیر یا فدیه 🔒اگر انسان به علت بیماری روزه ماه رمضان را نگیرد و بداند که بیماری او تا رمضان سال آینده طول می کشد و نمی تواند روزه ها را قضا کند، آیا می تواند با پایان ماه رمضان و قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان سال بعد، کفاره (فدیه) را پرداخت نماید؟ 🔑- حتی در فرض مذکور در سوال (یقین به خوب نشدن) پرداخت کفاره قبل از گذشتن زمان قضای روزه صحیح نیست؛ بلکه لازم است به مقداری صبر نماید تا زمان قضای روزه بگذرد. مثلاً کسی که سی روز کفّاره (فدیه) از ماه رمضان قبل به عهده دارد، می‌تواند با اتمام روز پانزدهم ماه شعبان، کفّارۀ پانزده روز را بپردازد، و نیز کسی که کفّارۀ ده روز به عهدۀ اوست، با اتمام روز بیست و پنجم ماه شعبان، می‌تواند کفّارۀ پنج روز را بپردازد. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی) 🔑- در فرض سوال می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید. (آیت الله مکارم) 🔒 حکم کسی که اشتباها کفاره روزه پارسال را با اتمام همان ماه مبارک پرداخته است چیست؟ 🔑- در این صورت می­تواند آنچه را هر سال بابت کفّارۀ مریضی همان سال پرداخته، برای سال یا سال­های گذشته­ اش حساب نماید، و در این صورت، تنها لازم است کفّارۀ سال اخیر را بعد از فرا رسیدن زمان آن، پرداخت نماید. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی) 📚 مستندات: امام خامنه ای، استفتاء از دفتر معظم له، تاریخ مهر 1402؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م186 و 188؛ آیت الله مکارم، سایت، استفتائات، روزه، احکام کفاره روزه، https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45832&mid=258980؛ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 تفاوت حد ترخص و مسافت شرعی 🔹 طبق نظر آیت الله خامنه ای مسافت شرعی هشت فرسخ (حدود ۴۱ کیلومتر) است، هرچند به صورت رفت و برگشت باشد، البته در این صورت باید مسیر رفت حداقل ۲۰/۵ کیلومتر باشد، ولی حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. 🔹 طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد. 🔹 نکته: مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت میرود، نمی تواند تا قبل از رسیدن به حد ترخص روزة خود را افطار کند و درصورتی که پیش از آن افطار کند، بنابر احتیاط کفارة افطار عمدی روزة ماه رمضان بر او واجب است. البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد. 📚سایت مراجع عظام کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔄 یادآوری 📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110