eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
2.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
354 ویدیو
21 فایل
مدیر کانال @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⚘کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
✅شب اول ربیع‌الاول؛ شب جان‌فشانی امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» 🔻این شب به نام «لیلةالمبیت» مزیّن است، در این شب یک حادثه مهمّ تاریخى واقع شد و آن اینکه در سال سیزدهم بعثت، رسول خدا«صلى‌الله‌علیه‌وآله» از مکّه به قصد هجرت به سوى مدینه، از شهر خارج شد و در «غار ثور» پنهان گردید و امیرمؤمنان عل«علیه‌السلام» جان خود را فدای جان شریف او نمود و فداکارانه در بستر رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله» خوابید، از شمشیرهای قبایل مشرکین پروا نکرد و فضل خود و مُواسات و برادری خود را با حضرت رسول«صلی‌الله‌علیه‌وآله» بر جمیع عالَم ظاهر گردانید و آیه شریفه: «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَئُوفٌ بِالْعِبادِ» در حقّ آن حضرت نازل شد. 🔰برای روز اول ربیع‌الاول دو عمل وارد شده است: 🔹۱-روزه گرفتن به شکرانه حفظ جان پیامبر و امیرالمؤمنین«صلوات‌الله‌علیهماوآلهما» در شب لیلةالمبیت 🔹۲-زیارت پیامبر و امیرالمؤمنین«صلی‌الله‌علیهماوآلهما» @abolhasanmahdavi
سوال: یک نوع معامله‌ای است که به خرید و فروش طلای کاغذی مشهور هست، یعنی در این نوع معامله هیچ طلایی بصورت فیزیکی رد و بدل نمی‌شود و فقط بصورت لفظی برای مدت معین معامله می‌شود و در موعد مقرر فقط سود یا ضرر معامله به قیمت روز محاسبه می‌شود، آیا چنین معامله‌ای از نظر شرع مقدس اسلام مشروع است؟ ☑️ جواب: آیت الله خامنه ای : چنین معامله‌ای نافذ نیست و شرعاً اعتبار ندارد. 🍃🍂🍃🍂 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 بازدید از سایت های کلیکی و زیرمجموعه سازی 🆔 @leader_ahkam @amirsalehi110
audio_2020-10-19_19-47-45.ogg
464K
❎اگربحث بین مذاهب مختلف اسلامی نتیجه ای نداره وتعصبی هست وهرکس برعقیده خود هرچند نادرست،میماند.پس مباحثه ومناظره چه سودی دارد؟چرا شیعه و سنی مناظره میکنند وقتی که هیچ کدام به سوی عقیده دیگری نمی رود؟ 🎙استاد جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 💎•┈┈••✾••┈┈•💎 @javadheidari110
🌹 موضوع: فتوای مقام معظم رهبری در خمس سنوات 🌸سؤال: آیا حق سنوات خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از مخارج سال زیاد بیاید سر سال خمسی باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟ ⚘جواب: حق سنوات که بر اساس قرارداد یا قانون کار از طرف کارفرما، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در مؤونه نشود، متعلق خمس است . پی نوشت: سایت مقام معظم رهبریwww.leader.ir 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
✅پرسش اینکه می گویند «شراب خوار تا چهل روز نماز ندارد» یعنی چه⁉️ 🔴حکم حرام بودن شراب در برخی آیات قرآن کریم و فرمایشات معصومین(ع) وارد شده و در حرمت آن هیچ تردیدی نیست.[1] از جمله آثار مخرب شراب، تأثیر آن بر سایر اعمال و آداب دینی است از جمله در حدیثی می خوانیم:« لَا تُقْبَلُ صَلَاةُ شَارِبِ الْخَمْرِ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا أَنْ یَتُوبَ»[2]؛«شخصی که شراب بنوشد تا 40 شبانه روز نمازهایش قبول واقع نمی شود مگر از این گناه کبیره توبه کند». و منظور کسانی که می گویند شراب خوار نماز ندارد نیز همین است. یعنی تا چهل روز نماز چنین فردی مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد و به کار بردن چنین تعبیری به این معنا نیست که نماز بر او واجب نبوده و یا این که نماز از گردن او ساقط می شود و این حرف بهانه ای برای ترک نماز گردد، بلکه اگر کسی مرتکب خطای شراب خواری شد باید بعد از حالت مستی نمازش را به جا آورد چرا که نماز چنین فردی صحیح بوده و در هر صورت باید نماز خود را بخواند تا حداقل گرفتار عذاب ترک نماز نشود. اما این که چرا تا چهل روز نماز شراب خوار مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد؟ هر چند ممکن است در ظاهر این امر عجیب به نظر برسد ولی با بررسی حکمت و اسرار نماز معلوم می شود بین جسم و روح نمازگزار ارتباط تنگاتنگی هست چرا که نماز وسیله ارتقاء روحی و معنوی، عامل تقرب به ذات اقدس اله و... است. و از آن جا که اولین و مهم ترین اثر تخریبی شراب متوجه روح و جان آدمی است و نیز چون حقیقت انسان را روح او تشکیل می دهد لذا تأثیر سوء شراب، فاحش تر و عظیم تر از آن است که به نظر برسد. از همین رو وقتی گفته می شود نماز چنین فردی پذیرفته نیست، به این علت است که روح او قابلیت درک و استعداد دریافت فیوضات روحانی و معنوی را از دست می دهد. به طوری که از بعضی روایات به دست می آید، شراب امّ الفساد و مادر تمام گناهان و لغزش ها است. امام صادق(ع) می فرماید:«کسی که یک جرعه شراب بیاشامد، خدا و پیغمبران و مؤمنین او را لعنت می کنند، اگر به مقداری بخورد که مست شود، روح ایمان از او دور می شود و به جایش روح کثیف شیطانی جایگزین می گردد، پس نماز را ترک می کند و ملائکه او را سرزنش می کنند و خدای تعالی او را خطاب می کند:«ای بنده من کافر شدی، بدا به حال تو». پس امام فرمود:«بدا به حالش، بدا به حالش، به خدا سوگند یک سرزنش الهی از هزار سال عذاب سخت تر است»[3]. آری شراب روح ایمان را متزلزل می سازد و روح ناآرام و بی قرار و بدون اتکاء، هرگز فیض الهی و ارتباط معنوی را درک نخواهد کرد. هر عبادتی، به خصوص نماز نیاز به اقبال و توجه روح دارد اگر روح نمازگزار استعداد و قابلیت خود را از دست بدهد مانند ظرفی خواهد بود که واژگون در زیر بارش باران قرار بگیرد، مسلما هر قدر هم باران بیاید به داخل ظرف وارونه، داخل نخواهد شد. در این خصوص از امام رضا علیه السلام نیز چنین روایت شده که:«شخصی به نام حسین بن خالد می گوید محضر مبارک حضرت رضا(ع) عرض کردم برای ما از پیامبر(ص) روایت شده که فرموده اند: کسی که شراب بیاشامد تا چهل روز نمازش مقبول نیست، آیا این روایت صحیح است؟ حضرت فرمودند: راویان این حدیث راست گفته وحدیث را صحیح نقل کرده اند. عرض کردم: چرا نمازش تا چهل روز مقبول نیست نه کم تر از آن و نه بیش تر حضرت فرمودند: برای این که حق تعالی خلقت انسان را مقدر و معین فرموده با این بیان: وقتی نطفه انسان در رحم مادر قرار می گیرد 40 روز به حال نطفه بعد تبدیل به علقه می شود. تا 40 روز سپس مضغه می شود و 40 روز به این حالت است (و همین طور جلو می رود تا خلقت کامل شود) بنابراین وقتی شخصی شراب می خورد آن شراب 40 روز در بدن او می ماند و تا این زمان که بقایا و ذرات شراب درجوف او باقی است نماز نباید مقبول درگاه الهی واقع شود.[4] در پایان باید این مطلب را یاد آوری نمود همان گونه که در روایات تصریح شده باب توبه و رحمت الهی به سوی گناه کاران باز است لذا اگر فردی از گناه شرب خمر توبه نماید نمازش مورد قبول درگاه الهی قرار خواهد گرفت و توبه وی نیز باید به گونه ای باشد که عزم جدی بر ترک این گناه نماید به طوری که دیگر بازگشتی به گناه گذشته نکند و در آینده نیز هرگز به آن گناه فاحش مرتکب نشود. پی نوشت : [1] - مائدة (5)، آیه 90 و 91 - بقره (2)، آیه 219 [2] - مستدرک الوسائل، ج 17، ص 57 [3] - الکافی، ج 6، ص 399 [4] -علل الشرائع، ج2، ص 345 ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📏📚📏📚 ✅ سوال: آیا نفقه زن در دوران عقد بر عهده شوهر هست ؟ 🌺پاسخ: 🌸امام خامنه ای: زوجه اگر تمکین داشته باشد، نفقه او بر زوج واجب است، هر چند او را به منزل خود نبرده باشد مگر آنکه عدم تمکین متعارف باشد و عقد مبنی بر آن واقع شده باشد در چنین صورتی هر چند تمکین نکند، نفقه ساقط نیست. 🌸آيت الله سيستاني اگر در شهری که زندگی می کنند، متعارف است که نفقه دختر را خانواده اش می دهد، بر عهده شوهر چیزی نیست در غیر این صورت پرداخت نفقه وظیفه شوهر است. 🌸آیت الله مکارم شیرازی: طبق رسم و عادتي که در محيط ما وجود دارد، دختر قبل از مراسم عروسي در خانه پدر زندگي مي کند و در نتيجه نفقه بر عهده شوهر نيست ( هر چند او بدهد) پی نوشت: 📚امام خامنه ای : سایت ادمین، شماره استفتاء: 902366 منهاج الصالحین، آیت الله سیستانی، جلد3، مساله415) سایت آیت الله مکارم شیرازی https://makarem.ir 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
موضوع: نگهداری سگ زینتی سوال: نگهداری سگ های زینتی در خانه و به همراه داشتن آن در ماشین و خیابان که نوعى تقلید از بیگانگان است چه حکمی دارد؟ جواب: نگهداری سگ برای سرگرمی و همزیستی اشکال دارد و این کارها شایسته مسلمانان با شخصیّت نیست، و از جهات شرعى مشکلات زیادى ایجاد مى کند. پی نوشت: سایت آیت الله مکارم شیرازی 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 برگزاری مراسم ازدواج در ایام قمر در عقرب 🆔 @leader_ahkam @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️واپسين‌ سفارش‌هاي امام حسن عسکري به جامعه شيعيان (علیه السلام): ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌هاي طولاني کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش مي‌کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد.... ▪شهادتشان تسلیت▪ .
و از امشب در تاریخ نوشتند: شیعه دیگر یتیم نخواهد شد. https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر صریح رهبرانقلاب درمورد توهین به مقدسات اهل سنت به بهانه شادکردن دل حضرت زهرا (س) در نهم ربیع‌الاول: 🔹صریحاً گفته‌ایم که با اهانت به مقدسات اهل سنت مخالفیم 🔹با رفتارهایی که برخی از گروه‌‌های شیعه انجام می‌دهند مخالفیم 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
وحدت و مساله سب و لعن .mp3
18.82M
🎧 مبحث و مساله و 🎤 #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
📚 مسح سر بر موی آغشته به روغن @amirsalehi110
💠پرسش: آیا حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از پیامبر با فرد دیگری ازواج کرده بود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : حضرت خديجه كبري سلام الله عليها، برترين همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله و يكي از چهار زن برتر بهشتي است. در باره مقام آن حضرت همين بس كه خداوند به او سلام فرستاده و وعده قصري بهشتي به او داده است.(1) نکته دوم :هر چند بعضی از مورخین اعتقاد دارند که حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از ازدواج با رسول اکرم صلوات الله علیه ، ازدواج کرده بودند ولی بسیاری از محققین شیعه (ابوالقاسم كوفي، سيد مرتضي و شيخ طوسي )، اعتقاد به عدم ازدواج ایشان قبل از پیامبر ، دارند. ابوالقاسم كوفي از علماي شيعه، در اين باره استدلال می کند: «مورخان و محدثان شيعه و سنى بر اين مطلب اتفاق دارند كه كسى از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قريش باقى نماند؛‌ مگر اين كه از حضرت خديجه خواستگارى كرد و ازدواج با ايشان را آرزو مى‌كرد؛ اما خديجه كبرى دست رد بر سينه همه آن‌ها زد؛ ولى وقتى رسول خدا صلي الله عليه وآله با او ازدواج كرد، تمام زنان قريش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وى را ترك كردند و گفتند: تو پيشنهاد سران قريش را رد كردى و تن به همسرى كسى دادى كه فقير است و مال و ثروتى ندارد؟! با اين حال چگونه اهل فهم مىتوانند بپذيرند كه حضرت خديجه با يك اعرابى(شوهرهاي قبلي كه براي حضرت خديجه نام برده اند) از قبيله بنى تميم ازدواج كرده باشد؛ اما خواستگارى بزرگان قريش را نپذيرفته باشد؟ آيا صاحبان فكر و انديشه نمى‌دانند كه اين مطلب از آشكارترين محالات و ناپسند‌ترين گفتارها است، وقتى براى اهل تحقيق اين مطلب ثابت شود، ثابت مى‌شود كه حضرت خديجه با كسى غير از رسول خدا صلى الله عليه وآله ازدواج نكرده است».(2) پی نوشت : 1. بحار الأنوار، ج 16، ص 7، باب 5 2. الاستغاثة، ج1، ص70 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌹موضوع:خمس صندوق قرض الحسنه خانگی 🌴سؤال: آیا به مبلغی که برای شرکت در قرعه کشی های خانگی پرداخت می شود و تا سر سال خمسی دریافت نمی شود، خمس تعلق می گیرد؟ 🍁جواب: در صورتی که از درآمد و حقوق باشد، سر سال خمسی باید خمس آن پرداخت شود؛ البته در صورتی که مبلغ را به دیگری وام داده باشید و سر سال خمسی قابل دریافت نباشد، می توانید خمس آن را پس از دریافت مبلغ، پرداخت کنید. 🍀پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری https://www.leader.ir/fa 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
Barde Dari Dar Islam_11-6-93.mp3
6.44M
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
📚 خمس سهام عدالت 💠 سؤال: ۱. با توجه به اینکه واگذاری به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از )، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟ ۲. دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز تعلق می گیرد؟ ۳. حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال 95) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟ ✅ جواب: ۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین ، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود. ۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم است و خمس ندارد. در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست. ۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم را دارد. 🆔 @leader_ahkam @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا