eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
366 ویدیو
21 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹توضیحات حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری فرزند حضرت آیت الله ناصری در مورد آخرین وضعیت جسمانی ایشان کانال رسمی آیت الله ناصری @naseri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 شرور و عدل الهی 🔻تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه 🔴 کسانی که اعتقاد به وجود خدا ندارند، هیچ دلیل، برهان و استدلالی بر نفی خدا اقامه نکرده‌اند. آنها معتقدند وجود خدا برای‌شان اثبات نشده ولی هیچ دلیلی بر نفی خداوند اقامه نکرده‌اند؛ البته تفکر غالب خداناباوران این است که فقط امور حسی و تجربی معرفت‌زاست. در این بین «جی_ال_ مکی» ادعا کرده است برای نفی خدا دلیل دارد و نام دلیلش را برهان شر گذاشته‌است. او معتقد است خدای ادیان: ۱) قادر مطلق است. ۲) عالم مطلق است. ۳) بخل نمی‌ورزد «مکی» بر این باور است: در عین حالی که خداباوران، خدا را خیرخواه مطلق می‌دانند اما چرا با این وجود خدای آنها خالق شرور و بلاها است. او معتقد است قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه بودن (بخیل نبودن )، با وجود شرور در تضاد است‌ و این تضاد را خداباوران چگونه پاسخ می‌دهند! به همین جهت طبق اعتقاد او: 〽️یا خدایی که ادیان ادعا می‌کنند وجود ندارد 〽️یا شر وجود ندارد. ⬅️و حال آنکه شر در عالم موجود است پس خدای ادیان توهم است. ✅اما تحلیل : 🔴اقوال مختلف در مورد شرور: 1️⃣ شر عدمی است: این قول را اول بار به افلاطون نسبت داده اند. ما در عالم شر نداریم، بیماری یعنی عدم سلامت، مرگ یعنی عدم حیات و... امور عدمی خالق نمی خواهد. 2️⃣ شر امر قیاسی، اضافی و نسبی است در عالم هر چه خدا خلق کرده خیر است؛ نظیر مار، عقرب، سیل، زلزله اما وقتی انسان در مقام مقایسه برمی‌آید و به عنوان مثال انسان را با عقرب، یا زلزله را با کشتن انسان مقایسه می‌کند، مفهومی به نام شر را انتزاع می‌کند؛ در حالی که هر کدام از اینها به جای خود نیکوست و بر اثر مقایسه و نسبت دادن به همدیگر است که مفهوم شر درست می‌شود. پس شر یک امر نسبی، مقایسه‌ای است و حقیقتی مستقل ندارد تا بتوانیم آن را به خدا نسبت دهیم. 3️⃣ شرور اموری وجودی و دارای حقیقت‌اند و با قدرت و علم خداوند تعارضی ندارند وجود شر، مصیبت و بلا در عالم هستی یک واقعیت انکارناپذیر است که همه‌ی انسان‌ها به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در پاسخ به این پرسش که آیا وجود شرور با علم و قدرت الهی ناسازگارند؟ باید عرض کنم شرور دارای اقسامی است: 🅾️ شروری که اکتسابی‌اند اینگونه شرور به دست خود انسان ایجاد می‌شوند مانند اینکه: اگر انسان بهداشت را رعایت نکند بیمار می‌شود. اگر تنبلی کند موفق نمی‌شود پس بیماری و عدم موفقیت ارتباطی به خدا ندارد بلکه بر اثر سوء اختیار خود انسان بوده است 🅾️ شروری که از جانب خداست: از آن جهت که خداوند حکیم است این قسم از شرور هیچ منافاتی با قدرت مطلق و علم بی‌نهایت حضرت حق ندارد زیرا خداوند، قادر، عالم و خیرخواه است فلذا اگر اینگونه امور تحلیل صحیح شود، مشخص می‌گردد که این شرور: ۱. گاهی موجب پرورش روح و تقویت اراده است ۲. گاهی به خاطر رسیدن به کمالات برتر است. ۳. گاهی کفاره‌ی گناهان انسان است‌. ۴. گاهی آزمایش الهی است ۵. گاهی ارتقاء درجه است ♻️بنابراین: بر اساس وجدان، آیات و روایات، شرور اموری هستند حقیقی که برخی از آنان ساخته‌‌ی بشر و برخی نیز از جانب خداست که البته آن دسته از شروری که از جانب خداوند است براساس حکمت بوده و هیچ منافاتی با علم و قدرت الهی ندارد بعلاوه اینکه خداوند در اثر صبر به صابران پاداشها ی نیکو عطا می‌کند. {وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ} 📖۱۵۵/بقره {وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ} 📖۳۵/انبیاء @javadheidari110 🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘 @ramezan_ghasem110
📚 آیا خرید و فروش وام ازدواج جایز است؟ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 سهم زن از ارث شوهر 💠 سؤال: در خانواده ای که ابتدا فرزند و سپس شوهر از دنیا رفته است، سهم الارث زن از شوهر، یک چهارم است یا یک هشتم؟ ✅ جواب: اگر زوج، فرزند یا نوهٔ دیگری ندارد، سهم الارث زوجه، یک چهارم است. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
👈🏼لمس «باسمه تعالی» و «ا...»👉🏼 سوال: لمس کردن «باسمه تعالی» یا «ا...» که به جای کلمه «الله» می نویسند، بدون وضو چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 📚امام خمینی: مس اسمای باری تعالی یا جزئی از آنها - به هر زبان و کیفیتی که نوشته شده باشد - بدون وضو جایز نیست. [1] 📚آیت الله بهجت: «باسمه تعالی» را به دلیل وجود ضمیر (ـه)در آن، نمی توان بدون وضو مس کرد، ولی سه نقطه (...) و «ا...» اشکال ندارد؛ اما اگر حرف «الف» به نیت جزو اسم جلاله نوشته شده باشد، جایز نیست. [2] 📚آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی و مکارم شیرازی: اشکال ندارد (هر چند بهتر است که مس نکنند). [3] 📚آیت الله صافی گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند. [4] -------------- 📚 پی نوشت: [1]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 79. [2]. بهجت، استفتائات، 1، س 257، 258، 688 و 689. [3]. خامنه ای، اجوبة‌الاستفتائات، س 147 و 148؛ سیستانی و مکارم: استفتا. [4]. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 53 و 54. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193. ‎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💅🏻 حکم آرایش هنگام نماز‌چیست؟ 💠 با توجّه به این كه پوشیدن بهترین لباس‌ها 👗👚 و زینت كردن در هنگام نماز سفارش شده است، حكم آرایش 🌹 در موقع نماز (استفاده از لوازم آرایشی و عطر) چیست؟ 🌸 پاسخ: 👕 پوشیدن لباس تمیز و روشن، آراستن ظاهر، خوش بو کردن خود با عطر و انداختن گردن بند در هنگام نماز از مواردی است که به آن سفارش شده است؛ اما درباره‌ی آرایش چهره 🙂 هنگام نماز توصیه ای نرسیده است. 👌🏼 آری، اگر پس از وضو گرفتن و قبل از نماز، خانمی آرایش کرده باشد، نماز خواندن با آن اشکال ندارد ✅؛ مگر آن که لوازم آرایشی مانع رسیدن پوست پیشانی به مهر شود. 🙄 تذکر:البته نامحرم نیز حضور نداشته باشد. ---------------- 📝 احکام مصور – پوشش بانوان – ص ۱۵۱ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠سوال⁉️ با چه نیتی می توانیم تکبیرات مستحب نماز را در حال حرکت بگوییم؟ 🌺اگر بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست یا چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال حرکت قطع کند. اما گفتن ذکر به قصد ذکر مطلق، نه به قصد ذکر نماز، در حال حرکت اشکال ندارد. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢 عدم عمل به نذر قربانی 💠 سوال: 🔷 اگر نذر کرده باشیم گوسفندی را در زمان خاص ذبح کنیم ولی به نذر عمل نکنیم، آیا فقط کفاره کافی است ؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ آیت الله خامنه ای: همین که کفاره عمل نکردن به نذر را بدهید، کافی است. کفاره شکستن نذر عبارت است از اطعام ده فقیر یا پوشاندن آنها و در صورت عدم تمکن، سه روز روزه گرفتن. 🔹اگر صیغه مخصوص نذر* را نخوانده‌اید،اختیار امر با خود شما می باشد و الزامی ندارید. 🔸* صیغه نذر عبارت است از «لله علیّ أن افعل کذا...» و می‌تواند ترجمه آن را بگوید که عبارت است از « براى خدا بر من است كه فلان کار را انجام بدهم». و اگر بگوید: "برای خدا نذر می کنم فلان کار را انجام دهم" بنابر احتیاط واجب باید به آن عمل کند. اما با صرف عبارت "نذر مى کنم"، نذر شرعي محقق نمى شود. ◀️ آیت الله مکارم شیرازی: اگر ضیغه نذر ولو به فارسی خوانده شده و توانایی عمل به آن را داشته اید و عمدا تخلف کرده اید کفاره دارد و احتیاط این است که قضای نذر را نیز به جا آورید. 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: 6z55ypr 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ کد رهگیری : 140102060084 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجاب در مسیحیت و یهودیت ✝️ در آیین مسیح، نه تنها احکام دین یهود در باب حجاب زنان نسخ و نقض نشده، بلکه با شدت و قوت بیشتری دنبال شده است. تفاوت مهمی که میان این دو دین بزرگ الهی وجود دارد آن است که در دین «تجرد» امری مقدس و ممدوح شمرده می‌شود، حال آنکه در شریعت ازدواج، مقدس و مورد تأکید بود. ✝️ مجرد زیستن حضرت مسیح تا پایان عمر به اعتقاد مسیحیان و تجرد پولس پس از مسیحی شدن و سخنان و رساله‌های بزرگان این دین در باب ستایش تجرد و پرهیز از ازدواج عواملی هستند که گرایش به رهبانیت را در این دین توجیه می‌کنند. لذا در این دین بر ضرورت عفاف و رعایت پوشش کامل به منظور کاهش زمینه تحریک و تهییج در جامعه بیش از پیش تأکید و تصریح شده است. ✝️ سیره عملی بانوان مسیحی در طول تاریخ نیز نشان دهنده پایبندی آنان به این مسأله است. تصاویری که از حضرت مریم بانوی مقدس عالم و دیگر زنان مسیحی در دست است، مؤید این مطلب می‌باشد.اما امروزه تحت تأثیر فضای مدرنیستی غرب، حجاب زنان درفرق و ارتدکس تنها در کلیسا و هنگام عبادت مورد تأکید می‌باشد @javadheidari110
📚 قضای روزهٔ کسی که در رمضان از دنیا رفته 💠 سؤال: اگر کسی در ماه رمضان به جهت بیماری یا مسافرت، روزه نگیرد و پیش از پایان رمضان از دنیا برود، آیا قضای روزه های او بر عهدهٔ پسر بزرگ است؟ ✅ جواب: واجب نیست. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا سرمه مانع وضو است؟ ✍️پاسخ: مطابق نظر آیت الله خامنه‌ای (حفظه الله) ، در صورتی که جرم سرمه در ظاهر چشم یا ابرو باشد باید برای وضو و غسل پاک شود . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
☀️ وَإِن یَكَادُ ٱلَّذِینَ كَفَرُوا۟ لَیُزۡلِقُونَكَ بِأَبۡصَـٰرِهِمۡ لَمَّا سَمِعُوا۟ ٱلذِّكۡرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُۥ لَمَجۡنُونࣱ ☀️ سورة القلم 51 ❌ آیه 《و إن یکاد》و چشم زخم ❌⁉️ ✅ خداوند در این آیه ی شریفه می فرماید: 👈نزدیک بود كه كافران با نگاه خود تو را هدف قرار دهند، آن گاه كه آیات قـران را مـى شـنیدند. 🔺 در تفسـیر آیـه آمـده اسـت : 🔻 🔴« لیزلقونک » یعنى تو را با چشم زخم مورد اصابت قرار مى دهند. ✅زلق، یعنى لغزش، و زلَقَهُ یعنى او را از جاى خود لغزاند و دور كرد. ازلاق با چشم نیز یعنى با نگاه پُر و تیز به كسـى تنـد و خشمگینانه نگریستن، به گونه اى كه وحشت آفریند و او را به عقب نشینى از سر تـرس وا دارد. بنابراین معنای آیه چنین میشود:👇 ✅ نزدیک بود وقتى آیات را مى خوانى تو را از موضـعى كه داشتى با شدت خشم و وحشتى كه در نگـاه تنـد و خشـمگینانه شـان بـه تـو بـود، بلغزانند. پس آیه ارتباطی به چشم زخم ندارد. ⭕️دلیل دیگر بر اینكه اصلا در این آیه، سخن از چشم زخم نیسـت آن اسـت كـه چشـم زخم، هنگامى است كه منظره اى خوشایند باشد نه نفرت انگیز! در حالی كه آیه صراحت دارد كه نگاه هاى تند ایشان وقتى بود كه ذكر را می شنیدند، آن هـم بـا خشـم و نفـرت. چنان كه در پى آن او را آماج دشنامها و فحشها و اتهام نارواى دیوانگى مى ساختند. ⭕️ البته چشم زخم حقیقت دارد همانطور که در نهج البلاغه علوی اشاره شده و برای در امان ماندن از چشم زخم، از ذکر شریف " ماشاءالله و لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم "" و یا حرز امام جواد علیه السلام استفاده کرد. 🆔 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال با چه نیتی می توانیم تکبیرات مستحب نماز را در حال حرکت بگوییم؟ ✅اگر بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست یا چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال حرکت قطع کند. اما گفتن ذکر به قصد ذکر مطلق، نه به قصد ذکر نماز، در حال حرکت اشکال ندارد. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
حکم فعالیت در ای امام خامنه ای: بازاریابی شبکه ای اگر بر طبق آئین نامه ورزارت صنعت و معدن باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، اشکال نداشته؛ و در آمد حاصله از آن نیز مانعی ندارد. نکته:در مورد نظر حضرت آقا،شورای نگهبان فقط بند ج و د از قانون مربوطه را (نه همه بندها) تایید کرده ،از طرفی بازاریابی های فعلی طبق نظر شورای نگهبان عمل نمی کنند و سیستم خودشان را انجام می دهند لذا حکم به جواز آن مشکل است. آیت الله سیستانی: در این مورد اظهار نظر نفرموده اند، مقلدین ایشان می توانند با رعایت اعلم فالاعلم باید به مرجع تقلید دیگر رجوع کرده و یا وارد چنین معاملاتی نشوند. آیت الله مکارم: تنها در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه ای و زیر مجموعه ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن جایز نیست. البته ممکن است در طرح های جدید، بعضی از اشکالات این کار برطرف شده باشد ولی هنوز اشکال اصلی که استفاده بازاریاب های بالواسطه می باشد و نوعی اکل مال به باطل است وجود دارد. آیت الله شبیری زنجانی: بازاریابی شبکه ای تنها در صورت وجود همه شرائط ذیل جائز است: 1. معامله در آن واقعی و واجد شرائط صحت باشد. 2. سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری - هر چند با واسطه - پرداخت شود. 3. تمام مراجع قانونی آن را مجاز بدانند و در عمل هم شرکت، قوانین را رعایت کند. 4. فاقد هرگونه مفسده اقتصادی باشد لذا بازاریابی شبکه ای اگر شبیه معاملات شرکت های هرمی مانند گلدکوئیست باشد اشکال دارد. با توجه به توضیحات فوق، شاید مورد کمی از شرکت های این چنینی پیدا شود که ضوابط فوق در مورد آنها موجود باشد لذا توصیه اکید می شود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنا بر این، احتیاط در ترک است. آیت الله وحید خراسانی: بازار یابی شبکه‌ای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمی‌توانید به کسی دیگر رجوع نمائید. آدرس: امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع معاملات و شغلها سوال شماره 1145794. و سایت لیدر: https://www.leader.ir/fa/content/17054/www.leader.ir آیت الله سیستانی، https://www.sistani.org/persian/qa/0840/ آیت الله مکارم، https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=265597&catid=44956 آیت الله شبیری زنجانی، سایت معظم له، http://zanjani.ir/index.aspx?pid=10486 جستجوی عبارت "بازاریابی" آیت الله وحید خراسانی، http://wahidkhorasani.com/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84-%D9%81%D9%82%D9%87%D9%8A/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7/4713_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87%D8%A7%DB%8C 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا نماز قضا در مسافرت باید به صورت کامل خوانده شود؟ ✍️پاسخ: نماز قضا را مى توان در سفر به جا آورد، البته اگر در سفر بخواهد نمازهایى را که در حضر قضا شده است به جا آورد، باید نمازهاى ظهر و عصر و عشاء را چهار رکعتى قضا کند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚 اعمال مستحبی روز عید غدیر 🔶 روزه؛ 💠 غسل؛ (بهتر است غسل ابتدای روز انجام شود) 🔷 نماز؛ ✅ نماز روز عید غدیر مانند نماز صبح، دو ركعت است که در هر ركعت پس از حمد، ده مرتبه سوره توحید،«قُلْ هُوَ اللّٰه» و ده مرتبه «آية الْكُرْسِىّ» و ده مرتبه سوره قدر، «ِانّٰا أَنْزَلْنٰاه» خوانده می شود. ⁉️ نکته: به جماعت خواندن نماز عید غدیر، مشروع نیست. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا درد دل کردن و تعریف کردنِ ناراحتی هایی که از دیگران داریم، غیبت محسوب می شود؟ ✍️پاسخ: غيبت در اصطلاح به معنای بیان کردنِ عیوب دیگران است،‌ در حالیکه اگر متوجه شوند، موجب ناراحتی باشد. درددل کردن هم معمولا بیان کردنِ رفتارهایی است که دیگری انجام داده و از نظر شما کار بدی بوده و ناراحت شده اید. پس قاعدتا نمی تواند بیانِ محاسنِ کسی باشد؛ و بیان عیب هم که غیبت است، در نتیجه درد دل معمولا غیبت محسوب شده و گناه است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
عباراتی که پیامبر ص راجع به امام علی ع فرمودند: 📜 پیامبر اسلام (ص) فرمودند: 🌸 یا علی انت 🔺خلیفتی🔺 فی کل مومن بعدی 📚 صحیح بخاری ،ج ۵، حدیث ۴۴۶۱۱۶ 👤اَلبانی: روایت صحیح است 📚 سنت ابت ابی عاصم ، ص۱۵۱ 👤حاکم نیبشابوری و ذهبی: روایت صحیح است 📚المستدرک، ج۳ ، ص ۱۳۳ 📜پیامبر (ص) میفرمایند : 🌸و هو 🔺ولی🔺 کل مومن بعدی 📚 المستدرک، ج۳، ص ۱۱۰ 📜پیامبر اسلام (ص): 🌸ان هذا 🔺اخی و وصیی و خلیفتی🔺 فیکم 📚 تاریخ طبری،ج۲ ،ص ۶۲ 📚تاریخ ابن اثیر، ج۱ ، ص۴۸۷ ✅تصحیح روایت : 📚کنزالعمال، ج ۱۳، ص ۱۲۸ 📚حاکم نیشابوری در المستدرک، ج ۳، ص ۱۱۳ 📜پیامبر اسلام (ص): 🌸 یا علی، انت 🔺امام🔺 کل مومن و مومنه 📚مناقب خوارزمی، ص ۶۱ 📜پیامبر (ص): 🌸انت 🔺امام🔺 المتقین 📚اسد الغابه ، ابن اثیر، ج۳، ص۱۷۳ 📜پیامبر (ص): 🌸انت 🔺امیر المومنین🔺 📚حلیه الاولیاء ،ابو نعیم اصفهانی، ج ۱، ص۶۳ 📜پیامبر (ص) در روز غدیر: 🌸🔺من کنت ولیه فهذا ولیه🔺 📚فضایل الصحابه، احمد بن حنبل، ج۱۵ برخی میگویند که منظور از "ولی" اینجا دوستی است نه سرپرست! اما ایا به راستی اعلام دوستی تبریک و بعیت دارد؟ خلفیه دوم بعد از اعلام ولایت امام (ع) در خطاب به امام (ع) میگوید: 📖فَلَقِيَهُ عُمَرُ بَعْدَ ذلك فقال له هنياء يا بن أبي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ وَأَمْسَيْتَ مولي كل مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ 🇮🇷عمرگفت: مبارک باشد بر تو ای ، تو اكنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستی 📚 البداية والنهاية، ج 7، ص 350، 📖فقال عمر بن الخطاب: هنيئا لك يا ابن أبي طالب أصبحت اليوم ولي كل مؤمن. 🇮🇷 عمرگفت: مبارک باشد بر تو ای ، تو اكنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستی. 📚 البدایه النهایه ، ابن کثیر دمشقی، ج ۷، ص۱۵۰. 📖فقال عمر بن الخطاب بخ بخ لك يا بن أبي طالب أصبحت مولاي ومولي كل مسلم فأنزل الله اليوم أكملت لكم دينكم. 🇮🇷عمر گفت: تبريک، تبريک ای پسر ابوطالب، تو اكنون مولای من و مولای هر مسلمانی، سپس اين آيه نازل شد: امروز دين شما را كامل كردم. 📚الخطيب البغدادی، تاريخ بغداد، ج 8، ص 289، 📜امام استدلال کرد به واقعه : امام مردم را قسم داد و گفت ایا پیامبر در روز چنین و چنان نگفت؟ و قام الناس کثیرا تعداد زیادی از مردم بلند شدند و گفتند بله! 📚البدایه و النهایه، ابن کثیر دمشقی، ج ۵ ، ص ۲۳۰ 📚اسد الغابه، ابن اثیر، ج ۴ ،ص۲۸ 📚مسند احمد بن حنبل، ج۴، ص ۳۷۰ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻فرارسیدن عید سعید غدیر بر امام زمان عجل الله فرجه و همه محبین امیرالمؤمنین علیه السلام مبارک باد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
‼️نخواندن سوره پس از الحاق به نماز جماعت 🔷س ۶۰۹۱: اگر در باشد و ما در رکعت دوم و یا اول باشیم و وقت برای خواندن نباشد، چه وظیفه ای داریم؟ اگر سوره بخوانیم و خود را در سجده به امام برسانیم، نماز به صحیح است؟ ✅ج: اگر بدانید چنانچه سوره را بخوانید در ركوع به امام نمى‏رسید، بايد سوره را نخوانید و اگر خواندید و به رکوع نرسیدید نماز فرادا می شود. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢 احکام عقیقه 1️⃣ . ذبح عقیقه برای فرزند پسر و دختر مستحب مؤکد است. 2️⃣. عقیقه باید گوسفند یا گاو یا شتر باشد. 3️⃣. مستحب است براي پسر، حیوان نر و برای دختر، ماده باشد. 4️⃣. مستحب است عقيقه روز هفتم ولادت انجام شود. 5️⃣. صدقه دادن پول عقيقه کفايت از عقيقه نمي کند. 6️⃣. تفاوت نمي کند گوشت عقيقه به صورت خام يا پخته تقسيم شود. 7️⃣. اگر گوشت عقيقه پخته شود، جمعی از مؤمنين (حداقل ده نفر، اگر بيشتر باشند افضل است ) دعوت شوند و پس از غذا براي فرزند دعا کنند. [1] 8️⃣. خوردن گوشت عقيقه براي چند نفر کراهت دارد (بنابراحتياط): 1- کسی که عقيقه مي کند. 2-کسی که عقيقه برای او است. 3- نان خورهای آن ها. [2] 🔺 1.برگرفته از تحریر الوسیله ج 2 ص 331 🔺2. استفتا از سایت آیت الله مکارم کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 دریافت مبلغ اضافی پس از انجام معامله 💠 سؤال: اگر کالایی پس از انجام معامله، افزایش قیمت داشته باشد آیا دریافت ما به التفاوت قیمت آن از مشتری، جایز است؟ ✅ جواب: جایز نیست. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢 تغییر سال خمسی‌ 💠 تغییر دادن زمان سال خمسی به صورت ذیل جایز است: ❇️ الف. اگر فرد بخواهد سال خمسی خود را عقب بیندازد، مثلاً سال خمسیش اوّل فروردین بوده و بخواهد آن را اوّل تیرماه قرار دهد، باید اوّل فروردین، خمس مالش را پرداخت کند؛ سپس با فرا رسیدن اوّل‌ تیرماه نیز ‌خمس در‌آمد سه ماه اخیر ‌را بپردازد؛ با این کار، سال خمسی فرد تغییر می‌کند. ❇️ ب. اگر فرد بخواهد سال خمسی‌اش را زودتر قرار دهد، مثلاً از اوّل فروردین به اوّل دی‌ماه تغییر دهد، باید اوّل دی‌ماه یعنی سه ماه زودتر خمس مجموع درآمدهایش را بپردازد تا سالش عوض شود. 🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: استفتاء: wkmwkkz کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا تغییر جنسیت از نظر اسلام مشکل دارد؟ ✍️پاسخ: به طور کلی عملی که تحت عنوان تغییر جنسیت انجام می شود، به خودی خود جنسیت افراد را تغییر نمی دهد؛ ولی اگر از راه های علمی و عرفی اطمینان آور، ثابت شود که اعضا و اندام ظاهری، خلاف جنسیت واقعی است، در این صورت اقدام به تبدیل و تطبیق اعضای ظاهری با جنسیت واقعی فی نفسه جایز است، همچنین در صورتی که جنسیت واقعی ــ حتی با آزمایش های علمی ــ ثابت نشود و متقاضی تغییر، در وضعیت اضطرار شدید روحی باشد، جواز عمل مزبور فی نفسه بعید نیست و در غیر این دو صورت عمل تغییر جنسیت، جایز نیست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی