📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: در چه مواردی ، شخص نمازگزار باید سجده سهو بجا آورد؟
✍️پاسخ: برای سه چیز بعد از سلام انسان باید دو سجده سهو نماید :
1️⃣در بین نماز سهوا حرف بزند
2️⃣یک سجده را فراموش کند
3️⃣در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت
🔸در جاهاییکه احتیاط واجب است سجده سهو بجا آورد :
1️⃣در جائیکه که نباید را سلام دهد سهوا سلام دهد.
2️⃣تشهد را فراموش کند اول قضای تشهد فراموش شده را انجام می دهد و بعد سلام داده و سجده سهو انجام می دهد.
🔸 احتیاط مستحب است برای نشستن و ایستادن بی جا بلکه برای هر زیادی و نقصی در نماز سجده سهو بجا آورد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
حکم فعالیت در #بورس:
امام خامنه ای:
به طور کلی، فعّالیّت در بورس داخلی، اگر بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده باشد انجام بگیرد، محکوم به صحّت و حلیّت است.
اما بورس خارجی صور مختلف دارد، اگر تحت یکی از عقود اسلامی قراردادی منعقد نشود و یا بر اساس آن عمل نشود، یا اینکه مخالف مقررات نظام باشد، جایز نیست.
آیت الله سیستانی:
با توجه به اینکه در خرید و فروش #سهام بورس، خریدار از اوصاف، خصوصیات و جزئیات این معاملات بی اطلاع است، این معاملات بی اشکال نیست؛ مقلدین ایشان می توانند در این مسأله به مجتهد جامع الشرائطی که بعد از ایشان اعلم است مراجعه کرده و به نظر وی عمل نمایند.
البته در سهام بانکها اگر مشتمل بر ربا باشد (مانند اخذ دیرکرد) خرید سهام و بقای در آن شرعا حرام است.
آیت الله مکارم:
بورس هرگاه مربوط به سهام کارخانه ها یا مراکز اقتصادى دیگر باشد که وجود خارجى دارند، و مقدار سهم و قیمت آن کاملا روشن باشد، مانعى ندارد.
آیت الله شبیری زنجانی:
در #معاملات بورس آگاهی به خصوصیات لازم نیست و همین که خریدار بداند سهمی از سرمایه شرکت معینی که شامل زمین ساختمان ماشین آلات و.. را خریداری می کند کافی است و صحیح است.
آیت الله وحید خراسانی:
چنانچه شرایط شرعی خرید و فروش رعایت شده و سهام ما به ازاء دارد یعنی با خریدن آن سهمی از سهام یک عین خارجی خریداری می شود مانعی ندارد و در صورتی که مطلب ذکر شده احراز نگردد معامله باطل است.
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚 خواندن نماز قضای یقینی و احتیاطی در نماز جماعت
💠 سؤال: گاهی اوقات مردم در مساجد نمازهای قضا را به جماعت می خوانند، امام جماعت هم یا نماز قضای یقینی و یا احتیاطی می خواند، آیا به این صورت صحیح است؟
✅ جواب: اگر امام، نماز قضای یقینی می خواند، اقتدای مأمومینی که نماز قضای یقینی یا احتیاطی می خوانند، اشکال ندارد؛ ولی اگر امام نماز قضای احتیاطی می خواند، در صورتى مأموم میتواند اقتدا کند که نماز او نیز احتیاطی و جهت احتیاطش با امام یکى باشد؛ البته باید توجه داشت که اتصال در نماز جماعت از طریق کسی که نماز قضای احتیاطی می خواند، حاصل نمی شود.
#احکام_نماز_جماعت
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: چرا خواندن قرآن در سجده و رکوع کراهت دارد؟
✍️پاسخ:در احكام عبادى، بايد علت و حكمت حكم را از آيات قرآن و روايات معصومين(عليهم السلام) جست و جو كرد. در آيات و روايات، علت و حكمت اين حكم به نظر نرسيد و تنها در روايات از خواندن قرآن در ركوع و سجود نهى شده است و اين با توجه به قرائنى كه در روايات هست نهى كراهتى مى باشد.
🔸 از جمله اين روايات: حضرت على(عليه السلام)مى فرمايد: «هفت نفر نبايد قرآن بخوانند، ركوع كننده و سجده كننده در نماز، كسى كه در دستشويى است، كسى كه در حمام است، شخص جنب، زنان حائض و زنان نفساءو زائو .
🔹در نتیجه فلسفه نهی این کار برای کسی روشن نخواهد بود، بلکه یک مسله تعبدی است .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
♻️ کمترین میزان گفتن اذکار نماز چیست؟
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💬سوال: آیا شستن داخل بینی، لب و چشم در وضو لازم است؟
پاسخ:
❇️شستن داخل بینی و مقداری از لب و چشم که هنگام بستن دیده نمی شوند، واجب نیست؛ ولی برای آنکه یقین کند از جاهایی که باید شسته شود چیزی باقی نمانده، واجب است مقداری از آنها را هم بشوید. [1]
توجه🚨
شکاف ها و ترک هایی که گاهی در دست ها به وجود می آید، اگر به گونه ای باشد که داخل آن دیده شود، شستن آن لازم است؛ و گرنه رساندن آب به آن لازم نیست. [2]
﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏
🍁پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 242؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 4؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 435؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 239؛ صافی،جامع الاحکام، با استفاده از س 91.
[2]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 15؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م 86؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، ص 38، م 84؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 98.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 156.
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
〰〰〰🖍
〰〰🖍
〰🖍
🖌 فراموشی #تشهد☝️
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: من تعداد نماز های قضام یادم نیست چه باید بکنم؟
✍️پاسخ: كسى كه چند نماز از او قضا شده و شماره آنها را نمى داند، مثلًا نمىداند دو نماز بوده يا سه نماز، كافى است مقدار كمتر را بخواند ( البته اگر هیچ احتمالی نمی دهد آن مقدار که یقین دارد را بخواند و در مورد مشکوک وظیفه ای ندارد ) امّا اگر قبلًا شماره آنها را مىدانسته، ولى به واسطه سهل انگارى فراموش كرده، احتياط واجب آن است كه مقدار بيشتر را بخواند، ولی اگر اتّفاقاً فراموش کرده است اگر مقدار کمتر را بخواند کفایت مى کند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠 نیت نماز های مستحبی بعد از وقت
♻️ سوال:
1-اگر نافله یومیه را بعد از وقت بخوانیم به چه نیتی باید خواند؟
2-اگر نمازهای دیگر مثل اول ماه و... که در مفاتیح آمده در وقت مقرّر نخوانده باشیم باید به چه نیتی بخوانیم؟
✍🏻 پاسخ:
⬅️ آیت الله خامنه ای:
1) اگر نافله یومیه را در وقت خود نخواندید، مستحب است آن را قضا نمایید. بله خواندن نافلهی ظهر و عصر پس از ادای نماز ظهر و عصر و در وقت نافله بنابر احتیاط (واجب) باید به قصد قربةً الی الله، بدون قصد ادا و قضا به جا آورده شود.
2) نمازهای مستحبی که دارای وقت خاصی است را مستحب است قضا نمایید هرچند احتیاط مستحب این است آن را به قصد احتمال مطلوبیت بخوانید.
⬅️ آیت الله مکارم:
1و2- خواندن نوافل و سایر نمازهای مستحبی در غیر زمانی که وقت ادای آنهاست، باید به نیت قضا باشد، و در موارد مشکوک به نیت «مافی الذمه» و منظور از مافی الذمه در مورد نوافل ماموربه واقعی است خواه قضا باشد یا اداء.
⬅️ نکته: قصد رجاء در موردى است که مکلف عمل را به احتمال اینکه او را به خدا نزیک مى کند انجام مى دهد.
--------------
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 6zr9pg7.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9906040109.
#احکام_نماز
#نماز_قضا
➖➖➖
📎 #احکام
📎 #احکام_نماز
📎 #نماز_مستحبی
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
*✾﷽✾ ═══════💎💎══*
*🔰احڪـ🔎ــام مسجــ🕌ـــد*
❓حڪم بردن وسایل نجس به مسجد🤔😒
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠آرام ایستادن پس از رکوع💠
⁉️سوال: آیا #آرام ایستادن #پس از #رکوع واجب است؟
✅پاسخ:
🖌بعد از تمام شدن ذکر رکوع نمازگزار باید راست بایستد و بعد از آرام گرفتن بدن، به سجده برود و اگر به عمد، این کار را ترک کند(پیش از ایستادن یا قبل از آرام گرفتن بدن به سجده برود) نمازش باطل است. [1]
✍🏽آیت الله سیستانی: بعد از تمام شدن ذکر رکوع باید راست بایستد و بنابر احتیاط واجب پس از آرام گرفتن بدن به سجده رود و اگر به عمد پیش از ایستادن به سجده رود، نمازش باطل است. همچنین بنابر احتیاط واجب اگر به عمد پیش از آرام گرفتن بدن به سجده رود، نمازش باطل است. [2]
➖➖➖➖➖➖
📕پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1040؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، القول فی الرکوع، م 8، ص 310؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، الرکوع، قبل از م 1، الرابع؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1005؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، قبل از م 638 و المسائل المنتخبه، بعد از م 297؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 248 و هدایه العباد، ج1، م 792.
[2]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1027.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 101.
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول، تأثیر پذیرفته است؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول: کسی که آموزههای قرآن را مورد تدبر قرار دهد، به این نکته رهنمون میشود که قرآن آمده است تا تأثیرگذار باشد و با عادات و رسوم جاهلی مبارزه کند نه آنکه تأثیرپذیر باشد.
«هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون»؛ «او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيينها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند!». (1)
نکته دوم: از بررسی و مطالعه قران فهم میشود، فرهنگ قرآن ،هیچ شباهتی با فرهنگ زمان خود ندارد چه رسد به تأثیر پذیرفتن از آن.
مبارزه قرآن با بتپرستی، ارتقاء جایگاه زنان، بیان آدابورسوم زندگی و... نمونه ی کوچکی از سنخیت نداشتن فرهنگ قرآن بافرهنگ زمانه هست.
نکته سوم: مهمترین دلیل طرفداران تأثیرپذیری قرآن، عربی بودن آن هست که در این مورد نکاتی تقدیم میشود:
الف: چون مخاطب اولیه قرآن کریم، عربزبان بودند، باید برای ایجاد تفاهم، از این لسان استفاده شود ولی استفاده از لفظ، نشانگر پذیرفتن بار محتوایی آن نیست. (مجارات در لفظ).
ب: مخاطب قرار گرفتن عرب به معنای اختصاصی بودن رسالت پیامبر نیست بلکه رسالت ایشان، جنبه ی عمومی دارد و همه ی انسانها و همه ی زمانها را فرامیگیرد. «هُدىً لِلنَّاس»، « لِلْعالَمينَ نَذيرا». ( (2)
ج : در قرآن، اگر از شتر یا از نعمتهای آخرت و بهشت و باغ یادشده؛ بر معیارهایی تنظیم یافته تا برای همگان مایه عبرت یا ترغیب و تشویق باشد. شتر و عجایب خلقت آن، چیزی نبوده که تنها در محدوده جزیرةالعرب مطرح باشد. شتر در همه نقاط زمین و برای همه، اعجابانگیز بوده و نعیمهای موعود همیشه و برای همه تشویق آفرین است، نه تنها برای عرب و در محدوده جزیره. (3)
پینوشتها :
1. توبه /33
2. آل عمران/96 و فرقان/1
3.نقد شبهات پیرامون قرآن ، محمدهادی معرفت ، ص 149
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110