▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🔻امام رضا«علیهالسلام» به عبدالعظیم نوشتند:
بسماللهالرحمنالرحیم
ای عبدالعظیم!
سلام مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو:
در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند
و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بیفایده فراخوان و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرّب به خدا و من و دیگر اولیاء او است.
دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کردهام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سختترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.
به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت«علیهمالسلام» نیز بیبهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم.
اختصاص شیخ مفید، ص۲۴۱
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
@abolhasanmahdavi
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📆۱۵شوال؛ سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی"علیهالسلام" تسلیت.
🔻شخصی خدمت امام هادی"علیهالسلام" آمد، حضرت فرمودند: کجا بودی؟ گفت: کربلا بودم و از زیارت امام حسین"علیهالسلام" خدمت شما آمدهام.
🔸وقتی حضرت متوجه شدند او اهل شهر ری است، فرمودند: اگر حضرت عبدالعظیم"علیهالسلام" را زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که امام حسین"علیهالسلام" را زیارت کرده است.
🔹در این روایت قید شب جمعه وجود ندارد، صِرف زیارت آن بزرگوار را معادل زیارت کربلا یاد کردهاند.
@abolhasanmahdavi
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
#حکم_شرعی
#کفایت_یک_غسل_از_غسل_های_متعدد
سوال: اگر شخصی چند غسل واجب به ذمّه داشته باشد؛ آیا انجام یک غسل به نیّت یکی از آن ها، کفایت از بقیه غسل ها می کند؟
امام خمینی (ره):
می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر در میان آن ها غسل جنابت باشد و فقط همان (جنابت) را نیّت نماید کفایت از سایر غسل ها می کند.
(تحریرالوسیله، 1408هـ ق، ج1، ص 44، م 22
العروة الوثقی، ج1، ص 220 و 221 م 15)
آیت الله اراکی (ره):
می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر نیّت یکی از آن ها را بکند در غیر غسل جنابت، بنابر اقوی کفایت از سایر غسل ها نمی کند.
(العروة الوثقی، ج1، ص 221، م 15، پاورقی1
زبدة البیان، 1373، ص44، م 7)
آیت الله بهجت (ره):
کفایت می کند.
(وسیلة النجاة 1423 هـ ق، ج1، ص 65، با استفاده از م 221 (22)
استفتائات، ج1، ص 213 و 214، با استفاده ا زس 753 و 754)
آیت الله تبریزی (ره):
کفایت می کند.
(منهاج الصالحین، 1426هـ ق، ج 1، ص 58، م 211
توضیح المسائل، 1383 ، ص 62، م 395)
آیت الله خامنه ای (دام ظلّه):
اگر به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد کفایت می کند و اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد و به نیّت آن غسل کند، از بقیه غسل ها هم کفایت می کند اگر چه احتیاط این است که همه آن ها را نیّت نماید.
(اجویة الاستفتائات، 1384 ص 38، س 187
آیت الله خوئی (ره):
کفایت می کند.
(منهاج الصالحین، 1410هـ ق، ج1، ص 54 م 211 و ص 38، م 141
العروة الوثقی، ج1، ص 209، م 15)
آیت الله سیستانی (دام ظلّه):
بسمه تعالی. ج- کفایت می کند.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه):
کفایت می کند.
(توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 93، م 395
المسائل الشرعیه 1428 هـ ق، ص 88، م 395)
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):
می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد، به قصد آن غسل کند، غسل های دیگر ساقط می شود و اگر در بین آن ها غسل جنابت نباشد، در کفایت آن از غسل های دیگر مشکل است. (یعنی: مقلّد در این مسأله می تواند به فتوای مجتهد دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کند.)
(توضیح المسائل، 1385، ص 79، م 395
هدایة العباد، 1416 هـ ق، ج1 ص 36، م 212)
آیت الله فاضل لنکرانی (ره):
کفایت می کند.
(العروة الوثقی مع تعلیقات، 1422 هـ ق، ج1، ص 200، م 15)
آیت الله گلپایگانی (ره):
می تواند به نیّت همه آن ها یک غسل به جا آورد ولی اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد، به قصد آن غسل کند، غسل های دیگر ساقط می شود و اگر در بین آن ها غسل جنابت نباشد، در کفایت آن از غسل های دیگر مشکل است. (یعنی: مقلّد در این مساله می تواند به فتوای مجتهد دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کند.)
(توضیح المسائل، 1414 هـ ق، ص 66 م 395
هدایة العباد، 1413هـ ق، ج1، ص 44، م 212)
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه):
آری کفایت می کند.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه):
اگر در بین آن ها غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل کند غسل های دیگر ساقط می شود اما اگر غیر جنابت را نیّت کند کفایت از سایر غسل ها نمی کند.
(توضیح المسائل، 1386، ص 66، م 390
التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، ص 63)
آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه):
کفایت می کند.
(توضیح المسائل، 1383، ص 260، م 395
منهاج الصالحین، 1386، ج2، ص 63 م 211)
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
#عکس_نوشت
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔶آموزش احکام نماز / نیت
#موشن_گرافی
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌷 جهان کرونایی و سئوالی که اندیشمندان پاسخ میدهند؛ قرار دادن علم در مقابل دین مغالطه است
🔹جواد حیدری، کارشناس عقاید و کلام مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی:
📝 مرسلات: dte.bz/N9gkj
📝 خبرگزاری تسنیم: tn.ai/2277847
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
#قرائت_سوره_های_سجده_دار
قرائت سوره سجده دار برای جنب:
آيا خواندن همه آیات سوره هایي که سجده واجب دارند به حائض و جنب حرام است یا فقط آیه سجده؟
سورههائی که سجده واجب دارند:
1. سورة 32 قرآن " الم تنزيل (سجده)" : آية 15
2. سورة 41 "حم سجده ( فصلت)" : آية 37
3. سورة 53 "النجم" : آية آخر
4. سورة 96 " إقرا (العلق)" : آية آخر
امام خمینی (رحمة الله علیه): خواندن سورهاي كه سجده واجب دارد؛ حرام است اگرچه يك حرف از اين چهار سوره (حتي بعض از «بسم الله الرحمن الرحيم») را نيز بخواند.(تحريرالوسيله، ج1، ص39، القول فی احکام الجنب، الخامس و ص 46، القول فی احکام الحائض،توضيح المسائل، ص46، م 355 و ص 57، م 450)
آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی): خواندن خصوص آیهای که سجده واجب دارد، حرام است، ولي خواندن ساير آيات از اين سوره ها اشكال ندارد.(اجوبةالاستفتائات، ص38، س199)
آیت الله سیستانی (دام ظله العالی): خواندن آیهای که سجده واجب دارد حرام است و احتياط مستحب آن است که سایر آیات این چهار سوره یا بعض از «بسم الله الرحمن الرحيم» را هم نخواند.(العروةالوثقي مع تعليقه، ج1، ص216، ما يحرم عليالجنب، الخامس توضيحالمسائل جامع، ص144، م427، مورد هفتم از محرمات)
آیت الله شبیری (دام ظله العالی): خواندن آیهای که سجده واجب دارد حرام است، بلکه بنابر احتياط خواندن آيات ديگر يا قسمتی از يک آيه از سورههای سجده نيز جايز نيست.(توضيح المسائل، ص 83، م 393، مورد پنجم و ص 95، م 456)
آیت الله صافی (دام ظله العالی): خواندن آيه ای که سجدة واجب دارد؛ حرام است و اگر يک حرف از اين چهار آيه را هم بخواند، حرام است و احتياط مستحب آن است که آيات ديگر سورة سجده دار را نيز نخواند.(هدايةالعباد، ج1، ص32، م181 و 182، الخامس و ص 43، م 245،توضيحالمسائل، ص73، م361 و ص 90، م 456)
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی): خواندن آیه ای که سجده واجب دارد حرام است و احتياط مستحب آن است که تمام سوره، حتّي بعض از «بسم الله الرحمن الرحيم» را هم نخواند.(العروة الوثقي مع تعليقات، ج1، ص223، فیما يحرم علي الجنب، الخامس و ص 259 و 160، فی احکام الحائض، الثالث توضيح المسائل، ص72، م370)
آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی): خواندن سوره اي كه سجدة واجب دارد؛ حرام است و اگر يك حرف را به قصد يکی از اين چهار سوره هم بخواند، حرام است.(التعليقات علي كتاب العروةالوثقي، ص56، ما يحرم علي الجنب،)
آیت الله مظاهری (دام ظله العالی): خواندن هر يك از آياتى كه سجده واجب دارد بر جنب حرام است
آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی): خواندن آیهای که سجده واجب دارد، حرام است و بنابر احتياط واجب از خواندن بقیه اين چهار سوره حتي از خواندن «بسم الله الرحمن الرحيم»، بلكه بعض آن به قصد اين سورهها نيز خودداري كند.
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
#حدیث_قدسی
خدای تعالی وحی نمود بر حضرت داود (ع) که: ای داود! من پنج چیز را در پنج چیز قرار داده ام، ولی مردم آنها را در پنج چیز دیگر می جویند و نمی یابند.
علم حقیقی را در گرسنگی و تلاش و کوشش قرار داده ام، ولی مردم آن را در سیری و راحتی می جویند و نمی یابند.
عزّت را در اطاعت از خودم نهاده ام ولی مردم آن را در خدمت به سلاطین طلب می کنند و نمی یابند.
بی نیازی را در قناعت قرار داده ام، ولی مردم آن را در مال زیاد می جویند و نمی یابند.
رضایت خودم را در نارضایتی نفس نهاده ام، ولی مردم آن را در رضایت نفس طلب می کنند و نمی یابند.
و راحتی و آسایش را در بهشت قرار داده ام، امّا مردم آن را در دنیا می جویند و نمی یابند.
متن حدیث:
أَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَی دَاوُدَ ع یَا دَاوُدُ- إِنِّی وَضَعْتُ خَمْسَةً فِی خَمْسَةٍ- وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی خَمْسَةٍ غَیْرِهَا فَلَا یَجِدُونَهَا- وَضَعْتُ الْعِلْمَ فِی الْجُوعِ وَ الْجَهْدِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی الشِّبَعِ وَ الرَّاحَةِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَضَعْتُ الْعِزَّ فِی طَاعَتِی- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی خِدْمَةِ السُّلْطَانِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَ وَضَعْتُ الْغِنَی فِی الْقَنَاعَةِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی کَثْرَةِ الْمَالِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَ وَضَعْتُ رِضَایَ فِی سَخَطِ النَّفْسِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی رِضَا النَّفْسِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَ وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا فَلَا یَجِدُونَهَا.
پی نوشت:
عوالی اللآلی ، جلد 4 ، صفحه 61 - دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ /۲۶- بحارالانوار، ج۷۵، ص ۴۵۳
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
#حکم_شرعی
#پاک_کنندگی_زمین
١٨٣ زمين با سه شرط، کف پا و ته کفش نجس را پاک مىکند:
اول: آنکه زمين پاک باشد.
دوم: آنکه خشک باشد.
سوم: آنکه اگر عين نجس مثل خون و بول، يا متنجس مثل گلى که نجس شده در کف پا و ته کفش باشد، به واسطه راه رفتن يا ماليدن پا به زمين برطرف شود.
و نيز زمين بايد خاک يا سنگ يا آجر فرش و مانند اينها باشد، و با راه رفتن روى فرش و حصير و سبزه، کف پا و ته کفش نجس پاک نمىشود. و اگر به واسطه غير راه رفتن نجس شده باشد، پاک شدنش به واسطه راه رفتن اشکال دارد.
١٨٤ پاک شدن کف پا و ته کفش نجس، به واسطه راه رفتن روى آسفالت و روى زمينى که با چوب فرش شده، محل اشکال است. بلکه پاک نشدن اقوى است.
١٨٥ براى پاک شدن کف پا و ته کفش، بهتر است پانزده قدم يا بيشتر راه بروند، اگر چه به کمتر از پانزده قدم يا ماليدن پا به زمين، نجاست برطرف شود.
١٨٦ لازم نيست کف پا و ته کفش نجس، تر باشد. بلکه اگر خشک هم باشد به راه رفتن پاک مىشود.
١٨٧ بعد از آنکه کف پا و ته کفش نجس به راه رفتن پاک شد، مقدارى از اطراف آن هم که معمولا به گل آلوده مىشود، اگر زمين يا خاک به آن اطراف برسد، پاک مىگردد.
١٨٨ کسى که با دست و زانو راه مى رود، اگر کف دستيا زانوى او نجس شود، پاک شدن دست و زانوى او به وسيله راه رفتن، محل اشکال است. و همچنين استته عصا و ته پاى مصنوعى و نعل چهار پايان و چرخ اتومبيل و درشکه و مانند اينها.
١٨٩ اگر بعد از راه رفتن ذرههاى کوچکى از نجاست که ديده نمىشود در کف پا يا ته کفش پا بماند، بايد آن ذرهها را هم برطرف کرد، ولى باقى بودن بو و رنگ اشکال ندارد.
١٩٠ توى کفش و مقدارى از کف پا که به زمين نمىرسد به واسطه راه رفتن پاک نمىشود، و پاک شدن کف جوراب به واسطه راه رفتن پاک نمی شود
پی نوشت:
رساله امام خمینی مسائل183تا190
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
audio_2020-06-11_10-11-53.ogg
928.3K
❎اگر خداوند میداند پایان چه هست چرا اختیار قرار داده و چرا جهنمی وجود دارد?
🎙استاد حیدری
♻️شبهات #اعتقادی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
اگه قصاصِ قاتل لازمه چرا پدری که فرزندانش رو به قتل برسونه قصاص نمیشه؟ چرا پدری که فرزندانش رو به قتل برسونه قصاص نمیشه ولی اگه مادری فرزندش رو بُکشه قصاص میشه؟ پس ازاین به بعد هرپدری حرصش گرفت بچشو میکشه چون دلش قرصع اعدام نمیشه
🌺 پاسخ:
نکته مهم و کلی نسبت به دستورات الهی این است که می دانیم این دستورات از ناحیه خداوند عالم و حکیم صادر شده است، او به خلق خود و سعادت آنها عالمتر است و لطف او باعث می شود که بهترین دستورات را صادر کند و چه بسیار در بیان دستورات خود، فلسفه احکام را بیان نکرده است.
🌸ادب بندگی در اطاعت است، گرچه فلسفه یک حکم را کاملا ندانیم. دستورات خداوند را بواسطه روحیه بندگی انجام می دهیم و نه لزوما برای رسیدن به منافع آن.
🍀امام رضا (علیه السلام) میفرماید: همانا، چنین یافتیم که هر آنچه را که خدای تبارک و تعالی حلال فرموده صلاح و بقای بندگان در آن بوده است و به آن احتیاج دارند و بی نیاز از آن نیستند و در آنچه حرام نموده است نیازی برای بندگان به آن نیافتیم، بلکه مایه فسادی است که ایشان را به سوی نابودی و هلاکت سوق می دهد .(1)
✍️اما در این موضوع چند نکته به ذهن می رسد:
🔹این تخفیف در مجازات برای پدر در روایات نقل شده است و در قانون جزاء هم آمده است، البته با توجه به این روایات و سایر ادله، بحثی بین فقهاء مطرح است که اگر این قتل جنبههای عمومی و یا سیاسی پیدا کند آیا به قصاص پدر منجر خواهد شد یا نه؟ هر چند اندک اما بعضی فقها به قصاص پدر در بعضی شرایط نیز قائل هستند.(2)
♨️نفی مجازات قصاص از پدری که دختر یا پسر خود را کشته است به معنای نفی سایر مجازات ها نیست. مجازاتهای عمومی مثل تعزیر، دیه و کفاره باقی هستند. تعزیر پدر سه تا ده سال زندان می تواند باشد و کفاره جمع یعنی دو ماه پیاپی روزه گرفتن، شصت فقیر را طعام دادن، و برده آزاد کردن و پرداخت دیه بر عهده او است.
🔻اگر چه فقط قصاص از پدر منتفی شده است اما معنایش این نیست که پدر حق دارد فرزند خود را بکشد و یا برای او گناه نداشته باشد، از نگاه حقوقی پدر صاحب دم و ولی فرزند خود است. قصاص از کسی که این جایگاه حقوقی را دارد و گویا خون خودش را ریخته است، نفی شده است و البته در بقای بقیه افراد خانواده، زنده نگه داشتن پدر نقش مهمی دارد.
✍️ به این اتفاق خاص و کشته شدن این دخترخانم اگر نگاه نکنیم، قتل عزیزترین اشخاص یعنی قتل فرزند ممکن است بخاطر خطای فاحش فرزند باشد. یک حکم کلی را نباید با یک قضیه خاص معنا کرد.
در قرآن کریم قصاص مایه حیات بیان شده است. و لکم فی القصاص حیات یا اولوا الالباب(3)
💥 نفی مجازات قصاص از پدر که مطمئنا در شرایط بسیار خاص و یا غلبه غضب و احساسات در یک لحظه خاص صورت گرفته است، شیوع این مدل قتل را در جامعه در پی نخواهد داشت. این تخفیف مشوقی برای پدران نیست که فرزندان خود را بکشند. این قتل در شرایط خاص صورت می گیرد و مطمئنا پشیمانی بعد از آن برای پدر خواهد بود.
پي نوشت ها:
1) شیخ حرّ عاملى، وسائل الشیعه، ج 25، ص 51، 1409ق.
2). مجله فقه مقارن، شماره 2،پاييز و زمستان 1392،صفحه 91-110
3) سوره بقره، آیه 179.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo 👈
#اعتقادی
📚 فاصله در نماز جماعت
💠 سؤال: در نماز جماعت فاصله نمازگزاران در موارد زیر تا چه مقدار به صحت جماعت ضرر نمی زند؟
الف) فاصله محل سجده مأموم با محل ایستادن امام.
ب) فاصله محل سجده مأموم در هر صف با محل ایستادن مأموم در صف جلوتر که بواسطه او به امام متصل است.
ج) فاصله محل ایستادن مأموم با مأموم دیگری که به واسطه او از سمت راست یا چپ به جماعت متصل می شود.
✅ جواب: در همه موارد یاد شده فاصله تا حدود یک متر، اشکال ندارد.
#احکام_نماز_جماعت #فاصله_نمازگزاران
🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
#عکس_نوشت
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔶آموزش احکام نماز / قرائت ۳
#موشن_گرافی
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
✍️ آنتون چخوف(پزشک و داستان نویس مشهور روسی):
✳️ درستترين شكل دوست داشتن، آن است كه شما چگونه با یک فرد رفتار میكنيد؛ نه اينكه درباره وی چه احساسی داريد.
⁉️با خانواده و اطرافیان و سایرین چگونه رفتار می کنیم؟
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🌺رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَن صَلّى عَلَيَّ مَرَّةً فَتَحَ اللّهُ عَلَيهِ بابا مِنَ العافِيَةِ .
🍀پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس يك بار بر من صلوات فرستد، خداوند درى از عافيت به رويش بگشايد.
📚ميزان الحكمه ج 7 ص 475
🌹اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
@Farsna(10).mp3
1.04M
🎙عاقبت بداخلاقی...آیتالله ناصری
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
قرآن کریم ۹ آرزویی که انسان بعد از مرگ می کند را بیان فرموده است :
۱- *يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا*
ﺍی ﮐﺎﺵ خاک می بودم .
(ﺳﻮﺭة النبأء 40)
۲- *يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي*
ﺍی ﮐﺎﺵ برای آخرت خود چیزی پیش می فرستادم. ( ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺠﺮ 24 )
۳- *يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ*
ﺍی ﮐﺎﺵ نامه اعمالم به من داده نمی شد.
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﺤﺎﻗﺔ 25)
۴- *يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا*
ﺍی ﮐﺎﺵ فلان انسان را به دوستی نمی گرفتم.
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 28 )
۵- *يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا*
ﺍی ﮐﺎﺵ از الله
و رسولش صلی الله علیه و علی آله و سلم فرمانبرداری می کردیم.
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﺣﺰﺍﺏ 66)
۶- *يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا*
ﺍی ﮐﺎﺵ راه و روش رسول الله
صلی الله علیه و آله و سلم را دنبال می کردم .
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 27)
۷- *يَا لَيْتَنِي كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا*
ﺍی ﮐﺎﺵ من هم با آنها می بودم حال کامیابی بزرگ حاصل می کردم.
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ 73)
۸- *يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا*
ﺍی ﮐﺎﺵ با رب خود کسی را شریک نمی گرفتم.
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻜﻬﻒ 42)
۹- *يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِين*َ
ﺍی ﮐﺎﺵ راهی پیدا شود که دوباره به دنیا برگردیم
و نشانی های رب خود را انکار نکنیم و جزو مومنین شویم.
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﻧﻌﺎﻡ 27)
این ها آرزوهاییاند که بعد از مرگ برآورده شدنشان ناممکن است.
پس کوشش نماییم که تا در دنیا هستیم خود را اصلاح نماییم
*تـا در آخـرت از نـادمـیـن نـبـاشـیــم*
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
🌺 امام على عليه السلام : أقوَى الناسِ أعظَمُهم سُلطانا على نَفسِهِ .
☘️قويترين مردم كسى است كه بر نفس خويش مسلّط تر باشد .
📚غرر الحكم : 3188 .
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
🔹حضرت زهرا علیها السلام در عالم وجود عظمتی استثنایی دارد. امام باقر علیه السلام فرمودند:
اطاعت حضرت زهرا علیها السلام برای همة موجودات واجب بود و حتی تمام انبیا موظف بودند از حضرت زهرا علیها السلام اطاعت کنند.(عوالم العلوم و المعارف، ج1، ص172)
حضرت امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
ما حجت خدا بر عالم وجود هستیم و مادر ما حجت خدا بر ما است.(اطيب البيان، ج 13، ص 225.)
حضرت زهرا علیها السلام خیلی مقام دارد. بیسبب نبود که حضرت امیر علیه السلام در فراق حضرت میسوختند و میگریستند. ایشان حضرت زهرا علیها السلام میشناختند. این همه سفارش پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در مورد حضرت زهرا علیها السلام به سبب عظمت و مقام آن حضرت بود.
🔻 کانال رسمی آیت الله ناصری
@naseri_ir
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
#حکم_شرعی
#دورریختن_غذای_مضر
سؤال: غذاهایی که گرم کردن دوباره آنها برای بدن ضرر دارد، اگر دور بریزیم اسراف محسوب می شود؟
جواب: اگر قابل استفاده برای پرندگان و امثال آن نیست، و ضرر قابل توجه دارد، دور ریختن آنها اسراف نیست.
پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری(https://www.leader.ir/fa)
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
⁉️فرق رسول و نبی در چیست ؟ چند نفر از انبیاء عرب بودند؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
1️⃣مطلب اول: در بیان تفاوت بین نبی و رسول، امام باقر علیهالسلام فرمودند: «الرَّسُولُ الَّذِي يَأْتِيهِ جَبْرَئِيلُ قُبُلًا فَيَرَاهُ وَ يُكَلِّمُهُ فَهَذَا الرَّسُولُ وَ أَمَّا النَّبِيُّ فَهُوَ الَّذِي يَرَى فِي مَنَامِهِ نَحْوَ رُؤْيَا إِبْرَاهِيم»؛ «رسول کسی است که جبرییل بر او نازل میشود و او بهصورت آشکارا جبرییل را میبیند و با وی سخن میگوید اما نبی، کسی است که فرشتهی وحی را در خواب میبیند آنگونه که ابراهیم علیهالسلام در خوابدیده بود». (1)
2️⃣مطلب دوم: وقتی جناب ابوذر رضیاللهعنه از پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه از تعداد انبیاء و تعدادی که به زبان عربی صحبت میکردند، سؤال کرد، حضرت فرمودند: ِ «قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَمِ النَّبِيُّونَ قَالَ مائت أَلْفٍ وَ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ نَبِي»؛ «گفتم یا رسولالله تعداد انبیاء چندتاست؟ فرمودند: صدوبیست و چهار هزار نفر. و فرمودند: «أَرْبَعَةٌ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ مِنَ الْعَرَبِ هُودٌ وَ صَالِحٌ وَ شُعَيْبٌ وَ نَبِيُّكَ مُحَمَّد»؛ «چهارتا از عرب هستند: هود ، صالح ، شعیب و نبی تو، یعنی محمد صلواتاللهعلیه». (2)
📚پینوشتها:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 176
2. الخصال، ج2، ص: 524
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع:حکم دور ریختن غذای اضافی با امکان استفاده دیگر از آن
سوال: با توجه به نص صريح قرآن در فرهنگ سازي پرهيز از اسراف و تبذير لطفاً حكم هر يک از موارد ذيل را جداگانه بيان فرماييد:
1. دور ريختن غذاي اضافي كه دست نخورده است.
2. دور ريختن باقيمانده غذاي افراد به علت رعايت موارد بهداشتي
3. دور ريختن باقيمانده غذاي افراد به نحوی كه استفاده آن در موارد ديگر امكانپذير باشد (غذای طيور و حيوانات)
4. دور ريختن كليه وسايل و مواد زايدي كه استفاده مجدد آنها در مورد ديگر امكانپذير باشد؛ مانند كاغذهاي پشت سفيد و مواد پلاستيكي.
جواب:
آیت الله خامنه ای:
به طور کلی زیادهروی به نحو غیر متعارف اسراف محسوب میشود و جایز نیست؛ و تشخیص موضوع با خود مکلف است.
آیت الله مکارم شیرازی:
1تا4) دور ريختن غذاهاي دست نخورده جايز نيست و غذاهاي دست خورده را بايد به مصرف حيوانات پرندگان و امثال آنها رساند و از كاغذهاي باطلهی قابل استفاده و امثال آن نيز بايد استفاده كرد و دور ريختن آنها شرعا اشكال دارد.
آیت الله صافی گلپایگانی :
1ـ دور ريختن غذا هميشه و در هر زمان اسراف و حرام است.
2 و 3 و 4) اگر فقط به خاطر اين است كه كسي غذا را خورده و قدري از آن باقي مانده، دور ريختن آن اسراف و حرام است و در روايت است كه سؤر مؤمن موجب شفاء است و اگر وجه بهداشتي صحيح داشته باشد جايز و بلكه در بعضي موارد واجب است.
پی نوشت:
سایت جامعه الزهرا سلام الله علیها(http://www.pasokhbesoalat.ir/)
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
⚡️پرستاری در دوران کرونا از دیدگاه اخلاق
✨دین مبین اسلام نسبت به تمام امور انسان حساسیت و دقت ویژه به خرج میدهد و برای مجموعه رفتارها و گفتارهای انسان برنامهای مدون ارائه میکند.
mehrnews.com/xS3NJ
https://eitaa.com/roznevesht