💢آیا بانکداری متعارف ربوی است؟
معمولا در مکتوبات فقهای اهل سنت و متخصصان بانکداری اسلامی اهل سنت چنین بیان می شود که آیات تحریم ربا در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شد و در متن قرآن کریم نیز به تبیین حدود و ثغور ربا نپرداخته است. پیامبر نیز فرصت تبیین این پدیده را پیدا نکرد. لذا این جمله زیاد استفاده می شود که می دانیم قطعا ربا حرام و جنگ با خداست با این وجود مفهوم و چیستی ربا کاملا واضح نیست.
در اروپای قرن دوازدهم میلادی به بعد، تامین مالی به دلیل گسترش فعالیت های کشتیرانی و رشد بی سابقه تجارت، به طور جدی یک مساله بود. نحوه تامین مالی تجار، کلیسا را با چالش مواجه کرد. از سویی عدم تامین مالی موجب رکود اقتصادی میشد و از طرفی نیز ربا در کتاب مقدس حرام شده بود. این چالش حدود سه قرن به طول انجامید و در نهایت در اواخر قرن پانزدهم میان ربا و بهره تفاوت قائل شدند در نتیجه این تفاوت، ربا دو مصداق داشت اول در امور مصرفی بود و دوم نرخهای بالا که می توان آن را اضعافا مضاعفه گفت اما بهره مربوط به امور تولیدی و نرخهای قانونی است مثلا طبق قانون در آن زمان 6 درصد بود. در کتب لغت انگلیسی اکنون تعریف ربا و بهره را متفاوت بیان میکنند.
بانکداری در غرب پس از حل این چالش در اروپا رشد یافت و اقتصاد متعارف نیز در میانه قرن هجدهم در چنین بستری و با همین پیش فرض تولد یافته، تحلیل های خود را بنا گذارد.
ادبیات علمی اقتصاد به طور دقیق و نسبتا گسترده با روش شناسی ویژه به بررسی ماهیت و چگونگی کارکرد بهره پرداخته است. بوم باورک و ایروینگ فیشر از سرآمدان تحلیل بهره، سازوکار و منطق پشتیبان آن بوده اند. پس از فهم فیشر پرونده بحثهای نظری بهره تقریبا بسته شده و بیشتر به تحلیل های عینی بهره پرداخته می شود. تبیین دقیق منطق بهره برای نگاه های فقهی چالش انگیز بوده، برخی پرسش های اساسی پیش پای فقهاء خواهد گذارد.
گروه های زیادی از اقتصاددانان داخلی نیز بهره را جزء لاینفک نظام بانکداری می دانستند. گروهی از آنان که با نگاه های متدینان مبنی بر یکسانی بهره و ربا آشنایی داشتند اصرار به تفکیک این دو از هم داشتند. طبیعی بود که اولین گروه از مخالفان بانکداری بدون ربا این دسته از اقتصاددانان بودند.
عمده فقیهان شیعی و سنی، ربا و بهره را یکسان می بینند. نگاه فقیهان عمدتا بر اساس روش شناسی سنتی خویش قابل پیگیری است. از دیدگاه آنان ربای قرضی عبارت است از قرض به شرط زیاده و بهره نیز قرض به شرط زیاده است پس ربا و بهره یکسان هستند. بر این اساس بانکداری متعارف را ربوی می دانستند. به اعتقاد آنان مشکل نظام بانکداری بدون ربا، انحراف از این اصل است. آنان جریمه تاخیر را مهمترین این انحراف می دانند.
اینجانب با برخی از اقتصاددانان مسلمان مواجه شده ام که تلقی ویژه ای از ربا دارند آنان با نظام بانکداری موجود در کشور به دلیل ربوی بودنش مخالفند. به اعتقاد آنان ربا هر درآمدی است که از مسیر فعالیت مولد اقتصادی به دست نیاید. از این رو سیستم مبتنی بر #رانتخواری یک سیستم ربوی است و به تعبیر یکی از آنها ربا یعنی #مفتخوارگی یعنی رانت و... ربای فقهی نیز یکی از مصادیق آن است. این نگاه شبیه نگاهی است که مرحوم آیه الله صادقی تهرانی در مورد ربا داشتند. آنها بر این اساس نظام بانکی موجود را شدیدا آلوده به ربا می دانند. به اعتقاد برخی از آنان منطق توجیهی حرمت ربا که در روایات آمده است و فقهاء معمولا با تعبیر اینکه اینها حکمت حکم هستند و نه علت آن و از کنار آن به راحتی می گذرند، فهم بهتری از ربا به دست می دهند تا خود را در یک تعریف حقوقی صرف حبس کردن.
✍️محمدرضا یوسفی/ اقتصاددان
#بانک #خلق_پول #ربای_کلان
#جعل_پول_سازمانی #تورم_مصنوعی
#انقلاب_اقتصادی #اقتصاد
#ربا = جنگ با خدا
🔻مرتبط
🔸 #آن_روی_سکه
🔸 بانک یا ماشین چاپ و تایپ پول؟!
🔸 بلای نقدینگی ریشه تمام مشکلات
🔸 بانک ؛ قاتل تولید
🔸 چرا قیمت کالاها مدام تغییر می کند؟!
🔸 افشاگری یک کارشناس اقتصاد از #خیانت_بانکها در حق مردم
🔸 اساس #بانک بر #ربا و ریشه #بورس در #قمار است
🔸 با سود چنددرصدی نذارنتون سر کار، بچسبید به #ربای_کلان
🇮🇷 @Ammar_media
💢 #تحریم تسلیحاتی ایران با امضای #ظریف!
مروری بر ماجرای پذیرش تحریم تسلیحاتی ۵ ساله توسط ایران
گویا ساختار معیوب و کاملا یکطرفه برجام قرار نیست دست از سر ما بردارد تا جائیکه این روزها آمریکا که رسما از برجام خارج شده و تمامی تحریم ها را بازگردانده و تحریم های جدیدی نیز وضع کرده است، با استفاده از خلاء های قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام قصد دارد به گونهای نگذارد تحریم های تسلیحات متعارف علیه ایران در اکتبر امسال لغو شد.
ماجرای مربوط به میشود به بند ۵ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که برجام به عنوان سند پیوست آن صادر شد، و براساس آن ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات متعارف از سایر کشورها منع شد. این بند از #قطعنامه۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷مهر ۹۹) منقضی خواهد شد و از این تاریخ به بعد ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران برداشته خواهد شد.
یکی از انتقادات اساسی به توافق برجام که امروز خسارت محض بودن آن برهمگان عیان شده، علاوه بر مکانیسم ماشه اساسا این است که چرا تیم مذاکره کننده ایرانی در مقابل امتیازات فراوان و جبران ناپذیری که در برجام به طرف های مقابل داد، حداقل تحریم تسلیحات متعارف را نتوانست لغو کند و محدودیت پنج ساله را پذیرفت؟
اما نکته بسیار قابل تامل و عجیب در پذیرش محدودیت ۵ ساله تحریمهای تسلیحاتی آن است که علی رغم اصرار نمایندگان کشورهای #روسیه و #چین جهت لغو تحریم های تسلیحاتی بلافاصله پس از امضای برجام، اما تیم مذاکره کننده ایرانی محدودیت ۵ ساله تحریم تسلیحات متعارف را میپذیرد!
ماجرای پذیرش تحریم تسلیحات متعارف، به مدت ۵ سال، یکی از نقاط مبهم و البته سیاه در تاریخ مذاکرات دولت #روحانی است. در هفته پایانی مذاکرات برجام از ۱۶ تا ۲۳ تیرماه ۹۴ مذاکرات بسیار پیچیده و فشرده شد و رسانهها گاهی خبر از بن بست در مذاکرات میدادند. خبرگزاری رویترز در ۲۰ تیرماه در گزارشی نوشت : «طرفهای مذاکره بر سر موضوعاتی ازجمله تحریمهای تسلیحاتی سازمانملل متحد ضد ایران که غربیها خواهان باقیماندن آن هستند، اختلاف دارند.»
تا اینکه در نهایت ۲۳ تیرماه برجام به امضا رسید اما نماینده روسیه #سرگئی_لاوروف برای عکس یادگاری نمایندگان ۱+۵ و ایران حاضر نشد تا پیام خود را مخابره کند.
چند روز بعد راز بنبستهای منتهی به توافق برجام توسط سرگئی لاوروف در مصاحبهای آشکار شد. نماینده روسیه در مذاکرات برجام ۲۵ تیرماه ۹۴ در مصاحبهای گفت: «ما و چین میخواستیم تحریمهای تسلیحاتی لغو شود، اما بهرغم حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریمها تا پنج سال ادامه یابد! درنهایت همکاران ایرانی ما که طبیعتا در این مورد تصمیمگیرنده اصلی بودند، موافقت کردند که در این مورد معامله کنند. طبیعتا ما و چین با توجه به اینکه ایران با آن موافق بود، از آن حمایت کردیم. در این دوره، تسلیحاتی که به ایران داده میشود باید تحت نظارت شورای امنیت سازمانملل باشد.»
یکسال بعد سرگئی لاوروف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکرهکننده ارشد روسیه در توافق هستهای ایران با ۱+۵، با تکرار و تایید اظهارات خود به رسانههای داخلی ایران میگوید: «این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی #مذاکرات هستهای حامی رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود، ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را تدوین کردیم که براساس آن تحریم تسلیحاتی یک ماه پس از اجرای برجام رفع شود، اما نتیجه متفاوت بود.»
#وندی_شرمن، مذاکرهکننده ارشد آمریکا در مذاکرات هستهای با ایران، نیز در دی ماه ۹۵ در مصاحبهای با «راشا مترز» در دانشگاه هاروارد با تایید اظهارات لاوروف میگوید: «یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روسها که البته در اواخر مذاکرات روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمانملل درخصوص تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود نباید هیچ محدودیتی روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را روی موشکهای خودشان نمیخواستند و البته فکر میکردند چنین محدودیتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. نهایتا بر سر این موضوع مصالحه کردیم.»
حال این تحریم پنج ساله تسلیحاتی که با موافقت نمایندگان ایرانی در مذاکرات برجام به امضا رسیده است، بناست با استفاده #مکانیسم_ماشه که بصورت کاملا یکطرفه در اختیار طرفهای برجام قرارگرفته لغو نشود و با فعال سازی مکانیسم ماشه آن را تمدید کنند! بی شک مذاکرات برجام و این خسارت محض باید در تاریخ به عنوان یکی از نقاط سیاه و عبرت آموز برای آیندگان ثبت گردد.
🖊 #علیرضا_فقیهی_راد
🔺متن کامل یادداشت را از اینجا بخوانید
🇮🇷 @Ammar_media
💢 پرداخت دو ماه حقوق معوق پرسنل شرکت #هفت_تپه
👤رئیس #دادگستری شهرستان شوش:
با پیگیری دستگاه #قضایی و از محل منابع توقیفی شرکت هفت تپه حقوق های معوقه ماههای اردیبهشت و خرداد پرسنل شرکت هفت تپه پرداخت شد.
🇮🇷 @Ammar_media
💢 #پارسینه از آخرین تحولات #بورس_تهران در روز یکشنبه گزارش میدهد:
🔻روز سیاه بورس
#بورس_تهران امروز یکی از بزرگ ترین افت های #شاخصکل از منظر عددی را شاهد بود و از نظر درصدی نیز سومین نزول بزرگ خود در 12 سال اخیر را تجربه کرد.
به این ترتیب، نگرانی ها در مورد تداوم اصلاح یا سقوط بورس به کانال های پایین تر حالا جدی شده و این در حالی است که مقاومت یک میلیون و 860 هزار واحدی نیز امروز شکسته شده است.
دوپاره شدن زمان و گروه های مورد معامله، در کنار خبر لغو انتشار #اوراق_سلف_نفتی و نیز گیر و گرفت های مربوط به عرضه «#دارا_دوم» طی روزهای گذشته، به ابهامات در میان معامله گران دامن زده و حالا به دلیل هیجان ناشی از بی تجربگی در میان گروهی از معامله گران، صفوف فروش به شدت طولانی شده اند.
مشروح گزارش :
parsine.com/002iD8
#بورس #حباب
#سفته_بازی #قمار
#رانت_اطلاعاتی #فساد
#اقتصاد #انقلاب_اقتصادی
🔸 #بورس ؛ به نام تولید ، به کام سفتهبازی
🔸 تحلیلی از شرایط بورس در ایران
🔸 چرا برای ورود به بورس هشدار میدهند؟
🔸مردم و نگاه کن. راحت برای خودشون میچرخن. اصلا خبر ندارن قراره چه اتفاقی بی افته...
🇮🇷 @Ammar_media
💢در هفته اخیر که دولت جعلی رژیم صهیونیستی و امارات روابط پنهانی خود را آشکار و رسمی کردند، دولت و مجلس ایران این عادیسازی روابط امارات با اسرائیل را محکوم کردند؛ اما دریغ از آن که هیچگاه حضور پایگاههای اقتصادی رژیم صهیونیستی در قلب خاک ایران را به روی خود نیاوردند.
#دلار، #بانک، #بورس، #بیمه، #اوراق_بهادار و... همگی ابزار نفوذ رژیم صهیونیستی است و در جاهایی که نتوانستند با ارتش و دیپلماسی آنجا را اشغال کنند، با این ابزار حضور پیدا کرده و از سلاحهای مالی در این باگهای خاکریز اقتصادی، علیه کشور استفاده کردهاند.
#جنگ_اقتصادی
#اقتصاد
🇮🇷 @Ammar_media
💢برنامه استعدادیابی صداسیمای ایران است. کسی روی صحنه آمده و با دندانش و دماغش فرغون و نردبان و چیزهایی از این دست بلند می کند و برای اینکه بار احساسی نمایشش را زیاد کند یک پسر و یک دختر خردسال را هم با خودش همراه کرده است.
یک کار سراسر عبث، بیهوده و پرخطر و خالی از هر خلاقیت و اندیشه. جالب است که احسان علیخانی، مجری برنامه هم برای اینکه عُجب و شگفتی داستان را بالا ببرد می گوید هر کس می توانند ۵ ثانیه این کارها را در خانه تکرار کند!
۴ داور مترسک وار نشسته، متعجب و انگشت به دهان مانده، ماشالله گویان در تحمیق مخاطب سنگ تمام می گذارند و هیچ کس هم نمی پرسد این چه استعدادی است که ما برای تبلیغ آن داریم آنتن شبکه ملی را اشغال می کنیم؟ چرا؟ به چه منظوری و برای چه هدفی؟
✍ #هاتف_خالدی
#صداوسیما
🇮🇷 @Ammar_media
💢 بنیانگذار سازمان نظام روانشناسی ایران :
#کرونا_هراسی بیشتر از کرونا عامل مرگ است!
irna.ir/news/83884544
قابل توجه #صداوسیما ، که طوری رفتار میکند که انگار فقط در #ایران کرونا وجود داشته و ایران همچنان پیک #کرونا است!
مسئله ای که کمک میکند تا یک بیماری همچنان کف جامعه زنده و مقاوم باشد، رسانه است.
با کرونا هراسی بی جهت کمک شایانی کرده ایم به زنده ماندن کرونا...
🇮🇷 @Ammar_media
💢 مردم، همهِ مردم هستند
از ایده تا عمل؛ گفتاری در باب مردمی بودن عدالتخواهی
✍ #وحید_جلیلی:
اگر فرمود «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، ما بیشتر روی «قسط» یا «قیامش» تأکید میکنیم، ولی میگوید «الناس»، یعنی یک حرکت فراگیر #مردمی باید وجود داشته باشد. اگر جبهه عدالتخواه مردمی میخواهد شکل بگیرد، باید واقعاً به آن مفهوم جبههای خود ملتزم باشد. یک کار فراگیر باید باشد، نه یک کار گروهکی و حزبی و محدود.
نباید عدالتخواهی #سیاسی ما موجب کمرنگ شدن #عدالتخواهی_اجتماعی ما شود. عدالتخواهی اجتماعی به این معناست که «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ». اگر قاعده مسئولیت همگان را، عدالتخواهان، به هر بهانهای و به هر شکلی یعنی تعمداً یا از روی غفلت نفی کردند، قطعا شکست خواهند خورد و «خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَةَ» خواهند شد.
🇮🇷 @Ammar_media