💢 #رئیسی: قرار است تصمیمهای سختی بگیریم
رئیس جمهور:قرار است در کشور تصمیمهای سختی بگیریم، شاید برخی موافق نباشند اما این نگاه نقادانه ما را به افق روشنی که پیشروی اقتصاد است رهنمود میکند.
به دولت آمدهایم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم تا اصلا پروندهای ساخته نشود که قوه قضاییه مجبور به پیگیری باشد.
🇮🇷 @Ammar_media
عمارمدیا
💢 به بهانه به ظاهر اصلاحات اقتصادی این روزهای دولت، مصاحبه سال ۹۶ دکتر حسن سبحانی را با عنوان ربا زن
💢 #حسن_سبحانی ( استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران) :
فلسفه پرداخت #یارانه به نهاده های تولید، حمایت همزمان از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است تا هم تولید استمرار یابد و هم بازار آرامش داشته باشد.
قطع این یارانه از تولید کننده و پرداخت آن به مصرف کننده، به لحاظ اقتصادی، پایان همزمان حمایت از تولید و صیانت از آرامش بازار محسوب می شود.
🇮🇷 @Ammar_media
عمارمدیا
💢 به بهانه به ظاهر اصلاحات اقتصادی این روزهای دولت، مصاحبه سال ۹۶ دکتر حسن سبحانی را با عنوان ربا زن
💢 به بهانه به ظاهر اصلاحات اقتصادی این روزهای دولت، مصاحبه سال۹۶ دکتر #حسن_سبحانی را با عنوان ربا زنده است تا بانک متعارف زنده است، بخوانید؛
گزیده بخش دوم؛
سوال: امروزه یک نوع پول داریم که واقعی و دارای پشتوانه است، اما مواردی بهتبع این پول خلق شدهاند، مثل سهام، اعتبار و ... آیا میتوانیم بگوییم امروزه پول، نوعی اعتبار است؟
دکتر سبحانی: ما اصولاً دو جور پول داریم؛ یکی پول دولت، یعنی سکه و اسکناسی که دولت خلق میکند، این پول دولت است. یک پول دیگر هم داریم که پول بانکی است که لزوماً اسکناس و سکه نیست. یک موقعی ــ مثلاً 50 سال قبل ــ میگفتند بانکها پول خلق میکنند. در آن زمان وقتی مردم اسکناس و سکه را در بانک میگذاشتند، بانکدار بعد از یک مدتی میدید یک انبوهی از پول هست که مردم هیچوقت نمیبرند، و مثلاً 20 درصد آن برای مراجعات روزانه کافی است. میگفت "آنها که خبر ندارند، من این 80 درصد را وام میدهم". از این 80 درصد میتوانست چندین بار قرض بدهد، با یک سازوکاری که در اقتصاد هست که حالا نمیخواهم برای مردم توضیح بدهم، به این ترتیب یک بانکدار با یک تومان میتوانست پنج تومان اعتبار بدهد یا بهتعبیری پول خلق کند.
در آن زمان مثلاً اول این لیوان تولید میشد و بهتبع آن و بهازای آن دولت یک تومان به من میداد؛ یعنی این یک تومان معادل کالایی داشت. بعد منِ سازنده لیوان وقتی یک تومانم را در بانک میگذاشتم، بانک و بانکدار این را به چند نفر وام میداد، یعنی به او میگفت "میتوانی تا 4 تومان چک بکشی و پیش من اعتبار داری"، به این معناست دیگر. ولی اشکال اینجا بود که 4 تا لیوانِ دیگر تولید نشده بود، این 4 تومان بدون پشتوانه کالایی خلق میشد. بانکدارها تا 50 سال قبل اینطوری پول خلق میکردند..
یعنی امروز پول از «هیچ» خلق میشود، از هیچ! و بانکدار خصوصی، از هیچ، چند برابر میبرد. اینهمه تقاضا برای تأسیس بانک خصوصی برای این است که بانک واقعاً تخم طلایی میکند.
50 سال قبل، اول کار میشد، یک تومان بهدست میآمد، سپردهگذاری میشد و بر اساس آن سپرده وام میدادند. امروز اینطور نیست؛ یک گشایش اعتباری برای فرد انجام میدهد، بعد میگوید "آن وامی را که برایت گذاشتم، بعداً بیا برداشت کن"؛ یعنی رابطه «سپرده ــ وام» بهعکس شده؛ شده «وام ــ سپرده».
سوال: فرمودید بانکها از «هیچ» پول خلق می کنند، رابطه این موضوع را با ربا چگونه می بینید؟
دکتر سبحانی: در ازای قرض، اگر شرط دریافت مازاد شود، رباست. الآن بانک می گوید این مقدار به تو قرض دادم و در حسابت هست، هر موقع خواستی بیا بردار. به این ترتیب من تلقی ام این است که اینقدر پول در حسابم هست، منتها می گوید مثلاً 25 درصد بهره مازاد، سود یا هر کلمه دیگر، را هم باید بدهی؛ یعنی هر سه شرط محقق شده: قرض داده، مازاد گرفته و شرط هم کرده.
خلق پول، چه توسط دولت و چه توسط بانکدار خصوصی، فرقی نمی کند؛ دولتی یا خصوصی بودن از ربوی بودن خارج نمی کند؛ البته منظور ما الآن چاپ پول نیست. پول دولت می تواند به پشتوانه رشد اقتصادی ــ یعنی کالا ــ خلق شود، اما در دوران جنگ یا گرفتاری اقتصادی هم وقتی رشد اقتصادی سه درصد است، نقدینگی 30 درصدی ایجاد می کنند.
سوال: یکی از اعضای شورای نگهبان معتقد بود اگر بحث عقود وکالتی را از بانک حذف کنیم بخش مهمی از مشکل حل می شود. نظر شما چیست؟
دکتر سبحانی: اگر بانک فعالیت کند، ربا را نمی شود جمع کرد؛ اصلاً فلسفه تأسیس بانک بر اساس عقد قرض است، در تمام دنیا این گونه است. عرض کردم جامعه اسلامی باید سیستمهایش را عوض کند؛ یک ماشینی که هزار قطعه دارد را نمی توانید با تعویض یک قطعه عوض کنید. تا تکلیف پول تعیین نشود، نباید به بانک بپردازیم؛ اینکه پول کالا نیست، و چون کالا نیست قابل قرض دادن و مازاد گرفتن نیست، اول این قانون را بگذاریم، بعد بپردازیم به مقوله بانک. بانک متعارف پول قرض میگیرد، قرض میدهد و مازاد میگیرد و مازاد میدهد. بخش عمده فعالیت بانک در مورد جامعه ما منتفی است.
اگر بانک را تعطیل کنیم هیچ کاستی به لحاظ کارکردی نخواهیم داشت. قرض و قرض دهی فلسفه تأسیس بانک است؛ حل و فصل مسئله با عقد وکالت و اینها واقعاً ساده نگاه کردن موضوع است، تکلیف پول باید مشخص شود. برای سرمایه گذاری هم پول باید در شرکتهای سرمایه گذاری سپرده شود؛ کاملاً هم عملیاتی است؛ سال 62 خیلی خوب می شد عمل کرد، الآن اصلاً یک نسلهایی با این شرایط جدید آمیخته شدند، خیلی سخت شده، البته غیرممکن نیست، یک تا دو سال کار فکری فرهنگی تبلیغاتی می خواهد؛ مردم آگاهانه بی دینی نمی کنند. اگر مردم بدانند کارهایشان به ربا آمیخته است کم کم پرهیز می کنند. امام سال 62 فرمودند پول نباید کار کند، اگر عمل می کردیم شرایط این نبود.
ادامه دارد..
🔸 بانک یا ماشین خلق تورم؟!
#بانک #خلق_نقدینگی #جعل_پول #تورم
🇮🇷 @Ammar_media
💢 حکم اعدام برای سلطان خودرو و همسرش
سخنگوی قوه قضائیه:
«وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» به جرم اخلال کلان در بازار ارز و پیش خرید ۶۷۰۰ خودرو از شرکت سایپا، مشارکت در پولشویی ۳۲.۰۰۰ میلیارد ریال، و کشف ۲۴۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی به علاوه ۱۰۰ کیلو طلا از منزلشان به اعدام محکوم شدند.
🇮🇷 @Ammar_media
🔔 اجتماع بزرگ #سلام_فرمانده در تهران
🗓 ۵ خرداد، ساعت ۱۷، ورزشگاه بزرگ آزادی
🎙 فایل صوتی
🇮🇷 @Ammar_media
💢 دستگیری ۶۶ اخلالگر ارزی در کشور
💬 رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا:
کارآگاهان با تلاشهای شبانهروزی و اشراف اطلاعاتی طی ۲ ماه جاری، ۶۶ نفر از اخلالگران ارزی را به عنوان متهم در سطح کشور شناسایی و دستگیر کردند.
همچنین در بازدید و بازرسی از محل فعالیت متهمان بیش از ۱۴ میلیون و ۱۸۱ هزار واحد انواع ارز از آنها کشف شد.
🇮🇷 @Ammar_media
📢 #اطلاع_رسانی
➖ برنامه سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: خدا چگونه خرمشهر را آزاد کرد؟
🗓 سهشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۱:۳٠
📍 دانشگاه علامه طباطبایی، سالن همایش دانشکده مدیریت و حسابداری
📲 #پخش_زنده از صفحات رسمی استاد حسن عباسی
▫️ Instagram.com/hasanabbasi.ir3
▫️ aparat.com/hasanabbasi_ir/live
▫️ youtube.com/hasanabbasi/live
▫️ rubika.ir/Habbasi_ir
▫️ ydac.ir/live
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
💢همقطار شدن یادگار یادگار یادگار امام با یادگار منحوس پهلوی؛نشان داد یادگار خمینی کبیر بودن ژنتیکی نیست بلکه ایدئولوژیکی است...
#جریان_تحریف
#جریان_نفوذ
✍ فرشاد محمدی
🇮🇷 @Ammar_media