eitaa logo
عمارمدیا
761 دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
26 فایل
﷽ 💠عمارمدیا ؛ گزیده‌ها شخصی.مستقل.تاسیس ۱مهر۱۳۹۴ 💬 @sj2016 eitaa.com/ammar_media ایتا aparat.com/Ammar_media آپارات Instagram.com/ammar_media_insta اینستا کانال‌های مرتبط: @KKClips کلبه کرامت @Tafsir_Tasnim_DL تفسیر تسنیم @Teb_Media طب مدیا
مشاهده در ایتا
دانلود
💢‏خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم، مدیریت دولت درعرصه ‎#بورس درحال تبدیل شدن به مساله امنیت ملی‌ست! دستکاری سرمایه مردم در "بازار سرمایه" هر دلیلی که دارد، خیر مردم را شامل نمی‌شود و بیشتر شبیه اهرم فشار به حاکمیت است. "شورشِ شهریور" دلیل می‌خواهد؛ دلسوزان کشور بیشتر دقت کنند! ✍🏻 #علی_قلهکی 🇮🇷 @Ammar_media
💢چه طور انگلیس ۴۵تریلیون دلار از ثروت هند را غارت کرد ‏داستانی که عموماً در بریتانیا نقل می‌شود این است که ‎#استعمار_هند نه تنها هیچ مزیت اقتصادی نداشته بلکه هزینه‌های زیادی نیز بر بریتانیا تحمیل کرده و اینکه امپراطوری بریتانیا این هزینه‌های هنگفت را به مدت زیاد بر عهده گرفته نشانه‌ای از خیر خواهی و سخاوتمندی بریتانیایی‌ها بوده یک‌ اقتصاددان ‏مشهور به نام پاتنائیک محاسبه کرده است که بریتانیا حدود ۴۵تریلیون دلار از هند در طول سال‌های ۱۷۶۵ تا ۱۹۳۸ غارت کرده. برای اینکه بدانید این مبلغ چقدر گزاف است باید بدانید ۴۵ ترییلیون دلار ۱۷ برابر کل تولید ناخالص داخلی سالانه بریتانیا در زمان حال است. ‏در سال ۱۷۶۵ کمی بعد از اینکه شرکت هندشرقی کنترل شبه‌قاره را به دست گرفت، شروع به جمع‌آوری مالیات در هند نمود و سپس از بخشی از آن درآمد (حدود یک سوم) برای تامین مالی خرید کالاهای هندی(پنبه) برای مصرف در بریتانیا استفاده کرد. یعنی به جای پرداخت پول از جیب خود، از پول خود هندی‌ها استفاده می‌کردند. در واقع ‎#انقلاب_صنعتی به بخش بزرگی از این دزدی سیستماتیک از هند وابسته بود. 🔸مجموع مستعمرات کشورهای اروپایی 🇮🇷 @Ammar_media
💢این روزها باز زمزمه راه افتاده. میگویند قبل از انتخابات آمریکا بهترین وقت است. اما انتخابات آمریکا بهانه‌شان است. واقعیت این است که این جماعت سالهاست چشمشان فقط به کاخ سفید دوخته شده. همیشه دنبال کوچکترین روزنی برای مذاکره با ارباب میگردند. سالهاست به مردم گرسنه و جان به لب رسیده میگویند «کلید» نجاتشان در صندوقچه طلایی کاخ سفید است. اما دیگر صبر بس است. باید گفت دروغ میگویند! بیست و هفت میلیارد دلار ارز چهار هزار و دویست تومنی یا نیمایی از صندوقچه‌ای در به یغما رفت و حیف و میل شد نه در . « » معیشت گرسنگان در اموال بیت‌المال و بازپس‌گیری این اموال از اشراف کاخ پاستور و اشراف کاخ بهارستان و از اشراف و فاسدان همه نهادهای رانتی و غیرمردمی و آلوده به تبعیض است. کلید در عدالت است. در رسیدگی به خصوصی‌سازی‌های پر از فساد و بازگرداندن‌شان به بیت المال. در احیای نظام مالیاتی. در تقویت نهادهای نظارت. در برداشتن زانوی طبقه آقازاده‌های رانتی از روی گلوی اقتصاد مولد. و در ایمان به قدرت تولید داخلی توسط مردم. همان مردمی که انقلاب کردند و هشت سال جنگ را اداره کردند. کلید در احیای ایمان به قدرت مردم ایران است نه تعظیم مقابل کاخ سفید. ✍🏻 🇮🇷 @Ammar_media
💢 بخرید اما نفروشید! ◀️ بخش یکم حتما در ادبیات و حکمت عامیانه خیلی شنیدید که یا رو نباید فروخت. این حکمت عامیانه ریشه در داره. در الگوی معیشت اسلام اونقدر این موضوع مهمه که تو کتاب‌های فقهی یک بخش جدا به این‌که خریدن خونه یا زمین خوب و مستحبه و فروختن اون‌ها بد و اختصاص داده شده [1] و روایت‌های زیادی از معصومین در این بخش آورده شده. شاید براتون سوال باشه که چرا یه همچین چیزی توصیه شده؟ تو بعضی از این روایت‌ها؛ حکمت‌ها و علت‌های این توصیه اومده. مثلا امام صادق علیه‌السلام به خادم‌شون توصیه می‌کنن تا خونه یا بخره، تا اگر مشکل ناگهانی، و یا مصیبتی رخ‌ داد چیزی داشته باشه که زندگیش رو دوباره سامان بده و روح‌و روانش رو از فشار و تنگنا خارج کنه. [2] در واقع اینجا علت توصیه به خریدن خونه یا زمین داشتن، یک مطمئن برای روز مباداست. یا در موقعیت دیگه‌ای فردی به امام صادق علیه‌السلام می‌گه زمینی داره که مشتری دنبالشه و اونو تشویق می‌کنه تا زمینش رو بفروشه؛ امام هم در پاسخ می‌فرمان کسی که آب و گل (یعنی خاک) رو بفروشه پول اون خرج خواهد شد. بعد اون فرد می‌گه که می‌خواد زمینش رو به قیمت خوبی بفروشه و به جاش زمین وسیع‌تری رو بخره؛ حضرت هم می‌فرمان در این صورت اشکالی ندارد. [3] از پاسخ‌هایی که به این دو سوال داده شد می‌شه فهمید که اگر مثل زمین یا خونه فروخته بشه، پول حاصل از اون به سرعت صرف زندگی می‌شه اما اگر همین پول تبدیل به زمین یا مسکن بشه، یک پس‌انداز خوب به وجود میاد. حتی در یک روایت دیگه اومده که وقتی پول زیادی مثل پول حاصل از فروش زمین یا خونه دوباره تبدیل به مثل نشه، به سرعت می‌شه و مثل خاکستری بر روی یک کوه بلند در معرض بادهای شدیده و به سرعت پراکنده می‌شه. [4] البته می‌شه از این توصیه‌ها یک قاعده‌ی کلان‌تر رو هم برداشت کرد، این‌که «پول حاصل از فروش یک کالای سرمایه‌ای باید مجدد صرف خرید یک کالای سرمایه‌ای دیگه بشه و نباید این پول رو صرف کرد.» با توجه به این قاعده‌ی کلیدی، خیلی از اقدامات و توصیه‌های اقتصادی زیر سوال می‌ره و باید کنار گذاشته بشه. در بخش بعدی این نوشتار به برخی از اون‌ها اشاره خواهیم کرد. ⬅️ ادامه دارد... ⬅️ منابع [1] استحباب خرید عقار [ملک و خانه و ...] و کراهت فروش عقار. [2] قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) لِمُصَادِفٍ مَوْلَاهُ اتَّخِذْ عُقْدَةً أَوْ ضَيْعَةً فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذَا نَزَلَتْ بِهِ النَّازِلَةُ أَوِ الْمُصِيبَةُ فَذَكَرَ أَنَّ وَرَاءَ ظَهْرِهِ مَا يُقِيمُ عِيَالَهُ كَانَ أَسْخَى لِنَفْسِهِ‏»، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافی، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق، ج‏5، ص 92، ح 5. [3] قلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ لِي أَرْضاً تُطْلَبُ مِنِّي وَ يُرَغِّبُونِّي فَقَالَ لِي يَا أَبَا سَيَّارٍ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ مَنْ بَاعَ الْمَاءَ وَ الطِّينَ ذَهَبَ مَالُهُ هَبَاءً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَبِيعُ بِالثَّمَنِ الْكَثِيرِ وَ أَشْتَرِي مَا هُوَ أَوْسَعُ رُقْعَةً مِمَّا بِعْتُ قَالَ فَلَا بَأْسَ‏»، همان، ص ، ح 8. [4] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي حَدِيثٍ‏ عن النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله)، نِعْمَ الشَّيْ‏ءُ النَّخْلُ مَنْ بَاعَهُ فَإِنَّمَا ثَمَنُهُ بِمَنْزِلَةِ رَمَادٍ عَلَى رَأْسِ شَاهِقٍ‏ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ إِلَّا أَنْ يُخْلِفَ مَكَانَهَا»، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، 30جلد، مؤسسة آل البيت عليهم السلام - قم، چاپ: اول، 1409 ق، ج ‏17، ص 72، ح 22017-9. 🇮🇷 @Ammar_media
💢 #دولت به جای تقویت تولید و اصلاح ساختار بودجه، می خواهد با فریب ⁧#گشایش_اقتصادی⁩ کشور را همچنان به فروش #نفت وابسته نگه دارد ‏و در ادامه با گروگان گرفتن سرمایه مردم، کشور را در دوگانه ‏«مذاکره - تورم شدید» قرار دهد. ‏این اصرار بر بیچاره کردن یک ملت توسط دولت منتخب، شگفت انگیز است... ✍🏻 #رائفی_پور 🇮🇷 @Ammar_media | #اقتصاد
💢 طرح لیبرال‌ها برای ضربه دیگری بر کشور و لزوم هوشیاری مجلس جهت خروج از برجام قطعنامه پیشنهادی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با ۱۱ رای ممتنع، دو رای موافق و دو رای منفی رد شد. اروپایی‌ها با علم به این‌که و قطعا این قطعنامه را وتو خواهند کرد، به آن رای ممتنع دادند. بیانیه دولت صراحت دارد که «پادشاهی متحده انگلیس به این قطعنامه رأی ممتنع داد زیرا مشخص بود که از حمایت شورا برخوردار نیست و مبنایی برای رسیدن به اجماع فراهم نمی‌آورد.» با طلوع آفتاب شنبه بیست و پنج مردادماه، ایرانی -یعنی شرکای ایدئولوژیک غرب در ایران- به برجسته‌سازی نقش اروپا در رأی نیاوردن این قطعنامه پرداختند تا فضا برای عملیات بعدی غرب علیه ایران فراهم شود. این عملیات بعدی، حفظ ایران در با وجود فعال‌سازی توسط آمریکاست. یکی از فجایع برجام این است که آمریکا می‌تواند به صورت یک‌جانبه همه قطعنامه‌های تعلیق شده علیه ایران را بازگرداند! بدین صورت که ادامه تعلیق این قطعنامه‌ها را در شورای امنیت به رأی بگذارد و به سادگی آن را وتو کند تا همه قطعنامه‌ها مجددا فعال شوند! آقای سال گذشته گفتند «اگر برجام را نگه داریم سال آینده تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به‌راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم.» یعنی معترف هستند که از برجام برای ایران هیچ چیزی جز رفع تحریم‌های تسلیحاتی در اکتبر باقی نمانده است. با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، سراب بودن آخرین امید دولت به برجام نیز اثبات خواهد شد. اما لیبرال‌های ایرانی همچنان برای حفظ یک‌جانبه این خسارت‌نامه تلاش خواهند کرد و این یعنی خسارت مضاعف. حفظ برجام پس از فعال‌سازی مکانیسم ماشه، چراغ سبز به دشمن برای هر رفتار شنیع دیگری با ملت ایران است. دولت آقای روحانی اگر می‌خواهد مکانیسم ماشه فعال نشود و حداقل یک عایدی از برجام در تاریخ کشور ثبت شود، برای یک بار هم که شده به زبان دنیا سخن بگوید و اعلام کند که با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، از برجام خارج خواهد شد. اما چون از چنین رفتاری بعید است، تصویب یک در ، برای خروج خودکار و کامل از برجام در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه، یک ضرورت ملی است. حتی اگر این تهدید عملیاتی کارگر نیفتد و مکانیسم ماشه فعال شود، ما چیزی را از دست نداده‌ایم. چرا که با بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت، حضور ایران در برجام تحقیقا هیچ نفعی برای ایران نخواهد داشت. زیر بار شعارهایی نظیر انزوای آمریکا نیز نباید رفت. اروپایی‌ها نشان دادند که کاملا به تحریم‌های آمریکا پایبند هستند و شرافت لازم را برای هزینه دادن بابت تعهداتشان ندارند. ✍️ سید 🇮🇷 @Ammar_media
عمارمدیا
💢نامه #قالیباف و #رئیسی به #رهبر_انقلاب درباره تصمیم دولت برای فروش نفت 👤 #ابوترابی نماینده مجلس: 🔹
💢رئیسی و قالیباف نامه‌ای به رهبر انقلاب ارسال ساعاتی بعد از انتشار این خبر مرکز رسانه قوه قضاییه با انتشار خبری ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب را تکذیب کرد در پی انتشار خبری از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی روسای قوه قضاییه و قوه مقننه با موضوع فروش اوراق سلف نفتی محضر رهبر انقلاب اسلامی، مرکز رسانه قوه قضاییه این خبر را می‌کند. هیچ نامه‌ای چه از ناحیه رییس قوه قضاییه و چه نامه مشترک با رییس مجلس شورای اسلامی محضر رهبر انقلاب اسلامی در این مورد ارسال نشده است. / تسنیم 🇮🇷 @Ammar_media
هدایت شده از Amin Banagozar
💠 ششمین دوره همایش دانش آموزی مکتب امام صادق علیه السلام با محوریت موضوع : 🔸 از منظر عقل 🔸 از منظر فطرت 🔸 از منظر تاریخ 🔸 جامعه بدون ولایت 🔸 برکات ولایت در زندگی 🔸 توطئه های دشمن در تخریب ولایت 🔸 نقش ولایت در بحران ها 📅 زمان برگزاری: 25 الی 30 مرداد 1399 💠 در قالب: 🎙 سخنرانی کوتاه 🎬 کلیپ های تولیدی 🏞 پوستر و عکس نوشت 📚 کتابخوانی 🎁 مسابقه روزانه و..... 🔻در کانال دانش آموزی " قرارگاه فرهنگی " با ما همراه باشید. 🔰در پیام رسان های ایتا و تلگرام ما را دنبال کنید.. کانال ایتا 🆔: eitaa.com/Ketabkhane_Qarargah کانال تلگرام 🆔: t.me/Ketabkhane_Qarargah ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
هدایت شده از Amin Banagozar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ششمین دوره همایش دانش آموزی مکتب امام صادق علیه السلام با محوریت موضوع به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 🗓 زمان برگزاری: 25 الی 30 مرداد 1399 🔸 برخی از موضوعاتی که طی همایش با آنها در خدمت شما خواهیم بود: ▫️ ولایت از منظر عقل ▫️ ولایت از منظر فطرت ▫️ آثار و برکات ولایت ▫️ نقش ولایت در بحران ها ▫️ و.... 💠 در قالب: 🎙 سخنرانی کوتاه 🎬 کلیپ های تولیدی 🏞 پوستر و عکس نوشت 📚 کتابخوانی 🎁 مسابقه روزانه و..... 🔻در کانال دانش آموزی " قرارگاه فرهنگی " با ما همراه باشید. 🔰در پیام رسان های ایتا و تلگرام ما را دنبال کنید.. کانال ایتا 🆔: eitaa.com/Ketabkhane_Qarargah کانال تلگرام 🆔: t.me/Ketabkhane_Qarargah ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
17.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅سخنرانی امام جمعه محبوب شهرستان مرند حجت الاسلام و المسلمین نعمت زاده در ششمین دوره همایش مکتب امام صادق علیه السلام 🔻در کانال دانش آموزی " قرارگاه فرهنگی " با ما همراه باشید. در پیام رسان های ایتا و تلگرام ما را دنبال کنید.. کانال ایتا 🆔: eitaa.com/Ketabkhane_Qarargah کانال تلگرام 🆔: t.me/Ketabkhane_Qarargah
💢 بخرید اما نفروشید! بخش یکم بخش پایانی در بخش‌های قبل این نوشتار از دل روایات به یکی از اصول رسیدیم: «کالای سرمایه‌ای رو تا جای ممکن نباید فروخت، اگر هم فروختیم باید پول حاصل از کالای سرمایه‌ای، صرفِ خرید کالای سرمایه‌ای بشه و نباید اون‌رو صرف نیازهای مصرفی و روزمره کرد.» گفتیم که بدون شک این قاعده فقط برای استفاده از افراد نیست و و فراتر از اون‌ها هم باید به این قاعده توجه کنند. حالا بیاید مبتنی بر این اصل کلیدی برخی از سیاست‌ها، اقدامات و بعضا توصیه‌ها رو تحلیل کنیم. یک مثال روز، برای اقداماتی که امروز در سطح حاکمیت، بر خلاف این اصل کلیدی عمل می‌شه، بحث پرحاشیه‌ی انتقال و فروش زمین‌های بنیاد مستضعفانه. در روزهای گذشته صحبت‌های آقای برای برگشت زمین‌ها و املاکی که متعلق به بنیاده اما در اختیار افراد و نهادهای مختلف قرار داره، فارغ از این‌که شیوه و روش طرح اون در فضای رسانه‌ای چقدر درست بود، اما حواشی‌ای ایجاد کرد که حواس همه رو از متن و اصل ماجرا پرت کرد. خیلی‌ها به این بخش از حرف‌های آقای فتاح توجه نکردن که ایشون به دنبال در اختیار گرفتن این املاک و بعد طبق گفته‌های خودشون فروش اون‌ها هستند تا منابع حاصل از فروش این زمین‌ها رو صرف محرومان و محرومیت‌زدایی کنند! [1] امیدوارم منظور ایشان هزینه‌ی مستقیم پول حاصل از فروش این املاک برای نیازهای روزمره و نباشه. اگر آقای فتاح دنبال یک چنین اقدامی باشن، در واقع می‌خوان با فروش این زمین‌ها و املاک مرغوب، منابعی رو که به دست میارن صرف نیازهای مصرفی و روزمره‌ی کنند. البته هیچ‌کس منکر حق مستضعفین برای داشتن یک زندگی آبرومند و تامین منابع لازم برای رفع نیازهای حداقلی اون‌ها نیست. البته این املاک باید به بنیاد بگرده، اما اگر بنیاد اون‌ها رو فروخت و صرف مستضعفین کرد و نیازهای اون‌ها رو مثلا برای یک سال آینده تامین کرد؛ آیا این اقدام حکم دادن ماهی به دست مردم اون هم از محل فروش کالاهای سرمایه‌ای رو نداره؟ آیا بهتر نیست از این املاک و دارایی‌ها طوری استفاده بشه که مردم مستضعف ماهی‌گیری یاد بگیرن و به جای تامین نیازهای اون‌ها، اقدامی برای این طبقه‌ی ضعیف و تامین نیازهاشون انجام بشه؟ اگر بخوایم طبق قاعده‌ی گفته شده عمل کنیم، یک پیشنهاد می‌تونه این باشه که اگر تصمیم به فروش این املاک گرفته شد، منابع حاصل از فروش، صرفِ ساخت کارخونه‌ و مناسب در بشه. کارخونه‌هایی که سهامداران، کارگران و کارکنان اون‌ها، مستصعفین جامعه باشند. این‌طوری با ایجاد امکان مناسب برای اون‌ها، هم منابع حاصل از فروش کالای سرمایه‌ای، دچار نشده و دوباره صرف ایجاد انواع دیگه‌ا‌ی از کالای سرمایه‌ای یعنی کارخونه شده؛ و هم نیازهای به صورت واقعی و دائمی پوشش داده شده. در نهایت توجه به این‌ قاعده، ما رو متوجه خیلی از اقدامات و تصمیمات اشتباه دیگه در سطح می‌کنه؛ که شاید مهم‌ترین اون‌ها، فروش ، و و معدنی کشوره، که به صورت عادی توسط دولت‌های مختلف انجام می‌شه و منابع حاصل از فروش این‌ کالاهای سرمایه‌ای، به جای این‌که صرف انواع دیگه از کالاهای سرمایه‌ای مثل کارخونه، خطوط تولید، زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی بشه، صرف نیازهای مصرفی و اصطلاحا تامین منابع برای و نه دولت می‌شه. ⬅️ منابع [1] وی با بیان اینکه ارزش ریالی ملک مدرسه فرهنگ در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان برآورده می شود، افزود: قطعاً پس از باز پس گیری این ملک به فروش می رسد و پول حاصله، صرف محرومیت زدایی خواهد شد. [منبع] 🇮🇷 @Ammar_media
💢آیا بانکداری متعارف ربوی است؟ معمولا در مکتوبات فقهای اهل سنت و متخصصان بانکداری اسلامی اهل سنت چنین بیان می شود که آیات تحریم ربا در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شد و در متن قرآن کریم نیز به تبیین حدود و ثغور ربا نپرداخته است. پیامبر نیز فرصت تبیین این پدیده را پیدا نکرد. لذا این جمله زیاد استفاده می شود که می دانیم قطعا ربا حرام و جنگ با خداست با این وجود مفهوم و چیستی ربا کاملا واضح نیست. در اروپای قرن دوازدهم میلادی به بعد، تامین مالی به دلیل گسترش فعالیت های کشتیرانی و رشد بی سابقه تجارت، به طور جدی یک مساله بود. نحوه تامین مالی تجار، کلیسا را با چالش مواجه کرد. از سویی عدم تامین مالی موجب رکود اقتصادی میشد و از طرفی نیز ربا در کتاب مقدس حرام شده بود. این چالش حدود سه قرن به طول انجامید و در نهایت در اواخر قرن پانزدهم میان ربا و بهره تفاوت قائل شدند در نتیجه این تفاوت، ربا دو مصداق داشت اول در امور مصرفی بود و دوم نرخهای بالا که می توان آن را اضعافا مضاعفه گفت اما بهره مربوط به امور تولیدی و نرخهای قانونی است مثلا طبق قانون در آن زمان 6 درصد بود. در کتب لغت انگلیسی اکنون تعریف ربا و بهره را متفاوت بیان می‌کنند. بانکداری در غرب پس از حل این چالش در اروپا رشد یافت و اقتصاد متعارف نیز در میانه قرن هجدهم در چنین بستری و با همین پیش فرض تولد یافته، تحلیل های خود را بنا گذارد. ادبیات علمی اقتصاد به طور دقیق و نسبتا گسترده با روش شناسی ویژه به بررسی ماهیت و چگونگی کارکرد بهره پرداخته است. بوم باورک و ایروینگ فیشر از سرآمدان تحلیل بهره، سازوکار و منطق پشتیبان آن بوده اند. پس از فهم فیشر پرونده بحثهای نظری بهره تقریبا بسته شده و بیشتر به تحلیل های عینی بهره پرداخته می شود. تبیین دقیق منطق بهره برای نگاه های فقهی چالش انگیز بوده، برخی پرسش های اساسی پیش پای فقهاء خواهد گذارد. گروه های زیادی از اقتصاددانان داخلی نیز بهره را جزء لاینفک نظام بانکداری می دانستند. گروهی از آنان که با نگاه های متدینان مبنی بر یکسانی بهره و ربا آشنایی داشتند اصرار به تفکیک این دو از هم داشتند. طبیعی بود که اولین گروه از مخالفان بانکداری بدون ربا این دسته از اقتصاددانان بودند. عمده فقیهان شیعی و سنی، ربا و بهره را یکسان می بینند. نگاه فقیهان عمدتا بر اساس روش شناسی سنتی خویش قابل پیگیری است. از دیدگاه آنان ربای قرضی عبارت است از قرض به شرط زیاده و بهره نیز قرض به شرط زیاده است پس ربا و بهره یکسان هستند. بر این اساس بانکداری متعارف را ربوی می دانستند. به اعتقاد آنان مشکل نظام بانکداری بدون ربا، انحراف از این اصل است. آنان جریمه تاخیر را مهمترین این انحراف می دانند. اینجانب با برخی از اقتصاددانان مسلمان مواجه شده ام که تلقی ویژه ای از ربا دارند آنان با نظام بانکداری موجود در کشور به دلیل ربوی بودنش مخالفند. به اعتقاد آنان ربا هر درآمدی است که از مسیر فعالیت مولد اقتصادی به دست نیاید. از این رو سیستم مبتنی بر یک سیستم ربوی است و به تعبیر یکی از آنها ربا یعنی یعنی رانت و... ربای فقهی نیز یکی از مصادیق آن است. این نگاه شبیه نگاهی است که مرحوم آیه الله صادقی تهرانی در مورد ربا داشتند. آن‌ها بر این اساس نظام بانکی موجود را شدیدا آلوده به ربا می دانند. به اعتقاد برخی از آنان منطق توجیهی حرمت ربا که در روایات آمده است و فقهاء معمولا با تعبیر اینکه اینها حکمت حکم هستند و نه علت آن و از کنار آن به راحتی می گذرند، فهم بهتری از ربا به دست می دهند تا خود را در یک تعریف حقوقی صرف حبس کردن. ✍️محمدرضا یوسفی/ اقتصاددان = جنگ با خدا 🔻مرتبط 🔸 🔸 بانک یا ماشین چاپ و تایپ پول؟! 🔸 بلای نقدینگی ریشه تمام مشکلات 🔸 بانک ؛ قاتل تولید 🔸 چرا قیمت کالاها مدام تغییر می کند؟! 🔸 افشاگری یک کارشناس اقتصاد از در حق مردم 🔸 اساس بر و ریشه در است 🔸 با سود چنددرصدی نذارن‌تون سر کار، بچسبید به 🇮🇷 @Ammar_media