eitaa logo
دیده‌بان فرهنگ و هنر اصفهان
536 دنبال‌کننده
578 عکس
139 ویدیو
5 فایل
یکی از فعالیت های اندیشکده تبیین دیده‌بانی است. حال چرا دیده‌بانی؟ اگر جنگ رسانه‌ای برای ما معنا داشته باشد شما بگویید بدون دیده‌بانی انتظار پیروزی ممکن است؟ اصلا جنگ بدون دیده‌بانی معنایی دارد؟ ارتباط با ما: ۰۹۱۳۲۰۱۴۷۲۳ ارسال محتوا و نظرات : @omidvaram
مشاهده در ایتا
دانلود
نقش مردم در حفظ نظام اسلامی اینگونه است که اگر مردم نخواهند حتی حکومت علی (ع) هم ممکن نیست. اگر اینگونه نقش مردم در نظام اسلامی را درک کردیم تصور روشن تری نسبت به ارکان نظام اسلامی خواهیم داشت. در نظام جمهوری اسلامی ایران دولت و حکومت چیزی جدا از ملت نیست. ان جی او در نظام های سیاسی سرمایه داری (non-governmental organization )بیانگر یکی از ویژگی‌های نظام‌های سیاسی سرمایه داری می‌باشد. اما در جمهوری اسلامی ایران ماهیت حکومت، گاورمنت (Government) نیست. نظام بهداشت و درمان مردمی است. نظام امنیتی مردمی است. اما در Government سیستم‌های امنیتی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش در خدمت سرمایه است و فعالان این حوزه‌ها منافع مردم برایشان موضوعیت ندارد بلکه حفظ و افزایش سرمایه هدف اصلی می باشد. برای همین است که در Government آنقدر حقوق و منافع عمومی تحت الشعاع قرار می گیرد که نیازمند ان اجی او هستیم. اگر ماهیت امت درک نشود حقیقتا نمی‌توانیم در حکمرانی به ولی فقیه کمک کنیم. ممکن است در جمهوری اسلامی مدیر کل باشیم رئیس فلان نهاد باشیم . معاون باشیم. شهردار باشیم. اما اگر ماهیت مردم را در این نظام درک نکنیم اساسا نمی توانیم برای این نظام کار اساسی انجام دهیم. برای درک نقش امت باید با دقت بیشتری زیارت عاشورا را مطالعه کرد. واقعا باید با زیارت عاشورا امام حسین را زیارت کنیم. فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ، وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللهُ فیها
امت، مسئله این است. ما از امت و نقش امت و اهمیت ایفای نقش مردم چه درکی داریم؟ فرازی از زیارت عاشورا: فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ، وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللهُ فیها، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ این عبارات بیان گر مفاهیم بسیار ارزشمندی برای شیعیان است. وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَاَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ یزید و شمر و ابن زیاد به تنهایی کاری از دستشان بر نمی آید. حتی با یک لشگر هم کاری از دستشان بر نمی آید با چند قبیله هم نه. امت، امت باید منحرف شوند. حال اگر کارکنان دولت و حکومت در جمهوری اسلامی ملت را عوام الناس ( قشر خاکستری ) به حساب بیاورند نظام اسلامی چگونه تهدید خواهد شد؟ اگر مردم را همه کاره شناسایی نکنند چه خواهد شد؟ یکی از بزرگترین آسیب ها در نظام جمهوری اسلامی ایران این است که مدیران و کارکنان دولت خود را مانند مدیران و کارکنان دولت فرانسه شناسایی کنند. همین خطای شناختی و محاسباتی کافیست تا ایشان نقشی را که باید در جمهوری اسلامی ایران ایفا کنند نتوانند محقق کنند.
اندیشکده تبیین برگزار می کند: ارائه درس منطق برای فعالان رسانه‌ای شهر اصفهان یکی از یافته‌های اندیشکده تبیین لزوم حضور درس منطق در فرآیندهای آموزش مهارت های رسانه ای است. متاسفانه سرفصلی تحت عنوان منطق در اکثر رشته های هنری و رسانه ای وجود ندارد و این یک نقطه ضعف بزرگ برای فرآیند های آموزشی رسانه ایست. ما در یک فیلم مستند با سند ها به دنبال استدلال هستیم. و استدلال درست یکی از مباحث علم منطق است. در نوشتن یک مقاله تحلیلی نویسنده تلاش می کند منظور خود را اثبات کند و این هم یکی از مباحث علم منطق است. در فیلم های داستانی مسئله منطق دراماتیک را داریم. و اساسا یک اثر دراماتیک بدون منطق دراماتیک ممکن نیست. در داستان نویسی هم ما به منطق نیازمند مندیم. چرا که اساسا پیرنگ و خلق درون مایه یک موضوع منطقیست. حضور پر رنگ مباحث منطق در فعالیت های رسانه ای نشان دهنده اهمیت این بحث در خلق آثار رسانه ای است. و فعال رسانه ای بدون فراگرفتن منطق اثر بخشی خود را از دست می دهد. و در فضایی مشوش و مملو از اطلاعات گوناگون سرگردان خواهد شد. به علاوه دانستن منطق برای کسی که می خواهد به دنبال حقیقت برود و در جنگ روایت ها سوژه، اطلاعات و جریان صحیح را دنبال کند حائز اهمیت است. فرآیند و شرایط ثبت نام بزودی منتشر خواهد شد. 📱کانال دیده بان فرهنگ و‌ هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید. https://eitaa.com/ammaresf
آیا مردم ما بی دین شده اند؟ یادداشت عادل شکیبایی اندیشه‌ورز اندیشکده تبیین پیرامون روش سنجش گرایش های دینی در جامعه امروز ایران اگر بخواهیم به یک سوال مهم درباره ایران جواب بدهیم که با توجه به نوع حکومت ما به بسیاری از مسائل دیگر هم پاسخ خواهد داد آن است که جامعه ایران چقدر دین دار است و از آن مهمتر روند تغییرات دین داری در آن در طی دهه‌ها و سال‌های گذشته چگونه بوده است؟ ثابت بوده، بر اساس عملکرد بد مسئولین و روحانیت کاهش شدیدی را تجربه کرده و یا حتی افزایشی بوده است؟ یکی از روش های دم دستی آن است که مثلا ببینیم در اطرافمان چقدر نمازخوان و روزه گیر داریم و یا انکه وضعیت رعایت حجاب در انظار عمومی چگونه است؟ این روش اما خطایش بیش از حدی است که بتوان رویش حساب کرد زیرا اطرافیان ما بخش بسیار کوچک و خاصی از جامعه هستند و در نهایت شاید بخشی کوچک از یک شهر را نمایندگی کنند و برای نمایندگی کل یک شهر ،استان و کشور بسیار ناکافی و جهت دارند و یا آنکه به مطالعات علمی و پیمایش های سراسری مانند پیمایش ملی تحولات فرهنگی نگاه کنیم که با داده های بسیار بزرگ انجام می شود روش نمونه گیری و بررسی در این گونه پژوهش ها خیلی بهتر و منطقی تر انجام شده ولی چند نکته در خصوص آن وجود دارد اولا آن که بر مبنای چیزی است که مردم اظهار کرده اند، در ثانی با شاخص های کمی مثل نماز خواندن روزه گرفتن و ... دین داری سنجیده می شود که خطای ابزاری آن برای سنجش متغیری که به شدت کیفی و پیچیده است جای تامل دارد و ثالثا هر چند سال یکبار امکان انجام آن وجود دارد و در نهایت وقتی به نتایج نگاه میکنیم تغییرات کم و نوسانی بوده است و تحلیل های زیاد مطمئنی را نمیتوان بر مبنای انها انجام داد، به خصوص اگر همان سوال کلیدی یعنی دین داری مردم مد نظر باشد. شاید با تکیه بر پیمایش بتوان گفت مثلا چند درصد مردم بیشتر و یا کمتر از قبل نماز می خوانند اما اینکه نماز خواندن را جدای از اهمیت زیاد آن ملاک حتمی و مکفی برای دین داری در نظر بگیریم همانطور که گفته شدجای تامل بیشتری دارد.یکی از روش های دیگری که ملاک اصلی این نوشته است توجه به برخی برونداد ها یا پراکسی هایی است که بطور غیر مستقیم بخشی از دین داری مردم را می توانند نشان دهند. مثل رفتن به مراسم احیا شبانه،اعتکاف،مراسم های مذهبی و بزنگاه هایی مثل تشییع پیکر شخصیت های شاخص و شهدا ، اینها با اینکه سخت است نماد دین داری معرفی بشوند ولی بطور غیر مستقیم تمایل قلبی مردم به دین را می توانند نشان بدهند و رصد آنها و تغییراتی که در روند زمانی از خود نشان میدهند لااقل به عنوان یکی از شاخص ها در کنار دیگر موارد می تواتد حائز اهمیت باشد . البته برخی می گویند مواردی مثل میزان استفاده از مشروبات الکی،تعدد فساد و انحراف های جنسی،رفتن بر سر مزار کوروش،راهپیمایی های اعتراضی به حکومت میزان استفاده از ماهواره و سایت های اینترنتی خاص را هم در طرف دیگر باید در نظر گرفت که به نظر حرف درستی می آید ،ولی مشکلی که هست آن است که در نظر گرفتن نماینده های کاهش بی دینی مردم بسیار مورد توجه و پر رنگ است ،ولی استفاده و توجه به نماینده های دین داری مردم به شدت کم است و اصلا به آن توجهی نمی کنیم. برای خود من وقتی از توجه به رویدادی مانند تشییع شهید سلیمانی و مراسم اعتکاف برای نشان دادن میزان دینداری مردم توسط مسئولین استفاده می شد این حرکت را به عنوان نوعی فرار رو به جلو و شانه خالی کردن از وضعیت واقعی و حتی تلاش برای فریب اذهان عمومی می پنداشتم .ولی امسال وقتی در یکی از کلان شهر هایی که به گواه برخی امار ها، کم ترین دینداری را در بین سایر شهر های کشور دارد ، وقتی دیدم برای یک مراسم محدود دانشگاهی اعتکاف بیش از ۵۰۰ نفر متقاضی شده اند و برگزار کننده با توجه به ظرفیت محدودش مجبور به تشکیل لیست ذخیره شده است، آن هم در دانشگاهی که برای مراسم های عادی معمولا استقبال بسیار محدودی صورت میگیرد و نماز های جماعت با تعداد محدوی برگزار میشود ، به فکر فرو رفتم که واقعا این وضعیت می تواند چیز هایی را نشان دهد و باز کند که ما تا کنون به ان بی توجه بوده ایم ، و در تحلیل های ذهنی مان از وضعیت مردم و میزان دین داری آنها در کنار سایر موارد این را هم حتما باید لحاظ کنیم تا به تصور صحیح تر و واقعی تری در مورد مردم برسیم.البته جا دارد از برگزار کننده این مراسم و اعلام شفاف داده های اماری ان هم تشکر کرد که زمینه دریافت چنین تحلیلی را فراهم کردند. نظرات خود را پیرامون این یادداشت برای ما ارسال کنید. شما می توانید با نویسنده این یادداشت در ارتباط باشید. ارتباط با نویسنده یادداشت @ad_shakibaee 🆔 📱کانال دیده بان فرهنگ و‌ هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید. https://eitaa.com/ammaresf
دیده‌بان فرهنگ و هنر اصفهان
نقش مردم در حفظ نظام اسلامی اینگونه است که اگر مردم نخواهند حتی حکومت علی (ع) هم ممکن نیست. اگر اینگ
«رسیدن به هدفهای اسلامی ــ حالا اسمش را بگذارید «نظام اسلامی»، در نهایت «تمدّن اسلامی» ــ جز با حضور مردم، جز با توجّه و مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست؛ باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند. این برای ما یک اصل شد... توجّه داشته باشیم که مسئله‌ی «مردم» یک اصل اسلامی است، بدون آن کاری نمیشود کرد، به هدفها نمیشود رسید، به حیات نمیشود رسید.»
دوازدهمین قرار تماشا فردا برگزار خواهد شد. در دوازدهمین قرار تماشا فیلم Minamata را تماشا خواهیم کرد. این فیلم نگاه شما را نسبت به فعالیت رسانه ای متحول خواهد کرد. زمان: چهارشنبه ۱۱ بهمن از ساعت ۱۴:۳۰ مکان: خیابان استانداری ، گذر سعدی، عمارت تاریخی سعدی ، حوزه هنری انقلاب اسلامی
قرار تماشا مقدمه ایست برای یک قرارگاه عملیات رسانه ای. رسانه در حوزه های مختلف حکمرانی چگونه نقش آفرینی می کند؟ فعالان رسانه ای چگونه می توانند در جنگ اقتصادی به ایران کمک کنند؟ آیا رسانه ها می توانند به نیروی قدس کمک کنند؟ در فصل دوم قرار تماشا تلاش می کنیم برای فعالیت رسانه ای در جمهوری اسلامی ایران با یکدیگر هم قرار شویم. قرار تماشا مقدمه ایست برای یک قرارگاه عملیات رسانه ای. با تماشای فیلم های فصل دوم قرار تماشا نگاه فانتزی ما به رسانه اصلاح خواهد شد و خواهیم فهمید رسانه ابزار نیست بلکه عنصر حکمرانی است. اگر نباشد حکمرانی ممکن نیست. رسانه ها می توانند در نجات یک ملت نقش اساسی ایفا کنند. میتوانند بزرگترین تهدید ها را بی اثر کنند. رسانه ها می توانند بزرگترین مشکلات را حل کنند. و ملت ها را نجات دهند. رسانه چیست که میتواند چنین کند؟ ⏰ زمان: چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۳۰ 📌مکان: خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت تاریخی سعدی، حوزه هنری انقلاب اسلامی شناخت و تعریف دقیق رسانه لازمه تحقق تبیین است. بدون تعریف ماهیت رسانه تبیین ممکن نیست. 📱کانال دیده بان فرهنگ و‌ هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید. https://eitaa.com/ammaresf
همراهان گرامی سلام اگر می خواهید بدانید نقش رسانه ها در حل کردن مشکلات کشور عزیزمان چقدر مهم است از شما دعوت می کنیم در دوازدهمین قرار تماشا حضور داشته باشید تا بدانیم یک فعال رسانه ای چگونه می توانند مهم ترین مشکلات ایران را حل کند. لطفا تماشای فیلم میناماتا را از دست ندهید. این فیلم یکی از مهم ترین فیلم های حوزه رسانه است.