─═┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅┅─
☄و پس از چندی در سال ۱۳۷۶ به علت رشد و گسترش فعالیتهایش، ردة تشکیلاتی آن به «ادارة کلّ» ارتقاء يافت.
🌀 با توجه به ضرورت ارتقای سطح كمّي و كيفي فعالیت های قرآنی کشور و با عنایت به سابقه و پيشينيه دو دهه فعاليت هاي قرآني، بنا به پيشنهاد رياست وقت سازمان تبليغات اسلامي جناب حجت الاسلام و المسلمين سید مهدی خاموشي و با دعوت جمعي از اساتيد و پيشكسوتان قرآني كشور به عنوان هيأت امناء، این اداره کل در دهم خرداد ماه سال ۱۳۸۱ با تغییر ساختار تشکیلاتی به یکی از مجموعه هاي بزرگ وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با نام ” سازمان دارالقرآن الکریم” تبدیل گردید.
🔘 این سازمان از تاریخ ۲۹ مرداد سال ۱۳۹۷ همزمان با انتصاب جناب حجت الاسلام و المسلمين محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و سپس تغییر در حوزه مدیریت، ساختار و رویکرد قرآنی از آبان سال ۱۳۹۸ به فعالیت اثرگذار خود ادامه می دهد.
🔮اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر ومیمه
─═┅═༅𖣔1⃣6⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅┅─
📔(9).#دانشگاه_سوره
🌀دانشگاه سوره °نام پیشین: مؤسسه آموزش عالی سوره°در بهمن ماه سال ۱۳۷۲ توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شد.
☄پس از دو سال پذیرش آزاد، از سال ۱۳۷۴ از طریق سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش دانشجو را در ۱۱ رشته آغاز کرد.
🔘 این مؤسسه با جذب دانشجو در دورههای کاردانی و کارشناسی در رشتههای صنایع دستی، موسیقی، تئاتر، سینما، معماری، مجسمهسازی، گرافیک و نقاشی شروع به فعالیت نمود و هماکنون دارای رشتههای مهندسی معماری، روابط عمومی، روزنامهنگاری،مدیریت امور فرهنگی ، مدیریت فرهنگی و هنری، نقاشی، گرافیک، صنایع دستی، هنر اسلامی، کتابت و نگارگری، نمایش °تئاتر° و سینما در مقطع کارشناسی است.
💬در سال ۱۳۷۶ این مؤسسه از نوع دوم به نوع اول ارتقاء یافت و مدرک تحصیلی آن توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری به رسمیت شناخته شد؛ و در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به دانشگاه تبدیل شد.
─═┅═༅𖣔1⃣7⃣𖣔༅═┅┅─
─═┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅┅─
☄در سال تحصیلی ۸۴–۸۵، با راه اندازی دوره کارشناسی ارشد در رشتههای آهنگسازی، صنایع دستی، نقاشی، گرافیک و ادبیات نمایشی در این مؤسسه موافقت شد
🌀و این دوره از سال تحصیلی ۸۵–۸۶ به جذب دانشجو در این رشتهها پرداخت. در حال حاضر نیز با تلاش مسئولین، مقدمات ارتقاء مؤسسه به دانشگاه فراهم شدهاست. همچنین رشته تبلیغ و ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد مورد تصویب شورای عالی گسترش وزارت علوم قرار گرفت.
🔘دانشگاه سوره در حال حاضر دارای سه باب ساختمان °ملکی و استیجاری° و همچنین تجهیزاتی چون لابراتوار مجهز عکاسی •سیاه و سفید و رنگی•، کارگاههای سفال، چاپ دستی °سیلک و باتیک°، چوب، نساجی، بافت •فرش و قالی•، تراش سنگ، تراش شیشه، نقاشی روی شیشه،لعاب، سرامیک، رنگ رزی، جواهرسازی، سایت رایانه، کتابخانه، پلاتوهای نمایش، کارگاه عروسک سازی، نگارخانه و نمازخانه و سالن ورزش میباشد. همچنین زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع در منطقه پونک در شهر تهران به منظور ساخت مکان جدید دانشگاه خریداری شدهاست.
💬دانشگاه سوره نخست در دو شعبه تهران و اردبیل تأسیس شد، که هماکنون تنها شعبهٔ تهران دایر میباشد. شعبه تهران دانشگاه سوره دارای سه دانشکده هنر، فرهنگ و ارتباطات، معماری است
والســــــــــــــلام
🔮اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر ومیمه
─═┅═༅𖣔1⃣8⃣𖣔༅═┅┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
┄═┅═✧❁﷽❁✧══┅─
🇮🇷#طرح_مشترک_390_گروه_ولایی
🇮🇷#عمـــــاریون_رهبریم
─══┅═༅ 🌍🌍 ༅═══┅─
🔍☆◁#کنفــــــرانس_آنلاین
📖☆◁#فتنه_های_آخرالزمان
📖☆◁#قسمت_دوم
─══┅═༅ 🌍🌍 ༅══┅┅─
🗓◁تاریخ#چهارشنبه 1401/04/08
⏰◁ساعت:21/30
🕹◁ارائه:جناب استاد #شریفی
🗣◁طرح سوال:
🆔@mrazavi3
🔮#گفتمان_اتحاد_ملی_عماریون
🆔
https://eitaa.com/joinchat/2711355466C543e968485
🆔@ammareyon
🚫#کپی برداری از #ابتکارات #طراحی و#تنظیمات کنفرانس ها و#کپشن ها و#بنرهای #اتحادیه_عماریون بدون اجازه و به هر نحوی#شرعا_جایز_نیست_و_حق_الناسه
─═══༅𖣔🌺𖣔༅══┅─
🇮🇷#اتحــــــادیه_عمـــــاریون🇮🇷
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
عـــــرض سلام ودرود ودعــــــا
خـــــــــدمت
جناب استـــــــاد #شـــــریفی
وشمـــــا گرامیــــــان ولایی
🔘طبق اطلاع رســـــانی انجـام
شده با شمـــــــا همــــــراه هستیم
🔍☆◁با#کنفـــــــــــــرانس
📖☆◁#فتنه_هـــای_آخرالزمانی
👤باهـــــــمراهــــی
جنـــــاب استـــــاد #شــــــــریفی
ضــــمن سپـــــــاس فـــــراوان
بــــــاجنـــــــاب استــــــــــاد و
شمـــــــــا گرامیــــــــان ولایی
همــــــــــراه می شـــویـــــــم..
─═══༅𖣔🌺𖣔༅══┅─
🇮🇷#اتحـــــــادیه_عمـــــــاریون🇮🇷
833.4K
┄═┅═✧❁﷽❁✧══┅┄
🇮🇷 #عمــــــــاریون_رهبـــــــریم
🔍☆◁#کنفــــــــرانس
📖☆◁#فتنــه_های_آخــر_الزمانی
📖☆◁#قسمت دوم
🎙جناب استـــــاد #شـــــــریفی
🔮 #اتحــــادیه_عمــــــــاریون
🆔 @ammareyon
⛔️#کپی_برداری_از_طرح_کپشن_ها_به_هر_نحوی_شرعا_جایز_نیست
─═┅═༅𖣔1⃣𖣔༅══┅─
687.5K
┄═┅═✧❁﷽❁✧══┅┄
🇮🇷 #عمــــــــاریون_رهبـــــــریم
🔍☆◁#کنفــــــــرانس
📖☆◁#فتنــه_های_آخــر_الزمانی
📖☆◁#قسمت دوم
🎙جناب استـــــاد #شـــــــریفی
🔮 #اتحــــادیه_عمــــــــاریون
🆔 @ammareyon
⛔️#کپی_برداری_از_طرح_کپشن_ها_به_هر_نحوی_شرعا_جایز_نیست
─═┅═༅𖣔2⃣𖣔༅══┅─
867.5K
┄═┅═✧❁﷽❁✧══┅┄
🇮🇷 #عمــــــــاریون_رهبـــــــریم
🔍☆◁#کنفــــــــرانس
📖☆◁#فتنــه_های_آخــر_الزمانی
📖☆◁#قسمت دوم
🎙جناب استـــــاد #شـــــــریفی
🔮 #اتحــــادیه_عمــــــــاریون
🆔 @ammareyon
⛔️#کپی_برداری_از_طرح_کپشن_ها_به_هر_نحوی_شرعا_جایز_نیست
─═┅═༅𖣔3⃣𖣔༅══┅─
873.6K
┄═┅═✧❁﷽❁✧══┅┄
🇮🇷 #عمــــــــاریون_رهبـــــــریم
🔍☆◁#کنفــــــــرانس
📖☆◁#فتنــه_های_آخــر_الزمانی
📖☆◁#قسمت دوم
🎙جناب استـــــاد #شـــــــریفی
🔮 #اتحــــادیه_عمــــــــاریون
🆔 @ammareyon
⛔️#کپی_برداری_از_طرح_کپشن_ها_به_هر_نحوی_شرعا_جایز_نیست
─═┅═༅𖣔4⃣𖣔༅══┅─
1.03M
┄═┅═✧❁﷽❁✧══┅┄
🇮🇷 #عمــــــــاریون_رهبـــــــریم
🔍☆◁#کنفــــــــرانس
📖☆◁#فتنــه_های_آخــر_الزمانی
📖☆◁#قسمت دوم
🎙جناب استـــــاد #شـــــــریفی
🔮 #اتحــــادیه_عمــــــــاریون
🆔 @ammareyon
⛔️#کپی_برداری_از_طرح_کپشن_ها_به_هر_نحوی_شرعا_جایز_نیست
─═┅═༅𖣔5⃣𖣔༅══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─═┅═༅🍃🌖🍃༅═┅┅─
جنــــــاب استــــاد #شــــــریفی
سپــــــــــاســـــگزاریـــــــم
اجـــــرتــــون با امام زمان عجل ا
ازهمــــــراهی همــــــه دوستــــان
ولایــی سپــــــاســــــــــگزاریم
پــــــایــــــان قســــمت دوم
التمــــــاس دعـــــای فـــــرج
یا عـلــــــــــــــــی
─═┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅┅─
🇮🇷 #اتحـــــادیه_عمـــــاریون🇮🇷
┄┅════✧✿﷽✿✧════┅┄
❥︎#شهادت_امام_جواد_علیه_السلام_تسلیت
🇮🇷#طرح_مشترک_400_گروه_ولایی
🇮🇷#عمـــــاریون_رهبــــریم
─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─
🔍☆◁#کنفــــــــرانس
📖☆◁#سفـــــر_به_کـــــــاظمین
📖☆◁#قسمت اول
─┅══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═┅─
◁جنــــاب استـــــاد #بـــابـــایی
۞◁سوال
🆔 @ilyan313
🗓تاریخ:#دوشنبه 1402/03/29
⏰ســــاعت:19/00
🔮گفتمان#اتحاد_ملی_عمـــاریون
🆔 @ammareyon
🆔 @bisimchee1400
🚫#کپی برداری از #نام_ابتکارات
#طراحی و#تنظیمات کنفرانس ها
و#کپشن هاو#بنرهای_اتحادیه
#عماریون بدون اجازه و به هر نحوی
#شرعا_جایز_نیست و#حق_الناسه
─┅═══༅𖣔🌺𖣔༅═══┅─
🔮 #اتحــــــــادیه_عمـــــــاریون
─┅═══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿═══┅─
✪◁چه اضطرابی دامن زمین را فرا می گیرد، آن گاه که دلش مزار امامی می شود. گویی در آن هنگام، دست و پایش می لرزد! زمین از اینکه باید گوهری را در میان بگیرد، بسیار ناخشنود است. اکنون زمین چه شرمسار است که تنها بیست و پنج بهار، او را مهمان خوانش دیده بود؛ او که جواد بود و جود، قطره ای از پیشانی بلندش؛ تقی بود و پرهیزکاری، سطری از صحیفه وجودش.
❥︎ او که در همان خردسالی امام شد و در نوجوانی، رهگشای گره های فکری. که بی درنگ، دشوارترین پرسش را پاسخ می گفت و خبر از اتصال خویش به دریای علم الهی می داد
❖ برای هروله از «مروه» دلت تا «صفای» کاظمین، راهی نیست. در این حج ولایت و عشق همیشه در °سعی° باش؛ که بی •سعی• نمی توان به •صفای• جمال معصوم علیهم السلام رسید
─┅═════༅𖣔1⃣𖣔༅════┅─
─┅═══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═══┅─
❖◁تنها بیست و پنج سال با تو سر سازگاری داشت و بیست و پنج بهار از عمر تو را برتابید. تقدیر آن بود که حتی در خانه ات نیز غریب باشی و با هم دستی «ام الفضل» ـ همسرت ـ زهر بنوشی و مسموم شوید
❥︎ محمد بن علی بن موسی بن جعفر، امام نهم شیعیان اثناعشری است که به جوادالائمه شهرت دارد. نسب او با شش واسطه به امام علی علیهالسلام پیشوای اول شیعیان، میرسد. پدرش امام رضا علیه السلام، پیشوای هشتم شیعیان است مادر او کنیز بود و سَبیکه نوبیه نام داشت.
✪ کُنیه وی ابوجعفر و ابوعلی است. در منابع روایی، از وی با عنوان ابوجعفر ثانی یاد میشود. تا با ابوجعفر اول °امام باقرعلیه السلام °اشتباه نشود
─┅════༅𖣔2⃣𖣔༅════┅─
─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─
✪◁از القاب مشهور امام نهم، جواد و ابن الرضااست. القاب تقی، زکی، قانع، رضی، مختار، متوکل مرتضی و منتجب،را نیز برای او برشمردهاند.
❥︎ بر اساس گزارش مورخان، امام جوادعلیه السلام در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد.درباره روز و ماه ولادت او اختلاف است.بیشتر منابع، تولد او را در ماه رمضان دانستهاند.برخی روز آن را ۱۵ رمضان و برخی دیگر ۱۹ رمضان گفتهاند. شیخ طوسی در مِصْباحُ الْمُتَهَجِّد، تاریخ ولادت او را ۱۰ رجب ذکر کرده است
❖ از برخی روایات برمیآید که قبل از تولد جواد الائمه، برخی از واقفیان میگفتند علی بن موسی چگونه میتواند امام باشد در حالی که از خود نسلی ندارد.از اینرو وقتی که جوادالأئمه به دنیا آمد، امام رضا علیه السلام او را مولودی پربرکت برای شیعیان توصیف کرد.
★ با این حال حتی پس از تولد او نیز، برخی از واقفیان، انتساب او به امام رضا علیه السلام را منکر شدند. آنان میگفتند جوادالأئمه از نظر چهره به پدرش شباهت ندارد، تا اینکه قیافهشناسان را حاضر کردند و آنان امام جواد علیه السلام را فرزند امام رضا علیه السلام دانستند
─┅═══༅𖣔3⃣𖣔༅═══┅─
─┅══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿══┅─
❖◁درباره زندگی حضرت جواد علیه السلام، اطلاعات چندانی در منابع تاریخی نیامده است. دلیل آن را محدودیتهای سیاسی حکومت عباسی، تقیه و عمر کوتاه او دانستهاند.او در مدینه زندگی میکرد. بنا بر گزارش ابن بیهق، یک بار برای دیدار پدر به خراسان سفر کرد.و پس از امامت نیز چندین بار از سوی خلفای عباسی به بغداد احضار شد.
❥︎ مأمون عباسی در سال ۲۰۲قیا ۲۱۵ق دختر خود ام فضل را به عقد امام جواد علیه السلام در آورد. برخی گفتهاند:
✪ احتمالاً در دیداری که جوادالأئمه با پدرش در طوس داشت، مأمون، ام الفضل را به عقد او درآورد.به گفته ابن کثیر °۷۰۱-۷۷۴ق° مورخ اهل سنت، خطبه عقد او با دختر مأمون در زمان حیات علی بن موسی الرضاعلیه السلام خوانده شد، اما مراسم ازدواج آنها در سال ۲۱۵ق در تکریت انجام شده است
─┅═══༅𖣔4⃣𖣔༅═══┅─
─┅═══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿═══┅─
✪◁به گزارش منابع تاریخی، ازدواج جوادالأئمه با ام الفضل، به درخواست مأمون صورت گرفت. مأمون هدف خود را این میدانست که پدر بزرگ کودکی از نسل پیامبر °ص°و امام علی علیه السلام باشد.
❥︎ به گزارش شیخ مفید در کتاب الارشاد، مأمون به دلیل شخصیت علمی محمد بن علی و شوق و شعفی که نسبت به او داشت، ام الفضل دختر خود را به ازدواج آن حضرت درآورد؛اما برخی از پژوهشگران بر این باورند که این ازدواج با انگیزه و اهداف سیاسی انجام شده است از جمله اینکه مأمون میخواست از این راه، امام جواد و ارتباط او با شیعیان را کنترل کند یا خود را علاقمند به علویان نشان دهد
❖ و آنان را از قیام علیه خود باز دارد.این ازدواج اعتراض برخی اطرافیان مأمون را در پی داشت زیرا بیم آن داشتند که خلافت از عباسیان به علویان منتقل شود.امام جواد علیه السلام مهریه ام الفضل را معادل مهریه حضرت زهرا سلام الله °۵۰۰ درهم° تعیین کرد.امام جوادعلیه السلام، از ام فضل صاحب فرزندی نشود
─┅════༅𖣔5⃣𖣔༅════┅─
─┅═══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═══┅─
❖◁همسر دیگر جوادالأئمه، سمانه مغربیه است که کنیز بود و به دستور خودش خریداری شد.همه فرزندان امام جواد از سمانه بودند.
❥︎ بنابر نقل شیخ مفید، امام جوادعلیه السلام ۴ فرزند به نامهای علی، موسی، فاطمه و امامه داشت.برخی دختران امام را ۳ تن به نامهای حکیمه، خدیجه و ام کلثوم میدانند.در برخی از منابع متأخر از ام محمد و زینب نیز به عنوان دختران آن حضرت یاد شده است
✪ حکومت عباسی دو بار امام محمد تقی علیه السلام را به بغداد احضار کرد. سفر اول در زمان مأمون چندان طولانی نبود.بار دوم، در ۲۸ محرم سال ۲۲۰ق، به دستور معتصم وارد بغداد شد و در ذی القعدة یا ذیالحجه همان سال در بغداد به شهادت رسید.
★ روز شهادت وی، در بیشتر منابع، آخر ذیالقعده است؛ اما در برخی منابع پنجم یا ششم نیز آمده است. پیکر او را در کنار جدش موسی بن جعفر علیه السلام در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپردند.سن او را به هنگام شهادت ۲۵ سال گفتهانداز این رو جوانترین امام شیعیان به هنگام شهادت بوده است
─┅════༅𖣔6⃣𖣔༅════┅─
─┅═══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿═══┅─
✪◁درباره چگونگی شهادت پیشوای نهم شیعیان اختلاف است؛ در برخی از منابع آمده است که معتصم به وسیله منشی یکی از وزیرانش او را مسموم کرد و به شهادت رساند
❥︎ برخی معتقدند که معتصم به وسیله ام الفضل ایشان را مسموم کرد. به گزارش مسعودی مورخ قرن سوم قمری، معتصم و جعفر بن مأمون در اندیشه کشتن محمد بن علی علیه السلام بودند. چون جوادالأئمه از ام الفضل فرزندی نداشت، جعفر، ام الفضل °خواهرش° را تحریک کرد که محمد بن علی را مسموم کند.
❖ آن دو سمی را در انگور نهادند و امام از آن خورد. ام الفضل پس از آن که جوادالأئمه را مسموم کرد، پشیمان شد و میگریست اما امام به او خبر داد که به بلایی دچار میشود که مرهمپذیر نباشد.درباره چگونگی شهادت او به دست ام الفضل گزارشهای دیگری نیز وجود دارد.
─┅════༅𖣔7⃣𖣔༅════┅─
─┅═══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═══┅─
❖◁برخی علت شهادت وی را سعایت ابن ابیداود °قاضی بغداد° در نزد معتصم عباسی دانستهاند. دلیل آن هم پذیرفتهشدن نظر امام درباره قطع دست سارق بود که باعث شرمندگی ابن ابیداود و شماری از فقیهان و درباریان شده بود
❥︎ بر اساس روایتی دیگر، وقتی مردم با معتصم بیعت کردند. او به عبدالملک زیات والی مدینه نامه نوشت که محمد بن علی علیه السلام را همراه با ام الفضل روانه بغداد کند.
✪ وقتی امام جواد علیه السلام وارد بغداد شد، معتصم به ظاهر او را احترام میکرد و تحفههایی برای او و ام الفضل فرستاد. بر پایه این روایت، معتصم شربت پرتقالی به وسیله غلام خود به نام اشناس برای او فرستاد.
★ اشناس به امام گفت: خلیفه، پیش از شما از این شربت به گروهی از بزرگان از جمله احمد بن ابیداود و سعید بن خضیب نوشانده و امر کرده که شما هم از آن بنوشید.
♢ امام فرمود..آن را در شب مینوشم» اما اشناس اصرار میکرد که باید خنک نوشیده شود و یخ آن آب میشود سپس امام از آن نوشید و بر اثر آن به شهادت رسید.
─┅════༅𖣔8⃣𖣔༅════┅─
─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─
✪◁شیخ مفید در شهادت جوادالأئمه علیه السلام با سم تردید کرده و گفته است در این خصوص برای من خبری ثابت نشده است که به آن شهادت دهم. عدهای از این عبارت شیخ مفید که درباره بعضی دیگر از امامان شیعه نیز آن را تکرار کرده، برداشت کردهاند که وی قائل به عدم شهادت امام جواد شده و رحلت او را طبیعی دانسته است.
❥︎ اما برخی از محققان شیعه با استناد به روایت «ما مِنّا إلّا مقتولٌ شهیدٌ» و همچنین ذکر شواهدی که از شهادت امام جواد علیه السلام حکایت دارد، سخن شیخ مفید را توجیه میکنند به اینکه او ساکن بغداد بوده و با توجه به جوی که در حکومت عباسیان، علیه مکتب اهل بیت و شیعیان بوده، شیخ مفید نمیتوانسته به صراحت عقاید شیعه در مورد شهادت ائمه علیه السلام بهدست عباسیان را ذکر کند، از اینرو تقیه کرده است.
❖ این احتمال نیز ذکر شده که با توجه به نبود منابع کافی و سختی دسترسی به منابع اصلی، این مطلب به دست او نرسیده است.
─┅═══༅𖣔9⃣𖣔༅═══┅─
─┅═══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═══┅─
❖◁امام جوادعلیه السلام در حدود ۸ سالگی، به امامت رسید. به دلیل پایین بودن سن وی، میان شیعیان درباره امام پس از حضرت رضاعلیه السلام اختلاف شد؛ برخی به دنبال عبدالله بن موسی، برادر امام رضا رفتند، اما طولی نکشید او را شایسته امامت ندانستند و از او روگرداندند.
❥︎ برخی به احمد بن موسی برادر دیگر حضرت رضاعلیه السلام گرویدند و شماری نیز به واقفیه پیوستند. با این حال، بیشتر اصحاب علی بن موسی الرضاعلیه السلام به امامت فرزندش جواد معتقد شدند.
✪ منابع علت این اختلاف را کودکی جوادالائمه دانستهاند. به گفته نوبختی علت پیدایش این اختلاف، آن بود که آنان بلوغ را از شرایط امامت میدانستند.البته این مسئله در زمان حیات امام رضا علیه السلام نیز مطرح بود.
★ حضرت رضا در واکنش به کسانی که خردسالی جوادالأئمه را مطرح میکردند به نبوت حضرت عیسی در کودکی استناد میکرد و میفرمود..سن عیسی هنگامی که نبوت به وی عطا شد کمتر از سن فرزند من بوده است.
─┅════༅𖣔🔟𖣔༅════┅─
─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─
✪◁امام جواد علیه السلام از طریق سازمان وکالت با شیعیان در ارتباط بود. او در سرزمینهای اسلامی از جمله بغداد، کوفه، اهواز، بصره، همدان، قم، ری، سیستان و بُست نمایندگانی داشت.تعداد وکیلان او را ۱۳ تن گفتهاند. آنان وجوهات شرعی شیعیان را به امام جواد علیه السلام میرساندند.
❥︎ ابراهیم بن محمد همدانی در همدان و ابوعمرو حذّاء در نواحی بصره وکالت آن حضرت را بر عهده داشتند. صالح بن محمد بن سهل به موقوفات آن حضرت در قم رسیدگی میکرد.همچنین زکریا بن آدم قمی،عبدالعزیز بن مهتدی اشعری قمی،صفوان بن یحیی،علی بن مهزیارو یحیی بن ابیعمران از وکلای امام جواد علیه السلام بودند.
❖ برخی از نویسندگان با استناد به شواهدی محمد بن فرج رخجی و ابوهاشم جعفری را از وکیلان او به شمار آوردهاند.°البته احمد بن محمد سیاری نیز ادعای وکالت داشت ولی امام ضمن رد ادعای او، از شیعیان خواست تا وجوهات را به وی ندهند..
─┅══༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅══┅─
─┅══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿══┅─
❖◁گفته شده است که امام جواد علیه السلام به دو دلیل از سازمان وکالت برای ارتباط با شیعیان استفاده میکرد؛
تحت کنترل دستگاه حاکم بود.
برای دوره غیبت زمینهسازی میکرد
❥︎ پیشوای نهم شیعیان در ایام حج نیز با شیعیان دیدار و گفتگو میکرد. برخی از محققان بر این باروند که سفر امام رضا علیه السلام به خراسان، سبب شده بود تا روابط شیعیان با امامان خود گسترش یابد. از این رو شیعیانی از خراسان، ری و بست و سجستان در ایام حج به دیدار امام میآمدند
✪ شیعیان با جوادالأئمه، از طریق نامهنگاری نیز در ارتباط بودند. آنان در نامههایشان سؤالاتی را، که بیشتر در مسائل فقهی بود، مطرح میکردند و امام به آنها پاسخ میداد.
★ در موسوعة الامام الجواد، به جز پدر و پسر امام، نام ۶۳ تن از افرادی که حضرت با آنان مکاتبه داشته، گرد آمده است البته برخی از نامهها در پاسخ به گروهی از شیعیان نوشته شده است.
─┅══༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅══┅─
─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─
✪◁در منابع، فضایل و مناقب متعددی برای حضرت جواد علیه السلام ذکر شده است. برتری آن حضرت در مناظرات و مباحث علمی با دانشمندان در کودکی از جمله آنهاست. برخی از کراماتی نیز که برای آن حضرت نقل شده عبارتند از:
❥︎ شیخ طوسی از حدود ۱۱۵ تن به عنوان اصحاب جوادالأئمه نام برده است. قرشی در کتاب حیاة الامام محمد الجواد علیه السلام ۱۳۲نفرو عبدالحسین شبستری در کتاب «سُبُلُ الرَّشاد إلی اَصحاب الاِمام الجَواد»، ۱۹۳ نفررا به عنوان اصحاب پیشوای نهم شیعیان، معرفی کردهاند.
❖ عطاردی در مسند الامام الجواد تعداد راویان از وی را ۱۲۱ تن دانسته است. برخی از اصحاب جوادالأئمه با امام رضا علیه السلام و امام هادی علیه السلام نیز مصاحبت داشته و از آن دو روایت کردهاند.
★ در میان راویان از محمد تقی علیه السلام ، پیروانی از فرقههای دیگر از جمله اهلسنت نیز وجود داشته است. تعداد راویان غیر امامی از جوادالائمه را ۱۰ تن گفتهاند
─┅══༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅══┅─
─┅══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿══┅─
❖◁همچنین نقل شده است که در سفر بازگشت جوادالأئمه علیه السلام از بغداد به مدینه، گروهی، او را تا بیرون شهر بدرقه کردند، هنگام مغرب امام جواد علیه السلام در حیاط مسجدی در کنار درخت سدری که تا آن زمان میوه نداده بود، وضو گرفت و نماز خواند. پس از نماز، مردم مشاهده کردند که آن درخت، میوه داده، پس تعجب کردند و از آن خوردند یافتند که شیرین و بدون دانه است. از شیخ مفید نقل کردهاند که سالها بعد این درخت را دیده و از میوه آن خورده است.
❥︎ عبدالعظیم حسنی، احمد بن ابینصر بزنطی، حسن بن سعید اهوازی، احمد بن محمد برقی و ابراهیم بن هاشم از اصحاب مشهور پیشوای نهم شیعیان بودند.عالمان اهل سنت، پیشوای نهم شیعیان را به عنوان یک عالم دینی احترام میکنند.
✪ برخی از آنان شخصیت علمی جوادالأئمه را ممتاز دانسته و شیفتگی مأمون به او را به دلیل شخصیت علمی و معنوی او در کودکی دانستهاند.
─┅══༅𖣔1⃣4⃣𖣔༅══┅─
─┅═══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿═══┅─
✪◁ آنان همچنین از برتری محمد بن علی علیه السلام در ویژگیهای دیگری همچون تقوا، زهد و سخاوت سخن گفتهاند. به عنوان نمونه ابن تیمیه ملقب شدن او به جواد را، به دلیل شهرتش در سخاوت و بزرگواری میداند.
❥︎ جاحظ عثمان معتزلی نیز، محمد بن علی علیه السلام را عالم، زاهد، عبادتپیشه، شجاع، بخشنده و پاک معرفی کرده است
❖برخی از شیعیان با توجه به توصیههایی که برخی از عالمان شیعی داشتهاند، برای گسترش رزق و گشایش در امور مادی به امام جواد علیه السلام توسل میجویند و او را باب الحوائج میخوانند.
★ نمونهای از این توصیه نقل مجلسی دوم از ابوالوفاء شیرازی است که مدعی شده پیامبر صلوات در خواب او را به توسل به امام جواد علیه السلام در امور مادی توصیه کرده است.
اللّهــمَّعَجِّـــلْلِوَلِیِّک الفَــرج
پـــــایـــــــان
─┅═════༅𖣔1⃣5⃣𖣔༅════┅─