✅ در سیاست خارجی، احزاب آمریکا قدرت ندارند
▪️ فارین پالیسی
📝استفان والت
🔸 احزاب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا نامزدهای ریاستجمهوری خود را انتخاب کردهاند و بهعنوان بخشی از این فرآیند، برنامههای رسمی خود را نیز منتشر نموده و مشخص کردهاند که در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر از چه چیزهایی دفاع خواهند نمود و به انجام چه کارهایی مبادرت خواهند ورزید. جستوجو به دنبال نشانههایی مبنی بر اینکه نحوه حکمرانی ترامپ-ونس و هریس-والز چگونه خواهد بود وسوسه برانگیز است اما پس از خواندن بیانیهها و برنامههای هر دو حزب توصیه من به شما این است که خودتان را اذیت نکنید. حداقل در حوزه سیاست خارجی هیچ برنامهای وجود ندارد که به شما بگوید در سال ۲۰۲۵ و پس از آن باید در انتظار چه چیزی باشید.
🔹 برنامه جمهوریخواهان ملغمهای از کلمات ترامپی است که بیشتر شبیه به یکی از توییتهای نامنسجم او با حروف بزرگ است تا یک بیانیه جدی کاربردی؛ چه برسد به این که طرحی برای حکومت یا مدیریت روابط با سایر کشورها در آن وجود داشته باشد. برنامه دموکراتها نیز طولانی، جدی، بیپروا و بهنوعی خستهکننده است و بیش از توان یک رئیسجمهور وعده میدهد.
🔹 مهم است بدانیم برنامه حزبی چیست و چگونه تدوین میشود. این برنامهها عمدتاً بازتابی از نظرات افرادی است که برای اعمال نظراتشان در برنامه از قدرت سیاسی کافی برخوردار هستند.
🔹 اما چرا نباید این اسناد و بیانیهها را جدی گرفت؟ اولین و واضحترین دلیل این است که روسایجمهور در عرصه سیاست خارجی آزادی عمل وسیعی دارند و آنها در سیاست خارجی به آنچه که برای پیروزی یک کمپین انتخاباتی یا جذب حامیان مالی نیاز است مقید نیستند.
🔹 دومین دلیل این که (برخلاف بیانیهها و برنامههای حزبی) تصمیمات کلیدی سیاست خارجی دولت توسط «کمیته برنامه» حزب، افراد قدرتمند حزب در کنگره، یا فرمانداران برجسته و رئیس حزب اتخاذ نمیشود؛ بلکه توسط حلقه کوچکی از دستیاران و منصوبان ساخته میشود که عمدتاً بهواسطه وفاداری به رئیسجمهور و انطباق با جهانبینی وی انتخاب میشوند.
🔹 سوم، مواضعی که در یک برنامه حزبی خوب به نظر میرسند و در مبارزات انتخاباتی نقشآفرینی مناسبی دارند غالباً پس از پایان انتخابات و روی کار آمدن دولت، متفاوتتر از آنچه بود به نظر میرسد. برای مثال حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ نسبت به ترک توافق هستهای ۲۰۱۵ با ایران انتقادات تندی داشت اما بایدن هرگز به تعهدات انتخاباتی خود مبنی بر بازگشت به برجام عمل نکرد.
🔹 علاوهبراین برنامههای حزبی گمراهکننده هم هستند، چرا که بیش از حد وعده میدهند و کمتر از آنچه انتظار میرود امکان تحقق دارند. در حقیقت آنها فهرستی از آرزوهایی هستند که حزب میخواهد شما را بهواسطه آنها به رای دادن ترغیب کند.
✔️ اما مهمترین دلیلی که نباید برنامههای حزبی را جدی گرفت این است که هیچ کمپینی نمیتواند پیشبینی کند پس از روی کار آمدن نامزدش چه اتفاقاتی خواهد افتاد. رئیسجمهور اسبق جرج بوش انتظار ۱۱ سپتامبر را نداشت؛ بهار عربی اوباما را شگفتزده کرد؛ کووید-۱۹ ترامپ را دچار گیجی نمود و سیاست خارجی بایدن تحت تاثیر جنگهای اوکراین و غرب آسیا قرار گرفت.
@amniatemeli
کتاب نمود خود در زندگی روزمره
یک کتاب فوق العاده دیگر که جزو دهمین کتاب برتر جامعه شناسی در قرن بیستم هم نامیده شده است. کتاب نمود خود در زندگی روزمره اولین اثر اروینگ گافمن است. او در این کتاب برای اولین بار به سراغ این موضوع رفت که ما انسانها با توجه به شرایط و در مواجهه با افراد دیگر جامعه سعی میکنیم خودمان را تغییر دهیم. دلیل این تغییر از نگاه گافمن این است که ما قصد داریم برداشتی را که فرد مقابل قرار است از ما داشته باشد را آنطور که میخواهیم تغییر دهیم.
اروینگ گافمن اعتقاد دارد روابط ما در جامعه به نوعی تئاتریکال است. این یعنی هر کدام از ما در زندگی به نوعی در حال اجرای نقش خود در یک نمایش هستیم. البته این موضوع فقط یک نظریه نیست، بلکه بر اساس تحقیقات مفصل جامعه شناسی و رسوم اجتماعی سراسر جهان است. گافمن به خاطر این کتاب در سال ۱۹۶۱ جایزه Maclver را دریافت کرد. انتشارات مرکز این کتاب را با ترجمه مسعود کیانپور منتشر کرده است.
@amniatemeli
Ⓜ️ اصول اصلی رواقیگری
📌1. کنترل آنچه میتوانید:
🔻دوگانگی کنترل: رواقیگری بر تمایز بین آنچه میتوانیم کنترل کنیم (افکار، اعمال و واکنشهای خودمان) و آنچه نمیتوانیم (رویدادهای خارجی، اعمال دیگران) تأکید دارد. با تمرکز بر پاسخهای خودمان، میتوانیم آرامش درونی را حفظ کنیم.
🔻پذیرش: پذیرش چیزهایی که خارج از کنترل ما هستند، به کاهش استرس و اضطراب غیرضروری کمک میکند. این پذیرش، تسلیم منفعلانه نیست بلکه درگیری فعال با واقعیت است.
📌2. ذهنآگاهی:
🔻 زندگی در لحظه حال: رواقیها توصیه میکنند که به طور کامل در لحظه حال زندگی کنیم و از فکر کردن به گذشته یا نگرانی درباره آینده خودداری کنیم. این تمرین به کاهش حواسپرتی و افزایش تمرکز کمک میکند.
🔻 خودآگاهی: بررسی منظم خود و آگاهی از افکار و احساسات خود بسیار مهم است. این به درک و مدیریت حالت درونی کمک میکند.
📌3. مقاومت:
🔻مواجهه با سختیها: رواقیگری آموزش میدهد که سختیها فرصتی برای رشد هستند. با مواجهه با چالشها با شجاعت و خرد، میتوانیم قدرت درونی را توسعه دهیم.
🔻 قدرت ذهنی: ساختن مقاومت شامل آموزش ذهن برای حفظ آرامش و تعادل در فشار است. این میتواند از طریق تمریناتی مانند مدیتیشن و تأمل به دست آید.
📌4. زندگی با فضیلت:
🔻چهار فضیلت اصلی: فضایل اصلی رواقیگری شامل خرد (قضاوت عملی)، شجاعت (قدرت اخلاقی)، عدالت (انصاف) و اعتدال (خودکنترلی) هستند. زندگی بر اساس این فضایل به زندگی اخلاقی و رضایتبخش منجر میشود.
🔻تمامیت اخلاقی: رواقیها معتقدند که باید با تمامیت اخلاقی عمل کنیم و اعمال خود را با این فضایل هماهنگ کنیم، صرفنظر از شرایط خارجی.
📌5. اعتدال:
🔻خواستهها و بیزاریها: رواقیگری آموزش میدهد که در خواستهها و بیزاریها اعتدال داشته باشیم. با محدود کردن خواستههای بیش از حد و تمرکز بر آنچه ضروری است، میتوانیم به زندگی متعادل و رضایتبخش دست یابیم.
🔻سادگی: پذیرش سادگی و اجتناب از افراط به حفظ ذهنی روشن و متمرکز کمک میکند.
📌6. هماهنگی با طبیعت:
🔻نظم طبیعی: رواقیها معتقدند که باید با نظم طبیعی جهان زندگی کنیم. این شامل درک و پذیرش ساختار عقلانی جهان است.
🔻عقل جهانی: شناخت اینکه همه چیز به دلیلی اتفاق میافتد و بخشی از یک برنامه بزرگتر و عقلانی است، به یافتن آرامش و پذیرش کمک میکند.
📌7. ناپایداری:
🔻ماهیت گذرا زندگی: رواقیگری آموزش میدهد که همه چیز موقتی است و تغییر اجتنابناپذیر است. با درک این موضوع، میتوانیم از وابستگیها رها شویم و رنج را کاهش دهیم.
🔻جدایی: تمرین جدایی از چیزهای گذرا به حفظ ثبات عاطفی و آرامش درونی کمک میکند.
📌 8. تصور منفی:
🔻 آمادگی برای سختیها: با تصور سناریوهای بدترین حالت، رواقیها خود را ذهنی برای چالشهای احتمالی آماده میکنند. این تمرین مقاومت را افزایش میدهد و ترس از ناشناختهها را کاهش میدهد.
🔻قدردانی: تصور منفی همچنین به قدردانی از آنچه داریم کمک میکند، با تأمل بر امکان از دست دادن آن.
📌9. قدردانی:
🔻رضایت: قدردانی از آنچه داریم، رضایت را تقویت میکند و خواسته برای بیشتر را کاهش میدهد. این تمرین به پرورش ذهنیت مثبت و قدردان کمک میکند.
🔻نگرش مثبت: قدردانی تمرکز را از آنچه کم داریم به آنچه داریم تغییر میدهد و بهبود کلی رفاه را افزایش میدهد.
📌10. یادگیری مداوم:
🔻 بهبود خود: رواقیگری تشویق به یادگیری مادامالعمر و رشد شخصی میکند. با جستجوی دانش و خرد، میتوانیم خود را به طور مداوم بهبود بخشیم.
🔻 خرد: جستجوی خرد در مرکز رواقیگری قرار دارد. این شامل یادگیری از تجربیات، تأمل بر اعمال و تلاش برای بهبود خود است.
🔴 کاربردهای عملی
➖تأمل روزانه: در تأمل روزانه بر اعمال و افکار خود تمرکز کنید تا اطمینان حاصل کنید که با اصول رواقی هماهنگ هستند. این تمرین به حفظ خودآگاهی و تمامیت اخلاقی کمک میکند.
➖ نوشتن در دفترچه: نگه داشتن دفترچه برای ثبت تأملات، چالشها و پیشرفتها میتواند ابزار قدرتمندی برای رشد شخصی باشد.
➖مدیتیشن: مدیتیشن منظم به پرورش ذهنآگاهی و ثبات عاطفی کمک میکند. این به شما اجازه میدهد که زمینگیر و حاضر بمانید.
➖جامعه: ارتباط با دیگرانی که علاقهمند به رواقیگری هستند میتواند حمایت و تشویق فراهم کند. بحثها و تمرینات مشترک میتوانند درک و کاربرد اصول رواقی را افزایش دهند.
▪️این بینشهای دقیق در مورد رواقیگری میتوانند به شما کمک کنند تا رویکردی مقاومتر، ذهنآگاهتر و با فضیلتتر به زندگی داشته باشید.
@amniatemeli
51.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویدیو / ماجرای طرح موساد برای ترور خالد مشعل / «بی سروصدا بکشش!»
قسمت ششم و آخر
@amniatemeli
🔘اهمیت رسانه در #جنگ_روایتها
▪️جایگاه و نقش تعیین کننده #رسانه در دنیای امروز، انکارناپذیر است.
در سال جاری رهبر انقلاب در دیدار با شاعران فرمودند: «امروز در دنیا چالشها و درگیریها چالشهای رسانهای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند این ها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانهها هستند که تأثیر می گذارند و دلها را تحت تأثیر قرار می دهند، ذهن ها را تحت تأثیر قرار می دهند. جنگ، جنگ رسانهای است؛ هر کس رسانهی قویتر داشته باشد، در اهدافی که دارد ــ هر هدفی ــ موفقتر خواهد بود».
بدون شک، این سخنان رهبر انقلاب، به معنی نادیده گرفتن نقش موشک، پهپاد و ابزارهای جنگی نیست؛ هدف این است که ما به جایگاه مهم رسانه پی ببریم..
▪️بدون تردید، برای رسیدن به نقطه مطلوب، باید در عرصه رسانه، خودمان صاحب رسانهای قوی و تاثیرگذار شویم و حصر رسانهای دشمن را بشکنیم.
▪️با به راه افتادن جبهه رسانهای واحد در میان کشورهای مقاومت، همه مردم دنیا از اسارت رسانههای صهیونیستی نجات پیدا می کنند. به رغم همه فعالیت های نظام سرمایه داری و رسانه های آن ، مردم، تشنه حقیقت و انسانیت و اخلاق هستند.
▪️در #جنگ_روایتها، مهم این است که بتوانیم از طرق مختلف، روایت خودمان را به دنیا عرضه کنیم و به دشمن اجازه ندهیم که روایت جعلی و نمایشی خود را به مردم تحمیل کند.
▪️هر چقدر که بر رسانه، مسلط تر باشیم و روایت خود را به گوش مردم دنیا برسانیم، موفق تر خواهیم بود و راه را بر روایت جعلی، شبهه افکنی و حمله دشمن، میبندیم.
@amniatemeli
📸 آمار کشورهایی که پهپاد ایرانی را دریافت کردهاند
🔸مشتریان پهبادهای ایرانی در جهان رو به افزایش است.
@amniatemeli
کتاب نمود خود در زندگی روزمره
یک کتاب فوق العاده دیگر که جزو دهمین کتاب برتر جامعه شناسی در قرن بیستم هم نامیده شده است. کتاب نمود خود در زندگی روزمره اولین اثر اروینگ گافمن است. او در این کتاب برای اولین بار به سراغ این موضوع رفت که ما انسانها با توجه به شرایط و در مواجهه با افراد دیگر جامعه سعی میکنیم خودمان را تغییر دهیم. دلیل این تغییر از نگاه گافمن این است که ما قصد داریم برداشتی را که فرد مقابل قرار است از ما داشته باشد را آنطور که میخواهیم تغییر دهیم.
اروینگ گافمن اعتقاد دارد روابط ما در جامعه به نوعی تئاتریکال است. این یعنی هر کدام از ما در زندگی به نوعی در حال اجرای نقش خود در یک نمایش هستیم. البته این موضوع فقط یک نظریه نیست، بلکه بر اساس تحقیقات مفصل جامعه شناسی و رسوم اجتماعی سراسر جهان است. گافمن به خاطر این کتاب در سال ۱۹۶۱ جایزه Maclver را دریافت کرد. انتشارات مرکز این کتاب را با ترجمه مسعود کیانپور منتشر کرده است.
@amniatemeli
29.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تماشا کنید: روزگار تلخ شهریور ۲۰
🔹وقتی متفقین ایران را اشغال کردند
@amniatemeli
کتاب جامعه شناسی پایان غیاب
همانطور که از زیرعنوان کتاب هم پیداست، هریس به دنبال پیدا کردن چیزی است که ما در جهانی که در آن پیوسته با هم اتصال داریم از دست دادیم. نویسنده بدون آنکه بخواهد از زندگی قبل یا بعد از ظهور اینترنت دفاع کند، به سراغ مستندات علمی در این باره رفته تا ببیند واقعا زندگی ما قبل یا بعد از ظهور اینترنت بهتر بود؟ البته شاید عدم اتصال به اینترنت برای خیلی از ما مثل یک کابوس باشد، شاید بیشتر ما اعتقاد داشته باشیم که اینترنت جوامع ما را بیشتر به هم نزدیک کرده است،اما با خواندن کتاب پایان غیاب متوجه برخی از این اشتباهات خواهیم شد. نشر خزه این کتاب را با ترجمه مجتبی ویسی در ایران منتشر کرده است.
@amniatemeli
19.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نیروی پدافند شناختی (حصن باورهای ملت)
داراییهای ذهنی و شناختی ما به اندازه داراییهای فیزیکیمان ارزش دارند.
آیندهای را تصور کنید که صیانت از داراییهای شناختی ما به اندازه دارایی های فیزیکیمان مورد توجه قرار گیرد.
بیایید با هم برای رسیدن به این آینده تلاش کنیم.
@amniatemeli
✅سوگیری شناختی منفینگری
🔹سوگیری شناختی منفینگری (Negativity Bias) به تمایل انسانها برای تمرکز بیشتر بر تجربیات و اطلاعات منفی نسبت به تجربیات و اطلاعات مثبت اشاره دارد. این نوع سوگیری میتواند در زمینههای مختلفی مانند روانشناسی، رفتار اجتماعی و تصمیمگیریها مشاهده شود.
🔸به عنوان مثال، افراد ممکن است یک انتقاد را بیشتر از چندین تعریف و تمجید به خاطر بسپارند یا نسبت به اخبار منفی واکنش قویتری نشان دهند. این سوگیری میتواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت روان، روابط اجتماعی و حتی تصمیمگیریهای روزمره داشته باشد.
🔹دلایل این سوگیری ممکن است به ریشههای تکاملی انسانها برگردد؛ جایی که توجه به خطرات و تهدیدات برای بقا حیاتی بوده است. در نتیجه، منفینگری میتواند به عنوان یک مکانیزم حفاظتی عمل کند، اما در دنیای مدرن میتواند منجر به اضطراب، افسردگی و احساس ناامیدی شود.
🔸امروز شبکههای اجتماعی و پیام رسانهای آمریکایی با بمباران اطلاعات منفی و جعلی بر مخاطب داخل ایران و مهندسی نمایش این محتواها اکثر مخاطبان داخل کشور را دچار این سوگیری ضد ایران اسلامی کرده اند.
🔹برای مقابله با این سوگیری، آگاهی از آن و تلاش برای تمرکز بر تجربیات مثبت و قدردانی از آنها میتواند مفید باشد.
@amniatemeli
کتاب جامعه خطر
جامعه خطر از بهترین کتاب های جامعه شناسی
آلمانیها جامعه شناسان مشهور و خوب زیادی دارند، اولریش بک هم بدون شک یکی از بهترینِ آنها است. او اصطلاح جامعه خطر را اولین بار اختراع و استفاده کرد. در این کتاب او هم به سراغ جوامع نابرابر میرود. او اعتقاد دارد اگرچه در جوامع طبقاتی قدیمی فقط طبقه ضعیف یا همان پرولتاریا در معرض خطر بود، اما امروز حتی ثروتمندان چنین جامعهای هم از معرض خطر در امان نیستند.
نکته جالبتری که بک در این کتاب بیان میکند کافی نبودن نظریات اجتماعی است. در واقع اولریش بک اعتقاد دارد که نظریات اجتماعی به تنهایی برای توصیف شرایط واقعی جامعه کافی نیستند. او اعتقاد دارد که ما باید عواملی مانند علم، رشد فناوری و ساختارهای فرهنگی را هنگام توضیح وضعیت یک جامعه مورد توجه قرار دهیم. کتاب جامعه خطر در ایران توسط مهدی فرهمند نژاد و رضا فاضل ترجمه شده است و نشر ثالث هم آن را منتشر کرده است.
@amniatemeli